Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
No niin, nyt on kaupat tehty ja aihio seisoo tuossa kadunvarressa odottaen uutta elämäänsä.
Aihiona on siis Scania 113K -89 Delta Superstar korilla. Ei tullut volvoa eikä lahtelaista, näin se vain mieli muuttuu... mutta asiallisen oloinen peli on kyseessä. Galleriaan tulee kuvia kun ehtii niitä ottamaan... Varusteita on joka lähtöön mutta valitettavasti vain puolet niistä toimii. Mutta ne joutaakin pihalle.
Ja nyt ois myynnissä hyviä penkkejä! Niissä on muuten pikkupöydät selkänojassa jos joku niitä kaipailee.
Kaikki neuvot ja vinkit otetaan ilolla vastaan Tarkoitus on tehdä 1+8 matkailuauto.
Aihiona on siis Scania 113K -89 Delta Superstar korilla. Ei tullut volvoa eikä lahtelaista, näin se vain mieli muuttuu... mutta asiallisen oloinen peli on kyseessä. Galleriaan tulee kuvia kun ehtii niitä ottamaan... Varusteita on joka lähtöön mutta valitettavasti vain puolet niistä toimii. Mutta ne joutaakin pihalle.
Ja nyt ois myynnissä hyviä penkkejä! Niissä on muuten pikkupöydät selkänojassa jos joku niitä kaipailee.
Kaikki neuvot ja vinkit otetaan ilolla vastaan Tarkoitus on tehdä 1+8 matkailuauto.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Tuostahan saa tehtyä melkoisen matkailuauton. Onneksi olkoon, rahahuolet ovat sullakin ohitse (sitä ei ole jatkossa koskaan)
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Onnittelut täältäkin Ei muutakun tsemppiä rakenteluun
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Tuosta on hyvä alkaa. Onnea projektiin!
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Ai ai, kateellisen onnittelut!
Superstaarissa riittää korkeutta sisällä kun laskee lattiaa.
Itsellä kävi joskus myös mielessä että ei olis mahdotonta tehä jonkinmoista makuutilaa tavaratilaan kun korkeutta alkais tollasessa jo olemaan...
Superstaarissa riittää korkeutta sisällä kun laskee lattiaa.
Itsellä kävi joskus myös mielessä että ei olis mahdotonta tehä jonkinmoista makuutilaa tavaratilaan kun korkeutta alkais tollasessa jo olemaan...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Lattiaa en taida laskea kuin WC:n kohdalta, käytävällä on korkeutta 190 cm ja se kyllä hyvin riittää. Hattuhyllyt taitaa lähteä pois niin se tuo mukavasti avaruutta sisätiloihin. Lattiarakennehan olisi kyllä euroopan helpoin madallettava kun kantava rakenne menee keskikäytävän kanssa samassa linjassa. Meidän käytössä tarvitaan kuitenkin suuret tavaratilat ja niitä tuossa riittää. Ei tarvitse rakennella peräkoppeja
Ja koirallekkin on oma koppi, nimittäin alkuperäinen kuljettajan nukkumatila
Ja koirallekkin on oma koppi, nimittäin alkuperäinen kuljettajan nukkumatila
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Ompa hyvinkin Onko vekottimesta jotain kerrottavaa/sisäpiirin tietoja?B9M kirjoitti:Onko projekti tällainen Tv. Ari
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Ei ole mitään sisäpiirin tietoa. Käsitykseni mukaan suolaamattomilla teillä kulkeneet on huomattavasti parempia alustaltaan= lapin autot. Googlettamalla löytyi tuo yksilö. Rekisterikilpeä googlettamalla ei löytynyt mitään miltään bussifoorumilta. Olisiko kyseinen yksilö ollut koko ikänsä pohjoisessa ja se on mielestäni vain hyvä asia tv. Arihaaveilija kirjoitti:Ompa hyvinkin Onko vekottimesta jotain kerrottavaa/sisäpiirin tietoja?B9M kirjoitti:Onko projekti tällainen Tv. Ari
#048
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
On se ollut, alunperin ostettu Kutilan liikenteelle Rovaniemelle ja tämä Guttorm oli ostanut sen n.3 vuotta sitten itselleen Karigasniemelle. Alustasta ei ole vielä ainakaan löytynyt mitään isompaa pommia, taka-akselin etupuoliset korirakenteet oli jo korjattu. En tiedä onko siinä sitten muita pahoja paikkoja... ulkopuoliset pellit on minusta ikäisekseen ihan ok kunnossa.B9M kirjoitti:Ei ole mitään sisäpiirin tietoa. Käsitykseni mukaan suolaamattomilla teillä kulkeneet on huomattavasti parempia alustaltaan= lapin autot. Googlettamalla löytyi tuo yksilö. Rekisterikilpeä googlettamalla ei löytynyt mitään miltään bussifoorumilta. Olisiko kyseinen yksilö ollut koko ikänsä pohjoisessa ja senon mielestäni vain hyvä asia tv. Arihaaveilija kirjoitti:Ompa hyvinkin Onko vekottimesta jotain kerrottavaa/sisäpiirin tietoja?B9M kirjoitti:Onko projekti tällainen Tv. Ari
Yhden lasin sisällä on jonkun verran vettä ja huolettaa että pakkanen sen rikkoo, onko pelko aiheellinen? Mitähän hintaluokkaa mahtaa olla uusi lasi? Se jää kyllä kalusteiden taakse joten huurun ja veden takia sitä ei tarvitsisi vaihtaa jos vain pysyy ehjänä.
Sisältä oli vain todella pölyinen, pitää vielä tutkia vähän seinärakenteita ettei ois päässyt sieniviljelmä kasvamaan. Vaimo on sivuammatiltaan homekoira niin sanoi jotain haistavansa
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Kannattaa laseja kysellä näistä paikoista, esim. Heikkilä tai Savon keskuspurkaamosta
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Nyt galleriassa muutama kuvakin
Nyt rakennuspaikkakin on selvinnyt, vein sen erään traktoripajan pihalle jossa sitä saa rakentaa vaikka yötä päivää. Nyt sitten vain hihat heilumaan...
Nyt rakennuspaikkakin on selvinnyt, vein sen erään traktoripajan pihalle jossa sitä saa rakentaa vaikka yötä päivää. Nyt sitten vain hihat heilumaan...
- otto
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
- Truck: Scania DS11
- Location: säynätsalo
- Member id: 59
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
ei muuta kuin tsemppiä aihio näyttää hyvältä
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Kirjoitellaanpa vaihteeksi missä projekti on menossa...
Sisusta on purettu ja penkit kannettu pihalle, osa jo myytykkin toiselle harrastajalle. Tsemppiä vain sinnekkin rakenteluun!
Vessan paikan siirsin takaa keskelle, laskin myös sen lattiaa ehkä noin 10cm keskikäytävää alemmas. Nyt mahtuu tällainen 193cm mies seisoon selkä suorana vessassa
Levensin myös keittiön kohdalta käytävää niin ettei varpaat iske sokkeliin kun soppaa keittelee. Toisen puolen sängynrungot on myös tehty ja niitä parasta aikaa verhoilen. Väliseiniksi tuli ostettua hieman liian hentoista (12mm koivuvaneri) materiaalia niin tein sitten kertopuusta sängyille rungot. Vessan seiniin pitää hakea hieman paksumpaa tavaraa, 16mm tai jopa paksumpaa. Lattiaan tuli laivankansiparketti (muovinen kylläkin) ja seiniin uusi neulahuopa.
Paljon on tullut jo opittua kantapään kautta ja sama meininki varmasti jatkuu. Mutta siinähän tuota oppii! Illat meinaa vain olla jo niin pimeitä että työaika autossa jää viikonloppuihin. Onneksi pystyy kotona tallissa rakenteleen osia joita ei tarvitse kuin iskeä paikoilleen. Oman haasteensa antaa tuo 3-vuotias apumies jolla into on kova mutta taidot vielä hiukan puutteelliset... Noh, tekemällä oppii ja kyllä iskä korjaa
Kuviakin pitäisi muistaa ottaa ja laittaa näytille...
Sisusta on purettu ja penkit kannettu pihalle, osa jo myytykkin toiselle harrastajalle. Tsemppiä vain sinnekkin rakenteluun!
Vessan paikan siirsin takaa keskelle, laskin myös sen lattiaa ehkä noin 10cm keskikäytävää alemmas. Nyt mahtuu tällainen 193cm mies seisoon selkä suorana vessassa
Levensin myös keittiön kohdalta käytävää niin ettei varpaat iske sokkeliin kun soppaa keittelee. Toisen puolen sängynrungot on myös tehty ja niitä parasta aikaa verhoilen. Väliseiniksi tuli ostettua hieman liian hentoista (12mm koivuvaneri) materiaalia niin tein sitten kertopuusta sängyille rungot. Vessan seiniin pitää hakea hieman paksumpaa tavaraa, 16mm tai jopa paksumpaa. Lattiaan tuli laivankansiparketti (muovinen kylläkin) ja seiniin uusi neulahuopa.
Paljon on tullut jo opittua kantapään kautta ja sama meininki varmasti jatkuu. Mutta siinähän tuota oppii! Illat meinaa vain olla jo niin pimeitä että työaika autossa jää viikonloppuihin. Onneksi pystyy kotona tallissa rakenteleen osia joita ei tarvitse kuin iskeä paikoilleen. Oman haasteensa antaa tuo 3-vuotias apumies jolla into on kova mutta taidot vielä hiukan puutteelliset... Noh, tekemällä oppii ja kyllä iskä korjaa
Kuviakin pitäisi muistaa ottaa ja laittaa näytille...
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Nyt on auto huollettu ja ensi viikolla pitäisi muutoskatsastaa!
Auto oli kunnossa, mitään piilevää vikaa ei löytynyt. Arvatkaa vain helpottiko! Scanian runkopalkitkin oli ihan kunnossa, ja ei ole tiedossa muitakaan hitsaushommia.
Huollossa tehtiin seuraavat:
- moottoriöljyt + suodatin
- polttoainesuodattimet
- vaihdelaatikon öljyt
- peräöljyt
- Ilmankuivaimen huolto ja uudet ryynit
- Alustan rasvaus ja rasvarin täyttö (oikea olkatappi ja kardaani pitää rasvata käsin, nytpä nekin tiedetään)
- muiden nesteiden tarkastus
Ja lopuksi ajettiin jarrukäyrät katsastusta varten. Jossain vaiheessa etuhihnat pitää uusia mutta näillä kilometreillä siihen saattaa mennä vielä vuosia.
Mutta sitten yksi kysymys, jouduin laittamaan etulämppärille menevään lämmitysputkeen uuden letkun jolloin joutui käyttämään melkein kaikki nesteet pihalla. Nyt on ongelmana että lämpöä ei tule, varsinkaan tuulilasille. Epäilen että ilmaa on edelleen reilusti järjestelmässä mutta en löytänyt kuin kolme ilmaruuvia, kaksi auton takaa matkustamon pattereista ja yhden kuljettajan jalkatilasta. Onko niitä vielä jossain muualla? Auto ei meinaa muutenkaan lämmetä tarpeeksi vaikka ei ole ollut edes kovia pakkasia (meilläpäin kovat pakkaset on yli -20 ) Vaikka ajaa 10 km lenkin tai käyttää tyhjänä niin termari ei edes aukea -> kestää liian kauan että sisältä saa auton lämpimäksi. Pahvit on syylärissä vaikakaan ei sillä mitää merkitystä ole jos termari ei aukea.
Auto oli kunnossa, mitään piilevää vikaa ei löytynyt. Arvatkaa vain helpottiko! Scanian runkopalkitkin oli ihan kunnossa, ja ei ole tiedossa muitakaan hitsaushommia.
Huollossa tehtiin seuraavat:
- moottoriöljyt + suodatin
- polttoainesuodattimet
- vaihdelaatikon öljyt
- peräöljyt
- Ilmankuivaimen huolto ja uudet ryynit
- Alustan rasvaus ja rasvarin täyttö (oikea olkatappi ja kardaani pitää rasvata käsin, nytpä nekin tiedetään)
- muiden nesteiden tarkastus
Ja lopuksi ajettiin jarrukäyrät katsastusta varten. Jossain vaiheessa etuhihnat pitää uusia mutta näillä kilometreillä siihen saattaa mennä vielä vuosia.
Mutta sitten yksi kysymys, jouduin laittamaan etulämppärille menevään lämmitysputkeen uuden letkun jolloin joutui käyttämään melkein kaikki nesteet pihalla. Nyt on ongelmana että lämpöä ei tule, varsinkaan tuulilasille. Epäilen että ilmaa on edelleen reilusti järjestelmässä mutta en löytänyt kuin kolme ilmaruuvia, kaksi auton takaa matkustamon pattereista ja yhden kuljettajan jalkatilasta. Onko niitä vielä jossain muualla? Auto ei meinaa muutenkaan lämmetä tarpeeksi vaikka ei ole ollut edes kovia pakkasia (meilläpäin kovat pakkaset on yli -20 ) Vaikka ajaa 10 km lenkin tai käyttää tyhjänä niin termari ei edes aukea -> kestää liian kauan että sisältä saa auton lämpimäksi. Pahvit on syylärissä vaikakaan ei sillä mitää merkitystä ole jos termari ei aukea.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Ootko koittanu webastolla, saatko sillä lämpimäksi? Luulen että 0-kelin jälkeen moottorin hukkalämmöllä ei ihmeitä tehä, mutta webaston 23kW alkaa auttamaan. Ilmausruuveja olen itse löytänyt kuskin penkin alta lämppäristä, kojetaulun alta ja kaksi matkustamon pattereissa... Mutta sen huomasin että systeemi imee sisäänsä ilmaa jos ei ole lämmin ja paineistunut kun ilmaruuvin avaa, kiertovesipumpun pitää myös pyöriä. Mulla rutisee ilmaa vieläkin kun pumpun laittaa pyörimään mutta hetken loristuaan hiljenee. Laskin webaston kautta 10l pois ja laitoin raakaa glykolia tilalle 10l jotta sain vähän jäykempää nestettä.
Olikos sulla muuten sitä putkikaaviota? -> http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2543
Olikos sulla muuten sitä putkikaaviota? -> http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2543
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Tuo neste ei taida glykoolia lisäämällä juurikaan "jäykentyä". Käy ennemminkin niinkuin täällä taidettiin aiemminkin aiheesta jo keskustella, että kovalla pakkasella kylmä vahva seos vuotaa helpommin ulos liitoksista kuin miedompi. Johtuu pintajännityksestä, molekyylirakenteesta tai jostain muusta hienosta syystä. Samaten lämmönsiirtokyky heikkenee, eli kesäkuumalla kannattaisi olla pelkkää vettä, jos on ongelmia lämpöjen kanssa.Reddewil kirjoitti:Ootko koittanu webastolla, saatko sillä lämpimäksi? Luulen että 0-kelin jälkeen moottorin hukkalämmöllä ei ihmeitä tehä, mutta webaston 23kW alkaa auttamaan. Ilmausruuveja olen itse löytänyt kuskin penkin alta lämppäristä, kojetaulun alta ja kaksi matkustamon pattereissa... Mutta sen huomasin että systeemi imee sisäänsä ilmaa jos ei ole lämmin ja paineistunut kun ilmaruuvin avaa, kiertovesipumpun pitää myös pyöriä. Mulla rutisee ilmaa vieläkin kun pumpun laittaa pyörimään mutta hetken loristuaan hiljenee. Laskin webaston kautta 10l pois ja laitoin raakaa glykolia tilalle 10l jotta sain vähän jäykempää nestettä.
Olikos sulla muuten sitä putkikaaviota? -> http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2543
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Niin no jäykällä tarkoitin sitä että kun edellinen litku kesti nipin napin -10c niin nyt 10l:n vaihdolla raakaan kestää ehkä -20c mitä mittailin. Meinas alkaa mennä kohmeeseen niin oli pakko saada pakkasen kestävyyttä lisää. Se on totta että liian raaka ei johda lämpöä niin hyvin ja on kai vettä ohuempaa... Pelkkää vettä en suosi korroosiojuttujen takia.Pilotti kirjoitti:Tuo neste ei taida glykoolia lisäämällä juurikaan "jäykentyä". Käy ennemminkin niinkuin täällä taidettiin aiemminkin aiheesta jo keskustella, että kovalla pakkasella kylmä vahva seos vuotaa helpommin ulos liitoksista kuin miedompi. Johtuu pintajännityksestä, molekyylirakenteesta tai jostain muusta hienosta syystä. Samaten lämmönsiirtokyky heikkenee, eli kesäkuumalla kannattaisi olla pelkkää vettä, jos on ongelmia lämpöjen kanssa.Reddewil kirjoitti:Ootko koittanu webastolla, saatko sillä lämpimäksi? Luulen että 0-kelin jälkeen moottorin hukkalämmöllä ei ihmeitä tehä, mutta webaston 23kW alkaa auttamaan. Ilmausruuveja olen itse löytänyt kuskin penkin alta lämppäristä, kojetaulun alta ja kaksi matkustamon pattereissa... Mutta sen huomasin että systeemi imee sisäänsä ilmaa jos ei ole lämmin ja paineistunut kun ilmaruuvin avaa, kiertovesipumpun pitää myös pyöriä. Mulla rutisee ilmaa vieläkin kun pumpun laittaa pyörimään mutta hetken loristuaan hiljenee. Laskin webaston kautta 10l pois ja laitoin raakaa glykolia tilalle 10l jotta sain vähän jäykempää nestettä.
Olikos sulla muuten sitä putkikaaviota? -> http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2543
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
ei saa 11-litrasta scaniaa jollain 10km lenkillä lämpenemään muuten kuin ajamalla käsijarru päällä
se vain on kyseisen koneen ominaisuus, ei siis parane millään termostaatin vaihdolla. kone pääsee liian helpolla bussihommissa. lohkon jäähdytyskyky sietää reilusti yli 400hv jatkuvan tehon keittämättä, ja me lupsuttelemme keskimäärin 50-100 hevosella tuolla tiellä..
paukkupakkasilla ajoi mielellään volvolla, kone kävi kuumana ja antoi lämpöä scaniaan tuli aavistus lämmintä kun lukitsi automaatin pikkuvaihteelle ja huudatti 2300r/min pysäkin välit.. itse en ilennyt, mutta kolleegat kyllä
se vain on kyseisen koneen ominaisuus, ei siis parane millään termostaatin vaihdolla. kone pääsee liian helpolla bussihommissa. lohkon jäähdytyskyky sietää reilusti yli 400hv jatkuvan tehon keittämättä, ja me lupsuttelemme keskimäärin 50-100 hevosella tuolla tiellä..
paukkupakkasilla ajoi mielellään volvolla, kone kävi kuumana ja antoi lämpöä scaniaan tuli aavistus lämmintä kun lukitsi automaatin pikkuvaihteelle ja huudatti 2300r/min pysäkin välit.. itse en ilennyt, mutta kolleegat kyllä
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Tästä samaa mieltä vankasti Oman kokemukseni mukaan matka-ajossa kyllä 8l Scanian kone alkaa antaa lämmintä, mutta pikkuajossa ja tyhjäkynnillä ei ilman Webastoa lämmintä kertakaikkiaan riitä. Webasto taas lämmittää todella nopeasti.Reddewil kirjoitti:Ootko koittanu webastolla, saatko sillä lämpimäksi? Luulen että 0-kelin jälkeen moottorin hukkalämmöllä ei ihmeitä tehä, mutta webaston 23kW alkaa auttamaan.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
On yritetty myös webaston kanssa mutta minusta ei vaikuta juuri millään tavalla. Webasto käy kyllä mutta paljonko se tuottaa lämpöä, en tiedä. Webastolla lämpeni aikaisemmin nopeasti mutta tuon putkenvaihdon jälkeen ei enään. Eli täytyy johtua siitä että neste ei kierrä kunnolla, kiertovesipumppu kyllä hurisee joten sitä en ainakaan ensimmäisenä epäile. Eli jatketaan ilmailua ja katsotaan paraneeko tilanneJoe Cool kirjoitti:Tästä samaa mieltä vankasti Oman kokemukseni mukaan matka-ajossa kyllä 8l Scanian kone alkaa antaa lämmintä, mutta pikkuajossa ja tyhjäkynnillä ei ilman Webastoa lämmintä kertakaikkiaan riitä. Webasto taas lämmittää todella nopeasti.Reddewil kirjoitti:Ootko koittanu webastolla, saatko sillä lämpimäksi? Luulen että 0-kelin jälkeen moottorin hukkalämmöllä ei ihmeitä tehä, mutta webaston 23kW alkaa auttamaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Kyllä toi webasto lämpöä tuottaa ja aika äkkiä, ainakin mulla noissa volvoissa joissa on 30kw-webasto
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Ei se vesi nyt kierrä vissiin koska kone lämmittää vettä varmasti ja saman tekee webasto niin ei siihen jää muuta jäljelle kuin se ettei vesi kierrä. Ilmaa tai sitten tukos.
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Juu, eihän siihen muita syitä ole. Tukos tuskin tulee kyseeseen, jos ennen remppaa lämmitti. Vettä ja glykolia vaan lisää systeemiin. Minullakin kävi niin, että ensimmäisellä täytöllä sain menemään noin 30L ja lämmitti hetken, sitten loppui lämpö ja on vaan joutunut lisäämään nestettä, nyt on pantu noin 70 litraa yhteensä ja nyt alkaa lämmittää paremmin Vieläkin on ilmaa jonkin verran.Jone kirjoitti:kone lämmittää vettä varmasti ja saman tekee webasto niin ei siihen jää muuta jäljelle kuin se ettei vesi kierrä. Ilmaa tai sitten tukos.
Minulla vettä on aina ja aina vaan mahtunut lisää, ilmaillut olen tosi vähän. Sitten kun ei enää pysty veden kierrätyksen jälkeen lisäämään, kannattanee vasta alkaa ilmailu, ensin vaan tavaraa säiliöön niin kauan kuin menee...