Sivu 1/2
Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 02 Tammi 2014 20:35
Kirjoittaja jkilpinen
Tervehdys, uusi tai tuleva kylähullu tässä naputtelee ensimmäisiä ajatuksiaan tälle sivustolle.
Ajatuksena olisi muuntaa testimielessä bussi metaani-diesel dual fueliksi käyttäen jotain valmista muuntosarjaa. Vaikuttaisi siltä että 1990-luvun B10M-bussit soveltuvat tarkoitukseen, ovat riittävän edullisia, elektronisesti hallittuja ja toisaalta myös hienoja.
Nyt bussin hankintavaiheessa päällimmäinen kysymys on muunnospaketin valmistajan vaatimus sähköisesti hallitusta polttoaineen syötöstä. Eräs sopivalta vaikuttava auto olisi B9M 1990 koneella 178kW THD101G 2TNK150H. Kertooko tuo koodin loppuosa jotain? Kuulemma B9M:ää olisi sekä mekaanisella että elektronisella dieselin ruiskutuksella varustettua mallia, tietäisikö joku kumpi THD101G:ssä on?
Toinen uudempi myynnissä oleva bussi, 1996 B10M koneella THD104K 210kW onnistuisi varmasti muuntaa mutta bussi on hieman kallis minulle. Tavoitteena siis kone johon muunnospaketin ecun ohjaamana syötetään imuilmaan metaania, joka sitten korvaa 0-70% dieseliä, ideana tyhjäkäyntitehot dieselistä ja loput metaanista. Hieman rahansäästöä ja päästöt puolittuu.
Entä kuulostaako koko koneen vaihtaminen mahuribussiin täyden, ei pelkästään kylähullun hommalta? Jos konetyyppi vaihtuu, mitä muuta pitää vaihtaa, joku keskusyksikkö, mittaristo, ...?
Kiitokset jos jollain on jotain näihin mietteisiin tai jotain muuta asiaan liittyvää vinkkiä!
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 02 Tammi 2014 20:44
Kirjoittaja Iski
Ei hajuakaan

joku viisaampi varmasti tietää.
Tervetuloa kuitenkin foorumille

Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 02 Tammi 2014 21:18
Kirjoittaja Wilcox
Tämän topsun kun porkkaat läpi niin saat jo jonkin verran vastauksia:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 02 Tammi 2014 21:47
Kirjoittaja jkilpinen
Kiitokset Wilcox, olipa pitkä ketju. Katsoin vain ekan ja vikan sivun kun vaikutti keskittyvän bensakoneitten muunnokseen. Muistatko oliko siellä dieseljuttujakin? Yritys jossa olen mukana, Suomen bioauto oy on jo muuntanut ja katsastanut bensa-autoja bifueleiksi kymmenkunta kappaletta, nyt uusia haasteita isosta dieselistä.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 02 Tammi 2014 23:09
Kirjoittaja Reddewil
Muistelisin ettei dieselin muunnos ole taloudellisesti järkevä. Toki halpa harrastuksena =D
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 02 Tammi 2014 23:21
Kirjoittaja j0ri
Tervetuloa foorumille, ajatukset kuulostavat riittävän hulluille!

Kiinnostavia juttuja!
Tosin ite en ymmärrä näistä, mutta ison veen takana ovat joissain asioissa edistyksellisiä, liekkö nämä liippavat edes läheltä?
http://www.skoolie.net/forum/viewtopic. ... 172#p75172
http://www.skoolie.net/forum/viewtopic. ... 666#p34658
Ainakin puhuvat nestemäisestä kaasuista, myös metaanista.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 02 Tammi 2014 23:29
Kirjoittaja Wilcox
Saattaa sieltä löytyä juttua dieseleistäkin. Se dieselin kaasutus kannattaa varmaankin
aloittaa pienemmässä luokassa, vaikkapa pakettiautoista. Ja kun saa vehkeet
toimimaan niin siirtyä raskaaseen kalustoon. Puolaiset myy jotakin valmista
mixeriä, joka käy myös diesel moottoriin.
Opintomatka kannattaa suorittaa vaikkapa Linköpingiin, siellä on paljon paikallis-
busseja biokaasulla.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 03 Tammi 2014 15:00
Kirjoittaja setrailija
Kannatta kysyä jos Volvoja etit J.v Bussi Group siellä on Paunulta tulleita hyviä aihioita.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 03 Tammi 2014 20:59
Kirjoittaja kulkuri
Yksi tuttu ajeli vanhalla ducatolla 70-75% jäteöljyä ja loput naftaa
Ei edes juuri savuttanut vain lievää valkoista nähtävissä.
Suodatin piti vaihtaa useammin

Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 03 Tammi 2014 22:10
Kirjoittaja Wilcox
Noista B9M malleista sen verran että ei taida olla yhdessäkään 90-luvun Volvo-moottorissa
sähköisesti ohjattua ruiskutuspumppua, siis mikä säätää määrää ja ruiskutusennakkoa jne.
Biokaasukäytössä pitää saada rutkasti ennakkoa sytytykseen, mikä on suhteellisen vaikea
järjestää mekaanisella ruiskutuksen säädöllä varustettuun pumppuun. Sähköisesti ohjatussa
pumpussa asia saadaan hoidettua helpommin. Ja tämä tarkoittaa muutakin kuin sähköinen
kaasupoljin.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 04 Tammi 2014 01:35
Kirjoittaja Wonderi
90-luvun mahuri-Volvoissa on tosiaan hieman semi-sähköinen ruiskupumpun ohjaus. Joka kuluneena vielä seilaa niin paljon ettei mikään kaasuviritys voi pysyä mukana. B12-alustaisissa olevan pystykoneen pumppusuutinruiskutus lienee modernimpi ratkaisu.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 04 Tammi 2014 07:11
Kirjoittaja Puu Tiainen
Nyt olis hyvä tietää mitä tarkoittaa tuo muunnospaketin valmistajan tarkoittama sähköinen polttoaineen syöttö.
kaikissa volvon rivipumpuilla varustetuissa moottoreissa polttoaine määrän säätö ja ruiskutus tapahtuu mekaanisesti, edc moottoreissa on ainoastaan "sähköinen kaasupoljin".
Pumppusuutin koneissa on sitten sähköisesti ohjattu ruiskutustapahtuma.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 04 Tammi 2014 09:48
Kirjoittaja wiima63
onko mitään hajua mitä tollanen sarja maksaa? aavistus ois kiinostusta ittelläkin yhessä toisessa projektissa.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 04 Tammi 2014 11:45
Kirjoittaja mikko
Joitain tonneja noi on kai maksanu, käsitykseni mukaan n. parista tonnista n. muutamaan tonniin.
Keinot ajaa edullisesti kiinnostavat kyllä. Naapurin ukko oli laitattanu Saabiinsa sellasen sarjan et ajelee re85-pllttoaineella, ei oo pahaa sanaa sanonu. Ite meen vaan perinteisellä veronkiertojipolla, ku muutoskatsastin parin tonnin diesel-Golfin pakuks. Siitä ei halvalla autolla ajelu paljoa halvemmaks muutu ku kilsoja tulee kuitenkin kohtuullisen paljon, mut ei niin paljoa et tollanen halpa auto maksais bi-fuel -systeemiin laitettuja rahoja koskaan takaisin.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 04 Tammi 2014 12:53
Kirjoittaja vanha vanaja
siis pystyykö dieselikoneella ajamaan kaasulla????
Eikös ne nyt oo hukkaamassa niitä kaasubusseja stadissa pois kun ei ookkaan niin taloudellisia????
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 04 Tammi 2014 14:23
Kirjoittaja Reddewil
vanha vanaja kirjoitti:siis pystyykö dieselikoneella ajamaan kaasulla????
Eikös ne nyt oo hukkaamassa niitä kaasubusseja stadissa pois kun ei ookkaan niin taloudellisia????
