Scania K113 - Carrus 501

Kerro omasta projektistasi
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte » 22 Elo 2014 05:59

Tuli hankittua kakkoskulkuriksi Scania K113 Carrus 501 korilla.
Vuosimalli 1993 siis täysin rosteri rakenteinen. Moni varmasti tunnistaankin värityksen, eli Pohjolan Turistiautolta ostettu. Huoltokirjan mukaan 130tkm sitten moottori peruskorjattu, eli huolettomia kilometrejä pitäisi olla tiedossa. Vaihteisto on 10 vaihteinen, vaikka sähkökeppinen auto olikin hakusessa. Pitänee se sitten vaihtaa kerralla automaatiksi, kun kyllästyy hämmentämään. Tosin hyvin toimii tuokin laatikko, ja pykälä vaihtuu varmasti ja äänettömästi. Kori on maalattu ja sisusta verhoiltu uusiksi muutama vuosi sitten. Myös Sutrak-ilmastointi on, muttei yllättäen toimi, vaikka 2011 sitä on suuremminkin korjailtu. Vaatinee tutkimista. 600 km tuli autolla rällättyä ennen purkamista. 300km matka-ajoa 100km/h Kajaanista Joroisiin ja 300km kaupunkipyöritystä kylillä, kulutus vaivaiset 26,4l/100 km. Mukavan tasaista kyytiä.

Ostoaikeissa autoja tuli tuli käytyä katsomassa useita. Tämä muuten vastasi täysin odotuksia mutta olikin 10 vaihteinen, muttei se hyvän auton hankinta saa laatikosta kiinni jäädä, senhän voi aina tosiaan vaihtaa. Hakuehtona oli ruostumaton korirakenne Scanian alustalla. Tätä pääsee heti rakentamaan ja korimuutosten kimppuun, ei mene eka vuosi hitsatessa. Maalikin on vielä hyvä, vaikkakin hiukka liikaa muistuttaa entisestä omistajasta.
Suunnitelmat rakentamisen suhteen on melko selvät. Taakse parisänky ja kerrossängyt molemmin puolin käytävää. Keskiovelta eteenpäin oikealla keittiö ja vasemmalla vessa/suihkukoppi. Ja etummaisena tietysti matkustamo. Saunabussi on jo, tässä koitetaan pärjätä ilman. Lattia tasoittuu edestä keskiovelle asti. Invertteri on tilattu ja hupiakut ostettu. Taas on käsi ollut kameraa nopeampi, eikä oikein kunnon kuvia ole tullut otettua, varsinkaan auton ulkokuoresta.
Edellistä projektikertomusta tuli päiviteltyä melko laiskasti, jos tätä nyt sitten vähän ahkerammin kirjoittelisi.
Jotain pientä on jo alkuviikosta tapahtunut, lattiavanerit ja vessakoppi on poistettu ja käytävän runko leikkailtu pois. Viikonloppuna pääsisi uutta lattian runkoa sitten hitsailemaan. Muutama kuva on galleriassa, täytyy joskus opetella niiden linkitys tänne

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 22 Elo 2014 11:02

Onnittelut uudesta projektista. Reippaasti olet aloittanut. Minulla vielä märkää vaneria poistamatta.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 22 Elo 2014 11:43

Onnittelut täältäkin, toi alku on ollut tosiaan räväkkä :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3191
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 22 Elo 2014 14:11

Onnittelut. Samalla sykkeellä viimeiseen listaan asti...
Life is a beach and then you dive

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 22 Elo 2014 14:57

Hienoa, kerroppas mitä sille kortteen kotterolle kuuluu, vieläkö on aktiivisena maantiellä
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 22 Elo 2014 16:37

Siisti peli. Oma hommasa tuossa lattian tiputuksessa. Miten otit vanerit pois, pistosahalla osiksi ja sorkkaraudalla loput?
Tuossa linkki kansioon: http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... p?album=84
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1214
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Iski » 22 Elo 2014 19:14

Uusia projekteja pukkaa kuin sieniä sateella, onnea vaan uudelle kulkineelle.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte » 22 Elo 2014 23:34

Kiitos kaikille kannustuksesta. Alussa aina on intoa.

Tässä vielä koskemattomana:
Kuva
Kuva
Kuva



Sitten eka projektipäivä menikin veden kulkureittejä selvitellessä, kun patterit piti tietty poistaa. Moottorin päässä oli valmis sulku patteriverkon paluupuolella, mutta menopuoli piti itse tulpata. 9 litraa vetää tuo matkustamon patteriverkko. Joo ja lattiamatto irtosi myös. Oli muuten tiukassa, hyvin liimattu. Pistolapiota (kuvassa näkyy) maton ja vanerin väliin kun sai jostain vähän reunaa auki, niin melko helposti sitten irtosi kuitenkin.
Kuva



Tässä on jo vähän vaneriakin irti. Koritehtaalla on ruuvien laadussa vaan ei määrässä säästelty. Olisi saattanut odottaa rosteriautossa olevan rosteriruuveja, mutta ei. Muutama hassu ruuvi aukesi. Taltalla ruuvit poikki käytävän puoleiselta sivulta ja väliin vaan irti kampeamiseen sopivia työkaluja. Sorkkarauta & VR erikoistyökalu nro. 17.
Kuva
Kuva



Tässä sitten vanerit ja vessakoppi onkin jo poistettu. Ylläri olikin kun koppero oli puoliksi lasikuitua ja auto rakennettu sen ympärille. Palasina ulos.
Kuva



Keskiviikkona puhelu vakuutusyhtiöön ja tulitöihin. Pari tuntia ahkeraa rälläköintiä ja käytävän runko oli ulkona.
Kuva
Kuva



Niin tosiaan ja akutkin tuli. North Star Batteryn 170 ampeeriset. Lupailivat yli 10 vuoden kestoikää, saa nähdä miten oikeasti kestää. Onko näistä kokemusta kulkurikäytössä? Akuthan ei yleensä ole kovin halpoja, ei ollu nämäkään.. Mutta toivottavasti niillä nyt sit pärjää. Siis tämä malli: http://www.northstarsitetel.com/1.0.1.0 ... -05%29.pdf
Kuva


Tänään sai uutta palkkia 40x80x2 hallille. Eli uutta lattian runkoa sitten vaan seuraavaksi. Paljonko olette pyöräkoteloita laskeneet? Ainakin 6cm on matkaa pyörästä kotelon pohjaan kun jousi on pohjassa, eli kai sen ainakin kärsii??


Ps. Kortteen kottero on ahkerassa käytössä. Useampi reissu silläkin on tälle kesälle tullut.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3191
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 23 Elo 2014 01:10

Tuo akselin pohjaanlyöntikumi joustaa vielä muutaman sentin lisää ja lumikökkäreille on myös syytä jättää tilaa. Jättäisin kurakaaren ennalleen...
Life is a beach and then you dive

Addica
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: Sähkökeppi Royal
Location: 38700

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Addica » 23 Elo 2014 09:20

Mikäs se Scaniassa tuo "kardaani" on kun tuossa kulkee?
Radiolle? Vaihteille? Veivikäynnistykselle?

Vitsi vitsi, en oo ennen näin hyvää "räjäytyskuvaa" nähnyt tuosta alustan rakenteesta. :)

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 23 Elo 2014 11:18

Aika hyvältä vaikuttaa nuo akut jos speksit vaan pitää paikkansa. Mitä kautta hommasit ja oliko sika kalliita?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 23 Elo 2014 12:32

Hyvät kuva, helpottaa muiden aloitusta :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja ae70 » 23 Elo 2014 13:02

onnea rojektiin, kyllä nuo nsbt on hintansa veroset:)
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.

janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja janne » 23 Elo 2014 14:49

Onnea hienosta autosta! Kyllä 10-lovinen on hyvä jos vielä kevyt käyttääkkin, paljon helpommalla pääset ajan mittaan verrattuna CS-keppiseen. Sitäpaitsi voimamoottori autossa niin vähän vaihtamista :D (oli pakko en voi itelleni mitään)

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2750
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja neppi » 23 Elo 2014 17:49

Mulla on neljä tommosta akkua. Vuoden kesti, sit yks kuoli ( ne tuli kylläki käytettynä mulle ). Kätevän kokosia, mut suhteessa älyttömän painavia.

N

Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte » 27 Elo 2014 17:46

Viikonloppuna sai ensimmäiset palkit hitsattua kiinni ja viimeiset rippeet vanhasta käytävästä pois


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lisää kuvia löytyy osoitteesta
http://s366.photobucket.com/user/Hexte/ ... t=3&page=1


Vaihteensiirtotangon holkit on kuluneet, tanko antaa kolinaa keppiä heilutellessa. Nyt ne olis helppo uusia. Mitähän maksaavat, saako uusia, ovatko scanian vai carruksen tuotteita?
Paineilmasäiliö täytyy myös vaihtaa, kun myöhemmin sinne ei enää pääsyä tule olemaan.


Reddewil kirjoitti:Aika hyvältä vaikuttaa nuo akut jos speksit vaan pitää paikkansa. Mitä kautta hommasit ja oliko sika kalliita?
Akut tuli erään äänenpaineharrastajan kautta. Uutena maksavat suomeen toimitettuna 500-600 euroa kappaleelta, nämä kaksi vuotta vanhat sai halvemmalla. Virallista maahantuojaahan näillä ei kai ole. http://www.tpimport.fi näyttää myyvän 100 ampeerisia nettikaupassaan hintaan 359. Ehkä sieltä kyselemällä saisi näitä isojakin..

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1214
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Iski » 27 Elo 2014 18:30

Siellähän tapahtuu... Tarkasta samalla kokonaan toi vaihde tanko, Scaniassa se tuppaa katkeilemaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Elo 2014 00:23

Kato samalla myös kytkimen nesteputki tavaratilan takaseinästä taaksepäin, monesta deltasta putki puhjennut sieltä
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja esaheikki » 28 Elo 2014 09:58

Tuommosta projektia on kiva seurata jossa tapahtuu hommat.Onko teillä kokemusta tummosista akuista? Minulla on kulkurissa tuon näköset mutta merkiltään Powersafe oisko ollut noin 100 ampperia 2 kpl.Millaisella laturilla nuo pitäs latata,kokeilin latata halppis auto laturilla ei oiken onnistunu.Ostin ne käytettynä viimme talvena. Ensimmäisen noin viikon reissun piisasi etellisen omistajan latauas.Toisella reissulla loppu virta melko pian ,kytkin toiseen ajoakkuun hupi puolen.

Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 591
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Pilotti » 28 Elo 2014 18:41

esaheikki kirjoitti:Tuommosta projektia on kiva seurata jossa tapahtuu hommat.Onko teillä kokemusta tummosista akuista? Minulla on kulkurissa tuon näköset mutta merkiltään Powersafe oisko ollut noin 100 ampperia 2 kpl.Millaisella laturilla nuo pitäs latata,kokeilin latata halppis auto laturilla ei oiken onnistunu.Ostin ne käytettynä viimme talvena. Ensimmäisen noin viikon reissun piisasi etellisen omistajan latauas.Toisella reissulla loppu virta melko pian ,kytkin toiseen ajoakkuun hupi puolen.
Taitaa olla oikotie akkujen tuholle tuo akkujen välistä virranotto.

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1214
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Iski » 28 Elo 2014 21:31

Just unohtui toi kytkimen linja, onhan sekin meidän autossa laitettu ja samoin vesiputket ja niiden letkuliitokset ja klemmarit kandee kattoo samalla, meillähän meni kesällä se pitkä kupariputki (koneelta eteen) oli hankautunut tankin kannakkeeseen, hankala paikka piti tehdä uusi huoltoluukku.
Jos geeliakkuja niin älylaturilla lataa tai sellainen invertteri/laturi on järki hankinta.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte » 21 Syys 2014 23:55

Melkein pari viikkoa auto sai ollakin rauhassa, tehty Karstulan reissu, saatu perheenlisäystä yms. Kahtena edellisenä viikonloppuna projekti on taas kuitenkin edennyt . Lattian runko on nyt muutamaa palkkia vaille valmis, kurakaaria laskettu muutama sentti ja ensimmäinen vaneri leikattu mittaansa. Lattian runko on 80x40x2 ja 40x40x1,5 palkista. Yhteensä palkkia meni jotakuinkin 36metriä. Päälle 21mm vedenkestävä koivuvaneri. Vanhan vessan paikalle lattian alle olis tarkotus saada vesisäiliö, kun siinä kun ei ole kylkiluukkuakaan niin ei harmita hukkaan menevä tavaratila. Tuommosta 500 litran pussia olisi meininki kokeilla.. http://www.auer-packaging.fi/fi/ibc-sisapussit_28.html. Mitä sanoo raati? Se vessakopilta vapautunut tila ois just passelin kokonen tuommoselle.

Invertteri ja hupiakut on suunnitelmien mukaan tulossa taka-akselin takapuolella olevaan tavaratilaan. Siitä olis sitten lyhyt matka vetää piuha startin päähän niin säästyy pitkän ja paksun piuhan vedolta akulle saakka. Onko kellä tietoa tuleeko startin paksu kaapeli päävirtakytkimen läpi vai ohi?

Ja lattian eristyksestä. Onko hyötyä palastella finnfoamia tuohon ruumatilojen etupuoliseen osaan palkkien väliin, kun melkoset kylmäsillathan sinne palkkien muodossa kuitenkin jää. Jos mieli tekee niin ruuman osalta voi eristää myöhemminkin, mutta tuo etuosa pitäisi nyt päättää.

Entäs lattian lämmitys? Helpoinhan varmaan olisi ne Uponorin lattialämmityslevyt 12mm putkelle, mutta ovat melko arvokkaita. Jos laittaisi vanerin päälle 20mm finnfoamin ja siihen jyrsimellä ura putkelle. Kestääkö siihen päälle suoraan laminoida, mitä veikkaatte?? Ja onko ne lämmönluovutuslevyt välttämättömät, vai riittäisikö vaikka paksu folio, vai tarviiko mitään? Näin tehden myös eristys paranisi verrattuna niihin uponorin levyihin.


Vaihteen siirtotangon holkit ei kuulemma ole carruksen käsialaa, että niitä varmaan on Scan-autolta kyseltävä, jos ei itse ala sorvata. Vai mistä muut niitä on hankkinu?


Muistakin jutuista piti mielipiteitä kysellä, vaan kaikkea nyt tähän hätään muista.



Tässä vielä pari kuvaa:

Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- » 22 Syys 2014 01:05

Yks "näkökanta" lattia lämmitys/eristys härdellistä... :)
Mun mielestä toi foam... systeemi olis tossa levyn päällä hyvä... (finnfoamin "puristuslujuus" on oikeesti hyvä..."kestäähän" se vankoilla pohjilla teiden allakin...oikeesti)
Eli jos sulla on tarpeeksi vankka pohja... foami ei puristu/litisty läjään samalla tavalla kuin moni muu eriste (kuten esim.itsellä oleva SPU-uretaani levy) Eli tukee hyvin tässä käytössä lattian pintamateriaaleja...
ja tämä ei ole "pelkästään mielipide" vaan fakta... (käytännössä nähty ja koettu...tosin "pikkasen rajummassa" käyttötarkoituksessa... :) )
Lämmön luovutus levyistä... Mietitäänpä ihan "peruskoulu" pohjalta sitä putkea... sehän on "ympäriinsä" lämmin ja valmis luovuttamaan lämpöään muille... Jos sulla on "pelkästään" foamiin jyrsitty ura... putken luovuttamasta lämmöstä suurin osa "palautuu" takasin putkeen ku siinä on se eriste ympärillä... ainoastaan yläpuoli "saa luovuttaa" lämpönsä poies... :) eli varmasti on tehokkaampi ja tasaisempi lämpö jos sinne saa nyhrättyä sen "lämmön luovutus levyn" (on muuten "hankala" löytää järki hintaan 12mm putkelle tarkoitettua levyä... siis sitä alumiinilevyä missä on vain se yksi "ura" :) jos löydät ni vinkkaa... tarvitsen itsekkin kyseistä tuotetta "kohta puoleen..."
Itellä olis suunnitelmissa myös tehdä omaani lattialämmitys...ns."riviasennus" (vai mikä se ny oli..) meiningillä... eli ajan jyrsimellä "pikkasen" paksumman roilon...(siis roilotan koko lattian)
ja leikkelen levyt "höördilleen" (ei oo "suomi sana"... :D ja kun esivalmistelut on tehty... Kostutus vedellä, "nätti" vaahtopalko uran pohjalle ja het mitassaan oleva levyn pala paikoilleen...En tiiä... onko kui moni noin tehnynnä mutta "tuolla tyylillä" saa ainakin levyn kiinni...ja sinne ei jää turhia ilmarakoja...ja näin ollen lämmön luovutus levylle olis mun mielestä annettu parhaat olosuhteet siirtämään se putken "tuottama" lämpö sinne missä sitä eniten "tarvitaan" jos ja kun sun on tarkoitus laittaa laminaatti lattiaan... en pitäisi ollenkaan huonona ratkaisuna niitä lämmön luovutus levyjä... saa varmasti paremman hyödyn lattialämmityksestä... :)
Putken/piirin pituudesta... Olin tossa just vähän aikaa sitten puheissa taasen erään "pellepeloton" putkimiehen kanssa... (pellepelottomalla tarkoitan sitä että kaikissa putkimiehissä ei vaan asu semmonen ihminen sisällä joka osais/olis valmis kokeilemaan "jotain uutta"... :) ) no enikeis... hän suositteli piirin pituudeksi maks. (ihan maksimi) 50m mutta painotti että mieluummin vielä lyhkäsempi... syynä tähän oli... "veden virtaus vastukset ja lämmönluovutuskyvyt ja ja ja ... paljon oli asiaa... mitä kaikkea en enää edes muista... mutta pääasia... ei yhtä pitkää...vaan mieluummin pari kolme lyhkäsempää... Ja se ei edes ole mun mielestä vaikea toteuttaa... "paksulla putkella jakotukille...ja siitä ohkasemmalla lattioihin..."
Jep... paljon tuli pöristyä... ja paljon vois viel pöristä... mutta tämä on vain yks mielipide muiden joukossa... :D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...

Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- » 22 Syys 2014 01:26

Nii ja sen verran vielä... KIITOS kuvista... noita on oikeesti kiva kattoo... saa paljon paremman "perspektiivin" rojektin laajudesta... (yksi kuva ja tuhat sanaa vastakohta... :) )
Hyviä jatkoja ja "stemmpistä" rojektille... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...

Avatar
huuru
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Elo 2014 18:12
Truck: Sisu BK84 BO
Location: Ylivieska

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja huuru » 22 Syys 2014 14:59

Itse laitan noihin rungon "reikiin" eli väleihin XPS-eristeet (Finnfoamia tms.) ja alle jollain soiroilla tuet. Ne kypsytetään tervalla tai jollain vastaavalla mystisellä aineella altapäin. Itseni tapauksessa näin saan sen 40mm eristettä hukkaamatta yhtään sisäkorkeutta. Sitten runkojen päälle ohuempi, ehkä 20mm, XPS johon 12mm lattialämmitysputket upotetaan ja vasta niiden päälle vanerilevy. Näin siis, mikäli ratkaisu toimii kun teen testipätkän joskus jossain vaiheessa. Jos ei, johonkin väliin tulee sitten vaneria ylimääräinen kerros, mutta mahdollisimman ohut.

Ajattelin laittaa muovimaton kun tuo lanimaatti toimii mun mielestä hiekkasten kenkien tms. kanssa paremmin seinällä ;)

Saa heittää vasta-argumenttia, mutta tämä on oma näkemys asiasta.

Vastaa Viestiin