Electra magic

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Electra magic

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Moi
Onko kukaan purkanut electra magic pyttyä ?
Alkoi huuhtelu nappi oikutella ...toimii ja ei
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sähkönen, eiköhän napissa ole se vika sitten. Eihän siinä ole ku moottori ja nappi =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Se on helppo purkasta. Akkukone käteen, johon ristipää. neljä ruuvia pois ja nosta pois. Allas jää paikalleen. Ruuvit piilossa, mutta kun menee köllölleen, niin löytyy. :)
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja jeepster »

täällä luultavimmin jää toimiva elektramagikki ylimääräiseksi, tyhjennyksen vaikeuden takia ois menossa vaihtoon.
harvassa paikassa on ne kaivot mihin voi bussin ajaa päälle ja losauttaa tyhjäksi.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Tyhjennyksen kannalta tuo on kyllä päinvastoin erinomainen.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

kulkuri kirjoitti:Tyhjennyksen kannalta tuo on kyllä päinvastoin erinomainen.
:lol: Nimenomaan, täytys vaan viritellä joku putki ettei mee renkaat pas****... :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

jeepster kirjoitti: harvassa paikassa on ne kaivot mihin voi bussin ajaa päälle ja losauttaa tyhjäksi.
Hyvä ajokaivolista on karavaanari.info sivuilla. Pitää rekisteröityä niin näkyy ja kun sivuille menee niin f5 painamalla saattaa sivukin näkyä. Myös karavaanari.org on lista muttei siinä näy niin paljoa kaivoja. Itelle oli yllätys että varsinais-suomessa on kaivot harvassa ja eteläsuomessa niitä ole missään. Helsingistä piti ajaa Lahteen ennenkuin pääsi täydestä tankista eroon. Noista listoista puuttuu paljon, niitähän on melkein joka kiinteistön pihamaalla, ite tyhjennän kotona tienvierellä olevaan viemärin tarkastus kaivoon. Sinne ne katoaa kohti puhdistamoa.

Tuli mieleen kerran yhdeltä huoltsikalta juttu jossa kertoivat jonkun bussikuskin laskeneen paskat pihalla olleeseen jakamokaivoon. Siinä meni piuhat vähän huanoon kuntoon
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Siihen saan liitettyä metrisen 150mm paloletkun :lol: joka on orkkis varuste :wink:
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Onko kukaan muuten välillä liotellut pytyn säiliötä puhtaaksi ?
Mietiskellyt olen ainetta siihen ?
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja mikko »

Ei kai sitä erikoisesti tarvii liotella. Tää kyl kai edellytyksellä, että kohtuu taajaan tyhjentelee.

Tyhjennän tollasen viikottain. Oon tavannu täyttää tyhjennyksen jälkeen ihan täyteen asti puhtaalla vedellä, ja sit oon vähän käytelly pumppua ennen ku oon laskenu vedet kaivoon. Tän jälkeen vasta "myrkyt" ja vesihelmi säiliöön.

Ei oo alkanu haisemaan ainakaan.

Ihan pätevä vessalaitos. Tollaseen kyl oon meinannu taipua sit ku homma ajankohtaistuu jonain vuonna. Pikkufiksauksilla erinomaisen helppokäyttöinen.

Duunis olivat asentaneet tavan vesiletkun vastakappaleen luukun taakse. Siitä vaan sit letku kiinni ja vastakappaleen takaa hana auki. Sit kyykkimään sinne veskiin kattomaan et siinä se menee se vesiletku suoraan säiliöön ja on vielä toinenkin hana ettei tartte juoksujalkaa mennä sivuluukulle sulkemaan veden tuloa. Eikä tartte pelailla minkään irtoletkujen kanssa autossa sisällä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Täytätkö muuten suoraa pytystä vai siitä täyttö reijästä joka on pyöreän luukun alla ?
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja mikko »

Pyttyyn vaan myrkyt ja sit pyöritän pumppua kunnes kuvittelen sekoittuneen. En kyl edes tiedä missä tollasessa on täyttöaukko.

Kuva
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla on pimppipuhelin jolla lorotan vettä ihan siitä sinne pyttyyn, niin paljo että pumppu alkaa yltää ja huuhtelu toimii!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja mikko »

Kätevää. Tollanen "kuuma linja" helpottais muutenkin veskikopin ylläpitoa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Edellinen omistaja joka oli uudesta käyttänyt ilmoitti että pyöreän lätkän alla olevasta reijästä :roll:
Tein kerran niin ja nyt suoraa pyttyyn.
Reijän kautta laittaen ei tosin roiskunut ...vaan pyttyyn kaataen saattaa joskus
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tollasen käyttöohjeessa annettiin ymmärtää et kaadettas suoraaan säiliöön 10l vettä ja litkut.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Bussiton kirjoitti:Tollasen käyttöohjeessa annettiin ymmärtää et kaadettas suoraaan säiliöön 10l vettä ja litkut.
Näin todella ohjeessa on mainittu. Tosin itse käytän vaden sijaan kusta ja kemsannesteenä Thetfodin sinistä. Näin Tyhjennysväli kasvaa. Ainoa on kiinteämmän huuhtelu silloin lorautan 5 L pullosta vettä sen verran että lasti lähtee liikkeeseen.
Eipäminun vuonna 2000 hankkimassa pöntössä ole täyttöreikänä muut kuin se jonka päällä istutaan.

Pohjaventttiilin tiivistekumin joutuu 1 - 2 vuoden välein vaihtamaan, useammin jos on syönyt hiovaa ainetta liikaa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Putsasin eilen pytyn. Ei tuohon paljon nyt ollu likaa kertynytkään. sitä edellinen puhdistus oli varmaan tehty viime vuosituhannella.

Mutta nyt oon unohtanu, miten se allasosa irrotetaan lattiasta? Sanokaas kel on lähimuistissa, ni ei tarvii kuluttaa kaikkea järkeä lomalla. :(
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Etumaskin alareuna lähtee irti ja tassuissa on ruuvit. Maskin ruuvit ovat pytyn sivulla.

Röllissä ruuvit olivat ainoastaan etutassuissa. Takaosa oli kiinni viemäriputkella.
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 26 Heinä 2013 00:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Kohotin joka nurkasta ja tyrkkäsin paperin alle. Ei ollu ruuveja siellä. Reiät on sivulla, mutten löytänyt niistä ruuvejä eilenkään.
Netin hajotuskuvista olin katsovinani, että olis osissa jotku, niinku sokat. Mutta en löydä sellasia. Oisko vaa nii jumiutunu tai liimattu, ku ei pyörähdä.
En vielä viitti lekaa ottaa. :oops:
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Mulla on lattiassa aukon ympärillä kehys, jossa sivuilla pultit ja jotenkin oli pöntön pohjassa osa johon tulivat mutterit. Homma kuitenkin sitten kiristetään muovikiiloilla. Jotenkin näin se menee, en muista enää kun on jo monta vuotta kun tuon irroitin. Nykyään se ei ole muuten kiinni kuin nostettu noihin pultteihin. Ei ole vielä kaatunut...
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Noita pultteja etsin korva kiinni lattiassa taskulampun kanssa tiiraillessa että millä ihmeellä tuo on kiinni, pää ei sopinut seinän ja pytyn väliin. Onneksi keksin ottaa kuvan, älypuhelin sopii pieneenkin väiin.
kuva
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Kiitos vinkeistä. Irtopeiliä mietin eilen, mutta kännyhän korvaa tosiaan sen tuplaten, kun on salama taskulamppuna. Ahdasta siinä pytyn ympärillä on, että pää ei mahdu, vaik on korva lattiassa.

Nyt saa puunata lattian ja vaihtaa letkun. Mielessä kun on rakentaa kunnon välisäiliö. Saattaa magic tosin vielä vaihtua johki muuhun, tiedä häntä. Ruokahalu tahtoo kasvaa syödessä.

Kaj N,n kanssa oon kokeillu samaa, et alotuksessa laittanu vaan kemikaalia pohjalle ja vähä vettä. 5 litran kanisterista lorauttanu huuhtelun siihen asti, kunnes nestetaso on noussut minimiin. Sitte sähköllä huuhtelu.
Toimii viileämmillä ilmoilla tosi hyvin. Helteillä hajuttomuus edellyttää päivittäin tyhjennyksen jatkuvassa käytössä. Viileillä keleillä sitte täyttymisen mukaan.

Tyhjennykseen mulla on biltteman 25 l wassertaxi. Tais olla Kaj.lla myös. Välisäiliönä homma hoitus tietysti niinkin, että ostas niitä pari lisää. Kolmelle kärrylle löytys tila helposti mulla juuri vc.n alta. Ja yks vois olla valmiina aina asemissa, kun tuohon kärryyn saatavalla kierrekorkkiletkulla ohjais tavaran sinne.
Se huuhtelupesuvesi sitte ei vaan sovi enää samaan kärryyn, ni taitaa mennä läträykseksi.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

laitan tähän linkin Electa Magic pönton manuaaliin

http://www.thetford.com/HOME/PARTS/Perm ... fault.aspx

Minun siirtokärry on 45 L ja sietää silloin tyhjentää vaikka istuinosan pöntössä olisikin 3-5 cm tavaraa. Kuumista päivistä ja yleensä kun autolla ajaa on kemsan nesteen kulutus kovaa johtuen siitä että tavara pöntössä liikkuu. Tyhjentämisen tillalle olen lorauttanut uuden satsin kemsan nestettä aina kun alkaa haiskahtamaan.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Electra magic

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Minä olen tavannut kaataa kemikaalin ja kymmenen litraa vettä (9,2l on tarkka mitta jolla pumppu lähtee vetämään) kannulla siitä isosta kaikille tutuimmasta aukosta sisään. Vesi muodostaa sinne samalla vesilukon eikä haise helteellä liikkuvassa autossakaan, tyhjennysväli saa olla ties kuinka monta päivää ilman kemikaalin lisä-lisäystä, jos vaan säiliön kapasiteetti riittää.

Pienen perheen matkailukäyttöön itse taitaisin kyllä valita kasettivessan niin olisi helpompi tyhjentää vaikka rakennuksen vessanpyttyyn ja kapasiteettikin riittää.
Vastaa Viestiin