Vennamo

Kerro omasta projektistasi
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

No voi sun.

Luin kyllä sen ilmoituksen, mutta jotenkin päättelin ettäkyse olisi ollut vain sivulaseista.

Kiitoksia vinkistä, pitääkin soitella.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja janne »

Soita ihmeessä oikein avulias ja miellyttävä, naisimmeinen siellä oli ja hän kyllä mittaa lasit tarvittaessa. mutta vanhahkonmallisia kaarevilla päillä olevia tuulilaseja oli n,5 ja hintaki vaan 5€
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

No ei joo löytyny just meikäläisen kovasti tarvitsemia laseja, mut kunhan saan mittailtua tarkemmin noita sivulaseja ni saatanpa käydä hakemassa sellaisia.

Bussihomma ei työ- ja olennaisten kiireiden takia ole juuri edistynyt. Hankkimani polttoainetankki ei mahdu ovesta sisään, joten se tarvinnee asentaa ikkunan kautta sit aikanaan.

Viimeks työmaalla käydessä otin ihan silmän käteen ja tarkastelin rungon ruostevaurioita. Reikiä tietty on vieläkin. Tosta nyt ei vaan oikein pelkällä silmällä ota tolkkua; näyttäs että on kaks ohkasempaa peltiä väännelty laakista palkin muotoon. Voiko se olla näin, vai eihän siellä ole vanhoja korjailuja? Vai voisko tollanen palkki hapertua silleen et se ratkeais tuolla tavoin? Kellään tällasista tarkempaa kokemusta? Lisäks tietenkin etenkin näiden reikien tienoilta on tota ainevahvuutta kadonnu aikojen saatossa aika paljonkin varmaan, eli aika paperiahan se oli. Eikä nyt siis oo kyl harmaintakaan havaintoa et kuinka paksua ton palkin pitäs olla. Edelleenkään kukaan ei varmaan osaa neuvoa? Kun ei viittis ihan summassa rälläköidä terveestä kohdasta poikki ihan vaan katsoakseen et paksuako on.

Jännä kyl nähdä mitä tosta tulee. Ja jännä nähdä olisko juhannuksena hitsaustalkoot. Ei täs nyt vissiin kyl järkevämpääkään tekemistä ole.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Ammattiauttajaa. Vaimo sanoo et tarviin ammattiauttajaa, oon tarvinnu jo vuosia.

Tulin nyt siihen tulokseen, et tarvii palkata asiantuntija hitsaamaan toi pahin kohta. Peltiä on kadonnu melkein parin metrin matkalta. Kopistelin peltisepän vasaralla eilen runkopalkin rei'ille ja kaavin hyvän hiekkakakullisen verran hiekkaa ja ruostepölyä palkin sisältä. Täytyy nostaa kädet pystyyn, ei taida kyvyt riittää tällaseen. Hitsailen sit mielikseni korin palkkeja ku toi runko on laitettu.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllä se tehtaalta lähtijjään on ollu osittain tuplapaksu, perimätiijon mukaan 6mm per lati... Virossa sais varmaan teetettyä halvimmalla jos teettää aiot, toki sen hitsarin saanee tulemaan suomeenkin. Harmi ku rojekti laajenoo noin, mut sitten ku se valamistuu niin se on paras!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Tuol jossain Toijalan takana on yks hitsausalan firma, joka markkinoi itseään harrastajaystävällisyydellä. Meinasin et otan kuvat ja laadin jonkinlaisen mittapiirroksen, ni antavat sit hinta-arvion. Et jos teettäis mallin mukaan ihan kokonaisen akseliylityspalasen, siis jos hinta olis meikäläisen kukkarolle sopiva.

Toisaalta kyselin jo toiselta foorumilta josko olis ammatti-ihmistä silleen jouten, et viettäis viikonlopun miun kanssa. Mut jos olis kokonainen pala, ni ei tarvitsis ihan tollasta parsimista tehdä. Kestäisikin paremmin, ja osaisin kai itsekin liittää runkopalkin toiseen jos pääsis ihan suorasta kohdasta aloittamaan. Sen verran tarkkaan oon lukenu Scanian ohjeet moisesta toimenpiteestä.

Enää ei voi ainakaan luovuttaa. Tos jo ehdottelivat et myisin romuraudaksi, mut eihän täs rautaa enää hirveästi edes ole. :mrgreen:
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Nyt kyllä vähän jännittää. Viiden minuutin kuluttua mahtaa **tuttaa ku pukit pettää alta.

Tossa juttelin yhen kyläsepän kanssa. Kyläseppä siis vanhalla hyvällä tavalla, eikä sellasen kenen jälkiä saa paikkailla. Tarkotus oli ensin ostaa siltä vähän rautaa asevelihintaan, mut siinä ku juteltiin ni tää meinas et vois vähän autella pahimmissa ruostekohdissa.

Käytiin sit ihan katsomassa tota työmaata, ja hän oli sitä mieltä et ruosteen paikkaaminen ei kannata. Ruostuu vaan uudestaan vierestä. Et olis oikeastaan tuhat kertaa helpompaa tehdä tollanen mutkapätkä suorasta palkista ja hitsata se sit terveeseen kohtaan kiinni. Tällasta olin itsekin ajatellut, mut en uskaltanu kyl edes haaveksia suoran palkin noin rankasta taivuttelusta kotioloissa.

Kävin sit rautakaupassa, lupasivat jollain toimitusajalla tehdä tollasen 207mm leveän U-palkin ku eihän tollasta varastotavarana ole olemassakaan. Tällä välin miul on sit aikaa rakentaa tellinki tolle laitteelle, irrottaa jousipakka, rälläköidä vähän koripalkkeja irti runkopalkista, porata (eli rälläköidä) muutama niitti irti et saan runkopalkkeja yhdistävät palkit irti ja sit lopulta irrottaa tosta parimetrinen siivu malliks.

Kai se sit on "tuhat kertaa helpompaa" tehdä mallista uusi palkki ku turailla mitään paikkoja. En osaa oikein väittää vastaankaan. Ja ainakin kestää pidempään.

Tos on viel kuva pikku ongelmista hetkeä ennen katastrofia. Tai sit noi pukit ottaa kuorman vastaan kuten oon suunnitellutkin.

Kuva
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Hah. Yllättäen ei **tutakaan yhtään. Siinä nököttää pukeilla.

Mut voihan toi viel tosta notkahtaa ku rälläkän ottaa käteen, mut ei kai siinä sit auta ku tunkkailla.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Niin joo. Tosta pari viestiä aiemmin mainitsemastani metallipajasta ei sit koskaan kuulunu mitään. Välissä ehdin sit muuttamaan mieltäni kokonaisen korjauspalan tekemisestä. Mut nyt oon siis taas järjissäni, jos näin voi sanoa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Nyt jännittää.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1035
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja leemu »

mikko kirjoitti:Nyt jännittää.
No, kerro jo! :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

leemu kirjoitti:
mikko kirjoitti:Nyt jännittää.
No, kerro jo! :lol:
Jännittää edelleen. Hyvä ettei tuu pissat housuun.

Aloin tos katkasemaan runkoa, mut laikat loppu kesken ennen ku katkes. Saan tuskin unta ennen ku pääsen käymään laikkakaupassa ja takas autotyömaalle. Harmittavasti ensi viikonloppu menee käyttöauton parissa, pyöränlaakeria ja takaiskareita vaille katsastettuna jo. Jarrulevyjen vaihdon sentään raaskin teettää vieraalla. Mut ehkäpä jonain arki-iltana jaksais ajella tänne landelle.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Oon alkanu olemaan sitä mieltä, et auton jokin osa on rikki, on fiksuinta ottaa se rikkinäinen osa pois ja jatkaa matkaa.

Kuva
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ite laittasin kuitenki ehkä pyörän paikalleen eka. En tiä. Ü

Eipähän pohjaa pompuissa niin helposti.

Neppi
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Hyvä neuvo.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Fiksumpi taipuu, vai miten se sanonta meni.

Kuva
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tarviiko tuon pyöräkkä olla, tai et taija tehäkkää pyöräkkää, kantikas ajaa saman asian?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Ei kai tarvis. Silleen oon kuitenki aatellu, et ku sieltä täältä leikkaa ohuita pizzasiivun näköisiä palasia ja hitsaa kevyen taittamisen jälkeen leikkauskohdat kiinni ni siitä tulee riittävän saman näköinen ku on ollutkin. Saumaahan siihen tulee tällä tavalla ihan riittävästi, mut ehkei se murru jos sinne "sisään" hitsaa sopivan muotoisen vahvikkeen.

Ehtis vaan joku päivä tallille rälläköimään.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Itse varmaankin miettisin että josko teettäisi sivuprofiilin muotoiset palat, jollain plasmaleikkurilla leikkaa levystä kätevän nopeasti, ja hitsaa sitten latat vain reunoille, saa oikean muotoisen.
Tosin eipä tuolla muodolla ole mitään väliä, parilla saumalla saa jo riittävän oikean muotoisen, ikäänkuin ylösalainen \__/

Suosittelen vähän isompaa laikkakonetta, noi pienet tuppaa palamaan ku niillä oikeen töitä tekee...
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Meinasin rikkoa ton rälläkän et saa takuuseen uuden. Jos kestää ni oli parempi ku luulinkaan.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllähän nuo kestää jos ovat tehtaalla vahingossa laittaneet vaseliinia kulmavaihteeseen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Pientä lämpenemistä oli havaittavissa ku jouduin osin tolla katkasemaan sitä alkuperäistä palkkia siellä auton alla. Iso ei mahtunu millään pahimpiin paikkoihin, ja työasento oli sellanen ettei meikäläisen naruilla meinannu jaksaa pitää sitä aloillaan. Miehet olivat selvästikin riskimpiä vuonna '74 jolloin appiukko sen lentävänsä hankki.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Tossa päivällä paperossi huulessa pidin rälläkkää jo kädessä. Mut tulin sit sellaseen ajatukseen, et olis varmaan syytä vähän miettiä ja vaik laskeskella ensin. Löysin sit metrimitan, teippiä, sakset, kynän ja vähän veskipaperia.

Teippailin sopivan kokoisen arkin pikkupalasista, asetin sen vanhan palkin mutkan päälle ja leikkelin sit reunat pois. Siinä sit mitan ja kynän kanssa aikani puuhasteltuani alkoi paperi näyttää siltä et vois leikellä vähän lisää ja oikaista jäännöksen sit ton uuden suoran palkin päälle.

Kuva

Näyttää yllättäen ihan järkevältä. Vielä jos olis tarpeeksi vakaa rälläkkäkäsi, et moiset siivut sais leikeltyä metallistakin. Ja varmaan vetelee ihan tarpeeks hitsatessa, mut josko sinne sit teettäis oikean muotoisen "alushameen" jossain missä plasmaleikkurilla työskentelevät. Olis sit vähän niinku juuritukena samalla ku osa kantavaa rakennetta.

Torstaina saattasin jäädä duunin jälkeen taas puuhaamaan, olis täs kai vielä mahkut saada tää homma nippuun ennen lumia.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Voi kyl olla et ajattelen ensi yönä uudestaan ton suunnitelman. Tolla tavalla sais hyvinkin pyöreää jälkeä, mut aika helvetisti saumaa samalla. Jos vähän harvempikin, en vielä tiedä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Pahvista sapluuna. Leikkaa semmoinen pala levystä kuin mitä se sapluuna on. Hitsaa ne 2 palaa paikalleen. Laita sitten siihen päälle ja alle lattaa jonka muotoilet pölkyn päällä suunnilleen oikeaksi. Sitten mikillä saumaa ja siinä se on. Kaikista helpoin tapa korjata tommoinen vika.
Vastaa Viestiin