Kostiantilan lattia

Ajoneuvon matkailuvarusteet
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Miten ootta tehneet kulkureihin kostian tilan lattiat ? Laskua varmaan täytyy tehä vähän enämpi kun paikallaan kivijalalla oleviin suiku koppeihin .Lähinnä paljonko laskua metrille ja mistä materiaalista.Työtä eioo alotettu vasta mietitty miten se ois viisainta tehä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Etellisen tein fanerista, cascolla vesieristys, lattiaan tasotteella sähkölämmitys ja pintaan laatta (seinät ja lattia), kattoon paneli. Kaatoa oli 1,5m matkalla joku 50mm, ja kaivo seinän vieressä, aina löysi vesi reijän ja sieltä pois.
Seuraavaan varmaan laitan maton tai kuidun. Se ois varmaan varmin ku laittas keskeltä vähän koholle ja kaivot nurkkiin niiku joku on tehnykki.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Mulla saunas lasikuidust lattia ja viemärit joka nurkassa..
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kunnon kaato joka toimii myös silloin kun auto jää mäkeen tai muuten kallelleen. Sitten jollain ritilällä lattia suoraksi.
Tulevaisuus on sähköinen
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

esaheikki kirjoitti:Miten ootta tehneet kulkureihin kostian tilan lattiat ? Laskua varmaan täytyy tehä vähän enämpi kun paikallaan kivijalalla oleviin suiku koppeihin .Lähinnä paljonko laskua metrille ja mistä materiaalista.Työtä eioo alotettu vasta mietitty miten se ois viisainta tehä.
Minulla oli eräässä asuntoautossa sauna 80-luvulla. Se oli tehty lasikuiduttamalla.
Oli ihan ok ratkaisu minun mielestä.

Itse tein 90-luvulla vastaavalla tavalla omakotitalon pesuhuoneen, eli lasikuidusta.
Seinät ja lattia, kolme kerrosta kuidutusta.
( Seinät havupuu faneri 12 mm + lasikuidutus + maalaus. Lattia betonia, kuidutus+ maalaus )
Ei kosteusongelmia ilmennyt. Myydessäni talon, ihmetteli kosteusfirman edustaja
ja totesi ettei takuulla ole ongelmia. Ja kuten mittauksen jälkeen ilmeni, ei ollut.

Oma mielipiteeni on jos teen jotain kosteuseristyksiä asuntoautoon, niin vain ja ainoastaan
lasikuidusta.

Koska:

- toimivuus on ensiluokkaista
- lasikuitukangas + kovete on edullista
- on lukuisia erilaisia värivaihtoehtoja
- "kevyt vaihtoehto" auton kantavuutta ajatellen
- periaatteessa saa valmista kahdella työvaiheella kun "pohjat" on kunnossa, eli
kuidutus ja maalaus.

Tämä on minun kokemus asiasta.

- Addiktio -
- Addiktio -
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Niin ja jos sattuu tulemaan kuitulattiasta ruma niin nappulamatto päälle. On hyvä kävellä avojaloin vaikka olis vähän kylmä laattia.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Talon kylppärin lattian laitoin Novopox kaksikomponentti hartsilla. On taatusti ainoa kohta talosta jää jäljelle sitten purkukouran jälkeen - sen verran kestävää tavaraa se on.

Autoon tulen käyttämään epoksihartsia ja lasikuitumattoa. Seinät alumiinilevystä ja lattian pohja filmivaneerista. Seinien pintaan voi laittaa kontaktimuovia tai kaakeleita, paneelia tai mitä mieleen juolahtaa..
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja pelti »

Kotiin laitettiin kylppäriin epoksivärihiekka pinnote (hiertomassa). Todella hyvä jalan alla, ei ole liukas märkänäkään ja värejä on useampia. Yhtenäinen pinta, ei tarvii laattojen saumoja putsailla ja puhdistella :)

Voin suositella, 100 kertaa parempi kuin edellisen asunnon laattalattia.
peltiliiteri.com
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Toi epoxihiertomassa on erittäin hyvä :wink:
Tallin lattiaankin paras mitä ikinä on ollut
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Kiitos.Tuossa tuli ihan uusia asioita mitä minulla eioo tullut mieleen .Tuo lasikuitu lattia on varmaan hyvä onhan kyseessä sama aine josta tehdään lasikuituveneet?Mikä maali laitetaan lasikuitulattiaan?
.Isot kaavot ja ritilällä lattia tasaseksi on varmaan toimiva systeemi.Tuota laatotusta oon miettiny kestääkö se liikkuvassa autossa kiinitetäänkö liimalla vai laastilla ja miten saumaus sehän halkiaa jos alusta vähännni liikkuu.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä laatoitus kestää, voimaliimalla kiinni niin eivät lähde minnekään
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lasikuidussa pysyy Top Coat venemaali tai 2k polyuretaanimaali. Kannattaa läpivärjätä tuo hartsi niin ei kolhut haittaa. Polyesterihartsin ongelma on hapetuskerros, joka jää kovettuneen hartsin pintaan. Tahmeaa ja vaikea hioa pois. Sen takia kuituhommat ovat helpompi tehdä nurin päin muottiin. Muottiin vaha, sitten pintamaali ja viimeiseksi hartsi ja kuitu.

Epoksilla saa tasaista pintaa myös oikein päin tehtynä. Ainakin tuo kylppärini lattia asettui tasaiseksi melkein itsestään. Kylppärissä epoksin päälle tuli öljytyt lattialankut kelluvana.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja B9M »

Lahti32 kirjoitti:Kyllä laatoitus kestää, voimaliimalla kiinni niin eivät lähde minnekään
Sikalla pysyy kanssa varmasti. Vanhassa autossa välitilan laatat ekana kiinni sikalla viiruna ulkokehälle ja rinki keskelle. :? Kun piti ottaa irti :roll: :roll: seuraavat laatat laitoin kiinni yhdeksällä pisteellä 8) Kun uudemmassa projektissa meni eristekoppi purkuun. Olin laittanut välipohjarakenteeksi kertopuuta Sikalla lasikuitupintaan kiinni. Lasikuitupinnan tietty putsasiin ........... Kirveellä ja lekalla sai hakata hampaat irvessä irti. :lol: OLI muuten kiinni. T. Ari
#048
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Huomenta.Siis läpivärjätä miten tämä käytännössä tapahtuu :?:

Esa Ä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Epoksimassoja voi sävyttää väripastalla samoin kuin maaleja. Niihin voi myös sekoittaa hiekkaa, kumirouhetta, lasikuituja, hiilikuitua.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja pelti »

jos laatan laittaa "elävälle" pinnalle (kuten lastulevy tms) se saattaa haljeta, johtuen siitä, että laatta elää kosteudesta eri tavalla kuin se alusta, johon se on kiinnitetty. Mökkimme edelllinen omistaja oli laatoittanut veskin lastulevyn päälle, ja joka seinältä laatat on halki. Eli pysyy ne kiinni, mutta on halki. Suosittelen, jos laatoitusta tekee, laittamaan ne sellaiseen alustaan, joka ei elä (wedi-levy tms). Samoin voi laattojen saumaukset rapista samasta syystä.

Tuohon lasikuituhommaan on hyviä ohjeita, kun googlettelee "lasikuituveneen korjaus". Lasikuituhan ei itsestään ole vesitiivis, joten se vaatii jatkokäsittelyn (http://www.hempel.fi/~/media/Global/Fil ... ual_FI.pdf)
peltiliiteri.com
Avatar
Vesku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2011 12:06
Truck: Volvo B12 Eagle
Location: Keskellä Suomea

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Vesku »

Caravaani kaupasta sopivan kokoinen suihkuallas, Reimon kuvastosta muistaakseni, muuten muovipinnoitettua koivuvaneria. Sikaa ja silikoonia.. :)
Liitteet
2012-05-24-092 (1296 x 728).jpg
menopeli
Rattiamiraali
Viestit: 360
Liittynyt: 14 Joulu 2009 21:05
Location: Tukholoma

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja menopeli »

Mitenkä on jos vaikka tekis seinät polystyeenistä(xps),kestääkö levy epoxia vai pitääkö käyttää polystyreeni tököttiä?
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Iltaa.Nyt ois vessan lattia siinä vaiheessa jotta pystyis kuitu hommiin.Kävin päivällä kyselemässä aineita siihen paikallisesta värikaupasta ei oiken tienneet tuota hartsin sävytystä ,sano joskus sävyttäneesä tavallisella tikkurilan väripastalla.Asiakas ei ollut käyny kertomassa tulosta eli luultavasti onnistunu.Onko teillä kokemusta millaisen sävytysaineen vaatii.Ei kyllä vielä pysty pohjolan tallissa kuituhommiin pitäs olla toistakymmentä astetta lämmintä.

Esa Ä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä tuo hartsi jämähtää kylmemmässäkin. Menee vain kauemman aikaa reaktiossa. Joku plus 10 on ihan ok. Joskus säilytin hartseja vanhassa jääkaapissa. Sai mukavasti peliaikaa asennukseen, kun käytti kylmiä aineksia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Kostiantilan lattia

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Topcoat ja Celcoat ovat lasikuidun maaleja, niitä voi sekoittaa suoraan hartsin sekaan! Topcoatissa on Parafiini valmiina ja se on se pintaan nouseva kova kerros joka on vaikea(inhottava) hioa! Kannattaa ostaa aina Celcoattia joka on aivan samaa ainetta kuin Topcoat mutta parafiini puuttuu! Ostaa lasikuitufirmasta Parafiinin erikseen(sek. suhde 60ml/kg) ja sekoittaa sen viimeiseen maalikerrokseen, näin jää turhat hiomiset pois ja pinta on kerralla valmis!

Ja kun ostaa hartsia ja pinta on tarkoitus maalata niin suosittelen Vinyyliesteriä joka on hieman kalliinpaa kuin polyesteri mutta siinä ei ole Parafiiniä seassa ja taas jää se turha hiominen pois!

Eli jos on tarkoitus maalata pinta(esim. suihkun lattiakaukalo), osta Vinyyliesterihartsia(+kovettaja tälle hartsille) ja Celcoatia ja parafiiniä! Sekoita Celcoatia hartsin sekaan "pohjamaaliksi" tarpeen mukaan, ei liiaksi, tee kuitu hommat värjätyllä hartsilla, anna kovettua(pinta jää hieman nihkeäksi), sekoita Parafiini pelkän Celcoatin sekaan ohjeen mukaan(+kovettaja) ja maalaa reilu kerros että varmasti kaikki peittyy! Siinä valmis pinta eikä tartte hioa kertaakaan!

Muista kysyä paikallisesta lasikuitu firmasta että mikä kovettaja käy millekin aineelle!! Ja Parafiini pitää sekoittaa huolellisesti!!!
Vastaa Viestiin