Olen kehittelemässä Rosvolinnaan lattialämmityssysteemiä. Tarkoitus olisi tehdä vanerilattian päälle muovisella tai kuparisella vesijohtoputkella vesikierto, jossa kiertää koneen jäähdytysvesi ja samaan piiriin tulisi myös primus 2480. Muutamalla palloventtiilillä olisi tarkoitus hoitaa nesteen kierto tilanteen mukaan.
Silloin kun kone on käynnissä, niin jäähdytysvesi kiertäisi lattiaputkissa ja kun ollaan parkissa, niin Primus hoitaisi oman ohjauskeskuksensa avustuksella lämmityksen.
Yhtenä ajatuksena olisi myös, että Primusta voisi käyttää pakkasaamuna IVO-rajoitteisella alueella lohkolämppärinä.
Koneen ei varmaan kannata olla mukana lämmityskierrossa kun on kova pakkanen - muuten harakat saa hieman liikaa lämpöä
Tuossa kaavio, jossa hahmottelin piiriä - toimiiko?
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-1548
Rosvolinnan lämmitys
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Rosvolinnan lämmitys
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Rosvolinnan lämmitys
Moottori ja/tai Primus lämmittää veden niin lämpimäksi ja niin nopeasti ettet pysty tallustelemaan paljain varpain.
Aika vaikea tod.näköisesti toteuttaa autoon toimivaa lattialämmitystä vesikiertoisena?!
Putkissa kulkevan veden pitäisi olla noin 25-40 asteista, riippuen ulkolämmöstä.
Termostaatein ja isolla varaajasäiliöllä vois kai onnistua.
Vai onko joku toteuttanut kyseisen??
Aika vaikea tod.näköisesti toteuttaa autoon toimivaa lattialämmitystä vesikiertoisena?!
Putkissa kulkevan veden pitäisi olla noin 25-40 asteista, riippuen ulkolämmöstä.
Termostaatein ja isolla varaajasäiliöllä vois kai onnistua.
Vai onko joku toteuttanut kyseisen??
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Rosvolinnan lämmitys
Kaavio on periaatteessa toimiva. Voit lisätä vielä sähköpatruunankin samalla periaatteella?
Lattialämmitykseen on saatavana pumpulla varustettuja sekoitusventtiiliryhmiä jossa suntataan veden lämpö alemmaksi tarpeen mukaan. Tätä sunttausta voi sitten käyttää automatiikallakin ja sellaisia termostaattivetoisia on myös olemassa. Ihan yksinkertaisimmillaan lattialämmitys toimii paluuputkeen asennettavalla Danfoss FJVR paluuvesitermostaatilla ja mitään sunttauksia ei tarvita. Toisaalta auton lattia on harvoin kovin täydellisesti eristetty, jolloin tarvitaan tavanomaista kuumempaa kiertovettä muutenkin. Moottorista tuleva on niin tulikuumaa ettei sitä varmankaan tohdi suoraan lattiaan päästää.
Kerran nuorena miehenä kaverin kanssa keksittiin että on huono, että henkilövolvon lattialla on aina sulamisvesiä tehään siis lattialämmitys jalkatiloihin kieputettiin silloista upolettia ja lämmityslaitteen putkesta haara. Eipä meinannu upoletit pysyä maton alla vaan kiepit nousivat haitolle. Sillon sekotettiin myllyllä laastia ja meillä oli Volvo 244 jossa oli betonilattiassa lattialämmitys ja kesti katsastusmiehen lyödä sillä raudalla Toimi muuten vuosikausia ihan hyvin
Lattialämmitykseen on saatavana pumpulla varustettuja sekoitusventtiiliryhmiä jossa suntataan veden lämpö alemmaksi tarpeen mukaan. Tätä sunttausta voi sitten käyttää automatiikallakin ja sellaisia termostaattivetoisia on myös olemassa. Ihan yksinkertaisimmillaan lattialämmitys toimii paluuputkeen asennettavalla Danfoss FJVR paluuvesitermostaatilla ja mitään sunttauksia ei tarvita. Toisaalta auton lattia on harvoin kovin täydellisesti eristetty, jolloin tarvitaan tavanomaista kuumempaa kiertovettä muutenkin. Moottorista tuleva on niin tulikuumaa ettei sitä varmankaan tohdi suoraan lattiaan päästää.
Kerran nuorena miehenä kaverin kanssa keksittiin että on huono, että henkilövolvon lattialla on aina sulamisvesiä tehään siis lattialämmitys jalkatiloihin kieputettiin silloista upolettia ja lämmityslaitteen putkesta haara. Eipä meinannu upoletit pysyä maton alla vaan kiepit nousivat haitolle. Sillon sekotettiin myllyllä laastia ja meillä oli Volvo 244 jossa oli betonilattiassa lattialämmitys ja kesti katsastusmiehen lyödä sillä raudalla Toimi muuten vuosikausia ihan hyvin
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rosvolinnan lämmitys
Rosvolinnan lattia on vaneria koko tupaosan alalta, siinä ei ole mitään eristeitä. Lattialla on 5mm kumimatto. Ajattelin laittaa lattiaan kipsilevystä putkien paksuisen kerroksen, johon tekee urat putkille. Putket tulisi kiinni liimamassalla ja päälle tulisi alumiinilevy tai kustannustehokkaampi sinkkipelti. Kumimatto pintaan ja kalusteet takaisin.
Auto on lämpöeristetty uutena koripajalla kun siitä on tehty työkunta-auto. Olen muutaman kerran lämmittänyt hytin 1000/2000W puhallinlämmittimellä. Pakkasta on ollut muutama aste ja auto on tullut lämpimäksi ja parvella olisi tarjennut liiankin hyvin. Lattian kautta ei lämpö tuntunut karkaavan, tuulilasi ja ovien ikkunat huolehtivat hävikistä. Lämpöverho tuvan ja ohjaamon välille ratkaisisi varmasti ongelman.
Suntilla voisi ohjata virtauksen määrää. Ihan samalla tyylillä kuin alkuperäisessä sikaosaston puhallinlämmittimessä. Tämä kierto on kytketty rinnan lämmityslaitteen kierron kanssa.
Koneen lämpö saa karata auton alle, pysyy vaneri kuivana. Sama suntti voi rajoittaa virtausta myös Primus käytössä - Primuksen oma vesitermari katkaisee liekin mikäli lämpötila kierrossa nousee liikaa. Kiertopumppuna toimisi Primuksen oma magneettivälitteinen. Primusta voisi ohjata sen omalla huonetermostaatilla ja ajon aikana suntilla voisi säädellä palaako lapikas vai tarviiko lisätä sukkia.
Yksi asia askarruttaa... Kestääkö Primuksen osat tiiviinä paineistetussa järjestelmässä. Maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi kestää, Mutta jos jollain on systeemit kossahtanut niin en ala väittää vastaan. Primuksen oma järjestelmä on paineeton. TEVE-merkkisessä Chevyyn rakennetussa asuntoautossa olen nähnyt paineellisen yhdistelmälämmityksen. Omakohtaista käyttökokemusta ei ole
Auton mukana tulleissa tarvikkeissa on myös ilma-Eberi, mutta siitä en aio tehdä päälämmönlähdettä korpiyöpymiseen, sillä se on melkoinen virtasyöppö. No agrekaatilla saa korpi-IVOa, mikäli aamulla on akut tyhjinä ja kyllähän sillä saa lohkolämmityksen, vohveligrillin ja kahvinkeittimen vaikka yhtäaikaa tulille
Auto on lämpöeristetty uutena koripajalla kun siitä on tehty työkunta-auto. Olen muutaman kerran lämmittänyt hytin 1000/2000W puhallinlämmittimellä. Pakkasta on ollut muutama aste ja auto on tullut lämpimäksi ja parvella olisi tarjennut liiankin hyvin. Lattian kautta ei lämpö tuntunut karkaavan, tuulilasi ja ovien ikkunat huolehtivat hävikistä. Lämpöverho tuvan ja ohjaamon välille ratkaisisi varmasti ongelman.
Suntilla voisi ohjata virtauksen määrää. Ihan samalla tyylillä kuin alkuperäisessä sikaosaston puhallinlämmittimessä. Tämä kierto on kytketty rinnan lämmityslaitteen kierron kanssa.
Koneen lämpö saa karata auton alle, pysyy vaneri kuivana. Sama suntti voi rajoittaa virtausta myös Primus käytössä - Primuksen oma vesitermari katkaisee liekin mikäli lämpötila kierrossa nousee liikaa. Kiertopumppuna toimisi Primuksen oma magneettivälitteinen. Primusta voisi ohjata sen omalla huonetermostaatilla ja ajon aikana suntilla voisi säädellä palaako lapikas vai tarviiko lisätä sukkia.
Yksi asia askarruttaa... Kestääkö Primuksen osat tiiviinä paineistetussa järjestelmässä. Maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi kestää, Mutta jos jollain on systeemit kossahtanut niin en ala väittää vastaan. Primuksen oma järjestelmä on paineeton. TEVE-merkkisessä Chevyyn rakennetussa asuntoautossa olen nähnyt paineellisen yhdistelmälämmityksen. Omakohtaista käyttökokemusta ei ole
Auton mukana tulleissa tarvikkeissa on myös ilma-Eberi, mutta siitä en aio tehdä päälämmönlähdettä korpiyöpymiseen, sillä se on melkoinen virtasyöppö. No agrekaatilla saa korpi-IVOa, mikäli aamulla on akut tyhjinä ja kyllähän sillä saa lohkolämmityksen, vohveligrillin ja kahvinkeittimen vaikka yhtäaikaa tulille
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Rosvolinnan lämmitys
Tuohon olisi helppo laittaa busseissa yleisesti käytetyn Behrin lämmityssysteemin. Se haistelee ulkolämpötilaa, lämmitysputkiston ja sisätilan lämpötiloja. Ohjaa vesiputkeen sijoitettua megneettiventtiiliä, joka rajoittaa veden virtausta.
Tai sitten vastaava Uwen järjestelmä olis toinen vaihtoehto
Tai sitten vastaava Uwen järjestelmä olis toinen vaihtoehto
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 48
- Liittynyt: 12 Syys 2007 20:05
- Truck: Sininen 508
- Location: Siikainen
- Member id: 003
Re: Rosvolinnan lämmitys
Moottorin lämmityksen ja priimuslämmityksen väliin täytynee laittaa lämmönvaihdin. Saa valmiina tai tehdä itse. Silloin primuksen kiertovesipumppu kierrättää. Tai lämpö voi kiertää vapaakiertonakin. Terv PT