Sivu 1/5

Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 00:30
Kirjoittaja Carman
Niin siinä kävi että ruosteenraiskaama Delta sai lähteä ja tilalle hankittiin sinkittyä rautaa.

Kyseessä siis -88 Ajokki Royal Scanian K112 alustalla.
Autolla on ajettu 1,34 milj. km ja kone on rempattu kertaalleen.

Uutena ollut tutulla liikennöitsijällä, Bussi-Mannisella Ruovedellä ja sieltä siirtynyt vuonna 2004 718bus:ille Ylläs-Levi liikennettä hoitamaan. Ylläksen ajot loppuivat keväällä 2008 jonka jälkeen auto on pääasiassa lepäillyt.
Mannisella auto oli saanut tarkkaakin tarkempaa hoitoa ja huoltoa, ja vielä uudenkin omistajan aikana huollettiin Mannisella jossa se oli kesät vuokralla.
Tämä näkyy hyvänä kuntona kaikinpuolin.

Pikkuvikoja pitäisi nyt ensimmäisenä fixailla kuntoon. Nopeusmittari ei toimi, webasto ei toimi, sisälämpömittari ei pelaa, osa sisävaloista pimeänä. Taitavat olla sellaisia seisonnasta johtuvia ongelmia. Onneksi kaikki sähkökaaviot ovat tallessa, niinkuin kaikki muutkin korin ja alustan opukset.
Myös eturenkaat pitäisi hankkia uudet, nyt alla on uudenkarheat Goodyearin nastat, ei viitsisi hieroa niitä piloille.
Hankookia ajattelin, onkohan kelpo kumet?

Suunnitelmiin kuuluu vieläkin ehdottomasti sauna, vaikka alusta muuttuikin mahurista tuuppariksi, joten vähän toisenlainen toteutus tarvitaan.

Nyt kun on tullut ajeltua sekä mahuri-Volvolla sekä tuuppari-Scanialla, vaikea sanoa kumpi on parempi. Scaniassa tuntuu olevan enemmän jytyä koneessa, Volvo taas jotenkin tasapainoisempi ajella ja ehdottomasti parempi tunto jarruissa! No, ehkäpä molempi parempi. Scania on ainakin tosi hiljainen, nyt on jopa todellista tarvetta kierroslukumittarille.

Yritetään taas nopealla aikataululla rekisteröidä matkailuautoksi, jotta saa laillisesti ajellakin... :oops:

Kuva

ja lisää kuvia:
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... ?album=237

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 07:43
Kirjoittaja kariyr
Onnea hankinnalle, siistin näköinen pirssi :D Itsekin tässä mietin uuden aihion hankkimista ja nykyisen miltei valmiin hävittämistä 8)

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 08:28
Kirjoittaja Bussiton
Onnittelut ja kiva että tuli lisää näitä Royali-kuskia :D Tiedätkö muuten että meille on olemassa merkki olutta ja sukkia noin niinku alkajaiskisi :lol: :lol: :lol:

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 09:11
Kirjoittaja wanderfreund
Onnittelut! se on muuten hyvä auto ikäisekseen!
onko Royalit mistä vuodesta asti sinkittyjä?

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 10:01
Kirjoittaja Bussiton
Eikös ne ollut alusta asti :wink:

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 10:36
Kirjoittaja Carman
wanderfreund kirjoitti:Onnittelut! se on muuten hyvä auto ikäisekseen!
onko Royalit mistä vuodesta asti sinkittyjä?
Onko sulla omakohtaista kokemusta juuri tästä kyseisestä yksilöstä?

Kai ne alusta asti on tosiaan ollut sinkittyjä, tuliko ensimmäiset Royalit -85?

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 11:19
Kirjoittaja Jailbird
Onnea, ompahan siistin näköinen laite!

...löytyisiköhän tuommoisia lisää?

Missäköhän hinnoissa tuommoset liikkuu?

...taisin nyt löytää seuraavan projektin merkin/mallin...

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 11:31
Kirjoittaja Lahti32
Kittilässä olisi yksi Royal, asiallisen näköinen. Kyllähän Ajokki on hyvä kori, kaveri laittoi Expressin ja on ikäisekseen huomattavan hyväkuntoinen.

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 11:37
Kirjoittaja Lahti32
Carman kirjoitti:
Suunnitelmiin kuuluu vieläkin ehdottomasti sauna, vaikka alusta muuttuikin mahurista tuuppariksi, joten vähän toisenlainen toteutus tarvitaan.

Nyt kun on tullut ajeltua sekä mahuri-Volvolla sekä tuuppari-Scanialla, vaikea sanoa kumpi on parempi. Scaniassa tuntuu olevan enemmän jytyä koneessa, Volvo taas jotenkin tasapainoisempi ajella ja ehdottomasti parempi tunto jarruissa! No, ehkäpä molempi parempi. Scania on ainakin tosi hiljainen, nyt on jopa todellista tarvetta kierroslukumittarille.
Millaisen saunasysteemin meinaat tehdä? Olisi hyvä jos joku keksisi tuuppariinkin hyvän saunakonseptin :wink:

Viime viikolla K113 koeajon jälkeen voin olla täysin samaa mieltä noista Volvon ja Scanian ominaisuuksista.... Lisäisin vielä vaihteensiirron erot, Scanioissa tunnoton ja jäykkä mutta volvoissa väljä soppakauha, kummasta kukakin tykkää, tunnottomasta vai väljästä, no, automaattia ei lasketa

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 11:47
Kirjoittaja wanderfreund
jotain ajokokemuksia jo Mannisen ajoilta.Äkäslompolossa tuli auto nähtyä monen sesongin ajan!
meinasin ostaa sen viime vuonna Lehtiseltä mutta pyysi liikaa, ihan tilurikäyttöön olis vielä ihan hyvä peli. Katsoitko muuten Volvoa missä kunnossa se on?"liikennöitsijä" ei paljon vissiin ole ajellu kumpaakaan...

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 14:01
Kirjoittaja Reddewil
No nyt on nätti ku karkki, toivostavasti on pinnan altakin yhtä hyvä! Mikä noissa on sinkitty, se himmelirunko, pellit vai?
Mikähän tuossa on kun itseä ei tuo ajokin keula oikein sytytä, tuunaa se;)

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 14:28
Kirjoittaja MB1962
Mulla on kohtalaisen toimiva sauna takatuupparissa, kuskinpuolella takana. peräseinällä naama menosuuntaan istuu 3 ja vastapäätä selkä menosuuntaan 2 kiuas 3,6kw kuskinpuolen seinällä keskellä

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 15:35
Kirjoittaja Carman
wanderfreund kirjoitti:jotain ajokokemuksia jo Mannisen ajoilta.Äkäslompolossa tuli auto nähtyä monen sesongin ajan!
meinasin ostaa sen viime vuonna Lehtiseltä mutta pyysi liikaa, ihan tilurikäyttöön olis vielä ihan hyvä peli. Katsoitko muuten Volvoa missä kunnossa se on?"liikennöitsijä" ei paljon vissiin ole ajellu kumpaakaan...
Joo siellä pohjoisessahan tämä oli kai 4-5 sesonkia, ja kesät Mannisella.
Volvoa katsoin vaan äkkiä pintapuolisesti, siistiltä sekin näytti. Sehän on Paunun vanha pikavuoroauto, ajettu yli 3 miljoonaa. Kuulemma muuten täysin ehjä peli sekin, vaihteensiirrossa vain välystä.
Sitäkin harkitsin, mutta se on 13 metrinen, ei mahdu mulla talliin. Plussaa tietysti ilmastoinnista.

Reddewil kirjoitti:No nyt on nätti ku karkki, toivostavasti on pinnan altakin yhtä hyvä! Mikä noissa on sinkitty, se himmelirunko, pellit vai?
Mikähän tuossa on kun itseä ei tuo ajokin keula oikein sytytä, tuunaa se;)
Juu nätti on altapäinkin!
Sinkittyä on ilmeisesti koko korirakenne, eli kaikki raudat mitä Ajokilla on laitettu? Ja pintapellit tietysti!
Esim. kaikki tavaratilojen pohjien putket ovat ihan virheettömiä.

Tuossahan on jo uusittu nuo ajovalot yleismallin umpioilla, joista yksi on halki.
Jotain pientä faceliftiä on kyllä suunnitteilla, kävin juuri kyselemässä 90mm xenon-projektori umpioita...

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 16:38
Kirjoittaja Lahti32
MB1962 kirjoitti:Mulla on kohtalaisen toimiva sauna takatuupparissa, kuskinpuolella takana. peräseinällä naama menosuuntaan istuu 3 ja vastapäätä selkä menosuuntaan 2 kiuas 3,6kw kuskinpuolen seinällä keskellä
Sattusko sulla oleen kuvaa tuosta ratkaisusta?

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 21:16
Kirjoittaja niki-racing
Niin se luoja taas varjelee lastaan.... :) Tervetuloa sen toisen hyvän ruotsalaismerkin edustajaksi...vai pitäiskö sanoa murheita jakamaan..... :)

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 21:21
Kirjoittaja niki-racing
Lahti32 kirjoitti:
MB1962 kirjoitti:Mulla on kohtalaisen toimiva sauna takatuupparissa, kuskinpuolella takana. peräseinällä naama menosuuntaan istuu 3 ja vastapäätä selkä menosuuntaan 2 kiuas 3,6kw kuskinpuolen seinällä keskellä
Sattusko sulla oleen kuvaa tuosta ratkaisusta?
Käy Lahti kahtomassa tuolla nettikoneella siitä Iisalmen kaverin autosta kuvia (valkoinen scania K93 ), voin taata jos luonnossa näet, on tuupparissa
messevät saunazydemit ilman miljoonan euron sijoittamista..... :) Kävin "vakoilemassa" luvan (kameran) kanssa......

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 22:02
Kirjoittaja MB1962
Voin napata muutaman kuvan saunasta ja laittaa sulle sähköpostilla, taito ei riitä liittämään niitä tänne.....

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 22:28
Kirjoittaja MB1962
Eikös royalia ylläksellä omistanut mies ollut myös vilppulasta kotoisin, vai muistanko väärin? Auto on hieno ja oikeesti hyvä.

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 22 Huhti 2010 23:18
Kirjoittaja Carman
MB1962 kirjoitti:Eikös royalia ylläksellä omistanut mies ollut myös vilppulasta kotoisin, vai muistanko väärin? Auto on hieno ja oikeesti hyvä.
Ihan oikein muistat, asui pitkään Kolhossa ennenkuin muutti pohjoiseen.

Voisin tulla vaikkapa ensi viikolla sun autoa katsomaan, jos sopii?

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 23 Huhti 2010 18:13
Kirjoittaja MB1962
Joo tule vaan, olen ma-ti poissa mutta ke-to käy hyvin

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 23 Huhti 2010 19:35
Kirjoittaja Puu Tiainen
Hieno Ajokki, siinä on kulkupeliä pitkäksi aikaa.
Vanhat Deltat pitäisi lailla kieltää ja poistaa kalustokierrosta kokonaan, aiheuttavat kohtuuttomia kärsimyksiä omistajilleen.

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 23 Huhti 2010 20:06
Kirjoittaja MB1962
Taitaa nämä decat olla samanlaisia.

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 24 Huhti 2010 12:24
Kirjoittaja b12m
Carman kirjoitti:Volvoa katsoin vaan äkkiä pintapuolisesti, siistiltä sekin näytti. Sehän on Paunun vanha pikavuoroauto, ajettu yli 3 miljoonaa. Kuulemma muuten täysin ehjä peli sekin, vaihteensiirrossa vain välystä.
Sitäkin harkitsin, mutta se on 13 metrinen, ei mahdu mulla talliin. Plussaa tietysti ilmastoinnista.
Tuo ko. Volvo on varustettu ei-niin-ihanalla vaijerivälitteisellä vaihteensiirrolla. Tuolloin ei ollut EGS:ää ihan vielä tullut markkinoille, jolloin tässä tapauksessa Ajokki muutti Volvon osavalikoimaa hyödyntäen tankovälitteisen systeemin vaijerikäytölle akselivälin jatkamisen yhteydessä. Tavalliseen tankosysteemiin verrattuna jo uutena tahmea ja tunnottomampi, vanhuuttaan varmasti ei ainakaan yhtään parantunut. Myös jäähdytin on tässä autossa koritehtaan toimesta muutettu kardaanivetoisesta hydraulikäyttöiseksi, mistä seurauksena jonkinlainen jatkuva hydraulimoottorin ulina etupäässä.

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 28 Huhti 2010 10:18
Kirjoittaja Carman
Nyt on autossa uudet kesägummit edessä!
Otin Hankookit ja vieläpä uusille vanteille, jäi nastakumit vanteilleen jos innostuu talvella ajelemaan.

Ajovaloprojektia aloittelin myös eilen.
Eli käytän Hellan 90mm yleisumpioita, tuttuja esim. uudemmista Sisuista.
Lyhyet sekä pitkät näillä 90mm xenoneilla ja lisäksi 70mm pyöreät 4-ledin päiväajovalot.
Tuulilasin yläpuolelle voisi laittaa vielä jotkut lisäpitkät, tietysti xenoneilla :D

Koitetaan uudistaa vähän keulan ilmettä, sitä en tiedä tuleeko siitä hienompi mutta ainakin erilainen :oops:

Re: Ajokki Royal Scania K112 -88

Lähetetty: 28 Huhti 2010 10:31
Kirjoittaja Lahti32
Oletko nähnyt tämän Royalin? Mielestäni tosi onnistunut facelift.

http://img461.imageshack.us/img461/4561/90nn0.jpg

ja olethan lukenut tämän topicin: viewtopic.php?f=1&t=240&hilit=keula