Rosvolinna "Rölli-Berkhof"
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Pöydät vihreänä
Matkustan pöydät ovat valmiit. Pyöristin kulmat ja reunat. Pintaan tuli OsmoColor-värivaha. Vahasin levyt kokonaan, jotta kosteusvaihtelut eivät vääntäisi levyjä mutkalle.
Hienosti toimivat - kaadoin jo kahvit pöydälle ja helposti sai pyyhittyä pois
Pleikkarin ruutu on vedetty kiinni kuormaliinalla. Pitää kehitellä jokin siistimpi helposti avattavissa oleva ruudun kiinnityssysteemi.
Telkkarikäyttöä varten ostin Lohikäärmekaupasta hainevä antennin. Antenin sijoitan etukattoluukun etureunaan. Luukun avaamalla suuntaaminen onnistuu sisätiloista. Antennijohdon ajattelin tuoda kanavapuhaltimen ilmanottoaukosta. Tällöin ei tarvitse porata ehjään kattoon uusia läpivientejä. Antennipistorasiat laitan kattokanavaan.
Matkustan pöydät ovat valmiit. Pyöristin kulmat ja reunat. Pintaan tuli OsmoColor-värivaha. Vahasin levyt kokonaan, jotta kosteusvaihtelut eivät vääntäisi levyjä mutkalle.
Hienosti toimivat - kaadoin jo kahvit pöydälle ja helposti sai pyyhittyä pois
Pleikkarin ruutu on vedetty kiinni kuormaliinalla. Pitää kehitellä jokin siistimpi helposti avattavissa oleva ruudun kiinnityssysteemi.
Telkkarikäyttöä varten ostin Lohikäärmekaupasta hainevä antennin. Antenin sijoitan etukattoluukun etureunaan. Luukun avaamalla suuntaaminen onnistuu sisätiloista. Antennijohdon ajattelin tuoda kanavapuhaltimen ilmanottoaukosta. Tällöin ei tarvitse porata ehjään kattoon uusia läpivientejä. Antennipistorasiat laitan kattokanavaan.
- Liitteet
-
- pöytä vihreänä.jpg (81.59 KiB) Katsottu 20157 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Eristeitä ikkunoihin
Eristelevyjen liimausta takaosan ikkunoihin. Asensin Dow-merkkiset 30mm styrofoam levyt asunto-osan ikkunoihin. Kiinnitin levyt polyuretaaniliimalla lasiin ja saumat täytin saumavaahdolla.
Levyihin jätin muutamaan tarkkaan harkittuun kohtaan ikkuna-aukkoja. Keittiötason kohdalle tuli kaksi metriä leveä ikkuna ja kerrossänkyjen kohdalle jätin kapean pystyikkuna-aukon. Muuten peräosa tuli umpeen.
Eristelevyjen päälle olen kaavailut 9mm filmivaneria tai 1,5mm alumiinilevyä yhdistettynä Kapa-levyyn. Saattaa olla, että kallistun vanerin puoleen. Kapa-levyn m2 hinta on posketon... Alumiinit olen pelastanut yksien messujen purkutyömaalta.
Levyjen pintaverhoiluksi tulee palokäsitelty harmaa messumatto. Sisäseinät ja kalusteet rakennan liimapuulevystä. Kalusteisiin ja seiniin tulee vahvikkeiksi 30x30mm huonekaluputket.
Sähköjä varten asennan putket, jotta johtojen lisääminen olisi mahdollista.
Katon ja lattian ajattelin jättää ennalleen - ainakin toistaiseksi. Lattiaan voisi tavaratilan puolelta liimata eristelevyjä ja laittaa samalla vesikiertoiset lämmityskaapelit keskikäytävän kohdalle.
Lokasuojan kosmeettinen ferro-oksidihaitta
Sai pikapaikauksen lasikuitumatolla ja pattisalvalla. Näyttää auto heti paljon hienommalta kun pikkulapsen nyrkin kokoinen reikä häviää kyljestä. Seuraavien pajunkissojen aikaan laitan sitten lopullisen uusiopalan lokasuojaan. Sinkkipeltiä on varattuna, mutta pokkauskone uupuu...
Eristelevyjen liimausta takaosan ikkunoihin. Asensin Dow-merkkiset 30mm styrofoam levyt asunto-osan ikkunoihin. Kiinnitin levyt polyuretaaniliimalla lasiin ja saumat täytin saumavaahdolla.
Levyihin jätin muutamaan tarkkaan harkittuun kohtaan ikkuna-aukkoja. Keittiötason kohdalle tuli kaksi metriä leveä ikkuna ja kerrossänkyjen kohdalle jätin kapean pystyikkuna-aukon. Muuten peräosa tuli umpeen.
Eristelevyjen päälle olen kaavailut 9mm filmivaneria tai 1,5mm alumiinilevyä yhdistettynä Kapa-levyyn. Saattaa olla, että kallistun vanerin puoleen. Kapa-levyn m2 hinta on posketon... Alumiinit olen pelastanut yksien messujen purkutyömaalta.
Levyjen pintaverhoiluksi tulee palokäsitelty harmaa messumatto. Sisäseinät ja kalusteet rakennan liimapuulevystä. Kalusteisiin ja seiniin tulee vahvikkeiksi 30x30mm huonekaluputket.
Sähköjä varten asennan putket, jotta johtojen lisääminen olisi mahdollista.
Katon ja lattian ajattelin jättää ennalleen - ainakin toistaiseksi. Lattiaan voisi tavaratilan puolelta liimata eristelevyjä ja laittaa samalla vesikiertoiset lämmityskaapelit keskikäytävän kohdalle.
