Scania K113 - Carrus 501

Kerro omasta projektistasi
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Reddewil kirjoitti:Riittääkö lattiassa lämpö lämmitykseen asti? Paljoko on meno- ja paluuveden lämpötilaero?
Varmasti tiettyyn ulkolämpötilaan asti lattia kykenee pitämään bussin lämpimänä, mutta jossain vaiheessa kaiketi tulee raja vastaan jossa lattia alkaa olla epämiellyttävän kuuma ja tarvitaan myös pattereita. Kerran vasta on lämmöt ollu lattiassa päällä, eikä oikeen voi vielä sanoa tarkoista lämpötilaeroista. Ei oikein toimi tuo nykyinen systeemi jossa lattiaan tuleva vesi on haaroitettu patterilinjaston lähdöstä. Lämpötilan säätö ei onnistu virtausta kuristamalla. Kun kuristus on niin pienellä, että menovesi on siedettävän lämpöistä kierto on silloin jo lähes nollassa. Täytyy muuttaa systeemiä ja laittaa lattialle shunttaus ja oma pumppu. Samalla pumpun perään saa helposti sen sähköpatruunan.


Lahti32 kirjoitti:Käytännössä pitää laskea laajeneminen -30 ja +60 välille. Omassa lattiassa ei tullut tätä riittävästi huomioitua eli pääsi sitten pakkasessa putki lyhenemään niin paljon että repäisi lattialevyn irti ja putki nousi lämmönluovutuslevyn ja eristeen päälle pois urastaan. Avasin lattian ja tein 100mm tilaa putken lämpöliikkeelle. Jälkeenpäin asiaa ajateltuani tulin siihen tulokseen että putkitus kannattaisi tehdä lyhyiksi lenkeiksi, max 3m jotta putket pysyy paikallaan. Eipä nuo talojen asennusopit välttämättä bussissa toimi.
Putken pituuden raju muutos varmasti olisi jäänyt kokonaan huomioimatta, mikä ei olisi tullut luettua kuinka sinun lattiassa silloin kävi. Joka kurviin on nyt putkelle jyrsitty reilusti tilaa venyä ja kutistua.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Nyt onkin se lämpölaajenemisongelma lattiapinnan kanssa. Lattiaan parhaillaan asentumassa vinyylilankku, mutta eipä ole tullut mieleen että kuinka paljon se sitten muuttaa lämmetessä mittaansa. Viime viikolla vinyylin asennus pääsi puoliväliin. Lämpimässä autossa (+20 C) asennettu lankut ja jätetty ohjeen mukaiset 5mm raot seinän viereen. Nyt sitten aina kylmässä autossa (+1 C) nuo raot kasvaa useamman millin. Voin vain kuvitella että kuinka vinyyli kutistuu pakkasella. Tämän lattian läpi oli tarkoitus kiinnittää sohvat ja muut kalusteet, mutta en tiiä mitenkähän siinä sitten käy jos lattian liike estyy.

Olen vähän harmissani. Varmasti muuten hyvä pintamateriaali, veden kestävä, mukava jalalle ja helppo työstää vaikka mattopuukolla. Laminaatin kanssa ei moista venymistä tapahdu.


Kuva
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mulla on myös tuollainen vinyyli. Ja penkit tietysti kiinnitetty jo siitä läpi. Toivottavasti ei saumat korkkaa auki.. Pitäisiköhän porata tuosta vinyylistä vähän reilumpi reikä läpi. Tosin onhan siinä vielä se penkki päällä, mutta ainakin periaatteessa sillä olisi silloin muutama milli tilaa elää.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllä se laminaattiki turpoo (mdf-listat varsinkin, älä käytä), mutta kosteuden vaikutuksesta. Vinyylilankku on pitkälti muovia ja lämpö vaikuttaa. Kelluvaksihan ne on tarkotettu molemmat... Ite en pulttais läpi, vaan leikkaisin tuolin jalan mentävän aukon, liikuntavara sinnekkin... Liike listan alle. Voi olla että painuu lyttyyn / leviää tuo "lankku" jos pulttaa läpi ja saa olla kirimässä kerran kesässä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Jule »

Täytyy vissiin tehdä vähän isompi reikä läpiviennin kohdalle ja joku "prikka" siihen väliin, niin että penkki tukeutuu suoraan lattiaan eikä vinyyliin. Sinänsähän se ei haittaa jos se on yhdestä kohdasta kiinteä, eläminen tapahtuu sitten siitä kohdasta kaikkialle muualle.
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Pistä lankun paksunen holkki penkinjalan väliin .
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Lattia on nyt sit valmiiksi nakuteltu. Voi alkaa suunnitella kalustusta. Varmaankin tulee jotkut sohvat ja keittiöön ruokailuryhmä.

