Onko tästä mihinkään?
-
- Rattimajuri
Re: Onko tästä mihinkään?
Zastavan kytkökset ovat Italian suuntaan Fiatiin.
- neppi
- Vapaaherra
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
Nii on ja eikös se jossain Puolassa tehty koko katiska?
Onkohan tää vähän Off Topic? Ü
Toisaalta jos laitan tähän et onko Zastavasta mihinkään, ni taas ollaan aiheessa.
N
Onkohan tää vähän Off Topic? Ü
Toisaalta jos laitan tähän et onko Zastavasta mihinkään, ni taas ollaan aiheessa.
N
-
- Rattimajuri
Jugoslaviassa. Niinhän sinä itsekin tuossa edellä epäilit...neppi kirjoitti:Nii on ja eikös se jossain Puolassa tehty koko katiska?

Zastawa taas on kaupunki Puolassa.
- neppi
- Vapaaherra
Epäilykseni siis kävivät toteen!
Puola se on sitte hieno maa! Toki reilu viistuhatta liikennekuolemaa vuodessa, mut sehän ei vaikuta maan hienouteen mitenkään.
N
Puola se on sitte hieno maa! Toki reilu viistuhatta liikennekuolemaa vuodessa, mut sehän ei vaikuta maan hienouteen mitenkään.
N
- neppi
- Vapaaherra
Palataaks aiheeseen?
Tietääkö joku tästä mitään?
http://www.nettikone.com/scania/kutter-k112/990346
N
Tietääkö joku tästä mitään?
http://www.nettikone.com/scania/kutter-k112/990346
N
-
- Rattimajuri
Tietää.
Ex. Pukkilan Liikenne, sitten Merivoimat, sieltä Hanskille. Olen usean reissun sillä ajanut. Hyvän tuntuinen peli, ikä huomioiden toki. Hyvin pidetty kuitenkin. 5-vaihteinen harvalla perällä. Ei WC:tä.
Ex. Pukkilan Liikenne, sitten Merivoimat, sieltä Hanskille. Olen usean reissun sillä ajanut. Hyvän tuntuinen peli, ikä huomioiden toki. Hyvin pidetty kuitenkin. 5-vaihteinen harvalla perällä. Ei WC:tä.
- neppi
- Vapaaherra
Pitkäkö se on? Vai lyhyt? Auto?
-
- Rattimajuri
On se... Ei 57 paikkaa oikein 12:een metriin mahdu. 

- MB1962
- Rattiamiraali
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Member id: 95
Nuo 9 kutterit on kuulemma paljon parempia koriltaan kun tuorreemmat decat, joissa on kuulemme ilmennyt ruostetta.
- neppi
- Vapaaherra
Merivoimat kuullostaa hyvältä ku nehän kulkee veneillä ni ei autot kulu niin paljoo. ÜKomissarov kirjoitti:Tietää.
Ei mut oikeesti ni PV:llähän on aika hyvät huoltosysteemit joista vieläpä pidetään kiinni.
Mitä tarkottaa 5-vaihteinen? Onks siinä jotain loikkaria tms sit lisäks?
Neppipä hyvinki
-
- Rattimajuri
Ei mitään loikkareita, vain 5-vaihteinen peruslaatikko ja siinä kaikki. Harvan perän kanssa se tekee vaihdevälit melko pitkiksi. Eipä silti, kyllä se mennä jaksaa, mutta joskus on tullut mieleen, että 10-lovinenkaan ei olisi liioittelua.
Auton historia on kyllä sikäli hyvä, että perinteisesti Pukkilan Liikenteellä autot pidetään hyvin, vaikka niihin kilometrejä kertyykin. PV:n hoteissakaan eivät autot yleensä huollon puutteesta kärsi. Ja Hanskilta kyllä uskaltaisin käytetyn auton ostaa, hän kyllä huolehtii omistaan. Ja kuten ilmoituksestakin ilmenee, on tuohonkin yksilöön isoja remontteja tehty, eli ainakaan noiden kohteiden osalta ei liene huolta huomisesta.
Auton historia on kyllä sikäli hyvä, että perinteisesti Pukkilan Liikenteellä autot pidetään hyvin, vaikka niihin kilometrejä kertyykin. PV:n hoteissakaan eivät autot yleensä huollon puutteesta kärsi. Ja Hanskilta kyllä uskaltaisin käytetyn auton ostaa, hän kyllä huolehtii omistaan. Ja kuten ilmoituksestakin ilmenee, on tuohonkin yksilöön isoja remontteja tehty, eli ainakaan noiden kohteiden osalta ei liene huolta huomisesta.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Truck: Tukato & FM
- Member id: 037
Itellä lootassa (scania) 5 pykälää, ja perässä tuplaaja/jakaja/kertoja/mikälie mutta pitkä perä päällä, eli lähen kakkosella joten 4-vaihteella ja siitä sitten vaihtelen isompaa, vaatii aikalailla kierrosten käytön laidasta laitaan, mutta ei tarvii veivata ja hyvin on jaksanu mennä tähän astineppi kirjoitti:Merivoimat kuullostaa hyvältä ku nehän kulkee veneillä ni ei autot kulu niin paljoo. ÜKomissarov kirjoitti:Tietää.
Ei mut oikeesti ni PV:llähän on aika hyvät huoltosysteemit joista vieläpä pidetään kiinni.
Mitä tarkottaa 5-vaihteinen? Onks siinä jotain loikkaria tms sit lisäks?
Neppipä hyvinki

-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
Jos sinulla on se "normaali" Scanian 10-lovinen vaihdekaavio käännetyillä 8- ja 9-vaihteilla ja puolittaja kiinteästi isolla, taitaa tulla melko pitkä väli vaihdettaessa 6 > 9..? 

Voi tätä vaihteitten määrää ja veivaamisen autuutta
Miten vaikeissa oloissa ja vaihtelevilla kuormmilla te oikein ajatte, kun vaihteet eivät piisaa? Meillä keikkabussissa on Scanian suora 5 lovinen ja perä vaihdettu Paimelassa muistaakseni toiseksi pisimpään, mitä tehtaalta noihin malleihin 30v. sitten löytyi. Ykkösellä lähdetään kesät talvet, satoi tai paistoi ja pakilla pakitetaan
Nelonen vetää keltaisen rajoilla 2000 rpm n. 80 km/h ja vitonen on matkavaihde ja tyypillinen maantiekierrosluku on 1500-1700.
Kyydissä orkesterin kaikki soitto- ja valokamat sekä 8 hlö soittajineen kuskeineen teknikoineen. Kilometrejä on nyt n. 50 000 takana tässä käytössä ja yksikään kuski ei ole valittanut, että pitäisi olla lisää vaihteita. Itse olen ajanut tuosta määrästä vajaat 5000 km enkä valita itsekään. Suurin parannus oli se perän vaihto kirjastoauton kaupunkiperästä linja-auton maantieperään ja sitten menoksi
Itse olen ajanut henkilöautolla automaatilla vuodesta '85 enkä ymmärrä, miksi manuaalivaihteita edes enää valmistetaan siviilikäyttöön, kun automaattejakin on ollut saatavilla lie kohta 100 vuotta
Jos keppivaihde nyt pitää olla, niin kaikki mitä 4 vaihteen päälle on keksitty, on vain markkinamiesten hölynpölyä - 5-vaihteinen on täysin turha (mainoslauseillahan sitä vain myytiin, kun se markkinoille tuli) ja 6 vaihteinen itse paholaisen keksintö - oli sitten kyse autosta tai moottoripyörästä
Vuokravehkeillä olen sellaisilla 6-lovisilla ajellut ja esim matkamallin Harrikassa maantienopeus löytyy kolmosella ja sitten vaihdetaan kolme kertaa tyhjää, että saadaan kutonen sisään ja sitä varten pitä olla oikein merkkivalo, että tietää ajavansa pisimmällä välityksellä.
Saksassa taas kerran vuokra Mersussa rankaisivat 6-lovisella itse nyittävällä ja siinä ei suurinta vaihdetta voi oikeasti käyttää kuin 150 km/h jälkeen. Suomessa kun sama auto ostetaan "urheilullisella" manuaalilla, niin suurinta tyrkätään pesään jo varmaan 70:ssä ja sitten ollaan sitä mieltä, että E10 bensa pilaa vehkeet

Miten vaikeissa oloissa ja vaihtelevilla kuormmilla te oikein ajatte, kun vaihteet eivät piisaa? Meillä keikkabussissa on Scanian suora 5 lovinen ja perä vaihdettu Paimelassa muistaakseni toiseksi pisimpään, mitä tehtaalta noihin malleihin 30v. sitten löytyi. Ykkösellä lähdetään kesät talvet, satoi tai paistoi ja pakilla pakitetaan

