Sivu 5/5

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 15 Maalis 2017 13:14
Kirjoittaja Hexte
Reddewil kirjoitti:Riittääkö lattiassa lämpö lämmitykseen asti? Paljoko on meno- ja paluuveden lämpötilaero?
Varmasti tiettyyn ulkolämpötilaan asti lattia kykenee pitämään bussin lämpimänä, mutta jossain vaiheessa kaiketi tulee raja vastaan jossa lattia alkaa olla epämiellyttävän kuuma ja tarvitaan myös pattereita. Kerran vasta on lämmöt ollu lattiassa päällä, eikä oikeen voi vielä sanoa tarkoista lämpötilaeroista. Ei oikein toimi tuo nykyinen systeemi jossa lattiaan tuleva vesi on haaroitettu patterilinjaston lähdöstä. Lämpötilan säätö ei onnistu virtausta kuristamalla. Kun kuristus on niin pienellä, että menovesi on siedettävän lämpöistä kierto on silloin jo lähes nollassa. Täytyy muuttaa systeemiä ja laittaa lattialle shunttaus ja oma pumppu. Samalla pumpun perään saa helposti sen sähköpatruunan.


Lahti32 kirjoitti:Käytännössä pitää laskea laajeneminen -30 ja +60 välille. Omassa lattiassa ei tullut tätä riittävästi huomioitua eli pääsi sitten pakkasessa putki lyhenemään niin paljon että repäisi lattialevyn irti ja putki nousi lämmönluovutuslevyn ja eristeen päälle pois urastaan. Avasin lattian ja tein 100mm tilaa putken lämpöliikkeelle. Jälkeenpäin asiaa ajateltuani tulin siihen tulokseen että putkitus kannattaisi tehdä lyhyiksi lenkeiksi, max 3m jotta putket pysyy paikallaan. Eipä nuo talojen asennusopit välttämättä bussissa toimi.
Putken pituuden raju muutos varmasti olisi jäänyt kokonaan huomioimatta, mikä ei olisi tullut luettua kuinka sinun lattiassa silloin kävi. Joka kurviin on nyt putkelle jyrsitty reilusti tilaa venyä ja kutistua.

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 23 Maalis 2017 13:57
Kirjoittaja Hexte
Nyt onkin se lämpölaajenemisongelma lattiapinnan kanssa. Lattiaan parhaillaan asentumassa vinyylilankku, mutta eipä ole tullut mieleen että kuinka paljon se sitten muuttaa lämmetessä mittaansa. Viime viikolla vinyylin asennus pääsi puoliväliin. Lämpimässä autossa (+20 C) asennettu lankut ja jätetty ohjeen mukaiset 5mm raot seinän viereen. Nyt sitten aina kylmässä autossa (+1 C) nuo raot kasvaa useamman millin. Voin vain kuvitella että kuinka vinyyli kutistuu pakkasella. Tämän lattian läpi oli tarkoitus kiinnittää sohvat ja muut kalusteet, mutta en tiiä mitenkähän siinä sitten käy jos lattian liike estyy.

Olen vähän harmissani. Varmasti muuten hyvä pintamateriaali, veden kestävä, mukava jalalle ja helppo työstää vaikka mattopuukolla. Laminaatin kanssa ei moista venymistä tapahdu.


Kuva

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 23 Maalis 2017 17:56
Kirjoittaja Jule
Mulla on myös tuollainen vinyyli. Ja penkit tietysti kiinnitetty jo siitä läpi. Toivottavasti ei saumat korkkaa auki.. Pitäisiköhän porata tuosta vinyylistä vähän reilumpi reikä läpi. Tosin onhan siinä vielä se penkki päällä, mutta ainakin periaatteessa sillä olisi silloin muutama milli tilaa elää.

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 24 Maalis 2017 19:57
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä se laminaattiki turpoo (mdf-listat varsinkin, älä käytä), mutta kosteuden vaikutuksesta. Vinyylilankku on pitkälti muovia ja lämpö vaikuttaa. Kelluvaksihan ne on tarkotettu molemmat... Ite en pulttais läpi, vaan leikkaisin tuolin jalan mentävän aukon, liikuntavara sinnekkin... Liike listan alle. Voi olla että painuu lyttyyn / leviää tuo "lankku" jos pulttaa läpi ja saa olla kirimässä kerran kesässä.

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 24 Maalis 2017 21:52
Kirjoittaja Jule
Täytyy vissiin tehdä vähän isompi reikä läpiviennin kohdalle ja joku "prikka" siihen väliin, niin että penkki tukeutuu suoraan lattiaan eikä vinyyliin. Sinänsähän se ei haittaa jos se on yhdestä kohdasta kiinteä, eläminen tapahtuu sitten siitä kohdasta kaikkialle muualle.

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 25 Maalis 2017 06:52
Kirjoittaja jomi609
Pistä lankun paksunen holkki penkinjalan väliin .

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 06 Huhti 2017 20:43
Kirjoittaja Hexte
Lattia on nyt sit valmiiksi nakuteltu. Voi alkaa suunnitella kalustusta. Varmaankin tulee jotkut sohvat ja keittiöön ruokailuryhmä.

Kuva




Lattialämmityksen veden kiertoa on vähän muutettu ja lisätty mahdollisuus lämmittää lattiaa sähköllä. Paikallaan on nyt asuntovaunusta lainattu Primus-patruuna. Primuksen piirikortille vaihdettu 24v releet, niin ohjaus toimii bussin jännitteellä. Sisältä voi napista valita 1kw vai 2kw ja termostaatti katkoo sisälämpötilan mukaan vastuksia päälle ja pois. Vaikuttais toimivalta ratkaisulta.

Kuva

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 06 Huhti 2017 23:20
Kirjoittaja Reddewil
Hyvän näkönen lattia! Sähköpatruuna voi toimiakkin, mutta eristä nuo putket ja älä odota että termari katkoo edes kesällä. Meinaa 1kw et yhtään mitään ku helteellä, 2kw voi saada aikaan kivan efektin, mutta pirtti ei lämpiä =/

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 19 Huhti 2017 12:27
Kirjoittaja Hexte
Nyt on jo sohvat sisällä. Ovi piti irrottaa että mahtuivat sisään. Ovat ehkä vähän turhan massiiviset linja-autoon, mutta mennään nyt aluksi näillä. Vaihtuvat ehkä sitten joskus tulevaisuudessa niihin omavalmisteisiin loosseihin mitä on kokoajan tähän suunniteltu.

Kuva




Otin seinistäkin pari kuvaa kun alkavat olla valmiit. Väliseinien pinnassa laminaatti.

Kuva

Kuva




Makuuhuoneen seinään tuli tapettia. Bussille näytettyjä nähtävyyksiä saa sitten rastitella seinästä sitä mukaa kun matka etenee. Alunperin suunniteltuja kerrossänkyjä ei tullutkaan. Sänkyt ei ehtineet tähän kuvaan kun ovat vielä maalattavana. Sänkyjen alle on laitettu laminaatti. Makuupaikkoja tuli siis 4 ja sohvalla tietysti voi joku hätäpäissään myös nukkua. Lattialämmitysputket ja jakotukit pitäis vielä saada parisängyn alta vaikka koteloitua tai jotenkin piilotettua, kun paistavat niin häiritsevästi silmään. Myös kuvassa näkyvä vaneriseinä täytyy vielä vetää samaan väriin kuin lipasto.

Kuva

Kuva

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 19 Huhti 2017 16:51
Kirjoittaja Wonderi
Ehkä mahtipontisimmat sohvat mitä kulkureissa on nähty! Älä vaihda pois.

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 19 Huhti 2017 19:07
Kirjoittaja wiima63
On hienot sohvat kunnon sikari kabinetti!

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 19 Huhti 2017 22:24
Kirjoittaja jooseppi
Prameen näkönen kalusto on :) minkäs paksusta vaneria laitoit tonne makkarin seiniin ikkunan eteen? Tummensikko ikkunat vai maalasikko vai kuinka?

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 12 Touko 2017 14:35
Kirjoittaja Hexte
jooseppi kirjoitti:minkäs paksusta vaneria laitoit tonne makkarin seiniin ikkunan eteen? Tummensikko ikkunat vai maalasikko vai kuinka?
Makkarin tapetin alle tuli muistaakseni 9 tai 12mm havuvaneria. Nyt jos pitäis uudestaan tehdä niin tulis koivua, että pääsis paljon vähemmällä kittaamisella. Piiloon jäävät ikkunat oli jo kertaalleen maalattu, muttei ainakaan otex pysyny lasissa. Nyt lasiin on pensselöity paksu massakerros ja siihen päälle läntätty solukumieriste estämään ikkunan hikoilua ja kondensoimista.


Tuosta vinyylilankusta vielä muutama sana.
On kyllä hyvännäköinen, mukava kävellä ja kestää vettä, mutta en silti ole ihan tyytyväinen. Lämpöliike on todella suurta. Pakkasella lattian kutistuessa korkkasi yksi päätysauma keskeltä lattiaa. Ja nyt kun lattialla on huonekalujen paino päällänsä se vaikeuttaa lämpälaajenemista ja lattia alkaa lämmetessään pyrkiä parista kohdasta koholle. Huonekalujen siirtely lattialla aiheuttaa myös helposti naarmuja, mutta näyttäisi siltä että ne saa kuitenkin vielä kiilloteltua pois. Todennäköisesti enää en laittaisi vinyyliä bussiin näiden kokemusten perusteella.


Sohviin on nyt nikkaroitu kulmaraudasta runko josta ne on kiinnitetty seinään alkuperäiseen penkinkiinnityskiskoon. Lattiaan ei tarvinnut porailla reikiä ja huonekalujen järjestystä voi tarvittaessa muutella myöhemmin mielensä mukaan.

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 13 Touko 2017 11:09
Kirjoittaja kulkuri
komee :D

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 13 Touko 2017 11:34
Kirjoittaja rallipena
Komee edustussalonki

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 13 Touko 2017 19:14
Kirjoittaja Jule
Hexte kirjoitti:
jooseppi kirjoitti: Tuosta vinyylilankusta vielä muutama sana.
On kyllä hyvännäköinen, mukava kävellä ja kestää vettä, mutta en silti ole ihan tyytyväinen. Lämpöliike on todella suurta. Pakkasella lattian kutistuessa korkkasi yksi päätysauma keskeltä lattiaa. Ja nyt kun lattialla on huonekalujen paino päällänsä se vaikeuttaa lämpälaajenemista ja lattia alkaa lämmetessään pyrkiä parista kohdasta koholle.
Jep, juuri eilen totesin että vinyyli oli virhe.
Asensin sen sellaisessa +5°C lämpötilassa silloin alkutalvesta, ja nyt kun auto oli aurongossa lämmitellyt sisälle sellaisen 20-25°C, niin eikö seillä perhana yksi sauma pullistele ylöspäin ja yksi pitkittäinen sauma on millinverran auennut.

Useampi lankku on vielä paketissa odottamass,a ja kyllä mä ne tuonne laitan, mutta asennus täytyy tehdä niin että kentät ovat riittävän pieniä, ja niin että niissä on varmasti riittävät elämisvarat.

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 15 Touko 2017 20:04
Kirjoittaja Iski
Vinyylikorkkia RTV mainosti parhaaksi materiaaliksi lattiaan, ei juurikaan elä kosteus- ja lämpötilavaihteluista, kalleintahan se on tietysti.

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 05 Heinä 2017 19:34
Kirjoittaja Hexte
Jep jep..


Vähän kyrsii nää phohobucketin uudet rahastuskeinot. Eipä näy enää ilmaiseksi photobucketista forumille linkitetyt kuvat. Meinasin uusiakin laittaa, mutta olkoon.
Edellisin kirjoituksen jälkeen auto on nyt kumminkin leimattu ja pelattu tälle ajokaudelle.


Juhannuksen alusviikolla, katsastusta edeltävänä iltana olin auton alla vaihtamassa nopeusmittarin anturia kun korvan juuressa pamahti. Ilmapussi räjähti! Kylläpä osasi sopivan hetken valita... Auto oli toki tuettu, eli puristumisvaaraa ei aiheutunut. Oli se silti vaan sellainen opetus ettei enää varmasti tule kurkittuakaan ilmajousitetun auton alle ellei ole kunnolla tuettuna. Kun tästä säikähdyksestä oli selvitty ja kuulo alkoi palailla, alkoi vimmattu ilmapussin etsintä. Ei vaan illalla löytynyt mistään sopivaa. Aamulla varhain kuitenkin onnisti kun paikallinen autoilija myi omasta varaosahyllystään pussin. Uusi pussi nopeesti alle ja katsastukseen pari tuntia aamuksi varatusta ajasta myöhässä.

Juhannusreissulla autoa kuljettaneilta kuului soraääniä koskien kaasupoljinta. Sille siis selvästi oli jotain tehtävä.
Kaasupolkimen korjaus olikin kokonainen päivän työ. Vaihtoon meni polkimen päästä kaikki nivelet ja takimmainen vaijeri. Lisäksi muutaman soikeaksi kuluneen tapin reiän täyttö hitsillä ja oikeaan kokoon poraus. Etuvaijeri tuli ostettua turhaan, mutta ompahan varalla. Nyt on taas mukava painaa kaasua.

Ja toinenkin ennalta suunnittelematon remontti tuli tehtäväksi kun meinasi takapyörä karata. Eli muistakaahan tarkkailla pyöränpulttien tiukalla pysymistä!!

Re: Scania K113 - Carrus 501

Lähetetty: 06 Heinä 2017 08:12
Kirjoittaja Bussiton
Helppohan ne kuvat on tännekkin suoraan laittaa, koska minäkin olen onnistunut :lol: