Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Kerro omasta projektistasi
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Terevehtys voorumille.

Tuli pitkän haaveilun tuloksena hommattua tuollainen työmaa. Auto on rekisteröity M1 matkailuauto,jossa tekniikka toimii melkein täydellisesti. Noh,jotain pikku hipistelyähän on aina.

Jatkojalostusmielessä rupesin purkamaan takaosastoa tarkoituksena nikkaroida pikkuhiljaa uusiksi koko sisusta.
Aivoissa liikkuu ajatukset apaut seuraavasti:
-nukkumapaikat 8 henkilölle
-nestekiertoinen lämmitys kaasu/sähkö (vaatii koko patteriverkoston,ku ei valmiina ole ku noi omat puhaltimet jotka ajattelin jättää webastolla pelaavaksi)
-sähköinen lattialämpö
-ilmalämpöpumputin
-tulevat ja poistuvat vedet
-ynnämuutasellaista...

Omat ilmastointikennot saavat lähtöpassit,tai katellaan nyt saako niistä jotain kehiteltyä. Eristeitä rupesin vaihtelemaan mutta tässähän onkin jotain urtsin kaltaista valmiiksi,joten vaikea sanoa kannattaako niitä alkaa vaihtelemaan.
Lattiaan mietin muovimattoa,mutta yllätys olikin aikamoinen ku laminaattia saakin halvemmalla.
Vessakoppia pitää hieman suurentaa,ajatus saada nikkaroitua suihkukoppi sinne sekaan.
Ilmanvaitosysteemit ja sen sellaiset tullu opiskeltua täältä teitin foorumilta,ja toivoisinkin kommentteja sekä neuvoja/ajatuksia projektiin.

Noh siitä sitten vaan jalostellaan tarpeen mukaan mieleinen,tarkoitus kuitenkin koittaa hieman reissua saada kokoajan tehtyä joten ei voi koko vehjettä purkaa laakista.

Mut kiitti asiallisesta joukkiosta erilaisia hulluja,joksi voin itsenikin laskea. Ja tosiaan kommentoida/opastaa saa,en suutu.
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

hienoa ja onnea projektille.kuvia saa kanssa laitella :D
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Iski »

Onnea vaan uudelle projektille, laittelisin kans omasta projektikuvia jos vaan toimisi.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

facebookissa on kanssa sellanen ryhmä kun matkailubussit.sinne kanssa juttua ja kuvia vois laitella.
tossa suora linkki:
http://www.facebook.com/groups/200835993264447/
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onnittelut projektista.


Mikäli tuo on ihan leimassa ja asuttava. Kannattaa rauhassa tutustua autoon - tutkia mitä muutoksia sisiustukseen olisi tehtävä. Oman projektini kohdalla ensimmäinen ensimmäinen kausi meni miettiessä sisustusratkaisuja.

Samantien, jos olisin alkanut purkamaan tuo olisi vieläkin atomeina tuossa pihalla. Pala kerrallaan uusien on osoittautunut parhaaksi ratkaisuksi minulle. Ehjää ei kannata purkaa. Mikäli eristeet ovat kuivia ja siistejä - jätä paikoilleen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa porukkaan mukaan !

Tollanen "valmis" kannattaa tosiaan sisäänajaa, jotta saa varmuuden siitä mitä tarttee muutella. Tietty jos on jo selvä visio siitä mitä haluu, niin sitten osa kerrallaan että säilys auto käyttökunnossa.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Ajatuksena tosisaan olisi kyllä se,että saisi pidettyä reissuvalmiina koko ajan. Silläpä se hieman hankalaa onkin ku mieli tekis purkaa ja rakentaa kaikki kylmästi uusiksi. Noh,pitää koitaa malttaa vaan ku kyllä ne pahimmat rakenteluinnot karisee kuitenkin pois jossain vaiheessa. Ehkä?

Vaikeinta just onkin noiden eristysten kanssa,ku tekis mieli vaihtaa mutta ei sitä nyt hirveesti turhaan viittis. Keittomahdollisuuksia ei varsinaisesti ole vielä ensinkään. No petipaikat ja jääkaappihan riittää ens alkuun jo pitkälle. Kovaa ajoa vaan,ni pysyy into päällä.

Kuvia koitan säätää tulemaan. Jaa en mä näköjään osaa sit mitään kuvia laittaa...

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Viimeksi muokannut AriW, 21 Helmi 2013 17:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä kait säkin noita kuvia saat laitettua, kun mäkin olen onnistunut niitä tänne siirtämään .
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tervetuloa palstalle!
Joo kovaa ajoa vaan, jos siellä on joku eps valmiina niin ei mitään hyötyä vahtaa urtsiin tai finnfoamiin!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

En oikeastaan osaa sanoa mitä siel on seinään laitettu,mut rytoxii se ei ainakaan oo joten saa mun puolesta pitää asemansa. toistaiseksi ei ole juurikaan mitään kosteuteen liittyvää löytyny,se on silloin hyvä. Kohtahan sitä rupee olemaan jo ajokeliäkin,joten nyt vaan takaosasto valmiiks heti nyt oitis kiitos nam.

Kyllä vähän olisin sellasella ajatuksella että noi viimeiset takalasit ja kattoluukut vois tukkia kylmän viileesti. On vaan yllättävän paljon mietittävää nois kaikis johdotuksissa,ku onhan se vähän turhaa alkaa niit sit valmiiseen pintaan kohellella. No,kyllä se siitä suttaantuu.

Pitäis vaan samalla hapella koittaa ropeltaa lattialämpö ja vissiin sit toi laminaatti siihen jalan alle huilaamaan...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

EPS on styroxi, toimiva eriste bussissa, ei se vety kuin jatkuvassa vesirasituksessa, laiturin ponttooni ym. Yhtä hyvä (käytännössä) lämpöarvo kuin urtsilla/foumilla. Kosteutta ei pitäisi tulla kun sadevesi pysyy ulkopuolella, ja pari kolme 100mm reikää on katossa poistoilmalle.
Vetäse sinne jotku kaapelit valmiiksi jos pirtin puolelle haluat, patterin alle mahtuu vetäsee myöhemminkin. Itellä piilossa kulkee 5x2,5S ja 3x1,5s MMJ + auton omat takapään piuhat, 2x ethernet cat5 + 4x rca + 2x coaxial + jotahi muuta kuparia. Nii ja 12mm kuuma + kylmä vesi =) Laminaatin sijasta harkitsen vakaasti muovimattoa seuraavaan autoon.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reddewil kirjoitti:EPS on styroxi, toimiva eriste bussissa, ei se vety kuin jatkuvassa vesirasituksessa, laiturin ponttooni ym. Yhtä hyvä (käytännössä) lämpöarvo kuin urtsilla/foumilla.
et kai tosissasi yleistä styrokseja ja uretaania samanveroiseksi. Pitää erottaa materiaalit toisistaan. Styroksi eli EPS on paisutettua polystyreeniä. styrofoam on suulakepuristettua polystyreeniä, samaa materiaalia siis mutta pintapaineen kestoltaan kovempaa. Finnfoam on muistaakseni polyuretaania. Sitten selvästi parempaa tavaraa on SPU ja makroflex uretaanilevyt, saunasatu ja vastaavat. Näitä käytetään passiivitalonrakentamisessa kun pitää saada seinälle pieni lämpöarvo. Ei passiivitalonkaan seinään styroksia laiteta. Eikä sekoiteta näitä keskenään.

Jos joskus teen seuraavan auton, lisäeristän lattian, seinät ja katon ympäriinsä 30mm saunasatulla, lattiaeristeen päälle uponor comfort vesikiertolevyt ja päälle 12mm vaneri plus muovimatto. Sen päälle tarvittaessa irtomattoja. Jokatapauksessa hyvä eristäminen helpottaa lämmityslaitteen kulutusta, tehontarvetta ja muutenkin mukavampi kesällä ja talvella.

Putkia ja johtoja varten kannattaa laittaa joku putki päästä päähän että on reitti lisäillä yhtä ja toista. Ja keittiö aina ojan puolelle. Muuten tahtoo liikenneympyröissä tyhjentyä pöytä ;)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja neppi »

Yhellä Ameriikan Joella oli johtokotelot päästä päähän ja niiden sisällä valmiiks naru, jolla tarvittaessa vedettiin johtoja paikoilleen. Aina jos piti joku johto vetää, ni veti sillä uudella johdolla uuden narun sinne koteloon. Aina oli vetonaru valmiina jos rouva keksi että "tähän pitää saada töpseli".

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:EPS on styroxi, toimiva eriste bussissa, ei se vety kuin jatkuvassa vesirasituksessa, laiturin ponttooni ym. Yhtä hyvä (käytännössä) lämpöarvo kuin urtsilla/foumilla.
et kai tosissasi yleistä styrokseja ja uretaania samanveroiseksi. Pitää erottaa materiaalit toisistaan. Styroksi eli EPS on paisutettua polystyreeniä. styrofoam on suulakepuristettua polystyreeniä, samaa materiaalia siis mutta pintapaineen kestoltaan kovempaa. Finnfoam on muistaakseni polyuretaania. Sitten selvästi parempaa tavaraa on SPU ja makroflex uretaanilevyt, saunasatu ja vastaavat. Näitä käytetään passiivitalonrakentamisessa kun pitää saada seinälle pieni lämpöarvo. Ei passiivitalonkaan seinään styroksia laiteta. Eikä sekoiteta näitä keskenään.

Jos joskus teen seuraavan auton, lisäeristän lattian, seinät ja katon ympäriinsä 30mm saunasatulla, lattiaeristeen päälle uponor comfort vesikiertolevyt ja päälle 12mm vaneri plus muovimatto. Sen päälle tarvittaessa irtomattoja. Jokatapauksessa hyvä eristäminen helpottaa lämmityslaitteen kulutusta, tehontarvetta ja muutenkin mukavampi kesällä ja talvella.

Putkia ja johtoja varten kannattaa laittaa joku putki päästä päähän että on reitti lisäillä yhtä ja toista. Ja keittiö aina ojan puolelle. Muuten tahtoo liikenneympyröissä tyhjentyä pöytä ;)
Pulssi oikein nousi, myyntimiehen puheet.
Totta, umpisoluiset on "parempia" mutta jos jeesustelu jätetään sikseen, niin kaikki voi laskea kannattavuuden näiden perinteisten EPS:n ja autuaaksi tekevien urtsien välillä, hintaero kun on melkoinen:

SPU Eristeet ei diffuusiotiiviillä pinnoitteella varustetut tuotteet 0,026 W/mK, paksuus ≤ 80 mm
EPS-eristeelle tyypillinen lämmönjohtavuuden suunnitteluarvo on 0,033-0,036 W/mK

Bussikäytössä ei mitään eroa, eikä varmasti vety se styroksi jos ei vettä valu sisään. Mutta saahan sinne vaikka hopeakennolevyä laittaa jos siinä on parempi (huonompi) lämmönjohtavuus eli parempi eriste.
Pointtina edelleen se että jos bussin kokoisessa hökötyksessä tai vaikka talossa tonnin sijoituksen takaisinmaksu aika on siellä sadan ja kahden sadan vuoden välissä niin... Jos EPS:ää on 50mm, niin urtsia riittäisi milli vähemmän ja hintaa on 200% enemmän?
Kaveri väkersi tuollasen styroxitalon: http://www.soklex.fi/fi/ betonia muotin sisään...

Ps.muovisen höyrysulun tilalle suosittelen alumiinipaperia, huomaa sen säteilyvaikutuksen palautumisen =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Iski »

AriW kirjoitti: Pitäis vaan samalla hapella koittaa ropeltaa lattialämpö ja vissiin sit toi laminaatti siihen jalan alle huilaamaan...
Laminaatti tyyppisen lattian tilalle käy myös korkkivinyyli, asennetaan samallailla, kuoseja paljon, kestää kosteus/ lämpötilavaihtelut hyvin ja lämmin jalanalla toimii myös eri lattialämmitysmuodoilla, on vaan aikasen paljon kalliimpaa kuin laminaatti tai matto.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tottahan noilla eristeillä on hintaeroakin. Mutta jos niiden uretaanien käytössä ei olisi mitään järkeä niin miksi sitten pakastekonteissa käytetään uretaanieristeitä. Takaisinmaksuaika on sitten jokaisen oma laskenta, uskoisin ettei ainakaan mun bussi hauku koskaan hintaansa takaisin. Mutta se ei ole minulle tärkeää. Se on tärkeää että kaikki toimii ja retkellä on mukavaa. Sitten kun ollaan liikkeellä sijoitusmielessä niin pysytellään busseista kaukana :) ilman sarvia ja hampaita :)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Tere. Joo kyllähän se on niinkin että rahaa saa uppoamaan ihan niin paljon ku jaksaa investoida. Mulla sattuu olemaan muutamat levyt 30 ja 50 millistä sauna satua tossa ikään kuin jouten,joten oli vähän mielessä jos sit virittelis vaikka makuutilaan ne. Tai siis jotenki musta ainakin kattoon vois olla vaikka jotain älliäkin laittaa akäsempää eritettä,siis eristettä. Eihän noit seiniä oikein saa sillain hyviksi kuitenkaan ellei survo kaikkia ikkunoita tukkoon ym.ym. Eihän me nyt sellaseen aleta sentään.

Mietinnässä pitää myös muistaa,että onhan ne nyt jotain miettiny siellä tehtaallakin kun kuitenkin nää on kai tarkoitettu ajettavaksi vekottimiksi. No,tässä nyt kuitenkin on takaseinä ihan ilman mitään eristystä ni laitellaan siihen nyt sit jotain kivaa.

Toi lattia onkin mielenkiintoinen käikäle,ajattelin kun kerran tilaa on ni jos eristelis sitä hieman altapäin. Senhän saa melkein kokonaan laiteltua ruuman kautta,ehkäpä. Lattiapinta olis tietty aika hyvä jostain muovi/korkkikamasta mut siinäpä se hinta taas alkaa kummittelemaan. Sit taas voidaan laskea että kauankos siinäkin tepastellaan että maksaa itsensä takaisin,vastaus on varmaan ettei ikinä. Eipä sen väliä,ja tietty asiahan on ihan toinen jos esim.laminaatti on ihan susi jo alkuunsa. Eikös ne kuitenki ole jotenki porukoilla kestäny?

No jaa,kuhan on kivaa ni on hauskaa. Ja sitähän tää harrastelu kai niinku olis,ainaki musta.

Kävin tänään sävyttelemässä hieman maaleja keskenään ja taitaa tästä kotterosta tulla aika metkan vihertävänharmaa/musta. Kuhan vaan saa tuohon isoon valoon lisää jytyä,ni toivottavasti alkaa tapahtua...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Vielä palatakseni urtsiin, niin jääkaapeissa ja pakastimissa sitä on varmaan juuri sen takia kun sen on voinut sinne pursottaa, styroxi kun tuppaa olemaan aina levynä, miksi muuten kuution "vaahtolaatikko" maksaa 400-1000€? Ei kai sillä väliä ole mitä se maksaa, mutta siksi hanakasti puutuin asiaan kun monesti se urtsi kuulostaa olevan aina niin mahottoman hyvää, vaikka oikeasti ihan marginaalinen ero EPS:ään. Vähän sama kuin joku puhallusvilla tai "ekovilla", kun sama mitä levyä (villaa oli kivi tai lasi) sinne talon vintille sen 50-70cm laittaa =D. Kuullu monesti vertauksen 40cm villaan että siihenhän ois 10cm uretaania riittänyt, olisiko? Kivivillan lambda: Kivivilla, kohtisuoraan kuituihin nähden 0.033 – 0.039 W/mK.
Monelle yllätys että ilma on samaa kaikissa eristeissä ja näin ollen myös eristyskyky!

Itellekki laitoin betukkaan finnfoamia, ihan lämmön kestävyyden vuoksi (toki saunasatussa ois ollu silumiinipaperi valmiina), mutta bussin seiniin en nähnyt mitään järkeä alkaa vaihtamaan kuivia epsejä urtsiin tai finnfoamiin, mitä oisin siinä voittanut? Kauhia homma ja iso vuori styroxia pihassa. Ja ei tätä tosiaan säästääkseen tehdä, mutta joku järki on hyvä säilyttää. Bussin ikkuna vastaa sitten lämpöhukaltaan n.15m2 eristettyä seinää, joten niitä kannattaa tukkia!

Laminaattia on itellä ja lattialämmityksen kanssa ihan toimivaa, halpaa se ainakin on ja kestävää. Toki jos kengät jalassa lompottaa ja kaatelee nesteitä lattialle niin saumat voi irvistellä ajansaatossa, siksi se muovimatto olisi helpompi vaikkakin kalliimpi. Mutta eristys kannattaa aina ja lattialämmitys on ehdoton jos vähänkin meinaa kesähelteiden ulkopuolella asustaa ja helteessäkin se eristys on tarpeen!
Summa summarum, EPS, XPS, villat = 95% sama eristyskyky, ilmatiiveydessä on eroja, mutta höyrynsulku ja tuulensuojalevyt on keksitty.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Kasa ripapattereita saapunut,yippee! Pääsee jatkamaan operaatiota.
Tuohon eristykseen sain sellasen päähänpiston,että laittelen noiden alkuperäisten päälle vaan "telttapatjaa" ja levyt. Villaa löytyi vähän sieltä ja täältä,ne koitetaan vaihtaa mahdollisuuksien mukaan finnfoumiin. Tietty vois höyryä sulkea ihan alumiinikalvolla,onkohan vaan oikeesti hirveetä hyötyä. Kai siit jotain iloa olis?
Lattian alapuoleiseen eristykseen käytetään tuota "saunasatua".

Sellasta vaan mietin,kun noi ripapatterit mahtuis tuonne omien alumiinisten kanavien sisään ettei vaan olis susi idea. Samallahan sais tarpeen mukaan hyötykäyttöön tuon puhalluksen/lisälämmön. Patteriverkosto tulee jokatapauksessa omalla Weba/Primus kierrolla.

Sinänsä kiva operoida laitteen kanssa ja toistaiseksi ei ole kosteutta löytyny kun yhdestä kohtaa akkunan alta.
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Edelläolevista eristemielipiteistä jää meikälle vielä vähän auki, missä mennään.

Minulle on tähänasti sanottu, että jos laitan autooni lisäeristettä ja käytän finnfoamia, laitan sitä esim. 30 mm. Jos taas "säästän" ja laitan styroksia, samaan lämmöneristävyyteen päästäkseni, joudun laittamaan styroksia kuitenkin 60mm. Säästöni siis lähes ikäänkuin valuvat hiekkaan ja lisäksi menetän, jos seinistä on kysymys, auton leveydestä vielä 60mm, kun molemmat seinät eristän.

Sisäkorkeus, joka minulla on nippanappa riittävä, tuo 60mm on jo todella merkittävä.

Asiat riitelee, ei miehet vai? 8)
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja neppi »

No pitäisköhän tää eristekeskustelu kuitenki viedä vaik omaan topiciinsa, eikä aleta "kaverin seinällä" meuhkaa näistä...?

Kyllä mullaki vähän kiinnostaa toi eristehomma, mut yhden kosteusvauriovaunun purkaneena / koonneena (ja kymmenen vastaavaa projektia nähneenä) en styroksia laittas kyl ikinä mihinkään.

Neb
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Helpostihan tuon otsakkeen vois muuttaa vaikka ristiriitaeristysprojektiVolvo.... Ei vaininkaa,vitsi vitsi. Mä nyt en oikeesti tajua noist eritteistä ton taivaallista,pääasiaa kuitenki näyttelee toi hinta. Tietty se kosteuden estäminen astmalasten kanssa on oikeesti tärkeää.

Siis ihan oikeesti minä itse olen sitä mieltä,et jos ei noita ikkunaattoreita lyödä totaalisen tukkoon ni aika turhaa on kiinnittää suurempaa huomiota eristeen merkkiin. Mä vähän veikkaan että oikeesti ne erot tässä käytössä on oikeesti ihan mitättömät. Siis tässä bussikäytössä. Edelleen korostaisin jotenki tuota kosteuden merkitystä myöhempien ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. No ehkäpä joku katto olis ihan hyvä olla kunnolla eristetty/ilmasuljettu. Sehän tässä hankalaa onkin,ku mielellään tekis kerralla kunnolla samalla välttäen turhaa rahanhaaskuuta. Ainaki mulla menee näin.

Itse henkilökohtaisesti ajattelin panostaa katto/lattia sektoriin eristyksen tiimoilta,voi mennä mettäänki ja olishan se kiva kuulla etukäteen. Turha se on takamusta puuhun hieroa,jos joku on sen jo tehny. Kai. Rakentaminen on kivaa ja sellaista sen pitäisi ollakkin.

Joopa joo ja sillee,mites muuten onkohan mitää älykästä ideaa tommosten verhoilukankaiden hankintaan liittyvässä ongelmassa. Siis että niinku mistähän tommosta perus harmaata "messukankaan" tapasta sais ylipäätään ostettua sopovasti?

Muutenhan projekti alkaa kohta näyttämään jo joltakin,kuhan saa noita levyjä seinään ja sen sellasta... On vaan jumalaton määrä tota kaikkea roskasälää ja aika ahtaat tilat touhuta.

Meneehän se pässiäinen näinkin,ja ilmat on kohillaa.

Ja nokka on sen verran ahdasmielinen ettei sinne kyllä saa palkoa millään.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Nii ja noista urtsi/saunasatu ihan sama mitä levyä,kaikki on saatua ylijäämäkamaa ni sullon sitä johonkin kuitenkin.
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

No, ei tosiaankaan aleta toisten seinillä meuhkaamaan, ei tässä siitä oo kysymys.

Keskustelua, keskustelua, täytyy muistaa, että täytyy oila vähintään kaksi ERI mielipidettä, jotta pystytään edes alkeellinen keskustelu saamaan aikaan.

Ja tämä eristejuttu kun kiinnostaa meitä kaikkia tee se itse kulkurirakentajia. Se on nimittäin ihan varma.

Pistetään eristettä edelleen pilke silmäkulmassa ja lähdetään reissuhun vaan samoin :D :D
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Pienen pieni projekti Vanhool Volvo B10M -90

Viesti Kirjoittaja AriW »

Monenmoista hommanpoikasta,kyllä se siitä pikkuhiljaa...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin