SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
Tuollaiset vahingot aina ikäviä , mutta ilokseni huomaan että vuosien pikkuhilja tapahtunut puffaus automaattilaatikkojen puolesta alkaa saada jatkuvasti kannatusta lisää . Kyllä jo joutsassa Samin kanssa tutkailtiin miten Volvo + Allison paketti "istuu" Sisun runkoaisojen väliin kun kerran mallikappale IRJAn muodossa oli paikalla .
ps. kyllä tuo Samin epäilemä ohjaustehostimen putken vuotokin tuli ajankohtaisesi ennen kuin ihan kotiin saakka ehdittiin , tuli vaan tällä kertaa IRJAn osalle
ps. kyllä tuo Samin epäilemä ohjaustehostimen putken vuotokin tuli ajankohtaisesi ennen kuin ihan kotiin saakka ehdittiin , tuli vaan tällä kertaa IRJAn osalle
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
En ole koskaan ollut automaattilaatikoiden ystävä, ainakaan noin henkilöautomaailmassa. Mutta nyt ajatus alkoi houkuttelemaan helpomman asennettavuuden ja tietysti helpomman ajamisen takia. Mutta kyllä tuossa varmaan saa vielä ihmetellä jonkun kerran ennen kuin auto on ajettavassa kunnossa.
Eilen kävimme kaverin kanssa vähän katselemassa ja ihmettelemässä edessä olevaa operaatiota. Perjantaina on tarkoitus saada purettua kaikki johdot, letkut ja muu moottoriin kiinni menevä, irroittamista haittaavat osat. Ja jatkaa hommaa lauantaina itse moottorin/vaihteiston irroittamisella.
Maavaraa mittaillessamme tulimme siihen tulokseen, ettei paketti mahdu tulemaan helman alta vaan autoa joutuisi nostamaan ilmaan 30cm. Mutta helpompi vaihtoehto on leikata sivupelti pois jolloin paketti tulee pois ilman auton nostamista. Itse laskeminen tehdään pumppukärryllä sekä muutamalla kuormalavalla ja uusi paketti menee luultavasti paikoilleen samalla konstilla.
Mitenkäs matka taittui IRJAlla ilman tehostajaa? Tai mikäs siinä suoralla tiellä ajellessa, tiukat mutkat ovat hieman haastavia..
Eilen kävimme kaverin kanssa vähän katselemassa ja ihmettelemässä edessä olevaa operaatiota. Perjantaina on tarkoitus saada purettua kaikki johdot, letkut ja muu moottoriin kiinni menevä, irroittamista haittaavat osat. Ja jatkaa hommaa lauantaina itse moottorin/vaihteiston irroittamisella.
Maavaraa mittaillessamme tulimme siihen tulokseen, ettei paketti mahdu tulemaan helman alta vaan autoa joutuisi nostamaan ilmaan 30cm. Mutta helpompi vaihtoehto on leikata sivupelti pois jolloin paketti tulee pois ilman auton nostamista. Itse laskeminen tehdään pumppukärryllä sekä muutamalla kuormalavalla ja uusi paketti menee luultavasti paikoilleen samalla konstilla.
Mitenkäs matka taittui IRJAlla ilman tehostajaa? Tai mikäs siinä suoralla tiellä ajellessa, tiukat mutkat ovat hieman haastavia..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 18 Kesä 2011 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
Meidän talossa tuo bussi oli ainoa kulkupeli manuaalilla joten sekin tehtiin automaatiksi tottakai. Entinen paketti ulos ja uutta hollilleen ja sitäkautta ihmettelemällä palikka kerrallaan paikalleen. Hankalinta tuossa automaattihommassa oli nesteputkien sommittelu mutta luulisin tuossa kone-laatikkopaketissa olevan jo paikallaan nämä kilkkeet joten siltä osin ihan pultti ja klemmariasentelua.
Pitääkö tällainen muutoskatsastaa? Kyllähän siinä koneen tilavuus ja teho muuttuu. Itse automaatti ei katsastusmiestä kiinnosta.
Pitääkö tällainen muutoskatsastaa? Kyllähän siinä koneen tilavuus ja teho muuttuu. Itse automaatti ei katsastusmiestä kiinnosta.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
Mitenköhän on sitten, jos muutoskatsastaa, laita esim. jarrujen. Henkilöautoissahan normaalisti isompaan tehoon vaaditaan tehokkaammat jarrut. Johtuen varmaankin korkeammasta huippunopeudestakin. Tässähän ei virallinen max.ajonopeus nouse mihinkään siitä 80:stä. Oikeasti se sitten varmaankin kulkee kovempaa kuin ennen. Onhan tuossa tehonmuutos aika merkittävä. Valmet noin 160hv? ja sitten Volvon vaikkapa 245hv.Lahti32 kirjoitti:Meidän talossa tuo bussi oli ainoa kulkupeli manuaalilla joten sekin tehtiin automaatiksi tottakai. Entinen paketti ulos ja uutta hollilleen ja sitäkautta ihmettelemällä palikka kerrallaan paikalleen. Hankalinta tuossa automaattihommassa oli nesteputkien sommittelu mutta luulisin tuossa kone-laatikkopaketissa olevan jo paikallaan nämä kilkkeet joten siltä osin ihan pultti ja klemmariasentelua.
Pitääkö tällainen muutoskatsastaa? Kyllähän siinä koneen tilavuus ja teho muuttuu. Itse automaatti ei katsastusmiestä kiinnosta.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
miul on ollu sellanen käsitys, et raskaan kaluston osalta noi muutokset on suht vapaita. ja kun maalaisjärjellä ajattelee, ni vaikka tehon nousu prosenteissa onkin varsin merkittävä, ni teho/painosuhteen nousu on aivan lapsellinen. mihinkään jarrujumppaan et varmasti joudu, mut hyvähän se uus moottori olis kai otteeseen merkitä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
Kävin tänään konttorilla kysymässä tuosta katsastuksesta ja inssi sanoi suoraan, että muutoskatsastus on edessä. Ja oli myös sitä mieltä, että ilman poikkeuslupaa ei selviä, perhana kun menee hankalaksi.
Nyt jos tuota poikkeuslupaa lähtee hakemaan niin olisi hyvä löytää tuollaisia samanlaisia Sisun alustoja mihin on tehty vastaava muutos.
Nyt jos tuota poikkeuslupaa lähtee hakemaan niin olisi hyvä löytää tuollaisia samanlaisia Sisun alustoja mihin on tehty vastaava muutos.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
käys kysyy vielä toiseltakin konttorilta.
olis hauska tietää miks siihen tarvis poikkeusluvan, ku ei kuorma-autoissa ym. oo samalla tavalla suurinta sallittua tehoa ku henkilöautoissa.. jossain pykälässä vaan mainittiin (muistaakseni) et tehon on oltava riittävä.
jousituksen suhteen voi joutua askartelemaan, jos tekniikkapakettien painoero on merkittävä.. tai sit riittää et mulkataan kantavuuksia.
olis hauska tietää miks siihen tarvis poikkeusluvan, ku ei kuorma-autoissa ym. oo samalla tavalla suurinta sallittua tehoa ku henkilöautoissa.. jossain pykälässä vaan mainittiin (muistaakseni) et tehon on oltava riittävä.
jousituksen suhteen voi joutua askartelemaan, jos tekniikkapakettien painoero on merkittävä.. tai sit riittää et mulkataan kantavuuksia.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
Mä olen samaa mieltä et käy jossain toisella konttorilla Mitens muuten IRJAlla kävi toi muutos
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
Rekisteriotteessa näkyy "tärkeä" tieto P.1 iskutilavuus (cm3)
Tämä tieto pitää tietysti muuttaa onko tämä se muutoskatsastus
Tämä tieto pitää tietysti muuttaa onko tämä se muutoskatsastus
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1
Samaa konttorin vaihtoa ehdotan kuin edellisetkin. Irjaan kun tehtiin tuo muutos ei tarvittu mitään . Otteeseen tuli merkintä muutoksesta ( volvo thd 9.6l 245hv ) edes vaakalla ei käyty ja tehot nousi yli 50% 160-> 245hvBussiton kirjoitti:Mä olen samaa mieltä et käy jossain toisella konttorilla Mitens muuten IRJAlla kävi toi muutos
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottorin irroitus 1, 17.06.-11)
Itse en ole ehtinyt konttorille mutta Timppa kävi kysymässä lahtelaiselta konttorilta asiaa eikä turhaan käynytkään.. Siellä oli asiaa enemmän ymmärtävä inssi ja homma hoituu pelkällä muutoskatsastuksella. Sinne siis, kun auto on ajokunnossa.
Tänään teimme kaverin kanssa sen mitä oli tarkoituskin tehdä eli kaikki irroittamista haittaava roju on irroitettu moottorista ja kylkipelti leikattu irti jotta moottori mahtuu tulemaan alta pois.
Huomisen ohjelmassa onkin sitten puupedin tekeminen moottorin alle, muutaman pultin irroittaminen ja moottorin pois laskeminen. Kuulostaapa helpolta, mutta eiköhän tuo käytännössä osoittaudu hieman haastavammaksi..
Perään vielä pari rälläköinti kuvaa:
Enivei, tästä on hyvä jatkaa huomenissa.
Tänään teimme kaverin kanssa sen mitä oli tarkoituskin tehdä eli kaikki irroittamista haittaava roju on irroitettu moottorista ja kylkipelti leikattu irti jotta moottori mahtuu tulemaan alta pois.
Huomisen ohjelmassa onkin sitten puupedin tekeminen moottorin alle, muutaman pultin irroittaminen ja moottorin pois laskeminen. Kuulostaapa helpolta, mutta eiköhän tuo käytännössä osoittaudu hieman haastavammaksi..
Perään vielä pari rälläköinti kuvaa:
Enivei, tästä on hyvä jatkaa huomenissa.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 18 Kesä 2011 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottorin irroitus osa 1 17.06.-1
Mä tunkkaisin vaikka pyörä kerrallaan auton ylemmäks, kuljetuslavat alle ja pumppukärryllä koko vaihteisto/moottoripaketti pois.
Se vaan on loppupelissä paljon mukavempaa tehdä, kun auto on hieman ylempänä.
Tsemppiä koneen vaihtoon, kyllä se sinne mahtuu.
Se vaan on loppupelissä paljon mukavempaa tehdä, kun auto on hieman ylempänä.
Tsemppiä koneen vaihtoon, kyllä se sinne mahtuu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Moottorin irroitus 2, 18.06.-11)
Tuota tunkkausta mietittiin kyllä mutta ajatus hylättiin koska autoa olisi pitänyt nostaa 30cm. Ja se tuntui liikaa pullotunkilla tehtäväksi, silloin olisi tosin välttynyt sivupellin leikkaamiselta.Puu Tiainen kirjoitti:Mä tunkkaisin vaikka pyörä kerrallaan auton ylemmäks, kuljetuslavat alle ja pumppukärryllä koko vaihteisto/moottoripaketti pois.
Se vaan on loppupelissä paljon mukavempaa tehdä, kun auto on hieman ylempänä.
Tsemppiä koneen vaihtoon, kyllä se sinne mahtuu.
SisuPussi on aika korkea alustaltaan ja alla onkin melkein täysi istumakorkeus, ihan mukava työasento siis. Ja vielä kun lattialuukku on pidempi kun moottori/vaihteisto yhteensä, on työtila ihan riittävä.
Kiitokset tsempeistä, niille on aina tarvetta.
Sitten tähän päivään.
Aloittelimme tänään hommaa kymmeneltä ja kolme tuntia myöhemmin Leyland olikin lattialla auton vieressä .
Nosto tehtiin tällä konstilla:
Ihan toimiva ratkaisu mutta tavallisessa pumppukärryssä meinaa loppua nostokorkeus kesken ja jouduimme poistamaan koneen päältä hieman ylimääräisiä osia. Siirtopumppu, moottorin takakannakkeet ja vaihdelaatikon kyljessä oleva vaihteensiirtohässäkkä saivat lähteä.
Tältä 37vuotta palvellut Englantilainen muinaismuisto näyttää lattialla:
Tyhjyyttään ammoittava konehuone:
Huomenna ohjelmassa on uuden moottorin hakeminen Lahden suunnalta, mutta muuta sille ei varmaan tule tehtyä. Ensi viikolla haen sitten vaihdelaatikon ja samalla reissulla koneenkorvat purkaamolta.
Loppuun vielä kiitos ahkeralle kaverilleni, jota ilman makaisin varmaan vieläkin auton alla. Ja sauna olisi jäänyt väliin tältä illalta..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Nyt alkaa olemaan suurin osa osista kasassa. Hain eilen vaihdelaatikon ja Paimelan purkaamolta kävin noutamassa koneenkorvat, moottorin öljysäiliön ja muutaman puuttuvan ruuvin.
