Projekti mielessä (aina)

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mistäköhän tulin lukeneeksi että linja-autoksi rekisteröidystä autosta ei saa poistaa väliaikaisesti yhtään penkkiä?

Jos poistaa niin muutoskatsastuksen kautta :!:

en nyt tähän hätään lakitekstiä löydä mutta on erittäinkin epätodennäköistä että sami ja siilo alkais penkkejä laskee :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Lahti32 kirjoitti:Mistäköhän tulin lukeneeksi että linja-autoksi rekisteröidystä autosta ei saa poistaa väliaikaisesti yhtään penkkiä?

Jos poistaa niin muutoskatsastuksen kautta :!:

en nyt tähän hätään lakitekstiä löydä mutta on erittäinkin epätodennäköistä että sami ja siilo alkais penkkejä laskee :lol:
Helppo uskoa että tässä virkamieslandiassa asia on just noin :shock:

Perkules, takasin en ala kyllä laittamaan, vaikka Setran penkkien irroitus/kiinnitys onkin todella kätevää. Takapenkkien kanssa meni 5 min askarrellessa/penkki, mutta muut penkit irtosi alta minuutin ja ainoa työkalu 13mm kiintoavain :D
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Teiden Ritari

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Tuskin penkkien poistaminen kiellettyä voi olla. Meillä töissä ja monessa muussa firmassa on muutamassa autossa irrotettavia penkkejä, ja niiden alta paljastuu kiinnitykset pyörätuolille. Pitäähän ne invaliditkin jotenkin kuljettaa.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tänä aamuna hain matkahuollosta Tampereen paketin; paksu kansio, tehtaan varaosaluettelo mallille 210HD, aivan täydellinen, jossa kaikki osat ja mutterit mitä tähän autoon on ruuvattu sekä käyttöohjekirja (saksankielinen) S215HD:lle, käytännössä sama auto kuin S210HD.
Ja koko paketti rahtimaksun hinnalla :D
Suurkiitokset Länsilinjojen korjaamolle Tampereelle! Kannattaa kysellä varsinkin ensiomistajilta noita kirjoja, ne kun usein jäävät hyllyyn auton vaihtaessa isäntää. Isoilla firmoilla ei ole käyttöä vanhojen bussien kirjoille ja nykyisin kaikki tieto on jo netissä tai rompuilla.

Radio ei tullut kuntoon, ei ollutkaan sitä sinipisteen kytkinkaavaa :evil:
Onneksi matkaseurana on sentään Roadstar mallia 70-luku, laite painaa ainakin pari kiloa :lol: mutta soundikin on rautainen :wink:

Piti vaihtaa öljyt mutta taitaa jäädä reissun jälkeen. Tulis jo perjantai että pääsee reissuun :D
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Pikku vinkkinä :wink: ota kopiot noista kirjoista :shock: ja käytä niitä sit kun tuunaa ja joudut lärään niitten kirjojen kanssa :lol: jää ainakin alkuperäset ehjinä ja siisteinä jäljelle :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Bussiton kirjoitti:Pikku vinkkinä :wink: ota kopiot noista kirjoista :shock: ja käytä niitä sit kun tuunaa ja joudut lärään niitten kirjojen kanssa :lol: jää ainakin alkuperäset ehjinä ja siisteinä jäljelle :mrgreen:
Joo näin meinaan toimia :)
Oli muuten muovikansiot "hiukan" likaisia, lähti kuitenkin suht puhtaaksi, ja parasta että itse kirjat aika siistejä.

Jos jaksaisi skannata nuo.... :shock: :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Eka pitempi reissu takana ja Setra toi kotiin takaisin ilman murheita, mitä nyt vähän piti jäähdytysnestettä lisäillä matkalla, epäiltiin sitä syylärin korkkia vialliseksi, kun päästää nesteitä karkuun. Siis se on se halvempi vaihtoehto...uusi korkki nimittäin :wink: sitä toista ei uskalla edes ajatella :lol: että olis jotakin muuta vikaa :shock:

Dieselin kulutus erittäin epävirallisen mittauksen mukaan seuraava: ajettu noin 560km, dieseliä kulunut noin 130 litraa, tekee noin 23,2 L/100Km...vaikea sanoa tarkasti kun en saanut tankkia täyteen automaatilla tankatessa, joku rajoitus 140 litran jälkeen???
Ja nyt mittari neulan verran täydempi kuin lähtiessä eli siis siitä tankatusta 140 litrasta on vielä vähän jäljellä.
Vaikka laskis 140 litran kulutuksen mukaan niin siltikin vaan 25L/100km, ei vieläkään kovin paha.

Helppo uskoa että se 30L/100km menee jos ajaa sataa aina kun mahdollista. Kone tuntuu just satasessa olevan oikein herkkä kulkemaan.
Jos vähänkin olis ollut kiirusta niin olisin antanut laulaa satasta :wink: vaikka olishan se hiukan kalliimpaa kyytiä :mrgreen:

Ylämäkiä ennen santsasin sataseen, ei tarvinnut vaihtaa pienemmälle mäessä. Kierroslukumittari satasessa vielä vihreällä alueellä :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja B9M »

Matkamese kirjoitti: vaikea sanoa tarkasti kun en saanut tankkia täyteen automaatilla tankatessa, joku rajoitus 140 litran jälkeen???
Hehheh. Oppia Ikä kaikki. :lol: Kaikkia uutta oppii ison auton kanssa. Seuraavana päivänä saat tankattua samasta firmasta, muttei ihan täyteen kumminkaan jos 300l tankki ajettuna aivan tyhjiin. Niin ja TB:llä ei saa kun 130€ eurolla kerrallaan, siis pankkikortilla. Tv. Ari
#048
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Jone »

Sen olen huomannut että esim. ABC diesel-automaateista osa on suurtehomittareita. Kummasti helpottaa sitä operaatiota kun ei mene ikä ja terveys.
volvo240
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
Truck: Scania 80 vm.1975
Location: kauhava
Paikkakunta: Kauhava
Viesti:

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja volvo240 »

Täällähän on rahamiehiä kun harmittelette ettei pysty teboililta ostamaan dieseliä kuin 130 eurolla kerrallaan :lol:
Onhan se harmillista kun ei pysty ostamaan 300 euron polttoaineita heti yhtäsoittoa :D :D :D

Kiitos tosta ABC-vinkistä.. itsekään en ole tiennyt niiden nopeimmista mittareista :)
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja IRJA »

:lol: :lol: Eihän täällä muita olekkaan kuin rahamiehiä :lol: :lol:
Ei kai persaukiset pystyis ajelemaan tällaisilla laitteilla :lol: :lol: :lol:
volvo240
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
Truck: Scania 80 vm.1975
Location: kauhava
Paikkakunta: Kauhava
Viesti:

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja volvo240 »

Eikös persaukisilla ole aina paljon kavereilta joilta voi vipata :?: :?:

Voiskohan kulkuria rekisteröidä työkoneeksi.... sais ajella jumilla :?:
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja B9M »

volvo240 kirjoitti:Täällähän on rahamiehiä kun harmittelette ettei pysty teboililta ostamaan dieseliä kuin 130 eurolla kerrallaan :lol:
Onhan se harmillista kun ei pysty ostamaan 300 euron polttoaineita heti yhtäsoittoa :D :D :D

Kiitos tosta ABC-vinkistä.. itsekään en ole tiennyt niiden nopeimmista mittareista :)
Tai tietysti kun tankka aina sillä 20€ setelillä, niin ei naftan korotukset tunnu eikä tarvii lorotella niin pitkään ja hakea ABC:n suurtehomittareita. Nätillä ajolla minäkin pääsen sen 88km. Ja komeetahan se vain on kun tankin varoitusvalo palais koko ajan, sehän kyllä sammuisi jo reilun 40l jälkeen Niin ja Liisa tykkäisi kun tulis pössyttelytaukoja aina tunnin välein. Pitäskös tässä ihan vakavissaan ruveta harkitsemaan. :lol: Tv. Ari
#048
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Juu, no minulla on firman tankkauskortti (Neste), niin saa ostettua kaikkea öljyä ja muuta mitä tartee...

Ainoa huono juttu on että firmalta tulee aina lasku perään, tosin saahan siitä se 3c / litra alennusta...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

only4pro kirjoitti:Juu, no minulla on firman tankkauskortti (Neste), niin saa ostettua kaikkea öljyä ja muuta mitä tartee...

Ainoa huono juttu on että firmalta tulee aina lasku perään, tosin saahan siitä se 3c / litra alennusta...
Jee, ja Plussa-kortilla 2c/L hetialennusta :lol: Mutta naapuri-Nesteen lipan alle ei ole bussilla asiaa...3,5m korkeutta mokomalla. Voi olla että Finnotzo ei oikein tykkäisi silittelystä kun "rauralla" silitetään :lol:

Heti kun mahdollista niin ajelen rajan taakse tankille; tankki täyteen ja 150€ 8) pitäsköhän laittaa tuplatankit; olis 620L ainetta matkassa :shock:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Jone »

Anna mennä! Raja taitaa tulla vastaan 800L kohdalla jolloin taitaa vaarallisen aineen kuskaamisen pykälät hankaloittamaan matkaa.
Teiden Ritari

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Ei se raja siinä vielä tule vastaan. Mutta valtakunnan rajan yli ei saa kuljettaa sitäkään määrää. Olikohan 400l maksimi?
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja B9M »

jone-51k kirjoitti:Anna mennä! Raja taitaa tulla vastaan 800L kohdalla jolloin taitaa vaarallisen aineen kuskaamisen pykälät hankaloittamaan matkaa.
Se on juuri näin jos on ne tankit vielä merkattu rekisteriotteeseen. Pataässällä on se 2 x400L ja kokemusta rajanylityksestä useaan kertaan. Tv. Ari
#048
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

B9M kirjoitti:
jone-51k kirjoitti:Anna mennä! Raja taitaa tulla vastaan 800L kohdalla jolloin taitaa vaarallisen aineen kuskaamisen pykälät hankaloittamaan matkaa.
Se on juuri näin jos on ne tankit vielä merkattu rekisteriotteeseen. Pataässällä on se 2 x400L ja kokemusta rajanylityksestä useaan kertaan. Tv. Ari
Kyllä tuolla vakiotankillakin ajelee jo mukavan matkaa. Riittäköön siis toistaiseksi, ettei verokarhulta mene yöunet :lol:

Asiasta toiseen; kattokanavat availin mielenkiinnosta, kun on sateiden jälkee valunut vettä sinne kanaviin ja siitä imeytynyt tavarahyllyjen verhoiluun. En saanut selville mistä kautta vesi on tullut ja taivaalta mätti vettä kuin Esteristä eli katolle ei ollut asiaa :shock:

Samalla kun tuli vähän putsailtua niitä kanavia sisäpuolelta niin huomasin että kattokanavissa on myös kennot, joihin tulee letkut konehuoneesta. Webasto kuitenkin lämmittää vain ne lattiakennot...? Saattaahan tuolla olla joku venttiili piilossa mistä kiertoa voi ohjailla??
Mutta ei kai niitä kennoja ole turhan päiten sinne tungettu vai olisko ne ilmastoinnin kennoja, olen kuitenkin ymmärtänyt niin, että Finnotzo on laite, jossa kaikki on samoisssa kuorissa. Mutta jos nuo kattokennot saa lämpimiksi niin ei kyllä lämpö lopu kun riittää jo lattiakennoillakin :D
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Teiden Ritari

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Pohjolan eteläpuolisissa lämpimämmissä maissa busseissa on yleensä lämmityskennot pelkästään siellä kattokanavissa, ei ollenkaan pattereita seinillä.

Kattokanavalämmityksellä saa samalla sekoitettua lämmintä kylmäkoneen tekemään oikein kylmään ilmaan. Silloin tulee myös ilmaa kuivaava vaikutus.

Setran venttiileistä tai nappuloista joku muu osaa varmaan sanoa paremmin, mutta ainakin osassa kotimaisista koreista on erillisellä napilla lisäkiertovesipumppu joka olennaisesti lisää kattokanavan lämpöä.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mulla on 1. kerroksen seinällä patterit, 2. kerroksen seinällä patterit ja 2.kerroksen katossa 4 kennoa joista yhteys ilmakanavaan. Kullekin on oma sähköinen lämpötilasäädin jossa myös kytkin. Nämä ohjaa ainakin magneettiventtileitä joilla kukin "piiri" otetaan kyytiin vesikiertoon. Tai näin minä olen tämän ymmärtänyt...
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

jone-51k kirjoitti:Mulla on 1. kerroksen seinällä patterit, 2. kerroksen seinällä patterit ja 2.kerroksen katossa 4 kennoa joista yhteys ilmakanavaan. Kullekin on oma sähköinen lämpötilasäädin jossa myös kytkin. Nämä ohjaa ainakin magneettiventtileitä joilla kukin "piiri" otetaan kyytiin vesikiertoon. Tai näin minä olen tämän ymmärtänyt...
Tänään selasin varaosakirjaa tarkasti ja siellä oli kaavio tuosta vesikierrosta, mutta en saanut selville mistä tuota kattokennojen kiertoa ohjataan? Voi olla että siellä kennojen yhteydessä on joku venttiili tai vastaava ohjauslaite, ainakaan kojelaudassa ei ole kuin lämmitys ja tuuletuksen kytkimet. Webastoa voi ohjata myös kellokytkimen paneelista, mutta vaikutus on sama. Vai olisiko niin että kattokennot on jonkin termostaatin ohjauksessa ja lämpiävät vain tarvittaessa eli kun on tarpeeksi kylmää? Etu- ja takakennoille on erilliset termostaatin säätimet sähkökeskuksessa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tarkistapa ajoissa webaston suodatin, naapurin Setran kanssa ihmeteltiin porukalla viikkokausia kun ei pukkaa lämmintä ollenkaan mihinkään. Eli on sellainen jäähdytinveden suodatin joka tukkeutuessaan estää koko lämmitysjärjestelmän toiminnan
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Lahti32 kirjoitti:Tarkistapa ajoissa webaston suodatin, naapurin Setran kanssa ihmeteltiin porukalla viikkokausia kun ei pukkaa lämmintä ollenkaan mihinkään. Eli on sellainen jäähdytinveden suodatin joka tukkeutuessaan estää koko lämmitysjärjestelmän toiminnan
Kyllä se Webasto lämmintä pukkaa oikein mukavasti niille lattiakennoille.

Millainen suodin tuo on? Puhdistettava vai vaihdettava malli? Ei viitsisi turhaa aukoa... :wink:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti mielessä (aina)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Heitettiin menemään, en tiedä voiko puhdistaa. Estää tukkeutuessaan kaiken lämmön siirtymisen autoon
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin