Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Kerro omasta projektistasi
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja b12m »

En malta olla puuttumatta Matkamesen kommenttiin "Ajokin loppuaikojen tarvikevarastoon" liittyen...

Samaisella Ajokin tehtaalla Tampereen Ruskossa nakuteltiin nippuun kokonaisia linja-auton koreja vielä syksyllä 2008, eli reilu 20 vuotta tuon Sinun Royalisi valmistumisen jälkeen. Nämä oikeasti "viimeiset" ajokkilaiset kyllä sitten ovat malliesimerkkejä siitä, miten työmotivaatio kärsii tiedosta, että työt pian loppuvat.

Toisaalta kuten eräs nimimerkki taisi tämän ketjun alkupäässä mainita, ei Ajokilta olisi koskaan valmistunut yhtään oikeasti vesitiivistä koria... Se, että jo 80-luvun puolivälin paikkeilla siirtyivät galvanoituun teräsrakenteeseen (mm. vuosia ennen lietolaista Delta Plania), on pelastanut lukuisan joukon tämän ikäluokan koreja edelleen elinkelpoisiksi.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Juu ei ole hapanta vielä löytynyt tästä eikä löytynyt kyllä edellisestäkään. No ei ole kyllä vielä hirveesti purettukaan :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

b12m kirjoitti:En malta olla puuttumatta Matkamesen kommenttiin "Ajokin loppuaikojen tarvikevarastoon" liittyen...

Samaisella Ajokin tehtaalla Tampereen Ruskossa nakuteltiin nippuun kokonaisia linja-auton koreja vielä syksyllä 2008, eli reilu 20 vuotta tuon Sinun Royalisi valmistumisen jälkeen. Nämä oikeasti "viimeiset" ajokkilaiset kyllä sitten ovat malliesimerkkejä siitä, miten työmotivaatio kärsii tiedosta, että työt pian loppuvat.

Toisaalta kuten eräs nimimerkki taisi tämän ketjun alkupäässä mainita, ei Ajokilta olisi koskaan valmistunut yhtään oikeasti vesitiivistä koria... Se, että jo 80-luvun puolivälin paikkeilla siirtyivät galvanoituun teräsrakenteeseen (mm. vuosia ennen lietolaista Delta Plania), on pelastanut lukuisan joukon tämän ikäluokan koreja edelleen elinkelpoisiksi.
Ei ole missään mielessä asiantuntija sanomaan Ajokin vaiheista muuta kuin mitä olen lukenut esim. Ajokista julkaistuista historiikeistä ja muista jutuista linja-autokoriteollisuudesta kertovissa kirjoissa.

Ymmärrän kyllä ne tunnelmat, kun työt loppuu. Ei motivaatio voi olla kohdallaan, on myös niin tätä päivää.

Ihmettelinkin lähinnä sitä, että tehdyt ratkaisut, jos ne on alkuperäisiä tehtaan jäljiltä, on paikoin todella typeriä. Tuo muovimatto ja tavallinen vaneri ja sen alla solumuovi liimattuna??? Jokainen taloa remontoinut ymmärtää tuon rakenteen surkeuden kun olosuhteet vaihtelee -35 - +50 ja kosteusprosentti usein 100, mutta ilmeisesti busseja ei ollut tarkoitettu kestämään isältä pojalle.

Mitä tulee galvanoituihin korirakenteisiin niin ne on kestäneet kunnialla kaikki nämä vuodet, sen puolesta nostan hattua Ajokin suunnittelulle ja työlle.

Käytettyihin materiaaleihin ei työntekijät voi vaikuttaa ja siksi ihmettelin kun seinäverhoilu oli niitattu kasaan lähinnä jätepalojen näköisistä levyistä. Ajokin rahoitusongelmat ei ole mikään salaisuus, yhtiö myytiin nimellisellä summalla jossain vaiheessa, koska sillä oli niin suuret velat. Mutta se on jo eri aihe josta en tässä jatka enempää.

