Setra 309

Kerro omasta projektistasi
ohcworth
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2019 20:30
Location: Tyrnävä

Setra 309

Viesti Kirjoittaja ohcworth » 06 Loka 2019 19:19

Uus kulkuri ilmoittautuu. Pihassa tuommonen vähän niinku linja-auto, mutta paljo lyhyempi :lol: Matkailuautoksi tehdään ja ensi kesänä pitäisi matkailla. Tyhmiä kysymyksiä alkaa varmaan satelemaan tänne kun rakentaminen etenee :)
20191006_191531.jpg

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 06 Loka 2019 20:16

Hieno aihio, tervetuloa!

Ellei bussin hankkimisen pointti olisi meillä ollut nimenomaan pituuden tuoma tila, olisin oikein mielelläni itsekin hankkinut jonkun tuollaisen pätkän. :)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

ohcworth
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2019 20:30
Location: Tyrnävä

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja ohcworth » 06 Loka 2019 20:34

Pariskuntana kahden tessun kanssa retkeillään niin tila varmasti riittää. Suurin kriteeri pätkän ostamiselle oli tämä meidän tontti johon tullaan tieltä kapealle sillalle ja siitä jyrkästi pihaan. Ammattilainen varmaan taittaisi täysmittasenki pihaan, mutta helpompaa vähän lyhyemmällä 🙂

ohcworth
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2019 20:30
Location: Tyrnävä

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja ohcworth » 06 Loka 2019 21:17

Ensimmäinen kysymys invertterilatureista. Toimiiko ebayn Iconicat vai onko Victron ainoa oikea valinta? Entä ilmalämpöpumppu, missä on sisäyksikön oikea paikka, lähinnä viilennystä ajatellen?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2894
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 06 Loka 2019 22:48

Viehkeän näköinen pätkä. Onnittelut hankinnasta. Kyllä nuo kiinanvertit tekevät sen minkä huonosti käännetty manuaali lupaa - ihan toimivia koneita. Victron on kyllä laadukas, mutta kova on hinta.

Tuollaisessa lyhyessä autossa laittaisin ilpin katonrajaan keskelle autoa ja kunnon verhot kuskin penkin taakse. Pysyisi kylmä asunto-osassa. Ilppi ei oikein jaksa taistella tuulilasin lämpökuormaa vastaan.
E=mc²±3db

villev51
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja villev51 » 07 Loka 2019 14:14

Setroja tulee foorumille kuin sieniä sateella :)

Avatar
setrailija
Rattimajuri
Viestit: 192
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: carrus 602
Location: Joutseno
Viesti:

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja setrailija » 08 Loka 2019 06:49

Onnea hankinnasta
Miulla oli edessä ja laittaisin uuteen jos tekisin keskivessan kohdille.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887

Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja Lerssinen » 08 Loka 2019 07:35

On kyllä hieno, minusta juuri tuonkokoisessa on ideaa kovastikkin ja pohjassa rahtitilaa :D

Brian
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo Wiima -64
Location: Savonlinna
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja Brian » 08 Loka 2019 18:26

Onnea hankinnasta! Tämmöinen olisi meilläkin jos ei olisi kuusihenkinen perhe. Laitahan kuvia rojektin etenemisestä.

ohcworth
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2019 20:30
Location: Tyrnävä

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja ohcworth » 08 Loka 2019 19:59

Työhommat haittaa perinteisesti harrastusta, mutta penkit on jo poistettu ja hahmoteltu suunnilleen mitä mihinkin tulee. Seuraavaksi hattuhyllyjen poistoa ja sisälle jäävien sinisten ja kirjavien verhoiluiden värjäystä ennen kalusteiden mallailua. Ilmalämpöpumpun asennuskin pitäisi saada tehtyä piakkoin, jotta pysyy sisätilat plussan puolella viikonloppuisin kun autoa rakennetaan. Sisätilat ja sähköhommat pitää saada talven aikana valmiiksi ja keväällä ulkopuolelle loppusilaus teippaamalla. Ultimaten ilppejä kattelin, mutta onpa sielläkin nykyään malleja vähintään riittävästi 🤔 Panasonicit, Greet ym. merkkilaitteet maksavat alkaen toista tonnia, niin ajattelin että autoon voisi välttää halvempikin? Onko kellään kokemusta Ultimaten nykymallistosta?

ohcworth
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2019 20:30
Location: Tyrnävä

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja ohcworth » 08 Loka 2019 20:12

Ja tässä vielä jatkokysymys nuihin vertteihin liittyen, onko tästä tai muista saman valmistajan malleista kellään kokemusta? https://www.photonicuniverse.com/en/cat ... ility.html
Edit: korjasin informatiivisemman linkin

Avatar
setrailija
Rattimajuri
Viestit: 192
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: carrus 602
Location: Joutseno
Viesti:

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja setrailija » 09 Loka 2019 06:17

Hyvin toiminut ko malli
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 379
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja leemu » 09 Loka 2019 06:21

ohcworth kirjoitti:
08 Loka 2019 19:59
Onko kellään kokemusta Ultimaten nykymallistosta?
Tuttujen kokemusten perusteella voi ultin pumpun ostaa. Jos sen käy itse hakemassa :wink: Tomitusten kanssa on jo kesällä ollut vähän niin ja näin.
Historian tietäen en ainakaan itse uskaltaisi etukäteeen maksaa ja jäädä odottelemaan, että saanko mitään :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 538
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 09 Loka 2019 08:50

Mulla on kolme Ultimatea pihapiirissä, vanhin jo yli 10v. Bussiin tuli erimerkkinen kun Ultimate oli just sillä hetkellä konkassa, mutta taashan se on siitä herännyt ja ihan onnistuneesti viime keväänä yhden pumpun taas sieltä ostin.

Hyviä pumppujahan ne on, lähinnä tuo firman talous se eniten huolestuttava seikka. Jotkut on toimitusmyynnilläkin onnistuneet tilaamaan niin että maksavat nettipankissa sillä hetkellä kun on kuriiri romujen kanssa pihassa, kuski odottaa niin kauan että suoritus näkyy Ultimaten tilillä.. :)

Ultimate taitaa myös olla ainoa merkki missä edelleen tulee tee-se-itse -asennussarja mukana, eikä kysellä valtuutetun asentajan nimeä tilausvaiheessa..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

eagless
Rattimajuri
Viestit: 246
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja eagless » 09 Loka 2019 18:21

Juu oon jo kerran sanonutkin että yks ultin ilmalämpöpumppu tilattu ja piti maksaa etukäteen mutta ei sitä pumppua mulle koskaan tullut.

Piti olla ensin konkurssi mutta muuttuikin sitten törkeäksi petokseksi ja pari vuotta tässä ootellut että tulee käräjät.
No minun tilannetta se ei muuta mitenkään mutta ihmetytti kyllä kun aika pian oli sama firma pystössä vaikka eka oli just menny konkkaan/ajettu konkkaan yms.
Ja samoja pumppuja on myynnissä!

ohcworth
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2019 20:30
Location: Tyrnävä

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja ohcworth » 09 Loka 2019 19:17

setrailija kirjoitti:
09 Loka 2019 06:17
Hyvin toiminut ko malli
Tuota invertterilaturia varmaan meinasit? Antakaapa sitten samaa vauhtia suositusta ja kokemusta millaisilla hupiakkupaketeilla reissailette?

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 09 Loka 2019 23:07

Tuosta hybridi-invertteristä sen verran että tuollaista samaa aparaattia myydään lukuisilla eri brändeillä, itsellänikin on pari "samanlaista" mutta erimerkkistä (toinen käytössä, toinen ainakin vielä laatikossaan).

Äkkiseltään ainakin tuon linkin takaa hinta tuntuu vähän kovalta, 500e luokkaan tuollaisen pitäisi mielestäni liikahtaa Euroopastakin (kiinalaisten myymänä).

Meillä on ollut hupiakkuina käytössä 2 x Exide Dual AGM EP2100 ja niiden kaveriksi tulee vielä poikkeuksellisen edullisesti saadut 4 x Nordmax AGM DEEPCYCLE 220 kunhan saan ne raahattua bussiin. Aika paljon kapasiteettia, mutta haetaankin ainakin muutaman päivän täyttä omavaraisuutta mukavuuden hirveästi kärsimättä (meillä ei ole kaasua). Toisaalta jotkut kokeneemmat täällä ovat sanoneet että AGM:t yleisesti eivät olisi hintansa väärtejä ja että kuolevat muutamassa vuodessa, mutta saa nähdä. Tavalliset käynnistysakut ovat toki hankintahinnaltaan selkeästi edullisempia.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2894
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 10 Loka 2019 12:26

Kannattaa laittaa nuo akkutyypit erikseen ja A / B kytkin akustojen lataukseen. Muuten menee tuo lataus heikoimpien ehdoilla ja isoista ei saa täyttä hyötyä irti.

Röllissä on ihan hyppylangalla vara-akkupari, jolla saa muutamat kahvit keitettyä ja pakastimen pidettynä jäässä. Hyvä olla back up - on tuo hupipuolo kuinka iso tahansa niin lopussa se tyhjenee...
E=mc²±3db

Jule
Kansleri
Viestit: 1301
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Setra 309

Viesti Kirjoittaja Jule » 10 Loka 2019 16:55

Onhan noita halpoja ilppejä toisinaan ihan normi rautakaupoissakin myynnissä. Siis Midea yms kovabrändisiä koneita.

Vastaa Viestiin