Scania BF86S -81
- mnousiainen
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 28 Heinä 2011 17:55
- Truck: Scania BF86S
- Location: Nakkila
Scania BF86S -81
Katsastuksesta nyt siis pari viikkoa mutta ajoa ei vielä paljon mitään... kun tuo kulkuri on rekisteröity linja-autoksi ja mulla on vain kuorma-autokortti.
Ilmoittauduinkin Tampereella 12.9. alkavalle D1- kurssille, kestää 2 päivää, molempina päivinä 10h. teoriaa ja ajoja, sitten kirjallinen Porissa ja sen kun on läpi niin sitten voi tilata inssin Tampereelle. Ja ennen inssiin menoa ajetaan viimiset 2 ajotuntia. Autokoulu ottaa 1350€ ja siihen viranomaismaksut päälle, niin koko lystille hinnaksi tullee 1700€.
Toinen projekti on ollut herätellä Scanian mittaristoa "henkiin", lähtötilanteessa eivät toimineet kuin latauksen- ja käsijarrun merkivalot.
Elikkäs mun mielestä elintärkeät jarrupaineiden hälytyssummeri+varoitusvalo ovat molemmat rikki, nopeus- ja polttoainemittarit ei toimi, kierrosl. mittari on pimeenä eikä lämpömittarikaan pahemmin viisariaan heiluttele
Öljynpainemittarin vika löytyi katkenneesta anturin johdosta, anturi näkyy lisäksi antavan signaalin myös öljynpainemittaria varten, jota siis tähän vehkeeseen ei ole koskaan laitettu...
Polttoainemittari näytti myös mittauksissa ehjältä ( lyö vain viisarin tappiin heti kun virta menee päälle ) ja siihen vika löytyi anturista josta vastuslanka- sekä luisti molemmat poikki. Kävin uutta kyselemässä tarvikkeena mutta ei löytynyt, alkuperäinen Scanialta tilaamalla 104€ mutta mulla yksi vanha ehjä anturi, kylläkin peräisin trukista mutta kokeilen sitä paikoilleen huomenna. Varmasti muuten pelittää mutta toimiiko mittarin kanssavastusarvojensa puolesta yhteen, se jää nähtäväksi.
Nopeusmittaria kun irrallaan porakoneella pyöritin niin neula nousee komeesti, täytyy tutkia vaijeri ja sitten siellä on jonniin sorttinen pieni kulmavaihde vai olenko väärässä??
Seuraavaksi pieni kevennys:
Koska Scaniassa ko. anturi korkeussuunnassa tankin puolivälissä, jousuin tietysti tyhjennys hommiin. Hain Motonetistä komian muovisen käsipumpun ( 7€) joka lappona hoiteli suurimman homman suoraan tynnyriin.
Oletin kuitenkin tankkiin jääneenvähiinttäänkin muutama kymmenen litraa löpöä ja käyttelin kulkuria kaikessa rauhassa ja jumal... löpö loppui!!
Aattelin että ei tässä hätiä mitiä, tankkiin hiukan tynnyristä tavaraa ja eikun ilmaamaan ja seuraava takaisku... käsipumpun stefa aivan osina ja lauantai- ehtoopäivä käsillä, ei auttanut muu kuin lopettaa ja ottaa oluset
Tälläisiä ovat kulkurin kuulumiset täältä " kirkon vaiheilta ", toivottavasti syyskuun loppupuolella on vielä kokoontumisia että päästäis mekin mukaan ( siis kortti taskussa )
M.N.
Ilmoittauduinkin Tampereella 12.9. alkavalle D1- kurssille, kestää 2 päivää, molempina päivinä 10h. teoriaa ja ajoja, sitten kirjallinen Porissa ja sen kun on läpi niin sitten voi tilata inssin Tampereelle. Ja ennen inssiin menoa ajetaan viimiset 2 ajotuntia. Autokoulu ottaa 1350€ ja siihen viranomaismaksut päälle, niin koko lystille hinnaksi tullee 1700€.
Toinen projekti on ollut herätellä Scanian mittaristoa "henkiin", lähtötilanteessa eivät toimineet kuin latauksen- ja käsijarrun merkivalot.
Elikkäs mun mielestä elintärkeät jarrupaineiden hälytyssummeri+varoitusvalo ovat molemmat rikki, nopeus- ja polttoainemittarit ei toimi, kierrosl. mittari on pimeenä eikä lämpömittarikaan pahemmin viisariaan heiluttele
Öljynpainemittarin vika löytyi katkenneesta anturin johdosta, anturi näkyy lisäksi antavan signaalin myös öljynpainemittaria varten, jota siis tähän vehkeeseen ei ole koskaan laitettu...
Polttoainemittari näytti myös mittauksissa ehjältä ( lyö vain viisarin tappiin heti kun virta menee päälle ) ja siihen vika löytyi anturista josta vastuslanka- sekä luisti molemmat poikki. Kävin uutta kyselemässä tarvikkeena mutta ei löytynyt, alkuperäinen Scanialta tilaamalla 104€ mutta mulla yksi vanha ehjä anturi, kylläkin peräisin trukista mutta kokeilen sitä paikoilleen huomenna. Varmasti muuten pelittää mutta toimiiko mittarin kanssavastusarvojensa puolesta yhteen, se jää nähtäväksi.
Nopeusmittaria kun irrallaan porakoneella pyöritin niin neula nousee komeesti, täytyy tutkia vaijeri ja sitten siellä on jonniin sorttinen pieni kulmavaihde vai olenko väärässä??
Seuraavaksi pieni kevennys:
Koska Scaniassa ko. anturi korkeussuunnassa tankin puolivälissä, jousuin tietysti tyhjennys hommiin. Hain Motonetistä komian muovisen käsipumpun ( 7€) joka lappona hoiteli suurimman homman suoraan tynnyriin.
Oletin kuitenkin tankkiin jääneenvähiinttäänkin muutama kymmenen litraa löpöä ja käyttelin kulkuria kaikessa rauhassa ja jumal... löpö loppui!!
Aattelin että ei tässä hätiä mitiä, tankkiin hiukan tynnyristä tavaraa ja eikun ilmaamaan ja seuraava takaisku... käsipumpun stefa aivan osina ja lauantai- ehtoopäivä käsillä, ei auttanut muu kuin lopettaa ja ottaa oluset
Tälläisiä ovat kulkurin kuulumiset täältä " kirkon vaiheilta ", toivottavasti syyskuun loppupuolella on vielä kokoontumisia että päästäis mekin mukaan ( siis kortti taskussa )
M.N.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Scania BF86S -81
on se perhana kallista hankkia yks lisenssi, onneks sentään ainakin kohtuullisen helppoa. ja pianhan se maksaa itsensä takaisin säästyneissä käyttömaksuissa.
en oo varma, mut luulisin et miul olis ehjä anturi sinne tankkiin. miun tankki on kai jossain vaiheessa alkanu vuotaa, mut korjaamisen sijaan sinne on laitettu toinen tankki viereen. en luulis anturissa kuitenkaan olevan vikaa, en tosin oo varma. voisin kokeilla irrotella sitä myyntitarkoituksessa jos oot kiinnostunu ostamaan.. rahat jälkikäteen tilille-tyyppinen kauppa onnistuu, maksat vaik muutaman kympin jos se toimii. jos ei, ni ei tarvi maksaa mitään.
en oo varma, mut luulisin et miul olis ehjä anturi sinne tankkiin. miun tankki on kai jossain vaiheessa alkanu vuotaa, mut korjaamisen sijaan sinne on laitettu toinen tankki viereen. en luulis anturissa kuitenkaan olevan vikaa, en tosin oo varma. voisin kokeilla irrotella sitä myyntitarkoituksessa jos oot kiinnostunu ostamaan.. rahat jälkikäteen tilille-tyyppinen kauppa onnistuu, maksat vaik muutaman kympin jos se toimii. jos ei, ni ei tarvi maksaa mitään.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania BF86S -81
On noi kurssit näköjään nousseet kun ite kävin 2006 maksoi autokoulun osuus alle 800€
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- mnousiainen
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 28 Heinä 2011 17:55
- Truck: Scania BF86S
- Location: Nakkila
Re: Scania BF86S -81
No niin, nyt ajotunnit kahta viimistä lukuun ottamatta + kaikki teoriat käyty T.reella, pirun pitkiä 12h. päiviä 2kpl. Kirjallisen kävin Porissa hyväksytysti eilen ja nyt odotellaan inssi- aikaa Tampereelta. Ne 2 viimistä ajotuntia ajetaan siten että ne päättyvät katsastuskonttorin pihaan...
Kulkurin mittaristokin alkaa osoittamaan elpymisen merkkejä, löpömittari ei ollut pelkästä anturista kiinni vaan vaati kolvausta sisältäkin, samoin lämpömittari.
Tuo trukin löpötankin anturi toimii nyt muuten mutta ei nosta mittaria kuin puoleenväliin, syynä se että ko. anturi on 12V trukista ja Scanian mittari on 24V.
Ilmavuotoja on edelleen, olen ruvennut epäilemään ettei se alkuperäinen sammuminen johtunutkaan tankin kuivumisesta vaan se sai ilmaa jostain muualta. Nyt se tekee sitä että kun saa pääsuodattimet ilmattua käsipumpulla ( nyt uusittu ) ja kovalla starttaamisella suuttimilta ilmat pois niin se käy hetken pirun hyvin ja sitten sammuu taas ja kuinka ollakkaan, pääsuodattimet taas ilmaa täynnä.
Mä en ole varsinaisesta ruiskupumpusta löytöänyt mitään ilmaruuvia, pääsis tuo startti helpommalla jos siinä sellainen olis.
No ei siinä muu auta kun auton alle konttaamaan, siellä on vaan niitä ajan ja polttoainevuotojen pehmentämiä epämääräisen näköisiä kumiputkia aikas paljon...
Kulkurin mittaristokin alkaa osoittamaan elpymisen merkkejä, löpömittari ei ollut pelkästä anturista kiinni vaan vaati kolvausta sisältäkin, samoin lämpömittari.
Tuo trukin löpötankin anturi toimii nyt muuten mutta ei nosta mittaria kuin puoleenväliin, syynä se että ko. anturi on 12V trukista ja Scanian mittari on 24V.
Ilmavuotoja on edelleen, olen ruvennut epäilemään ettei se alkuperäinen sammuminen johtunutkaan tankin kuivumisesta vaan se sai ilmaa jostain muualta. Nyt se tekee sitä että kun saa pääsuodattimet ilmattua käsipumpulla ( nyt uusittu ) ja kovalla starttaamisella suuttimilta ilmat pois niin se käy hetken pirun hyvin ja sitten sammuu taas ja kuinka ollakkaan, pääsuodattimet taas ilmaa täynnä.
Mä en ole varsinaisesta ruiskupumpusta löytöänyt mitään ilmaruuvia, pääsis tuo startti helpommalla jos siinä sellainen olis.
No ei siinä muu auta kun auton alle konttaamaan, siellä on vaan niitä ajan ja polttoainevuotojen pehmentämiä epämääräisen näköisiä kumiputkia aikas paljon...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania BF86S -81
Katot vaan putkien koot ja haet nylonputkea. Uusi nyt ainakin tankilta-suodattimille-(pumpulle) tuleva, niin loppuu ihmettely.mnousiainen kirjoitti: No ei siinä muu auta kun auton alle konttaamaan, siellä on vaan niitä ajan ja polttoainevuotojen pehmentämiä epämääräisen näköisiä kumiputkia aikas paljon...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- mnousiainen
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 28 Heinä 2011 17:55
- Truck: Scania BF86S
- Location: Nakkila
Re: Scania BF86S -81
Tervehdys jälleen kaikille.
Nyt on D1- kortti taskussa, sain väliaikaisen Tampereelta heti taskuun ja vielä pyytämättä...
Inssi oli muuten virheetön, yhtä turhaa kaistanvaihtoa lukuunottamatta
Kulkuriin ostettu uusi p-aineanturi, 140€ ja viikonloppuna paikoilleen... sen jälkeen saa vasta löpöt takas tankkiin.
Sain muuten kotikylältä vuokrattua kylmän suulin ( ~200m2 ) lokakuun alusta vuodeksi eteenpäin ja nyt tulevana viikonloppuna täytyykin sukeltaa vielä kerran auton alle sitä ilmavuotoa paikallistamaan jotta saan kulkurin siirrettyä katon alle. Matkaa ei ole kuin 5km. mutta ainaskin lykkäämällä taitaa olla melkoinen ponnistus
On muutenkin mukavampi jotain tehdäkin kun ei tartte ulkona vesilätäkössä möyriä...
Yksi asia on ruvennut vaivaamaan ja se on tuo mustavesisäiliö:
Kulkurissa ko. tankki on eristetty mutta tietääkö joku, tartteeko sekin tyhjentää ennen pakkasia??
Joku käski huuhdella litran glykolia pytystä alas, estää varmaan ainakin paikkoja rikkovan jäätymisen?
Jos tyhjennetään niin tietääkö joku, onko vaikka Porin / Nakkilan liepeillä sellaista paikkaa, mihin voisi ko. tavarat käydä tyhjentämässä, siis laillisesti??
Syksynjatkoja kulkureille toivotellen
M.N.
Nyt on D1- kortti taskussa, sain väliaikaisen Tampereelta heti taskuun ja vielä pyytämättä...
Inssi oli muuten virheetön, yhtä turhaa kaistanvaihtoa lukuunottamatta
Kulkuriin ostettu uusi p-aineanturi, 140€ ja viikonloppuna paikoilleen... sen jälkeen saa vasta löpöt takas tankkiin.
Sain muuten kotikylältä vuokrattua kylmän suulin ( ~200m2 ) lokakuun alusta vuodeksi eteenpäin ja nyt tulevana viikonloppuna täytyykin sukeltaa vielä kerran auton alle sitä ilmavuotoa paikallistamaan jotta saan kulkurin siirrettyä katon alle. Matkaa ei ole kuin 5km. mutta ainaskin lykkäämällä taitaa olla melkoinen ponnistus
On muutenkin mukavampi jotain tehdäkin kun ei tartte ulkona vesilätäkössä möyriä...
Yksi asia on ruvennut vaivaamaan ja se on tuo mustavesisäiliö:
Kulkurissa ko. tankki on eristetty mutta tietääkö joku, tartteeko sekin tyhjentää ennen pakkasia??
Joku käski huuhdella litran glykolia pytystä alas, estää varmaan ainakin paikkoja rikkovan jäätymisen?
Jos tyhjennetään niin tietääkö joku, onko vaikka Porin / Nakkilan liepeillä sellaista paikkaa, mihin voisi ko. tavarat käydä tyhjentämässä, siis laillisesti??
Syksynjatkoja kulkureille toivotellen
M.N.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania BF86S -81
Onnea kortista. Kakkelit kannattaa tyhjätä jos et aio paskasavottaan ja uuden säiliön hankintaan alkaa keväällä. Vaikka ois metri eristettä, niin talvi on pitkä. Lähin virallinen ajokaivo on rauman ABC:llä! Joten jotain pönikkää alle ja sillä rahtaamaan pyttyyn...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Scania BF86S -81
Ajokaivoja linkki.
http://kotisivukone.fi/files/matkailija ... ivojat.pdf
http://kotisivukone.fi/files/matkailija ... ivojat.pdf
Pohjantähti
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania BF86S -81
Täällä myös ajokaivoista tietoja jos ei ala löytyä.
http://karavaanari.info/index.php?board=23.0
Varsinais Suomessa ja koillismaalla on vähän heikosti tyhjennyspaikkoja. Sitten putkimiehen vinkki
Melkein jokaisessa kiinteistössä viemäriputkelle pitää olla jonkinlainen tarkastuskaivo tien laidassa tai piha-alueella. Säännösten mukaan jopa 10 metrin välein mutta käytännössä katsotaan paikalla viisain kohta kaivolle. Kansi on umpinainen, ja pohjalla näkyy vaakaputki, tai risteys, sorapesää ei ole ja paska haisee. Itse tyhjennän pihatien laitaan tällaiseen. Ennen kuin avaat venttiilin, sinun pitää olla täysin varma että kyseessä on jätevesiviemäri ja sinne saa tyhjentää. Tiedän tapauksia missä bussikuskit on pudottanut kuorman puhelinjakokaivoihin, maalämpöputkiston venttiilikaivoon ja sadevesiviemäreihin.
Noo entisessä elämässä meni kerran pojilla putket ristiin ja eräs teollisuuskiinteistö lykkäs tavarat johonki tukiasemakaappiin
http://karavaanari.info/index.php?board=23.0
Varsinais Suomessa ja koillismaalla on vähän heikosti tyhjennyspaikkoja. Sitten putkimiehen vinkki
Melkein jokaisessa kiinteistössä viemäriputkelle pitää olla jonkinlainen tarkastuskaivo tien laidassa tai piha-alueella. Säännösten mukaan jopa 10 metrin välein mutta käytännössä katsotaan paikalla viisain kohta kaivolle. Kansi on umpinainen, ja pohjalla näkyy vaakaputki, tai risteys, sorapesää ei ole ja paska haisee. Itse tyhjennän pihatien laitaan tällaiseen. Ennen kuin avaat venttiilin, sinun pitää olla täysin varma että kyseessä on jätevesiviemäri ja sinne saa tyhjentää. Tiedän tapauksia missä bussikuskit on pudottanut kuorman puhelinjakokaivoihin, maalämpöputkiston venttiilikaivoon ja sadevesiviemäreihin.
Noo entisessä elämässä meni kerran pojilla putket ristiin ja eräs teollisuuskiinteistö lykkäs tavarat johonki tukiasemakaappiin
Tulevaisuus on sähköinen
- mnousiainen
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 28 Heinä 2011 17:55
- Truck: Scania BF86S
- Location: Nakkila
Re: Scania BF86S -81
Nyt on kulkurin p-tankit tyhjätty ja laillisesti Paikallinen yrittäjä kävi traktorillaan hoitamassa homman kotipihassa ja 40€ vaihtoi omistajaa...
Kai se maksun jälkeen pumppasi ne paskat mäelle ja naureskeli partaansa
Ajelin toissapäivänä auton sinne talvisäilytyspaikalle ja laitoin vakuutukset poikki mutta ei piru mahtunut peruuttamalla sisälle suuliin kun veneen trailerin aisa otti kylkeen kiinni.
Koska kyseessä on 9m. puupaatti, jäi trailerin siirtäminen käsipelillä tuonnemmaksi ja kulkuri on näin ollen toistaiseksi pihalla
Miten muuten tuo ajokaivohomma oikein toimii??
Mimyyn laittamassa kaivolistassa oli mainittu esim. Tikkulan ABC Porissa jotenka ajelin viikko takasin sinne vakaana aikomuksena tyhjätä p-tankit.
Löysin ohjeessa mainitun harmaan, lukitun kopin sekä ilmoituksen että sinne saa laskea vain harmaata vettä.
Mihin se harmaa vesi oikein lasketaan, täytyykö sinne koppiin päästä sisälle elikkä onko siellä joku imuletku vai..??
Mulla oli jostain sellainen käsitys että tollaiselta tyhjennyspaikalta löytyisi kaivo jonka päälle auto vekslattaisiin ja ei muuta kun pati ulos ??
Toinen kysymys on tuo musta vesi, saako sitä laskea mihinkään muualle kuin omassa pihassa mahdollisesti oleviin kaivoihin??
Terv. M.N.
Kai se maksun jälkeen pumppasi ne paskat mäelle ja naureskeli partaansa
Ajelin toissapäivänä auton sinne talvisäilytyspaikalle ja laitoin vakuutukset poikki mutta ei piru mahtunut peruuttamalla sisälle suuliin kun veneen trailerin aisa otti kylkeen kiinni.
Koska kyseessä on 9m. puupaatti, jäi trailerin siirtäminen käsipelillä tuonnemmaksi ja kulkuri on näin ollen toistaiseksi pihalla
Miten muuten tuo ajokaivohomma oikein toimii??
Mimyyn laittamassa kaivolistassa oli mainittu esim. Tikkulan ABC Porissa jotenka ajelin viikko takasin sinne vakaana aikomuksena tyhjätä p-tankit.
Löysin ohjeessa mainitun harmaan, lukitun kopin sekä ilmoituksen että sinne saa laskea vain harmaata vettä.
Mihin se harmaa vesi oikein lasketaan, täytyykö sinne koppiin päästä sisälle elikkä onko siellä joku imuletku vai..??
Mulla oli jostain sellainen käsitys että tollaiselta tyhjennyspaikalta löytyisi kaivo jonka päälle auto vekslattaisiin ja ei muuta kun pati ulos ??
Toinen kysymys on tuo musta vesi, saako sitä laskea mihinkään muualle kuin omassa pihassa mahdollisesti oleviin kaivoihin??
Terv. M.N.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania BF86S -81
Tikkulan ABC.n kaivo on harvinaislaatunen pelkkä harmaavesikaivo. Ollaan itekki käyty ihmettelemässä miksei saa kaikkia sinne laskea. Yleensä on kansi maassa jonka päälle tyhjennys tällätään ja venttiili auki. Parhailla paikoilla on vesiletku jolla ympäristö siivotaan lopuksi. Tupoksen ABC.lla on suomen paras, lämmitetty kaivonkansi joka aukeaa talvellakin ja bensapistoolin mallinen vesiletku.
Tulevaisuus on sähköinen