Näin "loppukäyttäjänä" nämä ongelmat tulee esiin, ilmeisesti liikennöitsijällä ei ole aikaa/motivaatiota alkaa tutkia pehmeän lattian syytä vaan laittavat pelit kiertoon. Näin se menee.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Onko muuten katossa vanereita? mulla ei ole kun pelkkä kangas, niin aiheutti pikkasen miettimistä kun väsäili noita kerrospunkkia :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

:shock: Kondenssivesi? Tuota en ole tullut ajatelleeksikaan.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Takaosan seinäverhoilujen purku tehty ja pitää vetää vähän raitista ilmaa välillä.
Sillä aikaa lataan muutaman kuvan sieniviljelmästä :shock: ja vähän muutakin kuvasatoa.

Kuva

Todistettavasti tilaustyönä käsin valmistettu: tilausnumero 371 tilaaja Paunu.

Kuva

Vesipuroja sateen jälkeen.

Kuva

Mikähän sieni mahtaa olla kyseessä?

Kuva

Lisää homesientä. Olis edes herkkusieniä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tämän päivän aikaansaannokset ei ole suuret, suurin osa ajasta on mennyt sähköhässäkän ihmettelyyn.
Bussi on nyt kuitenkin lähes muutoskatsastuskunnossa, paikkaluku on nyt 1+17 kun en ottanut oppaan tuolia pois vielä. Täytyy yrittää sitä vaihtoehtoispaikkaa, että saisi pitää paripenkit ehjinä. Muuten pitää yksi paikka vähentää jostain paripenkistä. No myöhemmin osa bussin penkeistä varmaan korvautuu muunlaisilla istuinpaikoilla.

Rojali päätti taas merkata reviirinsä glykolilla, mutta uutta oli se, että webasto yritti polttaa koko dösän.
Aamulla huomasin että tohotin oli valuttanut lammikon dieseliä eturenkaan kohdalle. Otin kaikki piuhat pois tuosta aparaatista joten ei pitäisi enää inahtaakaan. Kellostakin otin liittimen irti.

Kuvia yllämainituista.

Kuva
Kuva
Kuva
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kylläpäs se vastustaa! Tuo sienohomma oli uutta mulle, ei oo tullu ennen vastaan vaikka vettä tulee tuossa omassakin lattialle aina jostain. Tarviis katon listat ja läpiviennit tilkitä aina ekana. Hanavesi ei tuu sisään mut sadevesi välillä =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

wiimassa kasvoi ihan ehta tatti ikkunan alapuolella sivupaneelissa..se oli aika ilmestys :)
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Pientä vastatuulta on kyllä. Mutta ihmisen rakentamia laitteita nääkin on ja ihminen ne osaa korjatakin. Kaikkea ei tosin kannata korjata. Saattaa tuo webasto lähteä mutta olkoon painona toistaiseksi. Jos patteriverkon laittaa paloiksi niin eipä tuolla webastolla mitään tee.

No pessimisti kun ei tunnetusti voi pettyä niin kävin paskahuussin kimppuun ovelasti ja kaadoin puhdasta vettä maljaan. No sinnehän se upposi ettei mitään. Vaan pois ei tule. Tiivis on säiliö.
Alla giljotiinivena. Moottoriohjauksella vaan missä sen ohjaus namiska?
WC-nappi kojelaudassa käynnistää poistoilmapuhaltimen ja vessan seinässä oleva katkaisin sytyttää valot ja lisää kierroksia puhaltimeen. Vaan guillotin ei toimi. No onneksi en testannut ns. luomumenetelmällä wc:tä :D nyt voisi olla isompi ja likaisempi ongelma käsissä.