Kyllä. Bensavehkeessä säästää, dieselissä ei juurikaan.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 04 Tammi 2014 14:58
Kirjoittaja pelti
Nii eix tarkkaan ottaen bensa ja diesel koneessakin kaasu pala, sitä kai se ruisku/kaasutin tekee, muuttaa nestemäisen polttoaineen "kaasuksi". Se, että tankista tulee suoraan kaasumuotoista polttoainetta vaan helpottaa tuota kaasutusprosessia.
Ite ajelin kolme vuotta maakaasuautolla 45000km/v. Eikä ole pahaa sanottavaa, paitsi että kaasuasemat loppuu tampereella
Ja on halpaa! ajamista. VR:n kuukausilippu hki-riihimäki maksoi yhtä paljon kun kaikki kuukauden ajot tuolla kaasulla. Eli ei kannattanut junalla kulkea.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 04 Tammi 2014 16:12
Kirjoittaja Puu Tiainen
Maakaasu bussit ei kyllä ole kovin edullisia käyttää, kun kattelee huoltohistoriaa.
Siellähän ne yleensä seisoo korjaamolla.
Muutossarjoja näkyy saavan mekaaniselle pumpullekin
http://www.dieselmetano.it/en/dual_fuel.php
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 04 Tammi 2014 17:59
Kirjoittaja Wilcox
Italianpojan tekele käyttää kaasua varsin maltillisesti. Ilmeisesti dieseliä ja kaasua noin
poltetaan fifty/fifty. Silloin tuskin tarvitaan koskea sytytysennakkoon.
Tällä systeemillä saavutetaan säästöä vain päästöpuolella, jos
kaasu pitää ostaa. Eri asia sitten jos on kaasun suhteen omavarainen.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 15 Tammi 2014 10:16
Kirjoittaja yks äijä
Aihetta löyhästi sivuten...
Olis tarkoitus ajella kulkurilla omavalmisteisella biodieselillä. Polttoaineen toimivuudessa ei mitään ongelmaa, mutta lupa/verotus byrokratia on melko raskas.
Kaupallinen valmistus on tehty veroilla liki kannattamattomaksi.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 01 Helmi 2014 23:49
Kirjoittaja Beenari
vanha vanaja kirjoitti:siis pystyykö dieselikoneella ajamaan kaasulla????
Eikös ne nyt oo hukkaamassa niitä kaasubusseja stadissa pois kun ei ookkaan niin taloudellisia????
Kulutuksesta en osaa sanoa, mutta korjaamolla vietetystä ajasta (Diesel vs. Kaasu) osaan kyllä sanoa. Diesel-MAN käy kojaamolla ehkä kerran vuodessa, kun kaasu-MAN käy joka toinen kuukausi. Sen minkä polttoaineessa mahdollisesti säästää, niin korjaamolaskuissa menettää.....
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 03 Helmi 2014 01:48
Kirjoittaja Wonderi
Ne pelkästään kaasulla toimivat bussithan ei ole dieseleitä ollenkaan vaan otto-moottorilla toimivia.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 03 Helmi 2014 05:48
Kirjoittaja mikko
Ihan mielenkiinnosta; mikä niissä kaasuautoissa sit erityisesti pettää? Vai kaikki?
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 03 Helmi 2014 11:52
Kirjoittaja pelti
diesel muunnoksista en tiijä, mutta itellä oli bensa/maakaasu. Siinä kaasu puoli oli herkkä roskille/kosteudelle (suunnitteluvirhe, joka korjattiin maahantuojan takaisinkutsulla). Samoin kaasusuuttimia piti vaihtaa 30-80tkm välein. Kipinästä tarkka, joten myös tulppia piti vaihtaa parinkympin välein. Katalysaattori (opelissa) oli pieni, joten se meni reilussa satkussa ja kun oli integroitu imusarjaan, meni koko imusarja vaihtoon. Mutta noi oli opelin ongelmia, volkkari miehillä ei noita haasteita ollut.
Eli opelilla vähän tiheämpi huoltoväli, mutta imusarjaa lukuunottamatta noi ei ollut kallita huoltoja. Mutta siis huoltokäyntejä tuli tiheämmin kuin perus bensa/diesel autolla. Silti kaikki noi huomioiden kokonaiskulu oli paljon edullisempi kuin dieselillä / bensalla, ainakin mun kilsoilla.
Ja hyvää tuossa oli, jos tuli kaasupuolelle ongelma, vaihtoi vaan bensaan ja meno jatkoi, joten noiden takia ei jäänyt tienpäälle.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Lähetetty: 16 Helmi 2014 10:23
Kirjoittaja jkilpinen
Tervehdys. Onpas tänne ilmestynyt kivasti viestejä, harmi etten ollut säätänyt itselleni sähköposti-ilmoituksia. Projekti etenee, kerron pian lisää mutta ensin kysymys:
Missä päin koria sijaitsee B10Ḿ:ssä EDC fuel ECU? Hankittuna on 1996 Carrus star 302 moottorilla THD104k. ECUa ei löytnyt äkkiseltään sähkökeskuksesta hattuhyllyltä, kojelaudan alta tai moottoritilasta, mutta voi toki olla ettei vaan osunut silmään. Entä mistähän voisi löytyä tämän ikäisen B10M:n huoltomanuaali, ostettavaksi tai kopioitavaksi tärkeimmiltä osin? Tuo paljon linkattu Volvodemort on hyvä mutta taitaa kattaa pääosin vanhempia mk1 ja mk2 -malleja.
Nopeasti henkilöautoista, mun 1999-vuoden Octavialla on nyt ajettu 35 000km biometaanilla ja kokemukset pelkästään positiivisiä. Kaasusysteemissä ei ole ollut juuri mitään vikoja, muita vikoja vanhassa autossa toki aina riittää. Polttoainekustannus aika tarkkaan 7e/100km, muunnos maksoi itsensä äkkiä. Asennuksia ja itseasennuspaketteja myy mm.
http://www.suomenbioauto.fi/
Sitten dieselit. Muunnos dual fueliksi näyttäisi olevan taloudellisesti kannattava paljon ajaville, ei toki satunnaisille kesäajelijoille. Vaikka vain puolet dieselistä korvattaisiin metaanilla niin kyllä säästö voi olla yli 10% polttoainekustannukissa, mikä ON merkittävää jos auton polttoainekustannukset on 30 000 euroa vuodessa. Toinen kiva juttu on että voi käyttää kotimaista uusiutuvaa polttoainetta ja päästöt putoaa.
Noista Helsingin bussiliikenteen MAN-toilailuista en vetäisi suuria johtopäätöksiä, ensinnäkin Tammelundin liikenne kommentoi ettei heidän mersuilla ollut samanlaisia ongelmia. Lisäksi suurin osa ongelmista tuli sytytystulpista ja pakoputkien puhkipalamisista. Sytytystulppiahan dual fuelissa ei ole ja kuumuutta voidaan hallita, dual fuel ECU rajoittaa metaanin osuutta jos pakoputken lämpötila nousee.
Tekniikasta, joku tuossa mainitsi vanhan dieselpumpun väljyyden ongelmaksi kaasumuunnoksessa. Mitä kautta siitä tulisi ongelmia, epätarkka dieselin ruiskutus vai? Ja Puu Tiainen kirjoitti mielenkiintoista tekstiä: "volvon rivipumpuilla varustetuissa moottoreissa polttoaine määrän säätö ja ruiskutus tapahtuu mekaanisesti, edc moottoreissa on ainoastaan "sähköinen kaasupoljin"."
Voiko tämä tarkoittaa että EDC-koneessa diesel ECUn kautta ei pystytä rajoittamaan ruiskutettavan dieselin määrää? Mutta kyllähän EDCssä esimerkiksi katkaistaan polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa, eikö niin? Eli kyllä kai sillä ECUlla joku sanavalta ruiskutuksen määrään on?
Kiitokset taas jos joku ehtii kommentoida!