Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Kerro omasta projektistasi
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja pelti »

jossain kohdin on kyllä tekemisessä oikaistu, kun kuvissa ei näy yhtään tölkkiä ;)
peltiliiteri.com
Avatar
Artsi
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Elo 2013 23:52
Truck: Volvo Carrus 602
Location: Vihanti

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Artsi »

Verhoiltu on koelauta ja Onnin Autosta ruori. On siinä janojuomaaki käytetty tarpeen mukaan ;-) veekasi homemade telineki löytyy kuvista.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Näin puuilossa tänään urakkamiehelle sopivat kottikärrit. Oli kahella pyörällä ettei kaadu ja kuupan takareunassa kahelle asennusjuomalle paikka. Mille lie oikeesti olivat :) mut ois sillä hyvä kärrätä isäntä kotiin ko ei tartteis ite olla kuivinsuin :D
Rosmo
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja b12m »

Olen saattanut kysyä aiemminkin, mutta onko noiden 385 kokoisten renkaiden käytölle 1. ja 3. akseleilla muita, kuin ulkonäkösyitä? Ts. saadaanko niistä jotain hyötyä?
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja jariautio »

pari syytä tulee mieleen: ulkonäko ja kateutta kavereihin :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jos täysillä painoilla paljon ajaa niin isompi rengas kestää pidempään. Painolla on yllättävän suuri merkitys renkaan kulumiseen vaikka olisi ohjaava telikin. Ja pehmeällä alustalla leveä rengas tietysti uppoaa vähemmän herkästi.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja b12m »

Wonderi kirjoitti:Jos täysillä painoilla paljon ajaa niin isompi rengas kestää pidempään. Painolla on yllättävän suuri merkitys renkaan kulumiseen vaikka olisi ohjaava telikin. Ja pehmeällä alustalla leveä rengas tietysti uppoaa vähemmän herkästi.
Tokitoki - ajattelin asiaa lähinnä ajo-omituisuuksien muuttumisen suhteen. Ja että mihin suuntaan ne muuttuu, kun alle pultataan "väärän koon renkaat"...
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ei se ajotuntuma siitä muutu. Ainakaan kuorma-autossa.
Avatar
Artsi
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Elo 2013 23:52
Truck: Volvo Carrus 602
Location: Vihanti

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Artsi »

Ei mun mielestä ajolleen ainakaan huonontunu, polttoaineen syöntiin en ossaa sanua ku ei tullu orkkiksilla mitattua. Vähemmän murtaa hietikkoja nurin mitä entiset renkaat. Kait sitä on vielä poikanen ku mikkään vehe ei passaa tehas asetuksilla :D
Avatar
Artsi
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Elo 2013 23:52
Truck: Volvo Carrus 602
Location: Vihanti

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Artsi »

Näkyvää päivitystä ja näkymätöntäki tehty :D

https://www.dropbox.com/photos/shared_s ... USzhKufxtz
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja AriW »

No kyllä luulis näkevän pakitella. :shock:
junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja junior »

Kyl ny näkee peruutella pimeälläkin kujalla
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Toivottavasti katsastusmies on samoilla linjoilla ja antaa valojen olla. Itellä työkalupakin alustassa pari "työ"valoa jotka on magneetilla kiinni. Valasee taka-akselia kun ahtaissa paikoissa vääntelee. Peruutusvaloja ko ei saa olla kun 2kpl on miulla puskurin alla työvalot jotka kytketty peruutus valoiks ja alkuperäsissä on IP-ledit. Niitäkin on pitäny todistella kameran läpi et ne tosiaan on IP:t. Kirkas suora lasi kun ei estä polttimoa näkymästä. Pakki on kuorma-autoks rekisteröity dugato.
Rosmo
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Hei. Mie en nää mitää renkaita? Ei linkki aukee...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miulla aukee normaalisti. Kuvatkin on samat ko aikasemmin.
Rosmo
junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja junior »

sama täällä toimii linkki kyl siul on koneessa jotain vikaa en kyl tiiä mitä
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Ei miula oo ku samppari s4 moupailfooni
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Nykyään saa olla sivuperuutusvalotkin. Sentään vain yksi pari sivuilla ettei tulisi liian turvallista.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Jule »

Wonderi kirjoitti:Nykyään saa olla sivuperuutusvalotkin. Sentään vain yksi pari sivuilla ettei tulisi liian turvallista.
Mistäs tuollaista tietoa kumpuaa?
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Jule »

Yli 6m pitkissä muissa kuin M1 luokan ajoneuvoissa pitää olla 2 ja sallittu 2 lisäperuutusvaloa.. Ei tuolla ole mistään sivuperuutusvaloista puhetta. :(
Avatar
Artsi
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Elo 2013 23:52
Truck: Volvo Carrus 602
Location: Vihanti

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Artsi »

No sovitaan sitte että ne on työvalot ;-) napilla päälle ja pois.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

No peruutusvalon sijainti selvitetään E-säännössä 48 kohdassa 6.4 :shock:

Tässä lainaus säännöstä:
6.4 Peruutusvalaisin
(sääntö nro 23)
6.4.1 Käyttö
Pakollinen moottoriajoneuvoissa ja luokkien O2, O3 ja O4 perävaunuissa. Valinnainen luokan O1 perävaunuissa.
6.4.2 Lukumäärä
6.4.2.1 Yksi laite pakollinen ja toinen laite valinnainen luokan M1 moottoriajoneuvoissa ja kaikissa
muissa ajoneuvoissa, joiden pituus on enintään 6 000 mm.
6.4.2.2 Kaksi pakollista laitetta ja kaksi valinnaista laitetta kaikissa ajoneuvoissa, joiden pituus on yli 6 000 mm, lukuun ottamatta luokan M1 ajoneuvoja.
6.3 Järjestely
Ei erityisvaatimuksia
6.4.4 Sijainti
6.4.4.1 Leveyssuunnassa: ei erityisiä vaatimuksia.
6.4.4.2 Korkeussuunnassa: vähintään 250 mm mutta enintään 1 200 mm maanpinnan yläpuolella.
6.4.4.3 Pituussuunnassa: ajoneuvon takaosassa.
Jos 6.4.2.2 kohdassa mainitut kaksi valinnaista laitetta asennetaan, ne on kuitenkin asennettava ajoneuvon sivuille tai taakse 6.4.5 ja 6.4.6 kohdan vaatimusten mukaisesti.
6.4.5 Geometrinen näkyvyys
Määritetään kulmien α ja ß avulla 2.13 kohdan mukaisesti: α = 15° ylöspäin ja 5° alaspäin, β = 45° oikealle ja vasemmalle, jos laitteita on vain yksi, 45° ulospäin ja 30° sisäänpäin, jos laitteita on kaksi.
Jos 6.4.2.2 kohdassa mainitut kaksi valinnaista laitetta on asennettu ajoneuvon sivulle, vertailuakseli on suunnattava sivusuuntaan vaakatasossa kallistettuna 10° ± 5° ajoneuvon pituussuuntaiseen keskitasoon nähden.
6.4.6 Suuntaus Taaksepäin
Jos 6.4.2.2 kohdassa mainitut kaksi valinnaista laitetta on asennettu ajoneuvon sivulle, edellä mainittuja 6.4.5 kohdan vaatimuksia ei sovelleta. Laitteiden vertailuakseli on kuitenkin suunnattava ulospäin enintään 15°:n vaakasuuntaisessa kulmassa taaksepäin ajoneuvon pituussuuntaiseen keskitasoon nähden.
6.4.7 Sähköliitännät
6.4.7.1 Sähköliitäntöjen on oltava sellaiset, että valaisin voi syttyä ainoastaan, jos peruutusvaihde on päällä ja jos moottorin käynnistys- ja pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, että moottorin toiminta on mahdollista. Valaisin ei saa syttyä eikä pysyä sytytettynä, jos jompikumpi edellä mainituista edellytyksistä ei täyty.
6.4.7.2 Lisäksi 6.4.2.2 kohdassa mainittujen kahden valinnaisen laitteen sähköliitäntöjen on oltava
sellaiset, että laitteita ei voi sytyttää, elleivät 5.11 kohdassa mainitut valaisimet ole päällä.
Ajoneuvon sivulle asennetut laitteet on sallittua kytkeä toimintaan ajoneuvon hitaita eteenpäin
suuntautuvia liikkeitä varten, kun nopeus on enintään 10 km/h ja edellyttäen, että seuraavat
ehdot täyttyvät:
a) laitteet on kytkettävä päälle ja pois päältä manuaalisesti erillisellä kytkimellä;
b) näin kytkettyinä valaisimet voivat pysyä sytytettyinä silloinkin, kun peruutusvaihde kytketään pois;
c) laitteiden on kytkeydyttävä automaattisesti pois päältä, kun ajoneuvon nopeus eteenpäin ylittää 10 km/h riippumatta erillisen kytkimen asennosta; tällöin niiden on pysyttävä sammutettuina, kunnes ne kytketään jälleen päälle tarkoituksellisesti.
6.4.8 Ilmaisin
Ilmaisin on valinnainen.
6.4.9 Muut vaatimukset
Ei ole.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Lisäksi tietenkin peruutusvalaisimessa oltava hyväksyntä peruutusvalaisimeksi, eli AR-merkintä.
Tavallinen työvalo ei käy.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ehkä se sitten on ollut tarpeen tehdä tuostakin tuollainen härdelli..

No onhan siinä tavallaan jokin ajatus taustalla, yli 6m pitkässä autossa on ongelmana se että siihen auton sivulle jää pimeä alue joka on aika merkittävän suuri, mutta jostain syystä M1 luokan autossa se alue ei olekaan merkittävä, joten niissä ei saa olla noita sivuperuutusvaloja.
Vastaa Viestiin