Lämminvesi retkibussiin

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
viisnepa
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Elo 2016 08:59
Truck: Scania Carrus 602
Location: Nurmijärvi

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja viisnepa »

Kyllä näiden kaasutoimisten läpivirtauslämmittimien kanssa pärjää oikein hyvin. Ei välttämättä turvallisin vaihtoehto mutta väitän että on toimivin ratkaisu. Aina tulee hanasta lämmintä vettä ilman esivalmisteluja, jos vain on kaasua pullossa :)

Kahteen edellisiin bussiin olen Vatti-lämppärin asentanut ja työn alla olevaan dösään on vastaava kampe jo hyllyssä odottamassa. Lämmitin ruumaan ja pakoputki kyljestä ulos. Putki ei juurikaan lämpene, eli nuo kuvan palovillat on periaatteessa turhia. Lämmittimen virtakatkaisijan olen vetänyt matkustamon puolelle. Ja nämähän vaativat sitten kunnollisen paineveden. Muuten ei tule mitään.
vatti.jpg
vatti.jpg (76.26 KiB) Katsottu 4137 kertaa
Käytä bussia - vältä pysäköintiongelmat ;)
Avatar
Green1
Kippari
Viestit: 66
Liittynyt: 30 Joulu 2019 09:08
Truck: Carrus Regal 350
Location: Pohjanmaa

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Green1 »

Viritin 80L varaaja kierukalla ja sähkövastuksella. Lämpöputket yhdistin kattolämpöputkiin jotka lähtevä lämmönjakotukista kun kattolämpö muutenkin on purettu. Pumppu valmiina ja lämmönsäätö venttiili. Tein oma sähkökytkentä. Suihkuvesi jo muutamassa minuutissa (30kW) ja riittää. Tein sähkövirityksen varaajan termostaattiin ja webaston lämpöalennuksen piiriin (60°C) niin että kun termostaatti savutta säädetty lämpö niin webasto jää odottamaan 60°C minimi lämpö. Ajossa kierto vaan päälle niin säiliö pysyy lämpimänä.
Carrus Regal 350 -96 Scania k113
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Tämä turajooseppi laittoi 60 l jäspin 2kw vastuksella.
Katolla aurinkovastaanottimia 1860w nimellisteholla, kiinan hybridikikkare perässä, sekä blusea rele ajoakuilta hupipuolelle.
Hyvin on riittäny lämmitys jäspille, kun sen joutaa lämmitellä ajon ja päivien aikaan, ja on valmiiksi hyvillä eristeillä säilyttäen lämmöt tallella. Ja vieläpä ihme kyllä virtaa mikrolle, liedelle jne. puskaparkeissa. (4 normiakkua 12/225A 24Voltin sarjaan kytkettyinä)
Aggregaatti ollu kyllä varalla että saunaa varten.

Toki harkitsin kovasti kaasuläpivirtauslämmitintä, kun mietitytti virran riittävyys, mutta kun ei kaasulle tullut muutakaan käyttöä, niin tälleen.

Huippuahan olisi hyödyntää myös moottorin ja ison veban tuotto, kuten moni laittanu, mutta tuntui askaretta olevan jo muissakin sydeemeissä ihan riittävästi. Ei jaksanu innostua enää, ja on toiminut! :)
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 287
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mistä olette varaajanne hankkineet? Koitan etsiä Torilta ja Jäspin sivuilta, mutta pienissä alle 100 litran varaajissa ei ole mainintaa kierukasta. Tarkoitus olisi yhdistää moottori ja lämmityspiiri varaajan vesitilavuuteen, eli siellä olisi glykolit. Kierukan läpi sitten käyttövesi. Kierukka täytyy sitten puhaltaa huolellisesti kuivaksi talvikaudella ettei jäädy ja puhkea.

Saisko kuvan ja tyypin teidän alle 100 litraisista varaajista? Hankitteko uutena? Mitä kustansi? Kiitos jo etukäteen!
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Pieniä varaajia ei taada saada kierukalla varustettuna kuin ns venevaraajina tai itse tehden, näin olen ymmärtänyt. Ajattelin itse tehdä, mutta saa nähdä tuleeko tarve liian isoksi ennen kuin saan tehtyä sen🤭
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 487
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Jep, venevaraajista tuo ominaisuus löytyy. Itse hankin omani (100-litrainen kaksoiskierukallinen Vetus, malli WHT100) Vetusonline-verkkokaupasta reilut pari vuotta sitten reilulla 500 eurolla joka oli vertailussa erittäin edullinen, mutta näköjään nyttemmin hinta on pompsahtanut ihan Suomen kauppojen tasolle eli noin 800 euroon (eli tuhottoman kallis). Olihan tuo omakin hinta kallis, mutta noiden kierukoiden määrän lisäksi venevaraajat on suunniteltu pysymään ehjinä kovassakin rynkytyksessä toisin kuin rakennuksiin tarkoitetut, joten varovasti uskallan odottaa tuolle myös pidempää käyttöikää.

Äkkiseltään en kyllä keksi mitä etua saisi siitä että varaajan säiliössä olisi jäähdytysneste. 🤔 Pienen varaajan kierukan nestetilavuus on kuitenkin aika mitätön (tuossa Vetuksessa 0,5 litraa), joten itse olen suunnitellut laittavani toiseen kierukkaan jäähdytysnestekierron (jonka saa parkissa suljettua vain varaajan/nestelämppärin piiriksi ettei turhaan tunge lämpöä harakoille moottorin kautta) ja toiseen lattialämmityskierron, johon riittää huomattavasti viileämpi vesi kuin käyttövedeksi. Lämpö varattuna siellä säiliössä käyttöveteen, joten sitä kuluu käytössä suhteessa vähemmän, ja toisaalta hanasta saa kunnolla kuumaakin vettä halutessaan.

Joku insinöörimpi voisi varmasti laskea tarkalleen paljonko vaikka 10 litraa/s virtaava 15-asteinen vesi ehtisi tuollaisessa 0,5 litran tilavuuksisessa 1/2-putkesta väännetyssä kuparikierukassa lämmetä 80-90 -asteisesta ympäristöstään, mutta oma mutu on aikalailla sitä mieltä ettei tuo voi olla kovinkaan tehokasta.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 891
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Joo kyllä tekisin niinpäin että varaajassa käyttövesi, ja glykoli kiertää kierukassa. Vähän edullisempikin kun ei tarvi 100 litraa glykolia. :)

"Talopykälien" mukaan pitäisi vissiin olla lämmönvaihdinkin välissä että glykoli ei pääse vuotamaan käyttöveteen, mutta en ehkä bussissa stressaisi. Kyllähän juomavesi lasketaan kylmältä puolelta muutenkin..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2404
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei kai tuo glykoli siinä määrin myrkyllistä ole että siitä pitäisi huolestua.. Siis on myrkyllistä siinä mielessä että jos joku tenuttaa sitä raakana ojanpenkalla, mutta jos vesi maistuu glykolille niin ei kai sitä kukaan tolkuisaan ala litratolkulla kippaamaan?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja eagless »

No meillä työnpuolesta oli glykolista turvallisuus koulutusta kun 100mgw sulatusuunin jäähdytys systeemit on glykolilla kyllästetty niin yllätyin kuinka karsea myrkky.

Iätajat ollu glykolin käryissä,ollu puolikroppaa glykolissa ja välillä menny suuhunki sitä niin ihmettelen ettei isompia terveyshaittoja ole tullut.

En muista tarkoin speksejä mutta esim höyrystyessään oli tosi pienissä määrin aivan jopa tappava tuote hengitettäessä.

No ku ei oo sattunu mitään niin luonnollisesti varon ylenmääräistä altistuta mutta paattiarallaa samallailla sitä tulee käsiteltyä.

Toki niitähän on sitte eripohjasia myös olemassa.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Etu siinä, että glykolia on varaajassa, webastossa ja lattia/patteri kierrossa on se, että talvella pakkasessa se pysyy sulana. Riittää kun tyhjentää käyttövedet pois. Sit voi talven pakkasillakin vain tilata webastolta lämmöt autoon ja kaiken pitäis toimia (paitsi käyttövesi pitää lisätä) Veden tyhjennys putkista hoituu kätevästi paineilmalla ja lopuksi hajulukkoihin ja pesukoneeseen pari desiä propyleeniglykolia talveksi, ettei jäädy.

Mulla siis ajatuksena se että bussi on pitkiäkin aikoja välillä ilman lämpöä ja sähköä ja sit välillä lämmitellään, kuivatellaan ja lataillaan akkuja. En tiedä onko järkevää, mut ei tarvi pelätä jäätymistä niin paljoa. Moottorinkierto ja käyttövesi kahdesta eri kierukasta, webasto ja lattialämmitys varaajasta suoraan ja täyteen jäähdytinnestettä. Yhden halenneen varaajan tms hinnalla, ja vaivalla, saa aika paljon glykolia, vaikkapa sitä propyleeniglykolia, mikä on myrkytöntäkin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2404
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Noinkohan tuo on hengittäessä niin kovin myrkyllistä... käsittääkseni ne diskojen yms mestojen "savukoneet" käyttävät käytännössä glokolin ja veden seosta joka vaan höyrystetään, ei se nyt mitenkään ihan kauhean murkyllistä voi olla.. Glykoliahan käytetään myös desinfiointiin, eli se on myrkyllistä siinä missä muutkin alkoholitkin.

On eräänlainen ongelma kun erilaisia vaaroja painotetaan, eikä kuitenkaan samalla tuoda esiin sitä sen todellista vaarallisuutta. Onhan yhtälailla etanoli, nikotiini, kofeiini tai vaikka täysin puhdas vesikin myrkyllisiä aineita jotka aiheuttavat kuoleman, jos irroitetaan tuo täysin todellisesta ympäristöstä.

Wikipedian mukaan puolisen desilitraa glokolia on tappava annos, oletettavasti juotuna. (E: Tähän korjaus, tuo lukee Etyleeniglykoli sivulla, tuon sulamispiste on -12,9°C, eli ei liene samaa ainetta kuin mitä auton syylärissä). Tietysti tuo on pieni määrä, mutta jos se ratkeaa ja alkaa vuotamaan sinne veden sekaan, niin kuinka monta litraa sitä glygolilta maistuvaa vettä pitää juoda että se jo valmiiksi 50% lantrattu glykoli sekoittuneena sinne lämpimään veteen ja sieltä hivuttautuneena juomaveden sekaan? (Paljonkohan olisi muuten etanolissa vastaava tappava annos?)

Lisäksi käytännössä jos "vedet on päällä" siellä lämminvesivaraajassa on selvästi korkeampi paine kuin jäähdytinnesteellä, se vuotokin alkaisi ilmetä ensin niinpäin että jäähdytinjärjestelmä alkaa tulvia yli.

Mä en perskohtaisesti usko että tuo glykoli tuottaisi mitään käytännössä merkittävää riksiä.

E:Voi olla että tuo savukoneiden gkykoli on juurikin tuota Mikaelin mainitsemaa Propyleeniglykolia
Avatar
seepra
Rattiamiraali
Viestit: 494
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja seepra »

Mulla on juurikin tuollainen 100 litran Vetus-boileri, jossa on 1500W vastus ja kaksi piiriä, johon voi laittaa nesteet kiertämään. Suunnittelin, että josko laittaisi tuon moottorin nestekierron tuohon lämmikkeeksi.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 436
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Autoissa käytettävä pakkasneste on useimmiten etyleeniglykolia, joka on myrkyllistä.
Propyleeniglykoli ei taas juurikaan ole terveydelle haitallista. Ainakaan kohtuudella nautittuna.
Etyleeniglykolin huono pakkaskestävyys selittyy jollain hienolla kemiallisella ilmiöllä.
Raaka etyleeniglykoli jäätyy noin -13°C, mutta jos siinä on vettä 30%, niin jäätymispiste on yli −50 °C
Ohessa netistä varastettu kaavio.
external-content.duckduckgo.com.jpg
external-content.duckduckgo.com.jpg (24.49 KiB) Katsottu 3729 kertaa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2404
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Niijuu..? Kyllähän mä tuon tiesin, en vaan muistanut. 8)
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 287
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kiitos vastauksista, täytyy alkaa metsästelemään venevaraajaa.

Kuten Mikaeli kirjoitti, ajatukseni tosiaan on, että varaaja olisi aina valmiustilassa oleva lämpöakku. Kun moottorin tai webaston käynnistää kesken talven, lämpö varastoituu heti varaajaan, ilman että tarvitsee alkaa läträämään käyttöveden kanssa. Voisi talvella käyttää ilman käyttövettä, koska siinä on aina katastrofin vaara jäätyessään. Auton sisätilan ja lämpöakun saisi myös lämmitettyä sähkövastuksella ennen matkaan lähtemistä. Toki se 1500W ei paljoonkaan riitä, mutta edes vähän.

Kierukan teho tosiaan ei välttämättä riitä kovin kuumaan veteen, ainakaan jos varaaja ei ole kunnolla kuuma.
Koitan kuitenkin sellaista kytkentää että yksi kierukka moottorikierrolle, toinen käyttövedelle ja vesitila suoraan lämpöpattereille. Sulkuventtiileitä sopivasti väliin.

Kotona minulla on 3000 litran varaaja jota lämmitetään puukattilalla. Siinä on kaksi peräkkäistä kierukkaa käyttövedelle, ja se riittää niin hyvin että 40-asteisesta varaajasta tulee vielä lämmin suihkuvesi. Voi myös täyttää lämpimällä vedellä parin kuution kylpyammeen. Toki se on ihan eri asia.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 287
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tulipa sitten hankittua Vetus WHT100 hintaan 786,17€. Yllättäen halvin paikka oli suomalainen verkkokauppa.
Kiitos hyvistä vinkeistä!

"VETUS WHT 100l lämminvesivaraaja kaksoiskierrukalla - 1500W 230V Kaksoiskierrukalla varustettu lämminvesivaraaja, jossa on 1500W sähkövastsu 230V. Kaksoiskierrukalla varustettu lämminvesivaraaja sopii erinomaisesti veneisiin, jossa on joko kaksi moottoria tai vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä. Tällöin varaajaa voidaan lämmittää hyödyntämällä moottorin hukkalämpö tai käyttämällä lämmitykseen veneen lämmitysjärjestelmää. Varaaja sopii hyvin esimerkiksi Eberspächer ja Wallas Viking lämmitysjärjestelmien kaveriksi. Varaaja toimitetaan täydellisellä liitäntäsarjalla, sekä ylipaineventtiilillä. Lisäosana toimitettava sekoitin / termostaattiventtiili ei kuulu hintaan. Tekniset tiedot Tilavuus 100l Jäähdytinnesteen tilavuus 0,5l Halkaisija 480mm, pituus 1052mm Sisämateriaali Dupleks ruostumaton teräs Ulkopinta AISI304 ruostumaton teräs Eriste 35mm Poluyretaani eriste Ulkovaippa valkoiseksi maalattu Jäähdytinnesteliitäntä G1/2 Makeavesiliitäntä G1/2 Sähkövastusliitäntä G11/4 Ylipaineventtiilin asetuspaine 4Bar"
Liitteet
WHT025_5.jpg
WHT025_5.jpg (23.7 KiB) Katsottu 3525 kertaa
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 891
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mikaeli kirjoitti: 04 Tammi 2022 16:06 Etu siinä, että glykolia on varaajassa, webastossa ja lattia/patteri kierrossa on se, että talvella pakkasessa se pysyy sulana. Riittää kun tyhjentää käyttövedet pois. Sit voi talven pakkasillakin vain tilata webastolta lämmöt autoon ja kaiken pitäis toimia (paitsi käyttövesi pitää lisätä) Veden tyhjennys putkista hoituu kätevästi paineilmalla ja lopuksi hajulukkoihin ja pesukoneeseen pari desiä propyleeniglykolia talveksi, ettei jäädy.
Mutta kyllä minusta tuossakin se käyttövesi on helpompi laskea sieltä 100l vesitilasta pois, kuin saada se kierukka täysin kuivaksi?

Meillä on mökillä 50L varaaja joka lasketaan tyhjäksi joka syksy, eihän siinä ole muuta kuin ilmausruuvi auki ja sitten kylmältä puolelta hana auki.. varaaja niin korkealla että painovoimaisesti lorisee hanan kautta lavuaariin.

Toinen boonus minusta se että on käyttövettä enemmän matkassa, jos on siis vaikka 200l kylmää ja 100l kuumaa..

"Kunhan huutelen" taas vaan tosin, minullahan ei ole kuin bussin mukana tullut 20-litrainen 24V 800W varaaja, se on suihkutteluihin sun muihin riittänyt. Kesällä reissatessa se "kylmä" vesikin on usein niin taskulämmintä ettei paljoa tarvi lämmitellä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 287
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Niinhän se on, että yksi rakentelun riemuista on se, että saa tehdä omiin tarpeisiin sopivan konfiguraation. Tässä on onneksi aika helppoa vaihtaa liitäntöjen paikkaa jos haluaakin sitten toteuttaa eri tavalla.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Tyylejä on monia, mutta lattialämmityksessä ja pattereissa on syytä olla glykoli joka tapauksessa, ettei jäädy.

Sähkövastuksella voi lämmittää vain täyttä varaajaa. Eli jos varaaja on tyhjä ja lattia ja patterit on kierukalla varaajasta, niitä ei voi lämmittää mitenkään. Jos patterit ja lattiapiiri on moottorikierrosta ja webasto siinä, niiden ilmaus ym vaikeutuu ja lisäksi täytyy huolehtia riittävästä paisuntasäiliö kapasiteetista jos vesimäärä kasvaa. Mutta tällöin lämmitys sujuu vaikka varaaja on tyhjä. Jos lämmitys ja moottori piirit on erilliset kuten venevaraajassa, tyhjällä varaajalla ei voi lämmittää eikä tuottaa käyttövettä? Eli pakkasella käyttöön otettaessa on vesi täytettävä varaajaan ja käytön jälkeen tyhjennettävä, myös vaikka sitä vettä ei muuten tarvittaisi🤔

Käyttövesiputket tyhjennän paineilmalla, eli kierukka tyhjenee siinä missä muutkin putket, kun avaa hanat ja pistää ilmaa tilalle. Eipä mulla ainakaan mitkään vesiputket mene sellaisia reittejä että tyhjenis painovoimalla🤔

Miten se 100 litraa käyttövettä sieltä varaajasta käytetään? Sinnehän pitää ainakin normaali käytössä pistää uutta tilalle saman verran kuin tulee ulos. Eli käyttövettä on enemmän, mutta käytössä vain saman verran. Sähkövaraajaa ainakaan ei voi tyhjentää käytön aikana.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 287
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Joo, tosiaan se pysyvä glykolilataus varaajassa on tarkoituksenmukainen. Yleensä varaaja eli akkumulaattori pidetään koko ajan täynnä, ja lämpöä varataan ja puretaan. Käyttövedenlämmittimet eli boilerit on sitten eri asia ja käyttötarkoitus.

Kotona meidän varaajan vesitila on suoraan yhdistetty puukattilaan latauspumpun kautta, ja myös lattialämmityksessä kiertää sama vesi. Kierukoiden kautta sitten käyttövesi.

Mutta bussissa moottorin jäähdytyskierto kierukan kautta. Mukavampi pitää moottorin kierto erillään lämpöpattereista. Voi itsenäisemmin viritellä asuintilan lämmitystä eikä tarvitse viritellä sulkuhanoja tms. Kierukassa ei vesi kierä jos kone ei ole käynnissä, paitsi jos moottorin esilämmittää 30kW Webastolla. Siinä on iso pumppu.

Vielä täytyy miettiä semmoinen asia kuin hidastin. Tässä on muistaakseni 600kW hidastin joka purkaa lämmöt jäähdytysveteen. Putkea ja mutkaa on aika tavalla, mutta toimintatapa menee aivan uusiksi matkustamon lämmityksen osalta.
Avatar
seepra
Rattiamiraali
Viestit: 494
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja seepra »

Mites bussin sisäiset kylmä- ja lämminvesiputket? Mitä suosittelette? Mulla on 13 mm lähdöillä nuo Johnsonin pumput sekä muut ja samanlainen Vetus 100 litran varaaja 1/2" karoilla kuin aiemmin mainittuna.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Pumput jäyttövedessä? Eikai niitä tarvi kuin yhden käyttöveteen ja toisen lämmityspiiriin🤔

Itse vetelin ihan normaalilla taloihin tarkoitetulla käyttövesi pexillä, suojaputkessa, löytyy valmiita kiinnikkeitä, hanakulmat yms sopii suoraan jne ja halpaa ostaa. Mukavaa vedellä, kun taipuu mut silti niin jäykkää ettei ihan helposti lytisty tai taitu. Ja varmasti kestää painetta ainakin noin 30 vuotta.
Vesipumppuun sekä varaajaan sopivat nipat, että putki sopii. Onko johnsonissa letkulähtö kierteellä kiinni? Voi vaihtaa nipan tai sit pumpun ja jakotukin väliin pätkä paineen kestävää letkua.

Jotku on tehny myös pelkällä letkulla ja muovisilla t-haaroilla, mut en itse tykkää ajatuksesta, että auto on täynnä letkuja, liitoksia ja klemmareita ja putkissa paineet kokoajan. Jakotukki ratkaisulla ja suojaputkella vesi vuotaa joko hanan juuresta tai jakotukin päästä, ei seinään, lattiaan tai sähköpääkeskukseen tms.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Mikael kirjoitti

Itse vetelin ihan normaalilla taloihin tarkoitetulla käyttövesi pexillä, suojaputkessa, löytyy valmiita kiinnikkeitä, hanakulmat yms sopii suoraan jne ja halpaa ostaa. Mukavaa vedellä, kun taipuu mut silti niin jäykkää ettei ihan helposti lytisty tai taitu. Ja varmasti kestää painetta ainakin noin 30 vuotta.
Vesipumppuun sekä varaajaan sopivat nipat, että putki sopii. Onko johnsonissa letkulähtö kierteellä kiinni? Voi vaihtaa nipan tai sit pumpun ja jakotukin väliin pätkä paineen kestävää letkua.
Jotku on tehny myös pelkällä letkulla ja muovisilla t-haaroilla, mut en itse tykkää ajatuksesta, että auto on täynnä letkuja, liitoksia ja klemmareita ja putkissa paineet kokoajan. Jakotukki ratkaisulla ja suojaputkella vesi vuotaa joko hanan juuresta tai jakotukin päästä, ei seinään, lattiaan tai sähköpääkeskukseen tms.
[/quote]


kommentti
Kyllä nuo norm kiinteistö mallin suojaputkelliset on hyvä ratkaisu jos vuoto putkistossa se menee säiliö/ pumppuosastolle,
järevin käyttää ” normaali ” hanoja, caravan tuoteeet on kevyttä rakennetta.

Oli Dethleff asuntoauto ( vm10) aikoinaan, laitoin pumpunpäälle joka ei pysähtynyt = alkoi kapin sisältä tulla vettä,
vuosihuollossa todettiin letku mitoitettu min mittaan nähtävästi irronnut itsekseen , oli tyhjennetty aina talveksi
vesi imurilla ettei jäätymistä ( jokin kutiste liitos, lisättiin klemmari ) , ei suurempaa vahinkoa sammutin aina pumpun
parkissa , eikä takuuseen liittyvää kuten moni pikkuvika oma pussista , kai saksalaisten kanssa takuu asiat vaikeita
hoitsa.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 951
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja leemu »

Mikaeli kirjoitti: 15 Maalis 2022 11:10
Jotku on tehny myös pelkällä letkulla ja muovisilla t-haaroilla, mut en itse tykkää ajatuksesta, että auto on täynnä letkuja, liitoksia ja klemmareita ja putkissa paineet kokoajan.
Tämä.
Voin kokemuksella kertoa, että meinaa säikäyttää kun posahtaa varaajalta kuuman puolen lähtö irti kesken iltatoimien :lol:
Kuumaa vettä komeroon ja koppi höyryä täyteen.

Muöla ne on tietty olleet paikallaa jo +20vuotta, niin olisi melkeinpä ihme jos ei alkaisi rivahtelemaan jostain päin :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
pakolu
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Helmi 2017 14:22
Truck: B10M '98 Libris
Location: Virrat

Re: Lämminvesi retkibussiin

Viesti Kirjoittaja pakolu »

Joskus tuli paikallisen lvi-tyypin kanssa puheeksi että olisi tarvetta edukkaalle varaajalle johon sais monipuolisesti erilaisia lämmitystapoja kytkettyä. Silloin mietin moottorikiertoa/kiuaskiertoa/webastoa ym. LVI-tyyppi sitten het hoksas että tuollaisesta poistoilmalämpöpumpun raadosta saa monipuolisen varaajapaketin. Sattu olemaan yks just pihassakin, romuun menossa. Näissä on semmonen ominaisuus että yleensä n.10v vanhana poistuu käytöstä.. Joku pumppu rikkoontuu tms. Omasta aihiosta ei paikallinen lvi-liike veloittanut mitään.

On rosteria, eristetty, kaksi erillistä säiliötä joista toisessa kierukka, sähkövastus löytyy (muistaakseni 10kw). Kokonaistilavuus 240ltr, vesivaipan osuus 170ltr (punainen) ja lämmitettävä vesi 70ltr (keltainen). Putkilähtöjä on useita.

Omaan laitoin glykolin tuohon punaiseen osaan pienellä paisuntasäiliöllä. Vastuksesta otin käyttöön vain yhden, eli n.2kw, roput pitäs kestää vaikka laittas veden lämpiään missä vaan ja ajossa invertterikin jaksaa lämmittää. Lämmitys on termostaatilla ohjattu, saa säätää sopivaksi. Lisäksi pytyn pohjassa on sekoitusventtiilli ettei hanoille/suihkulle lähde liian kuumaa vettä. On ollu niin kätevä etten moottorikiertoa/webastoa sen koommin oo ajatellu. Kiukaan hormiin tein lämmönvaihtimen jossa kiertää sitten tuo glykoli. Tilaa tuo koko systeemi vie n. 60x60cm + n.1,5m korkeutta.
Kuva
Viimeksi muokannut pakolu, 21 Maalis 2022 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin