Rosvolinna "Rölli-Berkhof"
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Rölli-Berkhof
Yksi asia jäi eilen vielä huomiotta, eihän hihnat vaan pääse pohjaamaan ? joskus on nähty hihnapyöriä, jotka on levinnyt materiaalin heikkouden ja ylikiristämisen takia, hihna ottaa kiinni uranpohjaan ja eikä kyljistä, josta voiman kuuluu siirtyä
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Nyt lataa...
Uudet laturin remmit asennettu. Menivät suhteellisen helposti paikoilleen. Ainoana hankaluutena oli saada hihnat moottorin kiilapyörän ympärille. Asennustilaa oli niukasti. Puurimanpätkän ja vasaran avulla naputelin kiepit kohdilleen.
Laturin hihnoille ei ole mitään varsinaista kiristysmekanismia. Kiristys tapahtuu vipuvarren päässä olevaa rullaa kääntämällä. Ei ole kierretankoa eikä jousta.
Väänsin vipuvartta ylöspäin rengasraudalla ja kiristin pultin samaan momenttiin jolla olin sen löysännyt.
Hihnat ovat identtiset ja tulivat kahden paketissa. SPB on standardoitu, joten uskon niiden olevan mittatarkkoja vaikka halvimmasta päästä valitsinkin.
Uudet laturin remmit asennettu. Menivät suhteellisen helposti paikoilleen. Ainoana hankaluutena oli saada hihnat moottorin kiilapyörän ympärille. Asennustilaa oli niukasti. Puurimanpätkän ja vasaran avulla naputelin kiepit kohdilleen.
Laturin hihnoille ei ole mitään varsinaista kiristysmekanismia. Kiristys tapahtuu vipuvarren päässä olevaa rullaa kääntämällä. Ei ole kierretankoa eikä jousta.
Väänsin vipuvartta ylöspäin rengasraudalla ja kiristin pultin samaan momenttiin jolla olin sen löysännyt.
Hihnat ovat identtiset ja tulivat kahden paketissa. SPB on standardoitu, joten uskon niiden olevan mittatarkkoja vaikka halvimmasta päästä valitsinkin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
11.5.11 päivä 23
Sisäseinien asennusta
Mukavassa hellekelissä tuli askarreltua kuskinpuoleisen sisäseinän vanerielementit paikoilleen. Edellinen koko päivän mittainen bussinrassaus ajoittui pakkaskelille. Silloin kohteena oli takatilan apurungon uusiminen.
Seinät tein 12mm havuvanerista. Levy on edullista ja sangen tukevaa. Kiinnityksen tein poraruuveilla suoraan apurungon profiileihin. Tein levyt valmiiksi koko asunto-osan mitalta. Aion irroittaa ne verhoilua varten. Levyjen pintaan liimaan messumattoa ja käännän maton reunat levyn taakse ja niittaan ne kiinni vanerien taustoihin.
Vanerin jätän ilman pintakäsittelyä. Tarkoituksenai on aikaansaada "hengittävä" rakenne - mahdollinen kondenssivesi pääsee haihtumaan sisäpuoleelle, kuten auton alkuperäisessäkin rakenteessa. Pintana on messumattoa liimattuna Okume-vaneriin.
Ruuvinkantojen kohtiin teen upotukset vaneriin ja pintakankaaseen viillot ruuvaamista varten. Ruuvinkantojen päälle laitan pikkupalat PVC-teippiä estämään ruosteen pääsyn pintaverhoiluun. Viillot liimaan kiinni. Ruuvinkannat jäävät piiloon.
12mm vaneri asettui suhteellisen helposti kaarevaan seinään. Olin varautunut suurempaan pakottamistyöhön. Poraruuvi jaksoi hyvin painaa levyt mutkalle. Levyelementit ovat kooltaan 150x122cm ja irroitettavissa yksitellen. Myöhemmät muutokset seinäräkenteissa ja ikkunoiden paikoissa ovat helposti toteutettavissa. Kaikki auton alkuperäiset lasit ovat paikoillaan. Ikkunat ovat tehty eristelevyyn ja sisävaneriin.
Sisäseinien asennusta
Mukavassa hellekelissä tuli askarreltua kuskinpuoleisen sisäseinän vanerielementit paikoilleen. Edellinen koko päivän mittainen bussinrassaus ajoittui pakkaskelille. Silloin kohteena oli takatilan apurungon uusiminen.
Seinät tein 12mm havuvanerista. Levy on edullista ja sangen tukevaa. Kiinnityksen tein poraruuveilla suoraan apurungon profiileihin. Tein levyt valmiiksi koko asunto-osan mitalta. Aion irroittaa ne verhoilua varten. Levyjen pintaan liimaan messumattoa ja käännän maton reunat levyn taakse ja niittaan ne kiinni vanerien taustoihin.
Vanerin jätän ilman pintakäsittelyä. Tarkoituksenai on aikaansaada "hengittävä" rakenne - mahdollinen kondenssivesi pääsee haihtumaan sisäpuoleelle, kuten auton alkuperäisessäkin rakenteessa. Pintana on messumattoa liimattuna Okume-vaneriin.
Ruuvinkantojen kohtiin teen upotukset vaneriin ja pintakankaaseen viillot ruuvaamista varten. Ruuvinkantojen päälle laitan pikkupalat PVC-teippiä estämään ruosteen pääsyn pintaverhoiluun. Viillot liimaan kiinni. Ruuvinkannat jäävät piiloon.
12mm vaneri asettui suhteellisen helposti kaarevaan seinään. Olin varautunut suurempaan pakottamistyöhön. Poraruuvi jaksoi hyvin painaa levyt mutkalle. Levyelementit ovat kooltaan 150x122cm ja irroitettavissa yksitellen. Myöhemmät muutokset seinäräkenteissa ja ikkunoiden paikoissa ovat helposti toteutettavissa. Kaikki auton alkuperäiset lasit ovat paikoillaan. Ikkunat ovat tehty eristelevyyn ja sisävaneriin.
- Liitteet
-
- sisäseinää.jpg (52.37 KiB) Katsottu 22446 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Rölli-Berkhof
Okume vaneriin ? Siis mahonkivaneri ja siihen messumattoa ...
