Ilmalämmitin asennus/putket

Ajoneuvon matkailuvarusteet
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja eagless »

Noissahan on vain palopesä mihin pumppu pumppaa sykkäyksinä polttoöljyn eli ei mitään suutinta.
Pumpun syklien tiheydellä säädetään syöttö.

Ja palotilaan puhallin puhaltaa ilmaa samassa suhteessa pääpuhaltimen kanssa eli tehosta riippuvainen.

Sitten on hehku joka taitaa olla kokoajan ainakin jossainmäärin päällä,kovasta sähkönkulutuksesta päätellen.

Mitään liekkivahtia en vehkeestä löytänyt.
Lämpöanturi kyllä löytyy ja se taitaakin pitkälle ohjata tuota.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Hehku noissa toimii myös liekkivahtina ja jos se hehkuttaa koko ajan, ei se toimi oikein, ei tommonen palaessaan kuluta montaakaan kymmentä wattia.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tuo häätyykin kattoa että onko hehku koajan päällä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ku putsasin toimi taas jonku aikaa ja teki taas saman.
Uudestaan auki niin nokea täynnä.

Eli jäteöljy palaa kyllä hyvin mutta siitä tulee nokea niin paljon että liian usein joutuu putsaan.

Mikä se öljysheikin konsti oli tuon jäteöljyn noen poistoin?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

eagless kirjoitti: 09 Helmi 2022 22:27 Ku putsasin toimi taas jonku aikaa ja teki taas saman.
Uudestaan auki niin nokea täynnä.

Eli jäteöljy palaa kyllä hyvin mutta siitä tulee nokea niin paljon että liian usein joutuu putsaan.

Mikä se öljysheikin konsti oli tuon jäteöljyn noen poistoin?

Ei palariittävän kuumana : polttoainetta liian ilmamäärään verrattuna tai tulipesä lämpö alhainen, palahan noki
catissakin / hiukkas loukussakin,, jos lämmittäis pottoaineen ?


Aikoinaan tv näytti että tynnyrit varstoidaan pystyasentoon epäpuhtaudet/ vesi laskeentuu pohjalle ja erittäin tärkeä
tynnyri peitettävä ettei roskia pääse :lol: puhdas manoli otetaan myöhemmin !

Ihan omakohtainen kokemus peräöljy melko sotkuista oli kirkasta pitkän säilytyksen jälkeen, nyky öljyt taitaa olla
sellaista tyyppiä sitooitseensä oletan.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja eagless »

Joo tuota jo kattelinki että löpö ois helppo esilämmittää halutessaan että tekee pakoputken ympärille kuparikierukan ja löpö sen läpi mutta mietityttää liikaa paloturvallisuus jo siinä vaiheessa.
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

eagless kirjoitti: 10 Helmi 2022 11:09 Joo tuota jo kattelinki että löpö ois helppo esilämmittää halutessaan että tekee pakoputken ympärille kuparikierukan ja löpö sen läpi mutta mietityttää liikaa paloturvallisuus jo siinä vaiheessa.
Ei sitä löpöä tosiaankaan kannata alkaa höyrystämään siellä…

Sen kun pitää mielessä, että aina kun polttoaineen viskoaiteetti muuttuu niin seos suhde muuttuu.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja eagless »

Helppohan se olis sillon kuristaa vaan ilmansaantia kun jäykempää tavaraa pumppaa pumppu vähempi mutta uskon että syyllinen on jäteöljyssä oleva noki,paska yms joka vaan ei pala palopesässä kokonaan pois.
Jos niinpäin että ilmaa liikaa vs poltettava hydridi kierrätys materiaali.

No polttoöljyllä toimii niin tän tankin jälkeen mennään sillä.

Harmi vaan ku jäteöljyjä kertyy sen verran vuodessa että pitäs vaikka ton tallin lämpimänä sillä.
Ja mihinkään moniöljy polttimiin taas ei kustannusten puolesta hyödytä investoida.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei sen löpön välttämättä tarvitsisi kovin paljon lämpimämpää olla että palaisi kunnolla.. Se lämmitys voisi tapahtua ihan sillä lämmitysilmallakin, esim löpö jossain peltikannussa joka vaan sopivasti siinä puhaltimen reitillä.

Mikäköhän niissä moniöljypolttimissa on se taika? Onko siinä vaan integroitu polttoaineen lämmitin samaan, vain onko siinä jokin aktiivinen seoksen säätö?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eikö sen löpön vois lämmittää vaan ennen sitä ku menee palotilaan?

Ku tuo pumppu taitaa jaksaa liikuttaa sitä kyllä.

Mietin vaan ku ainut ongelma karstan kertyminen että auttaako ees se löpön lämmitys jos syyllinen onki jäteöljyn ylimääräset partikkelit?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 10 Helmi 2022 15:03 Ei sen löpön välttämättä tarvitsisi kovin paljon lämpimämpää olla että palaisi kunnolla.. Se lämmitys voisi tapahtua ihan sillä lämmitysilmallakin, esim löpö jossain peltikannussa joka vaan sopivasti siinä puhaltimen reitillä.

Mikäköhän niissä moniöljypolttimissa on se taika? Onko siinä vaan integroitu polttoaineen lämmitin samaan, vain onko siinä jokin aktiivinen seoksen säätö?
Ainakin moniöljypoltimissa on suodatin omaa luokkaa ja korkeapaine suutin (oon ymmärtänyt), tietämättä mikä hiukkas
koko moottoriöljyn jätteissä ,ainakin hydr puolen suod on saatava hiukkas koolle 10ja 20 ”myy mm ” kokoluokassa nämä
toimii vain korkea painepuolella näitä laitetaan pumpunjälkeen jos järj tarvitaan paluusuod lisäksi ”tarkempia suodatuksi”.

Öljyn voi hiukkasista puhdistaa em systeemillä kierrättämällä tekevät esim järjestelmien esipuhdustuksen laitt rakentajat
erillisellä suod/ pumppu laitteella( esim tilaajan vaatimuksen mukaan)
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Vanhoja moottoriöljyjä jos joku aikoo poltella, niin älkää ainakaan siinä polttolaitteessa jäähdytelkö savukaasuja millään lämmön talteenotolla tai poltettavan öljyn lämmitys kikkailuilla. Rikkiä sisältävien polttoaineiden savukaasun loppulämpö pitäisi yrittää pitää karkeasti minimissään 130c ettei saada rikkihappoa piippuun.

Nuo moniöljypolttimet tapaa olla paineilma hajoitteisilla suuttimilla ja niissä monesti sähkövastuksella avoimessa(paineettomassa) astiassa lämmitetään öljy.

Paree pysyä puhtaissa aineissa.
Kaikki nää naksupumpulla varustetut webastot, eberit ja kiina lämmittimet tuuppaa öljyn vain palopesään, jossa joko hehkun tai pesän kuumuus sytyttää aineen. Mitä paksumpaa/epäpuhtaampaa öljyä, sen enemmän sitä vaan koksaantuu pesään.
Isot linja-auton webastot ja mökkipolttimet on eri juttuja, niissä öljyn kuuluu sumuuntua joko öljyn paineella tai paineilmalla hajoittamalla eikä näissä öljysumun kuulu osua mihinkään palaakseen. Jälkimmäisillä voi jo jotain sekoituksia yrittääkkin.
Jos asioiden puhtaasti polttaminen olis aina helppoa, niin mulla olis paljon enemmän vapaa-aikaa
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja eagless »

Siirryn toistaiseksi puhtaaseen polttoöljyyn ton kans ja pahkäilen/testaiken myöhemmin jos aikaa on ylimääräistä!
Viltsu
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Loka 2022 22:11
Truck: Volvo B10M 1994
Location: Vuokatti

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja Viltsu »

Oletteko ottanut auton omasta PA-linjoista suoraan syöttöä tuolle diesel lämmittimelle?
Puhallin olisi tulossa auton etuosaan suhteellisen lähelle tankkia. Onko tankin päällä valmiita "tyhjiä" lähtöjä. Vanerilevyn suojassa tankki, eihän tuo olisi periaatteessa suuri työ katsoa mutta siellä on joku 200kpl ruostunutta ristipääruuvia.
Ajokkina volvo carrus star 1994
Niehku_vanlife
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2022 10:16
Location: Jaala

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja Niehku_vanlife »

Mulla on ollu noissa pienemmissä vehkeissä (Iveco daily ja sprinter) otettuna auton oman webaston linjasta haaralla. Helppo ja näppärä.
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Ilmalämmitin asennus/putket

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Niinpä niin.
Putket ja putket.
Se ikuinen putken kelpoisuusjuttu.
Toiselle pitää olla muovia, esim kuparin asemasta, kun siitä irtoaa ties mitä.
Ja toiselle kuparia, ettei muovista tule hiukkasia.
Omissa ajoneuvoissa olen käyttänyt
ja käytän ilmawebaston putkina harmaata 75mm viemäriputkea, samoin kuin joku aikaisemmin totesi. Se ei sula sen kummemmin kuin kiinalaisen muoviliittimetkään ja weban kuoret. Ja liittimiä on saatavana aivan varmasti rak.tarvikekaipoista.
Ainoa varottava osio on pakoputki, jos pelkää jotain polttavansa, vaikka sähköjohtoja, tai polttoaineputkia.
Ja tosiaan haaroittamalla vot laittaa vaikka useamman samasta linjasta, kuten sekin edellä tuli esille.
Yllättävän pitkäkestoisia on kiinankin webat. Olen tainut joutua puuhaamaan vain yhden on/off tehonsäätökytkimen, vaikka laitteita on kaikkiaan käytössä eri paikoissa viitisen kappaletta. :roll:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Vastaa Viestiin