Nyt alkaa olemaan hiukan elpynyt olo.
Viime vuoden marraskuussa tuli nettikoneeseen myyntiin vuoden 1968 Vanaja. Laiton samoin tein silloisen bussini myyntiin, ja kun se joulukuun alkumetreillä meni kaupaksi, soitin myyjälle ja sovin ostavani matkailubussinsa sen enempiä kyselemättä. Varausmaksu tilille, ja homman piti olla hoidossa. Puhelimessa sovittiin, että tulisin joulukuun puolivälissä siirtolappujen kanssa paikalle, ja ajaisin uudella autollani kotiin. Erinäisten syiden takia homma ei just sillä kertaa onnistunutkaan.
Lopulta autoa päästiin katsomaan loppiaisena. Lumi oli jo maassa, eikä sekä kylmyyden, saati paskojen renkaiden takia matkaa lähdetty taittamaan. Muutakin "pientä" sanomista oli, ei tosin mitään yllättävää. Myyjä oli kyllä varsin avoimesti kertonut mistä hommassa oli kyse. Sovittiin sitten, että kevään tullen palataan asiaan; maitojunalla kotiin.
Kesällä oli sitten kaikenlaista muuta rahanmenoa, säästöt hupenivat mm. omiin häihini. Ei tullut soiteltua bussin perään. Lopulta elokuun lopussa sain harrasteautoni myytyä, ja rahat bussin ostamiseen olivat taas koossa. Sitten alkoi soittorumba; myyjän puhelinnumero oli vaihtunut eikä yhteyttä tuntunut saavan muutenkaan. Rekisteröidyin jopa Facebookiin saadakseni yhteyden myyjään. Lopulta homma kuitenkin hoitui, myyjä kertoi että oli hukannut puhelimensa ja sen mukana miun yhteystiedot. Nimikään ei ollut jäänyt muistiin, joten oli jäänyt vain odottelemaan koska ottaisin yhteyttä. Sovimme, että lauantaina 8.9. tulisimme noutamaan auton kotiin.
Lauantai koitti. Herätys oli seitsemältä, matkaan päästiin kahdeksalta. Poimittiin innokas apumies kyytiin Lahdesta ja suunnattiin auton nokka kohti Pohjois-Savoa. Matkalla pysähdyttiin syömään eväitä, ja vielä aivan loppumatkasta ostamaan ilmastointiteippiä. Nippusiteet sentään muistin ottaa matkaan jo kotoa. Perillä oltiin alkuiltapäivästä.
Autoa oli sentään kesän aikana siirretty säilytyspaikasta toiseen, mutta näky oli edelleen yhtä lohduton.
Akkuja olivat jo aamusta latailleet edellisen kuvan Nuffieldilla, ne tosin olivat varsin sekalaista sorttia. Sulaneista navoista huolimatta akut saatiin kuitenkin kytkettyä kelvollisen hyvin.
Jo talvella oli ilmennyt, että yksi vesiletku oli ajan saatossa hapertunut aika pahastikin; vuoti kuin seula. Tähän olin varustautunut ottamalla sekalaisen lajitelman letkuja matkaan. Mutta koska mielikuva letkusta ei ollut kovin tarkka, eikä myyjäkään päässyt ennen sovittua päivää tarkastamaan letkua tarkemmin, niin menihän se pieleen. Suoran 60mm letkun sijaan se rikkinäinen pätkä oli 135° mutka 45mm letkua. Sellaista lähdettiin metsästämään läheiselle huoltoasemalle. Erinomaisen hyvästä valikoimasta huolimatta sellaista letkua ei löytynyt, letkun olisi voinut koota paristakin kappaleesta metalliputken avulla, mutta sopivan paksua letkua ei vain ollut. Myyjä kertoi, että kylän keskustassa olisi huolto- ja varaosaliike josta letkun varmasti saisi. Internet kännykällä auki, ja toteamaan että kauppa oli mennyt puolta tuntia aikaisemmin kiinni. Soitin kuitenkin numeroonsa, selitin tilanteen ja sain myyjän tulemaan vielä paikalle. Sopiva mutkapätkä löytyi, ja on sanomattakin selvää, että annoin pienen "tipin" myyjälle erinomaisen palvelun takia. Sitten vain asentamaan letkua ja lisäämään vettä jäähdyttimeen.
Auto oli peruutettu paikalleen kukkapenkkiin puuliiterin viereen, joten hiukan arvelutti josko se sieltä pehmeästä kosteasta maasta nousisi omin avuin loivaan ylämäkeen kovemmalle alustalle. Autoa ei myöskään oltu käytelty hetkeen, joten käynnistäminenkin oli melko perusteellisen ilmaamisen jälkeen omanlaisensa koettelumus. Fiilistä voisi aistia seuraavasta videosta.
http://www.youtube.com/watch?v=3lLK86DxeAY
Lähtihän se käyntiin. Melkein kuulin edellisestä videosta tutun musiikin korvissani. Takapyörien alle reilusti sekalaista puutavaraa, ja nousihan se sieltä kukkapenkistä pienen sudittelun saattelemana.
Aloitimme lähtötarkastuksen,
peilit - check
ajovalot - check
jarruvalot - check
tuulilasit - check
tuulilasien pyyhkijät - check
vilkut - check
Ja kun sanoin "check", tarkoitin että kohde ei toiminut kunnolla, tai lainkaan. Ajovaloista toinen oli pimeänä, tämän toki tiesin jo ennalta ja varauduinkin asiaan ostamalla vanhan mallisen hehkulamppupolttimon. Ilmeni vain, että tässä yksilössä oli H4-umpiot.. eikä sellaista toki ollut saatavilla.. Jarruvalot eivät toimineen, takavalot sentään muuten olivat ihan ok. Tuulilasit.. no ne olivat aivan eri mallisesta autosta, ja kiinni sikamassan, uretaanin ja ilmastointiteipin avulla. Pyyhkijät, no olivat ne varret vielä tallella. Sulat olivat jääneet matkan varrelle, eikä pyyhkijöiden paineilmalla toimiva mekanismi sekään toiminut. Vilkut eivät toimineet nekään, eikä sitäkään vikaa onnistuttu paikallistamaan. Josko edes yritettiin kun tärkeämpääkin tekemistä oli.
Pientä huoltotoimenpidettä, ja auto oli valmis lähtöön. Esimerkiks kuljettajan sivulasi oli tilkittävä pleksillä, ja akkukotelon luukulle oli mietittävä kiinnitystä.
Matka pääsi alkamaan. Pihasta vain oli peruutettava ensin pois. No hassustihan siinä kävi, lipsahti ojaan.
En ala edes selittelemään, tollasta ei pitäs ammattimiehelle käydä. Mut taas kävi. Naapurin mies hälytettiin traktorin kanssa hätiin, ja nousihan se sieltä ylös. Tässä vaiheessa alkoi tietenkin sataa, iltapäivä oltiinkin selvitty aika hyvin kuivana. Polttoainetta oli tankattu muutama litra kanisterista, joten ensimmäinen pysähdyspaikka oli Siilinjärven abc:n mittarikentällä. Sata litraa tankkiin ja sisältä kysymään 24v H4-polttimoa. No eihän niitä ollut, joten takaisin tien päälle.
Kuopion kohdalla alkoi jo hämärtää, ja pimeää oli ennen ku päästiin edes moottoritieltä pois. Alkumatkasta ajettiin siten, että bussi meni edeltä, ja henkilöauto tuli takana saattoautona. Katuvalojen loputtua paikkoja vaihdettiin, oli helpompi seurata toisen takavaloja märän tuulilasin läpi ku ajella heikkojen etuvalojen turvin.
Juvalla pysähdyttiin syömään ja kyselemään polttimoita. Shellillä oli oivallista pikkupurtavaa, mut olematon tarjonta kuorma-autojen varaosia. Sama juttu tien toisella puolella ABC:lla. Tarkastettiin vedet, ja koska olivat pysyneet koneessa, arveltiin että uskalletaan avata vähän hanaa jotta lämmityslaitteellekin kiertäisi vesi.
Yhtäkkiä jossain metsien keskellä ajellessa alkoi tuntumaan vieno tuoksahdus nenään. Kymmentä sekuntia myöhemmin bussin matkustamo oli täynnä savua tai utua. Tuoksu muistutti hiukan glykolin tuoksua, mutta toisaalta sähköpaloa. Apumies avasi oven vauhdista, itse vilkuttelin pitkää valoa etuautolle, suljin lämppärin hanan ja ohjasin pientareelle. Kuortin ABC 1km-kyltti tien poskessa helpotti hieman paniikkia. ABC:n pihassa hämmästeltiin tilannetta, vettä ei ollut kadonnut eikä tuoksusta tai muustakaan käryämisestä ollut tietoakaan. Mitä nyt mittariston valot alkoivat toimimaan ihan omia aikojaan. Vähän lisää polttoainetta, kuitin kanssa hakemaan ilmaista kahvikuppia ja tarkastamaan jottei sopivia H4-polttimoita olisi tälläkään bensa-asemalla, ja sitten takaisin tien päälle.
Lahdessa oltiin kahden aikoihin. Apumies vietiin etuautolla kotiin, ja itse jatkoin sateen nyt laannuttua matkaa Valkeakosken suuntaan. Etuauto sai miut kiinni jossain vähän Hollolan jälkeen. Enää ei yksikään huoltoasema matkan varrella ollutkaan auki, joten ajettiin loppumatka yhtä kyytiä peräkanaa perille asti.
Kotitallin pihasta löytyi toinenkin vieras bussi, joten oli luontevaa pysäköidä oma sen viereen. Ensin kuitenkin kierrettiin kunniakierros vielä kylällä jotta etuauton kuljettajakin, vaimoni, pääsi vähän fiilikseen. Sitten vaan lainassa olleet työkalut suunnilleen omille paikoilleen, ja henkilöauton nokka kohti kotia. Kotona oltiin puolen kuuden aikoihin, avattiin joulukuussa tätä tilaisuutta varten hankittu kuohuviinipullo ja alettiin varsin väsyneinä miettimään uudelle reissureelle nimeä. Itselläni ei leikannut enää edes tavallista vähää, mutta onneksi rouva keksi oivallisen nimen.
Nyt sunnuntaina on sit koetettu vähän lepäillä, parannella eilisellä reissulla kipeytyneitä paikkoja. Kai tää tästä. Vielä tänä syksynä olis tarkoitus aloittaa Vanajan kunnostus, aikataulusta ei oo tarkempaa tietoa kuin että viiden vuoden kuluessa olis auton tarkoitus olla takaisin rekisterissä ja liikenteessä. Jos tämä tapahtuu, niin ihan hyvin jo muutama vuosi sitten purettavaksi aiotulta autovanhukselta.