Peltien oikaisu

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Team Keimo » 16 Marras 2015 16:58

Lähdinpäs soittaen sotaan ja poistin nuo lokasuojan kaarien huulet. No, tottakai uusia muotoja hitsaillessa pelti veti kurttuun. Onkos jollakin tietoa että miten se oikenee ja onko edes mahdollista? Ei siis ole mitään klommoja vaan pelti aaltoilee hieman. Lämmöllä noita ilmeisesti saa kiristeltyä mutta pitäis tietää mistä kohtaa ja mitä tekee.
Bussit rakennellaan öisin

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 927
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja mikko » 16 Marras 2015 17:14

Saatko kuvan ihmeteltäväksi?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Mika_75
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 16 Kesä 2011 18:28
Location: Lohja

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Mika_75 » 16 Marras 2015 19:03

Team Keimo kirjoitti:Lähdinpäs soittaen sotaan ja poistin nuo lokasuojan kaarien huulet. No, tottakai uusia muotoja hitsaillessa pelti veti kurttuun. Onkos jollakin tietoa että miten se oikenee ja onko edes mahdollista? Ei siis ole mitään klommoja vaan pelti aaltoilee hieman. Lämmöllä noita ilmeisesti saa kiristeltyä mutta pitäis tietää mistä kohtaa ja mitä tekee.

Jos mä oon yhtään kärryillä, kuka on kysyjä, niin kokeiles kysyy teiltä eläkkeelle siirtyneeltä ex kuljettajalta, joka kiitettävän lähellä verstasta asui. Se hanskaa nuo hommat. :lol:

Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Team Keimo » 16 Marras 2015 21:26

Otan kuvan ja yritän liittää.
Täytyy kysellä häneltä.

Ne loivat aallot peilaa, ja kun on meininki maalata uudestaan, Mut nykyäänhän onneksi noi mattavärit muotia.
Bussit rakennellaan öisin

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 927
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja mikko » 17 Marras 2015 14:51

Onko mahdollista irrottaa koko pelti joltain pienehköltä alalta?

Vois onnistua silleen, et pelti irti silleen et jää yhdeltä sivulta kiinni palkkiin tai missä nyt onkaan kiinni. Sit reippaasti lämpöä kuumailmapuhaltimella tms. jolloin pelti venyy, sit kiireellä kiinni koriliimalla, popniiteillä ja hitsaamalla ja purkalla ja millä nyt keksiikään. Jäähtyessään pelti sit onnella pingottuu kireeks niinku rumpukalvo.

Tää nyt sit onnistuu tai ei. Riippuu kai vähän et mihin suuntaan ne aallot on et miten se sit kutistuu, eli niiden aaltojen suuntaisesti yrittäis lämmitellä. Jos olis oma auto ni yrittäisin, ku pilallahan se jo on. Tai ehkei ainakaan enempää mee pilalle. Omalla vastuulla.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 456
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Timppa » 17 Marras 2015 17:14

Hitsisaumaa pitäis napakasti vasartaa että kutistava sauma venyis ,( vastarauta ),molemmilta puolilta pitäs päästä vasartamaan . varsinaista saumaa ulkopelleille ei kannata vetää.

Peltien jatkokohtaan " upotus " ja limitys , hepeillä kiinni ja ( paineilma jäähdytys heti parin hepin jälkeen ) wyrtin lasikuitu kitti päälle + tavan pakkeli .
Joka homman voi tehdä useammalla tavalla mut on tääkin ohje parempi ku ei mitään.

Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja AriW » 17 Marras 2015 20:16

Kahden kappaleen hitsauksessa venymistä vastaan olen käyttänyt ihan pesusientä ja vettä. Sentin parin vetäsy,ja märällä sienellä jäähdytys. Aina vastakkaisilta reunoilta,ja jos mahdollista nii reunojen kevyt kanttaus hitsattavilta kohdilta. Vaan kylläpä noi isot pinnat tuppa hereesti vetelemään vaikka mitä tekis,tinaaminenkin hankalaa. Mutta koriliima on helppo ja yllättävän lujaa pitää puhtaalla pinnalla.

Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja AriW » 17 Marras 2015 20:29

Nii juu. Kyse kai jo mutkalle menneestä pellistä. Olen nähnyt kun lontut ajetaan töhöllä pois,teorian tiedän mutta käytäntöä en. Pelti varmaan pitää olla vaakatasossa ja patin kohdalta "ajetaan" lämmöllä reunaa kohti. Kai ehkä ja varmaan.

Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Team Keimo » 02 Tammi 2016 10:35

No eipä toi oikaisu homma ole edennyt. Ei oikeen fiksuja ideoita ja osaajaa löytynyt (tai siis sellaista mitä olisin heti uskaltanut ja päässyt kokeilemaan). Ei enään viitsisi enempää tuhota. Nyt seuraavana kysymyksenä. Miten tuollaisessa Star 501 pellit on kiinni. Tossa on pop niityillä ja mig piste hissillä. Kumpi alkuperalkuperäinen
Viimeksi muokannut Team Keimo, 02 Tammi 2016 12:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Bussit rakennellaan öisin

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 02 Tammi 2016 10:50

Veikkaan tuota hitsausta alkuperäiseksi :wink: ootko leikannut jo kaikki kaaret ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Team Keimo » 02 Tammi 2016 12:45

No joo, kaaret lähti kaikki jo silloin muutamia viikkoja sitten. Virhe tuli tehtyä siinä kun hitsasin vanhan kaaren takaisin ja yksi maalari sanoi että pitäisi saada yhtenäinen sauma. No vedin sen lyhyinä pätkinä ja silti pelti veti eikä se kuitenkaan varmasti ole vesi tiivis sauma. Eli saumat on kuitenkin tiivistettävä sisäpuolelta jollakin koritökötillä, niin miksei tuota olisi saman tien tehnyt niin että ihan pienet napit 5 cm välein ja loput tököteillä, Tää tieto on kokemusperäistä ja jälkiviisaus on hanurista.
Bussit rakennellaan öisin

Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Team Keimo » 02 Tammi 2016 12:49

Nyt kun otin listan yläpuolelta irti, niin pituus suuntaisesti voisi pellistä ottaa vähän pois, tai sit irrottais koko pellin ja laittais uuteen kohtaan, tai vaihtais koko lokasuojan.
Bussit rakennellaan öisin

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 02 Tammi 2016 14:09

Hae purkaamolta Ajokin "lokasuojat" kun sattuvat oleen lasikuitua :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Team Keimo » 04 Helmi 2016 20:37

No eipä sujunut peltien oikaisu. Lämmittäminen vaan laajensi valtavalle kuprulle ja hiilellä lämmittäminen ei juuri auttanut. Lopulliseksi ratkaisuksi hakkasin terävällä vasaralla kupru kohtia, jolloin kupru painui sisään ja pelti kiristyi. Sitten kitillä suoraksi.

Seuraava ropleema, minkä väriseksi auton maalaisi? Keltainen olisi aina toimiva ;)
Bussit rakennellaan öisin

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 04 Helmi 2016 21:01

Volvon t5r keltainen ;)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Team Keimo » 06 Helmi 2016 21:26

No just jotakin sellaista. Aikoinaan (-98) kun maalattiin tuo edellinen auto, mulla ja kaverilla oli molemmilla keltaiset Opel Astrat. Bussin väri oli tietysti selvä, ja maalikauppaan värejä vertailemaan raskaan kaluston lappuihin. Löytyi oikea sävy mutta ei oikein miellyttänyt ja muutettiin vähänn kirkkaammaksi. Lopputulos oli huomioliivin keltainen, mutta siihenkin tottui. Nyt yritetään vähän haaleampaa keltaista.
Bussit rakennellaan öisin

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 06 Helmi 2016 23:45

Mullakin oli joskus Astrankeltainen 2CV ja nyt talo. Seuraavan rättärin kun maalautan niin tulee saman värinen!

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 08 Helmi 2016 12:31

Täältä ääni keltaiselle, on hyvä :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja jomi609 » 09 Helmi 2016 08:30

Voi kun olis tullut aikasemmin juttua , me olis Kaitsun kans tiedetty valmiiks keltasia autoja :D

Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Peltien oikaisu

Viesti Kirjoittaja Team Keimo » 12 Helmi 2016 05:05

Eilen vedin koe vedoksen keltaisella. Eipä se ole ihan nappiin mennyt väriliuskoista ennenkään. No keltaisesta tallistahan tuo auto on mutta oli vaan syntynyt valkoiseksi. Olihan tuolloin keltainenkin myynnissä, mutta tuo oli mielestäni parempi. Otin tällä kertaa ihan pienen erään maalia, eli vielä voi vaihtaa jollei miellytä. Nyt muistuttaa melko vahvasti vainiota
Bussit rakennellaan öisin

Vastaa Viestiin