Sivu 1/1

Hukkalämmön hyödyntäminen

Lähetetty: 15 Elo 2016 17:33
Kirjoittaja leemu
Tuli tuossa mieleen, että pakosarja, mahdollinen turboahdin ja pakoputken alkuosa lämpeävät nopeasti ja tuppaavat tulemaan aika kuumaksi.
Onko kukaan miettinyt lämmön hyödyntämistä? Vesivaippa ympärille ja pumppu kierrättämään nestettä varaajan kierukassa. Moottorin jäähdytysjärjestelmässä on tietysti enemmän massaa, joten paremmin se lämmittää mutta kestää lie aika kauan lämmetä. Tästä voisi ehkä saada nopeampaa "alkulämpöä" varaajaan.
Ohessa hyvin karkea luonnos systeemistä :lol:
Mielipiteitä?

Nimimerkillä: "yöt on pitkiä jos ei satu nukuttamaan" :lol:

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Lähetetty: 15 Elo 2016 17:55
Kirjoittaja Lahti32
Tuollainen pakoputken vesivaippa löytyy vanhoista Volvoista, mm. B58 sisältää vesivaipallisen pakoputken. Tosin ainakin meillä se on jo ajat sitten ruostunut päreiksi ja vaihtunut tavalliseen.

Merimoottoreissa on vissiin vesivaipallisia pakosarjojakin.

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Lähetetty: 15 Elo 2016 18:17
Kirjoittaja Maco81
Tuossa on tehdastekoisena http://profil.fi/index.php?main_page=in ... th=153_154

Tokihan tuo aika helppo tehdä itsekin ainakin kiukaan savupiipuissa näkee vastaavia saa kätevästi kuuman veden.

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Lähetetty: 15 Elo 2016 18:47
Kirjoittaja Reddewil
Mites sitten ku putki punasena paahdat ja varaaja on täynnä 100c vettä? Täytys joku shunttipiiri olla jolla vaipan vettä kierrättäs sitten jäähdyttäjään, tai avopaisari ja keittelis menemään, glygoli ei vaan tykkään.

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Lähetetty: 16 Elo 2016 11:03
Kirjoittaja Rantarosvo
Venetarvike liikkeistä tosiaan saa ainakin yleisimpiin pakettiautojen koneisiin vesijäähdytteisiä pakosarjoja. Voi löytyä isompiinkin koneisiin. Ideahan niissä on jäähdyttää pakokaasu(putki) ennen kun se viedään rungon läpi. Syttyy runko palamaan kun kone jytkää tuntitolkulla samoilla kierroksilla ja putki lämpenee. Toki siinä pakoputken ja rungon välissä kuulus olla palamatonta tavaraa, mutta oon nähny veneen syttyvän kun ei ollu. Veneissä ei oo pelkoa yli kuumenemisesta kun siinä laidan ulkopuolella sitä jäähdytysvettä piisaa.

muoks.
En tiedä toimisko sellanen patentti, että termostaatti ohjais veden erilliseen jäähdyttimeen jos/kun sen lämpötila uhkaa nousta liian korkeeks. Toki systeemi menee monimutkaseks. Lämmöntalteenoton sijotuspaikallakin voi varmaan vaikuttaa loppulämpöön, mutta kaukana pakosarjasta se nopea lämmitys idea katoaa.

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Lähetetty: 16 Elo 2016 12:42
Kirjoittaja mikko
Aika paha toteuttaa maantiekäytössä. Pakokaasun lämpötila siinä pakosarjan tienoilla huitelee jossain muutamassa sadassa asteessa Celsiusta, sais olla melkoinen määrä vettä ja kenties oma vesipumppu ja jäähdytin tälle hommalle ettei lähde näpistä.

Mut rakentelulle varaukseton kannatus, jonkun tarvii näyttää tietä.

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Lähetetty: 16 Elo 2016 13:44
Kirjoittaja leemu
mikko kirjoitti:Aika paha toteuttaa maantiekäytössä. Pakokaasun lämpötila siinä pakosarjan tienoilla huitelee jossain muutamassa sadassa asteessa Celsiusta, sais olla melkoinen määrä vettä ja kenties oma vesipumppu ja jäähdytin tälle hommalle ettei lähde näpistä.

Mut rakentelulle varaukseton kannatus, jonkun tarvii näyttää tietä.
Joo, tällain mää sitä järkeilin että systeemillä olis oma pumppu ja jäähdytyskenno johon kierto ohjattaisiin kun ei varaajaa enää tarvitse lämmittää.
Tuskin se vesi ihan herkästi kiehuu kun vaan on kiertoa ja jotain mihin luovuttaa lämpöä, varsinkin kun painestettussa systeemissä on varmaan parikytä raatia enemmän varaa lämmetä :roll: :lol:
Plus, että hyötysuhde tuollaisessa "lämmönvaihtimessa" on varmaan aika huono eli lämpöä menee reilusti harakoille..

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Lähetetty: 16 Elo 2016 20:36
Kirjoittaja wiima63
Tuurissa tuli kaupan pihalla yksi yö nukuttua konekoppa pystyssä kun ei ollut sillon lämmitintä. Hyvin tarkeni hukkalämmöillä aika pitkään tommonen patti hohkaa lämmintä kun ajon jälkeen jää parkkiin.

Omassa henkilökuljettimessa on vesijäähdytetty turbo mistä vesi menee lämppärin kennolle. 200m ajon jälkeen alkaa jo puhaltamaan lämpöstä. Eli ihan toteutuskelpoinen idea kulkuriinkin.

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Lähetetty: 16 Syys 2016 18:41
Kirjoittaja jariautio
entäs jos johtaa pakokaasut toiseen putkeen ku lämpö riittää :D

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Lähetetty: 16 Syys 2016 20:10
Kirjoittaja leemu
jariautio kirjoitti:entäs jos johtaa pakokaasut toiseen putkeen ku lämpö riittää :D
Toimiva idea, mutta hankala toteuttaa jos tekee noin kun suunnittelin eli paketoi pakosarjan myös vesivaippaan.