Kuva




Lattialämmityksen veden kiertoa on vähän muutettu ja lisätty mahdollisuus lämmittää lattiaa sähköllä. Paikallaan on nyt asuntovaunusta lainattu Primus-patruuna. Primuksen piirikortille vaihdettu 24v releet, niin ohjaus toimii bussin jännitteellä. Sisältä voi napista valita 1kw vai 2kw ja termostaatti katkoo sisälämpötilan mukaan vastuksia päälle ja pois. Vaikuttais toimivalta ratkaisulta.

Kuva
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hyvän näkönen lattia! Sähköpatruuna voi toimiakkin, mutta eristä nuo putket ja älä odota että termari katkoo edes kesällä. Meinaa 1kw et yhtään mitään ku helteellä, 2kw voi saada aikaan kivan efektin, mutta pirtti ei lämpiä =/
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Nyt on jo sohvat sisällä. Ovi piti irrottaa että mahtuivat sisään. Ovat ehkä vähän turhan massiiviset linja-autoon, mutta mennään nyt aluksi näillä. Vaihtuvat ehkä sitten joskus tulevaisuudessa niihin omavalmisteisiin loosseihin mitä on kokoajan tähän suunniteltu.

Kuva




Otin seinistäkin pari kuvaa kun alkavat olla valmiit. Väliseinien pinnassa laminaatti.

Kuva

Kuva




Makuuhuoneen seinään tuli tapettia. Bussille näytettyjä nähtävyyksiä saa sitten rastitella seinästä sitä mukaa kun matka etenee. Alunperin suunniteltuja kerrossänkyjä ei tullutkaan. Sänkyt ei ehtineet tähän kuvaan kun ovat vielä maalattavana. Sänkyjen alle on laitettu laminaatti. Makuupaikkoja tuli siis 4 ja sohvalla tietysti voi joku hätäpäissään myös nukkua. Lattialämmitysputket ja jakotukit pitäis vielä saada parisängyn alta vaikka koteloitua tai jotenkin piilotettua, kun paistavat niin häiritsevästi silmään. Myös kuvassa näkyvä vaneriseinä täytyy vielä vetää samaan väriin kuin lipasto.

Kuva

Kuva
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ehkä mahtipontisimmat sohvat mitä kulkureissa on nähty! Älä vaihda pois.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

On hienot sohvat kunnon sikari kabinetti!
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Prameen näkönen kalusto on :) minkäs paksusta vaneria laitoit tonne makkarin seiniin ikkunan eteen? Tummensikko ikkunat vai maalasikko vai kuinka?
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

jooseppi kirjoitti:minkäs paksusta vaneria laitoit tonne makkarin seiniin ikkunan eteen? Tummensikko ikkunat vai maalasikko vai kuinka?
Makkarin tapetin alle tuli muistaakseni 9 tai 12mm havuvaneria. Nyt jos pitäis uudestaan tehdä niin tulis koivua, että pääsis paljon vähemmällä kittaamisella. Piiloon jäävät ikkunat oli jo kertaalleen maalattu, muttei ainakaan otex pysyny lasissa. Nyt lasiin on pensselöity paksu massakerros ja siihen päälle läntätty solukumieriste estämään ikkunan hikoilua ja kondensoimista.


Tuosta vinyylilankusta vielä muutama sana.
On kyllä hyvännäköinen, mukava kävellä ja kestää vettä, mutta en silti ole ihan tyytyväinen. Lämpöliike on todella suurta. Pakkasella lattian kutistuessa korkkasi yksi päätysauma keskeltä lattiaa. Ja nyt kun lattialla on huonekalujen paino päällänsä se vaikeuttaa lämpälaajenemista ja lattia alkaa lämmetessään pyrkiä parista kohdasta koholle. Huonekalujen siirtely lattialla aiheuttaa myös helposti naarmuja, mutta näyttäisi siltä että ne saa kuitenkin vielä kiilloteltua pois. Todennäköisesti enää en laittaisi vinyyliä bussiin näiden kokemusten perusteella.


Sohviin on nyt nikkaroitu kulmaraudasta runko josta ne on kiinnitetty seinään alkuperäiseen penkinkiinnityskiskoon. Lattiaan ei tarvinnut porailla reikiä ja huonekalujen järjestystä voi tarvittaessa muutella myöhemmin mielensä mukaan.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

komee :D
rallipena
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Huhti 2017 12:17
Location: Tuusula
Member id: 300

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja rallipena »

Komee edustussalonki
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Jule »

Hexte kirjoitti:
jooseppi kirjoitti: Tuosta vinyylilankusta vielä muutama sana.
On kyllä hyvännäköinen, mukava kävellä ja kestää vettä, mutta en silti ole ihan tyytyväinen. Lämpöliike on todella suurta. Pakkasella lattian kutistuessa korkkasi yksi päätysauma keskeltä lattiaa. Ja nyt kun lattialla on huonekalujen paino päällänsä se vaikeuttaa lämpälaajenemista ja lattia alkaa lämmetessään pyrkiä parista kohdasta koholle.
Jep, juuri eilen totesin että vinyyli oli virhe.
Asensin sen sellaisessa +5°C lämpötilassa silloin alkutalvesta, ja nyt kun auto oli aurongossa lämmitellyt sisälle sellaisen 20-25°C, niin eikö seillä perhana yksi sauma pullistele ylöspäin ja yksi pitkittäinen sauma on millinverran auennut.

Useampi lankku on vielä paketissa odottamass,a ja kyllä mä ne tuonne laitan, mutta asennus täytyy tehdä niin että kentät ovat riittävän pieniä, ja niin että niissä on varmasti riittävät elämisvarat.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Iski »

Vinyylikorkkia RTV mainosti parhaaksi materiaaliksi lattiaan, ei juurikaan elä kosteus- ja lämpötilavaihteluista, kalleintahan se on tietysti.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Jep jep..


Vähän kyrsii nää phohobucketin uudet rahastuskeinot. Eipä näy enää ilmaiseksi photobucketista forumille linkitetyt kuvat. Meinasin uusiakin laittaa, mutta olkoon.
Edellisin kirjoituksen jälkeen auto on nyt kumminkin leimattu ja pelattu tälle ajokaudelle.


Juhannuksen alusviikolla, katsastusta edeltävänä iltana olin auton alla vaihtamassa nopeusmittarin anturia kun korvan juuressa pamahti. Ilmapussi räjähti! Kylläpä osasi sopivan hetken valita... Auto oli toki tuettu, eli puristumisvaaraa ei aiheutunut. Oli se silti vaan sellainen opetus ettei enää varmasti tule kurkittuakaan ilmajousitetun auton alle ellei ole kunnolla tuettuna. Kun tästä säikähdyksestä oli selvitty ja kuulo alkoi palailla, alkoi vimmattu ilmapussin etsintä. Ei vaan illalla löytynyt mistään sopivaa. Aamulla varhain kuitenkin onnisti kun paikallinen autoilija myi omasta varaosahyllystään pussin. Uusi pussi nopeesti alle ja katsastukseen pari tuntia aamuksi varatusta ajasta myöhässä.

Juhannusreissulla autoa kuljettaneilta kuului soraääniä koskien kaasupoljinta. Sille siis selvästi oli jotain tehtävä.
Kaasupolkimen korjaus olikin kokonainen päivän työ. Vaihtoon meni polkimen päästä kaikki nivelet ja takimmainen vaijeri. Lisäksi muutaman soikeaksi kuluneen tapin reiän täyttö hitsillä ja oikeaan kokoon poraus. Etuvaijeri tuli ostettua turhaan, mutta ompahan varalla. Nyt on taas mukava painaa kaasua.

Ja toinenkin ennalta suunnittelematon remontti tuli tehtäväksi kun meinasi takapyörä karata. Eli muistakaahan tarkkailla pyöränpulttien tiukalla pysymistä!!
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Helppohan ne kuvat on tännekkin suoraan laittaa, koska minäkin olen onnistunut :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Vastaa Viestiin