Lokasuojan kosmeettinen ferro-oksidihaitta
Sai pikapaikauksen lasikuitumatolla ja pattisalvalla. Näyttää auto heti paljon hienommalta kun pikkulapsen nyrkin kokoinen reikä häviää kyljestä. Seuraavien pajunkissojen aikaan laitan sitten lopullisen uusiopalan lokasuojaan. Sinkkipeltiä on varattuna, mutta pokkauskone uupuu...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
30.12.2010
Akkujen vaihto
Tänään asensin Rölliin uudet ajoakut. 2 x 220Ah akut ostin B-kaupasta - hintaan euron / ampeeritunti. Vanhat akut ajattelin jättää vara-akuiksi pihavarastoon. Nilllä saa tarvittaessa apuvirtaa farmin vempaimiin.
Selityksen makua tai laiskuutta havaittavissa
Röllin rakennus on ollut tauolla pakkasesta johtuen. Puolustuksena mainittakoon - auto on ollut liikenteessä viikottain. Seuraavaksi laitan sisäseiniin vanerit ja ilmalämpöpumpun. Pumpulla saisi pidettyä edullisesti rakennuslämmöt autossa. Hyvin suunniteltu ei ole yhtään tehty.
Akkujen vaihto
Tänään asensin Rölliin uudet ajoakut. 2 x 220Ah akut ostin B-kaupasta - hintaan euron / ampeeritunti. Vanhat akut ajattelin jättää vara-akuiksi pihavarastoon. Nilllä saa tarvittaessa apuvirtaa farmin vempaimiin.
Selityksen makua tai laiskuutta havaittavissa
Röllin rakennus on ollut tauolla pakkasesta johtuen. Puolustuksena mainittakoon - auto on ollut liikenteessä viikottain. Seuraavaksi laitan sisäseiniin vanerit ja ilmalämpöpumpun. Pumpulla saisi pidettyä edullisesti rakennuslämmöt autossa. Hyvin suunniteltu ei ole yhtään tehty.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
7.2.2011
Takatavaratilan lattian apurungon kunnostus
Tänään otin itseäni ja rälläkkää niskasta kiinni - aloitin jo inssinkin huomaaman lievästi happaman takapaksin lattian tukirakenteiden uusimisen.
Taustaa
Kaikki tarvittavat palkit ja muut korjaukseen tarvittavat tarvikkeet ovat matkanneet Röllin takakontissa jo useamman kuukauden ajan. Odottaen sopivaa hetkeä asennukselle No nyt korjaukselle on takaraja 24.2.11 - mikäli mielin hyödyntää saamaani vikalistaa. Muut kohteet ovat jo korjattu.
Takakontin lattiavanerit ovat siiistissä kunnossa ja päätin, että ne palautetaan paikoilleen apurungon korjauksen jälkeen.
Vanhan purkua
Lattiavanerit irtosivat helposti pullotunkin avulla. Ruuvit napsahtelivat poikki ja lattia irtosi helposti. Paksin lattia on rakennettu kahdesta levystä, jotka molemmat sain siististi irti. Rälläkällä ja rosvosahalla napsin kaikki happamat poikkipalkit pois. Jätin ainoastaan paikoilleen kaksi pitkittäistä U-palkkia. Ne ovat tehty paksusta tavarasta ja niissä riittää rautaa vielä vuosiksi.
Toinen pitkittäisistä palkeista on tarkoitettu auton hinaamiseen. Kerran on tullut tuota hinauspalkia hyödynnettyäkin, kun auto juuttui laskettelukeskuksen peltoparkille. Ehdimme paikalle ennen routaa... Valmetti kiskoi peruutusapuna ja nousihan se sieltä. Palkki pysyi paikoillaan.
Uutta rautaa
Takimmaiseksi poikkipalkiksi asensin tukevan I-palkin. Loput puretut rakenteet korvaan 50x50mm neliöpalkilla. Uudet ja vanhat raudat pohjamaalataan ja massataan. Vanerit tulee kiinni poraruuveilla.
Päivän saldo
Puolet palkeista asennettu.Sitten loppui päivänvalo. Mukava rakentaa, kun ei tarvitse ihan joka hetki olla lämmittämässä näppejä hanan alla - Kevät tulee...ja kohta sitten valitellaan hyttysten määrää....
..huomenna projekti jatkuu.
Takatavaratilan lattian apurungon kunnostus
Tänään otin itseäni ja rälläkkää niskasta kiinni - aloitin jo inssinkin huomaaman lievästi happaman takapaksin lattian tukirakenteiden uusimisen.
Taustaa
Kaikki tarvittavat palkit ja muut korjaukseen tarvittavat tarvikkeet ovat matkanneet Röllin takakontissa jo useamman kuukauden ajan. Odottaen sopivaa hetkeä asennukselle No nyt korjaukselle on takaraja 24.2.11 - mikäli mielin hyödyntää saamaani vikalistaa. Muut kohteet ovat jo korjattu.
Takakontin lattiavanerit ovat siiistissä kunnossa ja päätin, että ne palautetaan paikoilleen apurungon korjauksen jälkeen.
Vanhan purkua
Lattiavanerit irtosivat helposti pullotunkin avulla. Ruuvit napsahtelivat poikki ja lattia irtosi helposti. Paksin lattia on rakennettu kahdesta levystä, jotka molemmat sain siististi irti. Rälläkällä ja rosvosahalla napsin kaikki happamat poikkipalkit pois. Jätin ainoastaan paikoilleen kaksi pitkittäistä U-palkkia. Ne ovat tehty paksusta tavarasta ja niissä riittää rautaa vielä vuosiksi.
Toinen pitkittäisistä palkeista on tarkoitettu auton hinaamiseen. Kerran on tullut tuota hinauspalkia hyödynnettyäkin, kun auto juuttui laskettelukeskuksen peltoparkille. Ehdimme paikalle ennen routaa... Valmetti kiskoi peruutusapuna ja nousihan se sieltä. Palkki pysyi paikoillaan.
Uutta rautaa
Takimmaiseksi poikkipalkiksi asensin tukevan I-palkin. Loput puretut rakenteet korvaan 50x50mm neliöpalkilla. Uudet ja vanhat raudat pohjamaalataan ja massataan. Vanerit tulee kiinni poraruuveilla.
Päivän saldo
Puolet palkeista asennettu.Sitten loppui päivänvalo. Mukava rakentaa, kun ei tarvitse ihan joka hetki olla lämmittämässä näppejä hanan alla - Kevät tulee...ja kohta sitten valitellaan hyttysten määrää....
..huomenna projekti jatkuu.
- Liitteet
-
- hapanrauta.jpg (89.62 KiB) Katsottu 19713 kertaa
-
- uusinurkka.jpg (40.9 KiB) Katsottu 19713 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Projektikuvausen alussa minulla oli vakaa aikomus laskea kuinka monta työpäivää kuluu auton laittoon. Nyt olen mennyt laskuissa sekaisin. Rölli on ollut minulla puoli vuotta, joten karea arvioni on noin 20 työpäivää / 6kk.
8.2.2011 päivä 20 (tai jotain sinne päin)
Apurungot metallityöt
Aamun valjetua jatkoin apurungon kunnostusta. Aikaa meni yllättävän paljon. Jokainen palikka piti mitat ja sovittaa paikoilleen. Kahta samanlaista ei ollut. Hitsaisin korvattavien palojen keskenäiset liitokset auton ulkopuolella, jotta sain saumat siistiksi ympäriinsä. Nämä ristit, neliöt ja ällät hitsasin kiinni autossa kiinni oleviin pitkittäispalkkeihin ja luukkujen kynnysrautaan.
Tämä työtapa nopeutti huomattavasti hommaa. Jos olisin jokaisen pikkupalikan liimannut autoon yksitellen mönkisin hangessa vielä viikonkin päästä.
Luukkujen reunakumilistan kiinnitysraudan jouduin uusimaan yhden luukun osalta. Suunnitelmissa on vaihtaa kaikkien neljän luukun listat alumiinisiin, kunhan vaan löydän sopivaa listaa kätköistäni.
Maalausta ja massausta
Pohjamaalasin kaikki uudet raudat ja hitsaukset. Muutamaan kohtaan laitoin korikittiä, jotta vesi ei jäisi saumaan seisomaan. Pohjamaalina käytin jotain "kali, kali" spraytä. Osassa paikkeja oli tehtaan pohjamaali valmiina. Ne saivat kevyen ylimaalauksen.
Alustamassan laitto osoittautui haastavaksi. Miinus kolme astetta pakkasta aiheutti sen, että massa oli sangen jähmeää eikä suostunut tulemaan pullosta ulos. Kompura huusi leipää ja muutama hassu tippa roiskui palkkiin.
No ratkaisuksi keksin ohentaa alustamassaa bensiinillä - olisin laittanut asetonia, mutta pullo oli hukassa ja jotain oli keksittävä. Muutama loraus bensaa sekaan ja massa muuttui notkeaksi. Homma sujui nopeasti.
Päivän saldo
Metalli ja maalaushommat tehty. Nyt annan alustamassan kuivua muutaman päivän ja sitten palautan vanerit paikoilleen.
Mukavaa puuhaa - sormet ja haalari mustana.
8.2.2011 päivä 20 (tai jotain sinne päin)
Apurungot metallityöt
Aamun valjetua jatkoin apurungon kunnostusta. Aikaa meni yllättävän paljon. Jokainen palikka piti mitat ja sovittaa paikoilleen. Kahta samanlaista ei ollut. Hitsaisin korvattavien palojen keskenäiset liitokset auton ulkopuolella, jotta sain saumat siistiksi ympäriinsä. Nämä ristit, neliöt ja ällät hitsasin kiinni autossa kiinni oleviin pitkittäispalkkeihin ja luukkujen kynnysrautaan.
Tämä työtapa nopeutti huomattavasti hommaa. Jos olisin jokaisen pikkupalikan liimannut autoon yksitellen mönkisin hangessa vielä viikonkin päästä.
Luukkujen reunakumilistan kiinnitysraudan jouduin uusimaan yhden luukun osalta. Suunnitelmissa on vaihtaa kaikkien neljän luukun listat alumiinisiin, kunhan vaan löydän sopivaa listaa kätköistäni.
Maalausta ja massausta
Pohjamaalasin kaikki uudet raudat ja hitsaukset. Muutamaan kohtaan laitoin korikittiä, jotta vesi ei jäisi saumaan seisomaan. Pohjamaalina käytin jotain "kali, kali" spraytä. Osassa paikkeja oli tehtaan pohjamaali valmiina. Ne saivat kevyen ylimaalauksen.
Alustamassan laitto osoittautui haastavaksi. Miinus kolme astetta pakkasta aiheutti sen, että massa oli sangen jähmeää eikä suostunut tulemaan pullosta ulos. Kompura huusi leipää ja muutama hassu tippa roiskui palkkiin.
No ratkaisuksi keksin ohentaa alustamassaa bensiinillä - olisin laittanut asetonia, mutta pullo oli hukassa ja jotain oli keksittävä. Muutama loraus bensaa sekaan ja massa muuttui notkeaksi. Homma sujui nopeasti.
Päivän saldo
Metalli ja maalaushommat tehty. Nyt annan alustamassan kuivua muutaman päivän ja sitten palautan vanerit paikoilleen.
Mukavaa puuhaa - sormet ja haalari mustana.
- Liitteet
-
- mustaarautaa.jpg (96.08 KiB) Katsottu 19612 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Rölli-Berkhof
Eipä siinä kauaa tarvinnut haaveilla vaikka oli tähtitaivas hallissa tehty
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Rölli-Berkhof
Nyt on hyvät kelit maalailla ku ei oo kosteus riesana, liukkarit vaan vähän hitaasti haihtuu ja pitää kattoo ettei matskut oo kuurassa=)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Tähtitaivastallissa on hyvä ilmastointi. Luukkujen alla tuota sai nakertaa ihan rauhassa vaikka tänään tuli lunta taivaan täydeltä. Kaikki pihalle hautautuneet työkalut löytyy sitten lumilingolla. Olen löytänyt sillä yhden Fiskarssin lapion - meni lingon kulmavaihteen rattaat remonttiin.
Pohjamaalit ruiskutin hitsilämpimään palkkiin "never try this at home or indoors ", joten kuivuminen ei ollut ohjelma.
Ja tuo alustamassahan tarttuu vaikka ankeriaaseen Juutinraumassa.
Pohjamaalit ruiskutin hitsilämpimään palkkiin "never try this at home or indoors ", joten kuivuminen ei ollut ohjelma.
Ja tuo alustamassahan tarttuu vaikka ankeriaaseen Juutinraumassa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
12.2.2011, päivä 21
Lattiavanereita ja Abikon liiskaamista
Aamulla aloitin kirpeässä 12-asteen pakkasessa takavalojen johdotuksen korjaamisen. Apurungin hitsaustyön takia olin joutunut irroittamaan takavalojen sähköt. Alunperin johdot ovat kulkeneet suojaputken sisällä kontin lattian alla. Metallinen suojaputki oli syöpynyt pois ajan suolahampaan nakertamana ilmeisesti vuosia sitten.
Jouduin irroittamaan johdot takavalojen sähkökeskuksesta, jotta sain pujotettua uuden Nylonisen suojaputken johdon päälle. Samalla poistin keskuksen sisällä olleet riviliittimet. Uudet liittimet laitoin pyöreillä suojatuilla Abikoilla.
Vanha sähkörasia sai siipeensä asennuksen lomassa, joten hain hangen alla lojuvasta venetraileri-projektista IP-65 suojauksella olevan rasian uudeksi sähkökeskukseksi.
Nyt on takavalojen johdot putkessa ja pätkivä liitinrima on historiaa.
Lattiavanerit oli helppo palauttaa paikoilleen. Hieman joutui käyttämään moskaa ja kalikkaa ennen kuin ne olivat paikoillaan. No tunkilla ne revittiin irti, joten tottakai ne vastustivat myös toiseen suuntaan.
Vanerit tulivat kiinni poraruuveilla apurunkoon. Nyt pysyy pakaasit matkassa.
Vikalistan kaikki kohteen on korjattu ja vähän enemmänkin tuli tehtyä. Alkuviikosta olisi tarkoitus suunnata konttorille.
Lattiavanereita ja Abikon liiskaamista
Aamulla aloitin kirpeässä 12-asteen pakkasessa takavalojen johdotuksen korjaamisen. Apurungin hitsaustyön takia olin joutunut irroittamaan takavalojen sähköt. Alunperin johdot ovat kulkeneet suojaputken sisällä kontin lattian alla. Metallinen suojaputki oli syöpynyt pois ajan suolahampaan nakertamana ilmeisesti vuosia sitten.
Jouduin irroittamaan johdot takavalojen sähkökeskuksesta, jotta sain pujotettua uuden Nylonisen suojaputken johdon päälle. Samalla poistin keskuksen sisällä olleet riviliittimet. Uudet liittimet laitoin pyöreillä suojatuilla Abikoilla.
Vanha sähkörasia sai siipeensä asennuksen lomassa, joten hain hangen alla lojuvasta venetraileri-projektista IP-65 suojauksella olevan rasian uudeksi sähkökeskukseksi.
Nyt on takavalojen johdot putkessa ja pätkivä liitinrima on historiaa.
Lattiavanerit oli helppo palauttaa paikoilleen. Hieman joutui käyttämään moskaa ja kalikkaa ennen kuin ne olivat paikoillaan. No tunkilla ne revittiin irti, joten tottakai ne vastustivat myös toiseen suuntaan.
Vanerit tulivat kiinni poraruuveilla apurunkoon. Nyt pysyy pakaasit matkassa.
Vikalistan kaikki kohteen on korjattu ja vähän enemmänkin tuli tehtyä. Alkuviikosta olisi tarkoitus suunnata konttorille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
14.2.2011
Leima saatu - ei se ihan hakemalla irronnut. Nyt jatkuu sisustusremontin teko ja reissujen suunnittelu...
Leima saatu - ei se ihan hakemalla irronnut. Nyt jatkuu sisustusremontin teko ja reissujen suunnittelu...
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 14 Helmi 2011 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Rölli-Berkhof
Onnea leimasta!
