SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)

Kerro omasta projektistasi
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tuollaiset vahingot aina ikäviä , mutta ilokseni huomaan että vuosien pikkuhilja tapahtunut puffaus automaattilaatikkojen puolesta alkaa saada jatkuvasti kannatusta lisää :D :D . Kyllä jo joutsassa Samin kanssa tutkailtiin miten Volvo + Allison paketti "istuu" Sisun runkoaisojen väliin kun kerran mallikappale IRJAn muodossa oli paikalla .
ps. kyllä tuo Samin epäilemä ohjaustehostimen putken vuotokin tuli ajankohtaisesi ennen kuin ihan kotiin saakka ehdittiin , tuli vaan tällä kertaa IRJAn osalle :evil:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

:shock: :(
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

En ole koskaan ollut automaattilaatikoiden ystävä, ainakaan noin henkilöautomaailmassa. Mutta nyt ajatus alkoi houkuttelemaan helpomman asennettavuuden ja tietysti helpomman ajamisen takia. Mutta kyllä tuossa varmaan saa vielä ihmetellä jonkun kerran ennen kuin auto on ajettavassa kunnossa.

Eilen kävimme kaverin kanssa vähän katselemassa ja ihmettelemässä edessä olevaa operaatiota. Perjantaina on tarkoitus saada purettua kaikki johdot, letkut ja muu moottoriin kiinni menevä, irroittamista haittaavat osat. Ja jatkaa hommaa lauantaina itse moottorin/vaihteiston irroittamisella.
Maavaraa mittaillessamme tulimme siihen tulokseen, ettei paketti mahdu tulemaan helman alta vaan autoa joutuisi nostamaan ilmaan 30cm. Mutta helpompi vaihtoehto on leikata sivupelti pois jolloin paketti tulee pois ilman auton nostamista. Itse laskeminen tehdään pumppukärryllä sekä muutamalla kuormalavalla ja uusi paketti menee luultavasti paikoilleen samalla konstilla.

Mitenkäs matka taittui IRJAlla ilman tehostajaa? Tai mikäs siinä suoralla tiellä ajellessa, tiukat mutkat ovat hieman haastavia..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 18 Kesä 2011 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Meidän talossa tuo bussi oli ainoa kulkupeli manuaalilla joten sekin tehtiin automaatiksi tottakai. Entinen paketti ulos ja uutta hollilleen ja sitäkautta ihmettelemällä palikka kerrallaan paikalleen. Hankalinta tuossa automaattihommassa oli nesteputkien sommittelu mutta luulisin tuossa kone-laatikkopaketissa olevan jo paikallaan nämä kilkkeet joten siltä osin ihan pultti ja klemmariasentelua.

Pitääkö tällainen muutoskatsastaa? Kyllähän siinä koneen tilavuus ja teho muuttuu. Itse automaatti ei katsastusmiestä kiinnosta.
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Lahti32 kirjoitti:Meidän talossa tuo bussi oli ainoa kulkupeli manuaalilla joten sekin tehtiin automaatiksi tottakai. Entinen paketti ulos ja uutta hollilleen ja sitäkautta ihmettelemällä palikka kerrallaan paikalleen. Hankalinta tuossa automaattihommassa oli nesteputkien sommittelu mutta luulisin tuossa kone-laatikkopaketissa olevan jo paikallaan nämä kilkkeet joten siltä osin ihan pultti ja klemmariasentelua.

Pitääkö tällainen muutoskatsastaa? Kyllähän siinä koneen tilavuus ja teho muuttuu. Itse automaatti ei katsastusmiestä kiinnosta.
Mitenköhän on sitten, jos muutoskatsastaa, laita esim. jarrujen. Henkilöautoissahan normaalisti isompaan tehoon vaaditaan tehokkaammat jarrut. Johtuen varmaankin korkeammasta huippunopeudestakin. Tässähän ei virallinen max.ajonopeus nouse mihinkään siitä 80:stä. Oikeasti se sitten varmaankin kulkee kovempaa kuin ennen. Onhan tuossa tehonmuutos aika merkittävä. Valmet noin 160hv? ja sitten Volvon vaikkapa 245hv.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja mikko »

miul on ollu sellanen käsitys, et raskaan kaluston osalta noi muutokset on suht vapaita. ja kun maalaisjärjellä ajattelee, ni vaikka tehon nousu prosenteissa onkin varsin merkittävä, ni teho/painosuhteen nousu on aivan lapsellinen. mihinkään jarrujumppaan et varmasti joudu, mut hyvähän se uus moottori olis kai otteeseen merkitä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kävin tänään konttorilla kysymässä tuosta katsastuksesta ja inssi sanoi suoraan, että muutoskatsastus on edessä. Ja oli myös sitä mieltä, että ilman poikkeuslupaa ei selviä, perhana kun menee hankalaksi.

Nyt jos tuota poikkeuslupaa lähtee hakemaan niin olisi hyvä löytää tuollaisia samanlaisia Sisun alustoja mihin on tehty vastaava muutos.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja mikko »

käys kysyy vielä toiseltakin konttorilta.

olis hauska tietää miks siihen tarvis poikkeusluvan, ku ei kuorma-autoissa ym. oo samalla tavalla suurinta sallittua tehoa ku henkilöautoissa.. jossain pykälässä vaan mainittiin (muistaakseni) et tehon on oltava riittävä.

jousituksen suhteen voi joutua askartelemaan, jos tekniikkapakettien painoero on merkittävä.. tai sit riittää et mulkataan kantavuuksia.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mä olen samaa mieltä et käy jossain toisella konttorilla :wink: Mitens muuten IRJAlla kävi toi muutos :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Rekisteriotteessa näkyy "tärkeä" tieto P.1 iskutilavuus (cm3)

Tämä tieto pitää tietysti muuttaa onko tämä se muutoskatsastus :?:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: SisuPussin uusi elämä (Kampiakselin katkeaminen 13.06.-1

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Bussiton kirjoitti:Mä olen samaa mieltä et käy jossain toisella konttorilla :wink: Mitens muuten IRJAlla kävi toi muutos :roll:
Samaa konttorin vaihtoa ehdotan kuin edellisetkin. Irjaan kun tehtiin tuo muutos ei tarvittu mitään . Otteeseen tuli merkintä muutoksesta ( volvo thd 9.6l 245hv ) edes vaakalla ei käyty ja tehot nousi yli 50% 160-> 245hv
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Moottorin irroitus 1, 17.06.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Itse en ole ehtinyt konttorille mutta Timppa kävi kysymässä lahtelaiselta konttorilta asiaa eikä turhaan käynytkään.. Siellä oli asiaa enemmän ymmärtävä inssi ja homma hoituu pelkällä muutoskatsastuksella. Sinne siis, kun auto on ajokunnossa.

Tänään teimme kaverin kanssa sen mitä oli tarkoituskin tehdä eli kaikki irroittamista haittaava roju on irroitettu moottorista ja kylkipelti leikattu irti jotta moottori mahtuu tulemaan alta pois.
Huomisen ohjelmassa onkin sitten puupedin tekeminen moottorin alle, muutaman pultin irroittaminen ja moottorin pois laskeminen. Kuulostaapa helpolta, mutta eiköhän tuo käytännössä osoittaudu hieman haastavammaksi..

Perään vielä pari rälläköinti kuvaa:
Kuva Kuva

Enivei, tästä on hyvä jatkaa huomenissa.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 18 Kesä 2011 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Moottorin irroitus osa 1 17.06.-1

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mä tunkkaisin vaikka pyörä kerrallaan auton ylemmäks, kuljetuslavat alle ja pumppukärryllä koko vaihteisto/moottoripaketti pois.
Se vaan on loppupelissä paljon mukavempaa tehdä, kun auto on hieman ylempänä.
Tsemppiä koneen vaihtoon, kyllä se sinne mahtuu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Moottorin irroitus 2, 18.06.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:Mä tunkkaisin vaikka pyörä kerrallaan auton ylemmäks, kuljetuslavat alle ja pumppukärryllä koko vaihteisto/moottoripaketti pois.
Se vaan on loppupelissä paljon mukavempaa tehdä, kun auto on hieman ylempänä.
Tsemppiä koneen vaihtoon, kyllä se sinne mahtuu.
Tuota tunkkausta mietittiin kyllä mutta ajatus hylättiin koska autoa olisi pitänyt nostaa 30cm. Ja se tuntui liikaa pullotunkilla tehtäväksi, silloin olisi tosin välttynyt sivupellin leikkaamiselta.
SisuPussi on aika korkea alustaltaan ja alla onkin melkein täysi istumakorkeus, ihan mukava työasento siis. Ja vielä kun lattialuukku on pidempi kun moottori/vaihteisto yhteensä, on työtila ihan riittävä.
Kiitokset tsempeistä, niille on aina tarvetta.

