millaisia sähköjärjestelmiä???
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
millaisia sähköjärjestelmiä???
Eli miten olette toteuttaneet sähköjärjestelmiä käytännössä busseihin. Tarkoitus olisi voida agrekaatilla syöttää parkissa lisävirtaa Ajossa ehkä invertteristä ja tarpeen vaaties tolppasähkälle.. Mutta onko sitten vielä 12/24v järjestelmää huvikäyttöön? Eli mitä kannattais mille jännitteelle suunnitella?
Volvo b-57
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Kyllä noita kaikkia jänniteitä taitaa tarvita. Omaan autoon olen suunitellut seuraavaa:
230v: Ajossa otetaan jännite kahdelta hupiakulta n.1500w invertterin kautta. Kun päästään kiinni tolppasähköön invertteri tippuu automaattisesti pois käytöstä. Parkissa on myös käytössä Jantronicin akkulaturi. Tähän jänniteeseen tulee kytkettäväksi mm. televisio, mikroaaltouuni, akkulaturi ja ehkä osa valaistuksesta. Agrikaatti ei ole toistaiseksi suunnitelmassa mutta kyllähän senkin saa lisättyä jos tarve vaatii.
24v: Tällä jänniteellä ei ole oikeastaan muuta kuin auton omia järjestelmiä.
12v: Tämä jännite tulee joko jännitteenalentaja (24/12v) kautta tai sitten laitan moottorin kylkeen 12v laturin ja sille oman akun.Tuo oma laturi olisi parempi mutta työläämpi ja kalliimpi tehdä. Valaistus tulee suurimmaksi osaksi ledeillä koska niitä saa suoraan 12 volttisena. Sitten tulee tietysti vielä radio ja vahvistimet. Näitä 12v laitteita on helpompi löytää kaupoista ja ovat myös halvempia.
Autossa on siis erikseen kahdet akut:Käyttöakut ja hupiakut eli siis neljä akkua. Ne on erotettu toisistaan ja käyttöakuilla ei ole muuta käyttöä kuin auton omat sähköt.
Tuossahan tuo oma järjestelmä taitaa pääpiirteissään olla.
230v: Ajossa otetaan jännite kahdelta hupiakulta n.1500w invertterin kautta. Kun päästään kiinni tolppasähköön invertteri tippuu automaattisesti pois käytöstä. Parkissa on myös käytössä Jantronicin akkulaturi. Tähän jänniteeseen tulee kytkettäväksi mm. televisio, mikroaaltouuni, akkulaturi ja ehkä osa valaistuksesta. Agrikaatti ei ole toistaiseksi suunnitelmassa mutta kyllähän senkin saa lisättyä jos tarve vaatii.
24v: Tällä jänniteellä ei ole oikeastaan muuta kuin auton omia järjestelmiä.
12v: Tämä jännite tulee joko jännitteenalentaja (24/12v) kautta tai sitten laitan moottorin kylkeen 12v laturin ja sille oman akun.Tuo oma laturi olisi parempi mutta työläämpi ja kalliimpi tehdä. Valaistus tulee suurimmaksi osaksi ledeillä koska niitä saa suoraan 12 volttisena. Sitten tulee tietysti vielä radio ja vahvistimet. Näitä 12v laitteita on helpompi löytää kaupoista ja ovat myös halvempia.
Autossa on siis erikseen kahdet akut:Käyttöakut ja hupiakut eli siis neljä akkua. Ne on erotettu toisistaan ja käyttöakuilla ei ole muuta käyttöä kuin auton omat sähköt.
Tuossahan tuo oma järjestelmä taitaa pääpiirteissään olla.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1452
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Omassa olen käyttänyt alkuperäista 24V systeemiä. Autoradio on kytketty alentajalla. Ledejä olen kytkenyt 6 sarjaan etuvastuksella. Halogeeneja kytkenyt sarjaan 2x12V. Halogeenipolttimoita saa myös 24v ainakin venetarvikeliikkeestä. Hinta vain on yli 4€ kpl. Ledit vie muistaakseni 40mA sarja. Tunnelmavaloksi riittää hyvin yksikin sarja. Kaikki pumput on 24V. Samanlaiset 12V pumput olisi maksaneet uutena ihan saman. 12V tarvikkeita on kyllä karavaanikaupat ja marketit pullollaan. Tarjontaa on kyllä moninkertaisesti 24V verrattuna. IRJAlla on 24V taulutelevisio, oli löytynyt Keskiseltä. Aion kyllä pysyä 24V linjalla, enkä rakenna 12V rinnalle. Invertteri on 2 kW ja se on auton alkuperäinen. Akut kirjastoautossa tyypilliset 2 + 4. Laturi on auton alkuperainen ja vie täysillä ladattaessa yli 900W. Toisesta pistokkeesta saan autoon liiteettyä suoraan 220V.Tv Ari
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Noista Led hässäköistä sen verran että B9M on oikeilla linjoilla. Laitetaan 6 kpl 3.5V kynnysjännitteellä olevaa lediä sarjaan -> tulee noin 21V. Sitten 24V - 21V = 3V (kun ollaan parkissa) ja 28V-21V = 7V kun ollaan ajossa. Huomataan että tässä pitää tehdä regulaattori. lineaariregulaattori LM317 piiristä rakennettuna ja viritellään se antamaan 22V.
Silloin 22V - 21V = 1V
Virtaa ledille annetaan 20 mA (jos enemmän, tulee kellertävä valo ja vähemmän tulee sinertävä)
1V / 0.02A = 50 ohmia
1V * 0.02A = 20 mW
Jos kytkentä on Henen esimerkin mukainen 24V / 1000 = 24 mA ---> 24 mA *24V = 600 mW ja jotta vastus vähänkään kestää niin 1W vastus. Tarve 6 lediä niin saadaan 6 * 600 mW = 3.6W joka on melkoinen lämmitin. Eli ei näin kannata valaista. Yksittäinen merkkivalo voidaan periaatteessa hyväksyä.
Oma ratkaisu olisi 6 lediä sarjaan ja viimeisen ledin ja maatason väliin vakiovirta sinkki joka olisi potentiometrillä säädettävissä välille 3 mA -25 mA.
t. Jussi
Toisekseen mun autoon ei tule 12V järjestelmää muulla tavalla kuin hakkurilla. Silloin hyötysuhde on 90% ja hukkalämpöä ei juuri tule kuten lineaariregulaattorissa.
Silloin 22V - 21V = 1V
Virtaa ledille annetaan 20 mA (jos enemmän, tulee kellertävä valo ja vähemmän tulee sinertävä)
1V / 0.02A = 50 ohmia
1V * 0.02A = 20 mW
Jos kytkentä on Henen esimerkin mukainen 24V / 1000 = 24 mA ---> 24 mA *24V = 600 mW ja jotta vastus vähänkään kestää niin 1W vastus. Tarve 6 lediä niin saadaan 6 * 600 mW = 3.6W joka on melkoinen lämmitin. Eli ei näin kannata valaista. Yksittäinen merkkivalo voidaan periaatteessa hyväksyä.
Oma ratkaisu olisi 6 lediä sarjaan ja viimeisen ledin ja maatason väliin vakiovirta sinkki joka olisi potentiometrillä säädettävissä välille 3 mA -25 mA.
t. Jussi
Toisekseen mun autoon ei tule 12V järjestelmää muulla tavalla kuin hakkurilla. Silloin hyötysuhde on 90% ja hukkalämpöä ei juuri tule kuten lineaariregulaattorissa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
polttimoista
Tänään tuki savenmaan mainoslehti jossa mainostettiin 9-osaista ledisarjaa olisikohan ollut 39 euroa. 12-osainen 49 euroa. http://www.savenmaa.fi siellä myydään kaikenlaista roinaa
Tarkoititko että 1 kOhm etuvastus passaa tavalliseen lediin jolloin se käy 24V jännitteelle? onko tietoa minkä kokoinen vastus pitäis olla 12V systeemiin? Ite laittelin matkustamoon 8 kpl halogeeneja johon tilasin sunwindiltä 24V-10w G10 kantaiset polttimot. Ne oli kyllä kalliita, postikulujen kanssa 54 euroa satsi. Ekkana kokeilin Bilteman mittarivalopolttimoita mutta neljän tunnin käytöllä kuusi lamppua pimeni Niillä Bilteman lampuilla ei sitten tee yhtään mitään. Äärivaloista paloi polttimot muutaman ajon jälkeen ja kotona pienloistelamppuja kannoin pussillisen eikä yksikään syttynyt, kumma kyllä Osram vastaava syttyi
Joulun alla lisäilin 230v valaisimia ympäri autoa. Niistä on yllättävästi iloa kun talven hämärissä rappailee jotain
Niin meillähän on 230v tolppasähkö, invertteri 1500/1800w, 24v ja 12v sähköt omilla latureilla koneesta. Vielä on suunnitteilla automaattikytkin invertterin käyttöä varten mutta 10A tehonkesto arveluttaa. Pitäsikö tehä lämmityssähkölle oma syöttö ja omat töpsölit. Lämmitys on toistaiseksi vielä sähköpattereiden varassa.
Viime kesän kokemusten perusteella suosittelisin niille, jotka aikovat lisätä koneen kylkeen 12v laturin, hankkimaan 60-80A laturin mielellään uutena ja jos vaan mahdollista niin kahdella remmillä. Pari kertaa kävi nimittäin niin että kun laturi rupesi lataamaan täysin tyhjiä 280Ah akustoja, jonku matkaa ajettua lensi remmi bussin alta. Hiilet myös kulahti loppuun, pitäs vaihtaa ennen kevättä kunhan saan porattua hiilipitimen katkenneet ruuvit laturin rungosta...
Kaasua emme ole tarvinneet, jääkaappi ja hellakin pelaa 12V jännitteellä. Joku marisi ettei wallas liesi pelaa vuoristossa mutta ainakin meidään hellalla keitettiin 1,3km merenpinnasta ilman ongelmaa
Taitaa muuten nykybusseissa valaistus olla 230v invertterillä. Työmatkoilla on tullut silmäiltyä loisteputkia että tavallisia philips TLD 36w ovat
Tarkoititko että 1 kOhm etuvastus passaa tavalliseen lediin jolloin se käy 24V jännitteelle? onko tietoa minkä kokoinen vastus pitäis olla 12V systeemiin? Ite laittelin matkustamoon 8 kpl halogeeneja johon tilasin sunwindiltä 24V-10w G10 kantaiset polttimot. Ne oli kyllä kalliita, postikulujen kanssa 54 euroa satsi. Ekkana kokeilin Bilteman mittarivalopolttimoita mutta neljän tunnin käytöllä kuusi lamppua pimeni Niillä Bilteman lampuilla ei sitten tee yhtään mitään. Äärivaloista paloi polttimot muutaman ajon jälkeen ja kotona pienloistelamppuja kannoin pussillisen eikä yksikään syttynyt, kumma kyllä Osram vastaava syttyi
Joulun alla lisäilin 230v valaisimia ympäri autoa. Niistä on yllättävästi iloa kun talven hämärissä rappailee jotain
Niin meillähän on 230v tolppasähkö, invertteri 1500/1800w, 24v ja 12v sähköt omilla latureilla koneesta. Vielä on suunnitteilla automaattikytkin invertterin käyttöä varten mutta 10A tehonkesto arveluttaa. Pitäsikö tehä lämmityssähkölle oma syöttö ja omat töpsölit. Lämmitys on toistaiseksi vielä sähköpattereiden varassa.
Viime kesän kokemusten perusteella suosittelisin niille, jotka aikovat lisätä koneen kylkeen 12v laturin, hankkimaan 60-80A laturin mielellään uutena ja jos vaan mahdollista niin kahdella remmillä. Pari kertaa kävi nimittäin niin että kun laturi rupesi lataamaan täysin tyhjiä 280Ah akustoja, jonku matkaa ajettua lensi remmi bussin alta. Hiilet myös kulahti loppuun, pitäs vaihtaa ennen kevättä kunhan saan porattua hiilipitimen katkenneet ruuvit laturin rungosta...
Kaasua emme ole tarvinneet, jääkaappi ja hellakin pelaa 12V jännitteellä. Joku marisi ettei wallas liesi pelaa vuoristossa mutta ainakin meidään hellalla keitettiin 1,3km merenpinnasta ilman ongelmaa
Taitaa muuten nykybusseissa valaistus olla 230v invertterillä. Työmatkoilla on tullut silmäiltyä loisteputkia että tavallisia philips TLD 36w ovat
Tulevaisuus on sähköinen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1452
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Omassa 6 lediä on sarjassa ja etuvastuksena 1W/n. 690 Ohm ja virrankulutus oli n. 40mA/24V. Jos 12V niin 4lediä ja vastus 1W/n. 290Ohm. Työkaveri mittasi eri vastuksilla tasavirralla ja otti huomioon juuri latausvirran ajaessa. Hyvin on toiminut tähän asti eikä valon väri muutu vaikka käynnistää auton. Ledin määrät muistan mutta Ohmiluku voi heittää (pitäisi aina muistaa merkitä muistiin).
Kylähulluista yhdellä rakentajalla oli ledeistä kattolamppu ja kyselin etuvastuksen kokoa. Ei ollut mitään vastusta ja volttien mukaan asentanut sarjaan. Pelannut jo vuosia yhdenkään lampun palamatta, että se siitä etuvastuksen pakollisuudesta??????.
Ledejähän saa sähkoliikevaraosista. Omat hommasin Teknolta Kokkolasta ja Spelektroniikalta Oulusta laskettelureissulla. Hyvin loytyy speksejä nettisivulta. http://www.spelektroniikka.fi/
Generaattorin meinaan vielä hankkia ja ehtona on kaukokäynnistysmahdollisuus ja teho +2000W.
Tv Ari
Kylähulluista yhdellä rakentajalla oli ledeistä kattolamppu ja kyselin etuvastuksen kokoa. Ei ollut mitään vastusta ja volttien mukaan asentanut sarjaan. Pelannut jo vuosia yhdenkään lampun palamatta, että se siitä etuvastuksen pakollisuudesta??????.
Ledejähän saa sähkoliikevaraosista. Omat hommasin Teknolta Kokkolasta ja Spelektroniikalta Oulusta laskettelureissulla. Hyvin loytyy speksejä nettisivulta. http://www.spelektroniikka.fi/
Generaattorin meinaan vielä hankkia ja ehtona on kaukokäynnistysmahdollisuus ja teho +2000W.
Tv Ari
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1452
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Yleisvalaistukseen riittää varmasti mainiosti. Siivoukseen ja lukemiseen tarvitaan sitten halogeenejä tai loisteputkivaloja. Todennäköisesti virtaa vie monininkertaisesti itse rakennettuun systeemin verrattuna, mutta se ei ole minkään ongelma. Joulun jälkeisestä loppuunmyynnistä sarjoja voi saada puoli-ilmaiseksi. Pohjantähti/Mika ja Leena, maksoi sarjasta vähemmän kuin minä kahdesta ledistä. Ite varmaan kyllästyisin sarjan "joulufiilikseen".maantieristeilijä kirjoitti:Mitenkähän vaikka tuollainen 50 ledin setti riittäisi valaisemaan bussia?? itellä on asunto-osa 8m pitkä. Vai pitäiskö olla vielä muuta valoa Valon lähdettä? Eihän se tietenkään mikään leikkaus-sali tarvitse olla
Sarjoissa ei näitä linssejä ole.Hene kirjoitti:Nämä ledit vaativat linssin, pelkkä valolähde kun on puikkohitsauskipinän näköinen kirkas piste
Jokainen tekee kumminkin niinkuin haluaa ja se tässä rakentamisessa juuri parasta onkin. Tv Ari
- Acer65
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
- Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
- Viesti:
LED-valaistus on myös täällä suunnitteilla.
eBay.com-nettihuutokaupan välityksellä on 5mm kirkasledejä tullut hommattua.
Myös kromisia asennuskauluksia on just tulollansa parisataa.....
Hinnat on olleet todella harrastajaystävällisiä
eBay'stä on kyllä kaikkee muutakin tullut hommattua esim. Leyland Leopard tehtaan korjaamokäsikirjamappi........
eBay.com-nettihuutokaupan välityksellä on 5mm kirkasledejä tullut hommattua.
Myös kromisia asennuskauluksia on just tulollansa parisataa.....
Hinnat on olleet todella harrastajaystävällisiä
eBay'stä on kyllä kaikkee muutakin tullut hommattua esim. Leyland Leopard tehtaan korjaamokäsikirjamappi........
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
http://www.bebek.fi myy sellaisia "liittimiä" noille ledeille. Ei tartte kolvata suoraan piuhoja lediin kiinni. Helpottaa asennusta ja ledin vaihtia kummasti. Hinta tais olla 50c/kpl.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1452
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Oman mallin mukaan 24V Kuusi 5mm valkoista lediä 3,5V(+ kaulukset) yksi vastus n690 Ohmia. Virran puolelta (+) ensin vastus sitten johto ledin pitempään kantaan ja lyhyemmästä kannasta johto seuraavan ledin pitempään jne. kuudennen ledin lyhyemmästä kannasta johto maa (-) johtoon. Katkaisija käy mihin väliin vain. Lopullisessa asennuksessa sulake ihan ensimmäiseksi. Vaneeriin 8mm reijät kaulukset kiinni ja ledit. Juottaa kiinni tai laitta liittimillä. Vanerissa helppo kokeilla liitosia ja kiinnitää kokeilua varten autoon. Näkee miten valaisee. Tv AriBussiton kirjoitti:No nyt jos te jotka olette jo tehneet led-valoja autoihin voisitte neuvoa tällästä tavallista rakentajaa noihin led-valojen saloihin elikkäs selkokielellä ja mielellään jonkin näkösellä piirustuksella varustettuna et ei palais koko vehe tai joutus kaivaa kynttilöitä esille