MB 608 / 1977
MB 608 / 1977
Löysin kaverin kautta vanhemman 609 mesen. se oli jo aloitettu projeksi. kattokorotettu ( noin 205 cm ) ja pohjalaitettu. ikkunat oli valmiina.
tein tarjouksen ilman konetta ja vaihdelaatikkoa. sovimme että ensi keväänä kun lumitilanne sallii niin se tulee kotiin toimitettuna. ostin reilu viikko sitten dodge grande garavanin. siitä tulee istuimet. hyvät nahkaistuimet, kuskin istuin sähköllä. tarkoitus olisi leikata sopiva pala takapäästä ja liittää se 609 perään. takaluukusta lasipois ja sivuikkunat pellistä. saa hyvän tilan vararenkaille ja työkaluille. kaasu grilli ja puutarhakalustoa kulkee myös sielä hyvin mukana. löysin w124 korisen 300 diisselin 5 lovisella laatikolla. kattoluukulla. leikkaan dodgen keulasta palan ja liitän sen sitten keulaan, johon upotan w124 valot ja maskin. jatkan keulaa jotta tuo 6 mylly mahtuu paremmin konehuoneeseen. sähköjärjestelmä mitaristoineen tulee tuosta varaosa mersusta. ilmastointi on hyvä olla olemassa joten se siirtyy myös. jarrurummut saa luvan lähteä. ABS tilalle isommalla tehostajalla ja työsylinterilä. katsastuskonttorilla sanoivat että ainoa vaatimus on se että kaikki jarrun osat on samasta autosta peräisin, mieluiten mallisarjan isoimmasta. ohjaustehostin ja rattiakselin vaihdan myöskin. kojetauluun tulee kiinteä navigaattori 6" näytöllä. pakkikamera joka näyttää kokoajan taakse, vaihtokytkimellä jotta voi tarvittaessa katsoa sivulle, on muuten hyötyä peruuttaesa ahtaasta paikasta kadulle. 2 isoa akkua ja pari invertteriä. agrigaatti tuottamaan suurempaan kulutukseen sähköä, hella ja lataus. sopiva kohtuu hintainen jenkki jääkaappi ja mikro. vesisäiliöt ja makuutilat 4 on sitten listalla. pieni wc koppero. vaimolle piti muutama päivä markkinoida tätä ajatusta
on se nyt sitten suostunut tähän projektiin. vaikka nyt toinen käsi ei minulla kunnolla toimi, niin hän tietää että aikaa myöten valmista tulee. asioista olen ottanut selvää monelta taholta mikä onnistuu ja mikä ei.
eniten hankaluuksia on tuottanut etsiä tietoa 609 eri moottorivaihtoehdoista, katsastus mies neuvoi että etsi rungon mukaan. ja kun rungolle on asetettu eri korityyppejä ja valmistetu eri maissa on kyseessä varsinainen viidakko. etsin kaikki pensakoneetkin ja eri valmistajan nimellä tehdytkin.
aloitan viikonkuluttua dodgen purkamisen ja sitten kun raato on lähtenyt paalaukseen haen 300 mesen työnalle.
tein tarjouksen ilman konetta ja vaihdelaatikkoa. sovimme että ensi keväänä kun lumitilanne sallii niin se tulee kotiin toimitettuna. ostin reilu viikko sitten dodge grande garavanin. siitä tulee istuimet. hyvät nahkaistuimet, kuskin istuin sähköllä. tarkoitus olisi leikata sopiva pala takapäästä ja liittää se 609 perään. takaluukusta lasipois ja sivuikkunat pellistä. saa hyvän tilan vararenkaille ja työkaluille. kaasu grilli ja puutarhakalustoa kulkee myös sielä hyvin mukana. löysin w124 korisen 300 diisselin 5 lovisella laatikolla. kattoluukulla. leikkaan dodgen keulasta palan ja liitän sen sitten keulaan, johon upotan w124 valot ja maskin. jatkan keulaa jotta tuo 6 mylly mahtuu paremmin konehuoneeseen. sähköjärjestelmä mitaristoineen tulee tuosta varaosa mersusta. ilmastointi on hyvä olla olemassa joten se siirtyy myös. jarrurummut saa luvan lähteä. ABS tilalle isommalla tehostajalla ja työsylinterilä. katsastuskonttorilla sanoivat että ainoa vaatimus on se että kaikki jarrun osat on samasta autosta peräisin, mieluiten mallisarjan isoimmasta. ohjaustehostin ja rattiakselin vaihdan myöskin. kojetauluun tulee kiinteä navigaattori 6" näytöllä. pakkikamera joka näyttää kokoajan taakse, vaihtokytkimellä jotta voi tarvittaessa katsoa sivulle, on muuten hyötyä peruuttaesa ahtaasta paikasta kadulle. 2 isoa akkua ja pari invertteriä. agrigaatti tuottamaan suurempaan kulutukseen sähköä, hella ja lataus. sopiva kohtuu hintainen jenkki jääkaappi ja mikro. vesisäiliöt ja makuutilat 4 on sitten listalla. pieni wc koppero. vaimolle piti muutama päivä markkinoida tätä ajatusta
on se nyt sitten suostunut tähän projektiin. vaikka nyt toinen käsi ei minulla kunnolla toimi, niin hän tietää että aikaa myöten valmista tulee. asioista olen ottanut selvää monelta taholta mikä onnistuu ja mikä ei.
eniten hankaluuksia on tuottanut etsiä tietoa 609 eri moottorivaihtoehdoista, katsastus mies neuvoi että etsi rungon mukaan. ja kun rungolle on asetettu eri korityyppejä ja valmistetu eri maissa on kyseessä varsinainen viidakko. etsin kaikki pensakoneetkin ja eri valmistajan nimellä tehdytkin.
aloitan viikonkuluttua dodgen purkamisen ja sitten kun raato on lähtenyt paalaukseen haen 300 mesen työnalle.
Viimeksi muokannut jurima, 09 Tammi 2014 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki matkat alkavat ensimmäisellä askeleella, miten vaikeaa oli ottaa se askel, kun norsu istui jalan päällä. Nyt kun olen päässyt kävelemään, voin kostoksi potkia norsua perseelle.
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: MB 609
Onnea hankinnoista. Kuulostaa ihan parinviikon pikku projektilta .
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: MB 609
Kyllä mää panisin jonkun muun moottorin, kun tuon OM603:sen.
Saattaa olla pikkasen lauhkea laite iso kaappimersu ko. tekniikalla
Ei meinaan se voima mahottomia puhu edes henkilöauton korissa.
Saattaa olla pikkasen lauhkea laite iso kaappimersu ko. tekniikalla
Ei meinaan se voima mahottomia puhu edes henkilöauton korissa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: MB 609
Johan on melkonen projekti. Mielenkiinnolla ootan että on valmis...!
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: MB 609
Tilava talli ja vähän ylimääräistä vapaa-aikaa ja voimia projektiin. Ja tervetuloa foorumille.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: MB 609
Laita OM606 ja siihen kuorma-auton turbo, välijäähdytin ja väännä pako ja imusarja ite niin ja mekaaninen pumppu. Velipoika teki tuollaisen ja takapyörillä vaanii 415 hevosvoimaa
Tulevaisuus on sähköinen
Re: MB 609
Onnea projektiin taitaa tuokin projekti olla valmis ennen kuin meitin volvo edes käynti kunnossa.
Re: MB 609
laitan kuitenkin alkajaiseksi tuon om603.912 mootorin. tekemällä avaramman pakoputkiston vähävastuksisilla vaimentimilla ja ruuvaamalla syöttöpumppua niin lähtee 150 kaakkia ulos niin että kone kestää. sehän on paljon enemmän kuin mitä alkuperäisessä koneessa on. sain tuon 300 mersun pilkkahinnalla, kori mätä ja moottori hyvä ja herkkuja. jätän konehuoneeseen tilaa siltävaralta että myöhemmin ilmestyy isompi kone käyttöön.
maalis-huuhtikuun alussa tulee auto pihaan. ensimmäinen viikko menee tehdessä tarkistuksia ja listaa laadittaessa. kaikki tarpeeton pois ja rungon valmistus työt. jarrut, ohjaustehostin, sähköjen pääjohtosarjat olisi tarkoitus saada vappuun mennessä tehtyä. kone + vaihdelaatikko, peltityöt toukokuussa ja kesäkuussa maalauskuntoon. ja syksyyn mennessä toivottavasti syyniin.
maalis-huuhtikuun alussa tulee auto pihaan. ensimmäinen viikko menee tehdessä tarkistuksia ja listaa laadittaessa. kaikki tarpeeton pois ja rungon valmistus työt. jarrut, ohjaustehostin, sähköjen pääjohtosarjat olisi tarkoitus saada vappuun mennessä tehtyä. kone + vaihdelaatikko, peltityöt toukokuussa ja kesäkuussa maalauskuntoon. ja syksyyn mennessä toivottavasti syyniin.
Kaikki matkat alkavat ensimmäisellä askeleella, miten vaikeaa oli ottaa se askel, kun norsu istui jalan päällä. Nyt kun olen päässyt kävelemään, voin kostoksi potkia norsua perseelle.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB 609
Nyt kuulostaa mukavan hullulta, varsinkin noiden eri vehkeiden ristiin naittaminen! Innolla odotan kuvia
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: MB 609
papereiden tutkinta paljastikin että kyseessä on 608. no ei haittaa kapinaa.
varaosa dodge on jo päässyt taivaaseen ja nyt on työnalla w124 300d. pojan kanssa irroitettiin kone - vaihdelaatikko paketti. ensiviikolla lähtee loput rojut ja noutaja tulee hakemaan loput purkaakseen rungon tyhjäksi.
moottorista löytyi hieman korjattavaa. kampiakselin stefat molemmista päistä. venttiilin varren kumit kaipaa uusimista seisonnan jälkeen. tarkistan samalla missä kunnossa on muut sisuskalut. turbon pakosarjaa tarvitsisin ensikesään mennessä. ongelmana ollutta imusarjan leveyttä ilmanputsarin takia. ratkaisu löytyi vahingossa. linkki.
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... CD4Q9QEwBQ
tosin poistan polttoaineen suodattimen ja lähtö on eteenpäin kohti välijäähdytintä. tehoja lisätessä om 603 koneen ongelmia on jäähdytys. ongelma on osin ratkaistu jatketun keulan johdosta. sisätilan lämmitysilman voi kesällä ohjata harakoille lisäämään kasvihuoneilmiötä. lämmityslaite tulee konehuoneen puolelle. laturiksi tulee 120 A bossilainen. lisäksi eräästä projektista jäi hyvä brgges & strattonin 6.5 hv vaaka akselinen moottori. asennan 100 A bossilaisen kanssa palkkiin kiini ja tämän sitten kumityynyillä autoon tuottamaan tarvittaessa virtaa akkuihin. laitan kuitenkin käynistyksen ajaksi esikuormaksi pari ajovalopoltinta.
varaosa dodge on jo päässyt taivaaseen ja nyt on työnalla w124 300d. pojan kanssa irroitettiin kone - vaihdelaatikko paketti. ensiviikolla lähtee loput rojut ja noutaja tulee hakemaan loput purkaakseen rungon tyhjäksi.
moottorista löytyi hieman korjattavaa. kampiakselin stefat molemmista päistä. venttiilin varren kumit kaipaa uusimista seisonnan jälkeen. tarkistan samalla missä kunnossa on muut sisuskalut. turbon pakosarjaa tarvitsisin ensikesään mennessä. ongelmana ollutta imusarjan leveyttä ilmanputsarin takia. ratkaisu löytyi vahingossa. linkki.
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... CD4Q9QEwBQ
tosin poistan polttoaineen suodattimen ja lähtö on eteenpäin kohti välijäähdytintä. tehoja lisätessä om 603 koneen ongelmia on jäähdytys. ongelma on osin ratkaistu jatketun keulan johdosta. sisätilan lämmitysilman voi kesällä ohjata harakoille lisäämään kasvihuoneilmiötä. lämmityslaite tulee konehuoneen puolelle. laturiksi tulee 120 A bossilainen. lisäksi eräästä projektista jäi hyvä brgges & strattonin 6.5 hv vaaka akselinen moottori. asennan 100 A bossilaisen kanssa palkkiin kiini ja tämän sitten kumityynyillä autoon tuottamaan tarvittaessa virtaa akkuihin. laitan kuitenkin käynistyksen ajaksi esikuormaksi pari ajovalopoltinta.
Kaikki matkat alkavat ensimmäisellä askeleella, miten vaikeaa oli ottaa se askel, kun norsu istui jalan päällä. Nyt kun olen päässyt kävelemään, voin kostoksi potkia norsua perseelle.
Re: MB 609
projekti rupeaa kohta etenemään, sain järjestettyä tallipaikan kohtuullisen matkan päästä. ensiviikolla tulee vihdoin ja viimein 608 talliin. talli on kylmä mutta suojassa sateelta ja tuulilta. onnistuin saamaan uuden 5 kw 3 vaihe agrigaattorin huutonetistä halvalla, tehtaan paketissa. hommaa on hidastanut lomamatka gran canarialla ja auton palo. lämmönsäätöyksikkö kyrvähti. poltti kaiken yläpuoleltaan. tänään hain auton tuulilasin vaihdosta. oli muuten prk työ hangata sisusta puhtaaksi. irrotin kattoverhoilun ja kävin sen kanssa suihkussa. en tiedä kummasta lähti mustempi vesi. osat löyty muualta kuin marmoritiskiltä eli ympäri suomea. hain bilteemasta takavalot 4 kpl. 24-238 tunnuksella. ledivalot. osia projektiin olen haalinut lähinnä huutonetistä. mig:in uusin, löysin kertakäyttöpullolla olevan suojakaasu migin jossa on viellä puikkokone mukana. peltityökaluja on nakertajasta pokkauskoneeseen. jonkin näköinen hiekkapuhallus systeemikin on nyt hankittu. toivottavasti ennustettu normaalia leudompi talvi tulisi, ostin kyllä 3 kw lämpöpuhaltimen. jotta voi auton sisällä tehdä pakkasellakin töitä.
tänään tuli tieto että kohta on autolle käyttöä. poikani pääsi judon maajoukkue valmennettaviin.
tänään tuli tieto että kohta on autolle käyttöä. poikani pääsi judon maajoukkue valmennettaviin.
Kaikki matkat alkavat ensimmäisellä askeleella, miten vaikeaa oli ottaa se askel, kun norsu istui jalan päällä. Nyt kun olen päässyt kävelemään, voin kostoksi potkia norsua perseelle.
Re: MB 609
pääsin nyt perusteellisemmin tutkimaan ostostani. alusta näyttää hyvältä. putsaan jouset edestä ja takaa, eteen joutuu ainakin etummaiset puslat vaihtamaan. teräsharjaa ja maalia tarvitaan. runko on putsattu ja maalattu, ulkokuori saa joiltain kohdin hiekkapuhalllusta, pääpiirteettäin hyvä pohjamaali pinnassa mattapintaisena. ohjaamon puolella peltitöitä hivenen. takaovet hitsaan kiinni. huomioni kiinnittyi ihmeelliseen kyhäelmään takaosassa sisällä. vararengaskotelo. lattia auki ja kyhäelmä pois. osa jarrun putkista menee vaihtoon, kytkimen pääsylinteri w124:ta, jarrut käyn lävitse ja ohjaustehostin sekä ratti akseleineen myös w124:ta.
löysin hyvän keittiön ja takkahuoneen lähes poisvienti hinnalla. jalopuupanelia ja keittiössä täydellinen kalustus. kaikkea en saa mahtumaan autoon, mutta onneksi anoppi on haikaillut uutta keittiötä kesämökille, vanha on mikä mistäkin haalittua sarjaa. akka vähän nikotteli mutta myönsi 52 € ostokseni olevan hyvä. ( saadaan uudempi astianpesukone kotiin.)
syksyllä purin dodgen ja nyt olen selvitellyt sähköjohtoja. meinasi tulla pientä erimiellisyyttä pääsulake/rele taulun kanssa. nyt ollaan yhteisymmärryksessä kytkentöjä muutettu ja johtoja vaihdettu paksumpaan.
löysin hyvän keittiön ja takkahuoneen lähes poisvienti hinnalla. jalopuupanelia ja keittiössä täydellinen kalustus. kaikkea en saa mahtumaan autoon, mutta onneksi anoppi on haikaillut uutta keittiötä kesämökille, vanha on mikä mistäkin haalittua sarjaa. akka vähän nikotteli mutta myönsi 52 € ostokseni olevan hyvä. ( saadaan uudempi astianpesukone kotiin.)
syksyllä purin dodgen ja nyt olen selvitellyt sähköjohtoja. meinasi tulla pientä erimiellisyyttä pääsulake/rele taulun kanssa. nyt ollaan yhteisymmärryksessä kytkentöjä muutettu ja johtoja vaihdettu paksumpaan.
Kaikki matkat alkavat ensimmäisellä askeleella, miten vaikeaa oli ottaa se askel, kun norsu istui jalan päällä. Nyt kun olen päässyt kävelemään, voin kostoksi potkia norsua perseelle.
Re: MB 608
tänään kävin hakemassa auton paperit. vuosimalli 1977 ja muutoskatsastettu 1982 erikoisajoneuvona asuntoautoksi. ollut poissa rekisteristä viimeiset 12 vuotta. joten helpompi paperisota uudelleen rekisteröidessä liikenteeseen.
Kaikki matkat alkavat ensimmäisellä askeleella, miten vaikeaa oli ottaa se askel, kun norsu istui jalan päällä. Nyt kun olen päässyt kävelemään, voin kostoksi potkia norsua perseelle.
Re: MB 608 / 1977
päästy hieman projektin kanssa eteenpäin.
väliin huono sää ja kuume esteenä. yskästessä tuli rykästyä niin että kylkiluiden välistä lihas revähti.
takapään oudot laatikot selvitetty. otetaan käyttöön.
ohjausvaihde irroitettu, uusi tulee misubitsista tehostettuna, mesen ratilla ja akselilla. vanhan tehostajan kiinnikelevy tulee käyttöön. käpälän vaihto vanhasta ei suuri ongelma sovitteen kanssa. vanhan ratti akseleineen teetti töitä. mutterit ruosteessa. lattialevyn alta paljastui siisti massattu runkopalkisto. välissä tyroksia. laituriponttooni josta tulee jätevesisäiliö on kuin mittojen mukaan tehty. yllätyksenä löytyi kylestä metallinensäiliö jolle en heti käyttötarkoitusta keksinyt, poisto tai siirto eteenpäin, jotta ponttooni mahtuu.
konehuone tyhjä ja osin jo hiekkapuhallettu. ensiviikolla pohjamaali ja lopullinen maalipintaan isompi jarrutehostin ja pääsylinteri paikoilleen. kytkinsylinteri tykötarpeineen odottaa asennusta. kipparinistuimen alaosa löytyi. akkulaatikko saa kyytiä.
ikkunan tiivisteitä katsellessani, tulin tulokseen että kannattaisi vaihtaa uuteen, onko tietoa mistä saa metritavarana.
kamera jäi tallille joten laitan ensi viikolla kuvia työmaalta.
väliin huono sää ja kuume esteenä. yskästessä tuli rykästyä niin että kylkiluiden välistä lihas revähti.
takapään oudot laatikot selvitetty. otetaan käyttöön.
ohjausvaihde irroitettu, uusi tulee misubitsista tehostettuna, mesen ratilla ja akselilla. vanhan tehostajan kiinnikelevy tulee käyttöön. käpälän vaihto vanhasta ei suuri ongelma sovitteen kanssa. vanhan ratti akseleineen teetti töitä. mutterit ruosteessa. lattialevyn alta paljastui siisti massattu runkopalkisto. välissä tyroksia. laituriponttooni josta tulee jätevesisäiliö on kuin mittojen mukaan tehty. yllätyksenä löytyi kylestä metallinensäiliö jolle en heti käyttötarkoitusta keksinyt, poisto tai siirto eteenpäin, jotta ponttooni mahtuu.
konehuone tyhjä ja osin jo hiekkapuhallettu. ensiviikolla pohjamaali ja lopullinen maalipintaan isompi jarrutehostin ja pääsylinteri paikoilleen. kytkinsylinteri tykötarpeineen odottaa asennusta. kipparinistuimen alaosa löytyi. akkulaatikko saa kyytiä.
ikkunan tiivisteitä katsellessani, tulin tulokseen että kannattaisi vaihtaa uuteen, onko tietoa mistä saa metritavarana.
kamera jäi tallille joten laitan ensi viikolla kuvia työmaalta.
Kaikki matkat alkavat ensimmäisellä askeleella, miten vaikeaa oli ottaa se askel, kun norsu istui jalan päällä. Nyt kun olen päässyt kävelemään, voin kostoksi potkia norsua perseelle.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB 608 / 1977
Etrassa on jos jonkinmoista tiivistettä ja tilaamalla saa lisää. Kuvia kovasti odotellen, on meinaa rakentamisen meininkiä nyt ilmassa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: MB 608 / 1977
kuvia projektista. jätevesisäiliö on löytänyt paikkansa.
http://aijaa.com/mIgNKs
toisesta päästä
http://aijaa.com/yuTHq3
ankeata alkua
http://aijaa.com/fD1Ne9
vanerin alla olevat tyroksit vaihtuu finvöömiin. etupään pellitys saa nähdä kohta rälläkkää. vallilan takomosta saan huomenna etujousien etupään puslat. kartaani irti ja solvaamoon työn alle. jatketaan noin 30 cm ja tasapainotetaan. tasapainotus maksaa noin 60 €, joten halpahinta äänettömyydestä. sekä perän ja vaihdelaatikon pitemmästä iästä. tarkoitus olisi käyttää auto ennen suurempia ajuja akselien suuntauksessa. säästää renkaita ja parantaa ajo ominaisuuksia. uusi ratti akseleineen asentuu tänään ja ohjaustehostin löytää paikkansa, tulee misubitsista joten sovittamista on hieman.
http://aijaa.com/mIgNKs
toisesta päästä
http://aijaa.com/yuTHq3
ankeata alkua
http://aijaa.com/fD1Ne9
vanerin alla olevat tyroksit vaihtuu finvöömiin. etupään pellitys saa nähdä kohta rälläkkää. vallilan takomosta saan huomenna etujousien etupään puslat. kartaani irti ja solvaamoon työn alle. jatketaan noin 30 cm ja tasapainotetaan. tasapainotus maksaa noin 60 €, joten halpahinta äänettömyydestä. sekä perän ja vaihdelaatikon pitemmästä iästä. tarkoitus olisi käyttää auto ennen suurempia ajuja akselien suuntauksessa. säästää renkaita ja parantaa ajo ominaisuuksia. uusi ratti akseleineen asentuu tänään ja ohjaustehostin löytää paikkansa, tulee misubitsista joten sovittamista on hieman.
Kaikki matkat alkavat ensimmäisellä askeleella, miten vaikeaa oli ottaa se askel, kun norsu istui jalan päällä. Nyt kun olen päässyt kävelemään, voin kostoksi potkia norsua perseelle.