laivakamina ja vapaakierto
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: laivakamina ja vapaakierto
Mulla kaminan pohja oli kovera (siis montulla) ja reunasta valui polttoaine siihen keskelle. Eli kyllä se kesti ainakin jonkin verran kallistella, ei todellakaan ollut asteen päälle tuon vaaterin suhteen. Ja se säädinkin on niin yksinkertainen, ettei siihen mikään parinkymmenen asteen kallistus kyllä vaikuuttanut. Vähän oudolta tuntuu toi vaateri vaatimus
Voihan se olla että tuollainen "kattila" malli toimii erilailla kuin "kamina".
Voihan se olla että tuollainen "kattila" malli toimii erilailla kuin "kamina".
peltiliiteri.com
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1452
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: laivakamina ja vapaakierto
Jaahas..... Kabolassa tuo malja höyrystää polttoöljyn ja höyry palaa sinisellä liekillä maljan keskelle asetettavaa reikäistä putkiloa myöten. Minimiasetuksella toimi omassa aina. Kun lähetään lisäämään lämpöä niin isompaa pinta-alaa maljasta tarvitaan lisääntyneen polttoaineen höyrystämiseen. . Jos pannu kallellaan sille reunalle mistä syöttö maljalle> polttoainetta tulee liikaa, eikä se höyrysty vaan alkaa palamaan nestepalona savuttaa, paukkuu ja sammuu.
Elokuun lopun syyskuun keleissä minimillä kattoluukut raollaan pysyi kierrossa +45C ja sisällä +24-+27. Pakkasilla ajoin auton kallelleen vähän vänkärin puolelle joten polttoaine pääsi valumaan maljan yli.-21C oli kylmin missä yövyttiin. 3 asennossa joutui varomaan ettei kierron lämpötila ylitä +70C jolloin katkaisi automaattisesti syötön. Pattereiden lämmönluovutus tuli vastaan.4 ja 5 asetuksia kokeilin mutta en saanut toimimaan muttei ollut tarvettakaan. Bussipatterit kiersi auton ympäri ja autohan oli hyvin eristetty kirjastoauto. Jos Kabolasta pitää ottaa kaikki irti niin ainoa mahdollisuus on saada pannu täysin vaateriin. 1 asennolla toimiipi vielä vaikka vinossa vähän onkin. T. Ari
Elokuun lopun syyskuun keleissä minimillä kattoluukut raollaan pysyi kierrossa +45C ja sisällä +24-+27. Pakkasilla ajoin auton kallelleen vähän vänkärin puolelle joten polttoaine pääsi valumaan maljan yli.-21C oli kylmin missä yövyttiin. 3 asennossa joutui varomaan ettei kierron lämpötila ylitä +70C jolloin katkaisi automaattisesti syötön. Pattereiden lämmönluovutus tuli vastaan.4 ja 5 asetuksia kokeilin mutta en saanut toimimaan muttei ollut tarvettakaan. Bussipatterit kiersi auton ympäri ja autohan oli hyvin eristetty kirjastoauto. Jos Kabolasta pitää ottaa kaikki irti niin ainoa mahdollisuus on saada pannu täysin vaateriin. 1 asennolla toimiipi vielä vaikka vinossa vähän onkin. T. Ari
#048
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: laivakamina ja vapaakierto
Kun minä menin ostamaan tuota Kabolakaminaa, niin meinasin numero 10 ostaa. Kun ajattelin, että auto ei ole hyvin eristetty. Niin myyjä sanoi, että sinähän meinaat sulattaa koko auton ja ei halunnut numeru 7 suurempaa etes myydä. Ja kyllä tuo 7 on hyvin riittänyt. Vaikka on --25 astetta ollut pakkasta ei ole täysille tarvinnut vielä laittaa. Noita säätöjä tässä on 1 - 6 asti. Vaaterissa kun on auto, eihän se ihan millin tarkkuuvella tarvii olla vaaterissa. Mulla itsetehtyt puusta semmoset lossit joita käytän apuna. Tämä Kabola sytytetään tentulla ja kun on malja lämmennyt aletaan laskemaan muuta polttoainetta. Sitten kun palaa tasasesti siniselläliekillä on kaikki hyvin ja pelaa varmasti ei ole minulla koskaan itestään sammunut. Tämän Kabolan mukana tuli erikoinen piipunhattu, että ei käy tuuli piippuun. Piipun ostin valmiina 2,5 m pitkä piti olla. Kyllä tämä palaa puhtaasti ei savua yhtään pientä lämpöväreilyä näkyy vaan piipunpäästä.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: laivakamina ja vapaakierto
Mikähän haitta tulee lyhemmästä piipusta? Mulla olisi 2 metriä siinä ja siinä. Pidempi tarttuu sähkölankoihin vai miten olette saaneet nuin pitkän piipun aikaan.
menopeli, suomennapa sen verran että mitä se glembringin termostaatti oikein säätää. Säätääkö se tehoa. Termostaatti putkeen vai sisälle?
menopeli, suomennapa sen verran että mitä se glembringin termostaatti oikein säätää. Säätääkö se tehoa. Termostaatti putkeen vai sisälle?
Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: laivakamina ja vapaakierto
Ei minulla ole mitään tietoa, että tuleeko jotakin haittaa lyhyemmästä piipusta. Myyjä vaan sanoi, että piippu pitää olla tässä Kabolassa 2,5 m pitkä ja niin tais lukea ohjekirjassa myös. Minäkin laskin tuota kaminaa vähän tavaratilan alapuolelle, että sopii 2,5 m piippu. Tämä lyhenis noin 20 cm jos otan ajaessa piipunhatun irti. Nyt mulla korkeus noin 3,80 m.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: laivakamina ja vapaakierto
Onko kellään kokemuksia näistä puhallinlämmittimistä. Air Top 5000. Tuonhan vois laittaa tavaratilaan ja sieltä putket sisälle. On tuokin hiljanen eikä tavaratilasta kuulus sisälle. Kyllä tuollakin pärjäis varmaan pienet kylmät yöt ja ei kai tuo tarvii olla vaaterissa vai pitääkö. Kumminkin kiinnostava laite tämäkin.
- Liitteet
-
- Air_Top.jpg (71.9 KiB) Katsottu 14818 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: laivakamina ja vapaakierto
Airtopin saa laitta miten haluaa ja lämmintä tulee aina ja just niin kauan ku ja haluaa. Ainoa on tuo sähkön kulutus...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Olliboy
- Tosi harrastaja
- Viestit: 41
- Liittynyt: 12 Maalis 2013 16:57
- Truck: Volvo 9700HD
- Location: Liminka
Re: laivakamina ja vapaakierto
Mulla on tommonen vastaava, kiinanpojan kopio. Lämmitin on ruumassa josta putket keulaan, keskelle ja perään. Imuilman ääni häiritsee hieman kun lämmitin on täysillä, mutta pääsääntöisesti vain pieni puhaltimen hurina kuuluu imuputkesta. Imuputki sisällä kun laite on termostaatiohjattu ( voi myös valita manuaalisesti lämmitystehon ).
Lämmityputket laiton vanhan käytävän paikalle kulkemaan ( tasalattiaksi muutettu ) ja samalla tuli lattialämmityskin kulkuriin.
Polttoainepumpun äänieristin kun en viittinyt sitä napsutusta kuunnella.
Kaiken kaikkiaaan aivan verraton laite, voin suositella. Sähkökulutus 1-2 Ah.
Lämmityputket laiton vanhan käytävän paikalle kulkemaan ( tasalattiaksi muutettu ) ja samalla tuli lattialämmityskin kulkuriin.
Polttoainepumpun äänieristin kun en viittinyt sitä napsutusta kuunnella.
Kaiken kaikkiaaan aivan verraton laite, voin suositella. Sähkökulutus 1-2 Ah.
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: laivakamina ja vapaakierto
Mulla on Airtop 3900 eli 3,5kw jatkuva teho, hetkellisesti 3,9kw.
Ottaa lämmitysilman ulkoa, pysyy ilma raikkaana.
Teho riittää pitkälle syksyyn, enemmänkin toki saisi olla.
Sähkönkulutus ei ole tullut ongelmaksi, virta riittää kyllä useamman päivän.
Ottaa lämmitysilman ulkoa, pysyy ilma raikkaana.
Teho riittää pitkälle syksyyn, enemmänkin toki saisi olla.
