Pussikuski kirjoitti: ↑14 Maalis 2022 21:59
Tämä tulee tehtyä vähän sillä tavalla kun silmä ja tuntu sattuu minäkin päivänä sanomaan.
Näinhän se pitää mennäkkin, ittellehän nämä tehään ja muutetaan tarpeen tullen.
Eikä kande tehä aivan (läheskään) valmiiksi, keskeneräistä on paljon helpompi muokata
Mistä olet löytänyt PB:n sähkökaavion?
Meillä PB, jossa jostain syystä ei ilmastointi pelitä- kompura kullä saa virtaa muttei lähde siitä etiäpäin??? Ainetta on kyllä.
Lisäksi keskiovi aukeaa hyvin napista, mutta ei mee kiinni kuin joskus....
Mulla tuli bussin mukana sähkökuvat. Kannattaa sekä ovesta että ilmastoinnista katsoa ensiksi että ne saa jatkuvan virran ohi päävirtakatkaisijan. Minulla oli jatkuvasta virrasta liuskasulake palanut jolloin ovet ja ilmastointi ei toimineet. Sulake löytyy taka-akselin päältä taaemman pikkuluukun takaa.
Ovessa saattaa turvalaitepiiri olla joltain sensorilta poikki. Tuntoreunat ja luukkujen sensorit voi ylikytkeä. Ovimoottoria voi myös ajaa suoraan 24V. Napaisuutta kääntämällä ovi aukeaa tai sulkeutuu.
Voin lähettää sinulle skannaukset ilmastointi ja ovipiireistä jos kerrot sähköpostiosoitteen.
Onkin ollut hiljaisempaa osaltani täällä kun on ollut niin kova into ja kiire rakentaa bussia. Eikös se ole ihan hyväksyttävä syy?
Tässä välillä on tapahtunut mm. seuraavaa:
-Bussi tuli auttavaan matkailukuntoon sunnuntaina 8.5 klo 23:30. Seuraavana aamula lähdettiin parin päivän turneelle työpaikkani IT-johtoryhmän kanssa. Kilometrejä tuli 1000 ja kaikki meni kuten Strömsössä (harvoin pääsee sanomaan). Kulutus on n.27l/100km kun ajelee 90-95km/h 8 hengen kuormalla.
-Bussi toimi Park7 ja Kotiinpalaajat nimisten bändien backstagena 27.5 kun järjestettiin nuortentapahtuma. Sekin meni hyvin.
Seuraavana reissuna vuorossa Sastamala 10-12.6. Jospa siellä saisin virallisen statuksen kylähulluna kulkurina...
Seuraavaan postaukseen teknisiä detaljeja.
Noniin, tässä vähän updatea ja kuvia rakentelusta.
Sisätilat alkavat lattian ja seinien osalta olla kondiksessa. Ohjaamon ja matkailutilan väliin tuli väliseinä ja paljeovi, sekä väliverho. Se pitänee kylmän/kuuman ainakin auttavasti ohjaamon puolella.
Olohuoneeseen tuli keskikäytävän korotus tasaiseksi ja sinne ja ohjaamon istumapaikoille tuli pitkänukkainen kokolattiamatto. Keskikäytävällä on tumma laminaatti. Olohuoneen kattoon 9mm vaneri tikatulla keinonahalla verhoiltuna. Olkkarissa myös vuodesohva. Autossa yhteensä 8 matkustajapaikkaa ja 6 nukkumapaikkaa.
Keittiössä homma on vaiheessaan. Viemärin virkaa ajaa vielä kanisteri roskakaapissa. Josko viemäriputken saisi jossain vaiheessa vedettyä septitankkiin. Myöskään vesiä ei ole vielä kytketty. Kanisteri ajaa sitäkin asiaa.
Makuuhuoneessa on sänky pultattu kiinni lattiaan. Täällä on kaikki melko valmista, paitsi ovi puuttuu. Verho ajaa oven virkaa vielä hetken. Muutenkin pientä viimeistelyä vailla.
Lasten kerrossängyt ovat rungoiltaan taaskin melkein valmiit. vähän verhoilua kaivataan.
Keittiöön tarvitaan ajatuksia että mitä kattoon laittaisi. Alumiinikomposiitti on tylsää... mutta helppohoitoista.
Katolle on ilmestynyt 4kpl 100*170 kokoisia aurinkopaneeleita, eli noin 6,8m2 paneelia. Jalustojen kiinnitys kattopellin läpi runkopalkkeihin peltikattoruuveilla, ja polymeeriliimalla. Jalustojen päälle alumiiniprofiili johon erityisillä kiinnikkeillä paneelit kiinni. Kytkentä tehty hybridi-invertteriin.
Bussin omia sähköjä fiksattu sen verran että sain paineilmaistuimen toimimaan ja huollettua. Samalla tuli sivu- ja tuulilasin lämmitys toimintaan. Myös kuskin lisälämmitin/jäähdytin korjattua, sekä kuljettajan lämmitysjärjestelmän jumittanut vesiventtiili.
Uutta varustusta ohjaamoon tuli kojelautaan hupi- ja ajoakuille volttimittarit, kojelautakamera kattoon, WIFI, TV, Android-pohjainen soitin...
Mitä puuttuu:
Sisustan viimeistelyä, erityisesti katto.
Käyttövesijärjestelmä
Suhkuhuoneen pinnat ja hana
Lasten kerrossänkyjen verhoilu
Ilmalämpöpumpun asennus
Lämminvesivaraajan asennus ja samalla lämmitysjärjestelmän uudelleenkytkentä
Ulkopeilit täytyy vaihtaa, peilit huonona ja sähköt ei toimi. Kiinnitykset hapettuneet. Uudet puolasta yllättävän halvalla, alle 700€/2kpl
Mutta reissuun päästään. Se on ihan hyvin se.
Liitteet
99E77841-13BD-4C01-8587-9E35706176F0.jpeg (124.61 KiB) Katsottu 11011 kertaa
EC249A41-FAE4-4282-AA0C-BDF8EC6DD506.jpeg (107.5 KiB) Katsottu 11011 kertaa
CAFC46A4-CF1B-44DA-8CA7-6FAD292B0C6B.jpeg (89.92 KiB) Katsottu 11011 kertaa
8249A55A-4DFE-4B20-8842-79EB806BA9E8.jpeg (70.75 KiB) Katsottu 11011 kertaa
0203FC3D-8F90-4B36-806D-8D63242F9541.jpeg (106.96 KiB) Katsottu 11011 kertaa
2D316721-01F6-48A4-9F83-2BAAEF48700F.jpeg (104.19 KiB) Katsottu 11011 kertaa
298E719D-B865-4910-8779-9493CA494508.jpeg (106.24 KiB) Katsottu 11011 kertaa
Rölliin kasvaa sammal nopeammin kuin saan messumattoseinää valmiiksi. Molemmat on hyviä akustointiin. Viimekesänä kuitenkin ostin uuden astianpesukoneen Röllin kyökkiin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Viikonloppu Sastamalassa meni mukavasti, ja saatiin perheelle virallisesti kylähullun kulkurin status. Lapset ja vaimokin olivat aivan messissä. Numeroksi tuli 469.
Auto toimi hyvin, ja tuota tapaamista varten oli tehty paljon hommia että majoittuminen olisi perheelle mukavaa. WC ja viemäri toimi, sähköt oli asennettu uudelleen ja uudet akut kytketty. Paneelitkin olivat katolla, mutta ei niitä tarvittu kun valosähkö saatiin alueelta. Tehtiin vaimon kanssa suksen mittainen lista parannuksia ja puuttuvia juttuja joita saakin näperrellä seuraavan vuoden. Tokihan tässä samalla vähän reissataan jos dieseliä vielä saa jostain hankittua.
Tämän reissun jälkeen päätin että moottoriin, eli siis Scanian DC12:een on vaihdettava runko- ja kankien laakerit. Öljynpaine aiheuttaa mittariston monitoiminäytössä hälytyksen vaikka öljynpaineen merkkivalo ei missään vaiheessa vilku. Paine siis putoaa yli 1000rpm nopeuksissa kuumana alle 2,1 barin (vai mikä se hälytysraja nyt olikaan). Yhtä kaikki, hälytys tulee ja ei saisi tulla. Laakerit tilattu, 350€ sisältäen öljypohjan tiivisteen. Alakautta saa vaihdettua moottoria irroittamatta.
Katsotaan sitten sen jälkeen sitä suihkuhuonetta ja käyttövettä.
Liitteet
793DE838-DA3E-4F61-B366-FAB1EA246316.jpeg (205.99 KiB) Katsottu 10700 kertaa
1F0AB611-57AC-4B65-ADB4-4A69E29E477F.jpeg (122.13 KiB) Katsottu 10700 kertaa
A4EC0224-B807-4A09-93CA-21FA22E92643.jpeg (88.46 KiB) Katsottu 10700 kertaa
Aloitin kuitenkin vaihtamalla laakerit. Jotenkin tuntuu jopa pienemmältä vaivalta kuin alkaa hankkimaan mittareita ja mittailemaan öljynpaineita.
Koneessa lienee alkuperäiset std kokoiset laakerit Scanian logolla ja osanumerolla 1304563. Kaikki olivat siististi kuluneet ja käytännössä sylinterien välillä ei ollut mitään eroa. Männän puoleinen laakeriliuska oli kaikissa kulunut kuparille, joten kyllä nämä oli aika vaihtaa. Huomenna sitten runkolaakerit. Toivottavasti sieltäkään ei löydy muuta kuin kuluneita laakereita.
Sellaisen huomion tein, että moottori on todella puhdas sisältä. Kuin pakasta vedetty. Karstaa tai metallin värjäytymää, ruskeaa alumiinia ei löydy mistään. Öljypumpussa on leima ”03” joten kyllä tämä alkuperäinen 1,3 miljoonaa ajettu mylly on. Miksi näin puhdas?
Samalla kun perä on auki, niin korjaan takapuskurin. Se on mennyt kokonaan poikki, joten taustapuolelle lasikuitua, sitten kittaus ja maalaus puolikiiltävällä valkoisella.
Liitteet
10257DB5-DCA2-4770-BF4D-1B82D30D9847.jpeg (90.13 KiB) Katsottu 10589 kertaa
B703CCD3-D7A7-4819-B443-1754947A0545.jpeg (138.12 KiB) Katsottu 10589 kertaa
7D5DA381-1C8C-40C2-A0DA-8B814D061064.jpeg (130.79 KiB) Katsottu 10589 kertaa
E6CC7A7B-A70A-4D54-A61A-1A0CC38C30D0.jpeg (99.62 KiB) Katsottu 10589 kertaa
Mitä tulee auton omaan painemittariin, kylmänä tyhjäkäynnillä 3-4 bar mutta kuumana 1 Bar. Kyllä se aika rajusti lämmetessään putoaa joten laakerit tai öljypumppu laskee läpi.
Ei savuta, takaseinään tulee öljylikaa pidemmällä reissulla. Ei ainakaan 3000tkm aikana ole juurikaan kuluttanut.
Huollon puolesta olen ymmärtänyt että melko huonosti huollettu. Ruostuneet öljynsuodattimet joka paikassa, likainen moottori pinnalta ja loppuun ruostuneet saranat akselien huoltoluukuissa vaikuttavat olevan ”ei niin hyvin huollettuja”.
Mutta hyvä kun on puhdas. En ole ikinä nähnyt henkilöautoissa vastaavaa. Parikymmentä moottoria rakentanut
Aika matalaviritteisiähän nää on ja kuitenki melkoset öljytilavuudet ja monet suodattimet ni ei ne öljyt niin kai likaannu. Sehän se on mikä ne tuhrii sisältä.
Ja diesel on toinen hyvä pesuaine? Jos on paljon vuotoa jossain suuttimessa, tekee pitemmän päälle huonoa kun voitelu vähenee öljyn laimentuessa. Yks fh13 volvo tullu itellä vastaan, missä alkoi moottoriöljy lisääntymään. Tuo toki näkyy jo kulutuksessakin jollain tasolla.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Hyviä pointteja. Ohjaustehostin ei menetä nestettä, eikä öljy haissut erityisesti dieselille.
Vuotaisiko huono suutin sammuksissa ollessaan linjan paineet sylinteriin ja sieltä kampikammioon? Voisihan sieltä joka stopilla desi-pari tulla. Käynnistyvyys on kuitenkin oikein hyvä. Eikös vuotava suutin ja tyhjä polttoainelinja oikuttelisi jotenkin.
Äsken tuli vaihdettua runkolaakerit. Siistit olivat, eivätkä yhtä kuluneet kuin veivien laakerit.
Mitenkäs Scanian öljypumppu. Alkaako tuotto heikentyä 1,3 miljoonan kilometrin kohdalla, vai ovatko nuo ns.ikuisia?
Ainakin vanhemmissa on kai ollut ongelmia öljypumpun imupuolen vuotojen kanssa, mut ne kai on korjaantunut tiivistämällä "imujalka" uudestaan ilmavuoto imupuolella laskee öljynpainetta, kun pumppuun päätyy ilmakuplia ja pumppausteho heikkenee. Muuten en pumpusta tiedä, saattaahan tuokin kai joskus loppuun kulua?
Ei ainakaan 13 vuosimallin volvossa ollut muita merkittäviä oireita kuin kohonnut polttoaineen kulutus ja lisääntyvä öljy sekä mahtava sininen pilvi käynnistettäessä (n. 3 sekuntia), olisko ollu jossain männän päällä "vähän" ylimääräistä. Toki remontin jälkeen eron huomasi, mutta jos hiljalleen muuttuu huonommaksi, ei sitä huomaa helposti.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Tämä ei kyllä pöllytä eikä haise oikein missään tilanteessa. Öljypumpun imuputki oli jo aiemmin tiivistetty. Siinä tuo vika ei ollut. Täytyy avata öljypumppu ja tutkia kun se tuossa nyt on irrallaan.
Tämän auton öljypumpun imuputkitaidettu jo varmistaa viimevuonna. Vahva suositus öljypumpun välykset tarkistus ( jos saa
toleranssit jostain) tai nykyään ehkä siirrytty vaihto ?osa tai uusi. Kampilaakerivika ilmenee kuuma/ tyhjäkäynti paine ensi oire.
Kampikoneston puhtaus ++, öljy toimit eikä männissä ohipuhallusta, ehkä linko puhditaa nokea joka ei jää paperisuid.
Scanioissa kyllä vakio ongelma öljynpaine alhainen, kampiaks laakerit ,suutinvuoto ( pumppusuutin type)
Paineeseen vaikuttaa:
-öljyn viskositeetti =ylikuuma öljy. esim laudutin ei toimi (parhaat tyhjäkäynti paineet 15w-40 mineraali öljyillä, ei hyvä talvikäytössä) tai öljyssä polttoainetta paineventtiili vika / vuoto ts ”hukkaa öljyä ”
-öljyä kuluttaa / tarvii tuotosta : turbo joka vaurioituu helposti alhaisella ö paineella, keskipako ”suodatin”( linko.separaattori), kompressori pieni öljyn kuluttaja
- jo aiemmin kommentti mittaus tarkalla mittarilla (vaimennettu mittari voi olla vaikka pysyvästi konetilassa ajossa)
- lämpöjen mittaus , (oma entinen työajokki jossa öljynlämpömittaus norm 80–90, raskaat vedot oli sadan lähellä
vaikka jäähd neste pysyi viskon toimiessa lähes normaalissa, tyhjäkäynti paine oli1-1,5 , öljy oli synt 10w-40))
Toisaslta, jos se ei savuta, eikä nesteitä katoa, eikä maagisesti lisäänny, niin ihan hirveästi en murehtisi sitä että pata ei ole sisäpuolelta täysin tervassa.
Kyllä sieltä varmasti jokin ongelma löytyy kun riittävän huolellisesti etsii.