Projekti slide-outin kera
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Projekti slide-outin kera
Morjesta,
tässä on foorumia tullut luettua reippaasti yli vuoden ja lomautuksen alkuun on enää yksi kokonainen työpäivä, joten kohta on aikaa aloittaa projekti. Rahoitus onkin sitten jo oma lukunsa. Mutta kun saisi ensin auton hommattua, pääsisi purkutöihin ja mittailemaan ja suunnittelemaan. Muutama vaihtoehto on, joita pitäisi käydä katsomassa. Lisäksi laitoin Osto/Myynti-osastolle juuri äsken ilmoituksen bussin ostamisesta (vink-vink).
Projektin tarkoitus on saada kohtalaisen "perinteinen" matkailuauto, joita täällä foorumilla on nähty. Eli edessä matkustamo, keskellä keittiö, sitten sauna/suihku/WC ja makuupaikat. Lisäksi amerikanihmeitä töllistellessä on slide-outit alkanut siinä määrin syyhyttämään että sellaista pitäisi vielä autoon saada. Ajatus on että pysähdyksissä matkustamoon saisi lisätilaa molemmin puolin ulkonevilla tiloilla.
Saa nyt nähdä mihin tässä päätyy, mutta tämänsuuntaisia haaveita olisi tarkoitus päästä toteuttamaan.
- j0ri =)
tässä on foorumia tullut luettua reippaasti yli vuoden ja lomautuksen alkuun on enää yksi kokonainen työpäivä, joten kohta on aikaa aloittaa projekti. Rahoitus onkin sitten jo oma lukunsa. Mutta kun saisi ensin auton hommattua, pääsisi purkutöihin ja mittailemaan ja suunnittelemaan. Muutama vaihtoehto on, joita pitäisi käydä katsomassa. Lisäksi laitoin Osto/Myynti-osastolle juuri äsken ilmoituksen bussin ostamisesta (vink-vink).
Projektin tarkoitus on saada kohtalaisen "perinteinen" matkailuauto, joita täällä foorumilla on nähty. Eli edessä matkustamo, keskellä keittiö, sitten sauna/suihku/WC ja makuupaikat. Lisäksi amerikanihmeitä töllistellessä on slide-outit alkanut siinä määrin syyhyttämään että sellaista pitäisi vielä autoon saada. Ajatus on että pysähdyksissä matkustamoon saisi lisätilaa molemmin puolin ulkonevilla tiloilla.
Saa nyt nähdä mihin tässä päätyy, mutta tämänsuuntaisia haaveita olisi tarkoitus päästä toteuttamaan.
- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta
Tässä slide-outissa on varmaan merkittävää, tehdäänkö se rautakehikkoautoon vai alumiiniautoon, kumpaa osaa hitsailla ja pelkääkö sitä ruostetta Myös alustan rungolla on merkitystä, runkopalkein varustettu alusta varmaan pitää olla, ei taida onnistua itsekantavaan koriin? Periaatteessa rungollisen alustan päällä voi olla vaikka Peppi Pitkätossun Huvilinna (lainaus yhdeltä hullulta ) eikä siinä pitäisi olla mitään sanomista kellään
Lähtisin etsimään Volvoa tai Scaniaa 80 luvulta Scaniassa on kyllä yleensä takamoottori joten sen olemassaolo estää/vaikeuttaa autotallien ja saunojen rakentamista takaosaan. Toisaalta vanhemmat kaniat on keulakoneella ja niitä saa halvalla. Melu korvan juuressa on yksilöllinen asia ja ainahan voi äänieristää. Volvon mahuri on monessa suhteessa helpompi kulkurin alusta. Takamoottori on kuskille hiljainen muttei perällä nukkujalle todellakaan Toisaalta punkat olisi parasta olla auton keskivaiheilla jossa ajon aikana on paras kyyti Niin ja satasta olis mukava päästellä, oliko D1 korttia...
Kylläpä taas innostaa kun suunnitellaan riittävän suurta projektia Yleensä kaikkea ei voi saada joten vähän jäitäkin hattuun sekä periaatteeksi se että tämä sopii sinulle ja sinun autohan siitä tulee Ja kaikkeen menee viisinkertainen aika sekä kaksinkertainen raha suunniteltuun nähden
Tässä slide-outissa on varmaan merkittävää, tehdäänkö se rautakehikkoautoon vai alumiiniautoon, kumpaa osaa hitsailla ja pelkääkö sitä ruostetta Myös alustan rungolla on merkitystä, runkopalkein varustettu alusta varmaan pitää olla, ei taida onnistua itsekantavaan koriin? Periaatteessa rungollisen alustan päällä voi olla vaikka Peppi Pitkätossun Huvilinna (lainaus yhdeltä hullulta ) eikä siinä pitäisi olla mitään sanomista kellään
Lähtisin etsimään Volvoa tai Scaniaa 80 luvulta Scaniassa on kyllä yleensä takamoottori joten sen olemassaolo estää/vaikeuttaa autotallien ja saunojen rakentamista takaosaan. Toisaalta vanhemmat kaniat on keulakoneella ja niitä saa halvalla. Melu korvan juuressa on yksilöllinen asia ja ainahan voi äänieristää. Volvon mahuri on monessa suhteessa helpompi kulkurin alusta. Takamoottori on kuskille hiljainen muttei perällä nukkujalle todellakaan Toisaalta punkat olisi parasta olla auton keskivaiheilla jossa ajon aikana on paras kyyti Niin ja satasta olis mukava päästellä, oliko D1 korttia...
Kylläpä taas innostaa kun suunnitellaan riittävän suurta projektia Yleensä kaikkea ei voi saada joten vähän jäitäkin hattuun sekä periaatteeksi se että tämä sopii sinulle ja sinun autohan siitä tulee Ja kaikkeen menee viisinkertainen aika sekä kaksinkertainen raha suunniteltuun nähden
Tulevaisuus on sähköinen
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Raha- ja aikalaskelmia on tullut pyöriteltyä ja kyllä niitä molempia tulee palamaan järkyttäviä määriä. Mutta sikäli tässä on asiat hyvin, että perheen "päättävältä elimeltä" on jo saatu hyväksyntä (n. 1½ vuoden ruikuttamistyön tuloksena ).
Itse en juuri osaa hitsata, vielä , mutta kyllä muutama pätevä kaveri löytyy, joten alumiinin hitsauskaan ei tuota ongelmia.
Olin kuvitellut, että itsekantava kori ei tuota ongelmia slide-outin kanssa.. Miten itsekantava kori on alustaan kiinnitetty? Entä mitkä autot ovat runkopalkillisia?
Onko linkkejä antaa kuviin, joissa olisi nähtävänä runkopalkillista alustaa?
Niin, eikös itsekantava kori ole sellainen, jonka alustassa on ne kaksi rinnakkaista jämerämpää palkkia miltei koko auton mitalta (vrt. kuorma-auton alusta)?
Itselläni on kyllä paha tapa suunnitella hirveästi hienoja asioita. Paljon on näitäkin asioita ajatuksissa sumplittu ja pilvilinnoja rakennettu. Jahka jotain konkreettista saa hyppysiin, niin voihan se olla että alkaa pilvilinnojen muurit murtumaan.. Mutta täytyy vaan yrittää jakaa asioita järkeviin kokonaisuuksiin ja askel kerrallaan pyrkiä kohti unelmia.
- j0ri =)
Itse en juuri osaa hitsata, vielä , mutta kyllä muutama pätevä kaveri löytyy, joten alumiinin hitsauskaan ei tuota ongelmia.
Olin kuvitellut, että itsekantava kori ei tuota ongelmia slide-outin kanssa.. Miten itsekantava kori on alustaan kiinnitetty? Entä mitkä autot ovat runkopalkillisia?
Onko linkkejä antaa kuviin, joissa olisi nähtävänä runkopalkillista alustaa?
Niin, eikös itsekantava kori ole sellainen, jonka alustassa on ne kaksi rinnakkaista jämerämpää palkkia miltei koko auton mitalta (vrt. kuorma-auton alusta)?
Itselläni on kyllä paha tapa suunnitella hirveästi hienoja asioita. Paljon on näitäkin asioita ajatuksissa sumplittu ja pilvilinnoja rakennettu. Jahka jotain konkreettista saa hyppysiin, niin voihan se olla että alkaa pilvilinnojen muurit murtumaan.. Mutta täytyy vaan yrittää jakaa asioita järkeviin kokonaisuuksiin ja askel kerrallaan pyrkiä kohti unelmia.
- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Nimenomaan itsekantavassa ei ole niitä pitkiä palkkeja lainkaan tai ne on ns. pätkäisty saadakseen matalaa tavaratilaa akseleiden väliin... Rungollisessa on niinkuin kuorma-autossakin on.j0ri kirjoitti: Olin kuvitellut, että itsekantava kori ei tuota ongelmia slide-outin kanssa.. Miten itsekantava kori on alustaan kiinnitetty? Entä mitkä autot ovat runkopalkillisia?
Onko linkkejä antaa kuviin, joissa olisi nähtävänä runkopalkillista alustaa?
Niin, eikös itsekantava kori ole sellainen, jonka alustassa on ne kaksi rinnakkaista jämerämpää palkkia miltei koko auton mitalta (vrt. kuorma-auton alusta)?
Itsekantavia autoja on ainakin Setra. Onko muuten Scania K112 ja K113? Ei ainakaan kavereiden autoissa ole mitään palkkeja?
Rungollisia on Volvo B57,B58 ja B10M. Uusimmat B10M mallit voivat olla pätkittyjä. Scania F82, F112 on ilmeisesti kanssa rungollisia.
Tuo slide-out suunnitelma kannattaa pohjustaa sillä katsastusasemalla missä meinaat auton sitten katsastaa. Mars sinne puheille, asia selkenee kummasti. Kannattaa käydä sellaisella joka on ollut raskaan kaluston ja matkailuautojen kanssa tekemisissä. Veikkaisin että tarvitsee olla jotain käynnistyksenestosysteemiä ettei voi vahingossa patit ulkona lähteä päästeleen
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti slide-outin kera
Kyllä on varmempaa ottaa oikea rungollinen auto jos meinaa noita "patteja" kylkeen laitella eli kyseeseen oikeestaan tulee etu- tai keskimoottoriset vähän meinais kyllä himottaa laittaa ittellekin pari ikkunan mittaa ulkonevaa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Jaahas... Luulin että ne runkopalkit on aina kaikissa autoissa ja sitten jos kyseessä ei ole itsekantava kori, niin on vielä lisäksi jotain sivuttaistukia tms. No olipa hyvä että selvisi tämäkin ennen kuin kerkesin auton ostamaan
Sillä tavoin olen slide-outtia suunnitellut, että ne runkopalkit täytyy löytyä.
Katsastusasemalle toki täytyy mennä ennen aloittamista. Ajattelin systeemiä, jossa moottorin saa käyntiin vaikka slide-outit levitettynä, lähinnä akkujen latausta tai moottorin lämmitystä varten, mutta jos seisontajarru kytketään pois tai vaihde päälle, niin silloin kone seis. Onkos busseissa muuten ylipäätään vapaan merkkivaloa? Seisontajarrun valosta ainakin saa sen toisen signaalin.
Ei muuten ole D1/D -korttia. C-korttikaan ei ole taskussa olut vielä viikkoakaan, tai lähinnä se väliaikainen ajolupalappu.. Varsinaisen kortin saa vasta parin viikon paastä. Eli kohtalaisen tuore tapaus, linjurin ratissa en ole vielä koskaan ollut.
- j0ri =)
Sillä tavoin olen slide-outtia suunnitellut, että ne runkopalkit täytyy löytyä.
Katsastusasemalle toki täytyy mennä ennen aloittamista. Ajattelin systeemiä, jossa moottorin saa käyntiin vaikka slide-outit levitettynä, lähinnä akkujen latausta tai moottorin lämmitystä varten, mutta jos seisontajarru kytketään pois tai vaihde päälle, niin silloin kone seis. Onkos busseissa muuten ylipäätään vapaan merkkivaloa? Seisontajarrun valosta ainakin saa sen toisen signaalin.
Ei muuten ole D1/D -korttia. C-korttikaan ei ole taskussa olut vielä viikkoakaan, tai lähinnä se väliaikainen ajolupalappu.. Varsinaisen kortin saa vasta parin viikon paastä. Eli kohtalaisen tuore tapaus, linjurin ratissa en ole vielä koskaan ollut.
- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Niinpä olenhan kyllä ennenkin painanut rälläkkää vastamaalatun bussin kylkeenBussiton kirjoitti:vähän meinais kyllä himottaa laittaa ittellekin pari ikkunan mittaa ulkonevaa
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Ei muuta kuin suunnitelmia paperille jos jo ei ole, niin ei pääse unohtumaan. Tähän hätään en löytäny sivua missä joku firma teki noita slide-outteja, oli meinaa kohtuu hyviä kuvia toteutuksista ja mekanismista. Itelläkin oli joskus moinen mielessä, mutta sisään vedettynä syö tilaa sitten myös. Tuo käy ns. makuuhuoneeseen tai olohuoneeseen, mutta jos saunan ym. mainaat rakentaa, niin ainoa kohta taitas olla keittiötä vastapäätä, ja patti sisällä köökissä vois olla tosi ahdasta, ja patti ulkona köökiin sais tanssilattian
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Onko muuten tuolle slide-outille mitään suomenkielistä termiä, muuta kuin "patti". Itse en ole ainakaan törmännyt.
Erääseen rapakontakaiseen firmaan törmää jatkuvasti googlatessa jos käyttää sanaa slide-out. Sen firman sivuilla oli hyviä kuvia rakenteista, tosin osa vain pieniä kuvia, joita ei isommaksi saanut.
Suomessakin näkyi olevan kaksi slide-out -autoa myynnissä nettikaravaanin puolella, ainakin vielä joku viikko sitten. Hintaahan niillä oli aika mukavasti, tosin uusiakin olivat.
- j0ri
Erääseen rapakontakaiseen firmaan törmää jatkuvasti googlatessa jos käyttää sanaa slide-out. Sen firman sivuilla oli hyviä kuvia rakenteista, tosin osa vain pieniä kuvia, joita ei isommaksi saanut.
Suomessakin näkyi olevan kaksi slide-out -autoa myynnissä nettikaravaanin puolella, ainakin vielä joku viikko sitten. Hintaahan niillä oli aika mukavasti, tosin uusiakin olivat.
- j0ri
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Tuo pattiosan katto on sellainen joka varmaan vaatii suunnittelua että sen saa Suomessa toimimaan myös talvikelillä. Noissa näyttäisi olevan usein jokin markiisi katolta patin räystäälle joten sillä saadaan katolle laskua. Suomessahan tuuli painaa lunta ja räntää kaikki rakoset täyteen. Tietenkin ne patin saumat/liikkuvat osat saattaa vuotaa lämpöä sen verran ettei vesi jäädy
Entäs kuinka tehdä mekanismi joka liikuttaa pattia? Hammaslevy, kettinkiveto, vinssi, käsiveivi vai hydraulimoottori.... Millä kiskoilla se liikkuu? autotallin ovesta värkkiä systeemiin? Melko mielenkiintoinen aihe on nyt
Entäs kuinka tehdä mekanismi joka liikuttaa pattia? Hammaslevy, kettinkiveto, vinssi, käsiveivi vai hydraulimoottori.... Millä kiskoilla se liikkuu? autotallin ovesta värkkiä systeemiin? Melko mielenkiintoinen aihe on nyt
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Juu tiiveys on se mitä itsekkin mietin. Sillä yhellä sivulla oli joku "patentoitu" systeemi, sellanen linkku päissä mikä mahdollisti kevyen liikkeen eikä vaatinu hirveitä liukukiskoja patin alle. Kyl mää sen sivun vielä löyvänLahti32 kirjoitti:Tuo pattiosan katto on sellainen joka varmaan vaatii suunnittelua että sen saa Suomessa toimimaan myös talvikelillä. Noissa näyttäisi olevan usein jokin markiisi katolta patin räystäälle joten sillä saadaan katolle laskua. Suomessahan tuuli painaa lunta ja räntää kaikki rakoset täyteen. Tietenkin ne patin saumat/liikkuvat osat saattaa vuotaa lämpöä sen verran ettei vesi jäädy
Entäs kuinka tehdä mekanismi joka liikuttaa pattia? Hammaslevy, kettinkiveto, vinssi, käsiveivi vai hydraulimoottori.... Millä kiskoilla se liikkuu? autotallin ovesta värkkiä systeemiin? Melko mielenkiintoinen aihe on nyt
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Tämä onkin varmaan se kaikkein vaiken homma saada toimivaksi. Systeemi pitää suunnitella siten, että raoista menee sisään veden/lumen/jään/pölyn lisäksi käpyjä ja oravia. Ne eivät saa estää toimivutta tai pitää ainakin olla jokin huoltoluukku josta saa kaivettua slide-outin jumiuttaneen kävyn poisLahti32 kirjoitti:Tuo pattiosan katto on sellainen joka varmaan vaatii suunnittelua että sen saa Suomessa toimimaan myös talvikelillä. Noissa näyttäisi olevan usein jokin markiisi katolta patin räystäälle joten sillä saadaan katolle laskua. Suomessahan tuuli painaa lunta ja räntää kaikki rakoset täyteen. Tietenkin ne patin saumat/liikkuvat osat saattaa vuotaa lämpöä sen verran ettei vesi jäädy
Vaihtoehtoja on ihan liikaa.. Jos rahaa olisi, liikuttamaan tulisi varmaan lineaarimoottorit, mutta itselläni tämän hetken vahvin ehdokas on trapetsikierre (se on kuitenkin aika edullista) ja kierrettä pyörittämään sopiva sähkömoottori. Pyrin siihen, että yksi moottori riittäisi, jolloin ei sitten tule ongelmia sen kanssa, että patin toinen sivu etenisi eritahtiin jumiuttaen koko höskän. Johteena ehkä sopiva metallirakenne ja laakerit..?Lahti32 kirjoitti:Entäs kuinka tehdä mekanismi joka liikuttaa pattia? Hammaslevy, kettinkiveto, vinssi, käsiveivi vai hydraulimoottori.... Millä kiskoilla se liikkuu? autotallin ovesta värkkiä systeemiin?
Mukava että löytyy kiinnostuneitaLahti32 kirjoitti:Melko mielenkiintoinen aihe on nyt
- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Tollanen oli se linkku: http://www.buscustomer.com/images/6-24- ... resize.jpg
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti slide-outin kera
Jos sais tollasen puolikin metriä ulostusta tekis sisätilaan jo aika kutaa Ai niin oiskohan se virallisempi nimi erkkeri?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti slide-outin kera
Tossa löyty muutama kuva rapakon takaa jonkun rojektista Eipä toi ainakaan näytä kovin kummoselta
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Erkkeri tuo jo varmaan jonkinlaisen mielikuvan asiaan vihkiytymättömälle ennemmin kuin slide-out. Ehkä "liuku-erkkeri" kuvaisi vieläkin paremmin sen olemusta.Bussiton kirjoitti:Ai niin oiskohan se virallisempi nimi erkkeri?
Bussittoman postaamien kuvien slide-outti näytti jotenkin hurjalle. Eihän tuo ole lainkaan vielä valmis, mutta jotenkin oli aika rimpulan oloinen. Toivottavasti siihen on vielä tulossa tukirakennetta enempikin. Vaikka toisaalta, eipä sillä hurjan painavia kuormia ole tarkoitus edestakaisin ajella jatkuvaan.
Mutta jännä asia on ja kiinnostaisi tietää kuinka jenkkilänvermeissä on toteutettu sisäpuolinen lattia. Liikkuvan osan ja kiinteän osan rajassa kun ei juuri lainkaan näy kynnystä. Usein kylläkin kiinteän osan lattia on laattaa ja liikkuvan osan (paksuhkoa?) kokolattiamattoa. Ja näiden välissä on ikään kuin vielä irrallinen kaistale mattoa, joka kenties on poistettava ennen ajoasentoon litistystä. Ehkä asia on näin, tai sitten ei.
Jos osaan lisätä kuvan, niin laitan esimerkin. Kuva on poimittu aikoinaan netistä ja valitettavasti linkkiä alkuperäiseen lähteeseen ei enää ole =(
- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Äskeiseen viestiin kuvan lisääminen ei näemmä vielä onnistunut. Uusi yritys.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Tässä kanssa yksi mekanismi:
http://mrtrailer.com/bison.htm
Kuvia surffaamalla saa sellaisen käsityksen että nämä liukuerkkerit ovat rakenteeltaan ikäänkuin irtolaatikoita joita liikutetaan valmiin sisälattiapinnan pinnalla. Auton kylkeen tehdään näköjään vaan vain iso aukko . Kiskot ovat useimmiten kiinni auton lattiatason alapuolella alustarungossa jossa sitten kiskojen on jonkinlainen siirtomoottori. Tiivistys on monessa sellainen kumiliippa, vähän kuin autotallin oven reuna. Eristäminen erkkerin lattian ja seinänrakojen osalla taitaa olla vähän hankalaa. Täytys varmaan kelvata jokin solumuovimatto tai vastaava.
Tarkemmin tutkien bussien korirakennetta tulee eteen ongelma sivuluukkujen kanssa. Sivuluukut kiinnittyy autoon suunnilleen lattiatasolla ja ainakin meidän lahtelaisessa siinä kulkee sellainen jämerä alumiiniprofiili pitkittäin johon sitten kiinnittyy sivuluukut, sisälattia, penkit ja patterit. Tuon kun menee katkaseen niin siinä sitä ollaan Vai tapahtuuko mitään Ei kai, onhan ne keskioviaukkojen kohdilta muutenkin poikki Niin ja onhan paikallisbussien keskiovipari melko leveä aukko sekin joten tuskin se slide-out tekemätön paikka on
Vielä yksi tapa olisi varmaan sellainen että koko seinä alhaalta ylös liukuisi, sivutavaratiloineen päivineen Voi olla jo melkoinen askarrella mutta jos auto on muuten iskussa niin tuostahan on hyvä aloittaa Onhan rekoissakin jos jonkinlaisia kokosivunaukeavia systeemeitä. Nehän on rungollisia joten sellaisia systemeitä voi tehdä.
katoin muutaman videon juustuubista niistä missä sitä erkkeriä liikutellaan. Näytti siltä että kallissa huippuautossakin systeemi vähän nuljahteli ja klonksui. Ehkä niin parempi ettei jää käpyjen takia jumiin.
http://mrtrailer.com/bison.htm
Kuvia surffaamalla saa sellaisen käsityksen että nämä liukuerkkerit ovat rakenteeltaan ikäänkuin irtolaatikoita joita liikutetaan valmiin sisälattiapinnan pinnalla. Auton kylkeen tehdään näköjään vaan vain iso aukko . Kiskot ovat useimmiten kiinni auton lattiatason alapuolella alustarungossa jossa sitten kiskojen on jonkinlainen siirtomoottori. Tiivistys on monessa sellainen kumiliippa, vähän kuin autotallin oven reuna. Eristäminen erkkerin lattian ja seinänrakojen osalla taitaa olla vähän hankalaa. Täytys varmaan kelvata jokin solumuovimatto tai vastaava.
Tarkemmin tutkien bussien korirakennetta tulee eteen ongelma sivuluukkujen kanssa. Sivuluukut kiinnittyy autoon suunnilleen lattiatasolla ja ainakin meidän lahtelaisessa siinä kulkee sellainen jämerä alumiiniprofiili pitkittäin johon sitten kiinnittyy sivuluukut, sisälattia, penkit ja patterit. Tuon kun menee katkaseen niin siinä sitä ollaan Vai tapahtuuko mitään Ei kai, onhan ne keskioviaukkojen kohdilta muutenkin poikki Niin ja onhan paikallisbussien keskiovipari melko leveä aukko sekin joten tuskin se slide-out tekemätön paikka on
Vielä yksi tapa olisi varmaan sellainen että koko seinä alhaalta ylös liukuisi, sivutavaratiloineen päivineen Voi olla jo melkoinen askarrella mutta jos auto on muuten iskussa niin tuostahan on hyvä aloittaa Onhan rekoissakin jos jonkinlaisia kokosivunaukeavia systeemeitä. Nehän on rungollisia joten sellaisia systemeitä voi tehdä.
katoin muutaman videon juustuubista niistä missä sitä erkkeriä liikutellaan. Näytti siltä että kallissa huippuautossakin systeemi vähän nuljahteli ja klonksui. Ehkä niin parempi ettei jää käpyjen takia jumiin.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Projekti slide-outin kera
Mitenkähän virkamies suhtautuu ison reijän tekemiseen bussin kylkeen? Joka tapauksessa vahvistuksia pitää tehdä oli bussi rungollinen tai itsekantava, mutta vaaditaanko insinöörin laskelmat? Viimeistään kyljellään tai katollaan "rei'itty" korirakenne käyttäytyy eri tavalla. Volkner-Mobil (.de) osaa tehdä vaikka henkilöauton kokoisen reijän bussin kylkeen, mutta miten lie jäykistetty?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Alkuperäistä rakennetta ei saa heikentää. Tämän kuulin aikoinaan katsastusmieheltä, eikä muuta. Silloin oli kyse ikkunoiden umpeen pellittämisestä. Henkilöautoissahan on todella tarkkaa puuhaa kaikenlainen muuttelu mutta linja-autossa se on varsin vapaata. Turvallisuusnäkökohdat tietenkin tulee huomioida. Tosin bussikoreissa on keskitytty enemmän siihen ettei bussiin törmäävät autot painuisi sen alle eikä matkustajat lentele ulos, no ilman turvavöitäkö ei lennä . Kylkikolaria varten on muistaakseni oltava penkkien kohdalla sivutörmäyssuoja. Enpä usko että noissa vanhoissa koreissa on kovin tarkkoja lujuuslaskelmia pystytty tekemään ennen tietokoneaikaa, liikenteessä on puukorisiakin autoja. Jos rakenteesta halutaan turvallinen kaikissa olosuhteissa, tarvisi pystyä tehdä auto jonka kori käyttäytyy samoin tyhjänä ja täytenä...joka onkin jo tässä kokoluokassa useiden tonnien ero painossa...Koko bussikoriteollisuus on melko käsityötä nykyäänkin vielä.Wonderi kirjoitti:Mitenkähän virkamies suhtautuu ison reijän tekemiseen bussin kylkeen? Joka tapauksessa vahvistuksia pitää tehdä oli bussi rungollinen tai itsekantava, mutta vaaditaanko insinöörin laskelmat? Viimeistään kyljellään tai katollaan "rei'itty" korirakenne käyttäytyy eri tavalla. Volkner-Mobil (.de) osaa tehdä vaikka henkilöauton kokoisen reijän bussin kylkeen, mutta miten lie jäykistetty?
Tässä erkkeriasiassa vertaan rungollisen bussin tilannetta rungolliseen kuorma-autoon. Lavalla saa kuskata mitä vaan kunhan se on yritetty laittaa kiinni. Alusta kantaa ja lava kantaa. Jos haluat siihen rekankonttiin sivuoven, sahaat sen siihen ja sillä siisti. Vahvistelet kehystä terveellä järjellä suunnitellen. Kukaan ei kysele mitään. Jos vaihdat koko kontin, tarvitaan todistus siitä että kontti pysyy autossa kiinni. Joka taas on.... mutta siitä enemmän joskus, olen niiden todistusten kans juossut kuormureita maahantuodessa...
ps. Kuka saa bussin katolleen asti ja missä, kyljelleen tuskin hankalakaan homma.....
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Projekti slide-outin kera
ME autoilla on useampiakin slide-outilla olevia vekottimia http://www.me-autot.fi, eiköhän ne päästä harrastelijan kurkkimaan jos ajelee pohjanmaalle katsomaan
Re: Projekti slide-outin kera
Pystyisköhän sen tekeen niin, että se slide-outin lattia olis ihan koko bussin levyinen. Jos vastakkaisella seinällä olis vaikka sohva tai keittiökaapisto tms, se lattia vois slide-outin kiinni ollessa liukua sinne sohvan/kaapiston alle ja taas aukiollessa sen lattian reuna olis sohvan/kaapin etureunan tasalla. Sillon ei tarttis laittaa lattiaan mitään irtopaloja.j0ri kirjoitti: Mutta jännä asia on ja kiinnostaisi tietää kuinka jenkkilänvermeissä on toteutettu sisäpuolinen lattia. Liikkuvan osan ja kiinteän osan rajassa kun ei juuri lainkaan näy kynnystä. Usein kylläkin kiinteän osan lattia on laattaa ja liikkuvan osan (paksuhkoa?) kokolattiamattoa. Ja näiden välissä on ikään kuin vielä irrallinen kaistale mattoa, joka kenties on poistettava ennen ajoasentoon litistystä. Ehkä asia on näin, tai sitten ei.
- j0ri =)
Re: Projekti slide-outin kera
Noita bussialustojen kuvia löytyy vanhoista Auto Tekniikka ja Kuljetus lehdistä, siellä ainakin Scania mainosti kuvien kanssa eri alustamalleja. Muutenkin niissä oli aika paljon bussiasiaa.
Minulta löytyy 80-luvun varsinkin alusta aikalailla noita lehtiä, silloin oli ilmeisesti juuri "siirtymäaika" itsekantaviin koreihin meneillään niin asiasta riitti kirjoitettavaa.
Minulta löytyy 80-luvun varsinkin alusta aikalailla noita lehtiä, silloin oli ilmeisesti juuri "siirtymäaika" itsekantaviin koreihin meneillään niin asiasta riitti kirjoitettavaa.
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Tännehän oli tullut paljon mielenkiintoista juttua lisää. Täytyy ottaa ja lukea ajatuksen kanssa läpi kunhan kerkiää, nyt oon niin täpinöissäni ettei malta eikä jaksa...
Hiukka on ollut tänään epätodellinen olo. Heräsin 04:20, kuudelta läksin ja kotiin pääsin n. 19:00 ja päivään mahtui paljon tapahtumia.
Projekti nytkähti jonkin verran tänään eteen päin, homma alkoi ns. konkretisoitua. Kävin nimittäin ostamassa auton!!
Ei tullut alunperin aikomaani mahurivolvoa, vaan Skania K112, Lahti 450 Eagle -korilla. Vuosimalli on -87.
Auto näytti ihan ehjälle kun kurkki tavaratilojen puolelta. Eikä sade ollut päässyt sisään, ainakaan pahemmin. Renkaitakin siitä löytyi ja ratista jopa kääntyi etummaiset. Enhän mää näistä mitään ymmärrä, mutta kahteen muuhun saman liikennöitsijän autoon verrattuna tää oli hyvä. Kaveri oli mukana, jolle kuorma-autojen tekniikka on vähän tutumpaa, eikä hänelläkään mitään pahempaa sanottavaa löytynyt.
Autolla on pituutta kaiketi 13 metriä ja akselivälikin hulppeat 7m. En ennen tätä päivää ole bussilla ajanut.. Kohtalaisen laajoja kaarroksia, sanoisin. Ei ihan pikkurakoseen kannata ainakaan äkkiseltään yrittää. Lisäksi oli jokseenkin mielenkiintoista opetella aluevaihtajan käyttöä, kun autossa kerta sellainen oli. Loppumatkasta alkoi arpaonni useimmiten suosimaan oikean vaihteen valinnassa.. Hommasta teki vielä kinkkisemmän toimimaton kierroslukumittari. Se on ensimmäisiä asioita joka pitää saada kuntoon. Toinen toimimaton asia on ovien aukaisu. Oven vierestä pitää kääntää vipua, jotta saa ovesta paineet pois ja oven auki.. Noh eihän auto ihan uusi olekaan. Muita akuutteja vikoja ei ainakaan näin ensituntumalta löytynyt.
Täytyy sanoa, että naaman lihakset on saanut tänään treeniä kerrakseen.. Sen verran oli hymy herkässä kun pääkaupunkiseudulta ajelin kohti pohjoista. Tuli muuten tuossa Mikkelin molemmin puolin vastaan rakenneltuja busseja, mutta saattoivat ehkä olla hevosporukkaa? Vai oliko teillä joku tapaaminen jossain lähistöllä? Joka tapauksessa yritin morjestella parhaani mukaan.
Noh, vielä lyhyesti:
* Penkkejä kaupan (kaksi yhden hinnalla, ei kait noita erilleen saa ilman rälläkkää..? ).
* Kaikenlainen skannattu tms, sähköinen dokumentaatio Skaniasta tai Lahti 450 Eagle -korista olisi kivaa...
* Vinkkejä otetaan vastaan miksi kierroslukumittari ei toimi.
* Vinkkejä otetaan vastaan miksi ovenaukaisunapeista ei tapahdu mitään.
* Jos auton historiasta on jotakin tietoa (hyvää tai pahaa), saa kertoa.
Loppuun yritän vielä lisätä pari hätäisesti otettua kuvaa..
- j0ri =)
Hiukka on ollut tänään epätodellinen olo. Heräsin 04:20, kuudelta läksin ja kotiin pääsin n. 19:00 ja päivään mahtui paljon tapahtumia.
Projekti nytkähti jonkin verran tänään eteen päin, homma alkoi ns. konkretisoitua. Kävin nimittäin ostamassa auton!!
Ei tullut alunperin aikomaani mahurivolvoa, vaan Skania K112, Lahti 450 Eagle -korilla. Vuosimalli on -87.
Auto näytti ihan ehjälle kun kurkki tavaratilojen puolelta. Eikä sade ollut päässyt sisään, ainakaan pahemmin. Renkaitakin siitä löytyi ja ratista jopa kääntyi etummaiset. Enhän mää näistä mitään ymmärrä, mutta kahteen muuhun saman liikennöitsijän autoon verrattuna tää oli hyvä. Kaveri oli mukana, jolle kuorma-autojen tekniikka on vähän tutumpaa, eikä hänelläkään mitään pahempaa sanottavaa löytynyt.
Autolla on pituutta kaiketi 13 metriä ja akselivälikin hulppeat 7m. En ennen tätä päivää ole bussilla ajanut.. Kohtalaisen laajoja kaarroksia, sanoisin. Ei ihan pikkurakoseen kannata ainakaan äkkiseltään yrittää. Lisäksi oli jokseenkin mielenkiintoista opetella aluevaihtajan käyttöä, kun autossa kerta sellainen oli. Loppumatkasta alkoi arpaonni useimmiten suosimaan oikean vaihteen valinnassa.. Hommasta teki vielä kinkkisemmän toimimaton kierroslukumittari. Se on ensimmäisiä asioita joka pitää saada kuntoon. Toinen toimimaton asia on ovien aukaisu. Oven vierestä pitää kääntää vipua, jotta saa ovesta paineet pois ja oven auki.. Noh eihän auto ihan uusi olekaan. Muita akuutteja vikoja ei ainakaan näin ensituntumalta löytynyt.
Täytyy sanoa, että naaman lihakset on saanut tänään treeniä kerrakseen.. Sen verran oli hymy herkässä kun pääkaupunkiseudulta ajelin kohti pohjoista. Tuli muuten tuossa Mikkelin molemmin puolin vastaan rakenneltuja busseja, mutta saattoivat ehkä olla hevosporukkaa? Vai oliko teillä joku tapaaminen jossain lähistöllä? Joka tapauksessa yritin morjestella parhaani mukaan.
Noh, vielä lyhyesti:
* Penkkejä kaupan (kaksi yhden hinnalla, ei kait noita erilleen saa ilman rälläkkää..? ).
* Kaikenlainen skannattu tms, sähköinen dokumentaatio Skaniasta tai Lahti 450 Eagle -korista olisi kivaa...
* Vinkkejä otetaan vastaan miksi kierroslukumittari ei toimi.
* Vinkkejä otetaan vastaan miksi ovenaukaisunapeista ei tapahdu mitään.
* Jos auton historiasta on jotakin tietoa (hyvää tai pahaa), saa kertoa.
Loppuun yritän vielä lisätä pari hätäisesti otettua kuvaa..
- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Projekti slide-outin kera
Tutunnäköinen, itsellä kun on tuo Falcon 430, pikkasen matalempi.
Kannattaa avata tuon oven "moottori"-koteloa siinä lattian rajassa, siinä on pikkasen sähköjuttuja, loput pitäis olla tuossa etuluukun takana, eli samassa tilassa missä on tuo pesurin neste, sisäpuolelta mennään siihen. Vaikea selittää, mutta kun avaat kattokanavat niin kuulet missä ne on, se oven aukaisu-venttiili pitäis olla samassa paikassa.
Oletko kokeillut että toimiiko ovi piilokytkimestä? (Kytkin näkyy sinun viimeisessä kuvassa, oikeanpuoleisin lisävalon alla se pieni musta piste) Entäs toimiiko kello katossa, ja häipyykö kello kun painat oven aukaisunappia?
Tuossa miten minulla on kytketty, http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =60&pos=25 (käyttäjätunnus/salasana: vieras/vieras)
Muuten sellainen juttu, että jos tuo kytkin oven sisällä luulee että ovi on lukossa niin ei tule auki, se näkyy siitä kun ruuvaat sen muovikannen pois ovessa. Se on minulla tuossa kuvassa se harmaa kaapeli, olisko kytketty tuossa ollenkaan (kuvassa siis)...
Tässä vähän alkutuumia...
ps. kato oven taakse jäävän luukun sisälle, eli siinä missä vilkku on kiinni, että onko sulla vielä jääkapin kompura paikallaan...
minulla näin: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... m=60&pos=1
Kannattaa avata tuon oven "moottori"-koteloa siinä lattian rajassa, siinä on pikkasen sähköjuttuja, loput pitäis olla tuossa etuluukun takana, eli samassa tilassa missä on tuo pesurin neste, sisäpuolelta mennään siihen. Vaikea selittää, mutta kun avaat kattokanavat niin kuulet missä ne on, se oven aukaisu-venttiili pitäis olla samassa paikassa.
Oletko kokeillut että toimiiko ovi piilokytkimestä? (Kytkin näkyy sinun viimeisessä kuvassa, oikeanpuoleisin lisävalon alla se pieni musta piste) Entäs toimiiko kello katossa, ja häipyykö kello kun painat oven aukaisunappia?
Tuossa miten minulla on kytketty, http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =60&pos=25 (käyttäjätunnus/salasana: vieras/vieras)
Muuten sellainen juttu, että jos tuo kytkin oven sisällä luulee että ovi on lukossa niin ei tule auki, se näkyy siitä kun ruuvaat sen muovikannen pois ovessa. Se on minulla tuossa kuvassa se harmaa kaapeli, olisko kytketty tuossa ollenkaan (kuvassa siis)...
Tässä vähän alkutuumia...
ps. kato oven taakse jäävän luukun sisälle, eli siinä missä vilkku on kiinni, että onko sulla vielä jääkapin kompura paikallaan...
minulla näin: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... m=60&pos=1
Koodi: Valitse kaikki
Nro Rekisteri Alusta Kori Ovet Alustan vm Korin vm Tullut Muuta
(281) MJA-667 Scania K112 Lahti 450 Eagle 1+0+1 1987 1987 1987 -> Volvo -> Myllymäki