Sitten kysymyksiin. Vaihdelaatikko pitäisi nyt liittää nyt moottoriin ja ihmettelin miten moottorin vetolevy kannattaisi kiinnittää vauhtipyörään?
Ruuveja on 12kpl ja ne kaikki pitäisi kiristää ilmeisesti moottorin puolelta sen kyljessä olevasta pienestä luukusta? Näkyy alla olevassa kuvassa startin paikan alla.
Kannattaako vauhtipyörä/turbiini ottaa irti laatikosta ja asentaa se irrallaan vai laittaa koko laatikko kerralla turbiinin kanssa?
Ja jos turbiinin irroittaa niin tuleeko öljyt myös samalla ulos?
Paljon on sopiva momentti vetolevyn ruuveille?
Moottorista pari kysymystä:
Selityksiä näille osille?
1 vihreä. Ilmeisesti vedenlämpöanturi? Sisun anturi ei käynyt tähän paikkaan, mutta löysin sille yhdestä putkesta sopivan kierteen.
2 keltainen. Jonkinlainen sähköinen solenoidi mutta mikä on sen tarkoitus?
3 punainen. Öljyletku, mutta minne sen kuuluisi mennä?
Mistä kierroslukumittari saa signaalin Volvon koneessa, laturistako? Leylandissa anturi otti nopeuden suoraan kampiakselista.
Tulipas aikamoinen lista, toivottavasti jaksaisitte vastailla..
Sitten kysymyksiin. Vaihdelaatikko pitäisi nyt liittää nyt moottoriin ja ihmettelin miten moottorin vetolevy kannattaisi kiinnittää vauhtipyörään?
Ruuveja on 12kpl ja ne kaikki pitäisi kiristää ilmeisesti moottorin puolelta sen kyljessä olevasta pienestä luukusta? Näkyy alla olevassa kuvassa startin paikan alla.
Kannattaako vauhtipyörä/turbiini ottaa irti laatikosta ja asentaa se irrallaan vai laittaa koko laatikko kerralla turbiinin kanssa?
Ja jos turbiinin irroittaa niin tuleeko öljyt myös samalla ulos?
Paljon on sopiva momentti vetolevyn ruuveille?
Moottorista pari kysymystä:
Selityksiä näille osille?
1 vihreä. Ilmeisesti vedenlämpöanturi? Sisun anturi ei käynyt tähän paikkaan, mutta löysin sille yhdestä putkesta sopivan kierteen.
2 keltainen. Jonkinlainen sähköinen solenoidi mutta mikä on sen tarkoitus?
3 punainen. Öljyletku, mutta minne sen kuuluisi mennä?
Mistä kierroslukumittari saa signaalin Volvon koneessa, laturistako? Leylandissa anturi otti nopeuden suoraan kampiakselista.
Tulipas aikamoinen lista, toivottavasti jaksaisitte vastailla..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 31 Heinä 2011 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Voisin yrittää huomenna päivänvalossa katella ja alustan käyttöohjekirjasta lueskella mihin noi vois liittyä, jollei kukaan muu ehdi vastailla
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
2 on pakkosyötön mötikkä, 24v niin johan lähtee käyntiin (-30c) kun kaasupohjassa starttaa. Kierrokset mitataan dieselpumpun "kardaanin" jakokopasta, 2-numerosta vähän vasemmalle ja lähemmäs ruutua (liitin pakosarjaan päin), näin ainakin thd100 koneessa...
3 vois olla huohotin, itellä on ankankaula ja putki maata kohti, uudemmissa putki imusarjaan. Mikäs tuo pata olikaan?
3 vois olla huohotin, itellä on ankankaula ja putki maata kohti, uudemmissa putki imusarjaan. Mikäs tuo pata olikaan?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Luepa tuo mun juttu "Automaattilaatikko Volvoon"
Vaihteisto kiinnitetään moottoriin turbiini paikallaan. Moottorin vauhtipyörän tilalle pulttaillaan vetolevy. Sen jälkeen kohdistetaan paketti toisiinsa, vähän pyöräyttämällä konetta se turbiinin keskinapa muklahtaa paikalleen. Sitten tarvitaan tuuria tai taitoa saada turbiinin ja vetolevyn ruuvinreijät kohdalleen. Mulla meni tuurilla ja sitten ruuvaillaan siitä pikkuluukusta pultti kerrallaan. Momenttia en muista. Onko Allison tyyppiä MT643, MT644 vai MT647? Taitavat olla lähelle samannäköisiä mutta turbiinit on noissa erilaisia, tehon mukaan. Tuosta yhdistelmästä tulee hyvä. Onko laatikon vesiputket mukana, oikeestaan niiden vekslaus on kovin homma- laatikkopuolella.
1. vedenlämpöanturi
2. pakkosyötön solenoidi
3. huohotinletku
Vaihteisto kiinnitetään moottoriin turbiini paikallaan. Moottorin vauhtipyörän tilalle pulttaillaan vetolevy. Sen jälkeen kohdistetaan paketti toisiinsa, vähän pyöräyttämällä konetta se turbiinin keskinapa muklahtaa paikalleen. Sitten tarvitaan tuuria tai taitoa saada turbiinin ja vetolevyn ruuvinreijät kohdalleen. Mulla meni tuurilla ja sitten ruuvaillaan siitä pikkuluukusta pultti kerrallaan. Momenttia en muista. Onko Allison tyyppiä MT643, MT644 vai MT647? Taitavat olla lähelle samannäköisiä mutta turbiinit on noissa erilaisia, tehon mukaan. Tuosta yhdistelmästä tulee hyvä. Onko laatikon vesiputket mukana, oikeestaan niiden vekslaus on kovin homma- laatikkopuolella.
1. vedenlämpöanturi
2. pakkosyötön solenoidi
3. huohotinletku
Tulevaisuus on sähköinen
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Kiitokset selventävistä vastauksista.
Moottori on mallia THD102KF ja laatikko taas MT647.
Katselinkin kuvia tuosta laatikon vaihdosta, mutta en älynnyt alkaa etsimään täältä foorumilta ketjua aiheesta. Lueskelin jutun aamulla pikaisesti läpi ja selvisihän sieltä pari asiaa lisää. Laatikossa on öljyputket paikallaan, mutta vesiputkia ei ole. Ne joutuu tekemään itse ja siinä onkin yksi ongelma lisää.
Eli mistähän nuo letkut pitäisi haaroittaa? Toisen letkun voisi saada tuossa kuvassa oikeassa reunassa, moottorin alta tulevasta putkesta. Se on toinen noista välijäähdyttäjän päästä tulevista putkista. Mutta entäs toinen sitten?
Ja nyt kun tähän vesiaiheeseen pääsin niin mihinköhän auton kaksi vesiletkua pitäisi liittää? Tässä uudessa padassa kun noita lähtöjä on jokunen..
Kävin aamulla tallilla askartelmassa, kierroslukumittarin anturi löytyi siitä missä Reddewil sen sanoi olevankin. Sain myös laatikon kiinnitettyä moottoriin, joten tältä paketti näyttää tällä hetkellä:
Pakosarjasta on katkennut neljä pulttia kahdesta pytystä ja ne pitäisi saada jotenkin korjattua. Täytynee porata vanhat pois ja putsata kierteet. Ensi viikon alussa vien koneenkorvat hiekkapuhallettaviksi ja maalaukseen. Kun ne tulevat takaisin niin homma alkaa olla siinä tilanteessa, että pitäisi alkaa sovittamaan pakettia Sisun runkoon. Ehkäpä ensi viikonloppuna voisi päästä sovitushommaan ..
Moottori on mallia THD102KF ja laatikko taas MT647.
Katselinkin kuvia tuosta laatikon vaihdosta, mutta en älynnyt alkaa etsimään täältä foorumilta ketjua aiheesta. Lueskelin jutun aamulla pikaisesti läpi ja selvisihän sieltä pari asiaa lisää. Laatikossa on öljyputket paikallaan, mutta vesiputkia ei ole. Ne joutuu tekemään itse ja siinä onkin yksi ongelma lisää.
Eli mistähän nuo letkut pitäisi haaroittaa? Toisen letkun voisi saada tuossa kuvassa oikeassa reunassa, moottorin alta tulevasta putkesta. Se on toinen noista välijäähdyttäjän päästä tulevista putkista. Mutta entäs toinen sitten?
Ja nyt kun tähän vesiaiheeseen pääsin niin mihinköhän auton kaksi vesiletkua pitäisi liittää? Tässä uudessa padassa kun noita lähtöjä on jokunen..
Kävin aamulla tallilla askartelmassa, kierroslukumittarin anturi löytyi siitä missä Reddewil sen sanoi olevankin. Sain myös laatikon kiinnitettyä moottoriin, joten tältä paketti näyttää tällä hetkellä:
Pakosarjasta on katkennut neljä pulttia kahdesta pytystä ja ne pitäisi saada jotenkin korjattua. Täytynee porata vanhat pois ja putsata kierteet. Ensi viikon alussa vien koneenkorvat hiekkapuhallettaviksi ja maalaukseen. Kun ne tulevat takaisin niin homma alkaa olla siinä tilanteessa, että pitäisi alkaa sovittamaan pakettia Sisun runkoon. Ehkäpä ensi viikonloppuna voisi päästä sovitushommaan ..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Öljynlauhduttimen vesiputket kuuluu mennä vesipumpun kautta siten että laatikossa käynyt vesi menee moottoriin termostaattikoteloa kohti. Siinä vesipumpun päällä ja alla on mahdollisesti haara sitä varten. otapa kuva koneen etupuolelta niin katotaan mihin laitetaan. Minulla on tuo lauhdutin koneen kyljessä öljypohjan vieressä. Rakensin itse sellaisen kytkentäputken vesipumppuun 54mm kupariputkesta. Tuo uudemman koneen vesipumppu ei passannu thd100 koneeseen joten heitin roskiin.
Öljynlauhduttimen vesiputket kannattaa laittaa ennen koneen asentamista. Joku 35mm kupari tai rosteriputki on hyvää mutta lauhduttimen liitin on sellainen painettava putki jonka päällä paksu o-rengas. Pitää kyllä vettä mutta täytyy kannakoida pomminvarmasti.
Öljynlauhduttimen vesiputket kannattaa laittaa ennen koneen asentamista. Joku 35mm kupari tai rosteriputki on hyvää mutta lauhduttimen liitin on sellainen painettava putki jonka päällä paksu o-rengas. Pitää kyllä vettä mutta täytyy kannakoida pomminvarmasti.
Tulevaisuus on sähköinen
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Tolla koneella sun sisu liikahtaa aikas mukavasti, tehoa piisaa.
Sulla on näköjään 2 lauhdutinta laatikolle. En tiedä onko tuo laatikon päällä oleva tarpeellinen sun käytössä, yhdelläkin pärjäät varmasti. Mutta jos haluat se kytkeä on se helpointa liittää moottorin
päällä näkyviin 2 vierekkäiseen liitäntää. Siitä otetaan yleensä hidastimen lauhduttimelle kierto.
Muistitko laittaa vaihteiston vetolevyn oikein päin, niin että asteikko tulee moottoriin päin.
Sulla on näköjään 2 lauhdutinta laatikolle. En tiedä onko tuo laatikon päällä oleva tarpeellinen sun käytössä, yhdelläkin pärjäät varmasti. Mutta jos haluat se kytkeä on se helpointa liittää moottorin
päällä näkyviin 2 vierekkäiseen liitäntää. Siitä otetaan yleensä hidastimen lauhduttimelle kierto.
Muistitko laittaa vaihteiston vetolevyn oikein päin, niin että asteikko tulee moottoriin päin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Kyllä noi menohalut on varmaan ihan kohdillaan ..
Tyhmä kysymys, missäs se toinen jäähdytin on ? Täytyykin tuumailla huomenna tallilla jos jäähdytyksen tekisi noilla moottorin päällä olevilla liitännöillä.
Vetolevy oli valmiina moottorissa kiinni, huomasin asteikon laatikkoa kiinnittäessäni.
Tyhmä kysymys, missäs se toinen jäähdytin on ? Täytyykin tuumailla huomenna tallilla jos jäähdytyksen tekisi noilla moottorin päällä olevilla liitännöillä.
Vetolevy oli valmiina moottorissa kiinni, huomasin asteikon laatikkoa kiinnittäessäni.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Se toinen lauhdutin on siinä vesipumpun alla.
Siitä lähtevät metalliputket menevät ilmeisesti laatikolle tai ainakin pitäisi mennä.
Siitä lähtevät metalliputket menevät ilmeisesti laatikolle tai ainakin pitäisi mennä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)
Kattelinkin tuota kuvaa tarkemmin.
Laatikolle näyttäis olevankin vain yksi lauhdutin ja tuo toinen on ilmeisesti kytketty moottorin öljynkiertoon.
Laatikolle näyttäis olevankin vain yksi lauhdutin ja tuo toinen on ilmeisesti kytketty moottorin öljynkiertoon.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.