Hukkalämmön hyödyntäminen
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Hukkalämmön hyödyntäminen
Tuli tuossa mieleen, että pakosarja, mahdollinen turboahdin ja pakoputken alkuosa lämpeävät nopeasti ja tuppaavat tulemaan aika kuumaksi.
Onko kukaan miettinyt lämmön hyödyntämistä? Vesivaippa ympärille ja pumppu kierrättämään nestettä varaajan kierukassa. Moottorin jäähdytysjärjestelmässä on tietysti enemmän massaa, joten paremmin se lämmittää mutta kestää lie aika kauan lämmetä. Tästä voisi ehkä saada nopeampaa "alkulämpöä" varaajaan.
Ohessa hyvin karkea luonnos systeemistä
Mielipiteitä?
Nimimerkillä: "yöt on pitkiä jos ei satu nukuttamaan"
Onko kukaan miettinyt lämmön hyödyntämistä? Vesivaippa ympärille ja pumppu kierrättämään nestettä varaajan kierukassa. Moottorin jäähdytysjärjestelmässä on tietysti enemmän massaa, joten paremmin se lämmittää mutta kestää lie aika kauan lämmetä. Tästä voisi ehkä saada nopeampaa "alkulämpöä" varaajaan.
Ohessa hyvin karkea luonnos systeemistä
Mielipiteitä?
Nimimerkillä: "yöt on pitkiä jos ei satu nukuttamaan"
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hukkalämmön hyödyntäminen
Tuollainen pakoputken vesivaippa löytyy vanhoista Volvoista, mm. B58 sisältää vesivaipallisen pakoputken. Tosin ainakin meillä se on jo ajat sitten ruostunut päreiksi ja vaihtunut tavalliseen.
Merimoottoreissa on vissiin vesivaipallisia pakosarjojakin.
Merimoottoreissa on vissiin vesivaipallisia pakosarjojakin.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Hukkalämmön hyödyntäminen
Tuossa on tehdastekoisena http://profil.fi/index.php?main_page=in ... th=153_154
Tokihan tuo aika helppo tehdä itsekin ainakin kiukaan savupiipuissa näkee vastaavia saa kätevästi kuuman veden.
Tokihan tuo aika helppo tehdä itsekin ainakin kiukaan savupiipuissa näkee vastaavia saa kätevästi kuuman veden.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Hukkalämmön hyödyntäminen
Mites sitten ku putki punasena paahdat ja varaaja on täynnä 100c vettä? Täytys joku shunttipiiri olla jolla vaipan vettä kierrättäs sitten jäähdyttäjään, tai avopaisari ja keittelis menemään, glygoli ei vaan tykkään.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Hukkalämmön hyödyntäminen
Venetarvike liikkeistä tosiaan saa ainakin yleisimpiin pakettiautojen koneisiin vesijäähdytteisiä pakosarjoja. Voi löytyä isompiinkin koneisiin. Ideahan niissä on jäähdyttää pakokaasu(putki) ennen kun se viedään rungon läpi. Syttyy runko palamaan kun kone jytkää tuntitolkulla samoilla kierroksilla ja putki lämpenee. Toki siinä pakoputken ja rungon välissä kuulus olla palamatonta tavaraa, mutta oon nähny veneen syttyvän kun ei ollu. Veneissä ei oo pelkoa yli kuumenemisesta kun siinä laidan ulkopuolella sitä jäähdytysvettä piisaa.
muoks.
En tiedä toimisko sellanen patentti, että termostaatti ohjais veden erilliseen jäähdyttimeen jos/kun sen lämpötila uhkaa nousta liian korkeeks. Toki systeemi menee monimutkaseks. Lämmöntalteenoton sijotuspaikallakin voi varmaan vaikuttaa loppulämpöön, mutta kaukana pakosarjasta se nopea lämmitys idea katoaa.
muoks.
En tiedä toimisko sellanen patentti, että termostaatti ohjais veden erilliseen jäähdyttimeen jos/kun sen lämpötila uhkaa nousta liian korkeeks. Toki systeemi menee monimutkaseks. Lämmöntalteenoton sijotuspaikallakin voi varmaan vaikuttaa loppulämpöön, mutta kaukana pakosarjasta se nopea lämmitys idea katoaa.
Rosmo
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Hukkalämmön hyödyntäminen
Aika paha toteuttaa maantiekäytössä. Pakokaasun lämpötila siinä pakosarjan tienoilla huitelee jossain muutamassa sadassa asteessa Celsiusta, sais olla melkoinen määrä vettä ja kenties oma vesipumppu ja jäähdytin tälle hommalle ettei lähde näpistä.
Mut rakentelulle varaukseton kannatus, jonkun tarvii näyttää tietä.
Mut rakentelulle varaukseton kannatus, jonkun tarvii näyttää tietä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Hukkalämmön hyödyntäminen
Joo, tällain mää sitä järkeilin että systeemillä olis oma pumppu ja jäähdytyskenno johon kierto ohjattaisiin kun ei varaajaa enää tarvitse lämmittää.mikko kirjoitti:Aika paha toteuttaa maantiekäytössä. Pakokaasun lämpötila siinä pakosarjan tienoilla huitelee jossain muutamassa sadassa asteessa Celsiusta, sais olla melkoinen määrä vettä ja kenties oma vesipumppu ja jäähdytin tälle hommalle ettei lähde näpistä.
Mut rakentelulle varaukseton kannatus, jonkun tarvii näyttää tietä.
Tuskin se vesi ihan herkästi kiehuu kun vaan on kiertoa ja jotain mihin luovuttaa lämpöä, varsinkin kun painestettussa systeemissä on varmaan parikytä raatia enemmän varaa lämmetä
Plus, että hyötysuhde tuollaisessa "lämmönvaihtimessa" on varmaan aika huono eli lämpöä menee reilusti harakoille..
Scania BF86S Lahti 10 -78
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Hukkalämmön hyödyntäminen
Tuurissa tuli kaupan pihalla yksi yö nukuttua konekoppa pystyssä kun ei ollut sillon lämmitintä. Hyvin tarkeni hukkalämmöillä aika pitkään tommonen patti hohkaa lämmintä kun ajon jälkeen jää parkkiin.
Omassa henkilökuljettimessa on vesijäähdytetty turbo mistä vesi menee lämppärin kennolle. 200m ajon jälkeen alkaa jo puhaltamaan lämpöstä. Eli ihan toteutuskelpoinen idea kulkuriinkin.
Omassa henkilökuljettimessa on vesijäähdytetty turbo mistä vesi menee lämppärin kennolle. 200m ajon jälkeen alkaa jo puhaltamaan lämpöstä. Eli ihan toteutuskelpoinen idea kulkuriinkin.
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Hukkalämmön hyödyntäminen
entäs jos johtaa pakokaasut toiseen putkeen ku lämpö riittää
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Hukkalämmön hyödyntäminen
Toimiva idea, mutta hankala toteuttaa jos tekee noin kun suunnittelin eli paketoi pakosarjan myös vesivaippaan.jariautio kirjoitti:entäs jos johtaa pakokaasut toiseen putkeen ku lämpö riittää
Scania BF86S Lahti 10 -78