ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 01 Kesä 2015 01:12

Monesti oon haaveillut pienestä iv-koneesta joka pitää bussia kuivana ja asumisaikana pahoja henkiä poissa :) mutta ei ole ollut tarpeeksi pieniä kunnes löysin tällaisen. Tehon kulutus 30w ja talteenoton hyötysuhde n. 60% eli ihan hyvä vaikka talvikäytössäkin.

http://www.inspectorsec.fi/kauppa/huone ... -m3-h.html
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 01 Kesä 2015 07:45

Parkissa / säilytyksessä tulee se ongelma että kun "poistoilma lämmittää tuloilmaa" niin joka aamu se toimii väärinpäin kunnes sisäilma ei jaksa enää viilentää tuloilmaa. Eikö tavallinen kanavapuhallin ajasi saman asian 1/10 hinnalla. Siihen kun laittas vielä differentiaalianturin (tai kosteusanturilla / lämpöanturilla varustettu malli) että alkaa puhkua vasta kun ulkoa imettävä ilma on lämpimämpää tai kun kosteus nousee...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 01 Kesä 2015 09:41

Reddewil kirjoitti:Parkissa / säilytyksessä tulee se ongelma että kun "poistoilma lämmittää tuloilmaa" niin joka aamu se toimii väärinpäin kunnes sisäilma ei jaksa enää viilentää tuloilmaa. Eikö tavallinen kanavapuhallin ajasi saman asian 1/10 hinnalla. Siihen kun laittas vielä differentiaalianturin (tai kosteusanturilla / lämpöanturilla varustettu malli) että alkaa puhkua vasta kun ulkoa imettävä ilma on lämpimämpää tai kun kosteus nousee...
Hetkinen. Tarkennapa vähän milloin sisäilma viilentää tuloilmaa. Ja perustelu sille että lämmön poistaminen ilman talteenottoa on halvempaa? Halvinta ratkaisua en nyt etsikään vaan mukavinta. Kattoluukut on jo olemassa jotka pysyy pakkasella kyllä kiinni
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 01 Kesä 2015 09:48

Kosteudella ohjaamisessa tulee se ongelma että sitä pitää säätää vuodenaikojen mukaan. Talvella kosteuden noustessa 38-40% tasolle pitää jo kovasti tuulettaa. Jos laitetaan säätö tähän niin kesällä puhallin käy yötä päivää syksyyn asti.

Tietenkin tarkoitin tätä niihin busseihin joita käytetään asumiseen paljon ja tunnistetaan ilmanvaihdon merkitys.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 01 Kesä 2015 11:33

Eikös niitä oo semmosia irtonaisia pömpeleitä jotka poistaa kosteutta ilmasta. Jos semmonen ois soivapeli vois kertyneen veden ohjata paskapytyn huuhtomiseen :) Miul ei kyl mitään käsitystä niiden toimimisesta.
Rosmo

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 01 Kesä 2015 13:13

Kosteudenkerääjällä lähtee kosteus muttei vaihda yhtään ilmaa uuteen. Aamulla herätessä, sitä minä tarkoitan :)
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Wowbagger » 01 Kesä 2015 18:24

Lahti32 kirjoitti:Monesti oon haaveillut pienestä iv-koneesta joka pitää bussia kuivana ja asumisaikana pahoja henkiä poissa :) mutta ei ole ollut tarpeeksi pieniä kunnes löysin tällaisen. Tehon kulutus 30w ja talteenoton hyötysuhde n. 60% eli ihan hyvä vaikka talvikäytössäkin.

http://www.inspectorsec.fi/kauppa/huone ... -m3-h.html

Katselin itse samaa vehjettä, mutta siinä on speksien mukaan paperikenno (eli lämmönvaihdin ei ole alumiinia). Jos näin on, niin kannattaa unohtaa koko laite.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 01 Kesä 2015 18:38

Lahti32 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Parkissa / säilytyksessä tulee se ongelma että kun "poistoilma lämmittää tuloilmaa" niin joka aamu se toimii väärinpäin kunnes sisäilma ei jaksa enää viilentää tuloilmaa. Eikö tavallinen kanavapuhallin ajasi saman asian 1/10 hinnalla. Siihen kun laittas vielä differentiaalianturin (tai kosteusanturilla / lämpöanturilla varustettu malli) että alkaa puhkua vasta kun ulkoa imettävä ilma on lämpimämpää tai kun kosteus nousee...
Hetkinen. Tarkennapa vähän milloin sisäilma viilentää tuloilmaa. Ja perustelu sille että lämmön poistaminen ilman talteenottoa on halvempaa? Halvinta ratkaisua en nyt etsikään vaan mukavinta. Kattoluukut on jo olemassa jotka pysyy pakkasella kyllä kiinni
Niin meinasin että jos auto jätetään kylmilleen talveksi ja tuo hörisee siellä. Mutta sulla olikin tarkotus pitää lämpimässä autossa, sillon tuo on soiva peli!
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 01 Kesä 2015 23:26

Wowbagger kirjoitti: Katselin itse samaa vehjettä, mutta siinä on speksien mukaan paperikenno (eli lämmönvaihdin ei ole alumiinia). Jos näin on, niin kannattaa unohtaa koko laite.
Mikäs vika paperikennossa?

Se on sellainen läpihengittävä muoviselluloosakenno joka tasaa kosteutta lamellien välillä ja sen ansiosta saa enemmän talteen mitä perus alumiinikenno- näillä paperikennoilla on oikein tieteellinen nimi enthalpiakenno ja se on yleinen euroopassa ja muualla maailmassa. Suomessa on jämähdetty alumiinikennoon lähinnä palomääräysten takia, paperi palaa ja alumiini ei. Jos suomessa sallittaisiin uudisrakentamisessa enthalpia niin päästäisiin hyötysuhteessa yhä pidemmälle mitä mikään alumiinikenno pystyy
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Wowbagger » 02 Kesä 2015 09:14

Olen tutustunut paperikennoon. Palonkestävyys on yksi heikko puoli ja savunmuodostus on toinen. Kulkureissa taitaa kuitenkin olla muita ongelmia palotilanteessa ennen kuin kenno saataisiin syttymään.

Materiaalin ja alumiinia huokoisemman rakenteen vuoksi kenno on kuitenkin aika hyvä kasvualusta bakteereille ja itiöille. Sitten kun se pitäisi pestä, niin materiaalin heikoimmat puolet tulevat esille. Se ei oikein kestä pesua. Omakotitalossa tai asunnossa kenno pitäisi pestä ehkä pari kertaa vuodessa. Kulkurissa kai kerran kaudessa.

Entalpiaa tai sen hyödyntämistä ei oikein voi kieltää, kun se on fysikaalinen ilmiö ja lämmön talteenotto perustuu siihen jossain määrin LTO:n tyypistä riippumatta. Rekuperatiivisten siirtimien hyötysuhde vaihtelee ristivirtasiirtimen n. 60< lämpötilahyötysuhteesta, eli tämänkin vehkeen kennon tyypistä vastavirtasiirtimen yli 80% arvoihin. Esim. Swegonin W- sarja.

Ei paperikennossa mitään niin mullistavaa ole lämmönsiirtymisen kannalta, että sen hyötysuhde hakkaisi muut ratkaisut. Itse materiaali kun lämmönjohtavuudeltaan on olennaisesti esim. alumiinia heikompi.

Varsinkin bussikäytössä kosteuden siirtyminen pois sisäilmasta taitaa olla pelkkää plussaa, mutta ei rutikuiva sisäilma varsinkaan talvella tietenkään herkkua ole. Tähänkin löytyy lääke laittamalla regeneratiivinen, eli pyöriväkennoinen siirrin. Se löytyy kotimaisista vaikka Enerventin koneesta ja Swegonin R-sarjasta ja hyötysuhde pysyy yli 80%

Vastavirtasiirtimellä varustetuissa koneissa tulee ainakin mulla hintakatto vastaan. Käytettyjä liikkuu vähän, ja uusien ovh on todennäköisesti yli 2K.

Sitten tuon Airsecin ilmamäärä 57 m³/h eli n. 16 l/s on vähän pieni. Asuinkäytössä kannattaa kuitenkin laskea 6 l/s per naama. On se kompakti, kohtuuhintainen ja parempi kun mitään, mutta myyntimiesten juttuihin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella.

P.S. Vaadittava puhallinteho saadaan parhaimmillaan pysymään yhteensä ehkä alle 200 W, mutta ilmanvaihdon esi- ja jälkilämmitys aiheuttaa sitten enemmän päänvaivaa. Hyötysuhdehan tippuu ripeästi, kun kenno kämähtää huurteeseen. Pyöriväkennoisissa tuloilman lämpötilan pudotessa liikaa tuloilmapuhallin pysähtyy ja kennon pyörintänopeutta hidastetaan ainakin Enerventin laitteissa. Ristivirta- ja vastavirtakennoisilla sähköinen esilämmitysvastus on 1 kW luokkaa ja silloin laitteen kannattaa olla maasähkössä kiinni tai sitten virittää lootaan glykolikennot ja niille kiertopumppu, säätövenat ja ohjaus. Varustelukierre alkaa olla valmis tälläkin puolella :)

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 02 Kesä 2015 20:19

Kas kas.... Enervent ja Swegon.... siinä kaksi laitosta johon allekirjoittanut ei koske enää pitkillä tikuillakaan :D sen verta surkeita esityksiä ovat. olen näitä myynyt ja asennuttanut satoja ja satoja, Swegonia yli 700kpl ja kyllä surkeista surkeimpia lopulta ovat. Täällä pohjoissuomessa nämä on rakentajien kirosanoja kaikille, ei pelaa pakkasessa saunailtana mikään em. valmistajien koneista.

Itsellänikin talossa sellanen savustuslaatikkoenerventti sai lähteä 7 vuoden varustelukierteen päätteeksi, sitä ei saatu pysymään sulana millään konstilla, iso talo, paljon asukkaita ja suuret ilmavirrat, lääkkeeksi laitettiin Systemairin VR700DCV joka ei sekään ilman etulämpöä pelannut mutta nyt kohtuudella toimii kun sen metelin vaan kestää.

En minäkään ole montaa paperikennokonetta myynyt mutta muutaman ja tämä pöpöjuttu tietysti on sen ominaisuus. Tuollaiset isot koneet ei muuten syö sähköä nekään kovin paljoa, 35W on ihan mahdollinen jos käytetään EC puhallintekniikkaa järkevällä mitoituksella eikä vastukset mene onoffina päälle tai ollenkaan päälle.

Bussiin tuskin kannattaa paljon suurempia laittaa kuin tuo Airsec.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Wowbagger » 02 Kesä 2015 21:40

Noi valmistajat oli esimerkkejä. Mun töissäni yleensä tilaajan sopimukset ratkaisee konemerkin, eikä Enervent mikään suosikki ole ollut. Pohjoisessa toimiva Lapti on käyttänyt Iloxairia, joku muu taas Valloxia. Swegonin R-sarjan koneilla asuntojen ikkunat ovat pienemmillä ilmamäärillä huurussa, kun kosteutta ei juurikaan poistu. Jos SFP-luku ja lämpötila/vuosihyötysuhde on sama tai parempi, niin urakoitsija voi tietenkin hyväksyttää ja asentaa mitkä hyvänsä laitteet joista löytyy vaadittavat dokkarit.

Kiinan ihmeistä ei taida löytyä CE- tai mitään muutakaan hyväksyntää, jonka perusteella niitä saisi asentaa.
Tavallisella vaihtovirtapropellilla 200W on realistinen tavoite ja Airsecissä ei taida tasavirtatekniikkaa löytyä, kun se vähän maksaa. Kokoluokka on kyllä oikea.

Jos joskus saan oman ruoskan siihen kuosiin, että pääsen rakentamaan ilmanvaihtoa, niin laitan jonkun vanhan koneen, jossa lähdöt on ylöspäin. Paikka helmakotelossa, puhaltimet jotain tällaista: http://www.ebmpapst.fi/fi/tuotteet/Kesk ... G120AB6702, kunhan löydän ne halvemmalla.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 03 Kesä 2015 23:25

Valloxia olen myös käyttänyt ja on hyvä laite, Sun Airin muutama uusi malli on kanssa moitteettomia. En ole koskaan edes vakavissani miettinyt sopisiko tuollainen perusmallinen iv laite kulkuriin, toisaalta miksei? Kun vastusteho on vaan jotenkin rajattu tai muuten hallinnassa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 04 Elo 2015 21:05

Kävin hakemassa yhden tuollaisen LTO-koneen ja asennan uusimpaan Volvoon. Selkeä palaute eurooppakiertueelta oli että kyllä pitää olla kunnon asuntoautossa oikea ilmanvaihto jos sillä meinaa pidempään reissata

Kohtapa tiedetään tästäkin enemmän. Huomenna laatikko auki ja ihmettelemään
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 06 Elo 2015 20:49

Lahti32 kirjoitti:Kävin hakemassa yhden tuollaisen LTO-koneen ja asennan uusimpaan Volvoon. Selkeä palaute eurooppakiertueelta oli että kyllä pitää olla kunnon asuntoautossa oikea ilmanvaihto jos sillä meinaa pidempään reissata

Kohtapa tiedetään tästäkin enemmän. Huomenna laatikko auki ja ihmettelemään
Sit rupee ilma vaihtumaan.
Mulla kun oli vain kesäkäytössä volvo silloin muinoin niin vessassa ja kylppärissä 110mm reikä katossa jossa 120mm tietokone flekti, pyörivät aina kun virrat oli päällä ja kun valo oli kopissa niin 2x nopeudella. Omasta mielestä toimi, ei haissu sonta ja kylppäri kuivu nopsaan, autossa vaihtu ilma.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 11 Elo 2015 12:35

Siellähän tuo LTO- kone hurisee. Ei haise mikään eikä huurru tuulilasi. Sisälämpö on tasaisempi auton matkalta, takaosan ikkunan päältä ja makuuhuoneesta poistetaan ja ohjaamoon puhalletaan.