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Juu - "messumatto" pintaista mahonkivaneria ovat Berkhof-korin alkuperäiset sisäverhoilut. Alkuperäisiä pintoja jätän näkyviin keskiovelta eteenpäin. Etuosassa ikkunat ovat kokonaan näkyvissä ja patterin ja ikkunan alareunan jätän ennalleen. Eli mitään alkuperäisestä sisäverhoilusta en pura pois - avasin muutamasta kohdasta ja katsoin, ettei ole kosteusvaurioita.
Ainoastaan takaosaan tulee havuvaneri-messumatto kuorrutus. Asunto-osan ja matkustamon välille tulee ovi. Talvella matkatessa voi yöpyä takaosassa ja jättää matkustamon kylmilleen.
Sisäkattoon laitan käytävän kohdalle teatteripeiliä tuomaan lisää tilan tuntua. Teatteripeili on noin 1-2mm paksua kiilloittua alumiinilevyä, josta rakennetaan esimerkikisi tanssilattioita. Sitä saa 1x2m paloina. Minulle nämä levyt ajautuivat erään messuosaston purun yhteydessä. Niihin oli tarroitettu erään laivanvarustajan logoja ja sloganeja.
Ainoastaan takaosaan tulee havuvaneri-messumatto kuorrutus. Asunto-osan ja matkustamon välille tulee ovi. Talvella matkatessa voi yöpyä takaosassa ja jättää matkustamon kylmilleen.
Sisäkattoon laitan käytävän kohdalle teatteripeiliä tuomaan lisää tilan tuntua. Teatteripeili on noin 1-2mm paksua kiilloittua alumiinilevyä, josta rakennetaan esimerkikisi tanssilattioita. Sitä saa 1x2m paloina. Minulle nämä levyt ajautuivat erään messuosaston purun yhteydessä. Niihin oli tarroitettu erään laivanvarustajan logoja ja sloganeja.
- Liitteet
-
- kattoa.jpg (72.43 KiB) Katsottu 22431 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Kolme sisäseinäelementtiä verhoiltu. Käytin rakennusliimaa mattojen liimaukseen. Maton reunaa taitoin 10cn levyydeltä vanerin takapintaan ja nidoin kiinni hakasnaulaimella. Voin sanoa, että niittejä kuluu...
Mukavaa puuhaa Seuraavaksi täytyy suunnata ostamaan lisää vaneria. Pihi luontoni ei antanut myöden ostaa kuin ainoastaan viisi levyä.
Mukavaa puuhaa Seuraavaksi täytyy suunnata ostamaan lisää vaneria. Pihi luontoni ei antanut myöden ostaa kuin ainoastaan viisi levyä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
..Lisää levyä ostettu, verhoiltu ja laitettu seinille. Elementti / ilta on realistinen etenemisvauhti. Päivätyö häiritsee harrastusta
Seuraavana suurena hommana on ilmalämpöpumpun asennus. Pikkuhommana tuli uusittua käytävävalojen pintapleksit. Vanhat olivat tuhannen palasina.
Seuraavana suurena hommana on ilmalämpöpumpun asennus. Pikkuhommana tuli uusittua käytävävalojen pintapleksit. Vanhat olivat tuhannen palasina.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Kerrossänkyjen rakentelua
Parina iltana on tullut tehtyä kalusteita Rölliin. Työn alla on ollut nukkumapaikat. Noin vuoden päivät on tullut matkailtua patjat lattialla virityksillä.
Sänkyjen runkomateriaaliksi valitsin kertopuun helpon työstettävyyden takia. Toisena vaihtoehtona oli 30mm huonekaluneliöpalkki. Metallipalkkia on tullut käytettyä suihkukopin runkoon, mutta siinä on paljon kulmia - nämä olivat helpompi ja nopeampi toteuttaa raudasta.
Suihkukaapin sisämateriaaliksi tulee ilmeisesti lasikuitu ja käytävän puolelle havuvaneri-messumattokuorrutus.
'
Kerrosänkyjen runkotolpat ja pintavanerit verhoileen myös messumatolla.
Sänkyjen rakenteessa olen käytänyt 38x65mm kertopuuta ja liitokset olen liimannut ja ruuveina olen käyttänyt 5x100mm Torxeja. Toisaalta ei se Paimelan koura kysy onko tuo Torx vai PZ2
Monikulmaruuvilla kokoonpano sujui helposti. Ärsyttävintä on juosta kalikoiden kanssa pihalle sahaamaan ja takaisin autoon sovittelemaan. Neliskanttista kun yrittää sovittaa kaarevaan pintaan kompromissien teko on enemmälkin sääntö kuin poikkeus...
Autoon tuli noiden parin päivän aikana kiivettyä ainakin sata kertaa.
Kuvat kertokoot enemmän kuin tuhat kirosanaa. Positiivinen syke saa luvan säilyä.
Parina iltana on tullut tehtyä kalusteita Rölliin. Työn alla on ollut nukkumapaikat. Noin vuoden päivät on tullut matkailtua patjat lattialla virityksillä.
Sänkyjen runkomateriaaliksi valitsin kertopuun helpon työstettävyyden takia. Toisena vaihtoehtona oli 30mm huonekaluneliöpalkki. Metallipalkkia on tullut käytettyä suihkukopin runkoon, mutta siinä on paljon kulmia - nämä olivat helpompi ja nopeampi toteuttaa raudasta.
Suihkukaapin sisämateriaaliksi tulee ilmeisesti lasikuitu ja käytävän puolelle havuvaneri-messumattokuorrutus.
'
Kerrosänkyjen runkotolpat ja pintavanerit verhoileen myös messumatolla.
Sänkyjen rakenteessa olen käytänyt 38x65mm kertopuuta ja liitokset olen liimannut ja ruuveina olen käyttänyt 5x100mm Torxeja. Toisaalta ei se Paimelan koura kysy onko tuo Torx vai PZ2
Monikulmaruuvilla kokoonpano sujui helposti. Ärsyttävintä on juosta kalikoiden kanssa pihalle sahaamaan ja takaisin autoon sovittelemaan. Neliskanttista kun yrittää sovittaa kaarevaan pintaan kompromissien teko on enemmälkin sääntö kuin poikkeus...
Autoon tuli noiden parin päivän aikana kiivettyä ainakin sata kertaa.
Kuvat kertokoot enemmän kuin tuhat kirosanaa. Positiivinen syke saa luvan säilyä.
- Liitteet
-
- takakammari ja riittävä ilmanpoisto.jpg (51.58 KiB) Katsottu 22083 kertaa
-
- alapedin nurkka.jpg (73.92 KiB) Katsottu 22083 kertaa
-
- 3-kerrossänky.jpg (63.1 KiB) Katsottu 22083 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Nakertelua harva se ilta...
On tullut vietettyä useampi päivä auton kimpussa. Lähinnä sisutusta rakentaessa. Lähdin etenemään takaseinästä rattia kohden ja viimeisenä tulee karvanopat.
Tällä hetkellä valmiina on "makuuhuone" ja 3-kerrossängyt maalattuina ja verhoiltuina. Lisäksi rakensin tilapäispikakeittiön reissaamista varten. Pintojen valmiiksi saattaminen on hidasta - pitää varoa, ettei käy samoin kuin eräälle faaraolle keppi ja kivi. Monarkille ei saatu pyramiidia valmiiksi hänen elinaikanaan - taisi vasta lapsenlapsi saada siitä mausoleumin itselleen.
Toisaalta Rölli on ollut koko ajan liikenteessä. Teimme pienen Suomi-turneen noin 1500km.
Alustan puolelta on tullut korjattua syylärin sähköflekti. Hiilet olivat jämähtäneet kiinni ja toiminta oli arpapeliä. Hieman sähkörasvaa ja naputtelua. Kaikki osat irti putsaus, maalaus, rasvaus ja takaisin nippuun - johan surisee...
On tullut vietettyä useampi päivä auton kimpussa. Lähinnä sisutusta rakentaessa. Lähdin etenemään takaseinästä rattia kohden ja viimeisenä tulee karvanopat.
Tällä hetkellä valmiina on "makuuhuone" ja 3-kerrossängyt maalattuina ja verhoiltuina. Lisäksi rakensin tilapäispikakeittiön reissaamista varten. Pintojen valmiiksi saattaminen on hidasta - pitää varoa, ettei käy samoin kuin eräälle faaraolle keppi ja kivi. Monarkille ei saatu pyramiidia valmiiksi hänen elinaikanaan - taisi vasta lapsenlapsi saada siitä mausoleumin itselleen.
Toisaalta Rölli on ollut koko ajan liikenteessä. Teimme pienen Suomi-turneen noin 1500km.
Alustan puolelta on tullut korjattua syylärin sähköflekti. Hiilet olivat jämähtäneet kiinni ja toiminta oli arpapeliä. Hieman sähkörasvaa ja naputtelua. Kaikki osat irti putsaus, maalaus, rasvaus ja takaisin nippuun - johan surisee...
- Liitteet
-
- korikko.jpg (87.44 KiB) Katsottu 21941 kertaa
-
- nurkka.jpg (85.82 KiB) Katsottu 21941 kertaa
-
- 3-kerrossänky-B.jpg (83.87 KiB) Katsottu 21941 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Juokseva vesi
Pikakeittiön vartissa niputettu tilapäisvesijärjestelmä. Täysin riippumaton ajoakkujen tilasta Samaan systeemiin tuli integroitua kamera-akkujen laturi.
Pikakeittiön vartissa niputettu tilapäisvesijärjestelmä. Täysin riippumaton ajoakkujen tilasta Samaan systeemiin tuli integroitua kamera-akkujen laturi.
- Liitteet
-
- instant water supply system.jpg (59.28 KiB) Katsottu 21939 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Ilpin asennus
Viimein otin itseäni niskasta kiinni. Chunlan-ilppi tuli hankittua noin vuosi sitten. Laite on matkannut Röllin tavaratilassa ostohetkestä lähitien - voisihan tuon ruuvata kiinni...
Aloitin asenuksen tekemällä ilpin ulkoyksiölle kotelon tavaratilaan. Materiaaleina käytin 30x30mm huonekaluprofiilia kehikkoon ja levyiksi tuli 16mm havuvaneri. Ilpin kotelon päälle jäi mukavan kokoinen hylly vaikka työkalujen säilyttämiseen.
Ulkoyksikölle tein neliöprofiilista ja kumipuslista jalat. Ne kiinnitin läpipulteilla pohjavaneriin. Chunlanin ulkoyksikön pohjassa on ainoastaan yksi pieni reikä sulamisveden poistolle, joten jätin pohjavanerin ehyeksi. Teen ainoastaan reiän sulamisvedelle. Pumpun kylkiäisenä tuli sulanapitokaapeli. Kehuvat tuolla lämpöpumppufoorumilla, että Chunlan toimii ilmankin.
Ulkoyksikön ilmansaantia pitää vielä kehitellä. Nyt kylmäkone toimii sivuluukku avoimena. Pohjavaneriin en haluaisi tehdä ylinmääräisiä reikiä, sillä asennuspaikka on takarenkaan takana - tiepölyn kertyminen on taattu. Jollain kierresaumaröörillä voisi hakea ilmaa koteloon vaikka katolta - mikäli haluaa ajon aikana jäähdytellä.
Sisäyksikön laitoin makuuosaston sivuseinään. Yksikkö puhaltelee sekä takamakuusoppeen että 3-kerrossänkyihin. Koneen putket kätken hyllykön sisään. Hyllykkö on vielä suunnitteluasteella, joten niputin jodot ja putket reikäpannalla seinävaneriin. Tuli vähän rujon näköinen, mutta toimii.
Kylmää ja kuumaa tulee, kun napista pyytää. Lähtee käyntiin ja käy 2500W mod.siniaaltoinvertterillä , vaikka on invertterikompuralla varustettu malli. Kaikinpuolin onnistunut asennus ja hankinta. Käyttökokemuksia pääsee keräämään parin päivän päästä, kun lähdemme reissuun...
Viimein otin itseäni niskasta kiinni. Chunlan-ilppi tuli hankittua noin vuosi sitten. Laite on matkannut Röllin tavaratilassa ostohetkestä lähitien - voisihan tuon ruuvata kiinni...
Aloitin asenuksen tekemällä ilpin ulkoyksiölle kotelon tavaratilaan. Materiaaleina käytin 30x30mm huonekaluprofiilia kehikkoon ja levyiksi tuli 16mm havuvaneri. Ilpin kotelon päälle jäi mukavan kokoinen hylly vaikka työkalujen säilyttämiseen.
Ulkoyksikölle tein neliöprofiilista ja kumipuslista jalat. Ne kiinnitin läpipulteilla pohjavaneriin. Chunlanin ulkoyksikön pohjassa on ainoastaan yksi pieni reikä sulamisveden poistolle, joten jätin pohjavanerin ehyeksi. Teen ainoastaan reiän sulamisvedelle. Pumpun kylkiäisenä tuli sulanapitokaapeli. Kehuvat tuolla lämpöpumppufoorumilla, että Chunlan toimii ilmankin.
Ulkoyksikön ilmansaantia pitää vielä kehitellä. Nyt kylmäkone toimii sivuluukku avoimena. Pohjavaneriin en haluaisi tehdä ylinmääräisiä reikiä, sillä asennuspaikka on takarenkaan takana - tiepölyn kertyminen on taattu. Jollain kierresaumaröörillä voisi hakea ilmaa koteloon vaikka katolta - mikäli haluaa ajon aikana jäähdytellä.
Sisäyksikön laitoin makuuosaston sivuseinään. Yksikkö puhaltelee sekä takamakuusoppeen että 3-kerrossänkyihin. Koneen putket kätken hyllykön sisään. Hyllykkö on vielä suunnitteluasteella, joten niputin jodot ja putket reikäpannalla seinävaneriin. Tuli vähän rujon näköinen, mutta toimii.
Kylmää ja kuumaa tulee, kun napista pyytää. Lähtee käyntiin ja käy 2500W mod.siniaaltoinvertterillä , vaikka on invertterikompuralla varustettu malli. Kaikinpuolin onnistunut asennus ja hankinta. Käyttökokemuksia pääsee keräämään parin päivän päästä, kun lähdemme reissuun...
- Liitteet
-
- ilppi2.jpg (59.5 KiB) Katsottu 21836 kertaa
-
- kumitassu.jpg (51.15 KiB) Katsottu 21838 kertaa
-
- ilppi1.jpg (59.24 KiB) Katsottu 21838 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Käyttökokrmuksia ilpistä
Teimme muutaman päivän reissun Länsi Turunmaan kaupungin saaristoon. Keli oli helteinen koko reissun ajan eli ilppi tuli tosi tarpeeseen.
Ajon ajaksi olin virittänyt penkkien väliin siirrettävän ilmastoinikoneen mallia Bauhaus. Äänekäs, mutta tuottaa hyvin kylmää. Tätä konetta olen käyttänyt autoa remontoidessa - eihän se koko tilaa kylmennä. Koneen ilmavirrassa on mukava työskennellä.
Bauhaus-koneen poistoilmaa varten tein lattiassa olevaan huoltoluukkuun toisen kannen, johon sahasin reiän kurttuputkelle. Lauhdeilma poistuu nyt lokeroon, jossa on jäähdytysvesi- ja öljysäiliö sekä ilmankuivain. Lokero on avoin alhaalta.
Matkustaja olivat tyytyväisiä koneen tuottamaan viilennykseen. Kuskia se ei auta. Kuskin paikalle päivä porottaa entiseen malliin ja lämmintä riittää. Toisaalta Rölliä ei tarvitse välttämättä ajaa skraga kaulassa.
Bauhaus-kone toimii hyvin invertterillä ja laturi jaksaa tuottaa tarvittavan sähkön ajon aikana.
Ilppi
Chunlan-ilppi toimi todella hyvin. Rölli oli parkkeerattu leirintäalueen aurinkoiselle hiekkakentälle. Illalla sai makuuosaston viilennettyä nukkumismukavaksi helposti. Koneen ääni ei häiritse nukkumista. Sisäyksiköstä kuuluu tasainen humina riippumatta onko kompura päällä vai ei. Välillä ulkoyksikön kompuran invertterimoottori muuttaa käyntinopeutta, mutta melu ei häiritse -ei ainakaan sisälle:)
Sisäyksikkö on asennettu lähes katonrajaan, joten lämpötilan pyyntiä on syytä kalibroida. Aluksi laitoimme pyynniksi 20 astetta - kylmä tuli. Toimivimmaksi osoittautui 26-28 astetta. Kone mittaa lämpötilan katonrajasta ja kylmä ilma laskeutuu lattian tasoon.
ilmanvirtausta voi säätää kaukosäätimellä. Toimivimmaksi asennoksi osoittautui virtauksen suuntaaminen alaspäin. Kukaan 3-kerrossängyn nukkujista ei valitellut nukkumisolosuhteistaan.
Ilpin putket piiloon
Ennen saaristoreissua rakensin ilpin putkille suojakotelon vanerista. Koteloon tulen tekemään säilytyslokeroita pikkutavaroille.. Tällä hetkellä hylly on ilman pintaverhoilua suojaten putkia +2 -vuotiaan uteliaalta mieleltä...
Koko sisustus tullaan rakentamaan samalla kestävyystasolla. Eli kulutuksen kestäviä pintoja ei muovinippeleitä - messumattoa, alumiinilistaa, huonekaluputkea. Caravan-tavarat jätän suosiolla kaupan hyllyyn - kokemuksesta voin kertoa, että kaikki kevyeksi tehdyt rimpulat hajoavat muutamassa reissussa tuhannen atomeiksi ja siihen ei edes tarvita lapsia...
Teimme muutaman päivän reissun Länsi Turunmaan kaupungin saaristoon. Keli oli helteinen koko reissun ajan eli ilppi tuli tosi tarpeeseen.
Ajon ajaksi olin virittänyt penkkien väliin siirrettävän ilmastoinikoneen mallia Bauhaus. Äänekäs, mutta tuottaa hyvin kylmää. Tätä konetta olen käyttänyt autoa remontoidessa - eihän se koko tilaa kylmennä. Koneen ilmavirrassa on mukava työskennellä.
Bauhaus-koneen poistoilmaa varten tein lattiassa olevaan huoltoluukkuun toisen kannen, johon sahasin reiän kurttuputkelle. Lauhdeilma poistuu nyt lokeroon, jossa on jäähdytysvesi- ja öljysäiliö sekä ilmankuivain. Lokero on avoin alhaalta.
Matkustaja olivat tyytyväisiä koneen tuottamaan viilennykseen. Kuskia se ei auta. Kuskin paikalle päivä porottaa entiseen malliin ja lämmintä riittää. Toisaalta Rölliä ei tarvitse välttämättä ajaa skraga kaulassa.
Bauhaus-kone toimii hyvin invertterillä ja laturi jaksaa tuottaa tarvittavan sähkön ajon aikana.
Ilppi
Chunlan-ilppi toimi todella hyvin. Rölli oli parkkeerattu leirintäalueen aurinkoiselle hiekkakentälle. Illalla sai makuuosaston viilennettyä nukkumismukavaksi helposti. Koneen ääni ei häiritse nukkumista. Sisäyksiköstä kuuluu tasainen humina riippumatta onko kompura päällä vai ei. Välillä ulkoyksikön kompuran invertterimoottori muuttaa käyntinopeutta, mutta melu ei häiritse -ei ainakaan sisälle:)
Sisäyksikkö on asennettu lähes katonrajaan, joten lämpötilan pyyntiä on syytä kalibroida. Aluksi laitoimme pyynniksi 20 astetta - kylmä tuli. Toimivimmaksi osoittautui 26-28 astetta. Kone mittaa lämpötilan katonrajasta ja kylmä ilma laskeutuu lattian tasoon.
ilmanvirtausta voi säätää kaukosäätimellä. Toimivimmaksi asennoksi osoittautui virtauksen suuntaaminen alaspäin. Kukaan 3-kerrossängyn nukkujista ei valitellut nukkumisolosuhteistaan.
Ilpin putket piiloon
Ennen saaristoreissua rakensin ilpin putkille suojakotelon vanerista. Koteloon tulen tekemään säilytyslokeroita pikkutavaroille.. Tällä hetkellä hylly on ilman pintaverhoilua suojaten putkia +2 -vuotiaan uteliaalta mieleltä...
Koko sisustus tullaan rakentamaan samalla kestävyystasolla. Eli kulutuksen kestäviä pintoja ei muovinippeleitä - messumattoa, alumiinilistaa, huonekaluputkea. Caravan-tavarat jätän suosiolla kaupan hyllyyn - kokemuksesta voin kertoa, että kaikki kevyeksi tehdyt rimpulat hajoavat muutamassa reissussa tuhannen atomeiksi ja siihen ei edes tarvita lapsia...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Rölli-Berkhof
ihan mielenkiinnosta, paljonko tollanen bauhaus-laite maksaa?
näin kirpputorilla ilmeisesti juuri sellaisen, melko isokokoisen.. oli mielestäni melko hintava maksaessaan pitkälle kolmatta sataa, käytettynä. en tosin tiedä uusien hintoja.
hyvännäköistä jälkeä sie oot noiden sisävanerointien kanssa saanut aikaan.. olispa omatkin seinät yhtä kauniita..
näin kirpputorilla ilmeisesti juuri sellaisen, melko isokokoisen.. oli mielestäni melko hintava maksaessaan pitkälle kolmatta sataa, käytettynä. en tosin tiedä uusien hintoja.
hyvännäköistä jälkeä sie oot noiden sisävanerointien kanssa saanut aikaan.. olispa omatkin seinät yhtä kauniita..
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Kiitos kannustuksesta "mikko". Onhan noita seinien ja kalusteiden pintoja tullut sormet verillä väännettyä. Messumatton takapinta on semmoista mukavaa karheata kumirouhetta eli nahka saa kyytiä, kun mattoa venyttää niitin alle.
100% liimapeitolla onnistuu alkupäässä käytin vähemmän liimaa ja nyt teen ensimmäisiä uusiksi. Liimana on kaakeli- ja rakennuslevyliima.
Tuossa olisi linkki Röllin purkamisesta viime kesältä - kuvassa näkyy se Baukkarin masiina. Minun piti alunperin tehdä siitä pyykinkuivain talomme kellariin. Modasin nen toimimaan kylmemmässä kuin +16, mutta ongelmaksi muodostui kennon sulatus - propellihattu takaisin kaappiin ja kone ylisille.
No nyt se sai sijoituspaikan auton matkustamosta. Hintaa koneella oli uutena 230eur kolme suvea sitten.
download/file.php?id=1084
100% liimapeitolla onnistuu alkupäässä käytin vähemmän liimaa ja nyt teen ensimmäisiä uusiksi. Liimana on kaakeli- ja rakennuslevyliima.
Tuossa olisi linkki Röllin purkamisesta viime kesältä - kuvassa näkyy se Baukkarin masiina. Minun piti alunperin tehdä siitä pyykinkuivain talomme kellariin. Modasin nen toimimaan kylmemmässä kuin +16, mutta ongelmaksi muodostui kennon sulatus - propellihattu takaisin kaappiin ja kone ylisille.
No nyt se sai sijoituspaikan auton matkustamosta. Hintaa koneella oli uutena 230eur kolme suvea sitten.
download/file.php?id=1084
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Sisäseinän runko
Eilen tuli askarreltua sisäseinän runkoa. Materiaalina tuttu kertopuu. Rungon kiinnitin kattokanavien tukikannakkeisiin ja lattian tasossa penkkien kiinnitysuraan sekä muutamalla ruuvilla seinävanereihin.
Ovelle aion rakentaa 30x30mm huonekalupalkista kehyksen, johon tulee vaneripinnat molemmin puolin. Oviaukon leveydeksi jäi 58cm. Ovi tulee aukeamaan asunto-osaan päin kuvassa näkyvän mikroaaltouunin eteen. Mikron tilalle tulee astianpesukone ja säilytyshyllyjä.
Oveen laitan tavallisen Abloy lukkomekanismin ja magneettikiinnikkeen pitämään sen auki asennossa.
Eilen tuli askarreltua sisäseinän runkoa. Materiaalina tuttu kertopuu. Rungon kiinnitin kattokanavien tukikannakkeisiin ja lattian tasossa penkkien kiinnitysuraan sekä muutamalla ruuvilla seinävanereihin.
Ovelle aion rakentaa 30x30mm huonekalupalkista kehyksen, johon tulee vaneripinnat molemmin puolin. Oviaukon leveydeksi jäi 58cm. Ovi tulee aukeamaan asunto-osaan päin kuvassa näkyvän mikroaaltouunin eteen. Mikron tilalle tulee astianpesukone ja säilytyshyllyjä.
Oveen laitan tavallisen Abloy lukkomekanismin ja magneettikiinnikkeen pitämään sen auki asennossa.
- Liitteet
-
- Invertterin kaukokytkin kaipaa uuden sijoituspaikan...
- raami1.jpg (81.73 KiB) Katsottu 21560 kertaa
-
- Mikron tilalle tulee astianpesukone
- raami2.jpg (52.73 KiB) Katsottu 21560 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Huussikopin ranka
Hylkäsin alkuperäisen ajatuksen tehdä vessan runko 30x30mm huonekaluputkesta. Tein rangan kertopuusta, sillä luovuin ajatuksesta tehdä seinä kaarevana. Kopin sisämitoiksi tuli pituus 90cm ja leveys 80cm - ei iso, mutta riittävä. Suihkun aoin rakentaa auton alkuperäiseen vessakoppiin.
Käytävälle tekemääni koppiin tulee B-marketin sähkövenevessa, käsiepesuallas ja pieni lattiasta kattoon ulottuva kulmakaappi. Kopin lattian teen lasikuidusta ja laitan siihen pienen lattiakaivon siivouksen helpottamiseksi. Septi- ja harmaavesitankit sijoitan tavaratilaan kopin alapuolelle.
Ensimmäinen luovutusosa puretusta asuntovaunusta
Astro 6000 asuntovaunun vaatekaapin ovi sai sijoituspaikan vessakopista. Ovi on rakennettu peiliovi-tyylisesti koivukehyksillä ja vanerisisuksilla - vankkaa tekoa.
Käyttöön tulee myös tuon vaunun yläkaappien ovet. Ovet ovat kaikki vankkaa tekoa eivätkä sitä tyypillistä ilmatäytteistä pahvia, jota asuntovaunuissa yleensä käytetään. Astro-vaunu on kalusteiden puolesta todella laadukasta työtä - samaa ei voi sanoa vaunun ulkolistojen tiivistystyöstä. Mätä mikä mätä - toisaalta asia oli tiedossa kun vaunun ostin ja hinta oli suhteessa kuntoon.
Hylkäsin alkuperäisen ajatuksen tehdä vessan runko 30x30mm huonekaluputkesta. Tein rangan kertopuusta, sillä luovuin ajatuksesta tehdä seinä kaarevana. Kopin sisämitoiksi tuli pituus 90cm ja leveys 80cm - ei iso, mutta riittävä. Suihkun aoin rakentaa auton alkuperäiseen vessakoppiin.
Käytävälle tekemääni koppiin tulee B-marketin sähkövenevessa, käsiepesuallas ja pieni lattiasta kattoon ulottuva kulmakaappi. Kopin lattian teen lasikuidusta ja laitan siihen pienen lattiakaivon siivouksen helpottamiseksi. Septi- ja harmaavesitankit sijoitan tavaratilaan kopin alapuolelle.
Ensimmäinen luovutusosa puretusta asuntovaunusta
Astro 6000 asuntovaunun vaatekaapin ovi sai sijoituspaikan vessakopista. Ovi on rakennettu peiliovi-tyylisesti koivukehyksillä ja vanerisisuksilla - vankkaa tekoa.
Käyttöön tulee myös tuon vaunun yläkaappien ovet. Ovet ovat kaikki vankkaa tekoa eivätkä sitä tyypillistä ilmatäytteistä pahvia, jota asuntovaunuissa yleensä käytetään. Astro-vaunu on kalusteiden puolesta todella laadukasta työtä - samaa ei voi sanoa vaunun ulkolistojen tiivistystyöstä. Mätä mikä mätä - toisaalta asia oli tiedossa kun vaunun ostin ja hinta oli suhteessa kuntoon.
- Liitteet
-
- huussikoppi1.jpg (70.48 KiB) Katsottu 21471 kertaa
-
- Bilteman 12v. venevessa. Tulovesi 3/4". jätevesi 1" liitännöillä
- pytty.jpg (51.95 KiB) Katsottu 21471 kertaa
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 26 Kesä 2012 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Rölli-Berkhof
Edellinen omistaja on hollantilainen Van Rooyen's Tours, jossa auto on ollut kylkinumerolla 21, rekisteritunnus on ollut BV-10-FH.Rosvolinna kirjoitti:Edellinen omistaja: Urpolan Liikenne Ky, Teuva (16v), aikaisemmista omistajista ei tietoa
www.vanrooyenstours.nl
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Kiitos tiedosta "Komissarov" - mukavaa kun saa tietoa auton historiasta
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Vessan pahviparketti
Hei taas pitkästä aikaa - Rölli-projekti on ollut hieman jäissä. Työ ja talonlaitto haittaa valveillaoloaikaa.
Oli pakko oli ottaa itseään sikaniskasta kiinni ja ryhtyä askartelemaan. Kohteeksi valisin ikuisuusprojektin nimeltään "vessan seinä". Vessan sisäseiniksi halusin helposti puhdistettavan pintamateriaalin, joten messumatto oli poissuljettu vaihtoehto. Mietin akryylilevyä, kaakelia, turkkipeltiä sekä lattialaminaattia. Laminaatti vei voiton.
Ostin kolme pakettia B-rautakaupan lukkopontillista pahviparkettia. Levyt kiinnitin viimeistelynaulaimella pontista. Väliseinien sisään laitoin kivivillaa äänieristeeksi poistamaan kaikuisuutta. Asunto-osan ja matkustamon välisen seinän saumat tiivistin urtsivaahdolla.
yläkaappi ja baaripöytä
Elintenluovuttaja-asuntovaunusta otin talteen kaapinovia ja pöydänjalan. Ne saivat uuden sijoituspaikan röllin interiöörissä. Kaappien rungon rakensin vanerista ja mäntyrimasta ja ovet saivat uuden maalipinnan. Sävy on sama kuin vaunussa oli.
Pöydänjalka on helposti irroitettava, joten tarkoituksen on tehdä pöytäryhmän kohdalle yksi tilapäinen nukkumapaikka. Tällä hetkellä tuoleina on eräästä ravintolarempasta roskalavalle lentäneet puiset istuimet.
Hei taas pitkästä aikaa - Rölli-projekti on ollut hieman jäissä. Työ ja talonlaitto haittaa valveillaoloaikaa.
Oli pakko oli ottaa itseään sikaniskasta kiinni ja ryhtyä askartelemaan. Kohteeksi valisin ikuisuusprojektin nimeltään "vessan seinä". Vessan sisäseiniksi halusin helposti puhdistettavan pintamateriaalin, joten messumatto oli poissuljettu vaihtoehto. Mietin akryylilevyä, kaakelia, turkkipeltiä sekä lattialaminaattia. Laminaatti vei voiton.
Ostin kolme pakettia B-rautakaupan lukkopontillista pahviparkettia. Levyt kiinnitin viimeistelynaulaimella pontista. Väliseinien sisään laitoin kivivillaa äänieristeeksi poistamaan kaikuisuutta. Asunto-osan ja matkustamon välisen seinän saumat tiivistin urtsivaahdolla.
yläkaappi ja baaripöytä
Elintenluovuttaja-asuntovaunusta otin talteen kaapinovia ja pöydänjalan. Ne saivat uuden sijoituspaikan röllin interiöörissä. Kaappien rungon rakensin vanerista ja mäntyrimasta ja ovet saivat uuden maalipinnan. Sävy on sama kuin vaunussa oli.
Pöydänjalka on helposti irroitettava, joten tarkoituksen on tehdä pöytäryhmän kohdalle yksi tilapäinen nukkumapaikka. Tällä hetkellä tuoleina on eräästä ravintolarempasta roskalavalle lentäneet puiset istuimet.
- Liitteet
-
- vessan seinä.jpg (56.38 KiB) Katsottu 21084 kertaa
-
- yläkaappi.jpg (23.84 KiB) Katsottu 21084 kertaa
-
- baaripöytä.jpg (64.8 KiB) Katsottu 21084 kertaa
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 27 Helmi 2012 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
27.2.2012 Rölli katsastettu
Olkatapit vaihdatettu viime viikolla VHL-huollossa Vihdissä. Nyt on leima haettu. Kolmisen viikkoa Rölli ehti olla ilman leimaa
Alustannostojärjestelmän korjailua
Sain vihdoinkin aukaistua käytävällä olevan huoltoluukun. Luukusta pääsee käsiksi etuakselin yläpuolella oleviin kohteisiin.
Luukussa sijaitsee alustannostojärjestelmän etuakseliin vaikuttava työsylinteri. Työsylinterin ilmaputkessa oli vuotokohta. Nappia painaessa kuului vain suhinaa ja alusta ei noussut.
Notkistin työsylinterin ja korjasin 6mm ilmaputkessa olevan vuodon. Nyt toimii alustannosto etuakselin osalta. Taka-akselin kimppuun käyn myöhemmin. Taka-akselissa korkeus ei ole ollut ongelma. Etupää on ollut liian matalalla - jotkut suojatiekorokkkeet ovat aiheuttaneet kipinöintiä moottorin etupuolella olevassa suojapalkissa.
Olkatapit vaihdatettu viime viikolla VHL-huollossa Vihdissä. Nyt on leima haettu. Kolmisen viikkoa Rölli ehti olla ilman leimaa
Alustannostojärjestelmän korjailua
Sain vihdoinkin aukaistua käytävällä olevan huoltoluukun. Luukusta pääsee käsiksi etuakselin yläpuolella oleviin kohteisiin.
Luukussa sijaitsee alustannostojärjestelmän etuakseliin vaikuttava työsylinteri. Työsylinterin ilmaputkessa oli vuotokohta. Nappia painaessa kuului vain suhinaa ja alusta ei noussut.
Notkistin työsylinterin ja korjasin 6mm ilmaputkessa olevan vuodon. Nyt toimii alustannosto etuakselin osalta. Taka-akselin kimppuun käyn myöhemmin. Taka-akselissa korkeus ei ole ollut ongelma. Etupää on ollut liian matalalla - jotkut suojatiekorokkkeet ovat aiheuttaneet kipinöintiä moottorin etupuolella olevassa suojapalkissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Jätevesisäiliö
Taas on hyvä rakentaa taivasalla - Kohteena jätevesisäiliö.
Jätevesisäiliön aihiona toimii 200-litrainen PE-muovinen laituriponttooni. Ponttoonin ainevahvuus on 5mm, joten se on mielestäni tarpeeksi vahvaa säiliöksi.
PE-muovia voi "hitsata" mikäli tarvetta ilmenee. Tarkoituksena on tehdä säiliöön mahdollisimman vähän läpivientejä. Jäteveden sisääntuloon laitan 1" liitännän - saman kokoisen kuin silppuavan sähkövessan ulostuo on. Lisäksi kanteen tulee 3/4" liitäntä ilmausputkelle. Ilmausputken vedän kattokanavan kautta katolle.
Jäteveden tyhjennykselle tulee 1½" ulostulo, johon laitan kynsiliittimen tyhjennysletkua varten.
Taas on hyvä rakentaa taivasalla - Kohteena jätevesisäiliö.
Jätevesisäiliön aihiona toimii 200-litrainen PE-muovinen laituriponttooni. Ponttoonin ainevahvuus on 5mm, joten se on mielestäni tarpeeksi vahvaa säiliöksi.
PE-muovia voi "hitsata" mikäli tarvetta ilmenee. Tarkoituksena on tehdä säiliöön mahdollisimman vähän läpivientejä. Jäteveden sisääntuloon laitan 1" liitännän - saman kokoisen kuin silppuavan sähkövessan ulostuo on. Lisäksi kanteen tulee 3/4" liitäntä ilmausputkelle. Ilmausputken vedän kattokanavan kautta katolle.
Jäteveden tyhjennykselle tulee 1½" ulostulo, johon laitan kynsiliittimen tyhjennysletkua varten.
- Liitteet
-
- septi1.jpg (155.72 KiB) Katsottu 20535 kertaa
-
- outlet.jpg (88.13 KiB) Katsottu 20535 kertaa
-
- koeponnistus.jpg (127.97 KiB) Katsottu 20535 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Rölli-Berkhof
Mistä löysit noin isoja läpivientejä? Oma on Kiramilta (paljun) ja hinta sen mukanen!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
1½" messinkiholkki on ostettu Biltemasta - 8eur muistaakseni. Olisi siellä ollut myös 2" läpivientejä. Palloventtiili maksoi 23eur.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Röllin kyökki - versio 2
Vuoden palvellut 10 minuutissa rakennettu tilapäiskeittiö sai luvan lähteä. Uuden keittiötason runko valmistui 30x30mm huonekaluprofiilista. Profiiilit olivat saaneet muutaman vuoden ulkosäilytyksestä komean norjankromikuoren.
Työtasoksi ostin 2000x600x28mm liimapuulevyn. Ei ihan ilmainen, mutta suora ja nättikuvioinen. Lohikärmeskaupan myyjä katseli kummissaan, kun levittelin parikymmentä levyehdokasta kaupan käytävälle suoruuden tarkistamista varten. 20 otannasta kelpoja oli noin 5 ja yhdessä oli kivat kuviot. On se tarkaa se.
Tason käsittelin OsmoColor puuvahalla. Tuttu arsenikin vihreän sävyinen litku tuli hierottua kaikkiin pintoihin, Olen aikaisemmin käsitellyt kolme Röllin pöytää tuolla aineella ja suorina ovat pysyneet.
Keittiötason alle tulee yksi kaappi pesualtaan alle ja tason alle laitan miljoonalaatikostani alumiinisen rulo-oven. Rulo on ollut kahvilan myyntitiskillä. Sitä pystyy lyhentämään ja kaventamaan helposti.
Tiskin korkeus on 85cm ja syvyys 60cm. Leveyttä on 190cm. Pesualtaaksi ostin B-kaupasta syväreunaisen RST-altaan. Tiskin alapuoliset kaapit teen vanerista, jonka pinnalle liimaan alumiinilevyn. Messumatto ei tulisi pysymään siistinä baarikeittiön potkulistana.
Vuoden palvellut 10 minuutissa rakennettu tilapäiskeittiö sai luvan lähteä. Uuden keittiötason runko valmistui 30x30mm huonekaluprofiilista. Profiiilit olivat saaneet muutaman vuoden ulkosäilytyksestä komean norjankromikuoren.
Työtasoksi ostin 2000x600x28mm liimapuulevyn. Ei ihan ilmainen, mutta suora ja nättikuvioinen. Lohikärmeskaupan myyjä katseli kummissaan, kun levittelin parikymmentä levyehdokasta kaupan käytävälle suoruuden tarkistamista varten. 20 otannasta kelpoja oli noin 5 ja yhdessä oli kivat kuviot. On se tarkaa se.
Tason käsittelin OsmoColor puuvahalla. Tuttu arsenikin vihreän sävyinen litku tuli hierottua kaikkiin pintoihin, Olen aikaisemmin käsitellyt kolme Röllin pöytää tuolla aineella ja suorina ovat pysyneet.
Keittiötason alle tulee yksi kaappi pesualtaan alle ja tason alle laitan miljoonalaatikostani alumiinisen rulo-oven. Rulo on ollut kahvilan myyntitiskillä. Sitä pystyy lyhentämään ja kaventamaan helposti.
Tiskin korkeus on 85cm ja syvyys 60cm. Leveyttä on 190cm. Pesualtaaksi ostin B-kaupasta syväreunaisen RST-altaan. Tiskin alapuoliset kaapit teen vanerista, jonka pinnalle liimaan alumiinilevyn. Messumatto ei tulisi pysymään siistinä baarikeittiön potkulistana.
- Liitteet
-
- norjankromi.jpg (74.24 KiB) Katsottu 20302 kertaa
-
- tiski.jpg (70.8 KiB) Katsottu 20302 kertaa
-
- tiskin alta.jpg (73.68 KiB) Katsottu 20302 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Keittiön kaappeja
Kuormaliinalla vuodenpäivät kiinni ollut jääkaappi/astiapesukonenippu sai uudeksi sijoituspaikaksi vanerista tehdyn kiinteän kaapin.
Kaapin kiinnitin lattiaan, tiskitasoon ja kattoon. Vanerin paksuus on 21mm.
Yläkaapille rakensin rungon 30x30mm huonekaluputkesta. Pintamateriaaliksi tuli 9mm vaneri, jonka maalasin kalustemaalilla.
Yläkaappi on alhaalta katsoen kolmion muotoinen. Vasemmassa reunassa on paikka mikrolle. Keskellä yksi ovellinen kaappi ja oikeaan reunaan jää 70cm tilaa. Oikea reuna on seinän tasassa. Kaapin alapintana on 2mm harjattu alumiinilevy.
Kolmiorakenteen ansiosta tiskin eteen jää hyvin tilaa ja keittiötä mahtuu hyvin käyttämään. Käytävän leveys riittää hyvin kokin ohittamiseen. Baarijakkarat mahtuvat tiskin alle säilytykseen.
Hyvällä sykkeellä edetään... .)
Kuormaliinalla vuodenpäivät kiinni ollut jääkaappi/astiapesukonenippu sai uudeksi sijoituspaikaksi vanerista tehdyn kiinteän kaapin.
Kaapin kiinnitin lattiaan, tiskitasoon ja kattoon. Vanerin paksuus on 21mm.
Yläkaapille rakensin rungon 30x30mm huonekaluputkesta. Pintamateriaaliksi tuli 9mm vaneri, jonka maalasin kalustemaalilla.
Yläkaappi on alhaalta katsoen kolmion muotoinen. Vasemmassa reunassa on paikka mikrolle. Keskellä yksi ovellinen kaappi ja oikeaan reunaan jää 70cm tilaa. Oikea reuna on seinän tasassa. Kaapin alapintana on 2mm harjattu alumiinilevy.
Kolmiorakenteen ansiosta tiskin eteen jää hyvin tilaa ja keittiötä mahtuu hyvin käyttämään. Käytävän leveys riittää hyvin kokin ohittamiseen. Baarijakkarat mahtuvat tiskin alle säilytykseen.
Hyvällä sykkeellä edetään... .)
- Liitteet
-
- APK.jpg (68.89 KiB) Katsottu 20141 kertaa
-
- tiski ja kaappi.jpg (61.06 KiB) Katsottu 20141 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun