Ajokki Royal Scania K112 -88

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Carman » 22 Huhti 2010 00:30

Niin siinä kävi että ruosteenraiskaama Delta sai lähteä ja tilalle hankittiin sinkittyä rautaa.

Kyseessä siis -88 Ajokki Royal Scanian K112 alustalla.
Autolla on ajettu 1,34 milj. km ja kone on rempattu kertaalleen.

Uutena ollut tutulla liikennöitsijällä, Bussi-Mannisella Ruovedellä ja sieltä siirtynyt vuonna 2004 718bus:ille Ylläs-Levi liikennettä hoitamaan. Ylläksen ajot loppuivat keväällä 2008 jonka jälkeen auto on pääasiassa lepäillyt.
Mannisella auto oli saanut tarkkaakin tarkempaa hoitoa ja huoltoa, ja vielä uudenkin omistajan aikana huollettiin Mannisella jossa se oli kesät vuokralla.
Tämä näkyy hyvänä kuntona kaikinpuolin.

Pikkuvikoja pitäisi nyt ensimmäisenä fixailla kuntoon. Nopeusmittari ei toimi, webasto ei toimi, sisälämpömittari ei pelaa, osa sisävaloista pimeänä. Taitavat olla sellaisia seisonnasta johtuvia ongelmia. Onneksi kaikki sähkökaaviot ovat tallessa, niinkuin kaikki muutkin korin ja alustan opukset.
Myös eturenkaat pitäisi hankkia uudet, nyt alla on uudenkarheat Goodyearin nastat, ei viitsisi hieroa niitä piloille.
Hankookia ajattelin, onkohan kelpo kumet?

Suunnitelmiin kuuluu vieläkin ehdottomasti sauna, vaikka alusta muuttuikin mahurista tuuppariksi, joten vähän toisenlainen toteutus tarvitaan.

Nyt kun on tullut ajeltua sekä mahuri-Volvolla sekä tuuppari-Scanialla, vaikea sanoa kumpi on parempi. Scaniassa tuntuu olevan enemmän jytyä koneessa, Volvo taas jotenkin tasapainoisempi ajella ja ehdottomasti parempi tunto jarruissa! No, ehkäpä molempi parempi. Scania on ainakin tosi hiljainen, nyt on jopa todellista tarvetta kierroslukumittarille.

Yritetään taas nopealla aikataululla rekisteröidä matkailuautoksi, jotta saa laillisesti ajellakin... :oops:

Kuva

ja lisää kuvia:
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... ?album=237
Viimeksi muokannut Carman, 09 Helmi 2012 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scania K112 -88
Ajokki Royal

Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja kariyr » 22 Huhti 2010 07:43

Onnea hankinnalle, siistin näköinen pirssi :D Itsekin tässä mietin uuden aihion hankkimista ja nykyisen miltei valmiin hävittämistä 8)
Scania K82, kyllä lähtee

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 22 Huhti 2010 08:28

Onnittelut ja kiva että tuli lisää näitä Royali-kuskia :D Tiedätkö muuten että meille on olemassa merkki olutta ja sukkia noin niinku alkajaiskisi :lol: :lol: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 117
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja wanderfreund » 22 Huhti 2010 09:11

Onnittelut! se on muuten hyvä auto ikäisekseen!
onko Royalit mistä vuodesta asti sinkittyjä?

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 22 Huhti 2010 10:01

Eikös ne ollut alusta asti :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Carman » 22 Huhti 2010 10:36

wanderfreund kirjoitti:Onnittelut! se on muuten hyvä auto ikäisekseen!
onko Royalit mistä vuodesta asti sinkittyjä?
Onko sulla omakohtaista kokemusta juuri tästä kyseisestä yksilöstä?

Kai ne alusta asti on tosiaan ollut sinkittyjä, tuliko ensimmäiset Royalit -85?
Scania K112 -88
Ajokki Royal

Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Jailbird » 22 Huhti 2010 11:19

Onnea, ompahan siistin näköinen laite!

...löytyisiköhän tuommoisia lisää?

Missäköhän hinnoissa tuommoset liikkuu?

...taisin nyt löytää seuraavan projektin merkin/mallin...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4152
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 22 Huhti 2010 11:31

Kittilässä olisi yksi Royal, asiallisen näköinen. Kyllähän Ajokki on hyvä kori, kaveri laittoi Expressin ja on ikäisekseen huomattavan hyväkuntoinen.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4152
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 22 Huhti 2010 11:37

Carman kirjoitti:
Suunnitelmiin kuuluu vieläkin ehdottomasti sauna, vaikka alusta muuttuikin mahurista tuuppariksi, joten vähän toisenlainen toteutus tarvitaan.

Nyt kun on tullut ajeltua sekä mahuri-Volvolla sekä tuuppari-Scanialla, vaikea sanoa kumpi on parempi. Scaniassa tuntuu olevan enemmän jytyä koneessa, Volvo taas jotenkin tasapainoisempi ajella ja ehdottomasti parempi tunto jarruissa! No, ehkäpä molempi parempi. Scania on ainakin tosi hiljainen, nyt on jopa todellista tarvetta kierroslukumittarille.
Millaisen saunasysteemin meinaat tehdä? Olisi hyvä jos joku keksisi tuuppariinkin hyvän saunakonseptin :wink:

Viime viikolla K113 koeajon jälkeen voin olla täysin samaa mieltä noista Volvon ja Scanian ominaisuuksista.... Lisäisin vielä vaihteensiirron erot, Scanioissa tunnoton ja jäykkä mutta volvoissa väljä soppakauha, kummasta kukakin tykkää, tunnottomasta vai väljästä, no, automaattia ei lasketa
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 117
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja wanderfreund » 22 Huhti 2010 11:47

jotain ajokokemuksia jo Mannisen ajoilta.Äkäslompolossa tuli auto nähtyä monen sesongin ajan!
meinasin ostaa sen viime vuonna Lehtiseltä mutta pyysi liikaa, ihan tilurikäyttöön olis vielä ihan hyvä peli. Katsoitko muuten Volvoa missä kunnossa se on?"liikennöitsijä" ei paljon vissiin ole ajellu kumpaakaan...

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 22 Huhti 2010 14:01

No nyt on nätti ku karkki, toivostavasti on pinnan altakin yhtä hyvä! Mikä noissa on sinkitty, se himmelirunko, pellit vai?
Mikähän tuossa on kun itseä ei tuo ajokin keula oikein sytytä, tuunaa se;)
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja MB1962 » 22 Huhti 2010 14:28

Mulla on kohtalaisen toimiva sauna takatuupparissa, kuskinpuolella takana. peräseinällä naama menosuuntaan istuu 3 ja vastapäätä selkä menosuuntaan 2 kiuas 3,6kw kuskinpuolen seinällä keskellä
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987

Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Carman » 22 Huhti 2010 15:35

wanderfreund kirjoitti:jotain ajokokemuksia jo Mannisen ajoilta.Äkäslompolossa tuli auto nähtyä monen sesongin ajan!
meinasin ostaa sen viime vuonna Lehtiseltä mutta pyysi liikaa, ihan tilurikäyttöön olis vielä ihan hyvä peli. Katsoitko muuten Volvoa missä kunnossa se on?"liikennöitsijä" ei paljon vissiin ole ajellu kumpaakaan...
Joo siellä pohjoisessahan tämä oli kai 4-5 sesonkia, ja kesät Mannisella.
Volvoa katsoin vaan äkkiä pintapuolisesti, siistiltä sekin näytti. Sehän on Paunun vanha pikavuoroauto, ajettu yli 3 miljoonaa. Kuulemma muuten täysin ehjä peli sekin, vaihteensiirrossa vain välystä.
Sitäkin harkitsin, mutta se on 13 metrinen, ei mahdu mulla talliin. Plussaa tietysti ilmastoinnista.

Reddewil kirjoitti:No nyt on nätti ku karkki, toivostavasti on pinnan altakin yhtä hyvä! Mikä noissa on sinkitty, se himmelirunko, pellit vai?
Mikähän tuossa on kun itseä ei tuo ajokin keula oikein sytytä, tuunaa se;)
Juu nätti on altapäinkin!
Sinkittyä on ilmeisesti koko korirakenne, eli kaikki raudat mitä Ajokilla on laitettu? Ja pintapellit tietysti!
Esim. kaikki tavaratilojen pohjien putket ovat ihan virheettömiä.

Tuossahan on jo uusittu nuo ajovalot yleismallin umpioilla, joista yksi on halki.
Jotain pientä faceliftiä on kyllä suunnitteilla, kävin juuri kyselemässä 90mm xenon-projektori umpioita...
Scania K112 -88
Ajokki Royal

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4152
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 22 Huhti 2010 16:38

MB1962 kirjoitti:Mulla on kohtalaisen toimiva sauna takatuupparissa, kuskinpuolella takana. peräseinällä naama menosuuntaan istuu 3 ja vastapäätä selkä menosuuntaan 2 kiuas 3,6kw kuskinpuolen seinällä keskellä
Sattusko sulla oleen kuvaa tuosta ratkaisusta?
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 22 Huhti 2010 21:16

Niin se luoja taas varjelee lastaan.... :) Tervetuloa sen toisen hyvän ruotsalaismerkin edustajaksi...vai pitäiskö sanoa murheita jakamaan..... :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja niki-racing » 22 Huhti 2010 21:21

Lahti32 kirjoitti:
MB1962 kirjoitti:Mulla on kohtalaisen toimiva sauna takatuupparissa, kuskinpuolella takana. peräseinällä naama menosuuntaan istuu 3 ja vastapäätä selkä menosuuntaan 2 kiuas 3,6kw kuskinpuolen seinällä keskellä
Sattusko sulla oleen kuvaa tuosta ratkaisusta?
Käy Lahti kahtomassa tuolla nettikoneella siitä Iisalmen kaverin autosta kuvia (valkoinen scania K93 ), voin taata jos luonnossa näet, on tuupparissa
messevät saunazydemit ilman miljoonan euron sijoittamista..... :) Kävin "vakoilemassa" luvan (kameran) kanssa......
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...

Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja MB1962 » 22 Huhti 2010 22:02

Voin napata muutaman kuvan saunasta ja laittaa sulle sähköpostilla, taito ei riitä liittämään niitä tänne.....
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987

Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja MB1962 » 22 Huhti 2010 22:28

Eikös royalia ylläksellä omistanut mies ollut myös vilppulasta kotoisin, vai muistanko väärin? Auto on hieno ja oikeesti hyvä.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987

Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Carman » 22 Huhti 2010 23:18

MB1962 kirjoitti:Eikös royalia ylläksellä omistanut mies ollut myös vilppulasta kotoisin, vai muistanko väärin? Auto on hieno ja oikeesti hyvä.
Ihan oikein muistat, asui pitkään Kolhossa ennenkuin muutti pohjoiseen.

Voisin tulla vaikkapa ensi viikolla sun autoa katsomaan, jos sopii?
Scania K112 -88
Ajokki Royal

Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja MB1962 » 23 Huhti 2010 18:13

Joo tule vaan, olen ma-ti poissa mutta ke-to käy hyvin
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 23 Huhti 2010 19:35

Hieno Ajokki, siinä on kulkupeliä pitkäksi aikaa.
Vanhat Deltat pitäisi lailla kieltää ja poistaa kalustokierrosta kokonaan, aiheuttavat kohtuuttomia kärsimyksiä omistajilleen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja MB1962 » 23 Huhti 2010 20:06

Taitaa nämä decat olla samanlaisia.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987

b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja b12m » 24 Huhti 2010 12:24

Carman kirjoitti:Volvoa katsoin vaan äkkiä pintapuolisesti, siistiltä sekin näytti. Sehän on Paunun vanha pikavuoroauto, ajettu yli 3 miljoonaa. Kuulemma muuten täysin ehjä peli sekin, vaihteensiirrossa vain välystä.
Sitäkin harkitsin, mutta se on 13 metrinen, ei mahdu mulla talliin. Plussaa tietysti ilmastoinnista.
Tuo ko. Volvo on varustettu ei-niin-ihanalla vaijerivälitteisellä vaihteensiirrolla. Tuolloin ei ollut EGS:ää ihan vielä tullut markkinoille, jolloin tässä tapauksessa Ajokki muutti Volvon osavalikoimaa hyödyntäen tankovälitteisen systeemin vaijerikäytölle akselivälin jatkamisen yhteydessä. Tavalliseen tankosysteemiin verrattuna jo uutena tahmea ja tunnottomampi, vanhuuttaan varmasti ei ainakaan yhtään parantunut. Myös jäähdytin on tässä autossa koritehtaan toimesta muutettu kardaanivetoisesta hydraulikäyttöiseksi, mistä seurauksena jonkinlainen jatkuva hydraulimoottorin ulina etupäässä.

Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Carman » 28 Huhti 2010 10:18

Nyt on autossa uudet kesägummit edessä!
Otin Hankookit ja vieläpä uusille vanteille, jäi nastakumit vanteilleen jos innostuu talvella ajelemaan.

Ajovaloprojektia aloittelin myös eilen.
Eli käytän Hellan 90mm yleisumpioita, tuttuja esim. uudemmista Sisuista.
Lyhyet sekä pitkät näillä 90mm xenoneilla ja lisäksi 70mm pyöreät 4-ledin päiväajovalot.
Tuulilasin yläpuolelle voisi laittaa vielä jotkut lisäpitkät, tietysti xenoneilla :D

Koitetaan uudistaa vähän keulan ilmettä, sitä en tiedä tuleeko siitä hienompi mutta ainakin erilainen :oops:
Scania K112 -88
Ajokki Royal

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4152
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Huhti 2010 10:31

Oletko nähnyt tämän Royalin? Mielestäni tosi onnistunut facelift.

http://img461.imageshack.us/img461/4561/90nn0.jpg

ja olethan lukenut tämän topicin: viewtopic.php?f=1&t=240&hilit=keula
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Vastaa Viestiin