Juuri näin se menee. 20-30 vuotta suolakylpyä ihan viimeistään tahtoo varmistaa sen, ettei avaimella ole enää edellytyksiä suorittaa pyydettyä toimintaa lukkopesässä. Monesti jo viisikin vuotta riittää.Rosvolinna kirjoitti:Yritin tuota lukkopesien elvytystä. Ovat syöpyneet yhdeksi kiinteäksi möykyksi. Valopetroolikylpyä ovat jotkut kokeilleet. Röllin tapauksessa ei möykky ei sulanut.
Uutta kaupasta...
Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Juu, kiitos taas hyvistä vinkeistä. Moottorin ilmanputsaria en ole päässyt vielä aukomaan, mutta sitten näkee pitääkö lähteä ostoksille.
Jos sattuis löytämään avaimia jostakin niin sehän olisi hyvä juttu. Mihin lie holhaantuneet matkan varrella.
Miten keskuslukitus näissä toimii jos ei paineilmalla? Muuta sähköä tähän mun "kirkkobussiin" ei tule kuin luukun aukiolosta ilmoittavan valon katkaisimille (yksikään näistä katkaisimista ei toimi, rust never sleeps)
Tarvike-Aholan myyjä ainakin myi mulle alustan perusteella ryynisatsin joten katotaan ensin mitä se kuivain on syönyt. Se sylinterimäinen laitehan se kuivain kai on siinä moottoriöljynlisäysputken vieressä?
Kunhan olen pessyt puhtaaksi tuon tekniikkaosaston niin voi alkaa vaihtohommiin.
Painepesurilla meinaan varoen siellä suihkia, öljynlisäyskorkki varmuuden vuoksi peitettävä muovipussilla ettei pääse vettä öljyn sekaan.
Aika paljon osia tuossa ryynisatsin mukana: tiivisteitä, jotain pyöreitä huopa tms. kiekkoja, metallisia pyöreitä kansia/laippoja sekä pieni sangollinen ryynejä.
Kuivaimessa ei ilmeisesti ole mitään ilmaisinta josta voisi todeta huoltotarpeen?
Uudemmissa saattaa olla. Tämä on vielä vanhan ajan näppituntumatekniikkaa, sen kanssa piti vain tietää ja osata, nykyään kompuutteri kertoo meille kaiken
Jahas, koirat ulkoilutettu, emäntä marjamettässä, isäntä bussin kimppuun
Jos sattuis löytämään avaimia jostakin niin sehän olisi hyvä juttu. Mihin lie holhaantuneet matkan varrella.
Miten keskuslukitus näissä toimii jos ei paineilmalla? Muuta sähköä tähän mun "kirkkobussiin" ei tule kuin luukun aukiolosta ilmoittavan valon katkaisimille (yksikään näistä katkaisimista ei toimi, rust never sleeps)
Tarvike-Aholan myyjä ainakin myi mulle alustan perusteella ryynisatsin joten katotaan ensin mitä se kuivain on syönyt. Se sylinterimäinen laitehan se kuivain kai on siinä moottoriöljynlisäysputken vieressä?
Kunhan olen pessyt puhtaaksi tuon tekniikkaosaston niin voi alkaa vaihtohommiin.
Painepesurilla meinaan varoen siellä suihkia, öljynlisäyskorkki varmuuden vuoksi peitettävä muovipussilla ettei pääse vettä öljyn sekaan.
Aika paljon osia tuossa ryynisatsin mukana: tiivisteitä, jotain pyöreitä huopa tms. kiekkoja, metallisia pyöreitä kansia/laippoja sekä pieni sangollinen ryynejä.
Kuivaimessa ei ilmeisesti ole mitään ilmaisinta josta voisi todeta huoltotarpeen?
Uudemmissa saattaa olla. Tämä on vielä vanhan ajan näppituntumatekniikkaa, sen kanssa piti vain tietää ja osata, nykyään kompuutteri kertoo meille kaiken
Jahas, koirat ulkoilutettu, emäntä marjamettässä, isäntä bussin kimppuun
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Ei oo uudemmissakaan ilmaisinta.
Lukot irti ja viikoks-pariks viinietikkaan. Tai päiväks-pariks suolahappoon. On kuin uusia, poislukien syöpymät, joita hapetus on tehny. Pysyypä vaseliini paremmin, ku on vähän epätasasempi pinta...
Oliks täällä jossain ryynienvaihto-ohjeet? Tuliks ryynipaketin mukana ohjeet? Ykshän on, et laittaa ne uudet samallai ku vanhat oli. Ü
N
Lukot irti ja viikoks-pariks viinietikkaan. Tai päiväks-pariks suolahappoon. On kuin uusia, poislukien syöpymät, joita hapetus on tehny. Pysyypä vaseliini paremmin, ku on vähän epätasasempi pinta...
Oliks täällä jossain ryynienvaihto-ohjeet? Tuliks ryynipaketin mukana ohjeet? Ykshän on, et laittaa ne uudet samallai ku vanhat oli. Ü
N
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
otahan valokuvia ryynien vaihdosta. tarttis itellekkin tehä ja ei oo vielä tommosta keksintöä tullu vastaan. kovin paljon helpompia nuo patruunalla olevat.
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Tuossa autossa ei ole ollut koskaan tavaratilojen keskuslukitusta. Jos olisi, se toimisi paineilmalla siten, että paineistettu ilma avaisi lukot.
Kaikesta huolimatta veikkaan, että niitä "aukeamattomia" luukkuja ei kukaan ole lukkoon avaimella viime vuosina vääntänyt. Sen sijaan luulen, että luukun kahvalta avausliikkeen luukun lukoille välittävän tangon itse lukkoon yhdistävä muovi"klipsu" on pettänyt, jonka vuoksi kahvan nykiminen ei aiheuta toivottua tulosta.
www.primaindustries.it
Kaikesta huolimatta veikkaan, että niitä "aukeamattomia" luukkuja ei kukaan ole lukkoon avaimella viime vuosina vääntänyt. Sen sijaan luulen, että luukun kahvalta avausliikkeen luukun lukoille välittävän tangon itse lukkoon yhdistävä muovi"klipsu" on pettänyt, jonka vuoksi kahvan nykiminen ei aiheuta toivottua tulosta.
www.primaindustries.it
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Tänään melkein tultiin käymään. Oltiin Kuusakses muutenki ja jo sovittiin frouvan kans, et soitetaan ja pyörähdetään, jos teille sopii. Sit tuli lääkäriaikapuhelu tk:sta ja piti lähtee ajaa sinne. Ehkä joku toinen päivä...
N
N
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Mulla toimii keskuslukitus ruuman kaikissa luukuissa(6), mutta avaimella aukeaa vain yksi. Johtuen, että edellinen omistaja on rikkonut nuo muut lukkopesät. Johtuen varmaan siitä, että nuo "kaikkien" sen ajan suomalaisten autojen lukot aukesivat samalla avaimella. Itse asiassa tuo yksikin oli alkuun toimimaton avaimella, mutta sain sen elvytettyä. Jos tuonne tavaratilaan pääset jostain sisälle niin sieltä purkamaan tuota lukkokoneistoa jolloin saa luukun auki ja lukon irrotettua. Sitten liottamaan, rasvaamaan osia ja kun se ei kuitenkaan auta ostamaan uusia osiab12m kirjoitti:Tuossa autossa ei ole ollut koskaan tavaratilojen keskuslukitusta. Jos olisi, se toimisi paineilmalla siten, että paineistettu ilma avaisi lukot.
Kaikesta huolimatta veikkaan, että niitä "aukeamattomia" luukkuja ei kukaan ole lukkoon avaimella viime vuosina vääntänyt. Sen sijaan luulen, että luukun kahvalta avausliikkeen luukun lukoille välittävän tangon itse lukkoon yhdistävä muovi"klipsu" on pettänyt, jonka vuoksi kahvan nykiminen ei aiheuta toivottua tulosta.
http://www.primaindustries.it
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Paras on kun purkaa koko lukon ja puhdistaa ne haittalevyt sekä urat niin toimii aika nätisti sen jälkeen on sit mahdollisesti aika tiukassa ne haittojen jouset
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Lukkon elvytyshomma olisi ajankohtainen jos olisi joku avain laittaa sinne lukkoon. Auton mukana tuli vain virtalukon avain. Se ei käy sivuluukkuihin. Joku on viskanna nykkelit kaivoon kaiketi.
Ryynien vaihto kuvataan kunhan saan jostain ohjeet miten tuo kuivaimen pötkylä avataan.
Pohjassa on iso kuusikulmainen kanta, josta voisi kuvitella väännettävän. No ensinkään en omista niin isoa kiintoavainta/jakaria/hylsyä joka kävisi siihen. Arviolta noin 45-50mm kanta.
Mutta ilmanputsari tuli vaihdettua. Vanha ei ollut hirveen likainen, mutta vaihdoin silti uuden.
Nyt pitää lähteä vähän ulkoiluttamaan Rojalia
Ryynien vaihto kuvataan kunhan saan jostain ohjeet miten tuo kuivaimen pötkylä avataan.
Pohjassa on iso kuusikulmainen kanta, josta voisi kuvitella väännettävän. No ensinkään en omista niin isoa kiintoavainta/jakaria/hylsyä joka kävisi siihen. Arviolta noin 45-50mm kanta.
Mutta ilmanputsari tuli vaihdettua. Vanha ei ollut hirveen likainen, mutta vaihdoin silti uuden.
Nyt pitää lähteä vähän ulkoiluttamaan Rojalia
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Ajoit sitten tästä ohi vai tiesitkö osoitteen? Aika hyvä maamerkki toi Rojali, jos Kuusaan Robbarissa käy niin melkein sieltä asti näkee toi bussin tien vieressä tässä pihalla.neppi kirjoitti:Tänään melkein tultiin käymään. Oltiin Kuusakses muutenki ja jo sovittiin frouvan kans, et soitetaan ja pyörähdetään, jos teille sopii. Sit tuli lääkäriaikapuhelu tk:sta ja piti lähtee ajaa sinne. Ehkä joku toinen päivä...
N
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
No niin. Tän päivän saldo oli moottorin ilmanputsarin vaihto ja avainsuutarilla käynti, tai kävin siis kolmannenkin kerran jolloin tehtii ihan uusi avain joka sitten suostui kääntymään lukossa. Voitto!
Hetken mielijohteesta ajelin Kouvolan Savonlinjan talleille ja kyselemään sivuluukkujen avaimia.
Olisiko ollut ajomestari tai joku työnjohtaja kuitenkin, suhtautui myötämielisesti ja tuli toisen kaverin kanssa katsomaan sivuluukun lukkoja. Käypänen avain mukana ja yksi lukkopesä kääntyi, muttei lukinnut mitään. Tanko irti eli lukkopesä vaan kääntyi, muyta toisen puolen takapään luukku jopa lukitsi avauskahvan. Sitten tutkimaan olisiko hallin nurkissa avaimia ja olihan siellä. Ihan uusia sivuluukun avaimia kourallinen yhdessä laatikossa. Sain kaksi neliskanttispääavainta (sivuluukkuihin) ja lisäksi pyöreäpäisiä avaimia kaksi kappaletta (varmuuden vuoksi jos olisi käyttöä). Ei maksanut mitään.
Lisäksi sain neuvon tulla kyselemään heidän vanhemmalta mekaanikolta tarkemmin näistä vanhemmista busseista. Mekatso oli kesälomalla, mutta ehkä palaan asiaan sen jälkeen.
Mukava huomata että suhtautuvat mukavasti harrastebussilla ajavaan.
En ehtinyt käydä ilmastointipajalla, mutta sekin on vielä listalla.
Nyt pari kylmää juomaa pihakeinussa.
Hetken mielijohteesta ajelin Kouvolan Savonlinjan talleille ja kyselemään sivuluukkujen avaimia.
Olisiko ollut ajomestari tai joku työnjohtaja kuitenkin, suhtautui myötämielisesti ja tuli toisen kaverin kanssa katsomaan sivuluukun lukkoja. Käypänen avain mukana ja yksi lukkopesä kääntyi, muttei lukinnut mitään. Tanko irti eli lukkopesä vaan kääntyi, muyta toisen puolen takapään luukku jopa lukitsi avauskahvan. Sitten tutkimaan olisiko hallin nurkissa avaimia ja olihan siellä. Ihan uusia sivuluukun avaimia kourallinen yhdessä laatikossa. Sain kaksi neliskanttispääavainta (sivuluukkuihin) ja lisäksi pyöreäpäisiä avaimia kaksi kappaletta (varmuuden vuoksi jos olisi käyttöä). Ei maksanut mitään.
Lisäksi sain neuvon tulla kyselemään heidän vanhemmalta mekaanikolta tarkemmin näistä vanhemmista busseista. Mekatso oli kesälomalla, mutta ehkä palaan asiaan sen jälkeen.
Mukava huomata että suhtautuvat mukavasti harrastebussilla ajavaan.
En ehtinyt käydä ilmastointipajalla, mutta sekin on vielä listalla.
Nyt pari kylmää juomaa pihakeinussa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Rojali on nyt tossa kevyenliikenteen raitilla parkissa. Saas nähdä milloin tulee joku valittamaan kun ei mahdu autolla tai traktorilla siitä ohi. Siinähän tulee, kun ei siitä saa ajaa kuin meidän pihalle ja jos ei ole meille tulossa niin saa suksia sinne mistä oli tulossakin. Kunhan vaan kilikalimaalarit ei piirrä kirkkovenettä Rojalin kylkeen
Tai olisko se niin huono juttu, kirkkobussi sentään
Tai olisko se niin huono juttu, kirkkobussi sentään
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Tänään ei Rojalille tehty mitään vaan oikein perhetalkoilla tehtiin sille parkkipaikkaa
No paikka tavallaan on mutta kun se ei mokoma mahdu kääntymään sinne keula edellä.
Viisi metriä ruusupensasaitaa on nyt raivattu juurineen pois ja orapihlajasta leikattu "löysät" pois.
Ei taitu vieläkään 90asteen kulmaan...kivenä kengässä on vielä talon päädyssä oleva vanha lastauslaiturin pätkä josta pitää silpaista kulma pois. Naapurilta timanttilaikka, iso rälläkkä ja leka lainassa, jos aloittas heti kasilta aamulla laikkaamaan no annetaan naapurien nukkua vaikka ysiin asti, sitten alkaakin sellaiset "kirkonmenot" että heikompaa hirvittää. Jos tuo ei auta siihen taipumiseen niin sitten otan raivaussahan ja pistän muutaman metrin orapihlajaa nurin.....
Ai niin....pihan asfaltti on kuin sodan jäljiltä. Viiden sentin asfalttipinta ei kestänyt Rojalin painoa.
Savimaa alla niin painuu.....seuraavaksi kaivettava asfaltti ylös ja tehtävä sepelillä tuo parkkipaikka?
Mitäpä sitä ei tekisi kulkuriauton vuoksi
No paikka tavallaan on mutta kun se ei mokoma mahdu kääntymään sinne keula edellä.
Viisi metriä ruusupensasaitaa on nyt raivattu juurineen pois ja orapihlajasta leikattu "löysät" pois.
Ei taitu vieläkään 90asteen kulmaan...kivenä kengässä on vielä talon päädyssä oleva vanha lastauslaiturin pätkä josta pitää silpaista kulma pois. Naapurilta timanttilaikka, iso rälläkkä ja leka lainassa, jos aloittas heti kasilta aamulla laikkaamaan no annetaan naapurien nukkua vaikka ysiin asti, sitten alkaakin sellaiset "kirkonmenot" että heikompaa hirvittää. Jos tuo ei auta siihen taipumiseen niin sitten otan raivaussahan ja pistän muutaman metrin orapihlajaa nurin.....
Ai niin....pihan asfaltti on kuin sodan jäljiltä. Viiden sentin asfalttipinta ei kestänyt Rojalin painoa.
Savimaa alla niin painuu.....seuraavaksi kaivettava asfaltti ylös ja tehtävä sepelillä tuo parkkipaikka?
Mitäpä sitä ei tekisi kulkuriauton vuoksi
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Nii Volvollahan pystyy noi ysikymppiset hoitaa sillee, et kääntää ratin linkkuun ja lipsauttaa vähän kaasua. Sehän on takaveto!
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Takaveto juu. Mieluummin kyllä vekslaa kun päätyy siihen viereiseen ojaan
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Pitääki olla varovainen sen kaasun kanssa, ettei lipsauta liikaa. Se äkkiä karkaa ku on turpot ja kaikki.
N
N
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Kaasupoljin on kyllä lievästi outo. Melkein pytyasennossa se poljin ja jumittaa alussa niin että lähdöt on välillä aika äkäisiä. Kytkin nypyttää vähän ennen kuin alkaa ottaa kunnolla kiinni. Toivottavasti ei enne kytkinongelmista
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Tänään oli iltapäivästä aikaa taas puuhailla bussin kanssa ja otin työn alle kadonneet sähköt 12V ulostuloista. Mittaristossa on yksi 12V pistorasia ja kuskin vasemmalla puolella kolme jälkiasennettua pistorasiaa. Mihinkään näistä ei tullut minkäänlaista virtaa.
Lähdin seuraamaan johtoa mittariston rasiasta ja sainkin aukoa jokaisen luukun kojelaudan alta oven nurkkaukseen asti. Sieltä löytyi tällainen 'maskotti'
Epäilin Mascotin kylmenneen, mutta sulake ei ollut kunnolla paikallaan. Nyt tulee 12V syöttöä kännykän lataukseen sun muuhun turhuuteen
Oli kyllä melkoinen näky tuo sähkökeskus. Pakko kehua Setraa sen verran, että kyllä Saksassa osataan rakentaa sähköt siististi. Onhan Ajokissakin jonkinlainen järjestys ainakin joskus ollut, mutta tällainen näky ei ainakaan rohkaise paljoa johtonippuja selvittelemään.
On ollut rosvoliitinmies ahkerana ja irtonaisia johdonpäitä on lukemattomia. Seassa kaikenlaista boksia mikä mihinkin tarkoitukseen. Tuumasin että en puutu näihin niin kauan kuin laitteet toimii.
Mittariston oikuttelu oli kismittänyt jo tovin, siispä sen kimppuun seuraavaksi. Mittariston (kierros, vedenlämpö, paineilma 1 ja 2 sekä polttoaine) piirilevy oli kuin paahtoleipä ja juotokset osin irti.
Mittarien takana oleva iso liitin oli mielestäni syypää mittarien venkoiluun.
Siispä juotoksien korjailuun.
Tässä jo korjattuna. Näytti silmin aivan ehjältä ennen korjausta, mutta juotokset oli murtuneet levystä irti monesta kohtaa ja helpompi oli korjata kaikki samalla.
Samalla kun asentelin piirilevyä takaisin, vaihdoin risat mittarivalot ehjiin. Nyt enää polttoainemittari pitää saada toimimaan. Tankin anturi luultavasti viallinen.
Tulipas mukavasti ehjääkin jälkeä tänään
Lähdin seuraamaan johtoa mittariston rasiasta ja sainkin aukoa jokaisen luukun kojelaudan alta oven nurkkaukseen asti. Sieltä löytyi tällainen 'maskotti'
Epäilin Mascotin kylmenneen, mutta sulake ei ollut kunnolla paikallaan. Nyt tulee 12V syöttöä kännykän lataukseen sun muuhun turhuuteen
Oli kyllä melkoinen näky tuo sähkökeskus. Pakko kehua Setraa sen verran, että kyllä Saksassa osataan rakentaa sähköt siististi. Onhan Ajokissakin jonkinlainen järjestys ainakin joskus ollut, mutta tällainen näky ei ainakaan rohkaise paljoa johtonippuja selvittelemään.
On ollut rosvoliitinmies ahkerana ja irtonaisia johdonpäitä on lukemattomia. Seassa kaikenlaista boksia mikä mihinkin tarkoitukseen. Tuumasin että en puutu näihin niin kauan kuin laitteet toimii.
Mittariston oikuttelu oli kismittänyt jo tovin, siispä sen kimppuun seuraavaksi. Mittariston (kierros, vedenlämpö, paineilma 1 ja 2 sekä polttoaine) piirilevy oli kuin paahtoleipä ja juotokset osin irti.
Mittarien takana oleva iso liitin oli mielestäni syypää mittarien venkoiluun.
Siispä juotoksien korjailuun.
Tässä jo korjattuna. Näytti silmin aivan ehjältä ennen korjausta, mutta juotokset oli murtuneet levystä irti monesta kohtaa ja helpompi oli korjata kaikki samalla.
Samalla kun asentelin piirilevyä takaisin, vaihdoin risat mittarivalot ehjiin. Nyt enää polttoainemittari pitää saada toimimaan. Tankin anturi luultavasti viallinen.
Tulipas mukavasti ehjääkin jälkeä tänään
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Tai anturin johto on ehkä vielä todennäkösempi täytyyköhän ittekkin käydä läpi toi
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Mistähän kohtaa tuota tankin mittarin anturia alkaisi etsiä? Oletko Bussiton löytänyt jonkun luukun mitä kautta sinne pääsee?
Mikä on tuo harmaa noin 25mm pitkä osa joka on jokaisen mittarin vieressä kiinni piirilevyssä?
Huomasin niiden kuumentuvan kun mittareissa on virta päällä, mutta pa-mittarin "pötkylä" ei kuumentunut. Voisiko vika olla siinä osassa? Sen juotos oli aivan irti levystä, mutta en saanut sitä ehkä riittävän varmasti juotettua takaisin. Jos vika onkin siinä? Sähköstä en ymmärrä oikein mitään, nuo juotokset nyt jotenkin menee.
Mikä on tuo harmaa noin 25mm pitkä osa joka on jokaisen mittarin vieressä kiinni piirilevyssä?
Huomasin niiden kuumentuvan kun mittareissa on virta päällä, mutta pa-mittarin "pötkylä" ei kuumentunut. Voisiko vika olla siinä osassa? Sen juotos oli aivan irti levystä, mutta en saanut sitä ehkä riittävän varmasti juotettua takaisin. Jos vika onkin siinä? Sähköstä en ymmärrä oikein mitään, nuo juotokset nyt jotenkin menee.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Missä sulla on tankki?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Niin tankin paikka kylläkin saattaa vaihdella, mulla on molempien renkaiden takana eli 2 x 150 litraa (tuolla mun projektiosiossa saattaa näkyä) ja anturi on oven puoleisessa tankissa. Tossa on tehty reikä lattiaan jossa turkkilevyn pala "kantena" että pitäis päästä sisäpuoleltakin käsikisi, en ole kyllä kurkannut
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Täyttöaukko vasemman takapyörän takapuolella. Siitä luukusta ei oikein näe kunnolla, mutta ainakin yksi tankki näyttäisi olevan heti luukun kohdalla taka-akselin takapuolella. Pitää tarkistaa sisältä tuo luukku.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi
Sain eilen radion toimimaan niin että nyt poppi kuuluu koko autossa eli matkustajan kaiuttimistakin.
Nyt soi Radio Rock ja AC/DC:n Runaway Train....heh, ettei vaan lähtis projekti käsistä kuin Runaway train no sitä pelkoa ei taida olla. Aika pienin askelin edetään tässä hommassa.
Nyt soi Radio Rock ja AC/DC:n Runaway Train....heh, ettei vaan lähtis projekti käsistä kuin Runaway train no sitä pelkoa ei taida olla. Aika pienin askelin edetään tässä hommassa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.