Taidan laittaa lahtelaiseen saman koneen. Se on hyvin eristetty tiivis bussi jossa kyllä alkaa ilmanlaatu huononemaan helposti kun roskis unohtuu viedä tai lasten vaippa unohtuu vessaan.

Aivan hyvä laite, nopeuskytkin 0-4 erillisenä. Puhaltimet melko kiinalaisen näköiset mutta eipä maksanutkaan hyvää kanavapuhallinta enempää.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2750
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja neppi » 11 Elo 2015 13:55

Eiks tästäkään asennuksesta tullu kuvia? Ü

Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Selfie » 11 Elo 2015 13:59

Pystyykö tuohon helposti patentoida lto:n ohitusta?
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 728
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 24 Kesä 2020 00:02

Muutamilla kai tuo sama Airsec 30. Mistähän tähän saisi kesäkennoa? Eli lto ohitus..

Isompiin malleihin löytyy:
https://www.sisailmaverkkokauppa.fi/suo ... 608570-vh-


Mutta eipä tuo taida käydä.

Itse varmaan pellistä väännettövö, sikafleksillä ja poppareilla nippuun.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 349
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 24 Kesä 2020 11:47

Mähän ostin tuon saman Blauberg-merkkisenä (malli D105-A) Euroopasta, Blaubergin sivujen mukaan "summer block":in tuotenumero on SB C4 200/190.

Jos tuosta nyt on yhtään apua.. :)

Sinänsä muakin kyllä kiinnostaisi tuollainen jos sen kohtuuhintaan saa. ;)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 728
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 24 Kesä 2020 20:26

No joo.. Itse kun tekee niin tulee mitä tulee. :D

Kuva

Kuva

Ihan hyvin tuntuu toimivan. Mukavasti kylmää pöheltää.

Kun siis ongelmahan bussikäytössä näillä helteillä on siinä, että kun on päivän ollut kylillä ja tulee illalla bussille niin bussin sisälämpötila on +30C vaikka ulkona jo viilentynyt +20C tienoolle. Sitten vaikka pitää ilmanvaihtokonetta täysillä niin eihän se mihinkään tuosta viilene kun lämmön talteenotto lämmittää sisääntulevan ilman.. Ainoa mahdollisuus höräyttää ilpo viilentämään, ja/tai tuuletella perinteisesti kattoräppänöillä.

Edit: Jos joku noiden mittojen mukaan tekee, kannattaa suosiolla tehdä vaikka 9cm korkeat nuo liepeet vain. Jouduin omia mataloittamaan kun pöydän reunaa vasten taivutettu pokkaus oli sen verran pyöreä että hökötyksestä tuli liian korkea. 200*200*190mm kuutio tuosta tarkoitus saada aikaiseksi.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 238
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja jooseppi » 28 Kesä 2020 23:18

Oletteko laittanut pelkkää koneellista poistoa. Olisi tarkoitus laittaa kanavapuhallin ja haaroittaa 2 tai 3 osaan imut. Kuinkakohan tehokas kanavapuhallin täytyis olla montako kuutioo tunnissa? Oolisiko 230v vai 24v kanavapuhaltimia saa ehdottaa niitäkin. 3 ihmistä nukkuu autossa ja pelkässä kesä käytössä. Puhdasta ulkoilmaa tulee lattianrajasta käytävän reijistä mitä carruksessa on ja toiseltapuolelta kattokanavien kautta. Makuu huoneessa on reikä mistä tulee raitista ilmaa katonrajassa bussi 12m pitkä. Tarvisiko vaihtua 80m3/h 100m3/h 140m3/h vai paljonko?
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67

BussMAN
Kansleri
Viestit: 1009
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 29 Kesä 2020 00:36

Voiko jotain päätellä koti ilmastointi vallox iv talteen otolla ( vanhamalli ” tehon säätä napista”)
pienin no1=talon kuutiot vaihtuu n70% tunnissa, 2,3, Suurin 4 tais olla lähes kakskertaa tunnissa, ja ohje ei saa pysäyttää,
kovilla pakkasilla sammuile isommilla 3-4 teholla, esilämmitys patteri teho ei riitä

Bussi voi olla erilainen tarve ?

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 480
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja eagless » 20 Loka 2020 17:51

Lto kone tuli englannista ja muuten näyttäs että ok mutta on näköjään nuovikennoilla.

Mahtaakohan tommonen muovikenno mitään lämpöjä siirrellä yhtään lähtöilmasta tuloilmaan?
Kokemuksia onko?
Liitteet
IMG_20201020_174441.jpg
IMG_20201020_174710.jpg

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 480
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin

Viesti Kirjoittaja eagless » 21 Loka 2020 13:56

Mahtaakohan tommonen muovikenno mitään lämpöjä siirrellä yhtään lähtöilmasta tuloilmaan?
Kokemuksia onko?

Vastaa Viestiin