Sitten tähän päivään.
Aloittelimme tänään hommaa kymmeneltä ja kolme tuntia myöhemmin Leyland olikin lattialla auton vieressä 8) .
Nosto tehtiin tällä konstilla:
Kuva
Ihan toimiva ratkaisu mutta tavallisessa pumppukärryssä meinaa loppua nostokorkeus kesken ja jouduimme poistamaan koneen päältä hieman ylimääräisiä osia. Siirtopumppu, moottorin takakannakkeet ja vaihdelaatikon kyljessä oleva vaihteensiirtohässäkkä saivat lähteä.

Tältä 37vuotta palvellut Englantilainen muinaismuisto näyttää lattialla:
Kuva

Tyhjyyttään ammoittava konehuone:
Kuva Kuva

Huomenna ohjelmassa on uuden moottorin hakeminen Lahden suunnalta, mutta muuta sille ei varmaan tule tehtyä. Ensi viikolla haen sitten vaihdelaatikon ja samalla reissulla koneenkorvat purkaamolta.

Loppuun vielä kiitos ahkeralle kaverilleni, jota ilman makaisin varmaan vieläkin auton alla. Ja sauna olisi jäänyt väliin tältä illalta..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Nyt alkaa olemaan suurin osa osista kasassa. Hain eilen vaihdelaatikon ja Paimelan purkaamolta kävin noutamassa koneenkorvat, moottorin öljysäiliön ja muutaman puuttuvan ruuvin.

Sitten kysymyksiin. Vaihdelaatikko pitäisi nyt liittää nyt moottoriin ja ihmettelin miten moottorin vetolevy kannattaisi kiinnittää vauhtipyörään?
Ruuveja on 12kpl ja ne kaikki pitäisi kiristää ilmeisesti moottorin puolelta sen kyljessä olevasta pienestä luukusta? Näkyy alla olevassa kuvassa startin paikan alla.
Kannattaako vauhtipyörä/turbiini ottaa irti laatikosta ja asentaa se irrallaan vai laittaa koko laatikko kerralla turbiinin kanssa?
Ja jos turbiinin irroittaa niin tuleeko öljyt myös samalla ulos?
Paljon on sopiva momentti vetolevyn ruuveille?

Moottorista pari kysymystä:
Kuva
Selityksiä näille osille?
1 vihreä. Ilmeisesti vedenlämpöanturi? Sisun anturi ei käynyt tähän paikkaan, mutta löysin sille yhdestä putkesta sopivan kierteen.
2 keltainen. Jonkinlainen sähköinen solenoidi mutta mikä on sen tarkoitus?
3 punainen. Öljyletku, mutta minne sen kuuluisi mennä?
Mistä kierroslukumittari saa signaalin Volvon koneessa, laturistako? Leylandissa anturi otti nopeuden suoraan kampiakselista.

Tulipas aikamoinen lista, toivottavasti jaksaisitte vastailla..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 31 Heinä 2011 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Voisin yrittää huomenna päivänvalossa katella ja alustan käyttöohjekirjasta lueskella mihin noi vois liittyä, jollei kukaan muu ehdi vastailla :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

2 on pakkosyötön mötikkä, 24v niin johan lähtee käyntiin (-30c) kun kaasupohjassa starttaa. Kierrokset mitataan dieselpumpun "kardaanin" jakokopasta, 2-numerosta vähän vasemmalle ja lähemmäs ruutua (liitin pakosarjaan päin), näin ainakin thd100 koneessa...
3 vois olla huohotin, itellä on ankankaula ja putki maata kohti, uudemmissa putki imusarjaan. Mikäs tuo pata olikaan?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Luepa tuo mun juttu "Automaattilaatikko Volvoon"

Vaihteisto kiinnitetään moottoriin turbiini paikallaan. Moottorin vauhtipyörän tilalle pulttaillaan vetolevy. Sen jälkeen kohdistetaan paketti toisiinsa, vähän pyöräyttämällä konetta se turbiinin keskinapa muklahtaa paikalleen. Sitten tarvitaan tuuria tai taitoa saada turbiinin ja vetolevyn ruuvinreijät kohdalleen. Mulla meni tuurilla :D ja sitten ruuvaillaan siitä pikkuluukusta pultti kerrallaan. Momenttia en muista. Onko Allison tyyppiä MT643, MT644 vai MT647? Taitavat olla lähelle samannäköisiä mutta turbiinit on noissa erilaisia, tehon mukaan. Tuosta yhdistelmästä tulee hyvä. Onko laatikon vesiputket mukana, oikeestaan niiden vekslaus on kovin homma- laatikkopuolella.

1. vedenlämpöanturi
2. pakkosyötön solenoidi
3. huohotinletku
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kiitokset selventävistä vastauksista.
Moottori on mallia THD102KF ja laatikko taas MT647.
Katselinkin kuvia tuosta laatikon vaihdosta, mutta en älynnyt alkaa etsimään täältä foorumilta ketjua aiheesta. Lueskelin jutun aamulla pikaisesti läpi ja selvisihän sieltä pari asiaa lisää. Laatikossa on öljyputket paikallaan, mutta vesiputkia ei ole. Ne joutuu tekemään itse ja siinä onkin yksi ongelma lisää.
Eli mistähän nuo letkut pitäisi haaroittaa? Toisen letkun voisi saada tuossa kuvassa oikeassa reunassa, moottorin alta tulevasta putkesta. Se on toinen noista välijäähdyttäjän päästä tulevista putkista. Mutta entäs toinen sitten?
Ja nyt kun tähän vesiaiheeseen pääsin niin mihinköhän auton kaksi vesiletkua pitäisi liittää? Tässä uudessa padassa kun noita lähtöjä on jokunen..

Kävin aamulla tallilla askartelmassa, kierroslukumittarin anturi löytyi siitä missä Reddewil sen sanoi olevankin. Sain myös laatikon kiinnitettyä moottoriin, joten tältä paketti näyttää tällä hetkellä:
Kuva
Pakosarjasta on katkennut neljä pulttia kahdesta pytystä ja ne pitäisi saada jotenkin korjattua. Täytynee porata vanhat pois ja putsata kierteet. Ensi viikon alussa vien koneenkorvat hiekkapuhallettaviksi ja maalaukseen. Kun ne tulevat takaisin niin homma alkaa olla siinä tilanteessa, että pitäisi alkaa sovittamaan pakettia Sisun runkoon. Ehkäpä ensi viikonloppuna voisi päästä sovitushommaan :shock: ..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Öljynlauhduttimen vesiputket kuuluu mennä vesipumpun kautta siten että laatikossa käynyt vesi menee moottoriin termostaattikoteloa kohti. Siinä vesipumpun päällä ja alla on mahdollisesti haara sitä varten. otapa kuva koneen etupuolelta niin katotaan mihin laitetaan. Minulla on tuo lauhdutin koneen kyljessä öljypohjan vieressä. Rakensin itse sellaisen kytkentäputken vesipumppuun 54mm kupariputkesta. Tuo uudemman koneen vesipumppu ei passannu thd100 koneeseen joten heitin roskiin.
Öljynlauhduttimen vesiputket kannattaa laittaa ennen koneen asentamista. Joku 35mm kupari tai rosteriputki on hyvää mutta lauhduttimen liitin on sellainen painettava putki jonka päällä paksu o-rengas. Pitää kyllä vettä mutta täytyy kannakoida pomminvarmasti.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tässä olisi foto edestä päin:
Kuva
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tolla koneella sun sisu liikahtaa aikas mukavasti, tehoa piisaa.
Sulla on näköjään 2 lauhdutinta laatikolle. En tiedä onko tuo laatikon päällä oleva tarpeellinen sun käytössä, yhdelläkin pärjäät varmasti. Mutta jos haluat se kytkeä on se helpointa liittää moottorin
päällä näkyviin 2 vierekkäiseen liitäntää. Siitä otetaan yleensä hidastimen lauhduttimelle kierto.

Muistitko laittaa vaihteiston vetolevyn oikein päin, niin että asteikko tulee moottoriin päin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kyllä noi menohalut on varmaan ihan kohdillaan 8) ..
Tyhmä kysymys, missäs se toinen jäähdytin on :oops: ? Täytyykin tuumailla huomenna tallilla jos jäähdytyksen tekisi noilla moottorin päällä olevilla liitännöillä.

Vetolevy oli valmiina moottorissa kiinni, huomasin asteikon laatikkoa kiinnittäessäni.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Se toinen lauhdutin on siinä vesipumpun alla.
Siitä lähtevät metalliputket menevät ilmeisesti laatikolle tai ainakin pitäisi mennä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Kysymyksiä 23.06.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kattelinkin tuota kuvaa tarkemmin.
Laatikolle näyttäis olevankin vain yksi lauhdutin ja tuo toinen on ilmeisesti kytketty moottorin öljynkiertoon.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin