Projekti slide-outin kera

Kerro omasta projektistasi
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Ja vielä pari kuvaa.. Makkarinpöydän jalka on simppeli, mutta siitä tulikin tukevampi mitä luulin. Pöydän alla oleva tukipuu rajoittaa jalan liikkeen ja tukee jalkaa auki taitettuna.
makkarinpöydänjalka.jpg
makkarinpöydänjalka.jpg (96.52 KiB) Katsottu 18485 kertaa
Sain muuten "köyhäinavustuksena" miltei käyttämättömän rosterisen 50 litran painevesivaraajan. Vai mikä hän mahtaa oikealta nimeltä ollakaan, eli säiliö jossa kalvo ja ilmatila. Tämä on Pumppulohjan valmistama ja muutoin kelpopeli, mutta speksattu liian pienelle paineelle (4bar) kotitalouskäyttöä varten, mutta menee mainiosti bussikäytössä.
painevaraaja.jpg
painevaraaja.jpg (47.71 KiB) Katsottu 18485 kertaa
Jos oikein olen ymmärtänyt, tämä kytketään heti vesipumpun jälkeen, jolloin pumpun käynti ja veden virtaus tasaantuu. painevaraajan liitäntä luontaisesti ylöspäin(kö?), jotta ilma poistuu siltä puolelta, jossa pitäisi olla vettä (alapuolella kalvon takana ilma).
Mutta entä sitten tyhjennys jäätymisen estämiseksi..? Jos hitsailisi saranallisen telineen, jossa pötikkä kiinni ja liitäntä olisikin taipuvalla letkulla. Ennen pakkasia teline antaisi kääntää säiliön ylösalaisin tyhjennystä varten? Vai miten lie muut ratkaisseet tyhjennyksen? Vai tartteeko edes miettiä, jaksaako ilma ja kalvo työntää kaiken veden pois "ylämäkeenkin"?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
vanha mutta villi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
Truck: MB -69, Scania -83
Location: Akaa
Member id: 215

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja vanha mutta villi »

Joo, painevaraaja pumpun jälkeen, väliin takaiskuventtiili.

Meillä on tuollainen kotitalouskäytössä, liitäntä vaakasuoraan sivullepäin. Kalvo täyttää säiliön kokonaan, kun vesipuoli on paineeton jolloin vesipuolelta tulee ilmat pois. Eli kyllä sen voi asentaa mihin asentoon vain.

Jaa sitten toi jäätyminen. Meillä on sen verran ilmava talo, että oikein kovilla pakkasilla tahtoo vesiputket jäätyä sieltä täältä. Erityisesti sieltä missä toi painevaraaja majailee :) Homma on tähän asti ratkennut siten, että kovilla pakkasilla kaivon pumpun sulake irti ja lasketaan paineet pois putkistosta. Samalla painevaraaja menee tyhjäksi vesipuolelta. Sitten aamulla kaivon pumpun sulake paikoilleen ja vehkeet toimii kuten pitää. No kyllä putkiston alimpaan kohtaan kannattaisi kai laittaa tyhjennysventtiili, ei ole vielä tullut laitettua.
Perillepääsy on yliarvostettua.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Takaiskua ei tarvita jos painevesipumpussa on painekytkin ja takaisku valmiiksi. Esim noissa Shurflon pumpuissa on valmiina.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Iski »

Mielestäni toi on vähän iso bussiin, tuolla pieniä, http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/pu ... 3_662.html eikä toi muovinen ole kallis, meillä juurikin toi ja hyvin toimii.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hyvä se iso on olla, mulla oli kotimallin painevesiautomaatti, kesti vetästä vessan ja lorottaa vettä aikalailla tuon paineakun avulla = ei pumppu höräjä yöllä. Oisko se 4 kiloo kuitenkin esipaineelle sinne kalvon ilmapuolelle, ku kai tuo normaalin paineveden kestää, tai luulis?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Iski »

Joo, jos kotimallin painevesiautomaatti niin sitten toi on varmaan passeli, meilläkin oli kotimalli mutta heitin mäkeen kun hankala siementää ja vie paljon sähköö ja tilaa.
Noi pienet painevesipumput toimii autossa mielestäni paremmin, voi käydä kuivana eikä haittaa vaikka jäätyis joku tippa vettä sisään ja sähköä ei paljon kulu.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Pumppuna mulla on Johnsonin pikkupumppu, taisipa olla tämä http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/jo ... -1197.html
Johnssoni pitää paineen yllä ja pyörii vain kun vettä kulutetaan ja sammuu automaattisesti heti kun hana suljetaan.
Joten painevaraaja ei ois välttämätön, mut kun ilmatteeksi sain niin meinasin hyödyntää. Pienempikin riittäisi, mut eipä sit tosiaan yölliset vessakäynnit heti pumppua kuormita. Eihän se pumppu kova ääninen ole, mut kuuluu kuitenkin. Ja takaiskua ei tällä pumpulla tartte.
Mut hyvä oli saada vahvistus epäilylle että normipystyasennuksessakin säiliö tyhjenee paineilman voimin.

Painevaraajan kilvessä lukee että maks. käyttöpaine 4bar. Olettaisin sen tarkoittavan vesipuolta.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Mulla tavallinen painevesiautomaatti ja sähköt sillä päällä vain sen ajan että ajaa paineet säiliöön. Siinä riittää tuotto sammutusvedeksikin kun alahutlarissa on kelalla sen verran puutarhaletkua että yltää ympäri autoa.. :lol: Sillä oli kyllä syksyllä nopea tyhjentää säiliö ennen pakkasia..
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Jaahas, vissiin pienipäivityspläjäys paikallaan.

Helmikuussa näpelsin ollkkariin vastaavan pöydän kuin makkarissa. Pöydässä on kahdet taittojalat. Etsin jotain millä saisin pöydän kiinnitettyä lattiaan, mutta myös helposti irroitettua. En oikein löytänyt mitään käyttökelpoista, joten muokkailin salpalukot ja pätkin/reijitin alulistaa.
pöydänlukitus1.jpg
pöydänlukitus1.jpg (119.13 KiB) Katsottu 15276 kertaa
Näillä pöytä pysyy tukevasti(?) lattiassa, mutta irtoaa myös helposti.
pöydänlukitus2.jpg
pöydänlukitus2.jpg (112.13 KiB) Katsottu 17932 kertaa
Tässä tuoreempi kuva olkkarin pöydästä. Ylijäämäisen 32" tölsyn ruuvasin seinäkiinnikkeineen paikoilleen ja Königin ufo-antennin hain ohimennen Lahden Kärkkäiseltä. En tiedä onko siitä mihinkään, mutta ainakin kotipihassa testailessa antennin kattoluukusta ulos tyrkätessä näkyy kanavat. Kun kelit nyt paranee, täytyy antenni loppusijoittaa katolle. Ajonaikaisesta katselusta tuollaisella on vissiin turha haaveksia.
olkkarinpöytä.jpg
olkkarinpöytä.jpg (97.41 KiB) Katsottu 17932 kertaa
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Maaliskuussa tilasin eräästä keittiöliikkeestä vetolaatikot (4kpl) ilman etulevyjä. Asentelin niihin liimapuulevystä värkkäämäni etulevyt.
keittiön_laatikot1.jpg
keittiön_laatikot1.jpg (79.19 KiB) Katsottu 17933 kertaa
Mekanismeissä on hidastimet.
keittiön_laatikot2.jpg
keittiön_laatikot2.jpg (93.99 KiB) Katsottu 17933 kertaa
Ja tältäpä ne näyttävät paikoillaan. Vetimiä odotellessa..
keittiön_laatikot3.jpg
keittiön_laatikot3.jpg (106.45 KiB) Katsottu 15276 kertaa
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Maaliskuussa värkkäilin myös vessaan peilikaapin ja lavuaarin alakaapin. Peilikaapin ovet tilasin lasiliikkeestä ja jo toiselle kerralla sattuivat sopimaan =)
wcn_peilikaappi.jpg
wcn_peilikaappi.jpg (67.98 KiB) Katsottu 15276 kertaa
Huhtikuussa hain Biltemasta 50 litran lämminvesivaraajan. Asensin myös painevaraajan. Kuvasta poiketen painevaraajalla on jo jonkinlainen jalusta, mutta ajatuksissa on tehdä vesisäiliölle vielä parempi kehikko, jonka yhteyteen painevaraajan kiinnitys. Myös lämminvesivaraajan kiinnitystä ajattelin tukevoittaa, nyt se roikkuu seinävanerissa ja kestävyys arvelluttaa.
tekninentila.jpg
tekninentila.jpg (116.67 KiB) Katsottu 15276 kertaa
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Auton omistaessani Webasto ei ole milloinkaan toiminut. Aloitin Weba-opiskelut ja otin mokoman työnalle. Olen purkanut ja puhdistanut palopään.
weba1.jpg
weba1.jpg (78.81 KiB) Katsottu 15270 kertaa
Moottorin laakeri oli väljä, vaihdoin uuden. Kytkin oli halki, uusi täytyy hommata, väliaikatestailuihin rautalanka auttaa.
weba2.jpg
weba2.jpg (77.3 KiB) Katsottu 15270 kertaa
Polttoainepumppu ja magneettiventtiili toimivat, suutin suihkuttaa ainetta. Liekkivahti toimii. Puolaa en ole vielä ehtinyt testaamaan.

Ohjausloota epäilyttää, käynnistyksessä moottoripyörähtää puolisekuntia, kiertovesipumppu jää päälle, mutta mitään muuta ei tapahdu, aine ei lennä eikä kipinöi. Päiväsäiliö ei täyty, kaksi venttiiliä näyttäisi toimivan. Voikohan avata päiväsäiliön päästä ja puhaltaa paineilmalla mahdolliset tukokset pois? Tankkiin päin varmaan ok, mutta toinen rööri menee kait polttoainepumpulle? Pitäisi löytää toinen pää ja irroittaa eka?

Opiskelut jatkuvat.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

:shock: nyt hän j0ri näyttää siltä että kesä saa tulla huoletta 8)
taitaa olla "pojilla" mm kisa studio tuossa sohvalla :roll:
näyttää hienolta
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Jooh, vielä tässä on puuhaa ennen kesän reissuja. :wink: Huomenna taidan pistää tilauksen sisään terassiliukuovista (3 liukuvaa, joista yksi pysynee paikoillaan). Nämä asennan ohjaamon ja matkustamon väliin. Samaten ajattelin tilailla 450 litran laituriponttoonin, jotta saa hiukka laajemmin hoidettua jäteveden talteenoton.

Viime viikolla löysin tori.fi:stä lämmönluovutuslevyjä 17mm putkelle. Niitä on nyt kasa odottamassa ja 20mm finnfoamit ovat odotelleen varastossa jo jonkun vuoden.. Vielä tartteis järjestää 17mm putkea niin niistä voisi alkaa lattian rakennus. Nyt näyttäisi että liimaan nykyisen vanerilattian päälle finnfoamista soirot, jätän levylle & putkelle välit. Väleihin laitan urtsia ja päälle lämmönluovutuslevyn. Koko homman päälle uivana lautaparketti. Täten lattian rakenne olisi seuraava:

n. 15mm parketti
20mm finnfoam, lämmönluovutuslevyt & vesiputket
9mm filmivaneri niitattu rautaputkiin
solumuovi
40x3mm rautaputkikehikko, väleissä 40mm finnfoamit
10mm rouhe-eriste alupinnalla, alupinta alaspäin

Lattia on nykyisellään hieman ketku (9mm vaneri melko tiuhan putkituksen päällä). Testasin parilla lautaparketin palalla tepastestelua nykyisen lattia päällä ja se vaikutti paljon paremmalta. Tulee varmasti joustamaan uusikin rakenne, mutta en usko että haittaa, kun nykyinenkin menettelisi. Aika näyttää mitä parketti puuhasta tykkää..
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Äsken kävin äimistelemässä Webaston puolaa. Enpä saanut kipinää aikaiseksi vaikka sille suoraan sähköä tarjosin, ei vaikka laitoin tuikkujen kärjet alle parin millin päästä toisistaan. Puolan ensio näyttäisi 137 kohmia, toisio 8 ohmia. Kuvittelisin että ensiön pitäis näyttää hiukan pienempiä lukemia. Eli puolan hankinta edessä.

Mites sen weban ohjainpurkin saa auki? Eli sellainen alumiinien, musta muovipääty jossa liittimet, mutta ei ainoataan ruuvia. Pitääkö se alukoppa kangeta irti muoviosasta väkivalloin? Oisko se muka niin fiksu että osaisi haistella puolan olevan rikki eikä siksi yritäkkään ohjata puhallinmoottoria enempää? Boksi on hyvin haprakkaan näköinen mutta kyllä siellä joku rele naksahtelee sisällä.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Onko ollu virraton se weba millon? Ei meinaa edes yritä kipinöijä jos kolmesti menny sytytys reisille. Taiseksi ennen kipinää se vetää polttoaineselenoidin auki ja sitä ennen puhallin pyörii kun samalla akselilla on tuo korkeapainepumppu...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Kabiinin puolelta kello on kyllä ollut virroissa koko ajan, mutta Webaston päästä ohjausboksi ollut virroitta tässä testailessa lähes jatkuvaan. Pitääkö kellokin irroitella, onko tuo kolmen epäonnistumisen logiikka kellolla asti?

Tosiaan hyvin lyhyesti vaan pyörähtää puhaltimen moottori ja kiertovesipumppu jää päälle. Mitään muuta se ei käynnistyksessä tee.
Mutta ilman ohjausboksia olen testaillut muut toiminnot, mitaten ja suoraan sähköjä antaen. Ainetta ruiskuaisi kyllä mutta ohjaus ei tule ja tänään selvisi myös että puola on sökö. Taitaapi ohjausboksi tulla puolan ja kytkimen lisäksi ostoslistalle. Kellään ylimääräisenä..?

Kytkin oli varmaankin haljennut siksi, kun poltinjalustan pyöreässä levyssä oleva n. 25mm halkaisijaltaan oleva musta muovitulppa (rattaiden rasvausrööri?) oli jotenkin joutunut korkeapainepumpun ja akselin välisen rattaiston väliin. Miten lie sinne pompannut. :cry:

Tässä näkyvä ratas on korkeapainepumpun ratas.
webanpolttoainepumpunratas.jpg
webanpolttoainepumpunratas.jpg (81.01 KiB) Katsottu 15076 kertaa
Rattaiden välistä tulpan pois kaiveltuani weba sanoi vain lyhyen "TIR" -äänen, kun sitä yritti käyttää. Akseli pyöri osittain tyhjää kytkimen levinneessä hahlossa. Kyllä puhaltimen lavat hieman hönki, mutta rautalangalla kytkin pysyy nyt nipussa akselin ympärillä ja alkaa ilma liikkumaan kun moottoria pyörittelee.

Ohjainboksi on tosiaan hieman elämää nähnyt.. On se sellaisessa paikassa että suolakylpyä on riittänyt, mutta on sitä ehkä jalkapallonakin käytetty kolhuista päätellen.. :shock:
webanohjainboksi.jpg
webanohjainboksi.jpg (190.89 KiB) Katsottu 17733 kertaa
webanohjainboksinliittimet.jpg
webanohjainboksinliittimet.jpg (90.48 KiB) Katsottu 17733 kertaa
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No sehän pellaa jos akseli pyöri. Se moottori pyörittää tosiaan puhallinta ja sen muovikytkimen läpi 10Bar!!! öljypoltinta. Sitä kytkintä saa uutena ja toimii kyllä (myös sulakkeena) ps.boxihan on hyvä näkönen!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Menee puhaltimenkin pyöritys saman kytkimen läpi. Joo, mut joku siinä vielä on. Kun starttaa webastoa, weban moottori pyörähtää sen puolen sekunnin ajan ja sammuu. Magneettiventtiili ei aukea tuona aikana. Eikös pitäis ainettakin suihkia ja pitempään pyöriä? Mistähän lie vikaa seuraavaksi etsisi? Niin, no se puola ei toimi, se pitää uusia, mut ei kait se vielä tässä vaiheessa vaikuta?

Tänään tapahtui. Kotiin tullessa pihalle oli ilmestyt 450 litran ponttooni, 100cm x 120cm x 40cm. 149 euroa kotiin kannettuna.
https://www.puhdastulevaisuus.fi/verkko ... i-450.html

Himpun kotiintulon jälkeen tontille ilmestyi vielä toinen lähetys, 120m kieppi Uponor Wehofloor PE-Xa 17x2mm lattialämmitysputkea.

Vielä ei pääse viikonloppuna rakennuspuuhiin. Tarkoitus on käydä pohjois-savon suunnalla herättelemässä autoa talviunilta. Ja itse asiassa tänään otin auton liikenteeseen. Vanhempi poitsu lähti mukaan ja käytiin tankkaamassa... Tähän saakka tankki ei ole ollut paljoa yli puolen välin missään vaiheessa. Nyt ajattelin että pistänpä tankin täyteen, pääsee paremmin mittailemaan kulutusta. Foorumilta tankki-tarinoita on lukeneena vähän uumoilin miten voisikaan käydä.. :roll: Ja niinhän siinä kävi että jossain vaiheessa kiisselin losotusta havahduin litinään ja lorinaan. :cry: Sattui olemaan ämpäriä ja muovilaatikkoa autossa. N. 10 litraa talteen, osa valui tankkauspisteen kaivoon. En tiedä paljonko, ehkä toinen mokoma :oops:
Noin kolme neljennestä tankissa ja lorina lakkasi. Ämpärit autoon ja käytiin vielä poitsun kanssa ajamassa tunnin lenkki tankin vajuttamiseksi reilummin alle vuotorajan. Eipä tiputa enää, mutta täytyy alkaa kaavailemaan tankin vaihtoa ja väliajalla tankkailla maltillisesti.
Testilenkillä tuli vesivuoto ilmi. Tosin samasta paikasta taisi tiristellä muutaman tipan jo viime kesänä, mutta nyt innokkaammin. Harmittavasti vuotokohta on vain jossain ulottumattomissa. Täytyy pukkeja viritellä tai päästä nosturille jos ei itsestään laannu.
Testilenkillä tuli havaittua että uudet kaapit ja laatikot pysyivät ongelmitta kiinni (paitsi APK:n luukku), sen verran oli töyssyiset tiet ja testilenkki vei läpi Punkaharjun mutkaisen harjutien.. Oman osuutensa hyppyytykseen toi kytkin joka oli taas kärsinyt käytönpuutteesta, mutta alkoi loppumatkasta jo osoittaa elpymisen merkkejä. Ei näköjään talven aikainen käyttö ollut riittävää. Kerran kuussa metri eteen, toinen taakse toistettuna muutaman kerran ja vaihteita läpi käyden.
Niin, APK:n peittävä luukku ei pysy vielä kiinni, koska saranointi alareunassa eikä lukitusta.

Kaasupolkimelle kyllä täytyy tänä kesänä tehdä jotain. Lähtöä tehdessä sen vipumekanismi taas muljahti nurinperin, jolloin poljin "lukittuu", eikä kaasua saa painettua. Onneksi se on nopea käydä könyämässä auton alta takaisin, mutta ei sitä välttämättä kannata pyhävaatteissa sitä tehdä. :wink: Sitä paitsi polkimen tuottama liike syöttöpumpun päässä taitaa olla mikrometriluokkaa.. Pitäisi koko systeemi katsoa kuntoon.

Jep jep, kyllä se kausi tästä lähtee, kaikesta huolimatta.. Pikku virittelyin! :lol:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Jep jep. Äitienpäiväviikonloppuna tehtiin kauden avausreissu. Autossa tarkeni yöt mainiosti petroolilämmittimen kera ja tuli testattua painevaraaja sekä kuumavesivaraajakin. Todella pitkään riittää käsienpesuvesi ilman pumpun pyörittämistä. Ja 50L varaajasta tulee vielä lämmintä vettä kaksi vuorokautta virtojenkatkaisun jälkeen!

Viimeviikolla iltapuuhina askartelin mattopuukolla ja liimalla Finnfoamisoirot lattiaan. Rakoihin asettelin lämmönluovutuslevyt ja syntyneisiin kujiin painelin lattialämmitysputken. Käyttämättömat railot täytin urtsikalla. Putkijako 20cm. Makkarin piiri 24 metriä, olkkari-keittiö 46 metriä. Vielä puuttuu omat piirit vessalta, kylppäriltä ja ruumakamarilta.
lattialämmitys.jpg
lattialämmitys.jpg (87.66 KiB) Katsottu 17279 kertaa
Lattialämmityksen päälle teippailin styroksipallukkamaton, joka myyntipuheiden mukaan päästää kosteuden alemmasta kalvosta styroksipallukoiden muodotamaan maton välitilaan, josta kosteus kulkeutuu reunojen välistä pois, mutta ei pääse nousemaan ylemmän kalvon läpi parketin alle. Noh, enpä tuota tiiä mitä tulee tapahtumaan, mutta ajan kanssa sen nähnee.
Päälimmäiseksi asentelin 14mm sivuilta viistetyn yksisauvaisen tammiparketin, hailakkaan vaalea sävyltään.
Yllättävän hjyvä siitä tuli, vaikka itse sanonkin 8) Liimaa en käyttänyt, pääseepähän helpommin paikkailemaan lattialämmitysputkia :wink: Niitä nimittäin en ole vielä testaillut, sillä jakotukista lähtien kaikki vielä uupuu.. :roll: Mutta nyt ois paria palasta lukuunottamatta makkarin, keittiön ja olkkarin lattiat valmiina. :D
parketti1.jpg
parketti1.jpg (55.88 KiB) Katsottu 14622 kertaa
parketti2.jpg
parketti2.jpg (62.23 KiB) Katsottu 14622 kertaa
Jalkalistat muiden listojen tapaan ehkä sitten joskus 2080..

Viikko sitten saapui myös Kiporin sähköstartillinen IG3000 aggrekaatti. Kiinan kapistus. Ääni oli hienoinen pettymys, luulin vähän hiljaisemmaksi suljetun rakenteen ansiosta. Hätävaroille sitä ajattelin, joskaan vielä ei ole paneeleja katolla, joten käyttöä sille tulee kun joulukinkkua auton sähköuunissa paistellaan.. :wink:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kannattaa kokeilla siihen aggrekaattiin laittaa pitempi pakoputki ja mahollisesti lisävaimennin, mä laitoin omaan noin metrin pitusen jatkoputken ja hiljeni merkittävästi :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Iski »

Meillä kanssa hiljeni paljon lisää, pakoputki tohottaa taaksepäin eli suoraan ruumaan, laitoin webaston rst kurkkuputkea jatkoksi niin sain sen puhalluksen luukusta sivulle.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Joo, mulla olikin änkäri ajatuksissa tuolle aggrelle. Tarkoitus ois tehdä sille liukukelkka helppoa tankkausta/huoltoa ajatellen ja siihen on jo jotain ajatuksia miten lisäpakoputki liikkuis mukana.. Öh. :?

Joo, tuossa kun oli Sastamalan tapaaminen, oli meillä taas "yli-bookkaus" eikä päästy paikalle. Samana viikonloppuna Tehy järjesti Powerparkkiin ilmaisliput jäsenilleen ja heidän perheilleen. Vaimo sai siis perheellemme liput, joten sinneppä bussittelimme itsemme kun ei oltu ennen käyty. Matka alkoi mahottomalla hopulla, jotta ehdittiin Kuopioon hakemaan valmistuneet lasiliukuovet ennen kuin lasiliike jäi viikonlopun viettoon. Juuri 5min ennen sulkemisaikaa ehdittiin ja saatiin ovet kyytiin. Matkan varrella käytiin ihmettelemässä Maaningalla Suomen korkeinta vapaana virtaavaa koskea ja Keitele-Viitasaari tien käsittämättömän huonoa kuntoa. Tästä tuli kimmoke parantaa tölsyn seinätelinettä.. Yövyttiin Viitasaaren jälkeen rauhallisen tien levähdysalueella, jossa pusikko erotti meidät tiestä. Paikalla oli ranta ja nuotiopaika, mutta uimassa ei käyty. Lauantaiaamuna jatkettiin Powerparkkiin, jossa todettiin sen olevan aivan täysi. Varmaan kaikki 7000 ilmaislippua oli käytetty. Bussiparkki oli kuitenkin tyhjä ja hyvin mahduttiin. Huvipuistossa tosin oli mahdottomat jonot, mutta keli muuttui äkisti ja puisto tyhjeni liki täysin 8)
Noh, iltasella huristeltiin kohti Tuuria pikkuteitä pitkin. Yövyttiin taas levähdyspaikalla ja aamulla ajeltiin Keskiselle. Ostin pönikän valopetrolia ja lattiaharjan. :wink: erinäisten mutkien kautta löysimme takaisin kotiin sunnuntai-illaksi. Himpun yli 900km viikonloppulenkille ja auto toimi jälleen kerran mahtavasti! Mitä nyt alkumatkasta piti välillä vettä lisäilä, kun en ole saanut aikaiseksi ryömiä auton alle kiristelemään vuotavaa liitosta.. Mut kyl varmaan kokoajan kasvaa todennäköisyys, et jonkin sortin episodi bussin kanssa vielä tapahtuu, eli sitä odotellessa :roll:
Jep, muuten seuraavana aamuna lähdin tekemään liki saman reissun pikkuautolla töiden vuoksi, Alahärmään siis uudestaan 8)

Nyttemmin telkkarin seinätelineen osasten välit on tungettu täyteen liimattavaa ikkunatiivistenauhaa. Tervetuloa kuoppatiet :twisted:
Lasiliukuovet on asennettu paikoilleen. Vielä uupuu yläpuolelle peitelevy ja muutaman vanerin lakkaus. Tuli hjyvä. Eron huomaa aurinkoisina päivinä, eteisessä eli ohjaamossa on selkeästi kuumempi ja asuinosassa selkeästi viileämpi. Eli ovi toimii tilanjakajana ja lämpöeristeenä kuten ajateltu, vaikka yläpuolella vielä aukko.
Ovet saa lukittua kiinni, mutta auki pitämiseksi täytyy kehitellä joku patentti. Ajoa ovien kera ei ole vielä tehty. Viikonloppuna oli tarkoitus lähteä reissuun, mutta antibioottikuuri ja muut yllättävät seikat sotki reissuplänit. Noh, Iso-Mies.. Kerrankin näyttää sille, että pääsis pölähtämään paikalle. Lasiliukuovista on kuvia,, mut saan ne näytille jahka joskus ehdin koneen ääreen.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Iski »

Meillä on agren alla kelkka ja pakoputken jatke on pannalla kiinni kelkassa, galleriassa on kuva muttei näy oikeen toi kelkka juttu, putken pää näkyy vesisäiliön vieressä.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Ennen Karstulan reissua rakentelin raikasvesisäiliölle väliaikaisen kiinnityksen sijaan rautaputkesta paremman ratkaisun. Vielä jäi pari palikkaa pätkimättä, joten osin piti liinoilla kiinnitellä, mut nyt uskalsin jo tankata vesisäiliön täyteen asti. Perhekin innostui auton laitosta siinä määrin, että vaimo lyhenteli verhot ja vanhempi poika imuroi auton.
ovetjaverhot.jpg
ovetjaverhot.jpg (121.51 KiB) Katsottu 13944 kertaa
Täytyy sanoa että lasiliukuovet toivat kuskille täysin oman rauhan. Pitää avata sivuikkuna että kuulee onko auto käynnissä. :lol: Eikä matkustamon kitinätkään enää kuulu.. :wink: Ovio oli nimittäin pakko pitää kiinni ja lukossa, koska ei ollut vielä aukilukitukseen säppiä tai muuta.
ovetjaverhot2.jpg
ovetjaverhot2.jpg (141.92 KiB) Katsottu 13944 kertaa
Viikonloppu vierähti Karstulassa oikein mainiosti. Tämä oli meidän ensimmäinen kerta hulluja tapaamassa ja ensimmäinen kerta leirintäalueella. Siinä määrin kaikki tykättiin, että eiköhän toistekin puskista kömmitä tapaamiseen. 8)

Takaisin tullessa pysähdyttiin Pieksämäellä ja lähtöä tehdessä tuli ensimmäistä kertaa tienpäällä ongelmia. Vanha vaiva, kaasupolin oli tällä kertaa pudottanut nivelistöstään lukkoprikan eikä nivelistö tahtonut pysyä paikoillaan. Siinä asiaa äimistellessä huomasin erään jousen, joka kampesi nivelistöä mielestäni oikeaan suuntaan, mutta nivelen väärältä puolelta. Tästä siitä syystä mokoma kääntyy linkkuun. Siirsin jousen toiselle puolelle ja kaasupoljin alkoi toimimaan paremmin kuin koskaan. Nyt on kevyt ja herkkä! Helpolla siis tästä selvittiin ja auto vain parani entisestään.

Matkalla kiinnitin huomiota vasempaan takaseen, joka peilistä katsottuna näytti jokseenkin tyhjältä. Eilen aloin ruuvailemaan kompuraa, että saisin siitä riittävästi painetta. No itse asiassa ei paineet sitten niin vähissä olleetkaan, siitä ulommasta.. Sisempi oli vain tyhjä, kyljessä kaksi reikää! :oops:
Tunkki oli hukannut mehut, lisäsin vanhaan kaksipyöräiseen tarkoitettua jäykähköä moottoriöljyä ja sain tunkin toimimaan. Vaikka vielä se vähän ruikkii..
Tänään vaihdoin tilalle vararenkaan, mutta mokoma taitaa olla hieman suurempi! Eli ulompi on "normaali" 295/80 R22.5, mutta vararengas taisi sitten olla jotain muuta. Kiinnitin huomiota vain siihen, että pintaa oli. Ja kyllä muuten olikin, varmaan ajamaton. Koko oli merkattu eri tavoin, Tuo 22.5 siitä löytyi, mutta sitä ennen oli vain yksi luku (täytyy tarkistaa mikä..). Kuinkahan paljon eroa on haitaksi?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Vastaa Viestiin