Kulkurin lämmitys

Kerro omasta projektistasi
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Nyt olen testaillut tuota kabola kaminaa bussin lämmitykseen jo viimmetalvesta lähtien ja kokemukset siitä ovat todella hyvät. Kyllä lämmittää bussin omat patterit hyvin ja on täysin äänetön ja vie virtaa tosi vähän, ei tarvitse virtaa kun ainoastaan kiertovesipumppuun joka minulla on ihan tavallinen omakotitalon 3 nopeuksinen Grundfos ja 1 asento on paras. Kun tuohon minun 7 numeroiseen kabolaan sen oma 3 nopeuksinen pumppu olisi ollut aivan älyttömän kallis. Mulla kiertää tuo neste 3:messa eri piirissä ja ei ole lämmönvaihtimia eikä erillistä paisuntasäiliötä, riittää ihan bussin oma paisuntasäiliö. Lmmittäessä en lämmitä moottoria turhaan siinä on sulku, mutta etukenno on auki ja myös kuskin jalkatilan hana auki. Tietysti kovalla pakkasella tämäkin naftaa vie, mutta lämpö riittää kyllä hyvin. Ainut huonoasia tässä on, että lämmittäessä täytyy bussin olla suorassa eli vaaterissa ja sitävarten minulla on itse tehtyt lossit jotka laitan pyörien alle jos ei ihan suorapaikka muuten ole. Kun olis neljä hydrauli jalkaa joilla nostas pussin aina vaateriin niin sitten olis tosi hyvä.
Jos verrataan bussin omaan 34 Kw webastoon niin eihän sen pauhinassa kukaan saa nukuttua ja jos on leirintäalueella missä on tuppereita vieressä niin varmasti tulee sanomista, äänestä ja savuaa tulee paha naftan käry. Niin ja vie virtaa älyttömästi. Kabola ei savua yhtään pieni lämmön väreily vaan näkyy piipusta. Onhan tässä kabolassakin oma hommansa bussiin asennettaessa ja neste piirien suunnittelussa, mutta kun ne saa laitettua niin kyllä sitten pelaa loistavasti.
Kiitos vaan Arille jonka kokemuksesta minäkin päätyin tähän kabolaan ja oli hyvä päätös.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oletko saanut ilmaongelmat kokonaan loppumaan?

Lueskelin eilen illalla sun rakenteluketjua jossa taistelit ilmauksen kanssa. Pohdiskelin asiaa koska tuossa minun Primuksessa sitä meinaa olla myös...ja patteripiirit on samanlaiset periaatteessa... Ajattelin kokeilla vastaavaa ilmauspöniskää mitä koritehdas on tehnyt moottorilta lähtevään putkeen. Eli kabola/primus/webasto, mikä nyt kelläkin, niin siihen pannulta lähtevään menoputkeen heti ennen mitään muuta mutkaa, sellainen samanlainen ilmauspönttö jonka alaosasta menee ja alaosasta myös lähtee, ilman on pakko muljahtaa yläosaan josta letku ohjaa ilman auton paisuntasäilöön kuten alkuperäinenkin moottorin ilmauspönttö tekee. Ainakin mulla tuossa ilmaongelma saattaa johtua siitä että pannu kylmänä kiehahtaa ja kuplat on kierrossa heti eikä kierrä sen jälkeen senkään vertaa. Mutta ajamalla lähtee aina ilmat ja sen jälkeen pannu pelaa vaikka viikon hyvin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä olen saanut ilmaongelmat pois. Kyllä minultakin lähtee ilmat ajamalla pois ja kun heti ajonjälkeen käynnistän kabolan niin ei mitään ilmaongelmia ole. Joskus oli ilmaongelmia ne johtui vaan tietämättömyytestä, kyllä kabolalla kun lämmitän niin minulla pitää olla tuo etukenno ainakin osittain auki ja kuljettajan jalkatilan hana auki, ne jotenkin auttaa tuon ilman ja vesitilan laajenemisen pääsyn bussin omaan paisuntasäiliöön. Jos pattereista kuuluu rolina kun lämmitän kabolalla eli siellä on ilmaa niin avaan etuoven vierestä patterin ylä ilmausruuvin kokonaan auki ja syötän siitä lisää nestettä kiertoon niinpaljon että rolina loppuu. Tuossa kun syöttää nestettä lisää on hyvä laittaa ämpäri auton alle jossa on auton oma paisuntasäiliö ja sen ylivuotoputki kun putkesta rupeaa tulemaan nestettä on ilmat lähteneet pois. Tuota nestettä syötän siten että sen ilmausruuvin paikalle laitan letkun lemmarilla kiinni ja siinä letkussa on sitten muovisäiliö johon laitan sitä nestettä ja siitä se neste pikkuhiljaa häviää kiertoon, turha siitä on kovinpaljon lisää laittaa kun se rupeaa tulemaan sitten sieltä ylivuotoputkesta ulos. Silloin kun asensin tuota kabolaa oli paljon ilmaongelmia, kun en voinut silloin ajamalla ottaa niitä pois ja nuo piirit eivät olleet kabolalle sopivat olivat liian pitkät ja pahin ongelma oli kun bussi ei ollut vaaterissa en uskonut, että se pitää olla vaaterissa kun kabolaa käyttää. Laivakamina kun on niin laivahan kulkee aina periaatteessa vaaterissa, mitä nyt vähän huojuu mutta se ei haittaa. Nyt kun laitan bussin vaateriin niin kabola pelaa aina hyvin.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Pakko tähän kommentoida kun viime syksynä laskin pois 25l vettä ja tilalle kaadoin 30 raakaa jäähdytysnestettä. Nyt on seos noin -35c valmis, mutta ilmaa löytyy. Ei se että lämmittää ja koittaa poistaa, ei se että moottori on kuuma auta. Vesi kiertää tuollasessa turistiautossa niin monta mutkaa, että itekkin haluisin kuulla miten ilmasta pääsis eroon? Webaston pumpun laittaa päälle niin rutina loppuu 5 sek jälkeen mutta ilmaa on jossakin. Webasto lämmittää pirtin 45c ja se on ihan ok. patterit on tulikuumat, mutta se ilma luuraa jossakin! Webasto sammuu kun veden lämpö on 88-92c. eli jonkinmoista puhallinta täytynee kehittää että kabiiniin saa lämpimäksi ennen kun patterit on lähes kiehuvat. Noin litra meni tunnissa kun piti lämmöt täysillä, enempään ei tuo webasto pystyny 8)
Niin pakko lisätä että takana on lattiat leikattu auki, 2x 1,5neliöö ja kattoikkunat oli puolessa välissä. Eli ilmanvaihto oli taattu!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Itellä on priimuksen vehkeet, vaihdoin patruunan pumpun ja sen jälkeen ei tahtonut kiertää, kun oli ilmaa. Lämppäri päälle ja kylille ajelemaan, muutamat hidasteet ja pikku nyppylöitä, niin johan lähti ilmat liikkeelle.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Kuinka kovalla pakkasella primuksen kanssa vielä tarkenee? Pattereita tässä meidän bussissa ei ole, mutta kolme alkuperäistä puhaltimella varustettua kennoa löytyy. Yksi kuskin jalkatilasta, toinen keskivaheilta autoa, ja kolmas makuuhuoneesta.Onko näistä mihinkään yöpymistä ajatellen, vai täytyisikö keksiä jotain muuta? Meteli ei kuitenkaan näissä ole kova ainakaan pienemmällä puhallusteholla.
Toinen vaihtoehto on vanha 7,5 kw ilmawebasto mallia HL6511. Sille kun löytyy alkuperäinen puhallusilmakanava auton oikeasta reunasta. Onko härveli kuinka kova ääninen tai muuten järkevä kapistus? Tälle kuitenkin täytyisi löytää ainakin kytkentäkaavio. Tarvitseeko tämä vehje vielä jonkun ohjausboksin vai, onko kaikki tarvittavat hilut samassa paketissa lämmittimen kyljessä. Polttoaine pumppua ei ilmeisti ainakaan ole..

Nämä kaksi vaihtoehtoa nyt lähinnä itseäni kiinnostavat koska molemmat laitteet jo omistan tosin sen webaston niillä pienillä mainituilla puutteilla, mutta siihenkin saattaa löytyä korjaus tuttavapiiristä.
Autohan on -73 Scania Wiima jossa lattiana on pelkkä alkuperäinen vaneerilevy ilman eristystä.
Paljon tähän taas tuli kysymyksiä, mutta jos joku osaisi antaa ohjetta ja vihjettä kuinka tässä lämmitys asiassa kannattaa edetä. Varsinkin ne Webasto vinkit otetaan mieluusti vastaan.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Webasti hl 6511 tarvii ohjausboksin ja hehkun etuvastuksen jotka ovat ulkopuolella,erillistä polttoainepumppua ei tarvi jos nostikorkeus on alle 50 cm.
PS.asennusohjeet ja kytkentäkaaviot löytyy paperiversiona (vieläkö sai bittimuotoon että tietsikkakin ymmärtäis?)
Webastoki olis joutilaana
Pohjantähti
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Karkea laskenta lisäeristämättömälle bussille on että 1kW:lla lämmitystä saa n.5 astetta eroa ulkoilmaan. Nollakelillä syksyllä 2 kW:n puhallin ei oikein riittänyt, sisällä laski lämpö 15C:n tuntumaan. Tämä kaava antaa suuntaa, varmaan tehontarve lisääntyy kun lämpötilaero ulkoilmaan suurenee. Ison webaston hankaluus pitemmässä lämityksessä on virrankulutuksen ja melun lisäksi se et lämpötilavaihtelu on suurta sisällä, hankalaa saada tasaista lämpöä. Tietysti isoa tehoa tarvitaan jos pakkaskeleillä aikoo bussissa asua, mut silloin olis hyvä olla lisäeristystä, koska lattiat on kylmiä ja paikat alkaa hikoamaan, kun sisätiloja pidetään lämpimänä. Primuksella(6kW) patterikierrolla saa tasaisen lämmön, ei tartte yöllä heräillä välillä kuumaan, välillä kylmään... Pystyalde ei niin hyvä kesäisillä keleillä, mut sit kylmemmillä ihan ok. Molemmista omakohtainen kokemus, mut tosin alle -10 asteen pakkasilta, kylmemmillä en ole yrittänytkään yöpyä.
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Suosittelen kaikille lämpimästi Webaston Airtoppia.Paikat pysyy kuivana ja mukavana. Mulla on airtop 3500 ja sillä on 12m auto pysynyt lämpimänä kesät talvet. Ollaan oltu 20 asteen pakkasessa yötä ja lämmin on ollut.
Webasto imee ilman ulkoa ja puhaltaa kuivaa ilmaa sisään, kostea ilma poistuu ilmanvaihdon kautta, petivaatteet pysyy mukavan kuivana.
En voisi kuvitellakaan enää olevani pelkän patteriverkon varassa, hyi kosteaa.. ;)
PS.jos epäilette 3500:sta liian pieneksi niin isompi on Airtop 5000, ja maksaa 1350€.
Sisältää huonetermostaatin ja asennussarjan.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kiitokori-82 kirjoitti:Suosittelen kaikille lämpimästi Webaston Airtoppia.Paikat pysyy kuivana ja mukavana. Mulla on airtop 3500 ja sillä on 12m auto pysynyt lämpimänä kesät talvet. Ollaan oltu 20 asteen pakkasessa yötä ja lämmin on ollut.
Webasto imee ilman ulkoa ja puhaltaa kuivaa ilmaa sisään, kostea ilma poistuu ilmanvaihdon kautta, petivaatteet pysyy mukavan kuivana.
En voisi kuvitellakaan enää olevani pelkän patteriverkon varassa, hyi kosteaa.. ;)
PS.jos epäilette 3500:sta liian pieneksi niin isompi on Airtop 5000, ja maksaa 1350€.
Sisältää huonetermostaatin ja asennussarjan.
En epäile hetkeäkään tuota, kun olen kokeillut tuota vesipatterisysteemiä. Puhaltimilla saa lämpöä irti, mutta patterit on silti 90c ja sisällä alle 20c. Koteloin pattereita ja mittailen, jotta saan järkevän lämmön. Tämä on vaiheessa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Junnu R kirjoitti:Ilmavaivoista pitikin alkaa kirjottaa.
Varsin kätevä laite ilmavaivojen poistamiseen on automaattinen ilmanpoistin.
Laskee ilmat ppois järjestelmästä, mutta vesi pysyy sisällä.

Tälläinen on varsin kätevä:
http://www.spirotherm.com/docs/brochure ... Series.pdf
Mieluiten sen jos saisi korkeinpaan paikkaan lämmitysputkistossa ja hyvä olisi jos se paikka olisi lämpimin vieläpä. Käytännössä menoputkeen siis. Nuohan kestää glykoliseoksia jne.

Suomessa noita myy kolmeks. Hintaa (luulen) on jossain toista sataa.
Vähän mainokselle vaikuttaa, mutta oikeesti hyvä laite. Ei ollut tarkotus siis mainostaa.

Itellä tuollanen talon lattialämmityksessä. Olipa muuten helppo ilmata.
Suosittelen!
Toimiiko paineettomassa systeemissä? Ainakaan normaalit ilmanpoistimet eivät toimi. Ajon jälkeen on paikat täynnä kuumaa vettä. Kun auto jäähtyy, paisunta-astian vesi vajenee. Jos tässä systeemissä on automaattinen ilmanpoistin, tulee sille tilaisuus alkaa jäähtymisen aikana syöttää ilmaa systeemiin. Mulla on sellainen mutta viritetty malli jossa ilmanpoistajan korkki on täysin tiivis, joten voin ajon aikana sitä kyllä käyttää korkkia löysäämällä mutta ehdottomasti täytyy muistaa sitten sulkea se parkkeerattaessa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja jones69 »

olen miettinyt että toimisikohan sellainen lämmitys, että laittaisi 1000w letkulämmittimen ja kiertovesi pumpun kierrättämään vettä. Pattereita kun on koko kylkien mitalla niin lämpö ainakin tulisi tasaisesti... Tosin moottorihan suljettaisiin pois tästä jårjestelmästä ettei sitä tarvitsisi turhaan lämmitellä. Tämä järjestelmä siis vaan talven ylläpito lämpöön... :roll:
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

jones69 kirjoitti:olen miettinyt että toimisikohan sellainen lämmitys, että laittaisi 1000w letkulämmittimen ja kiertovesi pumpun kierrättämään vettä. Pattereita kun on koko kylkien mitalla niin lämpö ainakin tulisi tasaisesti... Tosin moottorihan suljettaisiin pois tästä jårjestelmästä ettei sitä tarvitsisi turhaan lämmitellä. Tämä järjestelmä siis vaan talven ylläpito lämpöön... :roll:
Olen kokeillut, 1000w ei riitä yhtään mihinkään :|
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

1000W sähköpatruuna saa pihallamme seisovaan pikku Solifer asuntovaunuun aikaa kymmenen asteen lämpötilaeron suhteessa ulkoilmaan. Joten näillä keleillä tonnilla kopissa olisi -10.

Asuntovaunulla on mittaa vaivaiset 5m, joten olen samoilla linjoilla Lahti32:n kanssa - ei riitä mihinkään.

Ilmalämpöpumppu voisi olla yksi vaihtoehto...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja 3510 »

kylähullu 005 lämmitänyt alden pannulla 2kilovattia päällä pakkasta noin 20 astetta lämpö noussut noin18 asteeseen mutta pitää asunto osan kuivan koska välillä täytyy kuivattaa se asunto osa kunnolla ei muutakuin hyvät joulut ja uudetvuodet
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja seepra »

Olisiko Suomen olosuhteisiin paikallaan seuraavanlainen setti:

Joku kunnon ilmalämpöpumppu ja lisäksi Webasto tai Eberspächer? Eikös noissa kummassakin ole se hyvä puoli, että kuivaavat ilmaa? Eli ei tule kosteaa. Oma projektini (joka on vielä puhtaasti korvien välissä ja rahat vielä työnantajalla) olisi tarkoitus olla laskettelukeskuksenkestävä ratkaisu. Ajattelisin siis, että jonkunlainen eristäminen sekä sitten ilmalämpöä ja Webastolämpöä ja asuntovaunupaikan pistokkeesta tulevaa sähkölämpöä vielä nokkiin, niin hyvä tulee?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tällä viikolla oltiin pikku-Luostolla laskettelukeskuksessa viisi päivää ilmalämpöpumpun ja 6,3kw primus kaasulämmittimen varassa. Yhdistelmä todettiin loistavaksi varsinkin kun primukseen on yhdistetty lattialämmitys joka kuivaa lattiat lumesta ja ilpin edessä on hyvä kuivata kamppeet, lapaset, pipot ja saunan jälkeen pyyhkeet ;). Virrankulutus pysyy pienenä, ilpin 1,4 kilowatin lisäksi pidin 1kw sähköpatruunaa päällä joten virta riittää asuntovaunun tolpasta hyvin. Suurin huoli oli vesien pysyminen sulana alakerrassa mutta sekin huoli on turha kun lattialämpö vuotaa vessan lattiasta alaspäin ja ruumassa pysyy juuri ja juuri +1 astetta tai -1, vedet pelas hyvin. Kaasua kului viikossa yksi pullo. Vettä kului 300 litraa joka loppui sopivasti kotipihan ajokaivolla. Kaivon kansikin löytyi ja sulasi auki nopeasti kun pakoputki tällättiin merkkipaalun kohdalle
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja seepra »

Meikäläisen tapauksessa pitäisi miettiä jotain patenttia, jolla saataisiin rakkine pysymään plussan puolella mielellään sillai, ettei pamahda homeeseen koko kampe ajan mittaan. Jos seisottaa autoa laskettelukeskuksessa, saattaa olla että menee pullo jos toinenkin kaasua talven mittaan. Ongelmaksi tulee vielä se, että jos ei sinne joka viikonloppu kerkiä, niin sitten ei pullotkaan vaihdu =)
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
-ansis-
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Tammi 2013 15:19
Location: Koijärvi

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja -ansis- »

Pari viimeistä yötä olen nukkunut tossa 8 metrisessä lämmityksen ominaisuuksia tutkiskellen. Lämppärinä on Safire 3000D, joka on toistaiseksi ottanut kaiken lämmitettynä sisälle puhallettavan ilman ulkoa, mutta tänään pitää virittää mahdollisuus kierrättää ilmaa, koska alkaa olla pirun kuivaa aamuisin. Korihan on vakio Carrus 102, kaikki rakenteet alkuperäisiä lisälämmitintä lukuunottamatta. Noin parin asteen ulkolämpötilassa kulutuksen perusteella lämmitystehon tarve on ollut n. 2 kW, tosin ei tuulikaan ole paljoa jäähdyttänyt. Seuraava viritys voisi olla väliseinä ohjaamon ja majailutilan välille, taidan tehdä sen kokeeksi 30mm finnfoamlevystä ja myöhemmin pinnoittaa vanerilla, mikäli osoittautuu toimivaksi? Lisäksi ajattelin teipata kolme neljästä alkuperäisestä katon poistoilmaventtiilistä jo ensi yöksi, saa nähdä kuinka vaikutaa tuon kopin ilman lämmityslaitteelle kierrätyksen kanssa?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja neppi »

Voiks tommosta ilmalämppäriä yhdistää kattokanaviin? Tai miks ei vois? Onks kukaan tehny?

N
-ansis-
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Tammi 2013 15:19
Location: Koijärvi

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja -ansis- »

Voihan ne, mullakin olis ollut helpointa. Mutta kattokanavat lähtee hyllyineen kierrätykseen sisätilojen takia ja muutenkin tykkään patjan alle, ulkoiluvaatekaappiin ja lattiatasoon tulevasta lämpimästä ilmasta majoituskäytössä. Kattokanaviin on tossa korissa tehokas vesikenno ja Webastolta omalla pumpulla tehostettu kierto, joten auton saa tosi nopeasti kuivattua tarvittaessa, vaikka olisi täys poka urheiluhikistä porukkaa päällä. Mun tarpeen kyseessä ollen (2+ koira) piisaa vähemmänkin.

3m x 2,44m x 7,99m kori antaa paljon rajoitteita rakenteluun, mutta myös polttoainetalouden sekä miljoona pientä puskaa, minne auton sovittaa parkkiin.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla kun ei oo kattokanavissa ees niitä suljettavia läppiä...

Kattokanavat pistin takaoven etupuolelta poikki ja vielä täytyy keittiön päältä katkasta vähän lisää.

Pystyyks tommonen lämppäri pelkästään puhaltaa? Ts. pystyiskö sillä korvaamaan alkup kattokanavatuulettimet, ne kun on kohta yhteensä vähän lyhyemmät ku mitä alunperin oli pelkkä yks sivu. Olipa hankala lause. Tarkoitin että alkuperäinen vasen kattokanava oli yksinään pitempi ku mitä niitä on siellä nyt kaikenkaikkiaan. Tai jotain.

Riittäiskö sen tohon polttoainepumpussa potku siirtämään hotusiinia sinne kanavaan, jos se kone oiski siellä ylhäällä?

N
-ansis-
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Tammi 2013 15:19
Location: Koijärvi

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja -ansis- »

Se pumppu on noin metrin letkulla tankista toimituspaketissa, joten uskoisin jekkasevan vaikka läppärin laittaisi kolme metriä ylemmäksi pumppua?

Saa myös tuuletukselle, mutta teho ei ole kovin kummannen verrattuna orkkis kattokanavapuhaltimiin, kuten jo sähkönkulutustiedoista voi päätellä. Meidän käytössä, kun mä herään aamulla ja käännän tuulutukselle samalla, pärjää ilmanvaihdolla jo kesälläkin parkissa 0900 saakka. Tosin tuo koppi ei mene päivälläkään kovin kuumaksi safiren raitisilmapuhalluksella. Toinen on tilanne, jos pitää viilentää porukkaa.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Jatkuvasti nukuttu autossa ilman lämmitystä ,mut viime yö oli jo kylmä kahdella peitolla, 2 astetta ulkona , ensi yöksi laitettava sähkölämmitys. Onko kukaan muu harrastanut viileässä nukkumista vapaaehtoisesti ? Kohta siirryttävä sisätiloihin huilaamaan. :wink:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kulkurin lämmitys

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mä nukun välillä työkseni vähän viileessä. Viime talven enkat oli -30. Siks jotenki tykkäisin et dösän sais halutessaan lämpimäks. Etenki ku siellä nukkuu usein muitaki.

N
Vastaa Viestiin