Kulkurin aihio mietinnässä

Kerro omasta projektistasi
mahanoi
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Helmi 2014 14:09
Location: eepee

Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja mahanoi »

Tämä saattoi noviisilta tulla väärään osioon, mutta modet korjatkoon, jos niikseen on.

Elikkäs, mietinnässä olisi kulkuri-aihion hankinta. Mielellään sitä toki löisi lompsan levälleen ja ostaisi valmiin kulkurin. Siinä on vain kaksi muttaa; lompsa on leveälläänkin tosi ohut, eikä se valmis kulkuri kuitenkaan minulle kelpaa. Siksi täytyy valmistautua tekemään asia pitkälti alusta saakka.

Aihioita olen netistä ja muutenkin sivusilmällä jonkin aikaa katsellut, mutta nyt toivoisin kulkureilta hyviä vinkkejä aihion hankintaan. Mitä kuoppia kannattaa varoa? Mitä korimallia ei SAA ostaa? tms.

Itsellä hitsipuikko pysyy vain jotenkin kädessä, sen sijaan sisäpuolisten rakenteiden teko onnistuu "helpommin". Löytyykö ns. varmaa korimallia, jos ei halua koko autoa uudelleen kokoon parsia?

mahanoi

PS. Hieno foorumi teillä kulkureilla, hattua nostan!
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Niinpä se monella meistä on että ollaan tämmöisiä köyhiä laulajapoikia. Kisamaailmassa hienot tallit sponsoroi harrastusta mutta meillä on vain Pohjolan Talli ja Tähtitaivas talli jotka ovat ainoastaan kattona kun unelmien kulkuria synnytetään.

Olennaista ei ole Se mistä alkaa kulkuriaan tehdä vaan Se millaisen haluaa lopputuloksen olevan. Siinä se hintalappukin muodostuu ajan kanssa. Ja kyllä, rahaa kuluu suunnattomia määriä ajan saatossa. Voisi suoraan olettaa että se summa mitä alussa on mielessä valmiista kulkurista, saa kertoa ainakin kolmella ja ajankäytön viidellä. Sittenkin tuntuu että puran kaikki ja aloitan alusta.

Tervetuloa foorumille :)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja Iski »

Tervetulua foorumille, juu Lahti32 aika osuvasti jo totesi miten menee...
Voisi suositella Scania tai Volvo alustaa ja kotimaista koria, pituus? rouva tahtoo joka vuosi lisää pituutta...
Täältähän yleensä löytyy vastaus kaikkeen, omiin tarpeisiin tavaratilan koko, auton pituus ja missä on moottori, ja auton ikä, eikun haarukoimaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu. Vaikea kysymys. Hyvä aihio...ei niitä siksi myydä pois, että ne on niin hyviä. Liikennöitsijät vaihtavat kalustoaan uudempiin, kun remppakustannukset ja huoltoajat kasvavat. Uudemmalla saa aikaan parempaa tulosta.

Korjaamon tuntihinta on sama. Kaikissa aihioissa on työtä - tai ainakin niin oletan. Nyt, jos valitsisin hankkisin alumiinisen tai rosterisen. Sen verran monta mustarautapintapeltiä on tullut vaihdettua alumiinisiin.

Tällä hetkellä kiertelen ilmajousten alamaljoja. Nurkka kerrallaan. Taitaa olla monelle tuttua puuhaa. Vielä neljä vuotta sitten minulla ei ollut yhtään omaa kokemusta raskaan kaluston korjaamisesta. Tänä päivänä uskallan jo melko isolla kädellä käydä auton kimppuun. On tullut myös korjaamopalveluita käytettyä, mutta ne ei oikein sovi tulotasolleni.

Kiirettä ei ole - tavoitteenani on saada auto toimivaksi ja siistiksi paalausta varten...Vähän samaan tapaan kuin elämässä - juuri kun homma alkaa toimia niin kukka perään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Onnea etsintään, Lahtelaiset on alumiinia joka on aika varma ratkaisu, mutta alusta sit tavallista niin kun kaikissa muissakin :roll: Carrukset on sitä rosteria vm.-92 eteenpäin (muistaakseni) Ajokki sinkittyä vissiin vm.-85 eteenpäin. Vanhool taitaa olla kanssa ainakin jossain määrin alumiinia. Näin ainakin itse muistelen.
Mulla on Ajokki ( tai virallisesti jo Carrus) ja sinkitty on kivasti vastustellut korroosiota vastaan :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

viewtopic.php?f=2&t=3769

tollanen olis nyt myynnissä harrastehintaan
Jaahas ja taas on kädet mustana
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja b12m »

Bussiton kirjoitti:Onnea etsintään, Lahtelaiset on alumiinia joka on aika varma ratkaisu, mutta alusta sit tavallista niin kun kaikissa muissakin :roll: Carrukset on sitä rosteria vm.-92 eteenpäin (muistaakseni) Ajokki sinkittyä vissiin vm.-85 eteenpäin. Vanhool taitaa olla kanssa ainakin jossain määrin alumiinia. Näin ainakin itse muistelen.
Mulla on Ajokki ( tai virallisesti jo Carrus) ja sinkitty on kivasti vastustellut korroosiota vastaan :D
Kaikki Ruskon (Hervannassa Tampereella) tehtaalla eli käytännössä n. 1985 alkaen tehdyt Ajokit on galvanoituja. Purkuunkin on päätynyt melkoinen joukko 80-luvun lopun Expressejä ja Royaleita, joiden korikehikossa ei ole ollut käytännössä mitään huomauttamista eli ruostevammaa.
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Ajokki Victor, galvanoitu, kestävä ja äärimmäisen kaunis korimalli... :shock: :?:
-Pikavuoro Gibraltarille-
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Bussiton kirjoitti:Onnea etsintään, Lahtelaiset on alumiinia joka on aika varma ratkaisu, mutta alusta sit tavallista niin kun kaikissa muissakin :roll: Carrukset on sitä rosteria vm.-92 eteenpäin (muistaakseni) Ajokki sinkittyä vissiin vm.-85 eteenpäin. Vanhool taitaa olla kanssa ainakin jossain määrin alumiinia.
Köykämiini hapettuu siinä missä rautakin, sitä vaan ei korjata ihan joka hemmon toimesta vesisateessa pihan nurkassa niinku rautaa.

Rosteri on pop.

Sinkityskin kalustosta kyllä menettää voimiaan 20v jälkeen.
mahanoi kirjoitti: Elikkäs, mietinnässä olisi kulkuri-aihion hankinta. Mielellään sitä toki löisi lompsan levälleen ja ostaisi valmiin kulkurin. Siinä on vain kaksi muttaa; lompsa on leveälläänkin tosi ohut, eikä se valmis kulkuri kuitenkaan minulle kelpaa. Siksi täytyy valmistautua tekemään asia pitkälti alusta saakka.

Aihioita olen netistä ja muutenkin sivusilmällä jonkin aikaa katsellut, mutta nyt toivoisin kulkureilta hyviä vinkkejä aihion hankintaan. Mitä kuoppia kannattaa varoa? Mitä korimallia ei SAA ostaa? tms.

Valmiissa yleensä se plussa että joku veijo on jo kiroillu ja vaihtanut siihen kaikki tyyppiruostepaikat viimeisen 10v aikana, yleensä ammattikäytöstä tulevassa niitä pääset ite ehjäämään.

Tavoitebudjetista 1/3osahintainen "valmis" ja siittä sitten parantelemaan, näin tekisin itse jos olisin nyt ajopeliä hankkimassa, mutta kun en oo kun en keksi tolle yhellekkää oikeen muuta käyttöä ku pihakoristeena olemisen.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hyviä aihioita kaikki. Jokaisessa on taatusti vaivaa. Ei kukaan myy kalustoaan pois sen takia, että sen on niin hyvää ja kustannustehokasta. Tulevat huoltokulut ja huoltoon kuluva aika on liikaa liikennöitsijöille. Uudemmalla saa ehkä katetta ajoilleen ja varmuutta kaluston toimivuuteen.

Hullut kun myy - niin mitta on täysi ja lompsa on tyhjä... Hullu ei opi, se raijaa pihalleen seuraavan aihion ja kaataa siihen tulevan vapaa-aikansa sekä rahansa. Niin tai näin - onhan näillä ihana ajella...tulee kilometrille hintaa, mutta ei sitä lasketa. Minulta kysyttiin paljonko tuo vie satasella. Vastasin; "Ei tuo satasella mitään vie tuo vain kauheasti iloa".
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja Carman »

AtAi kirjoitti:
Sinkityskin kalustosta kyllä menettää voimiaan 20v jälkeen.
Tuo mun galvanoitu Ajokki on nähnyt päivänvalon vuonna -87 eli 27 vuotta sitten, mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, korikehikossa ei ole yhtään pehmentynyttä rautaa, kaikki tavaratilan pohjankin palkit kivikovia.

Eli Ajokkia uskallan suositella taas kerran, ehkä hiukan vanhahtavia mutta laadukkaita.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja b12m »

Carman kirjoitti:
AtAi kirjoitti:
Sinkityskin kalustosta kyllä menettää voimiaan 20v jälkeen.
Tuo mun galvanoitu Ajokki on nähnyt päivänvalon vuonna -87 eli 27 vuotta sitten, mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, korikehikossa ei ole yhtään pehmentynyttä rautaa, kaikki tavaratilan pohjankin palkit kivikovia.

Eli Ajokkia uskallan suositella taas kerran, ehkä hiukan vanhahtavia mutta laadukkaita.
Kyllä puhuu Carman asiaa. Pintapeltejä tiedän noihin Royaleihin ja muihin aikakautensa ajokkilaisiin vaihdetun melko runsaastikin, mutta korikehät ovat olleet järjestään huomattavan hyvässä kunnossa. Jos vertaa saman ikäisiin, vajaa 30-vuotiaisiin lietolaisiin, on ero suurempi kuin yöllä ja päivällä. Niitä kun palkitettiin uudelleen pahimmillaan jo n. 10-vuotiaana :evil:
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja janne »

Sama täällä 27v ja 1,7milj km , jos mittari vasta toisella kiekalla voi olla mones lienee, mutta ei oo ruskeita osia Royalissa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kulkurin aihio mietinnässä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ja kun kehumaan alettiin niin 35 vuotias Lahden täysalumiinikorinen 2,1 miljoonaa mittarissa, eikä ole kori mennyt yhtään miksikään. Tuo Volvon tekemä rautainen alusta tuolla auton alla huuhtoutuu pikkuhiljaa tielle, rautaa pitää lisäillä noin 5-10 vuoden välein :) toki ensimmäinen erä uusittiin vasta 33 vuoden iässä.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin