Rosvolinnan lämmitys

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Rosvolinnan lämmitys

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Olen kehittelemässä Rosvolinnaan lattialämmityssysteemiä. Tarkoitus olisi tehdä vanerilattian päälle muovisella tai kuparisella vesijohtoputkella vesikierto, jossa kiertää koneen jäähdytysvesi ja samaan piiriin tulisi myös primus 2480. Muutamalla palloventtiilillä olisi tarkoitus hoitaa nesteen kierto tilanteen mukaan.

Silloin kun kone on käynnissä, niin jäähdytysvesi kiertäisi lattiaputkissa ja kun ollaan parkissa, niin Primus hoitaisi oman ohjauskeskuksensa avustuksella lämmityksen.

Yhtenä ajatuksena olisi myös, että Primusta voisi käyttää pakkasaamuna IVO-rajoitteisella alueella lohkolämppärinä.

Koneen ei varmaan kannata olla mukana lämmityskierrossa kun on kova pakkanen - muuten harakat saa hieman liikaa lämpöä :)

Tuossa kaavio, jossa hahmottelin piiriä - toimiiko?
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-1548
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Rosvolinnan lämmitys

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Moottori ja/tai Primus lämmittää veden niin lämpimäksi ja niin nopeasti ettet pysty tallustelemaan paljain varpain.
Aika vaikea tod.näköisesti toteuttaa autoon toimivaa lattialämmitystä vesikiertoisena?!
Putkissa kulkevan veden pitäisi olla noin 25-40 asteista, riippuen ulkolämmöstä.
Termostaatein ja isolla varaajasäiliöllä vois kai onnistua.
Vai onko joku toteuttanut kyseisen??
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Rosvolinnan lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kaavio on periaatteessa toimiva. Voit lisätä vielä sähköpatruunankin samalla periaatteella?

Lattialämmitykseen on saatavana pumpulla varustettuja sekoitusventtiiliryhmiä jossa suntataan veden lämpö alemmaksi tarpeen mukaan. Tätä sunttausta voi sitten käyttää automatiikallakin ja sellaisia termostaattivetoisia on myös olemassa. Ihan yksinkertaisimmillaan lattialämmitys toimii paluuputkeen asennettavalla Danfoss FJVR paluuvesitermostaatilla ja mitään sunttauksia ei tarvita. Toisaalta auton lattia on harvoin kovin täydellisesti eristetty, jolloin tarvitaan tavanomaista kuumempaa kiertovettä muutenkin. Moottorista tuleva on niin tulikuumaa ettei sitä varmankaan tohdi suoraan lattiaan päästää.

Kerran nuorena miehenä kaverin kanssa keksittiin :idea: että on huono, että henkilövolvon lattialla on aina sulamisvesiä :roll: tehään siis lattialämmitys :lol: :arrow: jalkatiloihin kieputettiin silloista upolettia ja lämmityslaitteen putkesta haara. Eipä meinannu upoletit pysyä maton alla vaan kiepit nousivat haitolle. Sillon sekotettiin myllyllä laastia ja meillä oli Volvo 244 jossa oli betonilattiassa lattialämmitys :!: ja kesti katsastusmiehen lyödä sillä raudalla :mrgreen: Toimi muuten vuosikausia ihan hyvin
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinnan lämmitys

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Rosvolinnan lattia on vaneria koko tupaosan alalta, siinä ei ole mitään eristeitä. Lattialla on 5mm kumimatto. Ajattelin laittaa lattiaan kipsilevystä putkien paksuisen kerroksen, johon tekee urat putkille. Putket tulisi kiinni liimamassalla ja päälle tulisi alumiinilevy tai kustannustehokkaampi sinkkipelti. Kumimatto pintaan ja kalusteet takaisin.

Auto on lämpöeristetty uutena koripajalla kun siitä on tehty työkunta-auto. Olen muutaman kerran lämmittänyt hytin 1000/2000W puhallinlämmittimellä. Pakkasta on ollut muutama aste ja auto on tullut lämpimäksi ja parvella olisi tarjennut liiankin hyvin. Lattian kautta ei lämpö tuntunut karkaavan, tuulilasi ja ovien ikkunat huolehtivat hävikistä. Lämpöverho tuvan ja ohjaamon välille ratkaisisi varmasti ongelman.

Suntilla voisi ohjata virtauksen määrää. Ihan samalla tyylillä kuin alkuperäisessä sikaosaston puhallinlämmittimessä. Tämä kierto on kytketty rinnan lämmityslaitteen kierron kanssa.

Koneen lämpö saa karata auton alle, pysyy vaneri kuivana. Sama suntti voi rajoittaa virtausta myös Primus käytössä - Primuksen oma vesitermari katkaisee liekin mikäli lämpötila kierrossa nousee liikaa. Kiertopumppuna toimisi Primuksen oma magneettivälitteinen. Primusta voisi ohjata sen omalla huonetermostaatilla ja ajon aikana suntilla voisi säädellä palaako lapikas vai tarviiko lisätä sukkia.

Yksi asia askarruttaa... Kestääkö Primuksen osat tiiviinä paineistetussa järjestelmässä. Maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi kestää, Mutta jos jollain on systeemit kossahtanut niin en ala väittää vastaan. Primuksen oma järjestelmä on paineeton. TEVE-merkkisessä Chevyyn rakennetussa asuntoautossa olen nähnyt paineellisen yhdistelmälämmityksen. Omakohtaista käyttökokemusta ei ole

Auton mukana tulleissa tarvikkeissa on myös ilma-Eberi, mutta siitä en aio tehdä päälämmönlähdettä korpiyöpymiseen, sillä se on melkoinen virtasyöppö. No agrekaatilla saa korpi-IVOa, mikäli aamulla on akut tyhjinä ja kyllähän sillä saa lohkolämmityksen, vohveligrillin ja kahvinkeittimen vaikka yhtäaikaa tulille :mrgreen:
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Rosvolinnan lämmitys

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuohon olisi helppo laittaa busseissa yleisesti käytetyn Behrin lämmityssysteemin. Se haistelee ulkolämpötilaa, lämmitysputkiston ja sisätilan lämpötiloja. Ohjaa vesiputkeen sijoitettua megneettiventtiiliä, joka rajoittaa veden virtausta.
Tai sitten vastaava Uwen järjestelmä olis toinen vaihtoehto
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
pekkatuu
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 20:05
Truck: Sininen 508
Location: Siikainen
Member id: 003

Re: Rosvolinnan lämmitys

Viesti Kirjoittaja pekkatuu »

Moottorin lämmityksen ja priimuslämmityksen väliin täytynee laittaa lämmönvaihdin. Saa valmiina tai tehdä itse. Silloin primuksen kiertovesipumppu kierrättää. Tai lämpö voi kiertää vapaakiertonakin. Terv PT
Vastaa Viestiin