Sivu 1/1
Aihiota
Lähetetty: 28 Elo 2020 17:22
Kirjoittaja Karsa
Re: Aihiota
Lähetetty: 28 Elo 2020 19:54
Kirjoittaja leemu
Oikeinkohan on tosi, että olisi alkujaan sähköpeli

Re: Aihiota
Lähetetty: 30 Elo 2020 14:23
Kirjoittaja Jule
Onhan se tietysit mahdollista, tuolla korillahan oli myös sähköbusseja.. Tosin äkkiseltään en keksi miksi sähköbussi ei jatkaisi elämäänsä sähköbussina, ei sen dieselöinnissä ole mitään järkeä.
Re: Aihiota
Lähetetty: 02 Syys 2020 02:01
Kirjoittaja motoku
todennäköisesti sen verran antiikkista sähköteknologiaa ollut tuossa autossa, että range on loppunut "näköetäisyydellä".
siinä vaiheessa kun akut kestää ajaa 100km kaupungissa ja ne latautuvat röökitauon aikana uuteen kukoistukseen niin sähköbussi alkaa olla realistinen vaihtoehto.
eli akkukapasiteetti jos on yli 100kw...
Re: Aihiota
Lähetetty: 02 Syys 2020 19:42
Kirjoittaja Jule
motoku kirjoitti: ↑02 Syys 2020 02:01
todennäköisesti sen verran antiikkista sähköteknologiaa ollut tuossa autossa, että range on loppunut "näköetäisyydellä".
siinä vaiheessa kun akut kestää ajaa 100km kaupungissa ja ne latautuvat röökitauon aikana uuteen kukoistukseen niin sähköbussi alkaa olla realistinen vaihtoehto.
eli akkukapasiteetti jos on yli 100kw...
Lyhyimmät reitit ei ole kuin muutaman kilsan mittaisia. Sähköllä ajaminenhan on ihan ilmaista dieseliin verrattuna, jonka lisäksi jokseenkin jokainen kylä maailmassa himoitsee niitä kieli pitkällä, jonka lisäksi akkujen lisääminen ei ole teknisesti mikään kummallinen eikä oikeastaan edes kovin kallis homma, kun laite on alunperinkin sähkötoiminen.
Käsittääkseni nää nykyiset normaalit sähköbussit on pääasiassa "ladataan yön aikana", eli patteri kestää jo koko päivän, vaikka myös niitä päättärillä ladattavia on.
Re: Aihiota
Lähetetty: 06 Syys 2020 17:53
Kirjoittaja Lahti32
Tuo voisi olla kiinnostava projekti muuttaa takaisin sähköbussiksi. Meillä on nuo henkilöautot jo kokonaan sähköistetty niin kiinnostus olisi kyllä kovaa.
Tuossa vuoden vanhaa juttua sähköbusseista. Joskus näistäkin tehdään kulkureita.
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1343776
Re: Aihiota
Lähetetty: 06 Syys 2020 20:00
Kirjoittaja Zuikkis
Lahti32 kirjoitti: ↑06 Syys 2020 17:53
Tuo voisi olla kiinnostava projekti muuttaa takaisin sähköbussiksi. Meillä on nuo henkilöautot jo kokonaan sähköistetty niin kiinnostus olisi kyllä kovaa.
Sama.

neljä täyssähköautoa taloudessa. Vielä pitäisi yks harrasteauto hukata niin olisi bussissa ainoa polttömoottori koko huushollissa..
Bussiinkin tuli tälle kesälle ilmaiset löpöt Keskiseltä, halpaa kyytiä.

Re: Aihiota
Lähetetty: 06 Syys 2020 20:38
Kirjoittaja BussMAN
Zuikkis kirjoitti: ↑06 Syys 2020 20:00
Lahti32 kirjoitti: ↑06 Syys 2020 17:53
Tuo voisi olla kiinnostava projekti muuttaa takaisin sähköbussiksi. Meillä on nuo henkilöautot jo kokonaan sähköistetty niin kiinnostus olisi kyllä kovaa.
Sama.

neljä täyssähköautoa taloudessa. Vielä pitäisi yks harrasteauto hukata niin olisi bussissa ainoa polttömoottori koko huushollissa..
Bussiinkin tuli tälle kesälle ilmaiset löpöt Keskiseltä, halpaa kyytiä.
Ehdotan seinäjoen käyttöautossa vierailua, nyt 50 v ko firmaa ollut ja alkoi Datsuni edustus ,,,100A joita myytiin tai oikeastaan jaettiin ennätysmäärä, vois nyky sähkö sataA olla kiinnostava, ainakin jos firman perustaja paikalla.
Re: Aihiota
Lähetetty: 03 Tammi 2021 18:44
Kirjoittaja seepra
https://m.nettikone.com/scania/star-603/1969129
Noita on olemassa käsittääkseni tasan kaksi. Jos olisi Volvon alustalla, voisi harkita.
Re: Aihiota
Lähetetty: 03 Tammi 2021 20:07
Kirjoittaja Jule
Jotain tuota suuruusluokkaa noita scanioita on, mutta ne kaikki loput ovat volvon alustalla, joten kyllähän tuollaisen helposti saa jos nimenomaan volvo pitää olla.
Re: Aihiota
Lähetetty: 03 Tammi 2021 20:38
Kirjoittaja seepra
Jaa, ymmärsin väärin. Onko tuossa väyläalusta?
Re: Aihiota
Lähetetty: 04 Tammi 2021 09:48
Kirjoittaja Geekuality
Tuon yksilön alusta on Scania K124EB, pikaisen tutkiskelun perusteella saattaa olla tai olla olematta väyläalusta - joku viisaampi osaa ehkä kertoa paremmin.
Ja tosiaan siis nuo Star x03 -mallit ovat samoja kuin Volvo 9700 H tai HD - mutta koska tuossa tapauksessa alusta on muu kuin Volvo, se sai Carrus-mallinimen.
Wikipedia kertoo tuosta näin:
Viidennen sukupolven Carrus Star oli Volvo 9700 -bussin versio toisen valmistajan (tarkemmin sanoen Scanian) alustalle. Siitä valmistettiin malleja Star 503 ja Star 603, joiden Volvo-versiot olivat 9700H ja 9700HD. 603 jäi harvinaiseksi, sillä sitä valmistettiin vain kaksi kappaletta. Vuonna 2002 valmistus lopetettiin Carruksen keskittyessä Volvoihin.
Re: Aihiota
Lähetetty: 04 Tammi 2021 09:58
Kirjoittaja seepra
Niinhän se Wikipedia tekee, sekään ei aina ole ollut erehtymätön
Maalailin tässä seuraavaa projektia, olisiko se sitten Carrus vai Volvo. Noita 602 on vähän huonosti saatavilla, 502 löytyy helpommin. Tietysti tuo 603 olisi harvinaisuutensa takia hauska, mutta vierastan Scaniaa niiden ruosteongelmien takia.
Re: Aihiota
Lähetetty: 04 Tammi 2021 11:04
Kirjoittaja Jule
seepra kirjoitti: ↑04 Tammi 2021 09:58
Niinhän se Wikipedia tekee, sekään ei aina ole ollut erehtymätön
Maalailin tässä seuraavaa projektia, olisiko se sitten Carrus vai Volvo. Noita 602 on vähän huonosti saatavilla, 502 löytyy helpommin. Tietysti tuo 603 olisi harvinaisuutensa takia hauska, mutta vierastan Scaniaa niiden ruosteongelmien takia.
Miksei se 9700HD käy? Sehän on 603 Volvo alustalla.
Re: Aihiota
Lähetetty: 04 Tammi 2021 11:06
Kirjoittaja seepra
Käy kai se muuten mutta väylät pelottavat
Re: Aihiota
Lähetetty: 04 Tammi 2021 17:24
Kirjoittaja Jule
seepra kirjoitti: ↑04 Tammi 2021 11:06
Käy kai se muuten mutta väylät pelottavat
Joo, kyllähän ne sen työkalun helposti vaativat, jos ne koneet ei osaa enää jutella keskenään.. Toisaalta erilaisia väyläpohjaisia ratkaisuja noissa on ollut kyllä jo 90-luvulta asti, eli aika vanha auto pitää hankkia jos ei mitään väyliä saa olla käytössä.
Re: Aihiota
Lähetetty: 04 Tammi 2021 18:57
Kirjoittaja seepra
Onko noissa loppupään Carrus-merkkisissä kuinka paljon väyliä? Jos on B10M-aluatalla