Kyydissä orkesterin kaikki soitto- ja valokamat sekä 8 hlö soittajineen kuskeineen teknikoineen. Kilometrejä on nyt n. 50 000 takana tässä käytössä ja yksikään kuski ei ole valittanut, että pitäisi olla lisää vaihteita. Itse olen ajanut tuosta määrästä vajaat 5000 km enkä valita itsekään. Suurin parannus oli se perän vaihto kirjastoauton kaupunkiperästä linja-auton maantieperään ja sitten menoksi

Itse olen ajanut henkilöautolla automaatilla vuodesta '85 enkä ymmärrä, miksi manuaalivaihteita edes enää valmistetaan siviilikäyttöön, kun automaattejakin on ollut saatavilla lie kohta 100 vuotta

Vuokravehkeillä olen sellaisilla 6-lovisilla ajellut ja esim matkamallin Harrikassa maantienopeus löytyy kolmosella ja sitten vaihdetaan kolme kertaa tyhjää, että saadaan kutonen sisään ja sitä varten pitä olla oikein merkkivalo, että tietää ajavansa pisimmällä välityksellä.

-
- Rattimajuri
Ajotapoja on monenlaisia, kuten kulutuslukemiakin... Itse olen suosinut sellaista, että pyrin pitämään kierrokset kierroslukumittarin viisarin vihreällä alueella, myös kiihdyttäessä. Jotkin vaihteisto-peräyhdistelmät eivät kuitenkaan salli sellaista, kun vihreän loppupäässä vaihtaessa kierrokset putoavat lähes tyhjäkäynnille, eikä vanhoissa koneissa ole siellä vielä voimaa. Siksi tiheämmät vaihdevälit ovat miellyttävämmät käytössä. Toki se Scanian vanha 10-lovinen on hieman liioittelua linja-autokäytössä, mutta parempi kuitenkin kuin pelkkä 5-lovinen aavikkoperällä. Tiheällä perällä se 5-lovinenkin toimii mainiosti, mutta kone huutaa maantienopeuksissa jo ihan liikaa.
- Carman
- Rattiamiraali
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Member id: 134
Scanian kymppivaihteinen on kyllä hyvä, olen kuullut oikein ammattikuskienkin kehuvan.
Ei montaa kepin heilautusta tarvi että on maantienopeus taulussa.
Vaatii kyllä tosiaan toimivan puolittajan, muuten tulee tosiaan tuo 6-9 hyppäys mikä on vähän tuskainen ainakin ylämäkeen.
Ei montaa kepin heilautusta tarvi että on maantienopeus taulussa.
Vaatii kyllä tosiaan toimivan puolittajan, muuten tulee tosiaan tuo 6-9 hyppäys mikä on vähän tuskainen ainakin ylämäkeen.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- neppi
- Vapaaherra
Noinhan se on, Komissarov, ennakoivan ajon kurssilla opetettu. Alaväännöllä mennään, vihreellä alueella, ja mahdollisuuksien mukaan vielä siellä ekalla puoliskolla. Ei siihenkään kymmentä vaihetta tarvii, mut viidellä ja pitkällä perällä ei onnistu mitenkään.
Sen homman ku hyvin opettelee, säästää helposti 10l satasella siihen kaveriin verrattuna joka ei oo sitä hommaa viittiny opetella. Kymmenen litraa on kuitenki iso jerry! Ja jokaisella satasella.
Paljoks sulla 'Joe Cool' vie satasella se kaappi?
Ihan kysyn samaa myös muilta. Josko pikagallup. Merkki, kone, laatikko, perä ja kulutus litraa/sata.
Voin ite alottaa:
Chevy Suburban, -95, 2500, 4wd, 6,5TD, laatikko 4l80 4lovinen automaatti, perä siellä takana (?), 14-16l/100km. Ü
Nep
Sen homman ku hyvin opettelee, säästää helposti 10l satasella siihen kaveriin verrattuna joka ei oo sitä hommaa viittiny opetella. Kymmenen litraa on kuitenki iso jerry! Ja jokaisella satasella.
Ihan kysyn samaa myös muilta. Josko pikagallup. Merkki, kone, laatikko, perä ja kulutus litraa/sata.
Voin ite alottaa:
Chevy Suburban, -95, 2500, 4wd, 6,5TD, laatikko 4l80 4lovinen automaatti, perä siellä takana (?), 14-16l/100km. Ü
Nep
Ettei vain olisi kuitenkin Scanian tavallinen 5-vaihteinen ja perämurikkana Volvo B58:ssa varsin tavallinen 2-nopeuksinen? Arvelen, mikäli viittasit "Reddewilin" deltalaiseenKomissarov kirjoitti:Jos sinulla on se "normaali" Scanian 10-lovinen vaihdekaavio käännetyillä 8- ja 9-vaihteilla ja puolittaja kiinteästi isolla, taitaa tulla melko pitkä väli vaihdettaessa 6 > 9..?

- Lahti32
- Vapaaherra
- Truck: Jäämeri Express
Pikku mutka automaattibussilla riittää. Sen jälkeen ymmärtää miksi tarvitaa vain 3 vaihdetta. Eteenpäin tai taaksepäin tai sit laitetaan vapaalle. Joskus 10 vaihteisilla scanioilla ajanut eikä siinä mitään, kaavio 7-9-8-10 ei mene ihan eka risteyksen jälkeen takaraivoon... Onkohan jopa niin että automaatti on varmempi kuin kytkin+laatikko+puolittajat+tehostajat, miljoona menee kaupungin katuja kiihdytellessä ja se on hirmu matka
liikennevaloilta toiselle.
Polttoaineen kulutus automaatilla sama kuin manuaalilla, 23,8 litraa sadalle.
liikennevaloilta toiselle.
Polttoaineen kulutus automaatilla sama kuin manuaalilla, 23,8 litraa sadalle.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Truck: Tukato & FM
- Member id: 037
Mikä kaavio, ykkönen eli ryömintä on kyllä vasemmalla alhaalla, en käytä.
Hyvin tuo jaksaa mennä, onhan siitä todisteena kellotukset =D Se on totta että joutuu kierrättämään tappiin että seuraavalla pykälällä alkaa ahtamaan, mutta en ole kokenu sitä ongelmaksi. Kuitenkin käytän vain neljää vaihdetta
Hyvin tuo jaksaa mennä, onhan siitä todisteena kellotukset =D Se on totta että joutuu kierrättämään tappiin että seuraavalla pykälällä alkaa ahtamaan, mutta en ole kokenu sitä ongelmaksi. Kuitenkin käytän vain neljää vaihdetta

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Truck: Scania/Superstar
- Member id: 053
- Viesti:
Jos auto scania ja 5-vaihteisella normaali perävälityksillä, niin ei kannata laiskuuttaan polttaa kytkintä 2 vaihteella lähtemällä. Harvapa sitä keppivaihteisella henkilöautollakaan 2 vaihteella lähtee. Reddevilin autossa on varmaan volvon oma tiuhempi perä ja sen vuoksi lähtee helposti kakkosella.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
-
- Rattimajuri
- Truck: dethleffs
- Member id: 091
En tiiä näistä vaihteista paljoakaan,sillä kokemukseni näistä linja-autoista on tästä omasta volvosta .Laatikkona egs 7 lovinen ja omasta mielestä aivan mahtavan helppo ja vaivaton käyttää.Vaihtoalueet tosi tasaiset.Sanottakoon että vaihteisto on"herrasmiehen laatikko"ei mitään kiirettä kannata pitää vaihtamisen suhteen.
- neppi
- Vapaaherra
Se muuten toimii se käännetty vaihdekaavio maantieajossa just niinku pitää. Satasessa kymppi, sit ku vaihtuu 80, ni napista naks ja kytkintä, ja on kätevästi siinä sit kasikympille sopiva vaihde. Sataselle ku mennään takas ni sama juttu toisinpäin. Ei tarvii sitä hirveen jäykkää keppiä alkaa repimään! Ü
Kyllä mä oon niitten kans ainaki toimeen tullu. Pitkästä aikaa ku ajaa, ni se vaatii yhen semmosen "oho, mikäs tälle nyt… ainii!" -tyyppisen tilanteen, mut sit sen jo muistaa.
EGS on hyvä! Siin on muuten (oikein toimiessaan) esivalinta. Voit heittää seuraavan pykälän sisään ja sit sopivana hetkenä käyttää kytkimen pohjassa. En kyl tiedä mitä hyötyy siitä kellekään on, mut ite ainaki on pakko aina silloin tällöin tehdä niin, ihan vain siks että niin voi tehdä! Ü
EGS:stä on se esiaste myös monessa vähän vanhemmassa. Niissäkin lukee perässä egs mut ei se oo. Sen voi testata sillä esivalinnalla. Oikeessa egsissä se toimii, esiaste egsissä ei. Toisaalta mitäpä kukaan silläkään tiedolla tekee…
Onko tosi että autom vie saman ku manu? Kai siinä nyt joku automaattilisä o?
Neb
Kyllä mä oon niitten kans ainaki toimeen tullu. Pitkästä aikaa ku ajaa, ni se vaatii yhen semmosen "oho, mikäs tälle nyt… ainii!" -tyyppisen tilanteen, mut sit sen jo muistaa.
EGS on hyvä! Siin on muuten (oikein toimiessaan) esivalinta. Voit heittää seuraavan pykälän sisään ja sit sopivana hetkenä käyttää kytkimen pohjassa. En kyl tiedä mitä hyötyy siitä kellekään on, mut ite ainaki on pakko aina silloin tällöin tehdä niin, ihan vain siks että niin voi tehdä! Ü
EGS:stä on se esiaste myös monessa vähän vanhemmassa. Niissäkin lukee perässä egs mut ei se oo. Sen voi testata sillä esivalinnalla. Oikeessa egsissä se toimii, esiaste egsissä ei. Toisaalta mitäpä kukaan silläkään tiedolla tekee…
Neb
- Lahti32
- Vapaaherra
- Truck: Jäämeri Express
Päättelin tämän väitteen siitä että viiden ensimmäisen vuoden mitatut keskikulutukset olivat 23,8 ja vuonna 2009 kyllästyin manuaaliin ja vaihdoin automaattiin, sen jälkeen mitatut keskikulutukset ovat olleet 23,8 joten ei mitään vaikutusta ole. Kyllähän kaupunkipaikkarit syö 30-50 litraa sataselle mutta niillä ajetaan täydessä kuormassa pelkkää kaupunkia. Söisi se manuaalikin siinä vähintän yhtä paljon. kulkurikäytössä ainakin minulla matkat suuntautuu maantielle ja siellä ei tule mitään eroa kulutuksessa. Tosin kuormakin on koko ajan melko kevyt. Aamukammassa kaksi napsua ja automaatilla 1,5 viikon Lapin reissulle mamman kanssaneppi kirjoitti:
Neb

Tulevaisuus on sähköinen
Se kymppi satasella putosi perän vaihdon yhteydessä ja samalla loppui öljyn kulutuskin. Aluksi ei piisannut edes 30 l, kun kuskit yrittivät pysyä rekkojen vauhdissa ja joutuivat ajamaan keltaisella. Sitten löysin sen perän ja sen jälkeen laskin huoltovihosta keskikulutusta olikohan se 4000-5000 km matkalle ja pääsin johonkin 22,x l/100 km. Pitää edelleenkin paikkansa, 20-25 se ottaa ja kerran sattui rauhallinen kuski ajamaan yhden viikonlopun ja hänelle oli kunnia-asia päästä alle 20 ja pääsikin reiluun 19 litraan, mutta se taitaa olla ennätys.neppi kirjoitti: Alaväännöllä mennään, vihreellä alueella, ja mahdollisuuksien mukaan vielä siellä ekalla puoliskolla. Ei siihenkään kymmentä vaihetta tarvii, mut viidellä ja pitkällä perällä ei onnistu mitenkään.
säästää helposti 10l satasella
Autossa on vihreä alue 1200-2000 ja paras vääntö alkaa muistaakseni 1400 rpm. Ja mittarissa 80 varoitusvalo syttyy muistaakseni vajaassa 1700:ssa. Kun pitää 80-90 välillä nopeuden, niin kierrokset heiluvat 1700 kahta puolta. Kyllä se ihan terveellä kierrosalueella nyt toimii.
Lapissa tuossa maaliskuun alussa ajoin Ylläksen maisemareitin kumpaankin suuntaan ja siinä tarvitse ottaa kolmonen sisään, että jaksoi nousta mukavasti. Sitten taas Leviltä Rukalle ajettaessa tarvitse muutamissa nousuissa nelosta. Täällä etelämpänä sillä ajetaan kyllä vitosella, kun vauhtiin päästään. Eli suht' vähän siinä laatikkoa veivataan ja kulutus on aiklailla kohdallaan myöskin. Tuosta ei enää kymppiä pudota fakiirikaan