Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Onko kukaan päässyt näkemään tai tietääkö jopa käytännössä miten hytin liitos koriin on toteutettu näissä kuorma-autosta tehdyissä vehkeissä?
Hyttihän täytyy päästä kippaamaan ja se on myös jousitettu kun taas kori ei ole. Liitoksen täytyy sallia itse asiassa aika suurikin liike ja olla samalla täysin vesitiivis.

Kuten esimerkiksi tämä:
http://www.examiner.com/slideshow/conco ... me#slide=1

Tai tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=KNeBGYDRCzk
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ne mitä oon nähny niin koppi on köytetty kiinteeksi. Liekkö pajotetaan hytin sisällä mosaa vai saakoha kopin irti pirttiosasta? Onha siinä alustassa jousitus vaikka hytti retkuaaki, miks se muuten retkuaa ku kyllähä jakkaraki pomppii?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Jousitus vaan pois hytistä.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Tätä samaa asiaa on tuossa hetken miettinyt. Kaverini tais hullaantua tähän kulkurielämää ja nyt sille pitäs saada auto, mallia iso. Haluaa sen tehtävän kuorma-auton alustalle, ei kelpaa bussit.
Tänään keskustelin yhden ajoneuvoihin muutostöitä tekevän kanssa, ja he olivat laittaneet yhteen asiakkaan autoon rosteripeltiä kiinni asunto-osan ulkoseinään. Sitten hytin tiiviste oli liikkunut tätä vasten. Hyttihän liikkuu enemmän sivusuuntaan kuin edes-takaspäin.
Tuohon vois käyttää tiivisteenä esimerkiksi solumuovia, http://www.cellfoam.fi/tuotteet.html
Tuota saa eri kovuuksilla ja sitä on helppo liimata sopivan paksuiseksi. Muotoilu onnistuu lämmöllä, puukolla, sahalla jne. Toinen vaihtoehto on haitarikumi, käyttävät kuulemma heppa-autoissa. En ole vielä nähnyt miten se on toteutettu, vielä siis :D
Yksi vaihtoehto tähän on esim. http://www.epdmrubberseal.com/china-aut ... 41208.html

Meidän projektissa tällä hetkellä eniten mietityttää istuimet ja turvavyöt. Ilmeisesti kuorma-autona rekisteröitynä on kaikkein helpointa. Jos ohjaamoon sais 1 +5 paikkaa, se riittäis. Asunto-osassa vois sit olla piilossa turvavöitä katsastuksen ajan.
Jos se ois M1 matkailuauto, niin määräykset penkkien ja vöiden kiinnityksistä on tiukat, vaativat melkein aina esim VTT testaamisen.
Tällä hetkellä meillä mietitään miten saadaan tehtyä reikä hytin takaseinään, luvallisesti. Heppa-autoissa tuntuu olevan kaikissa joku reikä, mut esim. MAN ei ole vielä kertonut miten kori tulee vahvistaa jos takasienäs on reikä. Ja kuka sen muutoksen voi hyväksyä.
Nyt näyttää kuitenkin siltä että kuorma-auton rakentaminen on vapaampaa, täytyy vain täytää määräys riittävästä tavaran kuljetus kapasiteetista suhteessa matkustajamäärään. Ja tämähän ei ole ongelma isoissa autoissa
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja jeepster »

kyllä se ennemmin kannattaa köyttää kunnolla kiinteeksi, en oikein jaksa uskoa että mitkään liikkuvat tiivisteet on pitkäikäisiä.
hassua sinänsä, ettei ole mitään ohjeistusta, koska tähän tapaan tehtyjä hevosautoja on paljon maailmassa, jopa suomessa.
http://www.youtube.com/watch?v=Q5VmC6gKo2o
miten nuo sitten on tehty? ihankuin olisi sauma hytin ja loppuosan välissä. Tosin tuo reikä ohjaamossa on enemmänkin vain ikkuna, "ryömintäluukku". Yläsänkyyn on käynti "asunto-osasta", lieneekö alkujaan matala ohjaamo.
http://www.youtube.com/watch?v=1a8bzXpEpSI tuolta puolivälistä hyviä sisäkuvia alaslaskeutuvine sänkyineen.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Mulla on tuossa englannissa tehdyssä hevosautossa toteutettu kyseinen liitos paksulla pressukankaan
tapaisella palkeella. Palje on hytissä kiinteästi kiinni ja koppiosassa on metallikarmi mihin pressussa
oleva vastakarmi lukitaan kulmissa olevilla pikalukoilla.
Kyllä se kippaava koppi on mukava kun tarttee tehdä remonttia vanhaan autoon.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Tuossakin autossa on hytin päälle rakennettu oikein kunnon alkovi joka on auki kokonaan taakse. En millään pysty uskomaan että hytti olisi kiinteä korin kanssa, pakkohan tuossa on päästä hytti kippaamaan - ei ne Scaniatkaan niin toimintavarmoja ole ettei koskaan tartte päästä konehuoneeseen käsiksi :)
Sellainen ryömintäluukku pressupalkeella olisi helpoin ratkaisu mutta sitä tässä en nyt hae vaan ratkaisua liitokseen jos koko hytin takaosa avataan ja silti kyseessä on buldog mallinen hytti.
Nokkamallinhan voi vaikka hitsata yhteen kun nokkapeitto on erikseen...
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Huoltoluukku kuljettajan ja kartturin penkkien väliin lienee helppokin tehdä. Mitenkähän hyvin hytin ja asunto-osan välinen joustava pressuhaitari pitää moottorin mölinät ulkona?

Jan-Erik: Saahan matkailuautossakin kai olla enemmän istumiseen sopivia paikkoja kuin rekisteriotteessa lukee matkustajamäärää, ja turvavyöt tarvitaan vain sen matkustajamäärän mukaan.
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Kahtokeepa miten junassa on kahden matkustajavaunun väli toteutettu. Paksut kumiset ontot tiivisteet vastakkain. Ja vaunut heiluu koko ajan eri tahtiin. Silti väli pysyy tiiviinä ja kestää pitkään kulumatta puhki. Samaa voisi hyödyntää tuohonkin hytin ja kopin väliseen saumaan.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Karmea metelikin junanvaunujen välistä tulee kun ovet on auki. Ja siellä ei ole edes moottoria mölyämässä.
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja housetruck »

No eihän sitä tarvi avonaisena pitää, voiphan hytin puolelle laittaa äänieristetyn oven.
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

tämmösellä tiivistävät sleeperit amerikoissa, http://www.accordionboot.com/index.php
tuohon mallin uskon kyllä meidän päätyvän

saa niitä istumapaikkoja olla enemmänkin, rekisteriotteen mukaiselle määrälle täytyy vyöt löytyä
ja näillä paikoilla sitten istuinten ja vöiden kiinnitys vaatii hyväksymisen. Miten hyväksyminen suoritetaan ja millä määräyksillä riippuua alustan vuosimallista

taitaa muuten alusta olla tulollaa
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
jollyjumper
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2010 21:13
Location: Kerava4

Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa

Viesti Kirjoittaja jollyjumper »

netistä löytyy katsastajan käsikirja, muistaakseni 2006 lokakuun jälkeen rekisteröityihin ei saa laittaa sivuttaisia penkkejä, vanhempiin taas saa, eikä tarvi vöitä, vois olla simppeli tapa saada leimattua, sen jälkeen voi sitte tehdä älykkäämmät istuin systeemit
Vastaa Viestiin