penkit/turvavyö

Ajoneuvon matkailuvarusteet
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Millaisia penkkejä ja turvavöitä ootte kehitelly ja laittanu että saa muksun turva istuimmen kiinni pelkkä lannevyö ei riitä siis kuvia ja kertomuksia?? Tiedän ei ole laillista itse tehdä auto siis uuden karhee vm 71.

Kumminkin muksu jonkun vyön tarvii vaikka itellä niin väliä oo
Olin mukava kun kaikki penkit ois saman laisia linja-auton penkkejä vai tarviiko lisätä sellane henkilöauton penkki missä itessään sellanen vyö

Ideoita kuunellaan ja toivotaan :P
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja neppi »

Niissähän on monesti vaihtoehtona kiinnittää toinen pää lantiovyöllä ja toinen sit etupenkinjalkaan semmosilla hepposilla turvavyöhommeleilla.

Mihin laitteeseen meinasit laittaa? Tarviiko siinä ylipäänsä turvavöitä? Siinä lapsenistuimessa on kuitenki omat vyöt, ni se on melko sama millä räikkäliinoilla sen autoon kiinnittää kuhan pysyy kii ja kestää ne hihnat.

Ei kande kauheasti esim lastenistuintestejä lukee, ku alkaa hirvittää...

Neppi
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Kiinni ollukkin kuormaliinalla penkissä kun tosiaan siinä omat vyöt ja auto uudehko mulle eikä ajettu vasta kun pari lenkkiä.

Autohan on toi pieni lpo 613 muutama kuva siitä tuolla projekti keskustelussa sisustaa kans suunitellu et miten tekis ja uusia penkkejä suunitellu et sais vähän paremman näkösen yms.

Aatelin vaan kysästä miten te ootte niitä ratkonu ja onko poliisit kattellu niitä kiinityksiä maantiellä et mitä sanonu
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mitkä polliisit, ei niitä oo ku telkkarissa!
Liinoilla vaan kiinni ni hyvä tuloo
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Se on nykyään koomista, et jos vaikkapa pa/ka autoon asentaa taakse penkkejä ja jos niissä on turvavyöt pitää olla lujuuslaskelmat. Ilman vöitä saa olla kun selkä menosuuntaan. Näin niinku miun järellä ajateltuna jos on lujuuslaskelmat niin hieno homma, mut parempi vyöt ilman lujuuslaskelmaa kun ei ollenkaan. Jos ei henki säily, niin ainakin kroppa löytyy lähempänä autoo. Mut ei oo ko kaks vaihtoehtoa. Lujuuslaskelmat tai ei vöitä ollenkaan ja luonnollisesti ne lujuuslaskelmat ei oo ihan ilmaset. Voishan sen katsurin vastuuta lieventää semmosella leimalla jossa lukis, käyttö sallittu omalla vastuulla.
Rosmo
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mä olen vetässyt kylmästi kuormaliinalla sen turvaistuimen penkkiin kiinni :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Kiitos näistä

Suomen laki on välillä vähän erikoinen tosiaan jos vyöt niin laskelmat oltava ja ilman vöitä kans ok ei ummarra

Eiköhän se pysy kun kiinittää penkin hyvin kiinni ja vetää 2t räikkäliinalla esim kiinni niin ei ainakaan se "turvavyö" petä :lol:
näillä mennään millä onllaan mentykkin
En muista kyllä koska viimeks ois polliisit pysäyttäny kitoos näistä
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Itsellä turvaistuin isolla räikkäliinalla penkissä kiinni ja selkä menosuuntaan. Useasti kyllä pohtinut kun tuo on henkilöauto niin mikä on viranomaisen näkökulma asiaan.. Linja-autossa saa lapsi vissiin olla ilman turvaistuinta mutta henkilöautossa ei..
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Siihen asti kaikki hyvin mut jos sttu kolari ja siinä sattuu niin miten vakuutus??

Mutta minähän en aja kolarin mut joku muut ajaa mua päin :lol: :lol:
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Räikkäliinaa käytin LT-ssä ja Mesessä turvaistuinten kiinnittämiseen. Leimalle otin viritelmät pois ja piilotin epäviralliset vyöt penkkeihin. No problem.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Zippo »

jooseppi kirjoitti:Kiitos näistä

Suomen laki on välillä vähän erikoinen tosiaan jos vyöt niin laskelmat oltava ja ilman vöitä kans ok ei ummarra
Tais täällä olla tarina kun konttorilta kysyessä kiellettiin laittamasta kuskin penkkiin turvavyö..
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuon Mesen etuvöitä inssin kiskoi ekana vuonna, kun ne niin uusilta näyttivät. Myöhemmin ne sai olla rauhassa. Takapenkkien vyöt oli jemmassa, sillä ne oli kiinni kotipihassa rakennetussa metallirunkoisessa istuinryhmässä. Tuo ryhmä oli kiinni lattian läpi isoilla metallilätkillä. Maalaisjärjellä oli nuo mitoitettu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja neppi »

Maalaisjärki ja Berkhof ei asu samassa pihassa.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Oliko niin että vajaan kilometrin päässä :lol:
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Ei se katsuri ole sen jälkeen vöistä kiinnostunut kun muutoskatsastus on takanapäin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

neppi kirjoitti:Maalaisjärki ja Berkhof ei asu samassa pihassa.
Maalaisjärki asuu perheineen Berkhofissa, sillä saviäly ei riitä oikean auton löytämiseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Noista pa/ka penkeistä ni ite just laitoin 4 istuinta taakse ja siirsin väliseinää yms. Nii penkit pitää olla ilman vöitä ja saa olla naama mihin vaan suuntaan. Auto on fiat ducato max ka 2003vm. Alkuperäinen ka.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Pukaatti kirjoitti:Noista pa/ka penkeistä ni ite just laitoin 4 istuinta taakse ja siirsin väliseinää yms. Nii penkit pitää olla ilman vöitä ja saa olla naama mihin vaan suuntaan. Auto on fiat ducato max ka 2003vm. Alkuperäinen ka.


Tarviko väliseinä hyväksyntä todistusta ja saiko laittaa naama menosuuntaan ilman turvavöitä??

Ittellä Transit KA vm 2001 laitoin tavaratilaan 4 henkilölle lisäpenkit ainoo edellytys et 40cm per perse ja istuin osa nousee ylös ja saa lukittua :lol:

esim puu laatikko olis käyny mistä kannen saa ylöslukittua siinä on sit turvallista ei ymmärrä aina suomen lakia
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

tarvis todistuksen ja juu linkin penkit mitkä nousi pystyyn kaasujousella ja 40cm on minimi leveys per peppu. Voi olla yhtenäinenkin ja se jaetaan sitten 40cm osiin ja lasketaan liftari bl..... öö matkustajien määrä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja mikko »

Mites tommosen oikean kuorma-auton lisäpenkkihommat menee, että jos on kaksipaikkainen makuuhytillä varustettu ni saisko semmoseen kuinka helposti asennettua/katsastettua semmosen kolmannen penkin niinku päiväohjaamolla varustetuissa monesti on?

Kysyn nyt täältä ku täältä ku täällä tiedetään hämmästyttäviä asioita tosta vaan.

Kyseessä olis siis fl6 90-luvun lopulta. Eihän siellä sen pöydän alla oo vahingossa piilossa asennuspaikkaa penkille? 3-pistevyötkin olis kivat. Oon semmosta jotain harkinnu ku tekis mieli, elikkäs jos sais paku-Sprinterin vaihdettua tommoseen johonkin kaappiautoon ku ei meinaa olla varaa pakun veroihin ja vakuutuksiin. Saa tarjotakin kaappiautoa; hintaluokka max. 4000€ ja jos olis perälautanostin. Valmiiks kolmipaikkainen olis tietty paras. Merkillä ei väliä paitsi ei Ivecoa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja neppi »

On siellä varmaan lisäpenkinreijät olemassa. Ettei tulis samoihin jenkoihin sen pöydän kans...

Kuorma-autohan saa olla 1+8. Onhan noita esim opetuskäytössä makuuhytillisiä, joissa sängyt pois ja kaks penkkiä tilalla.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja mikko »

Aivan, rakentais täydellistä merkitystä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja mikko »

Elikkäs makes perfect sense.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Mites olis miehistöohjaamolla oleva canter. Pari ainakin myynnissä suomessa. Kopin sit rakentas ite ko ovat avolavoja.

http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... nfa7n.html
Rosmo
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: penkit/turvavyö

Viesti Kirjoittaja mikko »

Tuotatuota.. harmi ku TraFilta pyytämäni paperinivaska on hukkunut, laatisin tähän sen perusteella listan. Lista pitäisi sisällään kaikki eteenpäin vuosien varrella myymäni autot; niitä on kymmeniä, liian monta että ulkomuistista saisin läheskään kaikkia tosta vaan listattua.. Väitän että tuon Canterin hinnalla ostais kaikki myymäni vielä tieliikenteessä olevat autot takaisin, ja jäisi vielä rahaa polttoaineisiin. Noin vuodeksi. Ja olkoot se vuosi vaikka 2017 ku alan käymään taas duunissa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Vastaa Viestiin