Kuva
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja neppi »

Koskahan se on viimeks tyhjennetty? Meinaan vain, et jos siinä pihassa vahingossa löydätki sen napin...
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Niin kun tuli kaadettua sitä vettä sinne niin saattaa notkistua se mitä siellä ehkä oli.
Yllättävän raikas :lol: tuoksu kuitenkin oli kun poljinta polkaisin :mrgreen:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Iski »

Onko siinä elektra maggi, voisin melkeen lyödä vetoa, että jos kannen avaat, niin sen verkon sisältä löytyy juhlava kimpale :wink: Ja välisäiliöstä tulee vaan nesteet ulos.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Ei siinä lue mitään nimeä tai merkkiä :roll:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Mitä nämä on?

Kuva

Ihme mokkuloita jotka vuotaa ilmat pihalle.

Kuva

Samat mokkulat isommassa kuvassa.

Kuva

Akkujen vieressä joku laatikko, jossa joku kuittauspainike? Joku sulake?
Missähän päin pitäis löytyä ne korilaitteiden sähkösyötön pääsulakkeet?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Tuon poksin sisällä seuraavat jutut:
Pitorele päävirtakatkaisin
Cut-in relay(Leikkaa rele)
Bosch split-duty pääkytkin
Starter lämmittimen rele

Sulakkeet
Sulake Ajopiirturin ja virtalukko (5A)
Sulake releille 4, 5 ja 6 (16A)
Kylmäkäynnistys rele
Starttimoottorin rele
Moottoritilan tuulettimen rele (jos asennettu)
Vaihtovirtalaturin suojadiodin
Coach builder's fuse
Lämmittimen sulake
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Ok, kiitos. Ei tuota kovin usein liene avattu.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja b12m »

Minulla on tunne, että nuo kuvan kaksi "potikkaa" liittyisi jotenkin autossa alunperin olleeseen UWE TEMPERATOR -lämmönsäätöautomatiikkaan? Muistaakseni se on jossain vaiheessa korvattu rullasäätöisellä lämmityksen ohjauksella... Vesiventtiilit jotka patterikiertoa säätelee, lienee joka tapauksessa paineilmaohjattuja, sinne suuntaan viittaisi. Mikäli paineilmaohjatut venttiilit vuotaa, saattaapi olla lämmitys täysillä koko ajan... Toisaalta saattaa liittyä myös muutostyön jälkeiseen aikaan...

Vessan pa*kasäiliön tyhjennyksestä: kaikissa saman liikennöitsijän uudemmissa autoissa muutamaa hassua poikkeusta lukuun ottamatta pa*kasäiliön pohjaventtiiliä ohjataan paineilmasylinterin voimalla. Jotenkin muistelisin, että näin olisi myös Royaleissa ollut. Etsi "ovenavausnapin" kaltaista kumikalvolla suojattua painonappia keskioviportaikosta, vessasta (kaapit mukaan lukien), "matalasta" moottorin päällä vessan edessä olevasta tavaratilasta. Varmaa on vain se, että ainakaan kojelaudasta tyhjennys ei tapahdu. Sekä se, ettei kyseessä ole (ellei seurakunta ole tehnyt muutosta) Electra-Magiq -kierrätysvessa, vaan ehta Aqua-Matic -vesihuuhteluversio.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

b12m kirjoitti:Minulla on tunne, että nuo kuvan kaksi "potikkaa" liittyisi jotenkin autossa alunperin olleeseen UWE TEMPERATOR -lämmönsäätöautomatiikkaan?
Vessan pa*kasäiliön tyhjennyksestä: kaikissa saman liikennöitsijän uudemmissa autoissa muutamaa hassua poikkeusta lukuun ottamatta pa*kasäiliön pohjaventtiiliä ohjataan paineilmasylinterin voimalla. Jotenkin muistelisin, että näin olisi myös Royaleissa ollut. Etsi "ovenavausnapin" kaltaista kumikalvolla suojattua painonappia keskioviportaikosta, vessasta (kaapit mukaan lukien), "matalasta" moottorin päällä vessan edessä olevasta tavaratilasta. Varmaa on vain se, että ainakaan kojelaudasta tyhjennys ei tapahdu. Sekä se, ettei kyseessä ole (ellei seurakunta ole tehnyt muutosta) Electra-Magiq -kierrätysvessa, vaan ehta Aqua-Matic -vesihuuhteluversio.
Itsekin arvelin jotain tekemistä olevan lämmityksen kanssa, koska ne potikat on webaston laitetilassa ja tosiaan UWE Temperator on autossa ollut koska yksityiskohtainen ohjekirja suomeksi ja alkuperäinen vielä englanniksi löytyi auton lokeroista. Eli ne voisi tukkia? Ainakin toinen vuotaa niin paljon että kun sormen laittaa sen päällä niin tuntee ilmanpaineen. Ei ihme että paineet katoaa alle tunnissa....

Jos giljotiiniventtiili toimii paineilmalle niin mikä on sen sähkömoottorilta näyttävän laitteen tehtävä? Saattaahan sinne mennä paineilmaakin, vaikea nähdä tarkasti sinne nurkkaan. Pitää etsiä sitä käytökytkintä.

Akut tyhjeni yön aikana...olin unohtanut pääkytkimen päälle. Nyt sain lainaksi 24V laturin, latailen noin 10A virralla, ei kai ole liikaa?
Akut ei ainakaan lämpene tai muuta ihmeellistä. Yleismittarilla latauksen aikana akuston jännite on noin 27V.

Pitää taas tutkia sitä merkkivalojen virransyöttöä. Uudemman B10M:n manuaalista saattaa löytyä parempi sähkökaavio. Meneehän se lauantai-ilta näinkin :P
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Jokos selvitit minkä "laadun" sieni sulla siellä autossa kasvoi... oliko "ruokasieni" vaiko oisko mahollisesti ollu semmonen "motvaation nostattaja sieni"... meinaan vaan ku jotkut kuulema popsii sieniä sekoomis tarkotuksessa... (meidän hullujen ei siinä tarpeessa tarvii enää vetää mitään sieniä...ollaan vissiin sekasi muutenkin... :lol: :lol: :lol: mut jos siitä sais jotain ylimääräistä energiaa ja motivaatiota ni hyvä... )
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Veikkaan valkohomesientä, ranskalaiset kuulemma tykkää, minä en :lol:

Kunhan saan tämän sähköongelman selvitettyä niin muutoskatsastan Rojalin ja sen jälkeen voi keskittyä sisätiloihin, vaikka olishan tuossa tekniikassakin muutama kohde joka pitäis laittaa kuntoon.
Pitää toivoa ettei tuu lisää ylläreitä tai että sähköputkimies pysyy lestissään eikä riko lisää tekniikkaa :lol:
Tulee ihan Jekyll ja Hyde meininki :o 8) :lol:

Toivottavasti tänään on "kympin päivä" niinkuin koululaisilla, jos kaikki menee putkeen :wink:

Huumoria ei unohdeta vaikka satais risukasaan :D

Ps. Toivottavasti sana "sienibussista" ei leviä paikkakunnalla tai on kaikki sekakäyttäjät jonossa tossa bussin ovella :P :lol:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Matkamese kirjoitti: Ps. Toivottavasti sana "sienibussista" ei leviä paikkakunnalla tai on kaikki sekakäyttäjät jonossa tossa bussin ovella :P :lol:
Sienibussihan on loistava nimi kulkurille ja ihan ite sen vielä keksitkin :)
Rosmo
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Olisko vielä jalostuneempi nimi Roquefort :D

Onhan siinäkin kyse homesienestä ;)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja B9M »

Matkamese kirjoitti:Olisko vielä jalostuneempi nimi Roquefort :D
Just viimeviikolla ostin. Pieni pala makso 4,50€. Liisa teki hyvää kastiketta :mrgreen: T. Ari
#048
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kuusakses kyl niit sekakäyttäjii on ihan nokko, et sil vois kyl tehä hyvän tilin. "Hei! Rahoitan linja-autoharrastustani myymällä sekakäyttäjille sieniä" -tekee aina hyvän vaikutuksen, esim iskurepliikkinä.
Vastaa Viestiin