Sähkönkulutus ei ole tullut ongelmaksi, virta riittää kyllä useamman päivän.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: laivakamina ja vapaakierto
no muuta se imu sinne auton sisään niin ainakin puolta tehokkaampi se mitä tuo vaihtaa ilmaa autossa tuolla lailla niin on suorastaan energian haaskaustaCarman kirjoitti:Mulla on Airtop 3900 eli 3,5kw jatkuva teho, hetkellisesti 3,9kw.
Ottaa lämmitysilman ulkoa, pysyy ilma raikkaana.
Teho riittää pitkälle syksyyn, enemmänkin toki saisi olla.
Sähkönkulutus ei ole tullut ongelmaksi, virta riittää kyllä useamman päivän.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: laivakamina ja vapaakierto
Lämmintuuli oy myy venäläisiä lämmittimiä. Hinnat ovat puolet länsimaalaisista. Englanninkieliset esittelyt kertoo, että "reliable as kalasnikov machinegun." Sikäli kun tunnen venäläistä tekniikkaa niin noita ei ole pilattu liian pienillä polttoainekanavilla tai turhalla digitekniikalla. Tehty siperian pakkasiin.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: laivakamina ja vapaakierto
Vaikuttaa asiallisilta nuo venäläiset lämppärit. Onko palstalaisilla käyttökokemuksia? Kyllä minä olisin valmis maksamaan puolet vähemmän koneesta joka toimii puolet paremmin
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: laivakamina ja vapaakierto
Planar ilmalämmittimiä
12v tai 24v 3kw 312euroa
12v tai 24v 4kw 332euroa
12v 6kw 413euroa
24v 7.5kw 413euroa
tälläsiä hintoja löysin planarin lämmittimille rajan takaa venäjällä. Noilla on ilmeisesti joku verkkokauppakin mutta en tiedä sit jääkö tuommoiset tulliin vai miten tulee ovelle mutta ei oo hinnalla pilattuja. hinnat muunsin ruplista euroiksi.
http://thermo-top.ru
Googlen kääntäjään kun iskee ton sivun siitä saa melkeen jo selkokieltä.
Jos äsken tuntu halvalta niin nyt tuntuu vielä vähä halvemmalta =)
12v tai 24v 3kw 312euroa
12v tai 24v 4kw 332euroa
12v 6kw 413euroa
24v 7.5kw 413euroa
tälläsiä hintoja löysin planarin lämmittimille rajan takaa venäjällä. Noilla on ilmeisesti joku verkkokauppakin mutta en tiedä sit jääkö tuommoiset tulliin vai miten tulee ovelle mutta ei oo hinnalla pilattuja. hinnat muunsin ruplista euroiksi.
http://thermo-top.ru
Googlen kääntäjään kun iskee ton sivun siitä saa melkeen jo selkokieltä.
Jos äsken tuntu halvalta niin nyt tuntuu vielä vähä halvemmalta =)
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: laivakamina ja vapaakierto
Suomessa on noiden venäläisten lämmittimien jälleenmyyjä(edustaja), oli jollain caravan messuilla esittelemässä tuotteita!
En vaan millään muista firman/edustajan nimeä, käyntikortti on jossain ja kerron heti kun löydän!
Kovasti kehui toiminta varmaksi ja on tehty siperian olosuhteisiin!
En vaan millään muista firman/edustajan nimeä, käyntikortti on jossain ja kerron heti kun löydän!
Kovasti kehui toiminta varmaksi ja on tehty siperian olosuhteisiin!
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: laivakamina ja vapaakierto
www.lammintuuli.fi ja www.sercap.fi ainakin myy suomessa.
Re: laivakamina ja vapaakierto
Aliexpress...sieltä löytyy kiinan poikien vehkeita.Lämmittimiä vesi sekä ilma.Mainittakoon ite ostin ruotsista D4L eberin + 55A generaattorin noin yhteishintaan 1000e.Kumpikin uusia.Eberi antaa 4Kw tai 6.3Kw.Ebaylta on löytynyt 9Kw webastoa DBW 2010 900e hintaan,siis orkkis tavaraa.Hakusana ku täsmää löytyy vaikka mitä.
Viimeksi muokannut menopeli, 10 Touko 2014 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: laivakamina ja vapaakierto
Aliexpressistä halvin 9kw vesiwebasto n. 400€ kotiin toimitettuna. Tulee tilailtua tuolta aika paljon kaikkea.
Tulevaisuus on sähköinen