Ilmawebaston röörit

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja AriW » 09 Joulu 2014 20:28

Jos on oikein itämasiina,imee varmaan pikkulintuja myöten kaiken. Parashan varmaan olis säädettävä ilmanotto,ku pakkasella pienellä olis kiva kuivat ilmat sisäistää. Tosin luulempa että teho piisaa jatkuvaankin ulkoilman ottoon.

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 09 Joulu 2014 20:37

Mjoo...pitää testailla kuinka se pelittää. katonrajasta hain juuri sitä takaa että siellä ois se lämpimin ilma mitä tarjota koneelle. mutta toisaalta voi olla että se jaksaa jotain lämpöö töniä tolla teholla.

Pelottaa vaan vähän tuo imuääni mutta pitää melken suunnitella se tonne eteen kun sänky on takana.

Varaosat on halpoja ja mainostavat että on yhtä helppo purkaa ja huoltaa ku kalashnikov. Ei pitäs joutua merkkiliikkeessä nollaamaan.
Viimeksi muokannut wiima63, 09 Joulu 2014 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja pelti » 09 Joulu 2014 20:40

kyllä toi 2 kw:kin pitää mekkalaa. Änkkärit imu ja poistopuolelle.
peltiliiteri.com

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja pelti » 01 Maalis 2015 21:44

Aamupäivästä laitoin ton 2 kw:n ilmaweban huriseen talven jäljiltä. Ulkona +2 astetta. Kuuden maissa illalla kävin bussissa katsomassa, niin 12 astetta oli lämmintä ja tuulilasi aivan märkänä. Nepparissahan on kaikki ikkunat eristämättä ja seinät/katot normi pinnoilla. Kosteus tiivistyi kylmiin metallipintoihin ja tuulilasiin, kun ei tuo poista sieltä mitään, mitä nyt kierrättää samaa ilmaa :) noi tuplalasit oli ihan kuivat.

Tarinan opetus: Riittää siis vähän lämmittämään tällä kelillä. Joku rööri pitäisi varmaan olla ulos auki, että ilma kiertäisi (toisaalta kun ulkonakin on lähes 100% kosteus olisko sillä väliä??). Mutta kirjoittelin talteen, kun aina joskus kysellään lämppäreiden tehontarpeista. 2kw ilmaweba pystyy siis tuollaiseen (aika vaatimattomaan) suoritukseen eristämättömässä bussissa.
peltiliiteri.com

Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja AriW » 05 Maalis 2015 16:48

Mä kans olen jopa yllättynyt ton 2kw. koneen tehosta. Hitaastihan se lämmittää,mutta eipä kuluta paljoo ja on hiljainen.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja pelti » 05 Maalis 2015 19:13

jep, kesällä kun oli luokkaa 10 astetta yöllä, piti todella hyvin ton bussin lämpöisenä. Ja kun hörppii tuollaiset 2 desiä tunnissa, niin ei vie konkurssiin :)
peltiliiteri.com

Avatar
paci
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
Truck: B10M Delta Star 301
Location: Kerava

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja paci » 01 Syys 2015 19:27

Tuli hommattua tuollainen Webaston AT Evo 3900 tykötarpeineen viileiden öiden turvaksi. Oliko vinkkejä minne asentaa mahuri Volvossa? Täältä luetun perusteella äänimaailma kova joten kenties kauemmas nukkumapaikoista? Toisaalta tuo takatavaratila olisi ehkä helpoin paikka...
Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3193
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 01 Syys 2015 19:57

Etuakselin päälle ja huoltoluukku käytävälle. Röllissä on ainakin tuo tila täysin tyhjää. Joskus kaavailin sinne aggrea, mutta mahtuuhan se tuonne takaruumaakin. Mitä hankalampaan paikkaan tuon Weban laittaa sen enemmän siihen saa vaihtaa osia. Sanoo setä Murphy.
Life is a beach and then you dive

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja pelti » 01 Syys 2015 20:08

mahurista en tiedä. Itellä ihan tavaratilan katossa.
viewtopic.php?f=2&t=4595&start=175#p43674

Kuvassa ei ole vielä imu-, pako- ja puhallusputket paikalla. Pako menee suoraan alas ja kylmä/lämmin puhallus, ne menee noihin ritilöihin ja sitä kautta sisätiloihin.
Hyvää tuossa on että pienestä webasta saa kaikki irti (ei lämmöt katoa pitkiin vetoihin). Sit lämmittää hukkalämmöllä tavaratilaa ja matkustamon lattiaa. Huonoa, että ääni kuuluu.
peltiliiteri.com

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2750
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja neppi » 12 Syys 2015 22:51

Onks teillä miten noi polttoaineasiat järjestetty tossa tohossa? Mulla ois tuolla yks rosterinen päiväsäiliö, mut siinä on vain kaks lähtöä.

Ku jos paluuputken väliin laittaa, ni eiks niitä pitäis olla kolme? Moottorilta pöntölle - pöntöltä auton tankille - ja sit pöntöltä Webastolle lähtö? Vai vielä joku muu / eri? Esim öö huohotin.

Käyks se niin yksinkertasesti, et naks paluuputki poikki ja putkenpäät ton pöntön liittimiin, vai pitääks siinä ottaa jotain ihme graviteetteja huomioon?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3193
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 12 Syys 2015 23:07

Minä nostin tuota Weban imuputkea moottorin imuputkea korkeammalle. Pääsee asemalle vaikka Weba hörii ilmaa,..

Lämmittien imu ja paluu T-haaralla päiväsäilön lähtöön. Päiväsäiliön lähtö pääsäiliön paluuseen. Noin tuo Weba ainakin testikannulla toimi kotvasen aikaa Uudellamaalla.
Life is a beach and then you dive

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja pelti » 12 Syys 2015 23:08

Tuossa omassa ei ole mitään paluuputkee. Polttaa kaiken sen kaksi desiä tunnissa. Muovinen perämoottorin 20l irtosäiliö ruokkii.
peltiliiteri.com

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2750
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja neppi » 12 Syys 2015 23:13

Nii ei mullakaan mielestäni paluuputkea oo. Nythän en oo koko vempelettä vissiin neljään kuukauteen nähny, ni en voi muistaa. 7KW (tms) ilmawepatsi kyseessä.

Ai niinku jos mun säiliössä on kaks nippaa, ni moottorilta tulevaan paluuputkeen T-haara ja se siihen toiseen säiliön nippaan, toinen jäis sit Webaston lähdölle (oletuksena, et sillä on vain lähtö)?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3193
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 12 Syys 2015 23:26

Paluuputki nopeuttaa ilmaamista. Tuossa ilma-Eberissä on ainoastaan tuloputki ja autossa kiinniolevassa Webassa molemmat.

Pamahti talvena eräänä LT-volkkarini nafta kohmeeseen. Pakon sanelemana ajoin irtokannulla, jossa oli pelkkä imuputki. Sen repäisin lasinpesurista. Paluu meni takaisin auton tankkiin. Litralla pääsi noin kilometrin. Onneksi oli lyhyehkö kotimatka. Aamulla laitoin kanisteriiin myös paluuputken ja odottelin kevättä.

Moottorin paluuseen T-haara = ylimenevä päätyy päiväsäiliön kautta takaisin päätankkiin. Piirtäisin, jos Huawei:ssa olisi kynä.
Life is a beach and then you dive

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2750
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja neppi » 12 Syys 2015 23:31

Mulla ois piirtopöytä tässä. Tuonko?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3193
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 12 Syys 2015 23:52

Älä lähetä
Liitteet
hullunkierto.jpg
hullunkierto.jpg (10.34 KiB) Katsottu 10645 kertaa
Life is a beach and then you dive

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2750
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja neppi » 12 Syys 2015 23:57

No näin just sen aattelin. Kiitos!

Nyt eiku hullunkierto silmissä nippakaupoille.

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 13 Syys 2015 11:35

Miks pitää olla päivätankki? Oon tottunu näkemään niitä hinaajissa joissa sillä varmistetaan polttoaineen puhtaus ja saanti kovassa merenkäynnissä. Esim. siinä millä eniten oon ollu, oli 1000L päiväpytty ja 43kuution tankit. Siinä oli suodatus myös päätankkien ja päivätankin välissä vedenerottimineen.
Rosmo

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3193
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 13 Syys 2015 12:37

Päivätankki on ainoastaan lämmityslaitetta varten. Aina jää polttoainetta ajamista varten. Röllissä ratkaisin ongelman nostamalla Weban imuputkea pari senttiä korkemammalle. Moottorille jää viimeiset rippeet polttoaineesta ja Weba vain sammuu.
Life is a beach and then you dive

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ilmawebaston röörit

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 13 Syys 2015 13:00

Miul sama systeemi tossa työkalupakissa. Putki reilu 5cm tankin pohjasta. Eberi poltti aikonaan hehkutulpan jos pääs aine loppumaan. Tuli pidettyä tankki yli puolillaan aina talviaikaan ja varatulppakin oli hanskalootassa. Kallista lystiä vaan se tulpan polttaminen.
Rosmo

Vastaa Viestiin