Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja seepra »

Joululoma tekee tehtävänsä, päässä pörrää kaikenlaisia ideoita. Kuten toisen bussin tekaisu. Olen tässä vähän tsiigaillut 9700HDta.

Ongelmana on se, että paras tuote ideaan voisi olla mahuri 13 m laitos ilman teliä, koska siihen voinee leipoa saunan taakse ruumaan. Jos sellaista ei sattuisi löytymään, voiko takakoneisen runkoa modifioida keskeltä Siten, että siihen saisi "kellarimallin" saunan, joka olisi ruuman lattian tasalla? Ovatko nuo 9700:t itsekantavalla korilla?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllähän siihen semmoisen 80 senttiä leveän saunan saa tehtyä mutta onko se hyvä sitten, ehkei. 9700 on itsekantava.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja seepra »

Eli ainoa järkevä vaihtoehto on mahuri ja siihen taakse se sauna. Kai sitä voi modata taka-akselin takaa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Entä jos pistää saunan ylös ja makuutilan ruumaan? Sauna ei lämmittäisi niin paljoa asuintilaa kun rajautuu ulkoseiniin ja ilmanvaihdon toteuttaminen olisi helpompaa, samoin suihkun viemäröinnin. Veneistä jos ottaa mallia niin makuutilassa riittää kun seisomakorkeus on pukeutumiskohdassa, sängyn kohdallahan riittää vähempikin.

Ja se on jännä tuosta rungon muokkaamisesta, kun lattian tasaamista ei juuri kukaan pidä pahana, mutta muita muutoksia vierastetaan. Vaikka se lattia ja käytävän reunat on osa runkoa myös. Toki tarkkana pitää olla ja kunnolla toteuttaa ja virallisesti varmaan "kaikki kiva on kiellettyä"... Mulla toki poikkeuksellinen tilanne kun kaveri tekee lujuus laskelmat pyydettäessä talkoilla, jolloin on tarvittaessa myös jotain dokumenttia siitä että kestää.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja seepra »

Onko jossain topikki tai joku muu tieto, millaisia vaihtoehtoja eri rungoille on tehdä tasalattia? Eli onko edessä jotain putkia joita ei kestä katkaista, onko runko sellainen, ettei sitä voi sahailla tai se katkeaa, jne?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Carrus 701 pitää laskea ainakin käytävällä pitkittäispalkkia 10 cm alaspäin, jos tasaisen haluaa, se kannattanee korvata vähintään vastaavan vahvuisella ja ilman palkkia en lähtis ajelulle. Nämä suomalaiset taitaa olla enemmän tai vähemmän yksilöitä joka tapauksessa. Periaatteessa runko-osien siirto 10 cm suuntaan tai toiseen ei muuta mitään, kunhan ei jätä niitä kokonaan pois. Ja paikallaan oleva bussi kyllä kestää melko heikollakin rungolla, eli rakentelu vaiheessa voi melko huoletta palkkeja katkoa, kunhan käyttää järkeä ja muistaa ehjätä ne ennen ajelua.

Noista jokkisbusseista, missä perä on tyhjennetty auton tieltä, aika moni näyttää nitkahtaneen vähän. Eli jotain runkoa kannattaa peräpäähänkin askarrella.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja seepra »

Joo, siis olen ajatellut itse tämän koko homman sillai päässäni ihan näin joulun välipäivinä, että jos moiseen aletaan, niin ekana auto riisutaan sisältä. Sitten kun lattiasta on jäljellä enää luuranko, niin tehdään ENSIN ne laskut ja niiden hitsaukset (on sitä paitsi helpompaa saada uusikin lattia suoraan, kun mittaa vaan sen paikallaan olevan alkuperäisen rungon kanssa koko ajan) ja sitten vasta laikataan vanhat pois. Mitä tuohon haaveilemaani takatuupparin saunaosastoon tulee, olen ajatellut sitä sillai, että eka hitsataan siihen peräosan kehikon päälle ja korkeammalle uusi kehikko sillai, että vanhakin on paikallaan ja sitten vasta laikataan pois se alkuperäinen kehikko, ja katso: siellä on huone, jonka lattia on ruuman lattian tasalla ja katto killuu reilussa parissa metrissä. Tästä syystä olis hyvä jos olis 9700HD, ne sentit voivat olla ratkaisevia.

Tuollainen 13-metrinen 9700HD mahurina ja ilman teliä lämmittäisi mieltä.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja seepra »

Suunnitelmat alkavat tarkentua. Lattian tasaaminen saattaa olla joltakin osin edessä. Onko lattian tasaaminen luvanvaraista hommaa Carruksissa ja 9000-sarjalaisissa, eli pitääkö katsuulle olla jotkut laskelmat?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja Jule »

Epäilenpä vahvasti että tuohon ei ole kukaan tullut ottaneeksi kantaa. Mitä virkaintoisempi katsastusinssi, niin sen todennäköisemmin se haluaa laskelmia.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja seepra »

Toinen vaihtoehto on sanoa, että lähtenyt tehtaalta silolattioilla ja toivoa, että ruuman puolella on pukannut heftiä niin, että menee täydestä 😄
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eiköhän ensisijainen keino ole että ei sano yhtään mitään. Jos inssi ei ole ihan järjettömän virkaintoinen, eikä toteutus näytä ihan hirveältä, niin tuskin ne innostuu niistä ylenmäärin. Jos alkaa tonkimaan, niin katsastuksen keskeytus, ja toiselle asemalle.

Ihan oman turvallisuuden takia se tietysti pitää toteuttaa niin että se rakenteen vahvuus pysyy suunnilleen samana. Kyllä sen silmällä saa suunnilleen samaksi.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Oskussa ei ollut kuin semmoinen peltisoiro pystyssä käytävän reunassa. Toki peltikin noinpäin jotain tulee, mutta uskoisin että ei ole merkittävässä roolissa verrattuna lattian alla kulkeviin palkkeihin. Eli sahasin vaan puukkosahalla pois.

Telin kohdalla rakenne olikin sitten noin että palkit käytävän reunoilla, siihen en kajonnut.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Mitä suurempi muutos, sitä suuremmat ”saappaat” joutuu omatoimimuuntuja täyttämään näissäkin hommissa?
Luovuudella ja maalaisjärjellä pääse jo pitkälle!
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja seepra »

Ajatukseni on ollut, että jos se runko on Carrus niin käytetään Carruksen hyväksymää materiaalia ja MIG-lankaa. Mieluiten laittaisin samanvahvuista profiilia samasta materiaalista.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Miksi et ensin rekisteröi sitä ja sen jälkeen muuta mieleiseksi.
Ei ne sen jälkeen enään puutu asiaan.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja seepra »

Se on ajatukseni. Auto tyhjäksi paitsi kahdeksan penkkiä, joku retkisänky ja induktiolevy sisään sekä Calixin itseasennuspistoke. Siinähän ne on.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Green1
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Joulu 2019 09:08
Truck: Carrus Regal 350
Location: Pohjanmaa

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja Green1 »

perinteisellä katsastuksella en saanut linja-autolle mitään tehdä.
Eivät halunneet muutoskatsastaa pelkällä penkkien vähennyksellä. Halusivat kaavan mitä siihen tulee ja tuumasivat ettei tulisi linja auton näköinen.
Läskin äkkiä ulos ja toiseen paikkaan, siinä ei mitään ongelmaa. Varmistin tietenkin etukäteen kirjaimellisesti. Eivät puuttuneet muuhun asiaan kuin laskivat penkit.
Carrus Regal 350 -96 Scania k113
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Takatuupparin rungon modifiointi akselien välistä

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Tosiaan, vie sille sopuisalle katsarille, vaikka tulis useitakin satoja kilometrejä reissulle mittaa.
Itselle alkoi päteä vakipaikan katsastaja, paikkallinen yrittäjä, jonka asiakkaana parikymmentä vuotta ja hiukan normaalia enemmän katsastustapahtumia aiheuttaneena.

Ei kuulemma kannata keskeneräisenä tarjoilla, vaikka muutoskatsastusvaatimukset täyttyi. Olisi mukamas pitäny dokumentoida trafille kameran kaa, joten ai raakiletta tarvii tuoda näytille! Olisin sen ymmärtänyt, jos toista sukupuolta hän ja se aika kuukaudesta. :lol:

No, menetti sit vakiasiakkaan.
Kilometrin päässä tästä, seuraavaan paikkaan, kysely päälle, ja asioimaan, erittäin mukavaa palvelua, eikä mitään kitinää, eikä ihmettelyä, vaikka jakkaroita muutama liikaa.
Saivat uuden asiakkaan ja suosittelijan samalla.

Ja Lahti32:n antamalla ohjeella pääsee pitkälle, vastaavan vahvuista materiaalia tilalle, kun mitä olet purkanut. Materiaalin tiedätkin.
Sopii se sauna normikerrokseenkin, HD:ssä vielä paremmin, kun ei toteuta kotisaunan mittoja. :)
Samalla huomaa, ettei 12 metrinen liian iso ookkaan :roll:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Vastaa Viestiin