Onko tästä mihinkään?

Tänne voidaan kerätä hyödyllisiä linkkejä muualta, esim tavaraa sopivaan hintaan tai jotain muuta kivaa....
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Zastavan kytkökset ovat Italian suuntaan Fiatiin.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Nii on ja eikös se jossain Puolassa tehty koko katiska?

Onkohan tää vähän Off Topic? Ü

Toisaalta jos laitan tähän et onko Zastavasta mihinkään, ni taas ollaan aiheessa.

N
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

neppi kirjoitti:Nii on ja eikös se jossain Puolassa tehty koko katiska?
Jugoslaviassa. Niinhän sinä itsekin tuossa edellä epäilit... :shock:

Zastawa taas on kaupunki Puolassa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Epäilykseni siis kävivät toteen!

Puola se on sitte hieno maa! Toki reilu viistuhatta liikennekuolemaa vuodessa, mut sehän ei vaikuta maan hienouteen mitenkään.

N
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Palataaks aiheeseen?

Tietääkö joku tästä mitään?

http://www.nettikone.com/scania/kutter-k112/990346

N
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Tietää.

Ex. Pukkilan Liikenne, sitten Merivoimat, sieltä Hanskille. Olen usean reissun sillä ajanut. Hyvän tuntuinen peli, ikä huomioiden toki. Hyvin pidetty kuitenkin. 5-vaihteinen harvalla perällä. Ei WC:tä.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Pitkäkö se on? Vai lyhyt? Auto?
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

On se... Ei 57 paikkaa oikein 12:een metriin mahdu. :wink:
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Nuo 9 kutterit on kuulemma paljon parempia koriltaan kun tuorreemmat decat, joissa on kuulemme ilmennyt ruostetta.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Komissarov kirjoitti:Tietää.

Ex. Pukkilan Liikenne, sitten Merivoimat, sieltä Hanskille. Olen usean reissun sillä ajanut. Hyvän tuntuinen peli, ikä huomioiden toki. Hyvin pidetty kuitenkin. 5-vaihteinen harvalla perällä. Ei WC:tä.
Merivoimat kuullostaa hyvältä ku nehän kulkee veneillä ni ei autot kulu niin paljoo. Ü

Ei mut oikeesti ni PV:llähän on aika hyvät huoltosysteemit joista vieläpä pidetään kiinni.

Mitä tarkottaa 5-vaihteinen? Onks siinä jotain loikkaria tms sit lisäks?

Neppipä hyvinki
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Ei mitään loikkareita, vain 5-vaihteinen peruslaatikko ja siinä kaikki. Harvan perän kanssa se tekee vaihdevälit melko pitkiksi. Eipä silti, kyllä se mennä jaksaa, mutta joskus on tullut mieleen, että 10-lovinenkaan ei olisi liioittelua.

Auton historia on kyllä sikäli hyvä, että perinteisesti Pukkilan Liikenteellä autot pidetään hyvin, vaikka niihin kilometrejä kertyykin. PV:n hoteissakaan eivät autot yleensä huollon puutteesta kärsi. Ja Hanskilta kyllä uskaltaisin käytetyn auton ostaa, hän kyllä huolehtii omistaan. Ja kuten ilmoituksestakin ilmenee, on tuohonkin yksilöön isoja remontteja tehty, eli ainakaan noiden kohteiden osalta ei liene huolta huomisesta.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

neppi kirjoitti:
Komissarov kirjoitti:Tietää.

Ex. Pukkilan Liikenne, sitten Merivoimat, sieltä Hanskille. Olen usean reissun sillä ajanut. Hyvän tuntuinen peli, ikä huomioiden toki. Hyvin pidetty kuitenkin. 5-vaihteinen harvalla perällä. Ei WC:tä.
Merivoimat kuullostaa hyvältä ku nehän kulkee veneillä ni ei autot kulu niin paljoo. Ü

Ei mut oikeesti ni PV:llähän on aika hyvät huoltosysteemit joista vieläpä pidetään kiinni.

Mitä tarkottaa 5-vaihteinen? Onks siinä jotain loikkaria tms sit lisäks?

Neppipä hyvinki
Itellä lootassa (scania) 5 pykälää, ja perässä tuplaaja/jakaja/kertoja/mikälie mutta pitkä perä päällä, eli lähen kakkosella joten 4-vaihteella ja siitä sitten vaihtelen isompaa, vaatii aikalailla kierrosten käytön laidasta laitaan, mutta ei tarvii veivata ja hyvin on jaksanu mennä tähän asti ;) Tuo "ykkönen" eli kakkonen on semmonen että saa just viisarin värähtää n.20km/h...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Jos sinulla on se "normaali" Scanian 10-lovinen vaihdekaavio käännetyillä 8- ja 9-vaihteilla ja puolittaja kiinteästi isolla, taitaa tulla melko pitkä väli vaihdettaessa 6 > 9..? :shock:
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Voi tätä vaihteitten määrää ja veivaamisen autuutta :mrgreen:

Miten vaikeissa oloissa ja vaihtelevilla kuormmilla te oikein ajatte, kun vaihteet eivät piisaa? Meillä keikkabussissa on Scanian suora 5 lovinen ja perä vaihdettu Paimelassa muistaakseni toiseksi pisimpään, mitä tehtaalta noihin malleihin 30v. sitten löytyi. Ykkösellä lähdetään kesät talvet, satoi tai paistoi ja pakilla pakitetaan 8) Nelonen vetää keltaisen rajoilla 2000 rpm n. 80 km/h ja vitonen on matkavaihde ja tyypillinen maantiekierrosluku on 1500-1700.

Kyydissä orkesterin kaikki soitto- ja valokamat sekä 8 hlö soittajineen kuskeineen teknikoineen. Kilometrejä on nyt n. 50 000 takana tässä käytössä ja yksikään kuski ei ole valittanut, että pitäisi olla lisää vaihteita. Itse olen ajanut tuosta määrästä vajaat 5000 km enkä valita itsekään. Suurin parannus oli se perän vaihto kirjastoauton kaupunkiperästä linja-auton maantieperään ja sitten menoksi :D

Itse olen ajanut henkilöautolla automaatilla vuodesta '85 enkä ymmärrä, miksi manuaalivaihteita edes enää valmistetaan siviilikäyttöön, kun automaattejakin on ollut saatavilla lie kohta 100 vuotta :lol: Jos keppivaihde nyt pitää olla, niin kaikki mitä 4 vaihteen päälle on keksitty, on vain markkinamiesten hölynpölyä - 5-vaihteinen on täysin turha (mainoslauseillahan sitä vain myytiin, kun se markkinoille tuli) ja 6 vaihteinen itse paholaisen keksintö - oli sitten kyse autosta tai moottoripyörästä :twisted:

Vuokravehkeillä olen sellaisilla 6-lovisilla ajellut ja esim matkamallin Harrikassa maantienopeus löytyy kolmosella ja sitten vaihdetaan kolme kertaa tyhjää, että saadaan kutonen sisään ja sitä varten pitä olla oikein merkkivalo, että tietää ajavansa pisimmällä välityksellä. :roll: Saksassa taas kerran vuokra Mersussa rankaisivat 6-lovisella itse nyittävällä ja siinä ei suurinta vaihdetta voi oikeasti käyttää kuin 150 km/h jälkeen. Suomessa kun sama auto ostetaan "urheilullisella" manuaalilla, niin suurinta tyrkätään pesään jo varmaan 70:ssä ja sitten ollaan sitä mieltä, että E10 bensa pilaa vehkeet :mrgreen: :mrgreen:
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Ajotapoja on monenlaisia, kuten kulutuslukemiakin... Itse olen suosinut sellaista, että pyrin pitämään kierrokset kierroslukumittarin viisarin vihreällä alueella, myös kiihdyttäessä. Jotkin vaihteisto-peräyhdistelmät eivät kuitenkaan salli sellaista, kun vihreän loppupäässä vaihtaessa kierrokset putoavat lähes tyhjäkäynnille, eikä vanhoissa koneissa ole siellä vielä voimaa. Siksi tiheämmät vaihdevälit ovat miellyttävämmät käytössä. Toki se Scanian vanha 10-lovinen on hieman liioittelua linja-autokäytössä, mutta parempi kuitenkin kuin pelkkä 5-lovinen aavikkoperällä. Tiheällä perällä se 5-lovinenkin toimii mainiosti, mutta kone huutaa maantienopeuksissa jo ihan liikaa.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Scanian kymppivaihteinen on kyllä hyvä, olen kuullut oikein ammattikuskienkin kehuvan.
Ei montaa kepin heilautusta tarvi että on maantienopeus taulussa.
Vaatii kyllä tosiaan toimivan puolittajan, muuten tulee tosiaan tuo 6-9 hyppäys mikä on vähän tuskainen ainakin ylämäkeen.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Noinhan se on, Komissarov, ennakoivan ajon kurssilla opetettu. Alaväännöllä mennään, vihreellä alueella, ja mahdollisuuksien mukaan vielä siellä ekalla puoliskolla. Ei siihenkään kymmentä vaihetta tarvii, mut viidellä ja pitkällä perällä ei onnistu mitenkään.

Sen homman ku hyvin opettelee, säästää helposti 10l satasella siihen kaveriin verrattuna joka ei oo sitä hommaa viittiny opetella. Kymmenen litraa on kuitenki iso jerry! Ja jokaisella satasella.

Paljoks sulla 'Joe Cool' vie satasella se kaappi?

Ihan kysyn samaa myös muilta. Josko pikagallup. Merkki, kone, laatikko, perä ja kulutus litraa/sata.

Voin ite alottaa:
Chevy Suburban, -95, 2500, 4wd, 6,5TD, laatikko 4l80 4lovinen automaatti, perä siellä takana (?), 14-16l/100km. Ü

Nep
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Komissarov kirjoitti:Jos sinulla on se "normaali" Scanian 10-lovinen vaihdekaavio käännetyillä 8- ja 9-vaihteilla ja puolittaja kiinteästi isolla, taitaa tulla melko pitkä väli vaihdettaessa 6 > 9..? :shock:
Ettei vain olisi kuitenkin Scanian tavallinen 5-vaihteinen ja perämurikkana Volvo B58:ssa varsin tavallinen 2-nopeuksinen? Arvelen, mikäli viittasit "Reddewilin" deltalaiseen ;)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pikku mutka automaattibussilla riittää. Sen jälkeen ymmärtää miksi tarvitaa vain 3 vaihdetta. Eteenpäin tai taaksepäin tai sit laitetaan vapaalle. Joskus 10 vaihteisilla scanioilla ajanut eikä siinä mitään, kaavio 7-9-8-10 ei mene ihan eka risteyksen jälkeen takaraivoon... Onkohan jopa niin että automaatti on varmempi kuin kytkin+laatikko+puolittajat+tehostajat, miljoona menee kaupungin katuja kiihdytellessä ja se on hirmu matka
liikennevaloilta toiselle.

Polttoaineen kulutus automaatilla sama kuin manuaalilla, 23,8 litraa sadalle.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mikä kaavio, ykkönen eli ryömintä on kyllä vasemmalla alhaalla, en käytä.
Hyvin tuo jaksaa mennä, onhan siitä todisteena kellotukset =D Se on totta että joutuu kierrättämään tappiin että seuraavalla pykälällä alkaa ahtamaan, mutta en ole kokenu sitä ongelmaksi. Kuitenkin käytän vain neljää vaihdetta :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Jos auto scania ja 5-vaihteisella normaali perävälityksillä, niin ei kannata laiskuuttaan polttaa kytkintä 2 vaihteella lähtemällä. Harvapa sitä keppivaihteisella henkilöautollakaan 2 vaihteella lähtee. Reddevilin autossa on varmaan volvon oma tiuhempi perä ja sen vuoksi lähtee helposti kakkosella.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

En tiiä näistä vaihteista paljoakaan,sillä kokemukseni näistä linja-autoista on tästä omasta volvosta .Laatikkona egs 7 lovinen ja omasta mielestä aivan mahtavan helppo ja vaivaton käyttää.Vaihtoalueet tosi tasaiset.Sanottakoon että vaihteisto on"herrasmiehen laatikko"ei mitään kiirettä kannata pitää vaihtamisen suhteen.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Se muuten toimii se käännetty vaihdekaavio maantieajossa just niinku pitää. Satasessa kymppi, sit ku vaihtuu 80, ni napista naks ja kytkintä, ja on kätevästi siinä sit kasikympille sopiva vaihde. Sataselle ku mennään takas ni sama juttu toisinpäin. Ei tarvii sitä hirveen jäykkää keppiä alkaa repimään! Ü

Kyllä mä oon niitten kans ainaki toimeen tullu. Pitkästä aikaa ku ajaa, ni se vaatii yhen semmosen "oho, mikäs tälle nyt… ainii!" -tyyppisen tilanteen, mut sit sen jo muistaa.

EGS on hyvä! Siin on muuten (oikein toimiessaan) esivalinta. Voit heittää seuraavan pykälän sisään ja sit sopivana hetkenä käyttää kytkimen pohjassa. En kyl tiedä mitä hyötyy siitä kellekään on, mut ite ainaki on pakko aina silloin tällöin tehdä niin, ihan vain siks että niin voi tehdä! Ü

EGS:stä on se esiaste myös monessa vähän vanhemmassa. Niissäkin lukee perässä egs mut ei se oo. Sen voi testata sillä esivalinnalla. Oikeessa egsissä se toimii, esiaste egsissä ei. Toisaalta mitäpä kukaan silläkään tiedolla tekee…

Onko tosi että autom vie saman ku manu? Kai siinä nyt joku automaattilisä o?

Neb
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

neppi kirjoitti:
Onko tosi että autom vie saman ku manu? Kai siinä nyt joku automaattilisä o?

Neb
Päättelin tämän väitteen siitä että viiden ensimmäisen vuoden mitatut keskikulutukset olivat 23,8 ja vuonna 2009 kyllästyin manuaaliin ja vaihdoin automaattiin, sen jälkeen mitatut keskikulutukset ovat olleet 23,8 joten ei mitään vaikutusta ole. Kyllähän kaupunkipaikkarit syö 30-50 litraa sataselle mutta niillä ajetaan täydessä kuormassa pelkkää kaupunkia. Söisi se manuaalikin siinä vähintän yhtä paljon. kulkurikäytössä ainakin minulla matkat suuntautuu maantielle ja siellä ei tule mitään eroa kulutuksessa. Tosin kuormakin on koko ajan melko kevyt. Aamukammassa kaksi napsua ja automaatilla 1,5 viikon Lapin reissulle mamman kanssa :D
Tulevaisuus on sähköinen
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Onko tästä mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

neppi kirjoitti: Alaväännöllä mennään, vihreellä alueella, ja mahdollisuuksien mukaan vielä siellä ekalla puoliskolla. Ei siihenkään kymmentä vaihetta tarvii, mut viidellä ja pitkällä perällä ei onnistu mitenkään.
säästää helposti 10l satasella
Paljoks sulla 'Joe Cool' vie satasella se kaappi?
Se kymppi satasella putosi perän vaihdon yhteydessä ja samalla loppui öljyn kulutuskin. Aluksi ei piisannut edes 30 l, kun kuskit yrittivät pysyä rekkojen vauhdissa ja joutuivat ajamaan keltaisella. Sitten löysin sen perän ja sen jälkeen laskin huoltovihosta keskikulutusta olikohan se 4000-5000 km matkalle ja pääsin johonkin 22,x l/100 km. Pitää edelleenkin paikkansa, 20-25 se ottaa ja kerran sattui rauhallinen kuski ajamaan yhden viikonlopun ja hänelle oli kunnia-asia päästä alle 20 ja pääsikin reiluun 19 litraan, mutta se taitaa olla ennätys.

Autossa on vihreä alue 1200-2000 ja paras vääntö alkaa muistaakseni 1400 rpm. Ja mittarissa 80 varoitusvalo syttyy muistaakseni vajaassa 1700:ssa. Kun pitää 80-90 välillä nopeuden, niin kierrokset heiluvat 1700 kahta puolta. Kyllä se ihan terveellä kierrosalueella nyt toimii.

Lapissa tuossa maaliskuun alussa ajoin Ylläksen maisemareitin kumpaankin suuntaan ja siinä tarvitse ottaa kolmonen sisään, että jaksoi nousta mukavasti. Sitten taas Leviltä Rukalle ajettaessa tarvitse muutamissa nousuissa nelosta. Täällä etelämpänä sillä ajetaan kyllä vitosella, kun vauhtiin päästään. Eli suht' vähän siinä laatikkoa veivataan ja kulutus on aiklailla kohdallaan myöskin. Tuosta ei enää kymppiä pudota fakiirikaan :lol:
Vastaa Viestiin