Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

29.6.12
Ledinauhaa ja ennalta arvattava pettymys

Lohikärmeskaupassa oli korissani kaksi vaihtoehtoa tiskipöydän valoksi; 21W loisteputki 12€ ja kolmiosainen ledivalosarja 30€. No voi pelsebub tuli ostettua tuo ledi - ei sen valossa näe. Ei nähnyt edellistenkään ledejen valossa, joita ostin pari talvea sitten kodin keittiöön...

No saa niistä nauhoista jotkut yövalot Röllin käytävävalojen koteloiden sisään - näkee ainakin vaihtaa sen palaneen hehkulampun.

Takaisin huomenna kärmeskauppaan ja 21W loistehoa kärryyn...

Kyökin listoitusta ja asennuskolhujen paikkailua

Tänään tuli käytettyä toinen lomapäiväni kokonaan auton sisustan kimpussa. Moni rempallaan ollut pikkuasia tuli korjattua kuntoon. Keittiö sai listoja ja yläkaappi alapinnakseen alumiinilevyn. APK/jääkaappinippun portaikon puoleisen vanerin verhoilin messumatolla. Liimana käytin kontaktiliimaa, sillä levyä ei voinut ottaa irti verhoilua varten. Pienimmät pinnat olen liimanut kontaktiliimalla ja isoimmat levyt rakennusliimalla.

Kontaktiliima on näppärää käyttää ja liimaroiskeet on helppo poistaa ksyleenillä. Kontaktiliiman kilohinta on nelinkertainen verrattuna rakennusliimaan, mutta pystypinnan liimaaminen rakennusliimalla ja kiinnipitäminen olisi vaatinut sen Shivan käsimäärän ja lehmän hermot.

Asunto-osan ja matkustamon välinen ovi saa Abloy sisäoven lukkomekanismin. Asunto-osan pystyy lukitsemaan ja koirat eivät pääse yksinään painelemaan Webastoa käyntiin - kuten kävi toissa kesänä. Hurtilla oli aika lämmin, kun saavuttiin uimarannalta takaisin autolle.
Liitteet
alakaappi.jpg
alakaappi.jpg (51.98 KiB) Katsottu 20752 kertaa
kolmiorakenne.jpg
kolmiorakenne.jpg (52.05 KiB) Katsottu 20752 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

LED-1049 LED-valonauha, kylmän valkoinen valo, virtakaapeleissa ei ole liitoksia, 12V DC, 7,2W/m, 30xSMD5050 LED/m, 300lm/m, 6000-6500K, IP33, 5m, 27,89€
Tuolla näkee jo kohtuullisesti...

LED-1054 LED-valonauha, kylmänvalkoinen valo, virtakaapeleissa ei ole liitoksia, 12V DC, 14,4W/m, 60xSMD5050 LED/m, 600lm/m, 6000-6500K, IP68, 5m, 54,55 €
Tuota minulla on 2,5 m pätkä makkarissa ja se riittää ihan hyvin huoneeseen yleisvaloksi.

Löytyy myös lämpimän valkoisina jos kokatessa kylmä valo aiheiuttaa "hellasäröä", lämpimänä ei valaise niin hyvin vaikka samat lumenit luvataankin.
Löysin myös siistiä alumiiniprfiilia johon tuo nauha uppoaa tosi siististi..
Noita nauhoja saa myös siinä silikoni valussa mutta silloin ne ei sovi siihen alumiini kiskoon mutta ovat säänkestävempiä. Hinta 600 lumenin versioissa ei ollut kuin muutama euro lisää.

Hinnat alvilla..
Tuottee Deltacosta.. Tarvii olla tili mutta jotkut välimyy noita netissäkin.. Hintaa tulee luonnollisesti lisää..
Voin minäkin niitä tilailla mutta nyt olen reissussa.

Jos ledinauhoja jostain ostelee ja tuotteista ei ilmoiteta lumeneita niin useimmiten ostos on pettymys :(
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Latausrele ja lisää akkuja
Tämän kesän aikana retket ovat tehty pelkästään starttiakkujen varassa. Takapaksissa ob ollut mukana yhdet 225Ah akut varalla ja korin akuilla on pärjätty vaihtelevalla menestyksellä.

Pariin otteeseen on joutunut lataamaan aggregaatilla. Invertteri on tyhjentänyt akut.

Tänään siirsin vara-akut invertterin viereen ja asensin eilen ostamani latausreleen paikoilleen. Pikku homma - muutaman johdon valmistaminen ja liittäminen paikoilleen. Suurin työ oli vetää moottorin päällä olevasta tavaratilasta johto starttimoottorin solenoidille. Releessä on automaattitoiminto, mikä irroittaa akustot toisistaan startin ajaksi. Tällöin ei releen yli kulje virtaa. Rele kyllä kestää 120A, mutta linja-auton käynnistysmoottori haukkaa enemmän.

Latausrele osaa tunnistaa automaattisesti latauksen kummasta piiristä tahansa. Se yhdistää akustot toisiinsa ja irroittaa ne kun jännite laskee liian alas. Pätevä kone ei yhtään liikkuvaa osaa käyttäjän ulottuvilla.

Jatkosuunnitelmia sähköosastolle
Pitää vielä rakentaa uusille akuille suojakotelot ja tuuletus. Akkujen päälle tulee hylly, johon voi laittaa kaikki jatkojohdot ja adapterit sekä muut sähköjohdannaiset vermeet.

Pahasti alkaa näyttää siltä, että tavarat löytävät paikkansa autossa.

Klaffituolien säilytyslaatikko
Eilen meni hermo...takatavaratilassa lojuvat seitsemän klaffituolia yhdistettyinä polkupyöriin eivät ole mikään helposti hallittava kokonaisuus. Kesäreissun jälkeen vannoin, etteivät pyörät lähde mukaan seuraavalle retkelle ja klaffijakkarat saavat lentää mäelle.

No - Klaffit saivat armoa :) Rakensin niille vanerisen säilytyslaatikon - mallia omasta päästä ( tyhjä ja yksinkertainen. Nyt kaikki seitsemän tuolia ovat siistissä neliskulmaisessa lootassa eivätkä pääse pyörimään puolityhjässä ruumassa.

epäonnistumattomuuden riemua - aion rakentaa kaikille muillekin irtotavaroille omat puuyksiöt. Lelut, työkalut, pihapelit, rullaluistomet, koirien vetovaljaat, jne...kaikki tulevat saamaan oman paikan autossa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kappas, samanlainen rele johon lisäsin tässä illalla vielä 1/2/1+2 kytkimen jolla voi valita mistä akusta kulutetaan ja voi vielä niputtaa kaikki jos startti vaatii eikä virta mene releen yli. Hyvä kapistus tuollainen erotusrele.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo - samanlainen rele, jonka näin autossasi "Lahti32". Pitää vielä mitata tuon led-nastan jännite - saa laitettua merkkivalon erotuksen tilasta tuvan puolelle.

Alunperin ajatuksenani oli siirtää aggregaatin käynnistyvirtalukko auton kojelautaan... No, jos jaksan kävellä punkasta kojelaudalle niin jaksan varmaan kävellä ulos autosta luukulle käynnistämään varavoiman. Joka tapauksessa huolellinen käyttäjä sulkee aggregaatin bensahanan käytön jälkeen :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Rosvolinna: Oliko se niin että se invertteri makaa suoraan akussa kiinni vai oliko sulla siellä päävirtarele joka on päällä myös. Tuota vaan meinasin että iteltä en saa, enkä ole muilta kuullu että invertterillä saisi akut 20v tyhjemmäksi kun inversio sammuttaa ite ihtesä. Eli aina pitäs volvo pyörähtää tulille. Eli olen 99,46% varma että joku muu vermes hoitelee tuon 20v jälkeen akkujen lopullisen tyhjäämisen.
Tuo erotusrele nyt hoitaa sen että huomaat mikä siellä on vielä invertterin jälkeen päällä, vai miten lie kytkit sen? Ajoakussa vain laturi + startti. Muut pitäs laittaa hupipuolelle, tai muuten auton systeemit imee edelleen nuo ajoakut kuivaksi jossain vaiheessa...
Laita se aggren starttiavain makkarin seinään :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vertti ottaa virtansa ennen päävirtarelettä. En usko, että invertterissä on mitään vikaa - katkaisee kyllä toimintansa piippauksen kera, kun jännite putoaa liiaksi.

Aion mitata ampeerimittarilla ajoakuston lepokulutuksen - johonkin sähkö katoaa. Pitää vain kaivaa mittariin patteri.

Voi olla, että sähkötaulussa ollut "tulipalo" vaikuttaa asiaan. Tiedä häntä..

No nyt on "työ-" ja "huumori"akut irrallaan toisistaan. Tulevaisuudessa aion laittaa startille oman 2x100Ah piirin. Nämä akut putoaa pois heti startin jälkeen ja saavat latauksensa invertterille kytketystä verkkovirtalaturista. Toisena vaihtoehtona on kytkeä kaikki auton sisävalaistus hupipuoleelle. No -mittaillaan ensin...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei taida Volvo herätä talviunilta 100Ah akuilla. Sitkiää se on 170Ah akustolla ja varmaa kun on kaikkein suurimmat 230Ah paikallaan
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Volvo lähtee MB:llä apukaapeleilla helposti käyntiin. 10-15min Webastoa. Pakkasta oli sen verran, että ukolla piti olla lapaset. Volvon akut olivat täysin tyhjät.

Sahaamalla Rölliä ei saa käyntiin. Startin rattaat ovat hieman kuluneet tai eivät pääse perille asti. Pomppaa pois vauhtipyörän kehältä pitkässä sahauksessa.

Esilämmitetyllä koneella ei ongelmaa - naks vaan ja mylly pyörii.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Ei taida Volvo herätä talviunilta 100Ah akuilla. Sitkiää se on 170Ah akustolla ja varmaa kun on kaikkein suurimmat 230Ah paikallaan
Pitäs lähtee, kun ei tuolla kapasiteetilla ole sinällään merkitystä jos ei minuutti tolkulla starttaa. Oikosulkuvirta on se mikä ratkasee:
225 Ah ·kylmäkäynnistysvirta EN 1150, -18°
105 Ah -kylmäkäynnistysvirta EN 700, -18°

Jos moottori on kunnossa niin pitäs tuolla 700A:n virralla (16,8kW) pyörähtää tulille, mutta akun on parempi olla kunnossa ja täynnä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vauhti se on mikä ratkaisee kun on kylmä. Mullahan tässä ei oo webaa ollenkaan niin pitää joskus raakasti vaan sahata mutta lähtee
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Oi voi, tuolla webastolla tekee kyllä vartissa (-30 30min) kesän moottorille, ja öljyn lämmitystä pitäsin tärkeenä myös. Mulla on 300W sähkövastus öljysäiliössä ja röllissä kiertää lisäksi webaston vesi, on fiksu systeemi ja tuon takia lähtee varmaan 60Ah akuilla.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Käyttökokemuksia erotusreleestä
Nyt on ajoakut ja hupipuoli erossa toisistaan. Vaikutta ihan toimivalta systeemiltä. Ainoana huonona puolena on, että hupipuolelle laittamani akut ovat huonompikuntoisemmat kuin ajoakut. Ajoakut ostin 1½ vuotta sitten. Hupiakkuina toimivat tulivat auton mukana.

Ensimmäisellä retkellä hupiakuista loppui terä, kun käytimme ilmalämpöpumppua liian monta tuntia. Pitää varmaan suunnata akkukauppaan ja hakea hieman tuoreemmat akut.

Kotiin päästyämme latasin hupiakut älylaturilla täyteen ja katsotaan pysyykö sähkö tallessa.

Hyllyä akkujen päälle
Nikkaroin hupiakuille ja invertterille kotelon. Jokaiselle oma lokero. Kotelon päälle tuli hyvin säilytystilaa latureille ja sähköjohdoille sekä työkaluille.
Liitteet
x 181.jpg
x 181.jpg (43.03 KiB) Katsottu 20139 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Takajousen ylälautanen
Puolisuvea lintallaan ollut ylälautanen alkoi rassamaan - alusta kenossa ja hirveä sihinä. Ihminen on melko sopeutuvainen, mutta joskus on pakko puuttua auton lahoamiseen. Auto ei ole orgaaninen - se ei parane ajamalla. Pakko lisätä rautaa...

Onnin Auto:ssa olivat palikat loppuneet. Pakko oli ostaa Volvolta - on muuten raudalla kilohintaa. En voinut odottaa Onnin tarvikepaloja - aika pajalle oli varattuna. Vaihtoon meni pussi, ylälautanen ja paljelaatta eli se metallilevy, mikä on kiinni runkopalkissa.

En uskaltanut tuota lautasen vaihtoa tehdä kotipihassa. Sen verran surkeat tunkit löytyy kokoelmastani. Näppärästi auto nousee rekkakorjaamon tunkeilla. Muutaman tunnin hitsihommat - ilo katsoa vierestä, kun ammattilainen eheyttää kuljetinta.

Joutui/sai sitä itsekin hieman osallistua korjaukseen. Hitsivelho ei ollut aiemmin laittanut ilmapussia, joten humanisti pääsi hieman pätemään omilla kantapääopin kautta kerätyillä taidoillaan.

Nyt kelpaa ajella
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jarrumittaus ja ALB-venttiilin säätöä

Tänään kävin viemässä pakkasaamun herätetyn Rölliln jarrumittaukseen. Muuten kunnossa, mutta ALB-venttiili antoi liian pieniä lukemia. ALB-venttiili säätää takaakselin jarruvoimaa kuorman mukaan. Kuorman se haistaa jousipussien paineesta.

Tiedä sitä kauanko tuo säätö on ollut killissä. Kaksi aiempaa leimaa on mennyt ainakin entisillä säädöillä. Itse en ole tuohon säätöön koskenut. Korjamon kaverit ruuvasivat mokkulan oikeisiin säätöihin.

Samalla tuli punnittua auton todelliset akselipainot. Etuakseli 6800kg (7100kg) taka-akseli 8700kg (10500kg). Suluissa olevat ovat papereiden mukaiset kokonaispainot. Ei tuo ihan mitään Kevlaria ole...

Kotiin viemisiksi tuli hieman kevyempi lompakko, nippu jarrupapereita ja päästömittaus. Halvemmaksi tuli kuin konttorilla ja samalla tuli itsekin opiskeltua tuon venttiilin toimintaperiaate.

Vielä pitää haalia jostain puolen metrin pätkä kurttuputkea pakoputken liitokseen ja sitten alkaa olla auto valmiina katsastukseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Rölli leimattu ilman huomautuksia. Kaipa tuo rassaaminen alkaa jo tuottaa tuloksia :) Ailaisempina vuosia on ollut aina jotain pientä natinaa...
:
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

4.3.13 Hiiriongelma ja kadonneet jarruvalot

Hiiret olivat syöneet kaapeleita kojelaudan viereisestä sähkökeskuksesta. Jarruvalot kateissa ja painemittarit sekaisin. Yksi punainen, kolme valkoista ja neljä sinistä johtoa poikki.
'
Hiirten "Rosvoluola" löytyi keskivessan seinän takaa. Vessa matalaksi ja hiirten varastoima koiranruoka jätesäkkiin. Siellä ne olivat herroiksi elelleet koko talven.

Vessanseinä olisi muutenkin mennyt uusiksi suihkuprojektin takia. Suihkukopin lattia tulee lasikuidusta vesivanerin päälle. Seinät teen todennäköisesti akryylilevyistä ja rungon valmistan alumiini L-profiilista.

Suunnitelma voi vielä muuttua, kunhan löydän kaikki materiaalit tontilta. Ainakin joku tilapäislattia siihen pitää nakertaa pääsiäisen laskettelureissua varten.

Jarruvalon kaapelit sain korjattua. siniset ja valkoiset vie vielä aikaa. En ole onnistunut mittaamaan kaikkia ja en täysin ymmärrä kytkentää. Eikohän tuon nippuun saa - päivänä jonain...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Painemittareiden johdot korjattu. Hommana suhteellisen helppo. Kaikki valkoiset johdot menevät alustan kortilla samaan pisteeseen, joten jäljelle jäi neljä sinistä.

Pienellä mittaamisella sain paikannettua mikä johto vaikuttaa mihinkin mittariin. Yksi johdoista on ylinmääräinen - se on kolmannen akselin painemittarin johto. Röllissä on kaksi akselia, joten tuota piiriä ei ole asennettu.

Neljäs johto menee polkimien takana olevaan alimpaan painekytkimeen. Sen tarkoitusta tai toimintaa en osannut selvittää.

Painekytkomet ja paineanturit järjestyksessä ylhäältä alas
- paineanturi piiri 2.
- paineanturi piiri 1.
- painekytkin ( jarruvalo )
- painekytkin ( ? )

Näillä mennään :) Kaksi sinistä jäi toistaiselsi ilman kotia :(
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Käppäri tuo viimenen?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Saattaa olla seisontajarrun merkkivalon kytkin. Pitää jatkaa tutkimuksia.

Mielestäni autossa ei tuollaista merkkivaloa ole ollenkaan. Ainoastaan punainen (!) palaa jarruvivun vieressä ja valo sammuu, kun piireissä tarpeeksi painetta ajoa varten. Tämä merkkivalo toimii normaalisti. Siinä on ollut myös summeri, mutta siltä on karva kiskaistu irti. Ymmärrän kyllä - raivostuttava kuunnella piipitystä ilmasäiliöiden täyttyessä.
..
Liitteet
neljämötikkää.jpg
neljämötikkää.jpg (85.97 KiB) Katsottu 19156 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Niin, en tiedä tuli vaan mieleen.
Oman deltalaisen manuaalin mukaan sivuovi (ovet) ei aukea kuin käsijarru päällä, ja mulla on sille valo, mutta tuo varotoimi on disblaoitu = voi ajella ovet levällään =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja b12m »

Reddewil kirjoitti:Oman deltalaisen manuaalin mukaan sivuovi (ovet) ei aukea kuin käsijarru päällä, ja mulla on sille valo, mutta tuo varotoimi on disblaoitu = voi ajella ovet levällään =)
Useimmissa 80-90 lukujen Carrus-sukuisissa pitkän matkan autoissa keski-/takaoven avaaminen on vaatinut käsijarrulta päälläolosignaalin saantia (eli että käsijarrun merkkivalo palaa). Ovi auki ajoa tuo ei estä, estää ainoastaan avaamisen eikä vaikuta siis etuoveen ollenkaan. Tuon käsijarruturvakytkennän ohitus on muistaakseni äärimmäisen helppoa, ja on toteutettu moniin myöhemmällä iällä vakiovuorokäyttöön päätyneisiin autoihin. Muistaakseni pieni pätkä hyppyjohtoa vain. Pikavuoro-/tilausliikenteessä saati kulkurikäytössä tuosta turvakytkennästä tosin ei mielestäni ole minkäänlaista haittaa, päinvastoin.

Ovet auki ajamisen estäviä ovijarruja löytyy sitten (katurit pois lukien) suomalaisbusseista vasta 2000-luvun tuotteista ja niissäkin katkaisijasta pois kytkettävänä versiona.

Röllistäkin mielestäni pitäisi löytyä seisontajarrulle oma merkkivalonsa, siitä nelirivisestä merkki-/varoitusvalokuutiosta. P-kirjain jarrurummun sisällä kuvana tuossa. Polttimot ovatkin kulutustavaraa, joten olisko vain lamppu pimiä?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä tuo käsijarrun merkkivalo toimii testiasennossa, mutta en muista toimiko se ennen hiirulaisten tihutyötä. No kaikki valkoiset johdot menee sähkökeskuksen alustakortilla samaan pisteeseen, joten niiden kanssa ei ongelmaa. Painemittarit ja (!)-valo toimii sekä jarruvalot.

Ainoastaan tuo (P) on vielä hukassa. Johtoja on kaksi toinen on kolmospiirille, jota ei autossa ollenkaan ja toinen käsijarrun valolle. Saattaa tuon saada järkeiltyä nippuun :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Käsijarrun merkkivalo edelleen kateissa. Se ongelmista pienin...

Eilen laitoin autoa käyntiin. Startti pyöritti puolen sekunttia ja savu alkoi nousemaan sähkökeskuksesta ja käynnistysnappula lopetti toimintansa. Alustakortin automaattinalli 10 naksahti ja sen vieressä olevan releen jalka oli hiilloksella. No voi hevonen...

Nappula on oikutellut jo muutaman kauden. Parin painalluksen jälkeen on lähtenyt toimimaan, mutta tällä kertaa loppuivat kipinät.

Aikani tutkin tuhoa ja päädyin ratkaisuun kaapeloida startin herätevirran uudelleen. Samalla tuli otettua käyttöön kojelautaan jo vuosi sitten asentamani avaimella toimiva virtakytkin.

Uuden kaapelin kytkin ajo- ja hupiakkujen erotusreleen startintunnistukseen. Sulake väliin ja uudella 3x1,5mm2 kumikaapelilla virrat kojelautaan. Jätin pois kaikki ylinmääräiset releet ja käynnistyksenestohärpäkkeet. Yksinkertainen on kaunista.

Nyt auto käynnistyy avaimesta ja starttipiirin sulake #10 on otettu miljoonalaatikkoon.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kesäasunto ja Biedermeier-projekti

Röllin matkustamo-osa meni uusiksi kalusteiden osalta. Tutulta jäi muutossa kodittomaksi valkoinen nahkasohva. Tungetaan se mesen takapaksiin ja siitä se mopo karkasi...

Sohva kotiin ja kaksi riviä penkkejä irti. 2m sohva mahtui hyvin kuskin penkin taakse. Sohva sai pysyvän paikan autossa.

Ojanpuolen kaksi ensimmäistä penkkiriviä sai luvan väistyä sohvapöydän tieltä. Biedermeier-projekti sai alkunsa. Ukko honkkarin kautta Jyskiin. Sieltä mukaan tarttui kaksi kappaletta kumipuusta malesialaisin pikkukäsin valmistettuja laatikostoja. Niistä käytin korit. Muut osat saivat uuden kodin kasvihuoneessa tomaattien kasvutukina.

Huussin takaa raavin mukaan yhden filmiviiran ja honkkarin ruuveilla niittasin palikat nippuun. Kanneksi tuli liimapuulevy 600x2000x28mm ja pintaan mustaa värivahaa.

Vielä tuo huutaa vähän koristelistoja...

Käytössä nuo kahdeksan laatikkoa ovat osoittautuneet erittäin toimiviksi. Tavarat voi ladata kyytiin kotona. Yhteen kirjoja ja toiseenleluja sekä kolmanteen työkaluja jne...

Kaksi penkkiparia siirtyi auton asunto-osan pöytäryhmään. Siinä oli aiemmin irtotuolit. Pöytää joutui hieman kaventamaan, jotta penkit mahtuivat kunnolla.

Sohvassa on paikat kolmelle ja oppaan jakkaraan menee yksi, joten paikkaluku pysyy ennallaan 16+1.
Liitteet
biedermeier.jpg
biedermeier.jpg (369.38 KiB) Katsottu 18206 kertaa
kesähuone1.jpg
kesähuone1.jpg (336.83 KiB) Katsottu 18210 kertaa
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 23 Heinä 2013 08:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin