ilmanvaihtolaite Lto bussiin
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Monesti oon haaveillut pienestä iv-koneesta joka pitää bussia kuivana ja asumisaikana pahoja henkiä poissa mutta ei ole ollut tarpeeksi pieniä kunnes löysin tällaisen. Tehon kulutus 30w ja talteenoton hyötysuhde n. 60% eli ihan hyvä vaikka talvikäytössäkin.
http://www.inspectorsec.fi/kauppa/huone ... -m3-h.html
http://www.inspectorsec.fi/kauppa/huone ... -m3-h.html
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Parkissa / säilytyksessä tulee se ongelma että kun "poistoilma lämmittää tuloilmaa" niin joka aamu se toimii väärinpäin kunnes sisäilma ei jaksa enää viilentää tuloilmaa. Eikö tavallinen kanavapuhallin ajasi saman asian 1/10 hinnalla. Siihen kun laittas vielä differentiaalianturin (tai kosteusanturilla / lämpöanturilla varustettu malli) että alkaa puhkua vasta kun ulkoa imettävä ilma on lämpimämpää tai kun kosteus nousee...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Hetkinen. Tarkennapa vähän milloin sisäilma viilentää tuloilmaa. Ja perustelu sille että lämmön poistaminen ilman talteenottoa on halvempaa? Halvinta ratkaisua en nyt etsikään vaan mukavinta. Kattoluukut on jo olemassa jotka pysyy pakkasella kyllä kiinniReddewil kirjoitti:Parkissa / säilytyksessä tulee se ongelma että kun "poistoilma lämmittää tuloilmaa" niin joka aamu se toimii väärinpäin kunnes sisäilma ei jaksa enää viilentää tuloilmaa. Eikö tavallinen kanavapuhallin ajasi saman asian 1/10 hinnalla. Siihen kun laittas vielä differentiaalianturin (tai kosteusanturilla / lämpöanturilla varustettu malli) että alkaa puhkua vasta kun ulkoa imettävä ilma on lämpimämpää tai kun kosteus nousee...
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Kosteudella ohjaamisessa tulee se ongelma että sitä pitää säätää vuodenaikojen mukaan. Talvella kosteuden noustessa 38-40% tasolle pitää jo kovasti tuulettaa. Jos laitetaan säätö tähän niin kesällä puhallin käy yötä päivää syksyyn asti.
Tietenkin tarkoitin tätä niihin busseihin joita käytetään asumiseen paljon ja tunnistetaan ilmanvaihdon merkitys.
Tietenkin tarkoitin tätä niihin busseihin joita käytetään asumiseen paljon ja tunnistetaan ilmanvaihdon merkitys.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Eikös niitä oo semmosia irtonaisia pömpeleitä jotka poistaa kosteutta ilmasta. Jos semmonen ois soivapeli vois kertyneen veden ohjata paskapytyn huuhtomiseen Miul ei kyl mitään käsitystä niiden toimimisesta.
Rosmo
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Kosteudenkerääjällä lähtee kosteus muttei vaihda yhtään ilmaa uuteen. Aamulla herätessä, sitä minä tarkoitan
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 209
- Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
- Truck: Jonckheere B10M
- Location: Helsinki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Lahti32 kirjoitti:Monesti oon haaveillut pienestä iv-koneesta joka pitää bussia kuivana ja asumisaikana pahoja henkiä poissa mutta ei ole ollut tarpeeksi pieniä kunnes löysin tällaisen. Tehon kulutus 30w ja talteenoton hyötysuhde n. 60% eli ihan hyvä vaikka talvikäytössäkin.
http://www.inspectorsec.fi/kauppa/huone ... -m3-h.html
Katselin itse samaa vehjettä, mutta siinä on speksien mukaan paperikenno (eli lämmönvaihdin ei ole alumiinia). Jos näin on, niin kannattaa unohtaa koko laite.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Niin meinasin että jos auto jätetään kylmilleen talveksi ja tuo hörisee siellä. Mutta sulla olikin tarkotus pitää lämpimässä autossa, sillon tuo on soiva peli!Lahti32 kirjoitti:Hetkinen. Tarkennapa vähän milloin sisäilma viilentää tuloilmaa. Ja perustelu sille että lämmön poistaminen ilman talteenottoa on halvempaa? Halvinta ratkaisua en nyt etsikään vaan mukavinta. Kattoluukut on jo olemassa jotka pysyy pakkasella kyllä kiinniReddewil kirjoitti:Parkissa / säilytyksessä tulee se ongelma että kun "poistoilma lämmittää tuloilmaa" niin joka aamu se toimii väärinpäin kunnes sisäilma ei jaksa enää viilentää tuloilmaa. Eikö tavallinen kanavapuhallin ajasi saman asian 1/10 hinnalla. Siihen kun laittas vielä differentiaalianturin (tai kosteusanturilla / lämpöanturilla varustettu malli) että alkaa puhkua vasta kun ulkoa imettävä ilma on lämpimämpää tai kun kosteus nousee...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Mikäs vika paperikennossa?Wowbagger kirjoitti: Katselin itse samaa vehjettä, mutta siinä on speksien mukaan paperikenno (eli lämmönvaihdin ei ole alumiinia). Jos näin on, niin kannattaa unohtaa koko laite.
Se on sellainen läpihengittävä muoviselluloosakenno joka tasaa kosteutta lamellien välillä ja sen ansiosta saa enemmän talteen mitä perus alumiinikenno- näillä paperikennoilla on oikein tieteellinen nimi enthalpiakenno ja se on yleinen euroopassa ja muualla maailmassa. Suomessa on jämähdetty alumiinikennoon lähinnä palomääräysten takia, paperi palaa ja alumiini ei. Jos suomessa sallittaisiin uudisrakentamisessa enthalpia niin päästäisiin hyötysuhteessa yhä pidemmälle mitä mikään alumiinikenno pystyy
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 209
- Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
- Truck: Jonckheere B10M
- Location: Helsinki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Olen tutustunut paperikennoon. Palonkestävyys on yksi heikko puoli ja savunmuodostus on toinen. Kulkureissa taitaa kuitenkin olla muita ongelmia palotilanteessa ennen kuin kenno saataisiin syttymään.
Materiaalin ja alumiinia huokoisemman rakenteen vuoksi kenno on kuitenkin aika hyvä kasvualusta bakteereille ja itiöille. Sitten kun se pitäisi pestä, niin materiaalin heikoimmat puolet tulevat esille. Se ei oikein kestä pesua. Omakotitalossa tai asunnossa kenno pitäisi pestä ehkä pari kertaa vuodessa. Kulkurissa kai kerran kaudessa.
Entalpiaa tai sen hyödyntämistä ei oikein voi kieltää, kun se on fysikaalinen ilmiö ja lämmön talteenotto perustuu siihen jossain määrin LTO:n tyypistä riippumatta. Rekuperatiivisten siirtimien hyötysuhde vaihtelee ristivirtasiirtimen n. 60< lämpötilahyötysuhteesta, eli tämänkin vehkeen kennon tyypistä vastavirtasiirtimen yli 80% arvoihin. Esim. Swegonin W- sarja.
Ei paperikennossa mitään niin mullistavaa ole lämmönsiirtymisen kannalta, että sen hyötysuhde hakkaisi muut ratkaisut. Itse materiaali kun lämmönjohtavuudeltaan on olennaisesti esim. alumiinia heikompi.
Varsinkin bussikäytössä kosteuden siirtyminen pois sisäilmasta taitaa olla pelkkää plussaa, mutta ei rutikuiva sisäilma varsinkaan talvella tietenkään herkkua ole. Tähänkin löytyy lääke laittamalla regeneratiivinen, eli pyöriväkennoinen siirrin. Se löytyy kotimaisista vaikka Enerventin koneesta ja Swegonin R-sarjasta ja hyötysuhde pysyy yli 80%
Vastavirtasiirtimellä varustetuissa koneissa tulee ainakin mulla hintakatto vastaan. Käytettyjä liikkuu vähän, ja uusien ovh on todennäköisesti yli 2K.
Sitten tuon Airsecin ilmamäärä 57 m³/h eli n. 16 l/s on vähän pieni. Asuinkäytössä kannattaa kuitenkin laskea 6 l/s per naama. On se kompakti, kohtuuhintainen ja parempi kun mitään, mutta myyntimiesten juttuihin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella.
P.S. Vaadittava puhallinteho saadaan parhaimmillaan pysymään yhteensä ehkä alle 200 W, mutta ilmanvaihdon esi- ja jälkilämmitys aiheuttaa sitten enemmän päänvaivaa. Hyötysuhdehan tippuu ripeästi, kun kenno kämähtää huurteeseen. Pyöriväkennoisissa tuloilman lämpötilan pudotessa liikaa tuloilmapuhallin pysähtyy ja kennon pyörintänopeutta hidastetaan ainakin Enerventin laitteissa. Ristivirta- ja vastavirtakennoisilla sähköinen esilämmitysvastus on 1 kW luokkaa ja silloin laitteen kannattaa olla maasähkössä kiinni tai sitten virittää lootaan glykolikennot ja niille kiertopumppu, säätövenat ja ohjaus. Varustelukierre alkaa olla valmis tälläkin puolella
Materiaalin ja alumiinia huokoisemman rakenteen vuoksi kenno on kuitenkin aika hyvä kasvualusta bakteereille ja itiöille. Sitten kun se pitäisi pestä, niin materiaalin heikoimmat puolet tulevat esille. Se ei oikein kestä pesua. Omakotitalossa tai asunnossa kenno pitäisi pestä ehkä pari kertaa vuodessa. Kulkurissa kai kerran kaudessa.
Entalpiaa tai sen hyödyntämistä ei oikein voi kieltää, kun se on fysikaalinen ilmiö ja lämmön talteenotto perustuu siihen jossain määrin LTO:n tyypistä riippumatta. Rekuperatiivisten siirtimien hyötysuhde vaihtelee ristivirtasiirtimen n. 60< lämpötilahyötysuhteesta, eli tämänkin vehkeen kennon tyypistä vastavirtasiirtimen yli 80% arvoihin. Esim. Swegonin W- sarja.
Ei paperikennossa mitään niin mullistavaa ole lämmönsiirtymisen kannalta, että sen hyötysuhde hakkaisi muut ratkaisut. Itse materiaali kun lämmönjohtavuudeltaan on olennaisesti esim. alumiinia heikompi.
Varsinkin bussikäytössä kosteuden siirtyminen pois sisäilmasta taitaa olla pelkkää plussaa, mutta ei rutikuiva sisäilma varsinkaan talvella tietenkään herkkua ole. Tähänkin löytyy lääke laittamalla regeneratiivinen, eli pyöriväkennoinen siirrin. Se löytyy kotimaisista vaikka Enerventin koneesta ja Swegonin R-sarjasta ja hyötysuhde pysyy yli 80%
Vastavirtasiirtimellä varustetuissa koneissa tulee ainakin mulla hintakatto vastaan. Käytettyjä liikkuu vähän, ja uusien ovh on todennäköisesti yli 2K.
Sitten tuon Airsecin ilmamäärä 57 m³/h eli n. 16 l/s on vähän pieni. Asuinkäytössä kannattaa kuitenkin laskea 6 l/s per naama. On se kompakti, kohtuuhintainen ja parempi kun mitään, mutta myyntimiesten juttuihin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella.
P.S. Vaadittava puhallinteho saadaan parhaimmillaan pysymään yhteensä ehkä alle 200 W, mutta ilmanvaihdon esi- ja jälkilämmitys aiheuttaa sitten enemmän päänvaivaa. Hyötysuhdehan tippuu ripeästi, kun kenno kämähtää huurteeseen. Pyöriväkennoisissa tuloilman lämpötilan pudotessa liikaa tuloilmapuhallin pysähtyy ja kennon pyörintänopeutta hidastetaan ainakin Enerventin laitteissa. Ristivirta- ja vastavirtakennoisilla sähköinen esilämmitysvastus on 1 kW luokkaa ja silloin laitteen kannattaa olla maasähkössä kiinni tai sitten virittää lootaan glykolikennot ja niille kiertopumppu, säätövenat ja ohjaus. Varustelukierre alkaa olla valmis tälläkin puolella
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Kas kas.... Enervent ja Swegon.... siinä kaksi laitosta johon allekirjoittanut ei koske enää pitkillä tikuillakaan sen verta surkeita esityksiä ovat. olen näitä myynyt ja asennuttanut satoja ja satoja, Swegonia yli 700kpl ja kyllä surkeista surkeimpia lopulta ovat. Täällä pohjoissuomessa nämä on rakentajien kirosanoja kaikille, ei pelaa pakkasessa saunailtana mikään em. valmistajien koneista.
Itsellänikin talossa sellanen savustuslaatikkoenerventti sai lähteä 7 vuoden varustelukierteen päätteeksi, sitä ei saatu pysymään sulana millään konstilla, iso talo, paljon asukkaita ja suuret ilmavirrat, lääkkeeksi laitettiin Systemairin VR700DCV joka ei sekään ilman etulämpöä pelannut mutta nyt kohtuudella toimii kun sen metelin vaan kestää.
En minäkään ole montaa paperikennokonetta myynyt mutta muutaman ja tämä pöpöjuttu tietysti on sen ominaisuus. Tuollaiset isot koneet ei muuten syö sähköä nekään kovin paljoa, 35W on ihan mahdollinen jos käytetään EC puhallintekniikkaa järkevällä mitoituksella eikä vastukset mene onoffina päälle tai ollenkaan päälle.
Bussiin tuskin kannattaa paljon suurempia laittaa kuin tuo Airsec.
Itsellänikin talossa sellanen savustuslaatikkoenerventti sai lähteä 7 vuoden varustelukierteen päätteeksi, sitä ei saatu pysymään sulana millään konstilla, iso talo, paljon asukkaita ja suuret ilmavirrat, lääkkeeksi laitettiin Systemairin VR700DCV joka ei sekään ilman etulämpöä pelannut mutta nyt kohtuudella toimii kun sen metelin vaan kestää.
En minäkään ole montaa paperikennokonetta myynyt mutta muutaman ja tämä pöpöjuttu tietysti on sen ominaisuus. Tuollaiset isot koneet ei muuten syö sähköä nekään kovin paljoa, 35W on ihan mahdollinen jos käytetään EC puhallintekniikkaa järkevällä mitoituksella eikä vastukset mene onoffina päälle tai ollenkaan päälle.
Bussiin tuskin kannattaa paljon suurempia laittaa kuin tuo Airsec.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 209
- Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
- Truck: Jonckheere B10M
- Location: Helsinki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Noi valmistajat oli esimerkkejä. Mun töissäni yleensä tilaajan sopimukset ratkaisee konemerkin, eikä Enervent mikään suosikki ole ollut. Pohjoisessa toimiva Lapti on käyttänyt Iloxairia, joku muu taas Valloxia. Swegonin R-sarjan koneilla asuntojen ikkunat ovat pienemmillä ilmamäärillä huurussa, kun kosteutta ei juurikaan poistu. Jos SFP-luku ja lämpötila/vuosihyötysuhde on sama tai parempi, niin urakoitsija voi tietenkin hyväksyttää ja asentaa mitkä hyvänsä laitteet joista löytyy vaadittavat dokkarit.
Kiinan ihmeistä ei taida löytyä CE- tai mitään muutakaan hyväksyntää, jonka perusteella niitä saisi asentaa.
Tavallisella vaihtovirtapropellilla 200W on realistinen tavoite ja Airsecissä ei taida tasavirtatekniikkaa löytyä, kun se vähän maksaa. Kokoluokka on kyllä oikea.
Jos joskus saan oman ruoskan siihen kuosiin, että pääsen rakentamaan ilmanvaihtoa, niin laitan jonkun vanhan koneen, jossa lähdöt on ylöspäin. Paikka helmakotelossa, puhaltimet jotain tällaista: http://www.ebmpapst.fi/fi/tuotteet/Kesk ... G120AB6702, kunhan löydän ne halvemmalla.
Kiinan ihmeistä ei taida löytyä CE- tai mitään muutakaan hyväksyntää, jonka perusteella niitä saisi asentaa.
Tavallisella vaihtovirtapropellilla 200W on realistinen tavoite ja Airsecissä ei taida tasavirtatekniikkaa löytyä, kun se vähän maksaa. Kokoluokka on kyllä oikea.
Jos joskus saan oman ruoskan siihen kuosiin, että pääsen rakentamaan ilmanvaihtoa, niin laitan jonkun vanhan koneen, jossa lähdöt on ylöspäin. Paikka helmakotelossa, puhaltimet jotain tällaista: http://www.ebmpapst.fi/fi/tuotteet/Kesk ... G120AB6702, kunhan löydän ne halvemmalla.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Valloxia olen myös käyttänyt ja on hyvä laite, Sun Airin muutama uusi malli on kanssa moitteettomia. En ole koskaan edes vakavissani miettinyt sopisiko tuollainen perusmallinen iv laite kulkuriin, toisaalta miksei? Kun vastusteho on vaan jotenkin rajattu tai muuten hallinnassa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Kävin hakemassa yhden tuollaisen LTO-koneen ja asennan uusimpaan Volvoon. Selkeä palaute eurooppakiertueelta oli että kyllä pitää olla kunnon asuntoautossa oikea ilmanvaihto jos sillä meinaa pidempään reissata
Kohtapa tiedetään tästäkin enemmän. Huomenna laatikko auki ja ihmettelemään
Kohtapa tiedetään tästäkin enemmän. Huomenna laatikko auki ja ihmettelemään
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Sit rupee ilma vaihtumaan.Lahti32 kirjoitti:Kävin hakemassa yhden tuollaisen LTO-koneen ja asennan uusimpaan Volvoon. Selkeä palaute eurooppakiertueelta oli että kyllä pitää olla kunnon asuntoautossa oikea ilmanvaihto jos sillä meinaa pidempään reissata
Kohtapa tiedetään tästäkin enemmän. Huomenna laatikko auki ja ihmettelemään
Mulla kun oli vain kesäkäytössä volvo silloin muinoin niin vessassa ja kylppärissä 110mm reikä katossa jossa 120mm tietokone flekti, pyörivät aina kun virrat oli päällä ja kun valo oli kopissa niin 2x nopeudella. Omasta mielestä toimi, ei haissu sonta ja kylppäri kuivu nopsaan, autossa vaihtu ilma.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Siellähän tuo LTO- kone hurisee. Ei haise mikään eikä huurru tuulilasi. Sisälämpö on tasaisempi auton matkalta, takaosan ikkunan päältä ja makuuhuoneesta poistetaan ja ohjaamoon puhalletaan.
Taidan laittaa lahtelaiseen saman koneen. Se on hyvin eristetty tiivis bussi jossa kyllä alkaa ilmanlaatu huononemaan helposti kun roskis unohtuu viedä tai lasten vaippa unohtuu vessaan.
Aivan hyvä laite, nopeuskytkin 0-4 erillisenä. Puhaltimet melko kiinalaisen näköiset mutta eipä maksanutkaan hyvää kanavapuhallinta enempää.
Taidan laittaa lahtelaiseen saman koneen. Se on hyvin eristetty tiivis bussi jossa kyllä alkaa ilmanlaatu huononemaan helposti kun roskis unohtuu viedä tai lasten vaippa unohtuu vessaan.
Aivan hyvä laite, nopeuskytkin 0-4 erillisenä. Puhaltimet melko kiinalaisen näköiset mutta eipä maksanutkaan hyvää kanavapuhallinta enempää.
Tulevaisuus on sähköinen
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Eiks tästäkään asennuksesta tullu kuvia? Ü
- Selfie
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
- Truck: Ausvits-express
- Location: HAUKIPUDAS
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Pystyykö tuohon helposti patentoida lto:n ohitusta?
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Muutamilla kai tuo sama Airsec 30. Mistähän tähän saisi kesäkennoa? Eli lto ohitus..
Isompiin malleihin löytyy:
https://www.sisailmaverkkokauppa.fi/suo ... 608570-vh-
Mutta eipä tuo taida käydä.
Itse varmaan pellistä väännettövö, sikafleksillä ja poppareilla nippuun.
Isompiin malleihin löytyy:
https://www.sisailmaverkkokauppa.fi/suo ... 608570-vh-
Mutta eipä tuo taida käydä.
Itse varmaan pellistä väännettövö, sikafleksillä ja poppareilla nippuun.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Mähän ostin tuon saman Blauberg-merkkisenä (malli D105-A) Euroopasta, Blaubergin sivujen mukaan "summer block":in tuotenumero on SB C4 200/190.
Jos tuosta nyt on yhtään apua..
Sinänsä muakin kyllä kiinnostaisi tuollainen jos sen kohtuuhintaan saa.
Jos tuosta nyt on yhtään apua..
Sinänsä muakin kyllä kiinnostaisi tuollainen jos sen kohtuuhintaan saa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
No joo.. Itse kun tekee niin tulee mitä tulee.
Ihan hyvin tuntuu toimivan. Mukavasti kylmää pöheltää.
Kun siis ongelmahan bussikäytössä näillä helteillä on siinä, että kun on päivän ollut kylillä ja tulee illalla bussille niin bussin sisälämpötila on +30C vaikka ulkona jo viilentynyt +20C tienoolle. Sitten vaikka pitää ilmanvaihtokonetta täysillä niin eihän se mihinkään tuosta viilene kun lämmön talteenotto lämmittää sisääntulevan ilman.. Ainoa mahdollisuus höräyttää ilpo viilentämään, ja/tai tuuletella perinteisesti kattoräppänöillä.
Edit: Jos joku noiden mittojen mukaan tekee, kannattaa suosiolla tehdä vaikka 9cm korkeat nuo liepeet vain. Jouduin omia mataloittamaan kun pöydän reunaa vasten taivutettu pokkaus oli sen verran pyöreä että hökötyksestä tuli liian korkea. 200*200*190mm kuutio tuosta tarkoitus saada aikaiseksi.
Ihan hyvin tuntuu toimivan. Mukavasti kylmää pöheltää.
Kun siis ongelmahan bussikäytössä näillä helteillä on siinä, että kun on päivän ollut kylillä ja tulee illalla bussille niin bussin sisälämpötila on +30C vaikka ulkona jo viilentynyt +20C tienoolle. Sitten vaikka pitää ilmanvaihtokonetta täysillä niin eihän se mihinkään tuosta viilene kun lämmön talteenotto lämmittää sisääntulevan ilman.. Ainoa mahdollisuus höräyttää ilpo viilentämään, ja/tai tuuletella perinteisesti kattoräppänöillä.
Edit: Jos joku noiden mittojen mukaan tekee, kannattaa suosiolla tehdä vaikka 9cm korkeat nuo liepeet vain. Jouduin omia mataloittamaan kun pöydän reunaa vasten taivutettu pokkaus oli sen verran pyöreä että hökötyksestä tuli liian korkea. 200*200*190mm kuutio tuosta tarkoitus saada aikaiseksi.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
- Truck: mb 407 ja Carrus 302
- Location: Pirkanmaa
- Member id: 285
- Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Oletteko laittanut pelkkää koneellista poistoa. Olisi tarkoitus laittaa kanavapuhallin ja haaroittaa 2 tai 3 osaan imut. Kuinkakohan tehokas kanavapuhallin täytyis olla montako kuutioo tunnissa? Oolisiko 230v vai 24v kanavapuhaltimia saa ehdottaa niitäkin. 3 ihmistä nukkuu autossa ja pelkässä kesä käytössä. Puhdasta ulkoilmaa tulee lattianrajasta käytävän reijistä mitä carruksessa on ja toiseltapuolelta kattokanavien kautta. Makuu huoneessa on reikä mistä tulee raitista ilmaa katonrajassa bussi 12m pitkä. Tarvisiko vaihtua 80m3/h 100m3/h 140m3/h vai paljonko?
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
MB 407 vm-67
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Voiko jotain päätellä koti ilmastointi vallox iv talteen otolla ( vanhamalli ” tehon säätä napista”)
pienin no1=talon kuutiot vaihtuu n70% tunnissa, 2,3, Suurin 4 tais olla lähes kakskertaa tunnissa, ja ohje ei saa pysäyttää,
kovilla pakkasilla sammuile isommilla 3-4 teholla, esilämmitys patteri teho ei riitä
Bussi voi olla erilainen tarve ?
pienin no1=talon kuutiot vaihtuu n70% tunnissa, 2,3, Suurin 4 tais olla lähes kakskertaa tunnissa, ja ohje ei saa pysäyttää,
kovilla pakkasilla sammuile isommilla 3-4 teholla, esilämmitys patteri teho ei riitä
Bussi voi olla erilainen tarve ?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Lto kone tuli englannista ja muuten näyttäs että ok mutta on näköjään nuovikennoilla.
Mahtaakohan tommonen muovikenno mitään lämpöjä siirrellä yhtään lähtöilmasta tuloilmaan?
Kokemuksia onko?
Mahtaakohan tommonen muovikenno mitään lämpöjä siirrellä yhtään lähtöilmasta tuloilmaan?
Kokemuksia onko?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: ilmanvaihtolaite Lto bussiin
Mahtaakohan tommonen muovikenno mitään lämpöjä siirrellä yhtään lähtöilmasta tuloilmaan?
Kokemuksia onko?
Kokemuksia onko?