No nyt on kivaa koko rahalla. Saakohan tuon perkeleen lasikuituhökötyksen jollain kokonaisena pois. Tuskimpa.. . Lisäherkkuna edellinen käyttäjä unohtanut nykästä giljotiinin narusta. Mitenköhän satakiloa jäistä paskaa lähtis helpoimmin ulos.TNT. No jospa sinne sitten vaikka vtn kynttilän laittais. Mut joo, työtä se vaan on. Ja kohta on plussakelit. Nou proplemo.
Tuo on pomminkestävää mallia laita reilusti ruutia
Sitä saa puukkosahailla, rälläköidä, pätkiä lekalla ja rautakangella ja kaikki tampit ja kiilat vasaroida sinne väleihin eikä se luovuta sittekään...
Yllättävän pieniin paloihin joutuu pilkkomaan että saa väänneltyä palat irti ja ulos!
Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanottuna
Ei sitä kokonaisena saa pois. Se moduuli on laitettu hallin lattialle ja bussi on rakennettu siihen ympärille. Rosvosaha ja kurakaareton rälläkkä....pala kerrallaan. Siitä tulee tolkuton kasa lasipurua - samaan tapaan kuin venehommissa. Sitä lasiasaa sitten rapsutella ihosta seuraavat viikot.
Ööö kysymys. Miksi se kaukalo pitää purkaa pois?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Hei tsemppiä purkuun!!! Itse jo päässyt suurimmaks osaks siihen takasin rakentamisen onneen. Mulla onnex oli pönttö suht tyhjä, kun sen leikkelin pois. Pohja vielä jäi. Talvella en asiaa enempi ajatellut. Nyt plussa-keleillä yks päivä siinä yläpuolella hitsuuttelin ja ihmettelin ku jalat luistaa... haju on kyllä jo melki hävinnyt, mutta muuten ominaisuudet tuntui olevan tallella
Tää rakentaminen v.....a melki joka päivä, meinaan kuten sata kertaa sanottu kaikki on niin aikaa vievää. Silti niin hauskaa, kunhan pulssi tasaantuu
Juu, kiitosta vaan. Täällä kyllä on hajut vielä tallella. Seassa seisomista en kyllä oikein taida edes harkita. Uskon liukkauden ilman kokeiluakin. Noo, täytyy nykästä purkki paloiks ja pihalle. Loppuviimein, kun hieman asennoituu, niin eipä tuo sitten aivan paskarasti ole. Tai ehkä juuri sellainen. Pikkuhiljaa kun väkertää, niin asioilla on taipumus ratketa lähes itsestään.
Alustavasti ajattelin jos foamin ja höyrynsulun laittaisi. Miettinyt, miten näin syntyvä tuulettamaton tila eristeen ja ulkopellin välissä käyttäytyy. . Lattian osalta vielä täysin auki suunnitelma.
Eikös XPS eriste ole höyrynsulku jo sinänsä, jolloin riittää kun teippaa saumat tarkoitukseen sopivalla teipillä? Onkos sulla/muillakin lattia tehty alunperin niin että palkkien päällä vaneri? Senhän voisi periaatteessa eristää alapuoleltakin palkkien välistä, jolloin korkeus ei ainakaan kärsi.
Itselle tuli asumaosan lattiaan 30mm XPS "uralevyä" vastaava rakenne, johon sain lämmitysputket näppärästi, helppo eikä tule kylmäsiltoja palkeista, mutta kuluttaa korkeutta..
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Toi ”foam” on vähän harhaanjohtava yleisnimi eristeille. Nyt en tiedä mikä kyseessä. Edullisimmat on eps eristeitä. Yleensä Suomessa maan alle. Voi käyttää kyllä Sitten xps ja viimeisenä pir. Noi kaks viimestä ainakin on höytynsulkuominaisuuksiltaan teipattuna ok. Foamista en tiedä. Pir eristeet noista paras siinä suhteessa et ei ime pätkääkään kosteutta xps hyvänä kakkosena. Eps on styrox tyyppinen eli se perus foam. Nyt sitten arpoon mikä kyseessä. Autokäytössä kyllä menee mikä vaan.
Bussissa siis eps eristeet ja erillinen muovi sisäpuolella...
Terve ja kiitos vastauksista. Ite suunnittelen eristämistä xps:llä suoraan vanerin päälle. Hieman mietityttää onko haittaa ku seinälevy jää paikalleen.
No johonkin raja pitää vetää. Itse purkanut kaiken ja tiivistellyt kaikkea mahdollista. Silti on asioita mitä ei voi autossa tehdä kuten olis täydellinen. Sata kertaa nopeampaa, kun isket siihen päälle vaan ja pääset joskus vielä nauttiin reissuista. Niin tekisin itsekin, jos tietäisin mikä savotta edessä kun kaiken repii auki... korjailee sitten jos tarvii...
Simmottos ajatellut, että olis riittävä tuo eristys. Ei tässä kainalohiellä lämpenevää passiivitaloa olla tekemässä. Tarkoittaen, että hyväksyn pienet lämpövuodot tietyissä paikoissa. Laitetaan sitten vain lämmitykseen tehoa enemmän. Tehdään se, mikä on järkevää, perusteltua ja tehdään se kunnolla.
ehdottomasti paras vaihtoehto on ruiskueristys. Kyllä huolellisella työllä levykin menee. Näin itse ajattelin tehdä tähän asti. Nyt mietinnässä myös tee-se-itse ruiskusarja. Vois pahimmat kohdat sillä tehdä. Onkohan tietoa/kokemusta kellään korirungon palkkien sisälle urtsin ruiskuttamisesta. Okei estyy veden liikkuminen, mutta eipä se muutenkaan oo hallittua. Lattiaan meinaan tulee aika pirusti kylmäsiltoja jos rungon välit eristää ( ainakin omassa kun on laskenut ja tarkoitus aika ohkasella levylläkin selvitä. Eli runko paikoin aika tiuha.
Jos laittaa palkkien sisään uretaania, ei ainakaan koskaan tarvi korjata runkoa, se kun muuttuu erittäinhyvin palavaksi. Samasta syystä vierastan ruiskueristystä, miggi-liiman käyttö muuttuu jatkossa kielletyksi eristetyllä osalla ja sen lähellä. Jos on "irtoeristeet", ne voi ottaa ainakin periaatteessa pois lähistöltä. Jokainen saa itse päättää minkä painoarvon antaa tälle ominaisuudella.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Mikaeli kirjoitti: ↑25 Maalis 2021 06:24
Jos laittaa palkkien sisään uretaania, ei ainakaan koskaan tarvi korjata runkoa, se kun muuttuu erittäinhyvin palavaksi. Samasta syystä vierastan ruiskueristystä, miggi-liiman käyttö muuttuu jatkossa kielletyksi eristetyllä osalla ja sen lähellä. Jos on "irtoeristeet", ne voi ottaa ainakin periaatteessa pois lähistöltä. Jokainen saa itse päättää minkä painoarvon antaa tälle ominaisuudella.
Hyvä pointti. Muunneltavuuden kannalta (tai jos korirunko mustaa ). Carruksen kori toki rst ja sitä ei joka kaudeksi tarvii parsia kokoon.
Ite tein melkein samanlaisen ratkaisun noiden kanavien kanssa, tosin otin pois nuo lyhyemmät luukut ja laitoin tilalle yhden pidemmän siten, että porasin ensin muualta irti kaksi noita hattuhyllyn kannakkeita, sitten paukutin ne tuohon hattuhyllyn alaetureunan alle vasaralla ja sitten hakkasin yläpään tuohon putken alle, kahdella poraruuvilla kiinni sopivaan kohtaan ja valmis. Luonnollisesti ne oli laitettava luukun saranapidikkeen "sisäpuolelle" jotta kanavan pystyi katkaisemaan sopivasti.
Tällä säätötoimenpiteellä sain kattokanavan "oikeanmittaiseksi" siten, että kuljettajan taakse jää yksi penkkirivi, nuo pitkät luukut ovat sattumoisin juuri oikean mittaiset. Tuo loisteputkien suojapelti keskellä ylhäällä ei ollut tietenkään oikeanmittainen, joten käytin sen irti, revin verhoilun takaa n. 5 cm leikkauskohtaa kauempaa irti, katkaisin laikkakoneella rännit ja sitten liimasin verhoilun takaisin tuohon päälle Scotchin "iäksi kiinni" -mattoteipillä. Näin keskitrimmi saatiin päättymään samaan kohtaan kuin nuo luukutkin. Seuraavaksi tulee eristetty seinä matkustamolle, siihen ajattelin laittaa oveksi tuon paskahuusin oven, joka on just sopivan kokoinen ja hyvänvärisellä verhoilullakin.
Liitteet
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Mikko Hietaoja kirjoitti: ↑26 Maalis 2021 21:43
Jaa niin juu..
Kaikkein paras varuste bussin rakenteluun...
20210326_094105.jpg
Ihan oma turvaopaste..
Arvelen, etten ole ainut joukossa, kellä on kanava hieman nirhaissut ohtamoa..
Mikko
Onpa tutun näköstä. Ite katkasin kattokanavat ja hattuhylly kans just tuosta. Ja rakennusvaiheessa joka kerta tuosta kävellessä tulin tyrmätyksi lattialle. Mietin jo että, miksi se kanava pitikin leikata suoraan poikki. Oisha sen pään voinu jättää viistoksikin. Mutta nyt kun reunoilla on sohvat ja kulku ohjautuu keskelle niin on ottanahkakin jo silittynyt.