Sivu 1/1

Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 22 Elo 2014 16:26
Kirjoittaja vjk55

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 22 Elo 2014 18:27
Kirjoittaja Reissu-Late
Kuka he-------tin kylähullu ostais nuin kallista aihiota.Siinähän menee koko kylähullun ajatus perseelleen.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 22 Elo 2014 19:26
Kirjoittaja vjk55
Niin minulla ei ole nyt mennyt kylähulluus hukkaan, vaan olen tullut vielä hullummaksi. Nytkin olen puolet kesästä maannut bussinalla koputtelemassa pirun ruosteisia rautoja. ja sieltä rapisee ruosteet ja hiekat silmät ja korvat täyteen. Tämäkö se on sitten sitä oikeeta kylähulluutta. Välillä kyllä tuntuu, että on oikeesti ihan hullu. Mieluummin nytkin ajelisin ja tekisin reissuja, mutta eihän näillä vanhoilla pääse minnekkään aina on jokin paikka rikki. Uudemmilla uskaltas jopa lähteä jonnekkin reissunpäälle.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 22 Elo 2014 21:56
Kirjoittaja Matkamese
Missä se raja sitten menee, kun aihiosta tulee liian kallis? Noillakin on jo työnnetty 1,5 miljoonaa km.
Korjata niitäkin pitää ja uudemmissa osat ei ainakaan halpene. Toki jollain 2000- lukuisella on vielä "kulkurikilometrejä" reilusti jäljellä. Vaikea tehdä parasta mahdollista hankintaa. Aina voi iskeä kätensä siihen ihteensä :lol:

Itse kuvittelin että melkein 90-lukuinen on jo aivan huippu laite, ja katin kontit.
Vaikka alusta tuntuukin aika terveeltä niin vastaavasti kaikki varusteet mitkä myynti-ilmoituksessa oli mainittu ovat epäkunnossa: ilmastointi-ei toimi, webasto- ei toimi, jääkaappi-ei toimi, wc....ei uskalla edes kokeilla :roll: :lol: ja korin puuosat kasvaa homesientä :cry:

Juu, pikkusen hullu pitää olla, ei tätä muuten kestä. Mutta onneksi vertaistuki toimii täällä foorumilla :wink:

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 22 Elo 2014 22:15
Kirjoittaja Lahti32
Matkamese kirjoitti:Missä se raja sitten menee, kun aihiosta tulee liian kallis? Noillakin on jo työnnetty 1,5 miljoonaa km.
Korjata niitäkin pitää ja uudemmissa osat ei ainakaan halpene. Toki jollain 2000- lukuisella on vielä "kulkurikilometrejä" reilusti jäljellä. Vaikea tehdä parasta mahdollista hankintaa. Aina voi iskeä kätensä siihen ihteensä :lol:

Itse kuvittelin että melkein 90-lukuinen on jo aivan huippu laite, ja katin kontit.
Vaikka alusta tuntuukin aika terveeltä niin vastaavasti kaikki varusteet mitkä myynti-ilmoituksessa oli mainittu ovat epäkunnossa: ilmastointi-ei toimi, webasto- ei toimi, jääkaappi-ei toimi, wc....ei uskalla edes kokeilla :roll: :lol: ja korin puuosat kasvaa homesientä :cry:

Juu, pikkusen hullu pitää olla, ei tätä muuten kestä. Mutta onneksi vertaistuki toimii täällä foorumilla :wink:
ikuisuus kysymys. 90 lukuinen on 20 vuotta vanha. Ja mittarissa kaksi miljoonaa. Siinä kun ruoste tunkee kaikkialle niin hyvä hyvä. Vanha monimutkainen on kohta huonompi hankinta kuin vanha yksinkertainen.

kyllä Se joskus meidänkin pihassa on uudempi bussi mutta nyt siihen ei ole vielä varaa. Jos ostaisin nyt tuollaisen 45ke aihion, rakentaisin sitä 5-10 vuotta, niin valmistumispäivänä samanlaisia saisi kymppitonnilla, 35ke olisi kadonnut pelkkään rakennus ajan arvonlaskuun. Kun taas tuolla 35 tonnilla saa tehtyä aika paljon. Pattitilanne , sanoisin

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 22 Elo 2014 23:08
Kirjoittaja vjk55
Joo tämä foorumi on ihan huippuluokkaa. Minä olen jo sen ikänen ukko, että ei ole mitään järkeä rakennella bussia 5 - 10 vuotta. Jos minä ostan uuden aihion niin rakennutan sen muilla nopeasti. Tai ostan sitten jo valmiiksi tehdyn. Enhän minä tätäkään nykyistä Volvoa rakentanut kun noin 1 kuukauden ja kaikki tarpeellinen siinä minulle oli, on. Onhan tätäkin pitänyt sitten vähän korjailla jälestäpäin. Ei muuta ole tarvinnut korjata kun alustaa ja sitä nytkin pitää korjata. Alkaa vaan olla ongelmana se että tämänikäseen ei saa varaosia etes purkaamoltakaan. Tämä bussi on tullut minulle todella halvaksi ja olen tällä jo yli 7 vuotta ajellut.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 23 Elo 2014 01:06
Kirjoittaja Puu Tiainen
Huhheijaa pojat.
Luulen että olen ymmärtäny kylähullut oikein. Älkää jumalauta haaveilko noista vehkeistä.
Ottakaa vielä niitä 90 - 2000 luvun vehkeitä.
Ootte kusessa tai lompakko huutaa kun alatte kikkailla, varsinkin uudet volvot.
Volvolla ajaa noin 3 miljoonaa mutta kallista on sekin.

T. volvo

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 23 Elo 2014 02:06
Kirjoittaja b12m
Puu Tiainen kirjoitti:Huhheijaa pojat.
Luulen että olen ymmärtäny kylähullut oikein. Älkää jumalauta haaveilko noista vehkeistä.
Ottakaa vielä niitä 90 - 2000 luvun vehkeitä.
Ootte kusessa tai lompakko huutaa kun alatte kikkailla, varsinkin uudet volvot.
Volvolla ajaa noin 3 miljoonaa mutta kallista on sekin.

T. volvo
Tätä näkemystä on kyllä ammattiliikenteen silmin katsovana pakko "kompata"... Kaikki Volvot ajalta ennen väyläsähköjä ja I-Shiftiä lienee vielä jollain tavalla harkinnanvaraisten joukossa, mutta nuo kaksi yhdessä tai erikseen aiheuttaisi oman lompakon myötäämisen puolesta vakavia puistatuksia. Siinä ei parilla viissatasella vielä edes kätellä korjaamosetää, kun noiden vaivoja aletaan pöyhimään.

Työmaalla kajahti juuri yhdestä 8v vanhasta DH12 -pata "täydestä laulusta". Olihan sillä jo reilu 1,5 miljoonaa km. tehty kovaa työtä. Sitten auto seisoikin eräällä Vantaan Kaivokselassa sijaitsevalla korjaamolla kuukauden ja sai tehdaskorjatun "sydämen". Hintaa en tiedä, mutta tokkopa kymppitonni juuri riitti muuksi, kuin käsirahaksi?

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 23 Elo 2014 06:57
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kyllä noilla volvon myllyillä vedetään se lähemmäs 3 milj. Mutta sen jälkeen hirvittää.
Moottorit on ilmeisesti mitoitettu koko auton elinikään. >Esim. venttiilin säätöjä tms. perinteisiä juttuja ei näihin tehdä tai on turha tehdä.
Pitäkää mielessä kun ostatte volvon 12 koneita. Niillä ajetaan pitkään, mutta huoltohistoria on tärkeä selvittää.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 23 Elo 2014 09:29
Kirjoittaja Cyborgi
Mikäli on varaa ostaa noin kallis aihio, eikö kannata unohtaa hulluus ja ostaa suoraan uusi pierinteinen matkailuauto. Ei nuin arvokasta uskalla rälläkän ja vasaran kanssa lähestyä....hullun kiilto silmissä :twisted:

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 23 Elo 2014 12:27
Kirjoittaja Bussiton
Joo kyllä itse vedän rajan siihen että vuosimallin pitää alkaa 19.. :wink: kun sitä ehkä vielä hommaan viimeisen auton sitten kun ei tarvii ottaa huomioon noille lapsille noita tiloja eli "eläkeauto" :lol:

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 23 Elo 2014 13:18
Kirjoittaja b12m
Puu Tiainen kirjoitti:Kyllä noilla volvon myllyillä vedetään se lähemmäs 3 milj. Mutta sen jälkeen hirvittää.
Moottorit on ilmeisesti mitoitettu koko auton elinikään. >Esim. venttiilin säätöjä tms. perinteisiä juttuja ei näihin tehdä tai on turha tehdä.
Pitäkää mielessä kun ostatte volvon 12 koneita. Niillä ajetaan pitkään, mutta huoltohistoria on tärkeä selvittää.
Ilmeisesti aika pitkälti näin, koska ei ainakaan omalla työpaikalla montaakaan DH12 -konetta ole vaihdettu/remontoitu suuremmin ennen "täystuhoa". Kilometrisaavutus ennen pakkovaihtoa vaihteleva, noin miljoonasta tuonne 2,4 paikkeille. Keskimoottoriautoja pikavuorokäytössä.

Muutamaan 2001 ja 2002 vuotiseen tehtiin jotain "pikkuremppaa" alle miljoonan kilometrin, olisiko ollut putken/putkien vaihtoa tai vastaavaa. Puu Tiaisella varmaankin on jonkinlaista aavistusta, mitä tuollainen DH12 -vaihtokone mahtaa tänä päivänä kustantaa? Silloin noin 10 vuotta sitten hinta oli kuuleman mukaan noin 3-4 kertainen vrt. loppupään DH10 -vaihtokoneen hintaan...

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 23 Elo 2014 23:28
Kirjoittaja vjk55
Kyllähän asia on oikeasti niin, että nämä Volvo B58:sit 1979 vuosimallit joka minunkin bussi on ovat jo aikansa eläneet ja joutavat jo eläkkeelle. Eihän nämä ikuisia ole. Varaosien saanti on näihin jo vaikeaa. Kyllä jos ihan oikeasti meinaa reissata ja pitempiäkin reissuja tehdä. Niin kannattaa katella jo paljon uudempia aihioita. Tietysti hyvän aihion löytäminen on paljon tuuristakin kiinni. Ja pitää olla ainakin semmonen, että on varaosia vielä hyvin saatavana. Kun minäkään en enää ole mikään nuoripoika, joten ei ole 5 - 10 vuotta aikaa bussia rakennella. Nyt pitäs vaan ajella niitä reissuja kovasti. Tämä nykyinen Volvo ei kyllä ole tullut minulle kalliiksi. Eikä tätä ole kalliisti rakennettukaan, mutta on minulle kelvannut hyvin näinkin.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 23 Elo 2014 23:30
Kirjoittaja Lahti32
Cyborgi kirjoitti:Mikäli on varaa ostaa noin kallis aihio, eikö kannata unohtaa hulluus ja ostaa suoraan uusi pierinteinen matkailuauto. Ei nuin arvokasta uskalla rälläkän ja vasaran kanssa lähestyä....hullun kiilto silmissä :twisted:
Eihän niillä tee mitään. Edes saunaan ei pääse.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 23 Elo 2014 23:33
Kirjoittaja Lahti32
Onhan se 35 vuotta pitkä ikä bussille. Niin se on minunkin ja ei ole aikomustakaan jättää eläkkeelle pitkään aikaan :) jos ei osia löydy niin tehdään itse.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 24 Elo 2014 00:14
Kirjoittaja vjk55
Kyllä minäkin saatan vielä ajaa tällä nykyisellä pitkäänkin. Ei tämäkään vielä jää eläkkeelle. Joskus vähän tympii nuo remonttihommat, mutta laitan tämän vielä kuntoon.

En minä ole vielä ostamassa noita linkeissä olevia autoja. Kunhan huvikseni laitoin nuo linkit. Eikä minulla ole oikeasti varaakaan noin kalliisiin autoihin ainakaan vielä. Joten jatkan tämän entisen auton moukarointia.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 24 Elo 2014 07:49
Kirjoittaja housetruck
Tässä päästään käsiksi ongelmaan jonka viimeiset 20 vuotta on tuonut lähes kaikkeen tekniikkaan. Nimittäin tarpeettoman monimutkaisuuden joka varmistaa sen, että ite et korjaa ja merkkihuolto maksimoi voittonsa. Vain kehitysmaihin tehdään enää sellaista tekniikkaa jota voi ite korjata ja ylläpitää. Tänä syksynä eläkkeelle jäänyt pitkänlinjan konehuoltoyrittäjä totesi esimerkkinä uusista traktoreista, että 15v vanhoina ne ovat ongelmajätettä. Elektroniikan kanssa ei kukaan tule toimeen pitkänpäälle. Eikä ole tarkoituskaan, sehän kaikessa on homman nimikin. Saadaan vain pian uusi vehje myytyä, siinä se mihin pyritään kaikessa. Tämän asian kanssa sitten ajaudutaan ongelmiin kun kohta vanhat yksinkertaiset vehkeet häviää markkinoilta kokonaan ja uudemmat menee mahdottomiksi hintansa ja monimutkaisen tekniikkansa takia hankkia ja ylläpitää. Ammattikäytössä ajetaan tehokkaasti vehkeellä se 10-15v, nykyään ei ehkä enää sitäkään, kilometrejä ja käyttötunteja tulee paljon. Sen jälkeen ollaankin jo siinä tilanteessa ettei niitä kannata enää ylläpitää. Uutta vaan alle ja vanha kiertoon. Joku muu sitten tappelee elektroniikan kanssa. Oma ratkaisu tähän ongelmaan kaikessa kalustossa on pysyminen vanhassa tekniikassa, mieluimmin sellaisessa jota on aikanaan tehty paljon ja pitkän aikaa. On kerättävä varaosia aikanaan jemmaan ja sopeuduttava siihen ajatukseen, että aikanaan loppuu koko touhu. Uusiin ei ole mahdollisuutta ja väistämättä vanhatkin aikanaan loppuu. Jollei sitten ite lopu jo ennen.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 24 Elo 2014 08:30
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuon viihdeelektroniikan ja kodintekniikan alalla on menty ainakin väärään suuntaan. Ennen pesukone kesti 20v. ja tämän jälkeen crc:tä valintakelloon ja vuosia lisää. Nykyisissä on elektroninen ohjelmanvalitsin. Siitä kun sähkösielu erkanee niin SER-vuori saa uuden lakipisteen.

Muutaman vuoden päästä näitä busseja myydään näyttö pimeänä romuraudan kilohintaan.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 24 Elo 2014 13:03
Kirjoittaja Wilcox
Homma tulee kiteytymään näihin fiiliksiin:

https://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM
:lol: :lol: :lol:

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 24 Elo 2014 13:36
Kirjoittaja housetruck
Pesukoneessa esim. on ihan tahallinen teko se, että ne ei enää kestä kuin pari vuotta. 90-luvulla asuin asuntolassa jossa silloin 20 vuotias pesukone pyöri kuutena päivänä viikossa 8 tuntia joka päivä. Eikä se ollut mikään laitoskone vaan tavallinen 70-luvun kotitalouskone. Eikä siinä ollut ikinä mitään vikaa sen 5 vuoden aikana jonka siellä asuin. Laitapa joku nykykone samaan käyttöön niin sökö on alle vuodessa. Tositarina on sitten sekin, että tulostimista löytyy laskuri joka pimentää tulostimen kun riittävä määrä tulosteita on otettu. Joku näppärä on saanut sen ohitettua ja taas alkoi tulostin laulamaan. Että tällaista on nykyaika ja nykytekniikka. Sama homma on jossakin määrin myös autoissa, jopa kalliissa raskaskalustossa. Ei ole tarkoituskaan saada niitä kestämään kymmeniä vuosia eteenpäin. Puhumattakaan siitä, että joku yksityinen niitä ylläpitäisi ja korjaisi itse. Rahat pois vaan ja ilmasto pelastuu. Kannattaa hommata vielä aihioita jotka on ajalta ennen tätä kaikkea. Niin kauan kuin niitä vaan suinkin saa. Yksinkertainen tekniikka on katoava luonnonvara jollei sitten muuta johonkin kehitysmaahan.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 24 Elo 2014 18:18
Kirjoittaja neppi
Suomi on kehitysmaa.

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 26 Elo 2014 14:22
Kirjoittaja Wilcox
Tuossa on valmis auto varsin mukavilla varusteilla.

http://www.blocket.se/ostergotland/Mona ... ?ca=14&w=1

Re: Tässä kolme hyvää aihiota

Lähetetty: 26 Elo 2014 20:13
Kirjoittaja Lahti32
Wilcox kirjoitti:Tuossa on valmis auto varsin mukavilla varusteilla.

http://www.blocket.se/ostergotland/Mona ... ?ca=14&w=1
Tuollainen kelpaisi kyllä.