Itsellä sama edessä heti kun pakkaset hellittää, aina siinä vähän jännää pukkaa "uuden" auton kanssa ekaa kertaa leimalle!
Itsellä sama edessä heti kun pakkaset hellittää, aina siinä vähän jännää pukkaa "uuden" auton kanssa ekaa kertaa leimalle!
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Kiitos, kiitos
Ainahan uuden projektin leimaaminen hieman jännittää. Ettei vain jäisi pelkästään pihakoristeeksi...
No toisaalta, eihän tuo Rölli ollut ilman leimaa kuin 10 päivää. Vaikka hieman tuli palstalla uhottua, että aina leimassa ja viikottain ajossa
Ainahan uuden projektin leimaaminen hieman jännittää. Ettei vain jäisi pelkästään pihakoristeeksi...
No toisaalta, eihän tuo Rölli ollut ilman leimaa kuin 10 päivää. Vaikka hieman tuli palstalla uhottua, että aina leimassa ja viikottain ajossa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
27.2.2011 päivä 22
Weban puhdistus
Pakkasten hellitettyä päätin käydä tukkeutuneen Webasto 2020:n kimppuun. Ei toiminut kovalla pakkasella - suodatin täynnä parafiiniä ja mustaa moskaa.
Purin suodattimen atomeiksi ja puhdistin kaiken mustan naftamönjän pois osista. Polttoaineputkiin puhaltelin paineilmaan, kunnes tankista kuului pulputusta. Puhdistetut osat takaisin ja muutama käynnistysyritys. Laite ilmasi itsensä ja lähti käyntiin.
Ilmeisesti puhdistus onnistui, sillä lämmitin pysyi päällä päiväretken ajan.
Hankintoja ylläpitoon
Ostin Röllin akkujen latausta varten Benton BX-2 -laturin. En tiedä pystyykö se lataamaan 220Ah akkuja. Ohjekirjanen väittää maksimiksi 100Ah. Maalaissähköjärkeni sanoo, että sillä menee isompaan akkuun vain kauemmin aikaa.
Kone osaa tunnistaa akun tilan automaattisesti ja jatkaa ohjelmaansa sähkökatkon jälkeen. Hinta oli alle puolet vastaavan C-tek:n hinnasta. Aika näyttää tuliko säästettyä väärässä paikassa. Vanhan peltikuorisen viisari-muuntajamallin jätän varakoneeksi - sen päivän varalle kun älylaturilta loppuu järki.
Seuraava korjauskohde tulee olemaan kylmäkäynnistysvastuksen elvyttäminen. Kaaviot kytkennästä löytyy, mutta en ole löytänyt esivastuksen sulakketta. Kaavion mukaan on 150A. En ainakaan ensisilmäyksellä löytänyt tuota sähkökeskuksesta.
Weban puhdistus
Pakkasten hellitettyä päätin käydä tukkeutuneen Webasto 2020:n kimppuun. Ei toiminut kovalla pakkasella - suodatin täynnä parafiiniä ja mustaa moskaa.
Purin suodattimen atomeiksi ja puhdistin kaiken mustan naftamönjän pois osista. Polttoaineputkiin puhaltelin paineilmaan, kunnes tankista kuului pulputusta. Puhdistetut osat takaisin ja muutama käynnistysyritys. Laite ilmasi itsensä ja lähti käyntiin.
Ilmeisesti puhdistus onnistui, sillä lämmitin pysyi päällä päiväretken ajan.
Hankintoja ylläpitoon
Ostin Röllin akkujen latausta varten Benton BX-2 -laturin. En tiedä pystyykö se lataamaan 220Ah akkuja. Ohjekirjanen väittää maksimiksi 100Ah. Maalaissähköjärkeni sanoo, että sillä menee isompaan akkuun vain kauemmin aikaa.
Kone osaa tunnistaa akun tilan automaattisesti ja jatkaa ohjelmaansa sähkökatkon jälkeen. Hinta oli alle puolet vastaavan C-tek:n hinnasta. Aika näyttää tuliko säästettyä väärässä paikassa. Vanhan peltikuorisen viisari-muuntajamallin jätän varakoneeksi - sen päivän varalle kun älylaturilta loppuu järki.
Seuraava korjauskohde tulee olemaan kylmäkäynnistysvastuksen elvyttäminen. Kaaviot kytkennästä löytyy, mutta en ole löytänyt esivastuksen sulakketta. Kaavion mukaan on 150A. En ainakaan ensisilmäyksellä löytänyt tuota sähkökeskuksesta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Rölli-Berkhof
Rosvolinna kirjoitti:27.2.2011 päivä 22
Seuraava korjauskohde tulee olemaan kylmäkäynnistysvastuksen elvyttäminen. Kaaviot kytkennästä löytyy, mutta en ole löytänyt esivastuksen sulakketta. Kaavion mukaan on 150A. En ainakaan ensisilmäyksellä löytänyt tuota sähkökeskuksesta.
vuosimalli 1980 B10M se on samassa kotelossa kuin pääkontaktori koska sen virta otetaan ennen pääkatkaisijaa. Toinen paikka on heti olisi kontaktorin vieressä samassa kotelossa kuin laturin säätäjä , mutta silloin se ei suojaisi itse kaapelia oikosululta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Rölli-Berkhof
Tuolle saattaa olla siinä tilanteessa tarvetta kun kaikki akut ovat aivan tyhjiä, eli siis 12v akku selvästi alle 10v (esim. 5v), jolloin älylaturin järki ei riitä ymmärtämään, että mitäs tällaiselle akulle nyt. Ctek ainakin näissä ns. katastrofitilanteissa ihmettelee, että mikäs tämä tällainen viiden voltin akku on, vilkkuu muistaakseni hetken ja sitten jättää vikavalon laturiin palamaan. Ja tällainen tilanne luonnollisesti tulee eteen juuri silloin kun ei ole mitään muita akkuja tai latureita tarjolla, jolloin "apuvirran" antaminen ei onnistu.Rosvolinna kirjoitti:27.2.2011 päivä 22
Vanhan peltikuorisen viisari-muuntajamallin jätän varakoneeksi - sen päivän varalle kun älylaturilta loppuu järki.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Rölli-Berkhof
Mulla olis tuollainen esilämmitysvastus joutilaana jos satut tarvimaan. Onko tää BX-2 isompi kuin BX-1 joka on meidän autossa ja pystyy lataamaan 230 Ah akun täyteen, siinä on semmonen moottoripyörän, henkilöauton ja lumihiutaleen kuva, ja oon pitäny sitä lumihiutaleessa jolloin latausjännite on suurimmillaan. Menee akku täyteen tuollakin mutta sillä edellytyksellä että akku on lämmin.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Juu kiitos "Lahti32" - palaan asiaan mikäli vastus on hengetön. Yritän löytää esivastuksen sulakkeen ja releen. Tätä kautta ajattelin lähteä vikaa etsimään. Vika ilmeni silloin kun Rölli hyytyi marketin pihaan. Silloin en tienyt startin automaattisulakkeen olemassaolosta mitään vaan annoin apuvirtaa suoraan startin napoihin. Samaan aikaan hehku lopetti toimintansa.
Nyt toimii startti ja Webasto sekä vessan sisävalo. Vielä kun saisi vanhan VHS-TV systeemin elvytettyä, niin saisi katsottua ajossa vanhoja kasarimusavideoita ja auton mukana tulleita leffoja.
BX-2 laturi osaa automaattisesti valita onko akku 12 vai 24V. Siinä on myös pakkaslataustoiminto ja "power supply" mahdollisuus. Vaikuttaa ihan asialliselta laitteelta.
Nyt toimii startti ja Webasto sekä vessan sisävalo. Vielä kun saisi vanhan VHS-TV systeemin elvytettyä, niin saisi katsottua ajossa vanhoja kasarimusavideoita ja auton mukana tulleita leffoja.
BX-2 laturi osaa automaattisesti valita onko akku 12 vai 24V. Siinä on myös pakkaslataustoiminto ja "power supply" mahdollisuus. Vaikuttaa ihan asialliselta laitteelta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
6.3.2011
Kevyttä ulkoilua ja pikkuvikojen korjausta
Röllissä oleva sisälämpötilamittari näyttää reilusti plussaa, joten sisustushommat ja pikkusähkövikojen korjaukset voivat alkaa ilman lisälämmittimen tarvetta.
Imuilman esilämmityksessä oleva vika löytyi. Sain jumiutuneen akkukelkan liikkeelle ja pääsin paremmin tutkimaan päävirtakytkimen ympäristöä. Laitteet ovat kiinni samassa kelkassa. Päävirtakontaktorin vieressä on pari relettä ja kaksi sulakepaikkaa sekä kaksi hehkun 150A ruuvikiinniteistä lattasulaketta.
Latat olivat kunnossa, mutta toinen sulakepaikkojen varokkeista oli pudonnut matkalle. Hieman puhdistusta ja uusi 8A sulake paikoilleen. Nyt toimii "hehku" ja keksintö ei savuta läheskään niin paljoa kylmänä käynnistäessä.
Kiitos vinkistä "KajNyy1".
Oikutteleva nopeusmittari sai myös hoitoa. Mittari ei aina toiminut, saattoi kesken ajon pompata nollille vaikka kilometritolpat vilisivät entiseen malliin. Ärsyttävä ominaisuus varsinkin, jos sattui olemaan liikenteessä ilman navigaattoria kameran täyteisillä pääteillä - ei ole kertaakaan napsahtanut...
Vika oli todella yksinkertainen korjata. Mittarin keskiakseli ei osunut kohdalleen kiekkoa laittaessa. Kojetaulun puoleinen keskiö oli napsahtunut pois paikaltaan ja viisarin akseli ei mennyt kohdalleen ja karkasi jossain vaiheessa paikaltaan. Hieman vääntelyä ja näpräämistä - palikat menivät paikoilleen. Nyt toimii nopeusmittari.
Tälläistäkin pikkuvikaa on huomattavasti mukavampi korjata kirkkaassa päivänvalossa reilusti plusasteisessa ohjaamossa verrattuna viimekuun pakkasissa suorittamiini korjaustoimenpiteisiin. Silloin oli näpit viileänä ja ukko kuumana nyt vice versa.
Kevät tulee Jälkikasvu telmii ja juoksentelee ulkoilualueen parkkiksella ja kuski istuu aurinkotuolissa bussin vieressä ja ei tee mitään. Välillä elämä on ihan siedettävää
Kevyttä ulkoilua ja pikkuvikojen korjausta
Röllissä oleva sisälämpötilamittari näyttää reilusti plussaa, joten sisustushommat ja pikkusähkövikojen korjaukset voivat alkaa ilman lisälämmittimen tarvetta.
Imuilman esilämmityksessä oleva vika löytyi. Sain jumiutuneen akkukelkan liikkeelle ja pääsin paremmin tutkimaan päävirtakytkimen ympäristöä. Laitteet ovat kiinni samassa kelkassa. Päävirtakontaktorin vieressä on pari relettä ja kaksi sulakepaikkaa sekä kaksi hehkun 150A ruuvikiinniteistä lattasulaketta.
Latat olivat kunnossa, mutta toinen sulakepaikkojen varokkeista oli pudonnut matkalle. Hieman puhdistusta ja uusi 8A sulake paikoilleen. Nyt toimii "hehku" ja keksintö ei savuta läheskään niin paljoa kylmänä käynnistäessä.
Kiitos vinkistä "KajNyy1".
Oikutteleva nopeusmittari sai myös hoitoa. Mittari ei aina toiminut, saattoi kesken ajon pompata nollille vaikka kilometritolpat vilisivät entiseen malliin. Ärsyttävä ominaisuus varsinkin, jos sattui olemaan liikenteessä ilman navigaattoria kameran täyteisillä pääteillä - ei ole kertaakaan napsahtanut...
Vika oli todella yksinkertainen korjata. Mittarin keskiakseli ei osunut kohdalleen kiekkoa laittaessa. Kojetaulun puoleinen keskiö oli napsahtunut pois paikaltaan ja viisarin akseli ei mennyt kohdalleen ja karkasi jossain vaiheessa paikaltaan. Hieman vääntelyä ja näpräämistä - palikat menivät paikoilleen. Nyt toimii nopeusmittari.
Tälläistäkin pikkuvikaa on huomattavasti mukavampi korjata kirkkaassa päivänvalossa reilusti plusasteisessa ohjaamossa verrattuna viimekuun pakkasissa suorittamiini korjaustoimenpiteisiin. Silloin oli näpit viileänä ja ukko kuumana nyt vice versa.
Kevät tulee Jälkikasvu telmii ja juoksentelee ulkoilualueen parkkiksella ja kuski istuu aurinkotuolissa bussin vieressä ja ei tee mitään. Välillä elämä on ihan siedettävää
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Keskioven avausmekanismi korjattu
Ovi on ilmeisesti jälkiasennettu. Se ei suostunut menemään kunnoilla kiinni ilman, että sitä painoi yläreunasta. Ovi oli asennettu vinoon. Sulkeutuessaan se otti alareunastia kiinni ensin ja yläreuna jäi sentin vajaaksi ja ovi pomppasi kiilalukituspalojen tavoittamattomiin. Yläreunaan jäi sentin tuuletusrako.
Oven kannakkeissa ei ollut mitään säätömekanismia, joten laitoin alakiinnikeen ja oven väliin kiilapalaa tuon sentin verran. Nyt ovien ylä- ja alareuna tulevat tasaisesti tiivistettä vasten ja kiilalukot tarraavat kiinni.
Vielä täytyy etsiä oikea johto, jotta saa oven toimimaan kojelaudan napista. Edellinen omistaja oli poistanyt keskiuloskäyntitoiminnon jo vuosia sitten.
Ulkopuolelle voisi asentaa avaimella toimivan kytkimen, jolla saisi oven auki. Keskiovessa riittää paine kymmeniin avauksiin vaikka kone ei olisi ollut käynnissä moneen päivään. Etuovesta paineet katoavat parilla avauskerralla. Avausmekanismille voisi ottaa virran ennen päävirtakytkintä. Tällöin ovan saisi auki parkissa ollessa. Sisäpuolelle toinen nappi ja käsiventtiili.
Sisäpuolen nappi olisi myös avainkytkin mallinen, jotta vessareissulla olevat matkustajat eivät vahingossa putoaisi katuun... Seisontajarrun merkkivalosta saisi propellipää värkättyä turvatoiminon oven aukaisunapille.
Ovi on ilmeisesti jälkiasennettu. Se ei suostunut menemään kunnoilla kiinni ilman, että sitä painoi yläreunasta. Ovi oli asennettu vinoon. Sulkeutuessaan se otti alareunastia kiinni ensin ja yläreuna jäi sentin vajaaksi ja ovi pomppasi kiilalukituspalojen tavoittamattomiin. Yläreunaan jäi sentin tuuletusrako.
Oven kannakkeissa ei ollut mitään säätömekanismia, joten laitoin alakiinnikeen ja oven väliin kiilapalaa tuon sentin verran. Nyt ovien ylä- ja alareuna tulevat tasaisesti tiivistettä vasten ja kiilalukot tarraavat kiinni.
Vielä täytyy etsiä oikea johto, jotta saa oven toimimaan kojelaudan napista. Edellinen omistaja oli poistanyt keskiuloskäyntitoiminnon jo vuosia sitten.
Ulkopuolelle voisi asentaa avaimella toimivan kytkimen, jolla saisi oven auki. Keskiovessa riittää paine kymmeniin avauksiin vaikka kone ei olisi ollut käynnissä moneen päivään. Etuovesta paineet katoavat parilla avauskerralla. Avausmekanismille voisi ottaa virran ennen päävirtakytkintä. Tällöin ovan saisi auki parkissa ollessa. Sisäpuolelle toinen nappi ja käsiventtiili.
Sisäpuolen nappi olisi myös avainkytkin mallinen, jotta vessareissulla olevat matkustajat eivät vahingossa putoaisi katuun... Seisontajarrun merkkivalosta saisi propellipää värkättyä turvatoiminon oven aukaisunapille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Päivänä eräänä Rölli ei lataa...
Auto tulille. Laturin merkkivalo ei sammu. Lisää kierroksia ei sammu vieläkään. Mittari näyttää 24v. Perheensiirtoväline ei tuota sähköä
Konekoppa auki. Koneen päälle jälkisijoitetun laturin hihnat ovat kadonneet välille Kirkkonummi-Nummela. Toinen hihnoista löytyi tarkemman tutkimuksen jälkeen riekaleina auton alta ja toisen rippeet ovat kietoutuneet hihnapyörän ympärille.
Hihnat ovat mallia SPB 1400 ja pienen "kooklauksen" jälkeen osoittautuivat melko arvokkaiksi ei "Motoweb" tarvikkeiksi. Hintahaitari ulvoi 14-60eur väliä 0alv%. Kokonaivaltaisesti edullisin tarjous voitti. Uudet hihnat tulevat postissa turkulaiselta laivasähköfirmalta.
Kuluuhan niitä vastaisuudessakin - Jos joku tietää vielä edullisemman hihnamyymälän - niin laita vinkkiä vaikka YV:nä
Auto tulille. Laturin merkkivalo ei sammu. Lisää kierroksia ei sammu vieläkään. Mittari näyttää 24v. Perheensiirtoväline ei tuota sähköä
Konekoppa auki. Koneen päälle jälkisijoitetun laturin hihnat ovat kadonneet välille Kirkkonummi-Nummela. Toinen hihnoista löytyi tarkemman tutkimuksen jälkeen riekaleina auton alta ja toisen rippeet ovat kietoutuneet hihnapyörän ympärille.
Hihnat ovat mallia SPB 1400 ja pienen "kooklauksen" jälkeen osoittautuivat melko arvokkaiksi ei "Motoweb" tarvikkeiksi. Hintahaitari ulvoi 14-60eur väliä 0alv%. Kokonaivaltaisesti edullisin tarjous voitti. Uudet hihnat tulevat postissa turkulaiselta laivasähköfirmalta.
Kuluuhan niitä vastaisuudessakin - Jos joku tietää vielä edullisemman hihnamyymälän - niin laita vinkkiä vaikka YV:nä
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Rölli-Berkhof
Oisko tässä sopiva?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=30-2400
Vain onko oikeasti 17 mm leveä hihna SPB ?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=30-2400
Vain onko oikeasti 17 mm leveä hihna SPB ?
Pohjantähti
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Leveys on 16 ja kilkkeet. Julman kokoinen hihna. Autoasimotonetfixus-kaupoista ei löytynyt hyllytavarana. Ei ole hammashihna vaan yhtenäisellä V-profiililla varustettu versio. Edellinen omistaja sanoi, ettei pienemmät eivät kestä. Ei tunnu kestävän nämäkään. Toisaalta minulla ei ole tietoa kuinka monta vuotta nuo edelliset ovat rinkiä kiertäneet...
- Liitteet
-
- sp_spb.gif (2.81 KiB) Katsottu 18547 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Rölli-Berkhof
Optibelt http://www.optibelt.de/index.php?id=449&L=24
Mutta miksi hihnat ei kestä ? Linjaus pielessä, pinnoissa ruostetta vai onko hihna alimitoitettu ? Ehkä jäähdytetty hihna kestäis pitempää
http://www.optibelt.de/fileadmin/bilder ... pti_GB.pdf
Mutta miksi hihnat ei kestä ? Linjaus pielessä, pinnoissa ruostetta vai onko hihna alimitoitettu ? Ehkä jäähdytetty hihna kestäis pitempää
http://www.optibelt.de/fileadmin/bilder ... pti_GB.pdf
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Linjaus näyttää olevan kunnossa ja kiilapyörät ovat sileitä ja ruosteettomia. Laturi ja kiristysrulla pyörivät kevyesti.
En usko, että hihnat ovat alimitoitettuja. Ennenminkin toisin päin - senverran jämäköiltä vaikuttavat. No toisaalta on tuo Röllin laturi vastaa ulkomitoiltaan pikku kauppakassin pääkonetta.
Saattaa olla, että toinen hihnoista oli rispaantunut ja palaset ovat irroittanut toisenkin. Tiedä tuota?...
No eilen saapuivat uudet remmit postissa - nähtäväksi jää pysyvätkö paikoillaan.
En usko, että hihnat ovat alimitoitettuja. Ennenminkin toisin päin - senverran jämäköiltä vaikuttavat. No toisaalta on tuo Röllin laturi vastaa ulkomitoiltaan pikku kauppakassin pääkonetta.
Saattaa olla, että toinen hihnoista oli rispaantunut ja palaset ovat irroittanut toisenkin. Tiedä tuota?...
No eilen saapuivat uudet remmit postissa - nähtäväksi jää pysyvätkö paikoillaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Rölli-Berkhof
Viime vuonna uusin B10M laturin hihnat. Ostin ne Volvolta ja ne olivat samassa paketissa molemmat, eli Volvo oli tarkistanut että ne ovat saman mittaiset.Rosvolinna kirjoitti:Linjaus näyttää olevan kunnossa ja kiilapyörät ovat sileitä ja ruosteettomia. Laturi ja kiristysrulla pyörivät kevyesti.
En usko, että hihnat ovat alimitoitettuja. Ennenminkin toisin päin - senverran jämäköiltä vaikuttavat. No toisaalta on tuo Röllin laturi vastaa ulkomitoiltaan pikku kauppakassin pääkonetta.
Saattaa olla, että toinen hihnoista oli rispaantunut ja palaset ovat irroittanut toisenkin. Tiedä tuota?...
No eilen saapuivat uudet remmit postissa - nähtäväksi jää pysyvätkö paikoillaan.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen