Jospa laittais hieman koostetta männeestä vuodesta, sehän tässä moottorinvaihdossa melkein meni. Viime elokuussa hain 20tkm ajetun koneen romikselta, edulliseen hintaan
. Moottorin mukanahan tuli myös manuaali laatikko ja kaikki apulaitteet. Vaihdelaatikon vaihdoin Timpan tarjoamaan Allisonin automaattiin. Kytkinhän jousi sen vuoksi poistaa. Sekin osottautui aivan uudeksi. On edelleen myynnissä edulliseen hintaa.
Allisonin osalta alkoi vaihtajan ja vaijereiden etsintä. Aluksi osottautui hieman haasteelliseksi hommaksi. Romuttamoilta kysely kierros, lopputulos.... Paimelaan ostoksille. Hintahaitari esim. shifterin kohdalla oli melkoinen, kallein 150€:a ja halvin 20€:a. Loppujen lopuksi Paimelasta löytyi kaikki tarvittavat osat ja mikä parasta suotimet ja vaijerit olivat uusia. Vaihteiston lahduttimeksi laitoimme moottoriöljyn lauhduttimen, oli sopivasti joutilaana siinä koneen edessä täysin käyttämättömänä. Tosin myöhemmin koneessa kiinni ollut lauhdutin halkesi ja täytyi vaihtaa. Uuden veroinen löytyi Paimelasta.
Mootorin turbo osottautui vialliseksi, pyöri hieman heikonlaisesti.Kummostettu vaihtoturbo olisi maksanut 650€:a. Näin kun koittaa rakennella nollabutjetilla kaikki pitää koittaa säästää. Niimpä kyselykierros turbo huoltoihin. Valituksi tuli Akaassa toimiva paja. Palvelu oli todella hyvää, soittivat ja kertoivat missä kunnossa turbo oli ja mitä kannatta tehdä. Keskusteltuamme hieman aikaa tulimme tulokseen, että kunnostetaan kevyempään käyttöön sopivaksi. Tuli hieman edullisemmaksi ja kuitenkin samat takuut kuin täyskunnostetulla.
Moottorin vaihtohan suoritettiin oppilastyönä naapurikaupungin Volvo-pajalla. Itse olin mukana auttelemassa ja hommaamassa puuttuvia osia. Aluksi poistimme uudsta koneesta kaiken "ylimääräisen", ilmastoinnin kompurat, nopeusrajoittimen ja joitakin muuta (osia edelleen kaupan
).... Kaikki öljylinjat otettiin vanhasta koneesta, jotta asennuksen yhteydessä ei tarvinnut sovitella paikkoja. Ohjaustehostajan linjat siirrettiin myös. Uudesta koneesta puuttui joitakin antureita ja tukija, joten ne siirrettin vanhasta. Kun kaikki alkoi olee paikoillaan, laitettiin Allisonin laatikko paikoilleen. Kaikki olikin valmista koneen asennukseen. Tässä vaiheessa vasta huomattiin moottorin etutuen olevan vääränlainen. Kun uusi kone oli saatu kulkuriin, alkoi pohdinta tuen osalta. Lopulta jouduin teettämään uuden tuennan. Onneksi pajalla on töissä todella osaava kaveri. Teki päivässä upean ja tukevan tuen. Tuon osan hinta oli kyllä melko kova
, mutta pakko teettää kun itse ei osaa. Kun kone oli tukevasti paikoillaan, päästiin mittaan kardaanin vaatimat muutoksen. Piti lyhentää vajaat 10 cm. Paikallinen koneistaja teki nuo muutoksen ja kunnosti samalla koko kardaanin. Etukardaania olisi täytynyt muokata myös, mutta sen olin päättänyt poistaa kokonaan. Joten sille ei uhrattu aikaa. Putkien ja letkujen liitämisen yhteydessä katkesi ohjaustehostajan paluuputki, oli ruostunut kannakkeen kohdalta. Tehtiin pikainen korjaus, jotta saataisiin siirrettyä kulkuri kotiin. Lopulta kone alkoi olee koekäynnistystä vaille. Itse en ollut paikalla, mutta tässä yhteydessä räjähti vaihdelaatikon lauhduttaja.
Vaihdon jälkeen uusi yritys. Kompura ei tuottanut painetta
. Kannen viiviste oli hajonnut. Tehtiin siis kompuralle yläpään kunnostus. Ja uusi yritys. Kaikki tuntui toimivan hyvin. Ei muuta kuin koeajolle. Vaihteisto oli ilmeisesti seissyt varastossa jonkin aikaa, ei meinannut aluksi oikein toimia. Hieman aikaa siinä odoteltiin ja vaihdeltiin manuaalisesti vaihteita. Lopulta alkoi vetoa löytyä. Tehtiin onnistunut koeajolenkki.
Kulkuri siirrettiin vuoden vaihteessa kotipihaan. Pohjalantalli kutsui lämpimän hallin sijaan. Onneksi talvi oli leuto ja vähäluminen, oli hyvä tehdä hommia. Kulkurissahan ei ollut toimivaa laturi tuossa vaiheessa. Muutin ilmastoinnin kompuroiden jalan latureiden jalaksi. Nyt koneen päällä 24V ja 12V laturit. Seuraavaksi purkamaan kaikkia ylimääräistä etukardaanin osalta pois pohjasta.
Ämpärin kokoinen laturi ekana pois. Osottautui laakerivikaiseksi. Vanhassa laturissahan ei ole jännitteen säätäjää ja uudessa on. Kuinkas johdotus
. Onneksi netistä löytyi tuolle rungolle oleva sähkökaavio. Hieman kaavion lukemista opiskelmaan ja ongelma ratkaistu. Löytyi ihan suoraan oikea kytkentä. Häiriön poistajan hyödynsin vanhasta laturista.
Sitten muut osat, etukardaani sahalla pätkisti ja pois, puhallin pois. Tuenta palkitkin otin pois. Etukardaanin laakerit osottautuivat aivan entisiksi. Ristikko sekä tukilaakerit molemmat aivan lopussa. Poistin vaihdekepin ja siihen liittyvän riirtäjän putken. Kytkinpolkimen osat pois. Useita kiloja keveni kulkuri tuon tuloksena.
Tuulettimen korvasin kahdella sähköisellä, toinen pakko-ohjattu ja toinen termostaattikatkaisijalla. Ohjaustehostan putket vaihdoin letkuiksi. Kumpikin putki oli kyllä tosi huonossa kunnossa. Siirtäessäni kulkuria pihalla, petti kompuran jäähdytysvesi putken tiiviste koneen kyljestä. Vettä tuli sen verran reilusti, että näytti aivan kuin koko kompura olisi haljennut.
Tosin tein siinä talven ja kevään kuluessa kaikenlaista muutakin muutosta/korjailua kulkuriin. Joten loppujen lopuksi pääsimme heinäkuun alussa retkelle.
Lopuksi päätelmä, kannattiko koko urakka
. Kyllä kannatti
. Vaihteisto pelaa hienosti, kierrokset 1300 1/r 80km/h. Vaihteiston kickdown ei vaan toimi. Kone käy tosi tasaisesti, pieni öljyvuoto tosin ilmaantui. Laturit toimivat hienosti. Syylärin puhaltimiin pitää vielä tehdä muutoksi. Toinen hajosin kun joku risu meni siipien väliin. Mutta mikä parasta, etukardaanin jyrinän poistuttua etupenkkiläisten kanssa voi keskustella ihan normaalilla äänellä. Kaikenkaikkiaan hyvä remppa.....mutta silti jatkuu