Sivu 35/41

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 11 Elo 2021 10:26
Kirjoittaja Geekuality
Arska-tehtaalta kirjoitti: 11 Elo 2021 09:18 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 0&vifNav=Y

Onko foorumilaisilla tietoa tästä?
Ei ole tietoa, mutta ilmoituksen perusteella näyttää hintaisekseen suht ok:lta varusteiden suhteen - mitä nyt hupiakkujen kytkentä on huonoin mahdollinen, eli kuormittaa akkuja mahdollisimman epätasaisesti kun koko akuston plus ja miinus otetaan samalta akulta. (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 11 Elo 2021 14:22
Kirjoittaja BussMAN
Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 10:26 (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)
?
mikä virhe kytkennässä? ei tästä ruudusta havaitse, johdot on riittävät neliöt , näyttäis rinnan kytketty 4 kpl 12V akkuja…

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 11 Elo 2021 15:16
Kirjoittaja Geekuality
BussMAN kirjoitti: 11 Elo 2021 14:22
Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 10:26 (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)
?
mikä virhe kytkennässä? ei tästä ruudusta havaitse, johdot on riittävät neliöt , näyttäis rinnan kytketty 4 kpl 12V akkuja…
Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).

Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 11 Elo 2021 19:17
Kirjoittaja BussMAN
Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 15:16
BussMAN kirjoitti: 11 Elo 2021 14:22
Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 10:26 (Tälläisessä kytkennässä ensimmäistä akkua kuormitetaan noin kaksinkertaisesti viimeiseen nähden, eli akut vanhenevat aivan eri tahtiin.)
?
mikä virhe kytkennässä? ei tästä ruudusta havaitse, johdot on riittävät neliöt , näyttäis rinnan kytketty 4 kpl 12V akkuja…
Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).

Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä
pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.

Ei ole tullut ko asia vastaan( sarjaan kytkettyjä 24V järjestelmiä oikeastaan vain ollut ,,,,toyota hj 120 tais
olla rinnan kaks n100Ah akkua ) ,olettanut riittävän vahvat välijohdot pitäis tehdä akustosta yhden ….

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 13 Elo 2021 16:59
Kirjoittaja Iski
Arska-tehtaalta kirjoitti: 11 Elo 2021 09:18 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 0&vifNav=Y

Onko foorumilaisilla tietoa tästä?
AriW vanha Vanhooli, löytyy juttua täältä kyllä.

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 14 Elo 2021 11:04
Kirjoittaja Jule
Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 15:16 Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).

Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Ei se kuormitus niin epätasaisesti jakaudu että se käytännössä akkujen kulumistahtiin vaikuttaisi, ellei käytössä ole ihan liian ohuet johdot. Tietysti se että plus ja miinus otetaan eri päistä on parempi kytkentä, mutta ei siitä yöuniaan kannata menettää jos sen on kytkenyt tuolla tavalla.

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 14 Elo 2021 11:42
Kirjoittaja eagless
Jule kirjoitti: 14 Elo 2021 11:04
Geekuality kirjoitti: 11 Elo 2021 15:16 Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).

Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Jos oikein tutkin aikoinaan niin eikös se olis hyvä kytkeä rinnan ne kaikki akut,jos eroja tulee johonki se tasaisi ajanmyötä toisista.

Ja tietysti niin että on sarjassa sitten ns:ne kaksi pakettia että tulee 24v.

Vai käykö niin että jos yks akku menee heikoksi niin tyhjentää ne loputki jotka kytketty rinnan?

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 14 Elo 2021 18:24
Kirjoittaja Jule
eagless kirjoitti: 14 Elo 2021 11:42
Jule kirjoitti: 14 Elo 2021 11:04 Tuollaisesta useamman akun rinnankytketystä akustosta pitäisi minimissään ottaa plus ja miinus eri päistä akustoa, sekään ei ole täydellinen ratkaisu mutta silti merkittävästi parempi (silloin päissä olevat akut kuormittuvat saman verran ja keskellä olevat vähemmän).

Optimitilanteessa jokaisesta akusta menisi päätepisteeseen (esim. kytkentäpultti tai -kisko) erillinen yhtä pitkä johto, jolloin vastus olisi aina yhtä suuri ja kaikki akut kuormittuisivat saman verran.
Jos oikein tutkin aikoinaan niin eikös se olis hyvä kytkeä rinnan ne kaikki akut,jos eroja tulee johonki se tasaisi ajanmyötä toisista.

Ja tietysti niin että on sarjassa sitten ns:ne kaksi pakettia että tulee 24v.

Vai käykö niin että jos yks akku menee heikoksi niin tyhjentää ne loputki jotka kytketty rinnan?
Tuossa oli nyt siitä että kun on 4 akkua rinnan, ja virran otto tulee ekaan akkuun, ja loput on lenkitetty sen kannssa rinnan isoksi 12V akustoksi, niin se viimeinen akku antaa hieman vähemmän virtaa kuin se ensimmäinen.. Käytännössä tuollaisella kaapeloinnilla se ero on isoillakin kuormilla jotain muutamia watteja. Kulutjksen lakattua akut tietysti tasaantuvat keskenään, mutta se ensimmäinen akku on luovuttanut muutaman wattitunnin enemmän energiaa kuin viimeinen, ja latautuu sitten ihan pikkuisen niistä muista akuista kun systeemi on levossa. Oikeasti lähinnä teoriatasolla, käytännössä akkujen väliset valmistustoleranssit on jo niin isoja, että ne muodostavat suuremman eron, kuin tuo kaapelointitapa.

Tietysti jos yksi akku hajoaa niin että yksi kennoista menee oikosulkuun, se viallinen akku imee energiaa niistä muista akuista.

12V akku muodostuu 6kpl 2V kennoista, jos yksi kenno on oikarissa siitä tulee 10V akku, jolloin sen risan akun kannalta ne rinnalla olevat 12V akut ovatkin akkulaturi, ja akku alkaa latautua ylitäyteen. Lyijyakku ei ylitäysi oikein voi olla joten se muuttaa sitä ylilatausta lämmöksi niin kauan kunnes se 10V nimellisjännitteen akku on "täysi", eli käytännössä 12V akku tyhjä. Käytännössä se vielä rupeaa keittämään niitä jäljelläolevia kennoja, jotka hajoavat nekin silloin helposti, josta saattaa sitten seurata seuraavan kennon oikosulku, niin että se samalla rytinällä vetää lopulta kaikki kennot oikariin.

Todellisuudessa tuo ei ole mitenkään erityisen yleinen ongelma, ja jos sen akuston normaali käytös on tuttua niin tuon huomaa pian epänormaalin pienenä kapasiteettina, ja vika on helppo todeta.. JOkaisesta akusta toinen kenkä irti, ja vartin päästä mittaa jännitteet, ei pitäisi kymmenysvolttia enempää olla heittoa.

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 14 Elo 2021 18:36
Kirjoittaja eagless
Juu eli siinä käy juuri niinpäin ku pelkäsin että jos kaikki tasausmielessä olevat akut laitettu rinnan niin se yksi tuhoaa loputki.
Jos ei huomaa ajoissa.

Vai tarkoittaako tuo loputkin kennot tuhoutvat vai sen akun kennoja joista yksi pimeni ekana?

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 15 Elo 2021 11:03
Kirjoittaja Jule
eagless kirjoitti: 14 Elo 2021 18:36 Vai tarkoittaako tuo loputkin kennot tuhoutvat vai sen akun kennoja joista yksi pimeni ekana?
Joo, nimenomaan sen akun loput kennot hajoaa helposti josta se ekakin kenno hajosi, niitä loppuja kennoja kun keitetään oikein huolella.. TIetysti siinä mielessä ne loputkin akut menee huonoksi että ne puretaan aivan kuivaksi jos tuota ei hoksaa, ja lyijyakut ei oikein siitä tykkää, vaikka niiden kyllä pitäisi se muutaman kerran sietää niin ettei ne nyt totaalikuolemaa tee.

Ei tuo kuitenkaan ole mitenkään erityisen yleinen ongelma, se oikariin menevä kenno on yleensä kuitenkin vanhan akun ongelma jossa on paljon irtolyijyä pohjalla, ei ne muutkaan akut yleensä ole enää kovin kummoisessa vedossa, jos ne ovat koko elinikänsä yhdessä viettäneet.

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 19 Elo 2021 15:27
Kirjoittaja Arska-tehtaalta
Arska-tehtaalta kirjoitti: 11 Elo 2021 09:18 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 0&vifNav=Y

Onko foorumilaisilla tietoa tästä?
Se meniki nopeesti, en ehtiny matkaan

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 19 Elo 2021 16:55
Kirjoittaja eagless
Jule kirjoitti: 15 Elo 2021 11:03
eagless kirjoitti: 14 Elo 2021 18:36 Vai tarkoittaako tuo loputkin kennot tuhoutvat vai sen akun kennoja joista yksi pimeni ekana?
Joo, nimenomaan sen akun loput kennot hajoaa helposti josta se ekakin kenno hajosi, niitä loppuja kennoja kun keitetään oikein huolella.. TIetysti siinä mielessä ne loputkin akut menee huonoksi että ne puretaan aivan kuivaksi jos tuota ei hoksaa, ja lyijyakut ei oikein siitä tykkää, vaikka niiden kyllä pitäisi se muutaman kerran sietää niin ettei ne nyt totaalikuolemaa tee.

Ei tuo kuitenkaan ole mitenkään erityisen yleinen ongelma, se oikariin menevä kenno on yleensä kuitenkin vanhan akun ongelma jossa on paljon irtolyijyä pohjalla, ei ne muutkaan akut yleensä ole enää kovin kummoisessa vedossa, jos ne ovat koko elinikänsä yhdessä viettäneet.
Ok
Eli kannattee jomppailla akut rinnakkainki mitkä pystyy niin tekee vähän vastaavaa ku bms lifepoissa.
Vielä jos järjestää että ylläpitolataus ois 12+12 niin pysyis kaikki tasoissa paitsi sitte ku yks kyykkää täysin.

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 02 Syys 2021 18:56
Kirjoittaja Arska-tehtaalta

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 02 Syys 2021 19:28
Kirjoittaja leemu
Ei vaikuta kalliilta, mutta
reijo kirjoitti:Pohjassa hitsaamista
Herättää pientä pelkoa aihion toivottomuudesta :lol:

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 04 Syys 2021 11:50
Kirjoittaja Jule
leemu kirjoitti: 02 Syys 2021 19:28
Ei vaikuta kalliilta, mutta
reijo kirjoitti:Pohjassa hitsaamista
Herättää pientä pelkoa aihion toivottomuudesta :lol:
Tuo hitsuukin on niin paljon kiinni siitä mitä siellä oikeasti on.

On vähän eri asia jos ruuman lattia tarvii uusia ristikoita, tai että eturunko on poikki.

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 05 Syys 2021 00:22
Kirjoittaja Nipe79
Huomenna takas Pudikselle. Eli maanantaina pitää lähtä syötteelle linjurin alle mönkimään.

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 08 Syys 2021 20:50
Kirjoittaja Arska-tehtaalta

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 08 Syys 2021 20:55
Kirjoittaja Mikaeli
Onneks mulla on jo melkein kaks kerrosta, piha täynnä ja edellinen kesken...

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 08 Syys 2021 22:14
Kirjoittaja BussMAN
Arska-tehtaalta kirjoitti: 08 Syys 2021 20:50 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 4&vifNav=Y

Kuinka nopeesti menee 😀
Taitaa olla Neoplan spaseliner N 117 ? ,nuo on oli yleensä 12 m ! pituisia, tilaa on asua ja tavatiloja ison
pakettiauton verran, sisä korkeudet I/II kerroksissa vie jokin verran asumismukavuutta yli 1,6 m piuisilta.
Keppivaihteisto zf, oletettavasti mannin 10 litranen n370-400 (420) hv

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 08 Syys 2021 22:21
Kirjoittaja Rosvolinna
Pari-kolme vuotta, kun rosvosahaa heiluttelee himmelin sisällä alkaa saada huonekorkeutta. Joku porrastus kerrosjakoon niin saa kaksi kapeaa käytävää ja ahtaat portaat. Nuo etupyörän patitkin tulee kivasti tielle ja kaiken kruunaa teli, joka vie sen vähänkin tavaratilan.

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 08 Syys 2021 22:44
Kirjoittaja BussMAN
Rosvolinna kirjoitti: 08 Syys 2021 22:21 Pari-kolme vuotta, kun rosvosahaa heiluttelee himmelin sisällä alkaa saada huonekorkeutta. Joku porrastus kerrosjakoon niin saa kaksi kapeaa käytävää ja ahtaat portaat. Nuo etupyörän patitkin tulee kivasti tielle ja kaiken kruunaa teli, joka vie sen vähänkin tavaratilan.
Yllätän iso tavaratila kuitenkin on , osittain matalaa ( joissin malleiisa keittiö vie tilaa) joo alakerta olis hyvä olla korkeampi jos perheessä yli 160 cm henkilöitä, aikoinaan tutustuin tuollaiseen, avaruutta tarviis tiloihin ja rappuihin ,,, mutta jos on palkkakuski , hänelle oma nukkumaputki ohjaamon takana.

Neoplann ” cityliiner ” vois olla paras aihio.

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 09 Syys 2021 17:18
Kirjoittaja Arska-tehtaalta
https://m.nettikaravaani.com/muu-merkki ... 3&vifNav=Y

Tossaki hinta tullu alas, on ollu pitkää myynnissäki?

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 09 Syys 2021 17:19
Kirjoittaja Arska-tehtaalta
Kävin vastaavaa kattomassa keväällä mut siinä oli liikaa modaamista omiin tarpeisiin

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 12 Syys 2021 10:40
Kirjoittaja Arska-tehtaalta
https://m.nettikaravaani.com/muu-merkki ... 0&vifNav=Y

Varmaan halvin muutoskatsastettu projekti?

Re: Myynnissä olevia kulkureita

Lähetetty: 14 Syys 2021 18:54
Kirjoittaja seepra
BussMAN kirjoitti: 08 Syys 2021 22:14
Arska-tehtaalta kirjoitti: 08 Syys 2021 20:50 https://m.nettikaravaani.com/omavalmist ... 4&vifNav=Y

Kuinka nopeesti menee 😀
Taitaa olla Neoplan spaseliner N 117 ? ,nuo on oli yleensä 12 m ! pituisia, tilaa on asua ja tavatiloja ison
pakettiauton verran, sisä korkeudet I/II kerroksissa vie jokin verran asumismukavuutta yli 1,6 m piuisilta.
Keppivaihteisto zf, oletettavasti mannin 10 litranen n370-400 (420) hv
Kävin joku viikko sitten tuollaisen sisällä kävelemässä. Alakerta oli pari cm liian matala, kun Herra on antanut 186 cm mittaa. Yläkerta oli way off, 20 cm liian matala?