Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
jossain kohdin on kyllä tekemisessä oikaistu, kun kuvissa ei näy yhtään tölkkiä
peltiliiteri.com
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Verhoiltu on koelauta ja Onnin Autosta ruori. On siinä janojuomaaki käytetty tarpeen mukaan veekasi homemade telineki löytyy kuvista.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Näin puuilossa tänään urakkamiehelle sopivat kottikärrit. Oli kahella pyörällä ettei kaadu ja kuupan takareunassa kahelle asennusjuomalle paikka. Mille lie oikeesti olivat mut ois sillä hyvä kärrätä isäntä kotiin ko ei tartteis ite olla kuivinsuin
Rosmo
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Olen saattanut kysyä aiemminkin, mutta onko noiden 385 kokoisten renkaiden käytölle 1. ja 3. akseleilla muita, kuin ulkonäkösyitä? Ts. saadaanko niistä jotain hyötyä?
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
pari syytä tulee mieleen: ulkonäko ja kateutta kavereihin
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Jos täysillä painoilla paljon ajaa niin isompi rengas kestää pidempään. Painolla on yllättävän suuri merkitys renkaan kulumiseen vaikka olisi ohjaava telikin. Ja pehmeällä alustalla leveä rengas tietysti uppoaa vähemmän herkästi.
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Tokitoki - ajattelin asiaa lähinnä ajo-omituisuuksien muuttumisen suhteen. Ja että mihin suuntaan ne muuttuu, kun alle pultataan "väärän koon renkaat"...Wonderi kirjoitti:Jos täysillä painoilla paljon ajaa niin isompi rengas kestää pidempään. Painolla on yllättävän suuri merkitys renkaan kulumiseen vaikka olisi ohjaava telikin. Ja pehmeällä alustalla leveä rengas tietysti uppoaa vähemmän herkästi.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Ei se ajotuntuma siitä muutu. Ainakaan kuorma-autossa.
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Ei mun mielestä ajolleen ainakaan huonontunu, polttoaineen syöntiin en ossaa sanua ku ei tullu orkkiksilla mitattua. Vähemmän murtaa hietikkoja nurin mitä entiset renkaat. Kait sitä on vielä poikanen ku mikkään vehe ei passaa tehas asetuksilla
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
No kyllä luulis näkevän pakitella.
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Kyl ny näkee peruutella pimeälläkin kujalla
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Toivottavasti katsastusmies on samoilla linjoilla ja antaa valojen olla. Itellä työkalupakin alustassa pari "työ"valoa jotka on magneetilla kiinni. Valasee taka-akselia kun ahtaissa paikoissa vääntelee. Peruutusvaloja ko ei saa olla kun 2kpl on miulla puskurin alla työvalot jotka kytketty peruutus valoiks ja alkuperäsissä on IP-ledit. Niitäkin on pitäny todistella kameran läpi et ne tosiaan on IP:t. Kirkas suora lasi kun ei estä polttimoa näkymästä. Pakki on kuorma-autoks rekisteröity dugato.
Rosmo
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Hei. Mie en nää mitää renkaita? Ei linkki aukee...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Miulla aukee normaalisti. Kuvatkin on samat ko aikasemmin.
Rosmo
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
sama täällä toimii linkki kyl siul on koneessa jotain vikaa en kyl tiiä mitä
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Ei miula oo ku samppari s4 moupailfooni
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Nykyään saa olla sivuperuutusvalotkin. Sentään vain yksi pari sivuilla ettei tulisi liian turvallista.
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Mistäs tuollaista tietoa kumpuaa?Wonderi kirjoitti:Nykyään saa olla sivuperuutusvalotkin. Sentään vain yksi pari sivuilla ettei tulisi liian turvallista.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Yli 6m pitkissä muissa kuin M1 luokan ajoneuvoissa pitää olla 2 ja sallittu 2 lisäperuutusvaloa.. Ei tuolla ole mistään sivuperuutusvaloista puhetta.
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
No sovitaan sitte että ne on työvalot napilla päälle ja pois.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
No peruutusvalon sijainti selvitetään E-säännössä 48 kohdassa 6.4
Tässä lainaus säännöstä:
6.4 Peruutusvalaisin
(sääntö nro 23)
6.4.1 Käyttö
Pakollinen moottoriajoneuvoissa ja luokkien O2, O3 ja O4 perävaunuissa. Valinnainen luokan O1 perävaunuissa.
6.4.2 Lukumäärä
6.4.2.1 Yksi laite pakollinen ja toinen laite valinnainen luokan M1 moottoriajoneuvoissa ja kaikissa
muissa ajoneuvoissa, joiden pituus on enintään 6 000 mm.
6.4.2.2 Kaksi pakollista laitetta ja kaksi valinnaista laitetta kaikissa ajoneuvoissa, joiden pituus on yli 6 000 mm, lukuun ottamatta luokan M1 ajoneuvoja.
6.3 Järjestely
Ei erityisvaatimuksia
6.4.4 Sijainti
6.4.4.1 Leveyssuunnassa: ei erityisiä vaatimuksia.
6.4.4.2 Korkeussuunnassa: vähintään 250 mm mutta enintään 1 200 mm maanpinnan yläpuolella.
6.4.4.3 Pituussuunnassa: ajoneuvon takaosassa.
Jos 6.4.2.2 kohdassa mainitut kaksi valinnaista laitetta asennetaan, ne on kuitenkin asennettava ajoneuvon sivuille tai taakse 6.4.5 ja 6.4.6 kohdan vaatimusten mukaisesti.
6.4.5 Geometrinen näkyvyys
Määritetään kulmien α ja ß avulla 2.13 kohdan mukaisesti: α = 15° ylöspäin ja 5° alaspäin, β = 45° oikealle ja vasemmalle, jos laitteita on vain yksi, 45° ulospäin ja 30° sisäänpäin, jos laitteita on kaksi.
Jos 6.4.2.2 kohdassa mainitut kaksi valinnaista laitetta on asennettu ajoneuvon sivulle, vertailuakseli on suunnattava sivusuuntaan vaakatasossa kallistettuna 10° ± 5° ajoneuvon pituussuuntaiseen keskitasoon nähden.
6.4.6 Suuntaus Taaksepäin
Jos 6.4.2.2 kohdassa mainitut kaksi valinnaista laitetta on asennettu ajoneuvon sivulle, edellä mainittuja 6.4.5 kohdan vaatimuksia ei sovelleta. Laitteiden vertailuakseli on kuitenkin suunnattava ulospäin enintään 15°:n vaakasuuntaisessa kulmassa taaksepäin ajoneuvon pituussuuntaiseen keskitasoon nähden.
6.4.7 Sähköliitännät
6.4.7.1 Sähköliitäntöjen on oltava sellaiset, että valaisin voi syttyä ainoastaan, jos peruutusvaihde on päällä ja jos moottorin käynnistys- ja pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, että moottorin toiminta on mahdollista. Valaisin ei saa syttyä eikä pysyä sytytettynä, jos jompikumpi edellä mainituista edellytyksistä ei täyty.
6.4.7.2 Lisäksi 6.4.2.2 kohdassa mainittujen kahden valinnaisen laitteen sähköliitäntöjen on oltava
sellaiset, että laitteita ei voi sytyttää, elleivät 5.11 kohdassa mainitut valaisimet ole päällä.
Ajoneuvon sivulle asennetut laitteet on sallittua kytkeä toimintaan ajoneuvon hitaita eteenpäin
suuntautuvia liikkeitä varten, kun nopeus on enintään 10 km/h ja edellyttäen, että seuraavat
ehdot täyttyvät:
a) laitteet on kytkettävä päälle ja pois päältä manuaalisesti erillisellä kytkimellä;
b) näin kytkettyinä valaisimet voivat pysyä sytytettyinä silloinkin, kun peruutusvaihde kytketään pois;
c) laitteiden on kytkeydyttävä automaattisesti pois päältä, kun ajoneuvon nopeus eteenpäin ylittää 10 km/h riippumatta erillisen kytkimen asennosta; tällöin niiden on pysyttävä sammutettuina, kunnes ne kytketään jälleen päälle tarkoituksellisesti.
6.4.8 Ilmaisin
Ilmaisin on valinnainen.
6.4.9 Muut vaatimukset
Ei ole.
Tässä lainaus säännöstä:
6.4 Peruutusvalaisin
(sääntö nro 23)
6.4.1 Käyttö
Pakollinen moottoriajoneuvoissa ja luokkien O2, O3 ja O4 perävaunuissa. Valinnainen luokan O1 perävaunuissa.
6.4.2 Lukumäärä
6.4.2.1 Yksi laite pakollinen ja toinen laite valinnainen luokan M1 moottoriajoneuvoissa ja kaikissa
muissa ajoneuvoissa, joiden pituus on enintään 6 000 mm.
6.4.2.2 Kaksi pakollista laitetta ja kaksi valinnaista laitetta kaikissa ajoneuvoissa, joiden pituus on yli 6 000 mm, lukuun ottamatta luokan M1 ajoneuvoja.
6.3 Järjestely
Ei erityisvaatimuksia
6.4.4 Sijainti
6.4.4.1 Leveyssuunnassa: ei erityisiä vaatimuksia.
6.4.4.2 Korkeussuunnassa: vähintään 250 mm mutta enintään 1 200 mm maanpinnan yläpuolella.
6.4.4.3 Pituussuunnassa: ajoneuvon takaosassa.
Jos 6.4.2.2 kohdassa mainitut kaksi valinnaista laitetta asennetaan, ne on kuitenkin asennettava ajoneuvon sivuille tai taakse 6.4.5 ja 6.4.6 kohdan vaatimusten mukaisesti.
6.4.5 Geometrinen näkyvyys
Määritetään kulmien α ja ß avulla 2.13 kohdan mukaisesti: α = 15° ylöspäin ja 5° alaspäin, β = 45° oikealle ja vasemmalle, jos laitteita on vain yksi, 45° ulospäin ja 30° sisäänpäin, jos laitteita on kaksi.
Jos 6.4.2.2 kohdassa mainitut kaksi valinnaista laitetta on asennettu ajoneuvon sivulle, vertailuakseli on suunnattava sivusuuntaan vaakatasossa kallistettuna 10° ± 5° ajoneuvon pituussuuntaiseen keskitasoon nähden.
6.4.6 Suuntaus Taaksepäin
Jos 6.4.2.2 kohdassa mainitut kaksi valinnaista laitetta on asennettu ajoneuvon sivulle, edellä mainittuja 6.4.5 kohdan vaatimuksia ei sovelleta. Laitteiden vertailuakseli on kuitenkin suunnattava ulospäin enintään 15°:n vaakasuuntaisessa kulmassa taaksepäin ajoneuvon pituussuuntaiseen keskitasoon nähden.
6.4.7 Sähköliitännät
6.4.7.1 Sähköliitäntöjen on oltava sellaiset, että valaisin voi syttyä ainoastaan, jos peruutusvaihde on päällä ja jos moottorin käynnistys- ja pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, että moottorin toiminta on mahdollista. Valaisin ei saa syttyä eikä pysyä sytytettynä, jos jompikumpi edellä mainituista edellytyksistä ei täyty.
6.4.7.2 Lisäksi 6.4.2.2 kohdassa mainittujen kahden valinnaisen laitteen sähköliitäntöjen on oltava
sellaiset, että laitteita ei voi sytyttää, elleivät 5.11 kohdassa mainitut valaisimet ole päällä.
Ajoneuvon sivulle asennetut laitteet on sallittua kytkeä toimintaan ajoneuvon hitaita eteenpäin
suuntautuvia liikkeitä varten, kun nopeus on enintään 10 km/h ja edellyttäen, että seuraavat
ehdot täyttyvät:
a) laitteet on kytkettävä päälle ja pois päältä manuaalisesti erillisellä kytkimellä;
b) näin kytkettyinä valaisimet voivat pysyä sytytettyinä silloinkin, kun peruutusvaihde kytketään pois;
c) laitteiden on kytkeydyttävä automaattisesti pois päältä, kun ajoneuvon nopeus eteenpäin ylittää 10 km/h riippumatta erillisen kytkimen asennosta; tällöin niiden on pysyttävä sammutettuina, kunnes ne kytketään jälleen päälle tarkoituksellisesti.
6.4.8 Ilmaisin
Ilmaisin on valinnainen.
6.4.9 Muut vaatimukset
Ei ole.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Lisäksi tietenkin peruutusvalaisimessa oltava hyväksyntä peruutusvalaisimeksi, eli AR-merkintä.
Tavallinen työvalo ei käy.
Tavallinen työvalo ei käy.
Re: Scania Carrus 602>Volvo Carrus 602
Ehkä se sitten on ollut tarpeen tehdä tuostakin tuollainen härdelli..
No onhan siinä tavallaan jokin ajatus taustalla, yli 6m pitkässä autossa on ongelmana se että siihen auton sivulle jää pimeä alue joka on aika merkittävän suuri, mutta jostain syystä M1 luokan autossa se alue ei olekaan merkittävä, joten niissä ei saa olla noita sivuperuutusvaloja.
No onhan siinä tavallaan jokin ajatus taustalla, yli 6m pitkässä autossa on ongelmana se että siihen auton sivulle jää pimeä alue joka on aika merkittävän suuri, mutta jostain syystä M1 luokan autossa se alue ei olekaan merkittävä, joten niissä ei saa olla noita sivuperuutusvaloja.