Neoplan n214 / Scania
- pelti
- Kansleri
- Truck: Hymer camp
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
kipinäsuojaus on ihan luonnon puolesta. Aika pehmeet touhuu...
- Liitteet
-
- WP_002169.jpg (86.58 KiB) Katsottu 20308 kertaa
peltiliiteri.com
- kulkuri
- Kansleri
Meinaatko vetää ton kuvassa näkyvän apupyörän kempillä kiinni neoplaniin

- pelti
- Kansleri
- Viesti:
jos siitä apupyörästä tekis kiinteen telin
saisko lisää pituutta?
Mutta tuollaisia kuvan mukaisia reikiä siellä täällä. Ja toi paineilmatoiminen piikkaus (mikä lie tärytin) on kyllä oiva laite pudotteleen tota kerrostunutta lehtiruostetta. Vielä en ole menettänyt epätoivoa tuon suhteen.
Puukkosahaa noille näyttelee, ottaa pehmeet pätkät pois välistä ja uutta tilalle.

Mutta tuollaisia kuvan mukaisia reikiä siellä täällä. Ja toi paineilmatoiminen piikkaus (mikä lie tärytin) on kyllä oiva laite pudotteleen tota kerrostunutta lehtiruostetta. Vielä en ole menettänyt epätoivoa tuon suhteen.
Puukkosahaa noille näyttelee, ottaa pehmeet pätkät pois välistä ja uutta tilalle.
- Liitteet
-
- WP_002170.jpg (102.82 KiB) Katsottu 20172 kertaa
peltiliiteri.com
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Truck: scania k92
Moro... 
Et taida ihan jokapaikassa päästä vetää "ympäri" saumaa ilman pikkukikkailua...? wurth:illä oli ainakin joskus "kaksikomponentti peltiliima" minkä sai/piti vetää suoraan "puhtaan raudan/pellin" päälle... läheskään kaikissa "korikiteissä" ei ole kyseistä ominaisuutta vaan ne olisi ruoste-estomaalattava ennen "massausta" (tämän kertoi minulle eräs oikea automaalari joka maalas mun vanhan käyttöauton... oli "päässy" korjaamaan erään saksalaisen automerkin ovia takuutyönä kun kyseisellä valmistajalla oli käynyt "pikku lapsus" kemikaalien kanssa ja pari vuotta suomen oloissa meinasi "hävittää" ovet)...
No anyway... Riippuu tietenkin "millä ajatuksella" korjaustöitä teet...(pitääkö kestää isältä pojalle vai riittääkö n. 5-10v) tohon ruostesuojaukseen ny kannattaa ehken vähän panostaa... (omassani huomasin että siihen EI oltu juurkaan "panostettu" vaan menttaliteetillä "äkkiä heti valmiiksi ja asiakkaalta rahat pois" oli ollut "heidän metodinsa" ruostekorjauksessa... (ja mä ny olin viel kaiken lisäks niin hölmö etten osannu epäillä niitä korjauksia kun kaikki näytti päällepäin niin hyvältä...
) No..."Myöhästä on hiiren haukotella ku se on puoliks kissan mahassa" Vanha viisaus saattas sopia omanikanssa painimiseen...
Mutta joo... Jos meinaat tehä "itelles"... ni sitten kannattaa ehkä oikeesti suunnitella ja miettiä et mikä on "järkevin" tapa korjata ja suojata noi... (Suurin osa "valtaväestöstähän" varmasti ajattelee että "noissa ei oo mittää järkee" mutta... Eipä tällä "massalla" oo (osalla ainakaan) muutenkaan ymmärrystä muihinkaan vähän erikoisempiin harrastuksiin... 
Noista sun esittelemistä kuvista päätellen toi on suurimmaks osaks suht helppo korjattava... (muutenku "olosuhteet" on vähän "kehvat") ja ite en vaihtais "vaan sitä läpiruostunutta" kohtaa vaan kattelisin "pikkasen isompia" kokonaisuuksia ettei tarviis olla parinvuoden päästä korjaamassa uudestaan siitä "vierestä"...
Mutta niinku oon sanonu... "mä oon mä..." (ja onneksi on olemassa minua paljon viisaampia jotka hyväksyvät asian että siitä "renkaasta ei saa pyöreämpää" vaikka kuinka yrittäs...
)
Viel kerran "stemppiä" ja jaksamista...

Et taida ihan jokapaikassa päästä vetää "ympäri" saumaa ilman pikkukikkailua...? wurth:illä oli ainakin joskus "kaksikomponentti peltiliima" minkä sai/piti vetää suoraan "puhtaan raudan/pellin" päälle... läheskään kaikissa "korikiteissä" ei ole kyseistä ominaisuutta vaan ne olisi ruoste-estomaalattava ennen "massausta" (tämän kertoi minulle eräs oikea automaalari joka maalas mun vanhan käyttöauton... oli "päässy" korjaamaan erään saksalaisen automerkin ovia takuutyönä kun kyseisellä valmistajalla oli käynyt "pikku lapsus" kemikaalien kanssa ja pari vuotta suomen oloissa meinasi "hävittää" ovet)...

No anyway... Riippuu tietenkin "millä ajatuksella" korjaustöitä teet...(pitääkö kestää isältä pojalle vai riittääkö n. 5-10v) tohon ruostesuojaukseen ny kannattaa ehken vähän panostaa... (omassani huomasin että siihen EI oltu juurkaan "panostettu" vaan menttaliteetillä "äkkiä heti valmiiksi ja asiakkaalta rahat pois" oli ollut "heidän metodinsa" ruostekorjauksessa... (ja mä ny olin viel kaiken lisäks niin hölmö etten osannu epäillä niitä korjauksia kun kaikki näytti päällepäin niin hyvältä...

Noista sun esittelemistä kuvista päätellen toi on suurimmaks osaks suht helppo korjattava... (muutenku "olosuhteet" on vähän "kehvat") ja ite en vaihtais "vaan sitä läpiruostunutta" kohtaa vaan kattelisin "pikkasen isompia" kokonaisuuksia ettei tarviis olla parinvuoden päästä korjaamassa uudestaan siitä "vierestä"...

Viel kerran "stemppiä" ja jaksamista...

Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- pelti
- Kansleri
- Viesti:
Luulen, että teen mitä vaan, niin aina jään kakkoseksi tuolle ruosteelle pitkässä juoksussa 
Mutta tuossa on hyvää kun noi putken pätkät on tuollaisia reiluja puolimetrisiä, niin niitä voi vaihtaa aika iisisti kokonaisina.
Eli toikin reikäinen putki, kummastakin päästä poikki ja uusi tilalle.

Mutta tuossa on hyvää kun noi putken pätkät on tuollaisia reiluja puolimetrisiä, niin niitä voi vaihtaa aika iisisti kokonaisina.
Eli toikin reikäinen putki, kummastakin päästä poikki ja uusi tilalle.
peltiliiteri.com
halki poikki ja pinoon.. juu toi putki kerrallaan on joskus iha hyvä vaihtoehto , helppo tehä ja jatketaan ens tai seuraavana vuonna jos virtaa piisaa..
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Truck: B10M + MB515
Kyllä ne sieltä yksi kerrallaan vaihtuu. Ainoa ongelma on tuonne yläpuolelle saada saumaa. Röllin takakontin lattian rakensin parista palasta irrallaan autosta. Sain saumat ympärihitsattua ja pohjanmaalin kaikkiin pintoihin. Reunoista hitsasin kiinni autoon. No vanerit olivat tallin seinää vasten, joten uuden rungon sain melko hyvin kiinni autoon.
Jaksamista ja hyviä hitsausilmoja.
Jaksamista ja hyviä hitsausilmoja.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
Iltoo taas... 
En minä ny ihan sitä meinannukkaan että tarviais "koko autoo" tehä uuestaan...
vaan sitä että ottaa nytte ne jo "vaurioituneet" putket kokonaisuudessaan pois ja laittaa ns. täys pitkänä ne sinne...
Joskus aikoinaan ku teutaroin ekan kerran ton mun "appelsiini maasturin kaa" pipertelin kylkiin vaan pikkupaloja ja kirosin itteni alimpaan "kuumaanpaikaan" parin vuoden päästä ku se kukki siitä vierestä...
(oppia ikä kaikki) tosin siinä ny kyllä sattu kaikki muutki "amatöörivirheet" mitä ny autopeltitöissä voi tehdä...tämä tapahtui aikaan ennen intternettiä ja olin tyhmä ja kuuntelin vain yhtä pätevää "autopeltiseppämaalarimestaria" (eiks ollukki hieno titteli...
)
Mutta tosiasiahan myös on että ns. "samalla vi...ksella" sinne kyllä korjaa ja vaihtaa jo ne "hyvällä alulla" olevat putket...
niinku sekin tosiasia että aina häviää taistelun tälle "metalleista jaloimmalle"....norjankromille (sen on pakko olla "jalometalli" ku ihan luonto luonnostaan sen tekee...
ihimisen jalostama materiaali...ei oo tarpeeksi hyvä ni "luonto puuttuu asiaan"...
) no vitsi vitsinä... ei näistä ikuisia saa... (onneks...mitäkä sitä sitte tekis ku ei pääsis yhtää hitsaamaan...oishan se ny sangen tylsää vaan reissata ja sisustaa...
) Tiedän toki että kylläpä tähänkin jaloon harrastukseen kuuluu paljon muutakin... 

En minä ny ihan sitä meinannukkaan että tarviais "koko autoo" tehä uuestaan...

Joskus aikoinaan ku teutaroin ekan kerran ton mun "appelsiini maasturin kaa" pipertelin kylkiin vaan pikkupaloja ja kirosin itteni alimpaan "kuumaanpaikaan" parin vuoden päästä ku se kukki siitä vierestä...

Mutta tosiasiahan myös on että ns. "samalla vi...ksella" sinne kyllä korjaa ja vaihtaa jo ne "hyvällä alulla" olevat putket...

- pelti
- Kansleri
- Viesti:
Eka pätkä. Puukkosahalla irti. mitat tuosta ja tallissa hitsas osat kiinni toisiinsa. Sitten hivakka entiselle kohdalle ja karseeta roisketta ja möykkyä. Siististä saumasta ei tietookaan. Mutta eiköhän se taito tuossa kartu. Tuota pääsi yläpuoleltakin heppaamaan.
Täytyy vielä rälläkällä noi möykyt tasoitella. Sit suojamaali, ja lopuksi massaus putken sisäpuolelle ja ulkopuolelle.
ehkä 1/20 osa tehty
Täytyy vielä rälläkällä noi möykyt tasoitella. Sit suojamaali, ja lopuksi massaus putken sisäpuolelle ja ulkopuolelle.
ehkä 1/20 osa tehty

- Liitteet
-
- WP_002176.jpg (111.67 KiB) Katsottu 19896 kertaa
-
- WP_002175.jpg (107.69 KiB) Katsottu 19896 kertaa
-
- WP_002174.jpg (113.09 KiB) Katsottu 19896 kertaa
peltiliiteri.com
- Reddewil
- Vapaaherra
- Truck: Tukato & FM
- Member id: 037
Sillai kai! Millai muuten sait kempillä tuollasta jälkeä
oliko pullo auki? Sulla oli asianmukaisesti sammutinpullokin siellä auton alla, eikö se tuo pinkki ole?
Ei muuta ku tsemppiä, mukavaa hommaa ku ei tarvii ku maata vaan...

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- pelti
- Kansleri
- Viesti:
no hiilidioksidilla ja ruosteista rautaa 
en oo enne tehny. Voi olla että pitäis virtauksia jotenkin säädellä... ei vaan oo mitään hajuu....
Se on Esab
Ja desin sammutin

en oo enne tehny. Voi olla että pitäis virtauksia jotenkin säädellä... ei vaan oo mitään hajuu....
Se on Esab

Ja desin sammutin

peltiliiteri.com
-
- Ajoneuvos
- Truck: scania k114 carrus
no muutama juttu... rauta ei saa olla ruosteessa. sauma näyttää vähän "kylmältä". kokeiles joko lisätä virtaa tai vähentää langan syöttöä. jos tota kasaa alkaa tulla, kannattaa ne hioa heti pois ja vetää uusi sauma. muhkuroiden päälle ei kannata hitsata. tuloksena on vain lisää hiottavaa. jos putki on niin ohutseinämäistä, että reikää tahtoo tulla, ohuemmalla langalla saa helpommin säädettyä arvot kohdalleen.
periaatteessa paras sauma tulee jos sen sais juurta myöten "täyteen". koska juuren täyttäminen on oikeasti haastellista, ehkä harjoitteluvaiheessa kannattaa vetää ilman rakoa reilusti lämmin pintasauma koska se taas onnistuu helpoiten.
kylmäsauman tunnistaa siitä, että saumaa laajempaa punahehkua ei tule eikä sauma tartu jompaan kumpaan rautaan. paska pinnassa estää myös tarttumisen.
pienen pienet reijät saumassa tulee siitä, jos kaasuvaippa ei riitä suojaamaan sulaa. syynä pihalla yleensä tuuli tai kovin roiskeissa oleva suutin
en itsekään ole oikea hitsari. kaverit on kertonu ja itse harjoitellu. juurikin tulin tuolta scanian alta "harjoittelemasta" tosin runkohommaa ja puikolla. mutta jos kommentistani olisi edes yhtään apua....
periaatteessa paras sauma tulee jos sen sais juurta myöten "täyteen". koska juuren täyttäminen on oikeasti haastellista, ehkä harjoitteluvaiheessa kannattaa vetää ilman rakoa reilusti lämmin pintasauma koska se taas onnistuu helpoiten.
kylmäsauman tunnistaa siitä, että saumaa laajempaa punahehkua ei tule eikä sauma tartu jompaan kumpaan rautaan. paska pinnassa estää myös tarttumisen.
pienen pienet reijät saumassa tulee siitä, jos kaasuvaippa ei riitä suojaamaan sulaa. syynä pihalla yleensä tuuli tai kovin roiskeissa oleva suutin
en itsekään ole oikea hitsari. kaverit on kertonu ja itse harjoitellu. juurikin tulin tuolta scanian alta "harjoittelemasta" tosin runkohommaa ja puikolla. mutta jos kommentistani olisi edes yhtään apua....
-
- Kippari
- pelti
- Kansleri
- Viesti:
Kyllä toi jälki on ihan kädettömyyttä 
Hiilaripullo ja "tavallinen" migin lanka.

Hiilaripullo ja "tavallinen" migin lanka.
- Liitteet
-
- esab.jpg (189.27 KiB) Katsottu 19807 kertaa
peltiliiteri.com
- AriW
- Ajoneuvos
- Truck: Volvo&Volvo
- Member id: 219
Puhdista kunnolla ruosteet,huonekaluputki on semmose ihme suojamöhnän alla. Vähempi virtaa,aavistus lisää lankaa ja kaasuun letkupainetta lisää. Vähänki ku tuulee,haastaa. Ja rauhallisesti posottelee menemään,palaa helposti puhki mutta sit vaa pienemmillä pisteillä vetelee. Koneesta se ei pitäs olla kiinni.
- B9M
- Kansleri
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Member id: 048
Kaks rälläkkää viereen, toiseen virsikirjalaikka ja toiseen teräsharja.
Onnistuu tuo putsaus/hionta kätevästi heti kun on tarvetta. Ai niin, joutuu suojat irrottaan
.....mutta elämä on
T. Ari
Tarpeeks halpa rälläkkä ja iso laikka, niin alkaa vibratkin oleen kohillaan.
Kahva tietysti irti heti, johonki se kumminkin ottaa kiinni ja haittaa työskentelyä 

Tarpeeks halpa rälläkkä ja iso laikka, niin alkaa vibratkin oleen kohillaan.

- Timppa
- Ajoneuvos
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Member id: 2
Rälläkkänä oon suosinu pientä 500w, 2mm laikka puree ruosteeseen, kasvosuoja / suojalasit hiontaan. Yllättävän tärkeää on hitsarin hanskat mallia ohuet (Tig). Nähdä pitää hyvin ja kaksin käsin oon yleensä täppiny menemään (poltin nojaa vas käteen)
Näihin tapoihin olen päätyny muutaman kymmenen vuoden harjottelulla

Näihin tapoihin olen päätyny muutaman kymmenen vuoden harjottelulla

- Rantarosvo
- Kansleri
- Truck: Haaveena vasta
- Viesti:
Mie voin kokemuksesta kertoo et auton alla ei kannata tiputtaa pyörivää rälläkkää käsistään. Oon testannu monta kertaa 
Auton helmoihin vois pressusta koittaa tehä jonkunlaista tuulisuojaa, niin ei suojakaasut karkaa niin helposti. Suoja voi kiertää auton helmaa pitkin, ei siis tarvii olla lähelläkään hitsauskohtaa. Pääasia et ilma ei suuremmin liiku auton alla.

Auton helmoihin vois pressusta koittaa tehä jonkunlaista tuulisuojaa, niin ei suojakaasut karkaa niin helposti. Suoja voi kiertää auton helmaa pitkin, ei siis tarvii olla lähelläkään hitsauskohtaa. Pääasia et ilma ei suuremmin liiku auton alla.
Rosmo
- Iski
- Kansleri
- Truck: Carrus 502 B10M
- Member id: 149
Joo, onhan toi parempi kun mikki on voimavirtakone...
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
Morjentz... 
Millä seinämäpaksuudella toi putki on.. näyttää niin teräväreunaiselta että ei taida olla 3mm... Oliks noi orggis putket kans "samaa vahvuutta"...?
Jos se on jotain ohkasempaa ni ei sulla ainakaan "koneen tehoista" (hitsikone) pitäsi jäähä kii...
tuolla pitäs jo pystyä polttelee "vähä jerkumpaakin raatoo nippuun"
mää ostin "huimuuksissani" semmosen kempin minargmig evo 200...(valovirta vehkes..."pieni ja sievä") ja se muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta riitti noihin meikäläisen turaamisiin...(oon iha "luokkahitsari" tulee "kutosen kuonat ja ensmäisen luokan liikuntasauma" iha tuosta vaan...
eli sitä kuuluisaa "sähkölinnun kaakkia"...
no ei ny ehken nii huonoo mutta...
Itellä meni hermo hitsaillessa kans tuohon "ruostepaskan" putsailuun... hirvee homma, mutta eipä se ruosteessa tuo hitsi pysy räkii ja pärskii vaan...
(ja saa oikeesti sen "ensimmäisenluokanliikuntasauma sauman...
)
Noissa putsauksissa rupesin ite suosimaan tommosta "kokopläsinpeittävä" maskia... suojalasit ei paljo helpota jos laikka räjähtää silmille... (varsinkin kun siitä on melkeimpä pakosti otettava ahtaissa paikoissa kaikki "direktiivi suojat" pois... ja ajeltava välillä sillä "ylisuurella" laikalla... (pikku rälläkkä ja sopivasti kulahtanut isonrälläkän laikka... saita ku oon ni "ajoin loppuun" kaikki isonrälläkän laikat pikkukoneella... ja mullakin niitä ny omassani "pari" meni...
)
Ps. Onnistusin hukkaamaan sun numeron... voisin palauttaa "vaunupeilit" joku päivä...
(ja tulla vakoilemaan...
)
Mutta edelleenkin... "bodia ja stemppistä" hitsuu hommiin...

Millä seinämäpaksuudella toi putki on.. näyttää niin teräväreunaiselta että ei taida olla 3mm... Oliks noi orggis putket kans "samaa vahvuutta"...?
Jos se on jotain ohkasempaa ni ei sulla ainakaan "koneen tehoista" (hitsikone) pitäsi jäähä kii...

mää ostin "huimuuksissani" semmosen kempin minargmig evo 200...(valovirta vehkes..."pieni ja sievä") ja se muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta riitti noihin meikäläisen turaamisiin...(oon iha "luokkahitsari" tulee "kutosen kuonat ja ensmäisen luokan liikuntasauma" iha tuosta vaan...

Itellä meni hermo hitsaillessa kans tuohon "ruostepaskan" putsailuun... hirvee homma, mutta eipä se ruosteessa tuo hitsi pysy räkii ja pärskii vaan...

Noissa putsauksissa rupesin ite suosimaan tommosta "kokopläsinpeittävä" maskia... suojalasit ei paljo helpota jos laikka räjähtää silmille... (varsinkin kun siitä on melkeimpä pakosti otettava ahtaissa paikoissa kaikki "direktiivi suojat" pois... ja ajeltava välillä sillä "ylisuurella" laikalla... (pikku rälläkkä ja sopivasti kulahtanut isonrälläkän laikka... saita ku oon ni "ajoin loppuun" kaikki isonrälläkän laikat pikkukoneella... ja mullakin niitä ny omassani "pari" meni...

Ps. Onnistusin hukkaamaan sun numeron... voisin palauttaa "vaunupeilit" joku päivä...

Mutta edelleenkin... "bodia ja stemppistä" hitsuu hommiin...

- Zippo
- Rattiamiraali
- Truck: Scania K113 Falcon
Joskus tapellut kolmevaihemigin kaa ku ei saa säätöi kohdilleen, puuttunut jostain välistä yks vaihe. Taas pitäis yhtä moista konetta mennä mittailee ja ettii vikaa.. 

- pelti
- Kansleri
- Viesti:
tällee suoraputki jatkuu. Voitte arvata kummalla puolella on vanhaa ja kummalla uutta.
- Liitteet
-
- WP_002178.jpg (87.12 KiB) Katsottu 19470 kertaa
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viesti:
pikku hiljaa valmistaudutaan uuteen vuoteen...
- Liitteet
-
- WP_002183.jpg (125.9 KiB) Katsottu 19361 kertaa
peltiliiteri.com
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Truck: B10M + MB515
Viime uutenavuotena meidän seutukunnan komein ilotulitus tapahtui B10M takapyörän kotelossa. Suurin sallittu pyromassa 5kg rutiinia.
Kyllä se Neppari oppii olemaan, kun sitä vähän liekillä uhkaa...
Kyllä se Neppari oppii olemaan, kun sitä vähän liekillä uhkaa...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viesti:
no tällänen siitä tulee
ja tuollanen se oli,
parempaan en pysty / ei huvita tehdä (Siis rälläkkää huudattaa noissa saumoissa. Sallin itselleni pikku epätasaisuudet noissa
)
Etuakselin etupuoli tehty (siinä oli muitakin kohtia kuin tuo). Eli etuakselin takapuolelta jatketaan..... saa nähdä ehtiikö kuukauden (katsastatuksen jälkinäyttö) aikana tuon tehdä valmiiksi.
ja tuollanen se oli,
parempaan en pysty / ei huvita tehdä (Siis rälläkkää huudattaa noissa saumoissa. Sallin itselleni pikku epätasaisuudet noissa

Etuakselin etupuoli tehty (siinä oli muitakin kohtia kuin tuo). Eli etuakselin takapuolelta jatketaan..... saa nähdä ehtiikö kuukauden (katsastatuksen jälkinäyttö) aikana tuon tehdä valmiiksi.
- Liitteet
-
- WP_002170.jpg (102.82 KiB) Katsottu 19195 kertaa
-
- WP_002201.jpg (118.41 KiB) Katsottu 19195 kertaa
peltiliiteri.com